Hallitusohjelma – susi jo syntyessään

  • 185 578
  • 1 483

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko se mikään ihme kun puolueiden kannat olivat kaukana toisistaan ja jouduttiin "väkisin" vääntämään sopu.
Nykyhallituksen suurimmat ja toistaiseksi ainoat saavutukset taitaa olla ne, että hallitus ylipäätään saatiin kasaan ja ettei se ole vielä hajonnut. Näidenkin edellytyksenä on ollut, että koko hallitusohjelma tehtiin melkolailla unelmahöttöennusteiden pohjalle, jotta jokainen mukana oleva puolue pystyi esiintymään hallitusneuvottelujen jälkeen voittajana. Ihmeellisintä tässä on se, että vaikka kaikille on jo selvää, että nykyisen talouskehityksen myötä hallitusohjelmalta on lopullisesti pudonnut pohja pois ja tarvittaisiin sekä pikaisia että radikaaleja toimenpiteitä, niin tollot ministerimme meinaavat odotella ensi kevääseen ja arvioida tilannetta vasta silloin uudestaan. Ikään kuin vaikeat asiat siihen mennessä paranisivat itsekseen ja kovien päätösten tarve poistuisi tai niiden tekeminen helpottuisi. Päinvastoin, mitä pidempään asioita viivytellään, sitä syvemmälle suohon upotaan.

Mitä tähän STXn hankkeeseen tulee, niin ymmärtääkseni tässä on myös jonkinasteinen laillisuusongelma, eli Finnveran kautta ei saisi antaa tukea tappiota tekevälle yhtiölle ja muutenkin kai jotain kansainvälisiä kilpailusäädöksiä jouduttaisiin venyttämään päätöksen tieltä. Tavallaan on ironista, että toisaalla suomalainen säntillisyys ja pykälien noudattaminen on meille kilpailuetu, mutta toisaalla taas kansallisen edun mukaista olisi haistattaa pitkät varsinkin kansainvälisille laeille ja asetuksille, kuten monet esim. Välimeren maat (ml. Ranska) tekevät, jos asia palvelee heidän etujaan.

Kävi tässä STXn casessa kummin päin tahansa, niin en usko että kyse on pelkästään siitä, kumpaan suuntaan hallituspuolueet haluavat asian kääntyvän. Kyllä kai on päivänselvää, että tämän kokoinen kauppa halutaan Suomeen, jos se on suinkin mahdollista. Eli vaikka hallitus on muuten ollut nykyslangia lainaten melkoisen epic fail, niin tässä asiassa en heitä suoraan lähtisi syyttämään varsinkaan, kun ei ole kaikkia taustatietoja selvillä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nykyhallituksen suurimmat ja toistaiseksi ainoat saavutukset taitaa olla ne, että hallitus ylipäätään saatiin kasaan ja ettei se ole vielä hajonnut. Näidenkin edellytyksenä on ollut, että koko hallitusohjelma tehtiin melkolailla unelmahöttöennusteiden pohjalle, jotta jokainen mukana oleva puolue pystyi esiintymään hallitusneuvottelujen jälkeen voittajana. Ihmeellisintä tässä on se, että vaikka kaikille on jo selvää, että nykyisen talouskehityksen myötä hallitusohjelmalta on lopullisesti pudonnut pohja pois ja tarvittaisiin sekä pikaisia että radikaaleja toimenpiteitä, niin tollot ministerimme meinaavat odotella ensi kevääseen ja arvioida tilannetta vasta silloin uudestaan. Ikään kuin vaikeat asiat siihen mennessä paranisivat itsekseen ja kovien päätösten tarve poistuisi tai niiden tekeminen helpottuisi. Päinvastoin, mitä pidempään asioita viivytellään, sitä syvemmälle suohon upotaan.
Minkäänlaisia toimenpiteitä ei tultaisi Suomessa tekemään velkaantumisen estämiseksi ihan sama ketkä hallituksessa istuisivat. Ainoa mahdollisuus tälle olisi jos Kokoomuksella olisi 50 %:n kannatus. Lähes varmasti 5 - 10 vuoden päästä Suomi on samassa tilanteessa kuin Kreikka nyt. Olkoot kuinka negatiivista persuilua, niin näin asia on. Myönnän kuitenkin sen, etteivät persut tähän ole varsinainen ratkaisu, sillä velkaantuminen heidän vallassaollessaan olisi luultavasti yhtä rajua. Rahat tosin ehkä olisivat kohdennettu omasta mielestäni järkevämmin. Suomen on ihan turha mielestäni tuudittautua AAA-luokitukseen, täällä ei mene hyvin. Oliko se nyt niin, että 57 miljardin euron budjetista 10 miljardia on valtionvelkaa? Huh huh.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos tämä laivatilaus onnistutaan sössimään, niin on kyllä mielenkiintoista nähdä miten turkulainen kokoomuskansa onnistuu mustan valkoiseksi sepittämään. Toki mikään ei silti muutu.

On muuten rajua touhua tuo laivanrakentaminen. Maksuerät on äärimmäisen takapainoisia, oikeastaan aivan järjettömän takapainoiset. Talonrakentamisessa yleensä loppumaksuerä vastaanoton yhteydessä on joku 10%, laivanrakentamisessa about 90%, karkeasti. Kovaa touhua.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Minkäänlaisia toimenpiteitä ei tultaisi Suomessa tekemään velkaantumisen estämiseksi ihan sama ketkä hallituksessa istuisivat. Ainoa mahdollisuus tälle olisi jos Kokoomuksella olisi 50 %:n kannatus. Lähes varmasti 5 - 10 vuoden päästä Suomi on samassa tilanteessa kuin Kreikka nyt. Olkoot kuinka negatiivista persuilua, niin näin asia on. Myönnän kuitenkin sen, etteivät persut tähän ole varsinainen ratkaisu, sillä velkaantuminen heidän vallassaollessaan olisi luultavasti yhtä rajua. Rahat tosin ehkä olisivat kohdennettu omasta mielestäni järkevämmin. Suomen on ihan turha mielestäni tuudittautua AAA-luokitukseen, täällä ei mene hyvin. Oliko se nyt niin, että 57 miljardin euron budjetista 10 miljardia on valtionvelkaa? Huh huh.

Tässä on ongelman ydin, Kreikan tiellä ollaan, mutta keinoja muutokseen ei ole. Perussuomalaiset ei ole ratkaisu, kuten yllä on todettu. Kaikesta on tietysti vähän kornia syyttää vain tätä hallitusta, edeltäjätkin ovat olleet olemassa ja töissä liikkeessä, jonka nimi on Oy Suomi Finland Ab. Ehkä se syytösten kohteeksi joutuminen on sitä legendaarista vastuunkantoa. Sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee, mutta silloin kun vaaleissa äänestettiin siitä, kuka pääsee Mooseksen apupuolueeksi, sentään saatiin päätöksiä aikaan. Se, olivatko päätökset oikeita, on eri asia. Asioilla on puolensa ja puolensa, en usko kaipaavani "diktatuuriaikaakaan", lievästi karrikoiden ilmaistuna.

Kyllä valtionvarainministeriössä joku näkee, ettei keisarilla ole vaatteita (vanhaan lasten satuun viitatakseni), mutta riittävätkö toimenpiteet... Se jää nähtäväksi.
 
Viimeksi muokattu:

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tämäkin keskustelu osoittaa miten vaikeaa on suomessa olla poliitikko. Jengi äänestää päin vittua vuodesta toiseen ja kommentoi asioita täysin epäloogisesti.

Kai kannatat kreikan tukemista, koska se hyvien asioiden ketju mikä siitä syntyy on niin selvä, että kaikkien olisi syytä niellä ideologiansa. Ei käy vai, kaikki tukeminen on perseestä. Nyt kun Katainen antaa kommentin, että tukia saisi olla vähemmän, niin hirveä haloo, että ne rahat jakoon heti.

Niinpä. Olet loistava esimerkki epäloogisuudesta.

Lue nyt uudestaan. Minä sanoin, että ymmärrän Kataisen idealismin.

Eli jos en kannata Kreikka-paketteja, en voi kannattaa valtion tukemia isoja laivatilauksia, joilla on suorat vaikutukset työllisyyteen ja talouteen. Plus sitten ne sivuvaikutukset. Ok, selkeää kokoomuslaista eurouskovaispopulismiahan tuo on.

Kreikasta tiesi jokainen, ettei Stubbin mainostamat patoamiset tule onnistumaan. Toiseksi, joku Kazakstan on Suomelle tärkeämpi kauppakumppani kuin Kreikka. Kolmanneksi Dart Managementille Cayman-saarille maksetut "sijoitukset" eivät tuo penniäkään suomalaiselle parturille, K-kauppiaalle, bensareiskalle, paikallisen pubin pitäjälle, ym... Tämä STX-tilaus tuo.

Enkä ymmärrä, miksi hyökkäät juuri minun kimppuuni tässä kohtaa? Olen odottavalla linjalla, joskin spekuloin kyllä sillä, että miksi tämä kauppa torpattaisiin. Mutta luotan siihen, ettei tätä hommaa ryssitä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Tässä on ongelman ydin, Kreikan tiellä ollaan

Täytyy kysäistä, että eivätkö muut maat sitten ole Kreikan tiellä? Mitkä ovat ja mitkä eivät ja millä perusteella?

Onko Suomelle edes hyödyllistä leikkiä mallioppilasta, kun rakenteen uudistus tullaan kuitenkin tekemään enemmistön tahdon mukaan?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Enkä ymmärrä, miksi hyökkäät juuri minun kimppuuni tässä kohtaa? Olen odottavalla linjalla, joskin spekuloin kyllä sillä, että miksi tämä kauppa torpattaisiin. Mutta luotan siihen, ettei tätä hommaa ryssitä.

Pahoittelut. Tarkoitus ei ollut hyökätä sinun kimppuusi eirityisesti, vaan ennen tuota viestiä olleisiin useisiin viesteihin. Omasi osallistui tähän yhdellä lauseella ideologiasta.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Iso-Masan syyttävä sormi osoittaa STX:n laivajupakassa Koreaan, ei Suomen valtiota kohti.
Iso-Masa oli (ei varmastikaan yllättäen) oikeilla jäljillä - tosin kyse on muustakin kuin vedättämisestä juuri tämän laivatilauksen suhteen. Korealaiset ovat yleisesti jättäneet telakan kehittämisen retuperälle omistusvuosinaan. Siten telakan tekninen kilpailukyky on ollut jo pitkään laskussuunnassa.

Jos suunta ei muutu, telakan rapistuva tekninen suorituskyky tulee ajamaan toiminnan pikku hiljaa väistämättä alas. Tämä ei nykyisiä omistajia haittaa, koska he ovat pystyneet tekemään maksimaalisen tuloksen nykyisellä kalustolla. Ja sen tullessa jossain vaiheessa väistämättä käyttöikänsä päätöspisteeseen, he voivat jatkaa tuloksen tekemistä muilla telakoillaan jossain muualla kuin Suomessa.

Valtionhallinnossa tilanne kyllä tiedetään. Siellä toivoakseni pystytään poliittisesta paineesta huolimatta tekemään pitkäjänteisempää strategista päätöksentekoa koko suomalaisen telakkateollisuuden suhteen. Eli kyse ei ole vain juuri nyt käsillä olevasta 50M€ lainaerästä vaan siitä, joudutaanko meriteollisuutta (erityisesti sen lippulaivaa STX:ää) tekohengittämään lisää ja lisää hamaan tulevaisuuteen?

Lienee selvä, että nykymeno ei voi jatkua ikuisesti, vaan strategisia vaihtoehtoja on vain muutama:

- korealaisomistajien täytyy sitoutua panostamaan telakan tulevaisuuteen pitkäjänteisesti, tai
- telakka täytyy saada toiselle omistajalle, joka sitoutuu investoimaan kehittämiseen, tai
- veronmaksajien rahojen käyttäminen omistajien voittojen maksimoimiseen täytyy lopettaa (mikä merkitsisi telakan vähän nopeampaa alasajoa)

Tai sitten on vielä neljäs vaihtoehto: käydään tämä keskustelu aina parin vuoden välein uudelleen STX:n tullessa käsi ojossa valtion kukkarolle niin pitkään, kunnes telakka on niin "puhki ruostunut", ettei se pysty enää osallistumaan yhteenkään tarjouskilpailuun...
 

12961

Jäsen
Pitää myös muistaa se, ettei STX omista läheskään koko toimitusketjuaan, vaan tyypillistä päätelmää telakan rapistumisesta pitäisi tulkita laajemmin, laskea mukaan myös alihankkijoiden investoinnit. Sieltä löytyy ihan alansa kärkiosaamista, jota ostavat myös muut telakat, jopa toisella puolella maailmaa.

Osa telakan rapistumista povaavista teksteistä perustuu pelkästään taloustoimittajien tulkintoihin STX Finlandin luvuista, investoinnit näyttävät toki pieniltä. Varsinaiseen lohkonrakentamiseen ja telakkayhtiön tekemään työhön vaadittavat investoinnit ovat muutenkin suhteellisen pieniä ja niiden vaikutukset tuotantoon vähäisiä. Perusteiltaan itse laivan rungon fyysinen rakennustyö on lähes täysin samanlaista kuin 70-luvulla, vaikka asioita toteutetaan ja suunnitellaan eri tavalla. Suunnittelustakin iso osa tehdään STX:n ulkopuolisten tahojen toimesta.

Tämän telakan vahvuus on ennen kaikkea projektin kokonaishallinnassa, luotettavuudessa, täsmällisyydessä sekä alihankkijaketjuissa.


Pitkäjänteisen ajattelun aika on jos taloudelliset ajat paranevat. Olisi melkoista itsetuhoisuutta tappaa edes toistaiseksi kilpailukykyinen yksikkö vain siitä syystä, että raskas tuotantokalusto ja -infra vanhenee ja vaatii suuren luokan investoinnit ehkä 20-30 vuoden päästä.

Kohta meillä olisi pari-kolmetuhatta vapaata telakkatyöläistä ja -insinööriä juuri vapautuneiden Nokiainssien lisäksi. Mitähän sitä niille keksisi?
 
Viimeksi muokattu:

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Täytyy kysäistä, että eivätkö muut maat sitten ole Kreikan tiellä? Mitkä ovat ja mitkä eivät ja millä perusteella?

Onko Suomelle edes hyödyllistä leikkiä mallioppilasta, kun rakenteen uudistus tullaan kuitenkin tekemään enemmistön tahdon mukaan?

En näe tarpeelliseksi esittää jotain listaa, jonka sitten kaikki saavat tulkita, miten haluavat. Hallitsematon ylivelkaantuminen on yksi monista Kreikan tien merkkipaaluista. Suomi joutuu oikeasti leikkaamaan tulevaisuudessa niin, että tuntuu, tai sitten ottamaan velkaa ja toivomaan, että muutkin kuin Urpilainen antavat vakuuden takuuksia.

Minun mielestäni Suomen mallioppilaan leikkiminen pohjautuu korkeiden virkojen tavoitteluun ja urakehityksen nostoon.

EDIT

Olen ehkä vähän tyhmä, mutta mielestäni jos kaaviossa tulot ja menot kulkevat aivan eri suuntaan syys-lokakuussa, ratkaisua ei voida siirtää maalis-huhtikuulle todeten, että "silloin on budjettihiiri, ehkä kaikki mennee kuitennii hyvin".

Leikataanko, korotetaanko veroja vai otetaanko lisää velkaa?
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei tuo 3000 varmaan riitä jos alihankkijoitakin menee nurin. Suuri osa on vielä erittäin ammattitaitoista porukkaa. Tarvitaan Iso-Masan uudelleen tuleminen jos STX Suomessa/Turussa ajaa telakan alas.

Building long-lifecycle ships turku, eli bullshit nimeksi, sponsored by Käteinen ja Urpolainen
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Kohta meillä olisi pari-kolmetuhatta vapaata telakkatyöläistä ja -insinööriä juuri vapautuneiden Nokiainssien lisäksi. Mitähän sitä niille keksisi?

Pidennetään niiden työuria, sairaslomat pois, pyhä ym.. korvaukset pois, lisätään pari viikkotyötuntia ja leikataan niiden palkoista vielä kunnon siivu. Näin voimme turvata hyvinvointiyhteiskunnan ja suomalaisten työpaikat.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Et kai, Dee, väitä, että Jyrki olisi viime aikoina jotenkin liikaa - jopa poliittisena retoriikkana - toistellut sanoja kuten "hyvinvointiyhteiskunta", "suomalaisten työpaikat" ja "turvata"?

Unohtamatta tietenkään Jyrki-boyn ehdotonta suosikkisanaparia: "vastuun kantaminen".
 

kovalev

Jäsen
Unohtamatta tietenkään Jyrki-boyn ehdotonta suosikkisanaparia: "vastuun kantaminen".

Hieman ihmettelen, kun oppositiossa ei ole tartuttu hanakammin tähän papukaijaan. Suomessa ollaan aivan liian kilttejä. Vastuunkannosta Jyrkiä joskus piikiteltiin kyselytunnilla, mutta Boyn hokemisiin nähden kuittia on tullut todella vähän.
Kun Raimo Ilaskivi oli vielä päivänpolitiikassa, hänellä oli muutamia sinänsä harmittomia hokemia, jotka toistuivat puheessa samaan tapaan kuin tämän päivän teinillä "niinku". Jukka Puotila tarttui sitten näihin imitaatioissaan ja tekikin sen niin hyvin, että Ilaskivestä tuli maailman hitain puhuja varoessaan enää käyttämästä näitä sanoja.
Kataisen "vastuunkantoa" täytyisi tuupata joka tuutista niin paljon, että siitä tulisi vitsi valtamediassakin. Koska vitsihän se on, mutta nyt se menee vielä liian monelta ohi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
en takia. Se on ikävä fakta, tyhmillä ihmisillä on yhtä paljon äänivaltaa kuin viisailla. Suurin osa ihmisistä äänestää oikeasti päin sitä itseään. Milloin minkäkin takia ja monille on yllätys että ääni menee aina puolueellekkin, ei vain edustajalle.

Tämä on tosiaan valitettavaa: Ihmiset eivät tajua äänestävänsä ensisijaisesti puoluetta ja sitten toissijaisesti henkilöä tämän puolueen listalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

12961

Jäsen
Joo, nyt meni 500 miljoonan edestä (meriteollisuus ry:n muistion laskelman mukaan) verotettavaa palkkatuloa Suomen sijasta Ranskaan. Äkkiä laskien lainaaminen olisi voinut myös kerrannaisvaikutuksiltaan olla ihan kannattava keikka, vaikka lainattava määrä olisi kerrottu kolmella ja laina jäänyt palautumatta.

Kohta Suomi lainaa vastaavan määrän fyrkkaa Ranskaan, joka taas rahoitti tarvittavan osan risteilijän valmistuksesta. Ranskalaisethan taisivat hiljattain huudella taloutensa olevan melkoisen heikossa kunnossa.

Ilmeisesti hallituksessa ollaan sitä mitelä, että suomalaiset voivat elättää itsensä jatkossa ilman raskaampaa teollisuutta. Harmi vaan, ettei töitä taida ihan riittää kaikille tällä menolla.

Tämä homma ei vituttaisi ollenkaan niin paljon, mikäli tilaus olisi mennyt Euroopan ulkopuolelle. Nyt näiden jästipäiden jahkailun ja pilkunviilauksen seurauksena tarjottimella olleet, vieläpä koko vientiteollisuudelle referenssinä edustuskelpoiset hommat annetaan Ranskaan.

Katainen oli ihan oikeassa todetessaan telakkateollisuuden kilpailun olevan epätervettä. Nyt olisi pienellä itsekkyydellä ollut mahdollisuus kuristaa St Nazairen telakan tilannetta, mutta eeeeihän meitä sellainen kiinnosta. Ammutaan mieluummin itseämme jalkaan. Voi jumalauta.
 
Viimeksi muokattu:

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Ei tämmöistä voi ymmärtää. 50 miljoonaa lainaa monen suomalaisen työllistymiseen on pieni raha. Sen sijaan Kreikkaan ja muihin kriisimaihin rahaa syydetään ihan surutta ja tuskin niistä puoliakaan saadaan ikinä takaisin. Hienoa CASHtainen ja muu hallitus.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Löytyyköhän täältä jollain jotain fiksuja perusteita sille, miksei lainaa saatu myönnettyä? Äkkiseltään tämä (odotettu) päätös kuulostaa täysin järjettömältä ja pistää epäilemään koko hallituksen toimintaa jälleen kerran. Mitä ihmettä?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Löytyyköhän täältä jollain jotain fiksuja perusteita sille, miksei lainaa saatu myönnettyä? Äkkiseltään tämä (odotettu) päätös kuulostaa täysin järjettömältä ja pistää epäilemään koko hallituksen toimintaa jälleen kerran. Mitä ihmettä?

Eiköhän tässä nyt varjeltu veronmaksajien rahoja ja pelastettu hyvinvointiyhteiskunta, taas kerran? Plus tietysti se vitun vastuunkanto. Jyrki kertoo kohta taas kerran, kuinka tarvitsemme uusia innovaatioita, vientiä ja yrittämistä. Ainoa tapa, millä Suomi nousee on työ, työ ja vielä kerran työ.

Vapaavuori aloitti ihan vitun hyvin ministerin hommansa. Ainakin Martin Saarikangaan mielestä...

Annika Lapintie muuten kehui hallituksen päätöstä joululahjaksi turkulaisille. Taisi tulla iso ja pehmeä paketillinen paskaa Lapintien kotikylään. Odotankin mielenkiinnolla, millaisen kehun hän nyt kirjoittaa hallituksen upeasta toiminnasta?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Osaako joku selittää, miksi juuri valtiota olisi tarvittu lainoittamaan tuota laivanrakennushanketta? Luulisi, että tuollainen olisi rahoituslaitoksia kiinnostanut, jos se on vähänkään varmalla pohjalla. Vai onko yhtiö niin huonossa kunnossa, ettei markkinoilta rahaa herunut?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osaako joku selittää, miksi juuri valtiota olisi tarvittu lainoittamaan tuota laivanrakennushanketta? Luulisi, että tuollainen olisi rahoituslaitoksia kiinnostanut, jos se on vähänkään varmalla pohjalla. Vai onko yhtiö niin huonossa kunnossa, ettei markkinoilta rahaa herunut?

Käsittääkseni yhtiö on lähes konkurssikypsä ja tämän vuoksi haki halpaa lainaa valtiolta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös