Siitä huolimatta sinä liioittelet ja värität tarinoitasi jatkuvasti, tuskin tässä kukaan pilvilinnoissa elää. Suomessa köyhä ei näe nälkää, eikä kärsi vilusta, siihen tarvitaan myös muita ongelmia.
Missä olen sanonut olevani kateellinen työttömän oluesta? Minä puhuin mielikuvasta, joka syntyy tuosta haastattelusta. Sinä kuvaat viestissäsi, miten 30 euron menettäminen tarkoittaa usean päivän lämmintä ateriaa perheelle ja samaan aikaan yhdeksän vuotta työttömänä ollut kaveri nauttii lähes kympin pienpanimo olutta pubissa.
Minusta tässä on ristiriita. Sinä haukut täällä nimimerkkiä kusipääksi, kun hän kirjoittaa aktivointitoimien seurauksena mahdollisesti menetettävän rahan suuruudesta, mutta työtön on kalliin oluensa ansainnut.
Mietis vähän mitä todistat kirjoittamallasi. Väität, ettei kukaan suomessa kärsi nälkää ja vilua ja kiistät sen itse samassa lauseessa. Sattuu kuitenkin olemaan juuri niin, että kun ne ongelmat alkavat, ne myös kasaantuvat. Ihan turha on jeesustella, ettei se nyt työttömyydestä johtunutkaan, vaan muista ongelmista. No, sosaalityön arki ei kuulu ainakaan sinun vahvuusalueisiisi.
Mitä tulee tuon aloitteentekijän oluenjuontiin jäät taas kiinni housut kintuissa, oman mielikuvasi perusteellahan asiaa esiin nostelet, minä tulkitsen taustavaikuttimen olevan katellisuus, jota ilmennät muka syntyvillä mielikuvilla, silti se kolmekymppiä on kolminkertainen määrä siihen kympin olueeseen ja edelleen se köyhä lapsiperhe sillä useamman päivän pöperöt laittaa. Tuet on niin minimissä pitkään köyhtyneiden osalla, että mikä tahansa yllättävä pienikin menoerä keikauttaa talouden raiteiltaan pitkäksi aikaa.
Yleensäkään ei pitäisi laukoa kuviteltuja totuuksiaan kaikista työttömistä yhden yksilön tilanteen pohjalta, varsinkaan kun mitään et voi niistä syistä tietää, miksi hänen tilanteensa on mikä on ja mitkä tekijät on sen kehittymiseen vaikuttaneet. Minusta siis annat aktiivisuuttamislain prusteluksi vain pahantahtoisen halveksivin sävyin mielikuvan, että tämmöisiä ne työttömät on samalla luoden saman asenteen koskemaan koko kuritettavaa kansanosaa.
Mikäli omaat mitään vilpitöntä halua selventää asiaa itsellesi, voit varmasrti löytää kotipaikkakunnaltasi kenttätyötä tekevän sosiaalityöntekijän ja pyytää hänen ammatillista näkemystään millaisia vaikutuksia tälläkin lain irvikuvalla on syyttömiin ihmisiin. Sille virkailijalle, niinkuin minullekin "menestyjälle" se kolmekymppiä on peanuts, mutta työssään varmasti näkee mitä se todellisuudessa jollekin on. Kelaa myös , että jossakin päin, missä yhteiskunta ei ole kyennyt niitä lain noudattamisen mahdollisuuksia takaamaan, se ei ole vain yksi kolmekymppinen ja vaan jatkumo niitä kolmekymppisiä, eli leikkaus toimeentuloon, hyväksyisitkö sen ilman omaa syytäsi kohdallesi, vaikka vilua ja nälkää et näkisikään?