Mainos

Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 175 839
  • 10 753

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Periaatteessa suhtaudun myönteisesti kaikkiin toimiin, jotka kannustavat hakemaan työtä. Jos hallituksen lausunnolle lähtenyt esitys, jonka mukaan työttömän pitäisi hakea kahtatoista työpaikkaa kahdentoista viikon aikana on sellainen, hyvä. Hieman kyllä epäilen. Jos olisin työtön, suhtautuisin ainakin neutraalisti, ellen jopa positiivisesti. Työnantajienkaan en oikein usko kovin tuosta kärsivän, vaikka sellaistakin kerrotaan.

Mutta se mikä vituttaa, on isojen työllisyysasteen nostamiseen tähtäävien esitysten puuttuminen. Hallituksen näpertely toisarvoisten työllistämisjuttujen parissa on lähinnä surkuhupaisaa. Toki vika ei ole yksin hallituksen, vaan isosti ay-liikkeen, mutta nyt jos koskaan olisi aika ajaa paikallinen sopiminen lopullisesti läpi.

Mutta eipä se taida olla mahdollista, koska hallitus on yhä heikompi.
 

Tuamas

Jäsen
Tuosta hakemuspelleilystä seuraa se vielä korostetummin, mikä on jo nyt tapahtunut, eli mitään yli entry level perusduuneja ei ilmoiteta julkiseen hakuun, ei ainakaan Mol.fihin.

Olen työllistävien yrittäjien kanssa toistuvasti tuosta jutellut ja käytännössä kaikki käyttävät nykyään ainoastaan hiljaisia hakuja sekä suositusten perusteella palkkaamista.

Jokainen (pitkälle toistakymmentä) on joskus hakenut työvoimaa mollin kautta ja yksi taisi olla saanut sitä kautta hyvän tekijän. Vastapainoksi kaikille muille sitä kautta oli saatu ainoastaan pakkohakijoita tai muuten palkkaamiskelvottomia. Aikaa toki kului joka kerta melkoisesti kun piti kuitenkin käydä kaikki hakijat läpi ja yleensä haastatella muutamaa.

Mitä sitten seuraa kun näiden pakkohakijoiden määrä räjäytetään taivaisiin.

Juuri niin, kukaan ei vahingossakaan ilmoita paikkoja mol.fihin tai välttämättä edes muutenkaan julkiseen hakuun.
Toki tämä lisää bisnesmahdollisuuksia firmoille jotka tekevät hiljaisia hakuja.
 
Viimeksi muokattu:

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Uudet ministerit:

Kulttuuriministeri Sampo Terho (ps.)
Montako päivää tämä kaljupää nyt on ollut ministerinä? Tähän mennessä tapahtunut se että Suomi on hävinnyt Ranskalle 1-5, sulanut Tšekkiä vastaan 3-0 -johdossa ja hävinnyt rankkareilla sekä pudonnut Euroviisufinaalista heikon semifinaaliesityksen jälkeen. Mitenköhän on herra kulttuuri- ja urheiluministerillä mennyt niin kuin omasta mielestä?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
EP:ssä näkyy olevan avattu uusi "avoimet työpaikat" -alasivu, jossa seurat voivat ilmeisesti rekrytoida pelaajia julkisesti mutta anonyymisti.

Liigasta on tällä hetkellä neljä ilmoitusta (oletettavasti) yhdeltä joukkueelta, joka etsii kahta hyökkääjää ja kahta puolustajaa.

Uusi kohde mihin työttömät voivat lähetellä pakkohakuja. Vähän värikynää vielä hakemukseen ja TE-toimistolta perimään työhaastattelumatkakorvaukset esim. Ranskan ja Italian reissuista. "Niin en minä SE Mikko Koivu ole, pahoitteluni jos erehdyitte."
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Montako päivää tämä kaljupää nyt on ollut ministerinä? Tähän mennessä tapahtunut se että Suomi on hävinnyt Ranskalle 1-5, sulanut Tšekkiä vastaan 3-0 -johdossa ja hävinnyt rankkareilla sekä pudonnut Euroviisufinaalista heikon semifinaaliesityksen jälkeen. Mitenköhän on herra kulttuuri- ja urheiluministerillä mennyt niin kuin omasta mielestä?
Terho toteuttaa hallituksen pelikirjaa ja tekee kaikkensa estääkseen mahdolliset joukkokokoontumiset Kauppatorilla. Näin pidetään Suomi turvallisena. Luulisi tämän olevan kaikkien etu.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä todella osuva kirjoitus hallituksen pakkohakemuspelleilyn heikkouksista Ei turhaan kepitetä, vaan tuetaan työttömien työnhakua
Ihan hyvä kirjoitus. A b c kaavio oli muuten osuva mutta se ei oikein toimi maanlaajuisena totuutena. Eri osissa Suomea työttömyyden katkoviiva voi olla jossain a:n ja b:n välimaastossa kun taas parhaimpien kasvukeskusten työssäkäyntialueilla viiva lienee paljon matalammalla.

Pakkohakemuksista sen verran että näin somessa joitain suunitelmia jossa jotkut järjestötahot alkaisivat perustaa työttömille jonkinnäköisiä haamutyöpaikkoja joihin työttömät voisivat vyöryttää hakemuksiaan ilman "pelkoa" työllistymisestä. Taisipa joku verrata tätä Hurstin laupeudentyöhön. Tiedä sitten miten tuollaista toimintaa kitkettäisiin pois, mutta varmasti joitain porsaanreikiä pyritään luomaan tavalla tai toisella.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mutta se mikä vituttaa, on isojen työllisyysasteen nostamiseen tähtäävien esitysten puuttuminen. Hallituksen näpertely toisarvoisten työllistämisjuttujen parissa on lähinnä surkuhupaisaa. Toki vika ei ole yksin hallituksen, vaan isosti ay-liikkeen, mutta nyt jos koskaan olisi aika ajaa paikallinen sopiminen lopullisesti läpi. Mutta eipä se taida olla mahdollista, koska hallitus on yhä heikompi.

Tässä veli Cobol (copywright by Don Tami) on oikeassa. Toimenpiteet ovat suurelta osin tarpeetonta näpertelyä ja tuo 12 hakemuksen velvollisuus ei työllistä ketään mutta lisää byrokratiaa kun jonkun pitää kontrolloida niitä hakemuksia (= resurssia pois työllisyyttä edistävistä toimista). Mitä sitten pitäisi tehdä, tässä pari vinkkiä:

1. Siirtää heti eläkeputkeen tosiasiassa toivottomat tapaukset (deekut, vajaat yms. yms.) Niiden poiston myötä kirjoille jäisi se todellinen työvoimareservi ja demareilta menisi hyvä poliittinen lyömäase eli pitkäaikaistyöttömien määrä. Teko olisi myös humanitäärisesti perusteltu.

2. Siirtyä kiireimmän jälkeen työllistymistä helpottavaan ns. Tanskan malliin riippumatta siitä, mitä AY-mafia sanoo.

3. Remontoida perhevapaa-järjestelmä persujen mielipiteistä välittämättä naisten työssäkäyntiä suosivaksi.

Näillä mentäisiin jo pitkälle.
 

Byvajet

Jäsen
Näillä mentäisiin jo pitkälle.

Ainoa keino auttaa pitkäaikaistyötöntä on kouluttaminen. Kaikki muut keinot ovat turhia eivätkä toimi. Koulutukseen pitäisi satsata aivan valtavasti lisää rahaa. Duunarialoilla oppisopimuskoulutuksen määrä pitäisi monikymmenkertaistaa.

Toinen keino on kiintiöiden perustaminen. Iäkkäille, mielenterveyskuntoutujille ja vastaaville pitäisi tarjota työpaikka, vaikka he eivät pystyisikään samaan työtehoon kuin nuoremmat ja henkisesti tasapainoisemmat. Iäkkäämpi työntekijä ei ole sairas tai kelvoton. Hänen työtehonsa ja oppimiskykynsä ovat laskeneet, mutta se ei ole syy olla palkkaamatta häntä. On luotava työelämä, jossa työhalukkaille mutta parhaan teränsä menettäneille on töitä.

Onhan se nyt älytöntä, että jo nelikymppisiä vieroksutaan ja pitkän työuran tehnyt pitkäaikaistyöttömäksi ajautunut viisikymppinen on täyttä kuraa.

Ihmisten työllistäminen lähtee asenteiden muutoksesta ja asenteiden muutokseen kuuluu se, ettei työantaja saa palkata vain parhaita ja tehokkaimpia, vaan heidän on palkattava myös heikommin suoriutuvia. Muuten käytännössä syrjäytetään työelämästä valtava määrä iäkkäämpiä ihmisiä, mistä tutkijatkin ovat huomauttaneet.

Työllistäminen ei voi perustua kilpailuun.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Työllistäminen ei voi perustua kilpailuun.

Mihinkäs sen pitäisi perustua? Ajatteletko, että yrittäjän, joka palkkaa työntekijän ja maksaa kaikissa tapauksissa TES:n mukaista liksaa, pitäisi valita tarjokkaista sosiaalisin syin joku muu kuin se potentiaalisesti tehokkain ja tuottavin työntekijä?
 

Byvajet

Jäsen
Mihinkäs sen pitäisi perustua?

Ideaan siitä, että työllä on arvo ja syrjäytymistä ja ongelmia ehkäisevä vaikutus, vaikka sen tekijä ei tuottaisikaan yritykselle yhtä paljon kuin joku toinen. Olemme vääjäämättä etenemässä kohti maailmaa, jossa yhä useammasta ihmisestä tulee tarpeeton, jos hänen täytyy pärjätä kilpailussa muita ihmisiä ja erityisesti koneita vastaan.

Kouluttamisella voidaan parantaa työttömien mahdollisuuksia kilpailla, mutta ajan myötä kouluttautumisen merkityskin pienenee pienenemistään, koska kaikkien kyvykkyys ei riitä pärjäämään kilpailussa.

Jos työllistäminen perustetaan kilpailuun, niin on vuorenvarmaa, että se johtaa suureen syrjäytyneiden joukkoon. Työllistämisen täytyy olla yksi tapa harjoittaa sosiaalipolitiikkaa. Tämä vastuu kuuluu myös yrityksille. Ne eivät saa pyrkiä parhaaseen tulokseen, vaan niiden on ruvettava ottamaan yhteiskunnallista vastuuta ja työllistämään myös heikommin suoriutuvia.

Kilpailu nyt muutenkin on irvokasta. Se tuhoaa luontoa ja tulevien sukupolvien elinmahdollisuudet. Se on pahaa, jota voi kannattaa vain irrationaalinen ja moraaliton ihminen. Ihminen, joka ei katso vuosisatojen ja vuosituhansien päähän, vaan joka katsoo vain omaa elämäänsä ja omaa hyvinvointiaan.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos työllistäminen perustetaan kilpailuun, niin on vuorenvarmaa, että se johtaa suureen syrjäytyneiden joukkoon. Työllistämisen täytyy olla yksi tapa harjoittaa sosiaalipolitiikkaa. Tämä vastuu kuuluu myös yrityksille. Ne eivät saa pyrkiä parhaaseen tulokseen, vaan niiden on ruvettava ottamaan yhteiskunnallista vastuuta ja työllistämään myös heikommin suoriutuvia.

Otetaanpa käytännön esimerkki. Tuntemani rouva X omistaa naisten vaatteita myyvän liikkeen. Tällä hetkellä hän tekee yksin kaiken eli työntekijöitä ei ole. Työviikon pituus 46 tuntia kaupassa + tilaukset, reklamaatiot, mainonta yms. yms. "omalla ajalla". Viiden vuoden jälkeen firma alkaa menemään sillä lailla, että hieman tuottoakin jo syntyy ja rouva X miettii työntekijän palkkaamista (sillä saisi omat työtunnit lähemmäs duunarin tuntimääriä). Alan TES:n mukaan myyjä saa palkkansa, joka on todellisuudessa suurempi kuin omistajalle jää tuottona palkkakulujen jälkeen käteen, satoi tai paistoi, kävi asiakkaita eli ei, onnistui hän työssään eli ei.

Sinä siis meinaat ihan vakavissaan, että rouva X:n pitää sosiaalisin perustein palkata 57-vuotias alkoholisoitunut viimeiset 12 vuoitta työelämästä sivussa ollut hieman epäsiisti myyjä mieluummin kuin potentiaaliselta myyntitykiltä vaikuttava hakija? Siis ihan oikeasti? Siitä huolimatta, että lopputulemana saisi tehdä itse duunia entiseen tahtiin kun työntekijän mokat ja laiminlyönnit on paikattava, etteivät asiakkaat kaikkoa. Ja lopputulemana tämä sosiaalitapaus saisi kuun lopussa fyrkkaa käteen enemmän kuin rouva X.

Ja tämä ei ole keksitty tapaus vaan ihan tosikertomus yrittäjän arjesta verohelvetti-Suomessa.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Ideaan siitä, että työllä on arvo ja syrjäytymistä ja ongelmia ehkäisevä vaikutus, vaikka sen tekijä ei tuottaisikaan yritykselle yhtä paljon kuin joku toinen. Olemme vääjäämättä etenemässä kohti maailmaa, jossa yhä useammasta ihmisestä tulee tarpeeton, jos hänen täytyy pärjätä kilpailussa muita ihmisiä ja erityisesti koneita vastaan.

Kouluttamisella voidaan parantaa työttömien mahdollisuuksia kilpailla, mutta ajan myötä kouluttautumisen merkityskin pienenee pienenemistään, koska kaikkien kyvykkyys ei riitä pärjäämään kilpailussa.

Jos työllistäminen perustetaan kilpailuun, niin on vuorenvarmaa, että se johtaa suureen syrjäytyneiden joukkoon. Työllistämisen täytyy olla yksi tapa harjoittaa sosiaalipolitiikkaa. Tämä vastuu kuuluu myös yrityksille. Ne eivät saa pyrkiä parhaaseen tulokseen, vaan niiden on ruvettava ottamaan yhteiskunnallista vastuuta ja työllistämään myös heikommin suoriutuvia.

Kilpailu nyt muutenkin on irvokasta. Se tuhoaa luontoa ja tulevien sukupolvien elinmahdollisuudet. Se on pahaa, jota voi kannattaa vain irrationaalinen ja moraaliton ihminen. Ihminen, joka ei katso vuosisatojen ja vuosituhansien päähän, vaan joka katsoo vain omaa elämäänsä ja omaa hyvinvointiaan.

Jos tähän lähdetään niin voidaan heti sammuttaa valot ja lähteä kaikki kotiin ainakin meiltä. En usko että meidän asiakkaita hirveästi sosialisointi kiinnosta vaan enemmänkin se tuotantotehokkuus.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onhan se nyt älytöntä, että jo nelikymppisiä vieroksutaan ja pitkän työuran tehnyt pitkäaikaistyöttömäksi ajautunut viisikymppinen on täyttä kuraa.
Minä en usko että nelikymppisiä vierouksutaan jos näillä on ammattitaitoa ja kokemusta. Jos ei, niin se tietenkin herättää kysymyksiä hakijasta,

Mitä yli 50-vuotiaisiin tulee, niin jostain syystä valtiovalta on tieten tahtoen halunnut haitata heidän työllistymistään:
Laki yli 56-vuotiaiden irtisanomisesta ja työntantajien omavastuusta — MikkoAhola
Ei kukaan ole niin hullu, että palkkaisi tuon ikäisen.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
2. Siirtyä kiireimmän jälkeen työllistymistä helpottavaan ns. Tanskan malliin riippumatta siitä, mitä AY-mafia sanoo.
Tanskassa on kovemmat verot, korkeampi sosiaaliturva ja pidempi ammattisuoja.

Onneksi siellä on sentään helppo irtisanoa työntekijöitä:

"According to the Danish Salaried Employee Act employees are entitled to a notice period of 1 - 6 months, and up to 3 months’ severance pay, depending on the length of service.

Certain groups of employees enjoy special protection. In connection with termination it is very important to check whether the employee in question may belong to one of these groups:

  1. Pregnant employees
  2. Employees on pregnancy-, maternity- or parental leave
  3. Senior employees
  4. Employees with disabilities
  5. Employees who are members of the company boards or safety committee or who are elected as employee representatives
  6. Part time employees
  7. Trainees
Generally it is more difficult for employers to justify dismissal of protected employees, and the employer risks having to pay compensation which for some of the groups mentioned above may amount to 6 - 18 months’ salary."

Denmark: Termination of employees | LinkedIn
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tuossa jutussa on kyllä hauskaa

Lakiesityksessä myös korostetaan, että korotuskatto "ei oikeuta toistuviin 15 prosentin korotuksiin. Muutoksella karsitaan nyt nähdyt ylilyönnit pois."

– Korotuskatto ei suinkaan tarkoita, että on lupa korottaa 15 prosentilla, ei missään tapauksessa. Siirtomaksujen kohtuullisuutta valvotaan 4 vuoden valvontajaksoissa. Korotuksia valvoo Energiavirasto ja asiakkaat voivat luottaa pelisääntöihin. Tätä lakiesitystä on kaivattu, vakuuttaa ministeri Kimmo Tiilikainen

Edellisessä valvonnassa oli veronkierron mentävä aukko joka rampautti valvonnan, En olisi niin kauhean luottavainen että nämä apinat olisivat saaneet tämän vieläkään kuntoon,

Eli joka vuosi 15% lisää on selviö.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Kova on viivytystaistelu. No se on heidän aatteidensa ja arvojensa mukaista politiikkaa. Miksei niiden puolesta kamppailisi kalkkiviivoille asti.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Vähän vaikuttaa siltä, että hallitusyhteistyö rakoilee vähän sieltä ja vähän täältä. Hallituskausi puolivälissä. Tällä tahdilla saatetaan päästä edellisen hallituksen tasolle, eli tilanteeseen, jossa hallitus äänesti omia esityksiään vastaan...?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Työttömyys ajoi Martin-Éric Racinen köyhyysloukkuun - Kirkko ja kaupunki

Martin-Éric on systeemin uhri, vaikka valtio maksaa asumisen Helsingin kantakaupungissa (vuokra lienee vähintään 800 euroa) ja siihen lähes 500 euroa elämiseen päälle. Melkoinen savotta on hallituksella asumis- ja muiden tukien järkeistämisessä, jos tuo on jonkunlainen esimerkki suomalaisesta köyhyydestä.

Tässä on se ongelmien syvin ydin hyvin kiteytettynä. Tämän Racinen (onkohan sukua Yvesille? Jokereilla voisi olla pakin paikka auki) pitäisi saada about 2700€/kk duuni ennenkuin kannattaa nostaa persettä sohvalta, noin rahallisesti.

Jaahans, nythän se kotihallitus oikein ärripurrin päästi irti nettimaailmaan... Kiristääkö vanne otsaasi - vai nimetöntäsi? Anyway, keskustellaan sitten kun sinulla on jotain keskusteltavaa. Mitä muuten helpottaisi tosi paljon, jos saisit luvan vähän useammin kommentoida tänne.

Se että sinä heittelet täysin älyvapaita väitteitä ilman mitään perusteluita tuskin tulee muuttumaan vaikka minä päivystäisin täällä 24/7.

Eli käy hakemassa Ikeasta kokovartalopeili ja mieti hetki sen edessä mitä tuli taas heitettyä ja tuliko sitä mitenkään perusteltua.

Hommahan perustuu täysin kysyntään ja tarjontaan, moni haluaa asua PK-seudulla, jopa niin moni että asuntojen tarjonnan kasvu on jäänyt jo kauan sitten kysynnän kasvun jalkoihin.

Tässä tietysti pitää kysyä se peruskysymys että pitääkö kaikkien voida asua PK-seudulla vai voisiko asua vähän kauempana?

- kaavoituksen järkeistäminen ja lisääminen. Helsingissä on oliko se miljoona neliötä tyhjää toimistotilaa, näistä saisi pienellä muuntotyöllä ainakin osasta kustannustehokaasti asuntoja.

Kaikki on suhteellista, suurin osa tyhjästä toimistotilasta on mallia 60-70 luku (kuten esim. Pitskussa) joita ei todellakaan pienellä muuntotyöllä heitetä asunnoiksi (monesti voi olla jopa halvempaa rakentaa kokonaan uusi).

Helsingissä pakotetaan rakentamaan parkkipaikkoja kerrostalojen yhteyteen, mikä järki? Miksei rakennuttaja/tilaaja saisi itse päättää?

Parkkipaikat on helppo kohde varsinkin Vihreiden äänestäjille mutta ensiksi kannattaisi lähteä liikkeelle väestösuojista ja asuntojen koko-vaatimuksista (kysyntää nimenomaan yksiö-kaksiolinjalla mutta normit pakottavat rakentamaan myös isompia asuntoja vaikka niillä kysyntä vähäisempi).

Joku Espoo, perkele kymmenittäin satelliittimaisia asuinalueita, ei keskustaa ja välissä lukemattomat määrät peltoja ja metsää.

Ihmiset haluavat tätä ja ovat siitä valmiita maksamaan omalla lompakollaan. Demokratia 101.

Lisäksi asumistukijärjestelmä tulisi räjäyttää, ei voi olla mahdollista että täysipäiväisesti töissä käyvän asumista joudutaan yhteiskunnan toimesta tukemaan. Asumistuki on käytännössä vuokrien ja asunnon hintojen korotusautomaatti.

Poliittinen miina johon kukaan puolue ei ymmärrettävistä halua koskea.

Aloittaisin sillain kevyellä kosketuksella ja löisin nykyiset asumistuet jäihin kymmeneksi vuodeksi eli euromääräisesti asuntotuet eivät tule nousemaan, riippumatta vuokrakehityksestä.

Miten asumisen erilaisten tukien lakkauttamisen jälkeen 500-700 euroa kuukaudessa työmarkkinatukea tai eläkettä saavat tulevat toimeen? Menevätkö he kadulle asumaan tai kerjäämään?

Eläkeläiset ja työkyvyttömät (oikeasti sellaiset) on oma asiansa, kaikkien muiden ryhmien kohdalla puhutaan puhtaasti valintakysymyksistä.

Perustulo sekä yleissitovuuden poisto poistavat tarpeen tempputyöllistämiseen.

En tiedä oliko tässä jotain sarkasmia mutta vastaan nyt sillä olettamalla että ei ole.

Perustulosta on turha puhua ellei mainitse perustulon suuruutta samalla koska se on se määräävä tekijä.

En ole nähnyt vielä yhtään sellaista mallia joka tekisi perustulosta houkuttelevan kansantaloudellisesti, ja Suomen johtavat perustuloasiantuntijat ovat hyvin pitkälti samaa mieltä (Kangas, Kärkkäinen).

Vähän vaikuttaa siltä, että hallitusyhteistyö rakoilee vähän sieltä ja vähän täältä. Hallituskausi puolivälissä. Tällä tahdilla saatetaan päästä edellisen hallituksen tasolle, eli tilanteeseen, jossa hallitus äänesti omia esityksiään vastaan...?
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun mielestäni tätä työttömien aktivointia hoidetaan perustavanlaatuisesti väärin, pelkkä pakottaminen työnhakuun ei palvele työtöntä eikä työnantajaa. Tunnen muutaman pitkäaikaistyöttömän, he kaikki tuntevat ettei heillä ole enää tarvittavaa työelämän- ja ammattitaitoa hakea saatika päästä niin sanotust oikeisiin töihin. Ja nämä palkattomat työharjoittelut, kurssit yms. ovat vaan lähinnä kiusaamista.

Ehdotukseni olisiki että työttömiä sitoutetaan oppimaan uusi ammatti ja näin kertyneen ammattitaidon avulla heidät saataisiin taas motivoitumaan työelämään. Ajattelen että kun ihminen tulee hyväksi jossain niin hänelle tulee myös motivaatiota harjoittaa tuota taitoa. Työttömiä ajettaisiin sisään ainoastaan töihiin joihin on kysyntää. Kun työtön sitoutuu ohjelmaan niin hänen edistymistään seurataan ja korvaukset tippuvat mikäli sovittu edistymistahti ei toteudu.

Ohjelma voisi kestää esimerkiksi kolme vuotta. Ensimmäinen vuosi olisi uuden ammatin opiskelua, tältä ajalta saisi korotettua työttömyystukea. Opiskelun jälkeen kunta palkkaisi työttömän töihin kahdeksi vuodeksi normaalilla palkalla, mikäli kunnalla ei itsellään ole osoittaa alan töitä niin työntekijää voidaan vuokrata halvalla muualle sillä ehdolla että työnkuva on opintojen mukainen.

Näin työttömälle syntyisi taas oikeaa ammattitaitoa ja parin vuoden kunnalle työskentelyn jälkeen hänen pitäisi lentää sitten omin siivin. Tänä kahden vuoden aikana työtön voisi valmistautua työn loppumiseen tekemällä itseään tykö muille työnantajille.

Tämä oli tällainen yhden illan päähänpistoidea mistä löytyy varmasti virheitä, puutteita ja ristiriitaisuuksia. Eikä tällainen systeemi tietenkään sopisi kaikille työttömille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös