Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 148 255
  • 10 753

cornix

Jäsen
Missä se säästö syntyy, jos perustulona maksetaan 800€/kk ja harkinnanvaraisesti on joka tapauksessa maksettava useita satoja euroja kuukaudessa? Tuolla perustulolla pystyisi Helsingissä juuri ja juuri hoitamaan asumiskulut.

Ensinnäkään kaikki ei asu Helsingissä, toiseksi kaikki ei tarvitse nytkään toimeentulotukea kokonaisuudessaan, kolmanneksi ihmisillä on mahdollisuus työllistyä osa-aikaisesti ja tehdä vaikka 10 viikkotuntia perustulon päälle. Säästöä syntyy myös raskaan julkisen sektorin karsimisella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missä se säästö syntyy, jos perustulona maksetaan 800€/kk ja harkinnanvaraisesti on joka tapauksessa maksettava useita satoja euroja kuukaudessa? Tuolla perustulolla pystyisi Helsingissä juuri ja juuri hoitamaan asumiskulut.
Ei missään. Työnteko ei ole tuonkaan kanssa kannattavaa, koska tekemällä vaikka sen viikon töitä ei sitten saa niitä harkinnanvaraisia tukia. Eli kaikenkaikkiaan ihan helvetin typerää.
 

cornix

Jäsen
Ei missään. Työnteko ei ole tuonkaan kanssa kannattavaa, koska tekemällä vaikka sen viikon töitä ei sitten saa niitä harkinnanvaraisia tukia. Eli kaikenkaikkiaan ihan helvetin typerää.

Ne harkinnanvaraiset tuet ovat 800e/kk päälle jotain muutaman satasen luokkaa maksimissaan eli aika vähän viikkotunteja saa kertyä jotta kotona oleskelu olisi kannattavampaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ne harkinnanvaraiset tuet ovat 800e/kk päälle jotain muutaman satasen luokkaa maksimissaan eli aika vähän viikkotunteja saa kertyä jotta kotona oleskelu olisi kannattavampaa.
Nykytilanteeseen verrattuna varmaankin parempi vaihtoehto. Pitäisi saada tarkempia tietoja.
 

Tuamas

Jäsen
Nähdäkseni perustuloon liittyvissä kysymyksissä tulee esiin suomalaisten "ei väliä vaikka ei itse saa, kunhan ei naapuri saa" - mentaliteetti sekä se, että kuvitellaan ihmisten tyytyvän 800 € tuloon ja jäävän räkimään kattoon nykyistä enemmän, vaikka perustulo mahdollistaa tienaamisen ilman tukien menetystä.

Nyt Suomen tukipolitiikka on kestämätöntä, koska työtön joutuu lähes kaikissa tapauksissa (paitsi hyvinpalkattuihin vakitöihin päästessään) pohtimaan sitä, kannattaako työtä ylipäätään ottaa vastaan vai ei.
Tämä johtaa siihen, että työn kysyntä ja tarjonta eivät ole missään nimessä optimaalisia, kun porukkaa on pirun vaikea saada tekemään lyhyempää pätkää tai hiukan huonommin palkattuja hommia.
 

Byvajet

Jäsen
Tämä johtaa siihen, että työn kysyntä ja tarjonta eivät ole missään nimessä optimaalisia, kun porukkaa on pirun vaikea saada tekemään lyhyempää pätkää tai hiukan huonommin palkattuja hommia.

Asiantuntijatöistä en tiedä, mutta kaupankassatyyppisiin töihin ei ainakaan ole vaikea hakijoita löytää. Kun kauppias tarjoaa 20 viikkotuntia, ei tarvitse pelätä, ettei hakijoita ole.

Tämä on myös kansalaispalkan ongelma, koska se lähtee oletuksesta, että ihmisillä on mahdollisuus tehdä pätkätöitä. Mutta kun ei ole, koska kilpailu niistä on niin kovaa.
 

Tuamas

Jäsen
Asiantuntijatöistä en tiedä, mutta kaupankassatyyppisiin töihin ei ainakaan ole vaikea hakijoita löytää. Kun kauppias tarjoaa 20 viikkotuntia, ei tarvitse pelätä, ettei hakijoita ole.

Tämä on myös kansalaispalkan ongelma, koska se lähtee oletuksesta, että ihmisillä on mahdollisuus tehdä pätkätöitä. Mutta kun ei ole, koska kilpailu niistä on niin kovaa.

Kaupankassatyöt kun ovat sellaisia joita voi tehdä pystymetsästä melkein kuka vain ja iso osa työvoimasta käsittääkseni ei ole suunnitellut alalle jäävänsä. Tällaisiin hommiin on varmasti nyt ja aina tulijoita, koska niitä voi hyvin tehdä opiskelujen lomassa jne.

Kylmä fakta on se, että töihin joihin ei vaadita mitään osaamista/koulutusta ja jotka ovat kohtuullisen miellyttäviä, tulee pysyvästi olemaan työvoiman liikatarjontaa. Näihin kuuluvat niin tavalliset myyntineuvottelijat, kuin yhtälailla kaupankassatkin.

Kuitenkin kansalaispalkan osalta kyse on kokonaisuudesta sekä ideologiasta, haluammeko yhteiskunnassa käyttää resurssejamme tukibyrokratian pyörittämiseen sekä järjestelmään jossa työnteko ei useassa tilanteessa ole juuri miltään osin työntekijälle kannattavaa, vai luoda joustavamman järjestelmän jossa ihmiset saavat vapaammin keskittyä työn hakemiseen, työn tekemiseen sekä heitä ei alisteta tukibyrokratian vittuilulle.
 

Byvajet

Jäsen
Kuitenkin kansalaispalkan osalta kyse on kokonaisuudesta sekä ideologiasta, haluammeko yhteiskunnassa käyttää resurssejamme tukibyrokratian pyörittämiseen sekä järjestelmään jossa työnteko ei useassa tilanteessa ole juuri miltään osin työntekijälle kannattavaa

Kyllä minäkin kansalaispalkkaa kannatan, jos se saadaan toimimaan sillä tavoin, ettei se nosta kuluja tai kurita köyhiä kohtuuttomasti. Olen kuitenkin epäilevä sen suhteen, päästäänkö tähän. Suomessa on suuri joukko elämänhallintansa menettäneitä ihmisiä. Kansalaispalkka sen sijaan vaatii ihmiseltä sekä työkykyisyyttä että elämänhallintaa. Elämänhallintansa menettäneiden ihmisten ongelmia kansalaispalkka ei ratkaise.
 

Tuamas

Jäsen
Kyllä minäkin kansalaispalkkaa kannatan, jos se saadaan toimimaan sillä tavoin, ettei se nosta kuluja tai kurita köyhiä kohtuuttomasti. Olen kuitenkin epäilevä sen suhteen, päästäänkö tähän. Suomessa on suuri joukko elämänhallintansa menettäneitä ihmisiä. Kansalaispalkka sen sijaan vaatii ihmiseltä sekä työkykyisyyttä että elämänhallintaa. Elämänhallintansa menettäneiden ihmisten ongelmia kansalaispalkka ei ratkaise.

Suoria kuluja kansalaispalkka todennäköisesti nostaa, mutta vastaavasti näen potentiaalin julkisten tulojen nousun osalta yhtä merkittävänä.

Näihin elämänhallintansa menettäneisiin ei valitettavasti liene valtiojohtoista ratkaisua ja heidän osaltaan esim. sosiaalitoimisto joutunee elämää osittain rahoittamaan myös kansalaispalkan lanseerauksen jälkeenkin.
Lisäksi kun tukiviidakosta tehdään harvempi, on tämän porukan asioihin keskittyminen sosiaalipuolella helpompaa ja todennäköisesti tehokkaampaa, koska voidaan keskittyä todellisiin ongelmatapauksiin paremmin kun "normikansalaiset" vapautuvat näistä turhista prosesseista.

Kuitenkaan politiikkaa ei suurten linjojen osalta voi tehdä sen mukaan miten syrjäytyneet toimivat tai miten heille tapahtuu, heitä varten pitää luonnollisesti olla vahvat turvaverkot, mutta kun kansalaispalkka nähdäkseni lähinnä vapauttaa sosiaalipuolen resursseja näiden saamiseksi takaisin normaalielämän polulle.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tämän hallituksen politiikka oli alun alkaenkin hosuvaa tempoilua ja nyt, kun gallupit näyttävät persujen osalta todella huonoilta, päätöksiä pyörretään urakalla. Kaikki päätökset on tuotu julkisuuten erittäin huonosti valmisteltuna. Amatöörien puuhastelua. Eikö noita ministeriöiden virkamiehiä kuulla riittävästi kun jotain asiaa aletaan viemään eteenpäin vai onko tuo virkamieskuntakin noin ammattitaidotonta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaaha, nyt on otatus kova Sote-mallin suhteen Hesarin tietojen mukaan: Keskusta haluaa 18 sote-aluetta, eikä anna periksi pirullakaan (nimittäin mehän luonnollisesti haluamme tähän maahan maksimimäärän paikallista byrokratiaa), mutta Kokoomus ei toistaiseksi ole antanut periksi omista vaatimuksistaan. Siinä on yksi tämän hallituskauden keskeisiä kiistoja. PS:n suhteen olettaisin, että Soini viilaa kynsiään ja harjoittelee spontaaneja sutkautuksia, kun Sipilä ja Stubb tappelevat varsinaisesta politiikasta. Turha puolue, joka on onneksi kutistumassa pois häiritsemästä.

Sote-kiistassa väläytellään jopa hallituksen hajottamista – puheenjohtajat koolla - Sote - Politiikka - Helsingin Sanomat
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Jaha, Sipilältä jo käpy palamassa? Tokihan miljoonaomaisuuksilla keksii muutakin tekemistä kuin vatvoa suomalaisten pattitilanteita päivästä ja tunnista toiseen seuraavat 3,5 vuotta...

Voisi olla kyllä kertakaikkinen blessing in disguise. Ei tämä oikein huonommaksikaan mene.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mielenkiintoinen tuo kompromissiehdotus, joka olisi luonteeltaan ota tai jätä. Ei kertakaikkiaan osaa päättää kumpi noista kuuluisi lainausmerkkeihin: "kompromissiehdotus", vai "ota tai jätä" tuossa kontekstissa.

Oliskohan siellä kepulaisten Alkio siipi kuiskutellut Sipilälle, että näillä gallupeilla saadaan punamulta, ei kun ässät teuraalle. Kansalaisten ja talouspolitiikan kannalta tuo ei varmaan hullumpi veto olisikaan, mutta riittääkö pokka ja mihin riittää Sipilän karisma Kalliolaisena puolueen sisällä.

Perinteen mukaan tapahtuu tuskin mitään ja Sipilä vuorostaan tarjoaa rektaalinsa kokkareille ja kansakunnan konkurssi senkun lähestyy lähestymistään. Soini voi pyyhkiä tuskanhikensä ministeri audin takapenkillä ja huokaista, että säästyinpäs.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Epäilemättä tässä on käynnissä kova poliittinen peli, jossa katsotaan kortit loppuun saakka. Toisaalta, jos tässä ei politikoida, niin missäpä sitten. Perussuomalaiset voidaan nyt jopa pelata pihalle hallituksesta ja pelotella kokoomusta SDP:llä, joka on nyt uusi "persu" ja varsinainen takiaispuolue. Ei kokoomukselle ihannetilanne sekään muita muutoksia ajatellen.

Uskon, että kompromissiratkaisu löytyy kuitenkin - kokoomus saa yksityisille enemmän pelitilaa ja keskusta turvaa äänestäjäkuntansa palvelut. Tätähän politiikka on.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tässä SOTE-alueiden määrässä SDP edustaa kyllä ihan samaa linjaa kuin Kokoomus. Näillä gallupeilla saataisiin sinipunakin.

Taitaa vain olla halvempaa tehdä "kompromisseja" demareiden kanssa, kun apupuolue persut on osoittautunut kaikessa täydellisen tyhjäksi arvaksi, jolla kukaan ei tee yhtään mitään missään asiassa. Demareillahan ei tunnetusti ole selkärankaa, mutta kyky tehdä näyttäviä kompromisseja.

Epäilen kuitenkin, ettei Alkiolainen oppositio ole riittävä kepuleissa, vaan EK Sipilä saa jatkaa porsastelua ökyjengin kanssa kovien aikojen tekosyyllä, osa keskiluokkaa on vielä kurjistamatta ja banaanitasavalta vasta siintää horisontissa, nyt ei saa sss/tuottavuusliokka upota: Täkkimies Soini jaksaa kuitenkin kantta puunata herkeämättä, koska se on helpointa, mutta auttaako se?
 

Tuamas

Jäsen
Niin, tämä on nyt ensimmäinen oikeasti tärkeä asia jota hallitus käsittelee.

Oikeastaan hommassa ei nyt niin hirveästi eroa tule esimerkiksi yhteiskunnan kokonaiskustannuksiin, mentiin sitten Kepun tai Kokoomuksen mallilla, kuitenkin 18 sote-aluetta on maksimimäärä, kun tällä hetkellä terveydenhuollon järjestäjiä on tällä hetkellä 140-200 (tästä ei jostain syystä löydy suoraa vastausta).

Kaikki muu on tämän rinnalla pipertelyä ja puuhastelua, tämä on tällä hallituskaudella se asia jolla on oikeasti merkitystä kansantaloudelle sekä sille kuinka hyvin hyvinvointivaltiomme säilyy.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niin, tämä on nyt ensimmäinen oikeasti tärkeä asia jota hallitus käsittelee.

Oikeastaan hommassa ei nyt niin hirveästi eroa tule esimerkiksi yhteiskunnan kokonaiskustannuksiin, mentiin sitten Kepun tai Kokoomuksen mallilla, kuitenkin 18 sote-aluetta on maksimimäärä, kun tällä hetkellä terveydenhuollon järjestäjiä on tällä hetkellä 140-200 (tästä ei jostain syystä löydy suoraa vastausta).

Siihen nähden tämä tilanteen kiristyminen äärimmilleen onkin outoa - nyt jo useastakin lähteestä on kerrottu, että Sipilä on todella tullut "ota tai jätä" -linjan kanssa tuolla 18 alueella hallituksen eteen, mikä olisi kaikkien normi-käytäntöjen vastaista - siis että uhattaisiin hallituksen hajoituksella, ellei hyväksytä vain yhden puolueen esittämää linjaa. Alunperinhän vielä puhuttiin, että Kokoomuksen tavoite olisi 5 ja Keskustan 18, ja että todennäköiseltä vaikuttaa siis kompromissi 12:sta. Mikä olisikin hyvin tavallinen lopputulema. Jotenkin omalaatuisia nämä tapahtumat.
 
Se on selvä, että lehdet repivät gallupeista otsikoita ja demarit ratsastavat aallonharjalla heitellen tyhjänpäiväisyyksiään ilmaan ja vastustaen kaikkea. Olihan se selvää, että kovia tekoja joudutaan tekemään, silloin demarit & ay hierovat hikisiä kouriaan ja laittavat kapuloita rattaisiin joka käänteessä. Mutta, jos siitäkin kiukuttelusta huolimatta hallitus saa parin seuraavan vuoden aikana talouden kääntymään paremmaksi, alkaa demareiden huutelut olemaan konkreettisesti huomattavissa siksi mitä ne olivat alunpitäenkin: tyhjää. Silloin voidaan taas debateissa todeta, että vasureiden ja ay:n sabotaaseista huolimatta talous saatiin käännettyä, ja se lienee kansalaisille kiva juttu. Silloin nämä väligallupit ovat taas silkkaa otsikkoaihetta lehdistölle.

Edit. Sehän on periaatteessa se ja sama kääntyykö se talous suoranaisesti hallituksen toimista vai muutoinkin. Eihän demaritkaan ole mitään konkreettista tehneet kannatuksensa nousun eteen. Pelkkää populismia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Se on selvä, että lehdet repivät gallupeista otsikoita ja demarit ratsastavat aallonharjalla heitellen tyhjänpäiväisyyksiään ilmaan ja vastustaen kaikkea. Olihan se selvää, että kovia tekoja joudutaan tekemään, silloin demarit & ay hierovat hikisiä kouriaan ja laittavat kapuloita rattaisiin joka käänteessä. Mutta, jos siitäkin kiukuttelusta huolimatta hallitus saa parin seuraavan vuoden aikana talouden kääntymään paremmaksi, alkaa demareiden huutelut olemaan konkreettisesti huomattavissa siksi mitä ne olivat alunpitäenkin: tyhjää.

Jaa, kun oikein näy mitään merkkejä paremmasta: näillä hallituksen toimilla, jos ne nyt siis toteutuvat, ehkä hieman heikennetään lähivuosien kehitystä ja parannetaan julkisen talouden tasapainoa pitemmällä aikavälillä. Mutta talousongelmat eivät johdu julkisen talouden vajeesta vaan vaje on seurausta talousongelmista. Toiseksi 90-luvun laman aikana ihan oikeastikin kävi niin, että talous kääntyi devalvaation jälkeen nopeasti nousuun, mutta silloinen lamahallitus oli jo ehtinyt leimautua niin epäsuosituksi, että oppositio siltikin porhalsi suureen vaalivoittoon. Joten aika skeptisesti suhtautuisin tähän toiveikkuuteesi.
 

Tuamas

Jäsen
Siihen nähden tämä tilanteen kiristyminen äärimmilleen onkin outoa - nyt jo useastakin lähteestä on kerrottu, että Sipilä on todella tullut "ota tai jätä" -linjan kanssa tuolla 18 alueella hallituksen eteen, mikä olisi kaikkien normi-käytäntöjen vastaista - siis että uhattaisiin hallituksen hajoituksella, ellei hyväksytä vain yhden puolueen esittämää linjaa. Alunperinhän vielä puhuttiin, että Kokoomuksen tavoite olisi 5 ja Keskustan 18, ja että todennäköiseltä vaikuttaa siis kompromissi 12:sta. Mikä olisikin hyvin tavallinen lopputulema. Jotenkin omalaatuisia nämä tapahtumat.

Ilmeisesti Kepun Väyrys- / siltarumpusiipi on lyönyt kunnolla painetta Sipilälle, joten hän pistää lietteen valumaan eteenpäin.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Korjasin. Kiistassa kun on kyse vallasta ja palveluista.
Täsmensinpä minäkin väitettäsi. Tarjotuilla palveluilla kosiskellaan äänestäjäkuntaa ja sitä kautta "ostetaan" valtaa. SOTE on yksi iso vääntökohta siinä, toteutuuko hallintoon kuntakeskeisyyden sijaan maakunnall...anteeksi ranskani, siis tietenkin ruotsalainen lähestymistapa. @Tuamas yllä totesikin, että steppi 150+ -> <20 on jo iso askel parempaan. Toisen metroputki on toisen siltarumpu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös