Hallitusohjelma – susi jo syntyessään

  • 183 539
  • 1 483

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suurin ongelma ja olennainen seikka tässä on se, että tuo "arvopaperit" kannattaa merkitä lainausmerkkeihin, sillä niillä ei ole juuri mitään arvoa siinä tapauksessa, jos (ja kun) Kreikka defaulttaa.

Kun tähän Kreikan kakkospakettiin sitouduttiin, niin onhan nämä vakuudet tyhjää parempi.
Jos Kreikka defaulttaa seuraavan muutaman vuoden aikana kun Suomi on maksanut koko summan yhdessä erässä, ja muut maat ovat maksaneet vasta 20% tai 40%tämä vakuussopimus ei todellakaan ollut tyhjää parempi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suurin ongelma ja olennainen seikka tässä on se, että tuo "arvopaperit" kannattaa merkitä lainausmerkkeihin, sillä niillä ei ole juuri mitään arvoa siinä tapauksessa, jos (ja kun) Kreikka defaulttaa...

Voi olla näin, korjasin vain Toejoen Veikon mutkat suoriksi -kirjoituksen.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Jos Kreikka defaulttaa seuraavan muutaman vuoden aikana kun Suomi on maksanut koko summan yhdessä erässä, ja muut maat ovat maksaneet vasta 20% tai 40%tämä vakuussopimus ei todellakaan ollut tyhjää parempi.

Ei mene noin. Kreikka ei maksa lyhennyksiä eikä edes korkoja ensimmäisen 10 vuoden aikana, joten defaulttaus ei toteudu kuin aikaisintaan sitten kun kaikki maksaneet 100%.
 
Helsingin Sanomien mukaan hallituksen sisältä ilmenee halukkuutta karsia yksityisautolla suoritettujen työmatkojen kilometrikorvauksia.

Missä määrin ministeri on mahtanut tutustua tilanteeseen ja tutkia kuinka yleisesti "saman matkan voisi henkilöauton sijasta tehdä yhtä hyvin junalla tai bussilla?"
Monissako tapauksissa työmatka ei pitenisi ajallisesti tai muuten laadullisesti kärsisi? Sellaisiakin toki löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihan oikeassa ministeri tässä asiassa ovat. Kilometrikorvaukset ovat niin korkeat suhteessa autoilun kustannuksiin, että ne ovat keino maksaa verotonta palkkaa ja kannustavat kaikenlaiseen vilppiin ja veronkiertoon. Yrityksillä ja työntekijöillä ei ole mitään motivaatiota edes yrittää matkustaa kustannus- tai aikatehokkaasti nykyisessä tilanteessa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan oikeassa ministeri tässä asiassa ovat. Kilometrikorvaukset ovat niin korkeat suhteessa autoilun kustannuksiin, että ne ovat keino maksaa verotonta palkkaa ja kannustavat kaikenlaiseen vilppiin ja veronkiertoon. Yrityksillä ja työntekijöillä ei ole mitään motivaatiota edes yrittää matkustaa kustannus- tai aikatehokkaasti nykyisessä tilanteessa.

100% paskapuhetta! Totta helvetissä on intressi yrittää matkustaa aikatehokkaasti ja se on tärkein syy matkustaa omalla autolla, ellei yhtä tärkeäksi lasketa myös kyvykkyyttä kuljettaa isompaa määrää tavaraa sekä joustavuutta ja luotettavuutta. Tavaran kuljetus tekee yleensä junalla matkustamisen mahdottomaksi.

Mitä kustannutehokkuuteen tulee, niin koska kilometrikorvaus on kiinteä, jää työntekijälle enemmän rahaa käteen jos ajaa kustannustehokkaasti ja vähän vievällä autolla. En tiedä mikä motivoi enemmän kun raha ... ehkä punainen aate ja kateellisuus?
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Ihan oikeassa ministeri tässä asiassa ovat. Kilometrikorvaukset ovat niin korkeat suhteessa autoilun kustannuksiin, että ne ovat keino maksaa verotonta palkkaa ja kannustavat kaikenlaiseen vilppiin ja veronkiertoon. Yrityksillä ja työntekijöillä ei ole mitään motivaatiota edes yrittää matkustaa kustannus- tai aikatehokkaasti nykyisessä tilanteessa.

Paska puhetta. Kilometrikorvaus ei todellakaan riitä korvaamaan autoilun kuluja, jos alla on vähänkin uudempi ja arvokkaampi auto. Tosin onhan se väärin jos jollain on jokin muu auto, kuin perus corolla ja kehtaa tällä vielä ajaa työajojaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En tiedä olisiko se järkevintä, mutta kulukorvaus olisi lähempänä oikeita auton käyttökustannuksia (ehkä puolet nykytasosta), niin yksityisautoilu ja matkustaminen yleensäkin vähenisi selvästi. Nyt se on valtion tukemaa toimintaa eli vähän kuin EU:n vientituet.

En näe millään tavalla välttämättömänä, että laskennassa käytännössä oletetaan että kyseessä on upouusi suuri Audi, joka juuri on ajettu autoliikkeestä ulos.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Paska puhetta. Kilometrikorvaus ei todellakaan riitä korvaamaan autoilun kuluja, jos alla on vähänkin uudempi ja arvokkaampi auto. Tosin onhan se väärin jos jollain on jokin muu auto, kuin perus corolla ja kehtaa tällä vielä ajaa työajojaan.
Niin. Suurimmalla osalla näistä ison ja kalliimman auton omistajista ei olisi alunperinkään olisi niitä isompia ja kalliimpia autoja ellei ajamista tuettaisi niin merkittävästi.

Kyllähän näiden pieneneminen kirpaisisi itseänkin lujasti (saattaisi joutua jopa muita kuljetusmuotoja harkitsemaan), mutta ei se nyt ole syy alkaa keskustelupalstalla valehtelemaan joko itselleen tai muille. Toista tonnia on nettoa tullut kuukaudessa pelkällä työmatkustamisella. Sillähänä saisi jo isomman ja kalliimman auton kuitattua, mikäli sellaista statuksena pitäisi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itseasiassa kun juttua lukee uudestaan, niin epäselväksi jää että puhutaanko nyt työmatkoista kotoa töihin ja takaisin, vaan työajosta, joita esim edustajat ja myyntimiehet tekevät. Itse tarkoitin tätä jälkimmäistä tapausta. Työmatkavähennykset eivät minulle niin tuttuja ole kun en sellaisia nauti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin. Suurimmalla osalla näistä ison ja kalliimman auton omistajista ei olisi alunperinkään olisi niitä isompia ja kalliimpia autoja ellei ajamista tuettaisi niin merkittävästi.....


Oliko aamupalalla sieniä?

Voitko listata nämä autoilun tuet tähän, niin pääsen ehkä itsekin osalliseksi kun tajuan hakea.

Minä ajan ehkä 10 kertaa vuodessa jonkun 200-300km työreissun. Käytän matkoihin omaa autoani, jonka olen 100% maksanut itse, kuten myös bensat ja kaikki kulut. Käytän tätä autoa työmatkoihin, koska se on molempien etu, minun ja työnantajan. Työnantaja, siis tämä yksityinen yritys, maksaa minulle korvausta siitä, että käytän omaa autoani työnantajan asialla. Tämä korvaus on nyt sitten sinun mielestä "autoilun merkittävää tukea" valtiolta? Kun kysymys on siitä, että noista rahoist ei mene tuloveroa. Miksi vitussa menisikään, kun se ei ole tuloa, vaan kulukorvaus, mikä ei todellakaan kata kaikkia kuluja.

Tutustu hieman autoilun kustannuksiin ennen kuin tulet tänne jauhamaan tollasta täydellsen ymmärtämättömyytesi paljastavaa totaalipaskaa vailla minkäänlaista pohjaa.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itseasiassa kun juttua lukee uudestaan, niin epäselväksi jää että puhutaanko nyt työmatkoista kotoa töihin ja takaisin, vaan työajosta, joita esim edustajat ja myyntimiehet tekevät. Itse tarkoitin tätä jälkimmäistä tapausta. Työmatkavähennykset eivät minulle niin tuttuja ole kun en sellaisia nauti.

Ellei toimittaja ole sekoillut, niin asiasta ei pitäisi olla epäselvyyttä. Kilometrikorvaukset maksaa työhön liittyvistä kilometreistä työnantaja, ja työmatkavähennykset hyväksyy verottaja.

Eikä tuossa pitäisi olla ongelmia, työnantaja voi hyvin ilmoittaa milloin matka on tehtävä junalla, linja-autolla tai lentokoneella. Toisin sanoen sen, mitä kuluja korvataan. Useimmiten oman auton käyttöön on olemassa painavia perusteita.

Ei valtion pitäisi tähän noin puuttua. Tiedän toki, että haamukilometreillä on joskus maksettu ihan suoraa palkanlisää ja kierretty veroja. Mutta sekään asia ei hoidu tällä tavoin, vaan tutkimalla nimenomaiset epäilyttävät tapaukset.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kilometrikorvaus on 46 senttiä kilometri eli ajamalla 100 000 kilometriä työajoa on saanut kilometrikorvauksia 46 000 euroa. Jos auton kulutus on maantieajossa 6,7 litraa satasella ja bensan hinta on 1,5 euroa litra niin polttoainekustannukset ovat 10 euroa satasella eli 0,1 euroa kilometri. 100 000 kilometrin ajamisessa kuluu polttoainetta siis 10 000 eurolla.

Auton hankintahinta voisi olla korkomenoineen vaikka 25 000e jolloin puhutaan tietenkin säälittävästä nuhapumpusta eli normaalista perheautosta. Jonkun pienemmän saisi jopa hieman reiluun puoleen hintaan tästä. Auton huoltoväli 30-40 tuhatta kilometriä eli 100 000 km:n ajo vaatii pari huoltoa, joihin rahaa menee yhteensä tonni. Vakuutuksiin ja veroihin menee parissa vuodessa muutama tonni. Päälle toki tulevat vielä mahdolliset renkaat, öljyt ja muut pikkujutut, mutta tällä ajamisella on auto on maksanut itsensä ja käteen on jäänyt jopa kymppitonni.

Jotkut säälittävät tapaukset ajavat autolla jopa yli 100 000 kilsaa, joten tämän jälkeen auto on maksettu ja korjaustarve kasvaa, niin kilometrien keskihinta laskee selvästi.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat

Pikkuisen "paremmin asioista perillä olevat lähteet" ovat määritelleet auton käytön kilometrikustannukset n. 0,5€/km, joten se tässä sinun laskussasi tuottaisi vain vähän persnettoa autoilijalle.
Itse aikanani (liian) paljon työmatkaa omalla autolla ajaneena tiedän, ettei se koskaan kannata taloudellisesti, eikä varsinkaan uudella autolla ja vain ajankäytöllisesti ja monesti ainoana mahdollisuutena täällä Pohjoisessa se puoltaa paikkaansa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuten jo aikaisemmin sanoin, uudella Audilla ensimmäiset kilometrit autoliikkeestä ulos ovat kalliimpia, mutta en koe valtiovallan tehtäväksi sitä luksusta kompensoida.

Mielelläni näkisin että ne asioista paremmin tietävät tahot osoittavat laskuistani jonkun virheen. Unohdinko esim ylinopeudesta seuraavat päiväsakot jotka näiden tahojen tuloilla ovat jo helposti kymppitonneja?
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Itse aikanani (liian) paljon työmatkaa omalla autolla ajaneena tiedän, ettei se koskaan kannata taloudellisesti,

Minä taas ajan kaikki mahdolliset ajot mitä vaan voin, koska tiedän että siitä jää mukavasti voitolle, vaikka oman kärryn kulutus on suurempi kuin tuossa dana77:n esimerkissä. Kannattanee harkita auton valintaa uudestaan?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Minä taas ajan kaikki mahdolliset ajot mitä vaan voin, koska tiedän että siitä jää mukavasti voitolle, vaikka oman kärryn kulutus on suurempi kuin tuossa dana77:n esimerkissä. Kannattanee harkita auton valintaa uudestaan?

Kannattaneeko myös itse kunkin lukea oma allekirjoituksensa uudestaan...

En rupea tästä asiasta sen kummemmin väittelemään, vaikka useamman auton työ- ym. ajoissani "puhki kuluttaneena" omaan käsittääkseni jotain perspektiiviä käsityksilleni - jokainen toki uskokoon, mitä haluaa.
 

julle-jr

Jäsen
Kyllä minä ainakin olen jäänyt ihan mukavasti voitolle kilometrikorvausten avulla. Ja aina olen danan tapaan ihmetellyt, että miten ihmeessä tällainen veronkierto on mahdollista. Jos saa kuukaudessa muutamankin satasen voittoa kilometrikorvausten ansiosta, niin sehän vastaa jo hyvinkin tuhatta euroa bruttopalkassa. Auton omistaisin joka tapauksessa, joten pelkät huoltokulut ja arvonalennus ovat relevantteja työajolle jyvitettäviä kuluja. Pidänhän minä töissä omia vaatteitanikin, mutta en silti laske vaatekustannuksia työntekemiseen liittyviksi kuluiksi.

Nykyisen työnantajan tapauksessa tosin on niin, että pyritään käyttämään vuokra-autoja myös kotimaassa, koska se tulee halvemmaksi kuin kilometrikorvausten maksaminen. Tätä sääntöä sitten noudattavat ketkä noudattavat.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuten jo aikaisemmin sanoin, uudella Audilla ensimmäiset kilometrit autoliikkeestä ulos ovat kalliimpia, mutta en koe valtiovallan tehtäväksi sitä luksusta kompensoida.

Mielelläni näkisin että ne asioista paremmin tietävät tahot osoittavat laskuistani jonkun virheen. Unohdinko esim ylinopeudesta seuraavat päiväsakot jotka näiden tahojen tuloilla ovat jo helposti kymppitonneja?

Kirjoita nyt edes se lista "autoilun merkittävistä tuista", mitä pyysin.

Vai onko niin, että, itse pyytelet muilta "osoitusta, että laskuissasi on virhe" ja kun itse esität täysin idiotteja väitteitä autoilun merkittävästä tukemisesta, niin et edes yritä perustella sitä.

Kerro tarkemmin miten yksityisautoilua tuetaan suomessa?
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
En rupea tästä asiasta sen kummemmin väittelemään, vaikka useamman auton työ- ym. ajoissani "puhki kuluttaneena" omaan käsittääkseni jotain perspektiiviä käsityksilleni - jokainen toki uskokoon, mitä haluaa.

Ei tämä mikään uskon asia ole, pelkkää matematiikkaa, eikä edes kovin vaikeaa sellaista.

Osoitat varmaan mikä tuossa dana77 esimerkissä on väärin? 100 000 kilometrin ajosta saa 46 000 €, mihin ne hukkuvat? Jos nyt otetaan lähtökohdaksi se, että kilometrikorvauksilla ei ole tarkoitus maksaa sitä autoa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse uskon tuota danan esittämää laskelmaa. Onko siinä aukkoja?

Ainakaan siinä ei puhuta pääomakustannuksista. Esimerkiksi jos sijoitan 10000 autoon, niin toinen vaihtoehto olisi sijoittaa ne vaikkapa pörssiin, joilloin saisi tuloja. Ne pitää laskea kuluksi.

Lisäksi se käsittelee tapausta, missä autolla ajellaan kaikki kilometrin jonkun muun piikkiin. Olisi kiva nähdä rehellinen työnantaja joka antaa jonkun ajaa omalla autollaan tuommoisia määriä. Veikkaanpa, että noilla tyypeillä on ihan työnantajan pakottamana täysi autoetu. Se on työnantajan etu.

Itse ajan vuodessa 15000km josta työajoa 500 - 1000 km. Meitä on varmaan suurin osa kilometrikorvauksen saajista.

Vaimoni muuten käy useinkin tampereella ja turussa, siis viikottain, ja voisi mennä autolla, vaan menee aina junalla. Ihme tyyppi, vaikka valtio tukisi niin merkittävästi.
 
Viimeksi muokattu:

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Ainakaan siinä ei puhuta pääomakustannuksista. Esimerkiksi jos sijoitan 10000 autoon, niin toinen vaihtoehto olisi sijoittaa ne vaikkapa pörssiin, joilloin saisi tuloja. Ne pitää laskea kuluksi.

Logiikka pätee vain, jos et tarvitse autoa muuten kuin pelkästään työn puolesta suoritettaviin ajoihin. Meillä ainakin on tuollaisia henkilöitä varten firman auto käytettävissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös