Mainos

Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 175 962
  • 10 753

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Maakunnissa kepulainen saattaa aina olla pätevin.
Aina ne demarit voittaa pätevyydessä. Lisää demereitten "kyvyistä" toimia paikallistasolla yhteisön eduksi voi lukea Satakunnan Kansasta, aihetunnisteena tällä hetkellä iltis-kilpailutukset.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi 12 maakuntaa ei riitä kuten monet asiantuntijat ovat suositelleet. Onko 18 maakunnalle muita syitä kuin Kepun valtapyrkimykset ja onko myös joku muu puolue halunnut niin monta maakuntaa?
Asiantuntijat ovat suositelleet viittä maakuntaa. 12 maakunnasta sanottiin, että se on kompromissi, mikä saattaa vielä toimia. 18 maakuntaa on kepulaista paskaa.

Tosiaan ongelmaksi muodostuu se, että 12 eikä varsinkaan 18 maakuntaa eivät voi yksinään tarjota sote-palveluja. Suomessa on 5 yliopistollista sairaalaa, joiden palveluja täytyy päästä käyttämään myös muiden 13 maakunnan asukkaiden. Perustuslain mukaan noiden 13 maakunnan asukkaiden täytyy myös päästä vaikuttamaan omiin sote-asioihin. Eli pikkumaakunnan asukkaan täytyy demokraattisesti päästä vaikuttamaan muun kuin oman maakuntansa asioihin (lähin maakunta jossa yliopistollinen sairaala). Tätä kutsutaan byrokraattiseksi himmeliksi.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Anu Vehviläinen aamu-tvssä; uskomaton paskanjauhaja pokerinaamalla.

Nämä sote-säästöt tulee veronmaksajille varmasti kalliiksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vehviläinen totesi eilen hienosti: "Pääasia että nyt tehdään jotakin, korjataan sitten myöhemmin".

Osin samasta asiasta kirjoitti kolme asiantuntijaa tänään Helsingin Sanomissa:

Jos uudistus nyt pysähtyisi, palvelujärjestelmämme ei suinkaan pysyisi muuttumattomana. Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat dynaamisessa tilassa ja yksityistyvät nopeasti. Hoivapalvelut, lastensuojelun laitospalvelut, mielenterveyspotilaiden palveluasuminen sekä työterveyshuolto ovat siirtyneet valtaosin yksityisille palveluntuottajille 10–15 viime vuoden aikana.

Sote-uudistuksen lainsäädännöllä rajattu kehitys on parempi kuin palvelujärjestelmän villi kehitys.

On riski pitkittää sote-uudistusta vanhentuneilla väitteillä - Mielipide - Helsingin Sanomat

Heikki Hiilamoa (yksi allekirjoittajista) olen pitänyt hyvinkin järkimiehenä siitä huolimatta, että on vihreä - tai on ainakin ollut.

Soten ympärillä onkin kovin paljon halua kaataa hallitus ja poliitikkojen osalta rakennella itselleen parempia asetelmia vaaleihin. Minusta hallituksen voisi kaataa, mutta totta on sekin, että vaikea on sotea alusta aloittaa, kun mahdollisen uusimman epäonnistumisen jälkeen olisi hukattu toistakymmentä vuotta. Vähintään. Lisäksi soten piiriin kuuluva palvelujärjestelmä on dynaamisessa tilassa, kuten yllä olevassa linkissä asiantuntijat kirjoittavat.
 
Viimeksi muokattu:

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Osin samasta asiasta kirjoitti kolme asiantuntijaa tänään Helsingin Sanomissa:
On riski pitkittää sote-uudistusta vanhentuneilla väitteillä - Mielipide - Helsingin Sanomat

Heikki Hiilamoa (yksi allekirjoittajista) olen pitänyt hyvinkin järkimiehenä siitä huolimatta, että on vihreä - tai on ainakin ollut.

Soten ympärillä onkin kovin paljon halua kaataa hallitus ja poliitikkojen osalta rakennella itselleen parempia asetelmia vaaleihin. Minusta hallituksen voisi kaataa, mutta totta on sekin, että vaikea on sotea alusta aloittaa, kun mahdollisen uusimman epäonnistumisen jälkeen olisi hukattu toistakymmentä vuotta. Vähintään. Lisäksi soten piiriin kuuluva palvelujärjestelmä on dynaamisessa tilassa, kuten yllä olevassa linkissä asiantuntijat kirjoittavat.

Olet pitkälti oikeassa mielestäni. Mulla varmasti oma uusien vaalien himo+kepun vihaaminen hämärtää arvostelukykyäni.
En ehkä vieläkään vilpittömästi tajua soten hyötyjä, olen aina saanut erinomaista palvelua kotiterveyskeskuksessa.

Miten laitat siitä paremmaksi??
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Olen varmaan todennut saman asian jo monesti, mutta asiantuntijoiden antamat lausunnot parhaista malleista eivät aina ota huomioon lainsäädännön realiteetteja. Jos sotealueiden tai maakuntien määrä rajataan de facto muutaman kaupungin hallintaan, se ei mene perustuslakivaliokunnasta läpi. Yritetty on: Stubbin hallituksen viimeinen viritys luoda viiden sotealueen malli, johon oli kytketty 19 sotekuntayhtymää. Jäi suutariksi.

Maakuntamallin ansioksi on todettava, että siinä valmistelu on ottanut lainsäädännön rajoitteet huomioon melko hyvin ja se meni läpi perustuslakivaliokunnan seulasta. Viisi sotealuetta ja kansanvaltaisuuden toteuttaminen samassa paketissa ei varmaan ole mahdotonta, mutta kumman vaikealta se näyttää lainsäädäntötyön tulosten valossa!

En jaksa uskoa, että isoihin systeemimuutoksiin löytyy toteutusmallia, josta ei löytyisi kritisoitavia heikkouksia. Oppositiosta hoetaan "parlamentaarinen työryhmä" ratkaisuna yli hallituskausien tapahtuvalle työskentelylle, mutta näin isoissa muutoksissa yksikään hillopurkille päässyt puolue ei ole niin tyhmä, että ottaisi opposition sotkemaan omat kuvionsa. Tästä demokratian heikkoudesta on saatu nauttia useampi hallituskausi putkeen eikä se muutu muuksi, vaikka hallitus vaihtuisi uuteen. Jokainen iso puolue on saanut sote-kokkailuissa oman mahdollisuutensa.

Edit: karsittu typot ja turha toisto
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olet pitkälti oikeassa mielestäni. Mulla varmasti oma uusien vaalien himo+kepun vihaaminen hämärtää arvostelukykyäni.
En ehkä vieläkään vilpittömästi tajua soten hyötyjä, olen aina saanut erinomaista palvelua kotiterveyskeskuksessa.

Miten laitat siitä paremmaksi??

Vaikea sanoa, mutta josko edes perustuslain mukaan mentäisiin:

Oikeusministerin mukaan vihreiden sote-malli näyttää perustuslain vastaiselta – verkkouutiset.fi

Jotainhan on tehtävä, ja se on mielestäni perusteltu tässäkin ketjussa suhteellisen aukottomasti. Kyse on siis siitä, mitä ja miten. Valtion johdolla organisointi ei nauti puolueiden luottamusta. Kuntien osalta edellinen hallitus hävisi, kun perustuslakivaliokunta esti etenemisen. Kolmas tie eli maakuntamalli on ainoa, mikä on jäljellä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hallituksessa repesi EU-riita – Sampo Terho: ”Vakava paikka” | Uusi Suomi
Hieman eriävää näkemystä hallituksen sisällä EU-asioista. Sinisillä on pieni mahdollisuus pelata SOTE-äänestyksessä, mutta taitaa Sipilä ja Orpo laittaa joo joo-puolueen ruotuun. Orpo jo hieman moittikin Soinia ja Terhoa aiheutetusta hässäkästä. Toisaalta Sipilä sorvasi Suomen kannan uuteen uskoon jo aiemmin sovitusta, joten sinänsä Sinisillä oli paikka kysellä luotettavuuden perään.
 

sinikettu

Jäsen

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Paljon parjatun Sipilän hallituksen tekemä paljon parjattu kilpailukykysopimus näyttää nostaneen Suomen kilpailukykyä merkittävästi.

Hupsis, eihän tässä näin pitänyt käydä: Nyt se tapahtuu: Suomi ottaa kiinni Saksan ja koko euroalueen – kuva | Uusi Suomi

Kohentuneilla talousluvuilla ei tietysti ole mitään tekemistä asian kanssa, että esim. Varsinais-Suomessa teollisuus ja työllisyys ovat kivunneet jatkuvasti ylöspäin ja esim. saksalainen Meyer-telakka on tehnyt Turun seudulle jatkuvasti miljardiluokan tilauksia samalla kun muuallakin Suomessa on alkanut bisnes kukoistamaan paremmin kansainvälisten suhdanteiden paranemisen myötä.

Pakko sen olla siitä kiinni, että esim. minä teen +6min enemmän töitä per työpäivä ja menetän kesällä osan lomarahoistani jotka olisin käyttänyt mm. kotimaan matkailuun ja palvelusektorille pitääkseni omalta osaltani kotimaisen talouden pyöriä pyörimässä. Kiitos Sipilän kiky-nerouden Suomi on nyt pelastettu!
 

Jeffrey

Jäsen
Kohentuneilla talousluvuilla ei tietysti ole mitään tekemistä asian kanssa, että esim. Varsinais-Suomessa teollisuus ja työllisyys ovat kivunneet jatkuvasti ylöspäin ja esim. saksalainen Meyer-telakka on tehnyt Turun seudulle jatkuvasti miljardiluokan tilauksia samalla kun muuallakin Suomessa on alkanut bisnes kukoistamaan paremmin kansainvälisten suhdanteiden paranemisen myötä.

Pakko sen olla siitä kiinni, että esim. minä teen +6min enemmän töitä per työpäivä ja menetän kesällä osan lomarahoistani jotka olisin käyttänyt mm. kotimaan matkailuun ja palvelusektorille pitääkseni omalta osaltani kotimaisen talouden pyöriä pyörimässä. Kiitos Sipilän kiky-nerouden Suomi on nyt pelastettu!

Kyseessä tosiaan graafi joka kuvaa Suomen taloutta suhteessa muihin maihin. Näin ollen kansainvälisten suhtanteiden paraneminen ei ole ainakaan pääasiallisesti selittävä tekijä. Toki on mahdollista se, että kansainväliset suhdanteet ovat parantuneet paremmin Suomea kuin Saksaa koskien-

Toki silloinkin pitäisi kysyä miksi kv-suhdanteet valitsevat mieluummin Suomen kuin Saksan. Näitähän tässä verrattiin. Ja esimerkiksi tämä sinun pointtisi nimenomaan vahvistaa alkuperäistä pointtia Suomen kilpailukyvyn kohentumisesta suhteessa verrokkimaihin, esimerkiksi Saksaan.

Ja sen voin vahvistaa, että tämä ei johdu sinun l+6min työstä, ole siis huoletin. Tiedät kuitenkin varmasti myös itse sen, että KiKy on monitahoinen kokonaisuus, joka koostuu paljosta muustakin kuin sen vastustajien popularisoimista kohdista.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Niin. Meillä nousi liikevaihto vuodessa 27 -> 30 milj. €, joten siinä ei yks 170k€ paljoa paina. Eikä tuon säätämisen kuluja osaa/halua kukaan edes laskea. Kivahan se on tosiaa jo @Jeffrey :n esilletuomat seikat kiva sivuuttaa, ja laittaa kaikki armaan kiky:n tuomaksi hyödyksi. Meidän alalla vielä aika iso osa firmoista jätti kikyn vallan tekemättä.
 

Tuamas

Jäsen
Kyseessä tosiaan graafi joka kuvaa Suomen taloutta suhteessa muihin maihin. Näin ollen kansainvälisten suhtanteiden paraneminen ei ole ainakaan pääasiallisesti selittävä tekijä. Toki on mahdollista se, että kansainväliset suhdanteet ovat parantuneet paremmin Suomea kuin Saksaa koskien-

Sinänsä en ole itse asiasta käytännössä eri mieltä, mutta Suomen teollisuus on hyvin investointipainotteista, eli täällä tehdään teollisuuden osalta ennen kaikkea risteilyaluksia, paperikoneita ym. konepajatuotteita sekä muutenkin hyödykkeitä, joiden hankintapaine kasvaa vasta kun talous on jo jonkun aikaa ollut nousu-uralla.

Eli Suomen talouden sykli on teollisuuden osalta ihan luonnollisesti pari-kolme vuotta muun maailman taloudellista kehitystä jäljessä osin tästä syystä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuon @Jeffrey laittaman linkin perusteella Suomi on korjannut kilpailukykyvajettaan suhteessa verrokkeihin. Suomeksi edellinen tarkoittaa, että kustannuskehitys on ollut maltillisempaa kuin verrokkimaissa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niin, tätähän olen itsekin yrittänyt viimeisten vuosien aikana sanoa, että mitään palkkaleikkauksia ei tarvita, vaan pari maltillista ratkaisua riittää sen yhden överiksi menneen korjaamiseen, koska ei ne palkat muuallakaan paikallaan polje. Kaikilla ei mennyt jakeluun, ja uskomatonta paskaa sai lukea "Suomen kilpailukyvyn tuhonneesta" palkkaratkaisusta 2007.

No, pari maltillista ratkaisua ja 1 nollaratkaisu tosiaan riitti, kiky muuten kuin nollasopimuksen osalta oli turhaa puuhastelua, eli ihan perinteisellä tupolla homma käytännössä hoidettiin. Lisäksi tietysti hyvä muistaa, että suhdanteet Suomen talouden vireen määräävät enimmäkseen, kilpailukyky tulee vasta kakkosena.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Jeffrey

Jäsen
Paljon parjatun Sipilän hallituksen tekemä paljon parjattu kikymalli ja sen sisältämä työttömien aktiivimalli näyttää kuin näyttääkin toimivan: Anu Koivisto oli tottunut olemaan työtön – sitten tuli aktiivimalli ja nyt hän käy kahdessa työssä | Yle Uutiset | yle.fi

Ensimmäiset viralliset tulokset saadaan huhtikuun aikana.

Tähän sopisi lainaus eräältä nuorelta neidiltä, joka aikanaan kisaili Jyrki Sukulan ohjelmassa jossa oli tarkoitus tehdä syrjäytyneistä nuorista ravintola-alan työntekijöitä.

"Aikaisemmin ajattelin, etten voi tehdä töitä kun olin niin masentunut. Nyt olen ymmärtänyt, että olin niin masentunut koska en tehnyt mitään".
 

Byvajet

Jäsen
Paljon parjatun Sipilän hallituksen tekemä paljon parjattu kikymalli ja sen sisältämä työttömien aktiivimalli näyttää kuin näyttääkin toimivan:

Toimivuuden näkee pitkän ajan kuluessa tilastoista, joissa on huomioitu erilaiset muuttujat mahdollisimman laajasti. Yksittäiset esimerkit ovat yhtä tyhjän kanssa.

Tehokkaimmin aktiivimalli purree ihmisiin, jotka ovat kikkailleet ansiosidonnaisen kanssa ja joilla on mahdollisuus työllistyä. Sen sijaan vaikeasti työllistyvät ovat vaikeasti työllistyviä jatkossakin, koska he eivät pärjää kilpailussa työpaikoista.

Niin kuin monta kertaa olen täälläkin ehdottanut, Suomeen pitäisi saada palvelu, johon listataan työpaikat, joihin ei löydetä tekijää yrittämisestä huolimatta. Tällöin paljastuisi ensiksikin se, kuinka todellinen on työvoimapula. Toiseksi palvelu auttaisi viranomaisia osoittamaan työttömille töitä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toimivuuden näkee pitkän ajan kuluessa tilastoista, joissa on huomioitu erilaiset muuttujat mahdollisimman laajasti. Yksittäiset esimerkit ovat yhtä tyhjän kanssa.

Tuo on kyllä totta. Olettaisin silti, että reaalistakin työllisyyden nousua tapahtuu, koska talouskasvu on viimein alkanut voimistua, mutta onhan tuo aktiivimalli täsmäsuunnattu juuri siihen hallituksen kriteeriksi valitsemaan työllisten osuteen. Olet työllinen jos olet edes muutaman tunnin töissä kuukaudessa tai nollasopimuksella työmarkkinoiden käytettävissä - ja aktiivimalli tulee lisäämään juuri näiden osuutta vaikka reaalisesti useimmat näistä ovatkin päätoimisesti työttömiä. Kesällä tai ehkä jo keväällä Sipilä tulee julistamaan voiton, koska valittu kriteeri täytyy ilman että työttömyys olisi juuri mitenkään reaalisesti helpottanut aktiivimallin takia... Kerrankin hallitus osaa edes jotakin, vaikka sitten edes silmänkääntötempun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Työttömyysluvut ja -prosentit ovat niin pitkään silmänkääntötemppuja kun työttömiä työnhakijoita voi olla enemmän kuin työttömiä. Suomi nousuun.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Työttömyysluvut ja -prosentit ovat niin pitkään silmänkääntötemppuja kun työttömiä työnhakijoita voi olla enemmän kuin työttömiä. Suomi nousuun.

Työttömyysprosentin ohessa kannattaa seurata työllisyysastetta. Siinä(kin) on lupaavaa kehitystä, joskaan se nyt ei mene minkään hallituksen piikkiin vaan ovat käytännössä aina yleismaailmallisempia trendejä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Työttömyysprosentin ohessa kannattaa seurata työllisyysastetta. Siinä(kin) on lupaavaa kehitystä, joskaan se nyt ei mene minkään hallituksen piikkiin vaan ovat käytännössä aina yleismaailmallisempia trendejä.

Tämä ei pidä täysin paikkaansa. Jos näin olisi, Suomi ei olisi koskaan pudonnut alas samaan aikaan kun muut Euroopassa nousivat. Suomen ongelmana on mm. se, että työllisyys ja vienti on edelleen liiaksi teollisuusvetoista. Tällöin Suomen työllilsyysaste ei seuraa mm. EU:ssa Saksan tai Ruotsin työllisyysasteen kehittymistä (alas tai ylös). Voisi sanoa, että Suomi tulee tavallaan jälkijunassa, koska mm. palveluissa on enemmän käyttämätöntä potentiaalia kuin mainituissa maissa. Kyse on siten aina myös hallituksen politiikasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös