Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 141 584
  • 10 753

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Myös telekuunteluun vaaditaan aina tuomioistuimen lupa. Kannattaa siis katsoa miten hyvin tuo on telekuunteluiden kohdalla toiminut:

Noilta pohjilta en ihan hirveästi panisi painoa sille, että lupaan vaaditaan oikeuden päätös.
Edelleenkin jos olet rehellinen ihminen ja otat jonkinmoisen vastuun omasta elämästäsi, niin ei kuuna päivänä synny sellaista tilannetta että poliisi lähtisi hakemaan oikeudesta lupaa stalkata sinua.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kautta aikain kestämättömin perustelu millekään on se, "ettei koske minua". Omana aikanani olen jo ehtinyt huomaamaan miten nopeasti pöydät kääntyvät (anglismi) ja jonkun vuoden päästä voikin itse olla se, jota stalkataan.

Ajat muuttuvat niin nopsaan, että omissa FB-muistossanikin kohtaan moraalisen dilemman - jotkut sanonnat tai vitsit ovat viimeistään kymmenen vuoden kuluttua vähemmän korrekteja.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kautta aikain kestämättömin perustelu millekään on se, "ettei koske minua". Omana aikanani olen jo ehtinyt huomaamaan miten nopeasti pöydät kääntyvät (anglismi) ja jonkun vuoden päästä voikin itse olla se, jota stalkataan.
Mietin itse tätä nyt tällä tavalla yksinkertaisesti oman elämäni kautta. Käyn töissä, hoidan nämä tavalliset yhteiskunnalliset velvoitteeni, ja elän aika lailla pientä ja rauhallista elämää suht koht lakien mukaan, mitä nyt joskus ylinopeutta vähän kiehahtaa auton ratissa. Niin mulla ei suin surminkaan nouse sellaista skenaariota mieleen jossa joku ihminen Suomen poliisissa tekisi sen johtopäätöksen että nyt olisi muuten syytä hakea oikeudesta lupa ruveta tarkkailemaan tuota adolfia.

Jos joku tässä tämän tiedustelulain yhteydessä haluaa nähdä jotain ensiaskeleita Orwellin isoveli valvoo maailmaan, niin nähkööt. Minä en näe.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Edelleenkin jos olet rehellinen ihminen ja otat jonkinmoisen vastuun omasta elämästäsi, niin ei kuuna päivänä synny sellaista tilannetta että poliisi lähtisi hakemaan oikeudesta lupaa stalkata sinua.
Sananvapauden rajoittaminen ei koske minua, koska minulla ei ole mitään sanottavaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mietin itse tätä nyt tällä tavalla yksinkertaisesti oman elämäni kautta. Käyn töissä, hoidan nämä tavalliset yhteiskunnalliset velvoitteeni, ja elän aika lailla pientä ja rauhallista elämää suht koht lakien mukaan, mitä nyt joskus ylinopeutta vähän kiehahtaa auton ratissa. Niin mulla ei suin surminkaan nouse sellaista skenaariota mieleen jossa joku ihminen Suomen poliisissa tekisi sen johtopäätöksen että nyt olisi muuten syytä hakea oikeudesta lupa ruveta tarkkailemaan tuota adolfia.

Ja tuskinpa oikeudesta sitä irtoaisi, koska aiempaa kieltämättä hieman löperöä valvontaa hoitaa jatkossa myös tiedusteluvaltuutettu. Tavallisen, lainkuuliaisen ihmisen kannalta tilanne paranee tässä mielessä nykyisestä. Toisaalta tavallisen, rehellisen ihmisen osalta valvonta kyllä lisäntyy, mutta sitä eivät tee tiedusteluviranomaiset, vaan Google, Facebook ja monet muut jättiyritykset, jotka keräävät meistä yhä enemmän tietoa yhä useammalla eri tavalla.

Tavallisen ihmisen kannalta oleellisinta taitaa olla perusturvallisuuden paraneminen. Vaikka Supo ja armeijan ao. yksilöt sekä KRP tekevät hyvää työtä, oikeudet eivät ole enää vaaditulla tasolla maailmassa, joka on pitkälti digitaalinen.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
"Ei koske minua" voi olla ihan toimiva kiinnostuksesta ja välinpitämättömyydestä kumpuava peruste, kerta suurilta osin tavallista kaduntallaajaa koskevat vain välilliset ja yksilön elämää selkeästi ja tuntuvasti muuttavat asiat. Todella suuresti pieniinkin asioihin vaikuttava konkretia on sitten täysin eri homma.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edelleenkin jos olet rehellinen ihminen ja otat jonkinmoisen vastuun omasta elämästäsi, niin ei kuuna päivänä synny sellaista tilannetta että poliisi lähtisi hakemaan oikeudesta lupaa stalkata sinua.
HS tarkasti kaikki noin 300 numeroa julkisista numeropalveluista. Kahdelle numerolle löytyi haltija, vaikka poliisi oli väittänyt tuomioistuimelle sekä liittymän haltijan että käyttäjän olevan tuntemattomia.

Numerot oli rekisteröity samoille henkilöille jo silloin, kun poliisi haki kuuntelulupaa.

”Poliisi on kohdistanut telekuuntelua vaatimuksessa mainitun tuntemattoman henkilön kanssa epäiltyyn. Telekuuntelusta saadut tiedot ovat vahvistaneet epäilyjä siitä, että kyse on huumausaineen levittämisestä ja vaatimuksessa mainitun teleliittymän käyttäjällä on rooli huumausaineen levityksessä”, tutkinnanjohtaja perusteli.

Vantaalaismies ei kertomansa mukaan ole koskaan ollut tekemisissä kokaiinin kanssa.

Operaattorin mukaan numero rekisteröitiin miehelle jo 2006. Miehen mukaan numero on koko ajan ollut hänen käytössään.

Tiistaina tapahtui yllättävä käänne. Vantaalaismies sai Helsingin poliisista soiton, jossa kerrottiin hänen olleen pari vuotta aiemmin kuuntelussa. Hänelle luvattiin postittaa asiaan liittyvät asiakirjat ja kerrottiin, ettei häntä epäillä mistään.

Soitto tuli muutama tunti sen jälkeen, kun HS oli kysynyt tutkinnanjohtajalta kuunteluun liittyvistä epäselvyyksistä. Päätös esitutkinnan lopettamisesta on tehty tiistaina. Tutkintailmoituksessa ei mainita miestä lainkaan.
Ylläolevassa tapuksessa poliisi oli saanut luvan kuunteluun väittämällä tuomioistuimelle, että liittymän haltija ja käyttäjä ovat tuntemattomia, vaikka todellisuudessa tiedot löytyivät ihan numerotiedustelusta.

Poliisin olisi pitänyt lisäksi ilmoittaa kohteelle kuuntelusta viimeistään vuoden kuluttua sen lopettamisesta. Kuten jutusta selviää, ilmoitus tuli "parin vuoden kuluttua", heti sen jälkeen kun toimittaja oli asiasta tiedustellut.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jatkan keskustelua jos joku kykenee kaikenlaisten kuvitelmien ja teorisoinnin sijaan tarjoamaan ihan konkretiaa siitä että miten tuo nykyinen lakiesitys tulisi haittaamaan tämmöisistä matti meikäläisistä koostuvaa suurta enemmistöä, joista Suomen kansa koostuu.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Surkea vertaus.
En nyt sanoisi. Ihmettelen valmiutta millä hyväksyt uudet valvontakeinot. Ikään kuin olettaisit ettei sitä voitaisi käyttää väärin, koska käyttäjänä on poliisi. On oletettavaa että mitään kovin räikeää tuskin tapahtuu. Siitä huolimatta kaikki poliisin suorittama lisävalvonta on kyseenalaista. Kaikki tuollaiset oikeudet ovat väärissä käsissä ikäviä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jatkan keskustelua jos joku kykenee kaikenlaisten kuvitelmien ja teorisoinnin sijaan tarjoamaan ihan konkretiaa siitä että miten tuo nykyinen lakiesitys tulisi haittaamaan tämmöisistä matti meikäläisistä koostuvaa suurta enemmistöä, joista Suomen kansa koostuu.
Valvonta ei lähes koskaan rajoitu rikoksesta epäiltyyn. Sen kohteeksi joutuvat myös hänen kanssaan tekemisissä olevat ihmiset. Poliisi on toistuvasti osoittanut, että sitä ei kiinnostä pätkääkään lakien noudattaminen teknisessä tarkkailussa. Miksi se parantaisi tapansa, jos sen oikeuksia tuosta vielä kasvatetaan? Mitään seuraamuksia poliisillehan noista ei seuraa. Viimeistään valtakunnansyyttäjänvirasto (vksv) hautaa ne harvat tapaukset, joissa joku toimittaja nostaa poliisin virkarikoksen esille.

Esimerkkinä tällä kertaa pari viikkoa sitten iltalehdessä julkaisdtu juttu: Poliisi kuunteli lainvastaisesti rikoksesta epäillyn keskusteluja - asiasta ei käynnistetty tutkintaa

Lyhyesti
Poliisi kuunteli lain vastaisesti rikoksesta epäillyn ja tämän äidin keskusteluja neljään eri kertaan ja vieläpä litteroi ne sanatarkasti esitutkintapapereihin. Tämä on yksiselitteisesti virkarikos. Jo puheluiden kuuntelu siis oli laitonta, minkä litterointi tietysti todistaa täysin aukottomasti. Tutkinnanjohtaja väittää ilmoittaneensa asiasta lainvalvontaan puoli vuotta sitten, mutta poliisilaitoksen oikeusyksikkö ja vksv kertoo että ei ole mitään koskaan mistään kuullutkaan.

Tämä on yksi monista tavoista, joilla poliisin virkarikokset haudataan.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jatkan keskustelua jos joku kykenee kaikenlaisten kuvitelmien ja teorisoinnin sijaan tarjoamaan ihan konkretiaa siitä että miten tuo nykyinen lakiesitys tulisi haittaamaan tämmöisistä matti meikäläisistä koostuvaa suurta enemmistöä, joista Suomen kansa koostuu.

Yhä edelleen - olisitko osannut kuvitella puoli vuotta sitten #metoo -kamppiksen? Tai nasseososaton nousun parissa vuodessa? Enkä tarkoita juuri sinua, vaan sitä miten nopeasti asioita tapahtuu.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Yhä edelleen - olisitko osannut kuvitella puoli vuotta sitten #metoo -kamppiksen? Tai nasseososaton nousun parissa vuodessa? Enkä tarkoita juuri sinua, vaan sitä miten nopeasti asioita tapahtuu.

Ei kysytty minulta, mutta koko metoo-kampanja ei juurikaan koske mattimeikäläisiä. Esimerkiksi.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
No vau. Ihmiset ovat täällä Jatkoajassa jotenkin maailmasta erillään? Minua se koskee, kuten nassetkin. Olen ihminen ja maailma ympärilläni on muuttunut. Minä sen myötä.

Miksi se koskee, ellet koe että sinua on häiritty? Noin muuten median perusteella kyse on vain valta-asemaansa väärinkäyttäneistä ihmisistä taidealalla ja politiikassa.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisitko sinä sitten osannut kuvitella puoli vuotta sitten #metoo -kamppiksen? Sehän oli se kysymys, eikä se, onko minua tai sinua häiritty.
 

Jeffrey

Jäsen
No vau. Ihmiset ovat täällä Jatkoajassa jotenkin maailmasta erillään? Minua se koskee, kuten nassetkin. Olen ihminen ja maailma ympärilläni on muuttunut. Minä sen myötä.

Kai niitä nassejakin on ollut iät ja ajat. Toki omassa nuoruudessani niitä kutsuttiin skinheadeiksi. Se olikin sitä aikaa kun Arhinmäki rekrytoi heitä kavereikseen, että sai paremmat tappelut. Helsingissä pyöri myös ihan sellainen tappeluliiga, jossa eri maanosista tulevilla oli omat joukkueensa, skinareilla ja muutamalla Helsingin asuinalueilla omansa. Tekstareilla tappelut sovittiin, ja ne sitten suoritettiin milloin missäkin. En tiedä onko tällaista tänä päivänä?
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kai niitä nassejakin on ollut iät ja ajat. Toki omassa nuoruudessani niitä kutsuttiin skinheadeiksi. Se olikin sitä aikaa kun Arhinmäki rekrytoi heitä kavereikseen, että sai paremmat tappelut. Helsingissä pyöri myös ihan sellainen tappeluliiga, jossa eri maanosista tulevilla oli omat joukkueensa, skinareilla ja muutamalla Helsingin asuinalueilla omansa. Tekstareilla tappelut sovittiin, ja ne sitten suoritettiin milloin missäkin. En tiedä onko tällaista tänä päivänä?

Vaikea sanoa, koska minun nuoruudessani ei ollut vielä tekstareita. Köh.
 

Jeffrey

Jäsen
Minun pointtini oli tässä se, miten nopeasti asiat muuttuvat. Se mikä oli ok vielä joku vuosi sitten ei välttämättä ole niin tänään.

Tämä on kyllä ihan totta. Esimerkiksi muutama vuosi sitten oli hankala nähdä sitä, että Ruotsi nousee raiskaustilastoissa maailman kärkeen. Nyt taas on pieni kuhina siitä, että Tukholma kääntyy muuttotappioiseksi kaupungiksi, joka olisi nyky trendistä hyvin hyvin yllättävää. Jännä nähdä miten käy. Jos sama trendi nousee myös Helsingissä, niin tulee Malmin lentokenttää vielä ikävä. Brommassa on vähän jouduttu jo ylikapasiteetista kärsimään ja jatkuva laajennus siellä ollut jo tovin käynnissä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Yhä edelleen - olisitko osannut kuvitella puoli vuotta sitten #metoo -kamppiksen? Tai nasseososaton nousun parissa vuodessa? Enkä tarkoita juuri sinua, vaan sitä miten nopeasti asioita tapahtuu.
No yhä edelleen #metoo kamppista ei voi oikein tähän vertailla. Toista sääntelee ja kontrolloi lakikoneisto perustuslaista lähtien ja toinen sai levitä käytännössä täysin vapaasti vailla mitään kontrollia. Älyttömän huono esimerkki minusta vertailla näitä kahta keskenään. Ajatus siitä että parissa vuodessa Suomen poliisi olisi tämän jälkeen muuntunut jonkinlaiseksi tehovalvontakoneistoksi, on aivan älytön.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No yhä edelleen #metoo kamppista ei voi oikein tähän vertailla. Toista sääntelee ja kontrolloi lakikoneisto perustuslaista lähtien ja toinen sai levitä käytännössä täysin vapaasti vailla mitään kontrollia. Älyttömän huono esimerkki minusta vertailla näitä kahta keskenään. Ajatus siitä että parissa vuodessa Suomen poliisi olisi tämän jälkeen muuntunut jonkinlaiseksi tehovalvontakoneistoksi, on aivan älytön.

Ehkäpä niin. Minulle naisena on kyllä tullut yllätyksenä miten #metoo-kamppis lähti käynnistymisen jälkeen rönsyämään. Mm. Aziz Ansar -case on nuoruutensa 70-luvulla eläneelle outo. Poliisista ei ole sen kummempaa sanottavaa, kuin että se on instituutiona muuttunut paljon, samaan suuntaa kuin poliitikot. Mutta joo, agree to disagree, ja toivon toki itsekin ettei tämä vähentynyt luottamuskaan ole turhaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös