Nykyhallituksen suurimmat ja toistaiseksi ainoat saavutukset taitaa olla ne, että hallitus ylipäätään saatiin kasaan ja ettei se ole vielä hajonnut. Näidenkin edellytyksenä on ollut, että koko hallitusohjelma tehtiin melkolailla unelmahöttöennusteiden pohjalle, jotta jokainen mukana oleva puolue pystyi esiintymään hallitusneuvottelujen jälkeen voittajana. Ihmeellisintä tässä on se, että vaikka kaikille on jo selvää, että nykyisen talouskehityksen myötä hallitusohjelmalta on lopullisesti pudonnut pohja pois ja tarvittaisiin sekä pikaisia että radikaaleja toimenpiteitä, niin tollot ministerimme meinaavat odotella ensi kevääseen ja arvioida tilannetta vasta silloin uudestaan. Ikään kuin vaikeat asiat siihen mennessä paranisivat itsekseen ja kovien päätösten tarve poistuisi tai niiden tekeminen helpottuisi. Päinvastoin, mitä pidempään asioita viivytellään, sitä syvemmälle suohon upotaan.Onko se mikään ihme kun puolueiden kannat olivat kaukana toisistaan ja jouduttiin "väkisin" vääntämään sopu.
Mitä tähän STXn hankkeeseen tulee, niin ymmärtääkseni tässä on myös jonkinasteinen laillisuusongelma, eli Finnveran kautta ei saisi antaa tukea tappiota tekevälle yhtiölle ja muutenkin kai jotain kansainvälisiä kilpailusäädöksiä jouduttaisiin venyttämään päätöksen tieltä. Tavallaan on ironista, että toisaalla suomalainen säntillisyys ja pykälien noudattaminen on meille kilpailuetu, mutta toisaalla taas kansallisen edun mukaista olisi haistattaa pitkät varsinkin kansainvälisille laeille ja asetuksille, kuten monet esim. Välimeren maat (ml. Ranska) tekevät, jos asia palvelee heidän etujaan.
Kävi tässä STXn casessa kummin päin tahansa, niin en usko että kyse on pelkästään siitä, kumpaan suuntaan hallituspuolueet haluavat asian kääntyvän. Kyllä kai on päivänselvää, että tämän kokoinen kauppa halutaan Suomeen, jos se on suinkin mahdollista. Eli vaikka hallitus on muuten ollut nykyslangia lainaten melkoisen epic fail, niin tässä asiassa en heitä suoraan lähtisi syyttämään varsinkaan, kun ei ole kaikkia taustatietoja selvillä.