Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 174 085
  • 10 753

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
..........Vinoutunutta koulutuspolitiikkaa kritisoin siis ilman omakohtaista katkeruutta, minulla on tilaisuuteni ollut. Vasemmisto halusi oman yliopiston ja sai Tampereen Yliopiston. Median hallitseminen, myös näyttämötaiteen kautta, on niin Neuvostoliittoa.

Kivaa puuhastelua, mutta kansantalouden kannalta ei mitenkään järkevää. Keskiluokka maksaa lystin.
Kaltaiseni pienipalkkainen duunari vähemmän, mutta voisi niitä minunkin muutamaa veroeuroa järkevämminkin käyttää.

Arvon arvee; kansakunta, joka kyykyttää yliopistoja, on kohta itse polvillaan. Ilman vapaata koulutusta ja tutkimuksen resurssien turvaamista Suomi palaa kohta keskiajalle. Vaikka itse olen kritisoinut Tampereen yliopiston tutkimusta useasti omien kollegoiden kanssa keskustellessani, on erilaisten yhteiskunnallisten suuntausten tukeminen välttämättömyys yhteiskunnan kehittymisen kannalta. Jos kaikki korkeakoulujen opetus suunnataan lestadiolaisille teekkareille, mennään vahvasti metsään.

Kirjallisuus, musiikki, teatteri ja muut taiteet ovat välttämättömiä, jos haluamme elää muualla kuin metsän keskellä sadan kilometrin etäisyydellä lähimmästä kaskitilallisesta. Taiteen yksi keskeinen osa antiikin Kreikasta lähtien on ollut vallassapitäjien tyhmyyksien esilletuonti. Odottelen parhaillaan esimerkiksi operettia aiheesta "Rehelliseksi ja taitavaksi tunnettu - hyvähampainen aasi ministerinä".
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin ei EU tuota hallintarekisteriä suoranaisesti vaadi, vaan suosittelee.

Joo ilmaisin epätarkasti eli hallintarekisteriä ei vaadita EU:n toimesta mutta muita muutoksia arvopaperilakiin vaaditaan ja ne toteutetaankin nyt, ilman siis hallintarekisteriä.

Toki on mahdollista että EU tulkitsee nykyisen tilanteen sääntöjen vastaiseksi ja silloin hallintarekisteri toteutetaan jossain muodossa. Mutta tuskin tämän hallituksen aikana.

Näin pielessä on pelottelu Suomen massiivisesta velasta - Uutisraportti - Nyt

Suomi on maailman seitsemänneksi varakkain maa maailmassa. Ongelma ei ole velan määrä vaan kasvun puute, no tämänhän me jo tiesimmekin mutta aina on hyvä virkistää muistia.

Ja kuten tästä on jo osuvasti todettu, se on puhdasta vasemmistosumutusta yliopiston suunnalta.

Sosiaalidemokraattien, vihreiden ja vasemmistoliiton tiedotustilaisuudessa vaadittiin Sipilää Stubbia vastamaan eduskunnan edessä hallintarekisterin valmisteluun liityvistä sotkuista, koska jos edskunnalle on annettu väärää tietoa, niin eduskunnan edessä kuuluu myös asia oikaista. Tiedotustilaisuudessa nousi muuten jonku toimittajan kysymänä pinnalle tapaus Jäätteenmäki, jolloin pääministeri joutui väistymään valehdeltuaan. Siinä sitten porukalla ihmeteltiin, että miksi tämän tilanteen pitäisi olla millään tavalla erilainen.

Kannattaa nyt muistaa miksi Jäätteenmäki joutui eroamaan, se johtui siitä että hän vuosi ulkoministeriön luottamuksellisen tiedon julkisuuteen vaalikampanjan aikana. Hieman eri asia kuin Stubbin aivopieru jolla ei ollut mitään mahdollisuutta selviytyä hengissä kun se oli niin helposti tarkastettavissa.

Ja jottei palstan punavihreiltä unodu menneet niin älkää unohtako miten eräs nimeltämainitsematon ympäristöministeri Ville Niinistö jätti autoveron maksamatta ja selitti tätä sillä ettei hän ollut tietoinen siitä ettei ruotsin kilvissä olevalla autolla saa ajella Suomessa.

Tuomiona korotetut verot ja sakkorangaistus. Jatkoi silti ministerinä. Samaten Heidi Hautala jatkoi ministerinä vaikka oli harmaan talouden vastaisen ministeriryhmän jäsenenä teettänyt kodissaan pimeätä remonttiduunia. Joutui onneksi eroamaan myöhemmin kun sekoili jäänmurtajien kanssa.

Se siitä Vihreiden korkeasta moraalista.

Vaikka itse en AKT:n toimista pidä, koska se vaikuttaa välillisesti omaan työhöni niin valitettavasti poliittisia lakkoja ei voida millään tavalla Suomi nimisessä sivistysvaltiossa kieltää. Jos näin kävisi seuraavaksi olisi vuorossa sananvapaus, uskonnonvapaus yms yms.

Ei voi kieltää, niille voi määrätä asianmukaiset korvaukset vahingon kärsijälle kuten kaikissa muissa oikeusmaissa on jo tehty. Suomi kulkee vielä tulenpunaisella 70-luvulla, ehkä tässäkin asiassa olisi aika siirtyä 2000-luvulle.

Arvon arvee; kansakunta, joka kyykyttää yliopistoja, on kohta itse polvillaan. Ilman vapaata koulutusta ja tutkimuksen resurssien turvaamista Suomi palaa kohta keskiajalle. .

Niin, jos yliopistojen rahoituksen taso palautetaan 2011 tasolle niin kuin paljon niitä oikeasti kyykytetään? Onko yliopistolaitos täysin koskematon alue kun kaikesta muustakin leikataan ja veroja korotetaan?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@arvee , olen mykistynyt tekstisi äärellä. Joku voisi pitää parin tunnin esitelmän taiteiden merkityksestä sivistysvaltiossa mutta minä olen mykistynyt. Joku toinen voisi nostaa esille teatterin ja kirjallisuuden roolin valtaapitävien kriitikoina mutta minä en saa sormia liikkumaan.

Minä olen aina luullut taiteen syntyneen alunperin ihmisen harrastuksesta, halusta tulkita näkemäänsä ja ehkä yrittäen muuttaa kokemiaan typeriä tapoja, muuttaa lähimmäisensä käyttäytymistä järkevämpään suuntaan.
Ja kyllä minä ymmärrän taiteiden merkityksen vallanpitäjien aatemaailman sorvaajina.
Ennen kapitalistimesenaatti rahoitti taiteilijan. Nykyään veronmaksaja rahoittaa itseriittoista, sisäsiittoista laumaa, joka tekee taidetta toisilleen.
Taide erkanee tavallisesta tyhmästä duunarikuluttajasta helvetin etäälle. Ja siten joudumme tilanteeseen, jossa 80% prosenttia suomalaisista katsoo saatanan typeriä tosi-tv ohjelmia. Kauppaneuvos-Jethro, Viidakon tähtöset. Valtio, siis me veroja maksavat typerykset olemme äänestämällä kannattaneet Meitä Parempien Ihmisten-luokan syntymistä ja koska pelkäämme sivistymättömäksi leimaamista, annamme tämän luokan pitää meidät siellä sivistymättömällä tasolla.


Minä aikoinaan kävin katsomassa useita Ryhmäteatterin tuotantoja, muutamiakin Kansallisteatterin ja Helsingin Kaupunginteatterin näytöksiä,
Myönnän käyneeni alle viidessäkymmenessä esityksessä, yli neljässäkymmessä kuitenkin. Vain yhdessä ensi-illassa, mutta sehän ei kai ole itseisarvo, paitsi oikealle teatteriharrastajalle. Nämä kokemukset ajoittuvat 80-90 luvuille. Useita hyviä kokemuksia, keskustelua virisi, mutta myös tajuttomuutta, mitä näytelmän pointti oli. Tehdäänpä Tsehovia uudelleen, mahdollisimman pienestä, ohjaajan gloriaa hakevasta tirkistysreiästä tulkiten. TAIDETTA SAATANA.
 
Viimeksi muokattu:

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hallituksen pakkolakien luonnoksesta poistettiin tärkeitä kohtia – ”Pimittäminen on varmaan suora termi tälle” - Talouspäätösten syksy - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Useiden oikeustieteen professoreiden mielestä hallituksen ”pakkolakeja” koskevaa lakiluonnosta ei ole valmisteltu asianmukaisella tavalla.

Lausuntokierroksella olevasta lakiluonnoksesta on poistettu tärkeitä kohtia, jotka olivat vielä aiemmassa versiossa mukana.

...Lainsäädäntötutkimuksen emeritusprofessori Jyrki Tala sanoo, ettei ole koskaan nähnyt vastaavaa.

”Kun vertaa näitä luonnoksia, tulee omituinen olo. Mitä ilmeisimmin lainvalmistelussa on törmätty EU-oikeudellisiin ongelmiin. Asiaa koskevat kohdat on sitten hävitetty lausuntokierrokselle lähteneestä versiosta.”

...”Esitysluonnoksesta on jätetty pois olennaista tietoa”, sanoo myös Itä-Suomen yliopiston lainsäädäntötutkimuksen professori Anssi Keinänen.

”Mahdollinen tulkinta on, että jätetään kertomatta asioita, joihin lakien vastustajat voisivat tarttua. Pimittäminen on varmaan suora termi tälle. Oppositiolle tai muille tahoille ei haluta antaa lyömäasetta.”

...Pakkolakien vieminen EU:n tuomioistuimeen olisi hankalaa ja kestäisi joka tapauksessa helposti 2–3 vuotta.

”Ehkä hallituksessa toivotaan, ettei tuomiota ehdi tulla, ennen kuin lait ovat jo ehtineet vaikuttaa.”

...HS:n tietojen mukaan pakkolakien valmistelussa on puututtu poikkeuksellisen vahvasti virkamiesten työhön.

Nämähän oli nyt niitä juurta jaksaen asiantuntijoiden ja professoreiden kanssa läpi käytyjä juttuja. Paitsi että niitä lausuntoja ei jälkeenpäin löytynyt kissojen eikä koirienkaan kanssa. Eikö se nyt alkaisi olla vähitellen korkea aika ns. vetää vittu päähän ja paeta vuorille?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nämähän oli nyt niitä juurta jaksaen asiantuntijoiden ja professoreiden kanssa läpi käytyjä juttuja. Paitsi että niitä lausuntoja ei jälkeenpäin löytynyt kissojen eikä koirienkaan kanssa. Eikö se nyt alkaisi olla vähitellen korkea aika ns. vetää vittu päähän ja paeta vuorille?

Uskon Sipilää vituttavan kun ei vaatinut juristia oikeusministeriksi jolla olisi kohtuullista kokemusta mielellään lainsäädännöstä. Tai mistä minä tiedän vaikka Sipilä olisi nimenomaan vaatinut, että juristeja ei tarvita koska hän säätää lainvalmistelun ihan itse. Kätevä DI riittää. Kaikkeen.

Suuri ongelma on myös se, että Suomessa ei ole tämän pätevämpää hallitusta niin kauan kun asiantuntijoiden näkemykset ohitetaan ja puhtaasti puoluepoliittiset valinnat ja kannat ovat ensisijaisia. Kun katsoo ja kuuntelee AKT:n ja vassariLin möläytyksiä ja näkemyksiä siunaa itsekseen, että onneksi Suomessa on sentään hallitus johon noin epäanalyyttiset voimat eivät kuulu. Kunnes herää todellisuuteen ja muistaa millainen hallitus meillä onkaan: talous on laitettu entistä enemmän kuralle, lainsäädäntöä ja päätöksiä perutaan jatkuvalla syötöllä ja kansalle valehdellaan minkä keritään milloin minkäkin asian puolesta tai sitä vastaan. Samaan aikaan Suomessa vaeltaa tuhansia ja tuhansia turvapaikanhakijoita, joista osa on saanut kielteisen päätöksen. Huippuna Supon kertomat kolme kansainvälisen tason kovaa terroristia, joita ei maasta ulos saada.

Kaikesta ei tietenkään voi tätä hallitusta syyttää, mutta valitettavasti asioita on liikaa joista juuri tätä hallitusta pitää syyttää.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tuosta Hesarin jutusta poimittua koskien pakkolakeja:" Tätä taustaa vasten voidaan edellyttää perusteellista kansainvälisten ihmisoikeussopimusten ja EU-oikeuden tarkastelua. Asia olisi pitänyt valmistella huolellisesti ja yksityiskohtaisesti."

Tuo viimeinen lause on ristiriidassa kaikkien tämän hallituksen toimien kanssa. Tämä hallitus tekee, ei valmistele eikä kuule asiantuntijoita.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tuossa samaisessa Hesarin jutussa TEM:n hallitusneuvos Tarja Kröger toteaa seuraavaa:" Lakien valmisteluaika oli poikkeuksellisen lyhyt. Tyypillisesti vastaavan lainsäädännön valmistelu vie vähintään vuoden. Työsopimuslakien valmistelu vei neljä vuotta ja vuosilomalakienkin useamman vuoden. Meillä oli kolme-neljä viikkoa aikaa kasata paketti jonka sisältö on työlainsäädännön historiassa poikkeuksellinen."

Minä sanoisin että meillä on historiallisen epäpätevä hallitus.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuosta Hesarin jutusta poimittua koskien pakkolakeja:" Tätä taustaa vasten voidaan edellyttää perusteellista kansainvälisten ihmisoikeussopimusten ja EU-oikeuden tarkastelua. Asia olisi pitänyt valmistella huolellisesti ja yksityiskohtaisesti."

Tuo viimeinen lause on ristiriidassa kaikkien tämän hallituksen toimien kanssa. Tämä hallitus tekee, ei valmistele eikä kuule asiantuntijoita.

En haluaisi turhaan puolustella hallitusta mutta ei ole yhtään ihmisoikeussopimusta, joka kieltäisi nämä pakkolait. Eu-oikeuden päätöstä ei myöskään kannata hirveästi jäädä odottelemaan, päätös jostain rikkomuksesta voi tulla aikaisintaan vuonna 2019.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä hallitus tekee, ei valmistele eikä kuule asiantuntijoita.
Tekeekö. Sanoisin pikemminkin, että pontevasti julistaa tekevänsä, mutta valmista ei tule, vaan alkaa armoton sipilöinti. Mutta alkuun kyllä hämäsivät hyvin ainakin minua, kun tuo valmistelun ala-arvoisuus ei ollut vielä täysin paljastunut.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Samaan aikaan Suomessa vaeltaa tuhansia ja tuhansia turvapaikanhakijoita, joista osa on saanut kielteisen päätöksen. Huippuna Supon kertomat kolme kansainvälisen tason kovaa terroristia, joita ei maasta ulos saada.

Anteeksi nyt, mutta haluaisin sen verran näinkin heikkoa hallitusta puolustaa, että hallitus ei voi turvapaikanhakijoille yhtään mitään, ei ainakaan VÄLITTÖMÄSTI. Vaikutukset nähdään joskus vuoden tai parin päästä, että onko niitä ollut, mutta eihän hallitus ole syyllinen turvapaikanhakija tulvaan ja sen pistäminen hallituksen vastuulle kyllä kertoo aika paljon ymmärtämättömyydestä.

Toisaalta hallitus on ollut surkea, joten mielelläni pistän kaiken taas heidän piikkiinsä, vaikka näyttää siltä, että valmista ei tule millään hallituksella. Voisiko joku myös osa tästä valmiuden puutteesta johtua ihan vaikka hallituksen ulkopuolisista asioista? -Valmista ei tule, koska työmarkkinajärjestöt eivät keskenään pääse edes senttiä eteenpäin kilpailukykyasioissa. Ja koska he eivät mitään saa aikaiseksi niin hallitus siitä kantaa sitten lopulta vastuun.

Suomessa on melko mittava ongelma, jonka nimi on se, että ihmiset eivät enää pysty entisten aikojen tavoin sopimaan asioista keskenään ja kaikki osapuolet turvaavat omia etujaan. Niin minä kuin sinä ja 5 000 000 muuta. Tässä maailman tilanteessa kukaan ei ole valmis luopumaan mistään. Ja koska kukaan, missään, millään tasolla, ei ole valmis luopumaan mistään niin yllättäen mitään päätöksiä ei saada aikaiseksi edes hallituksessa, joka edustaa pienessä muodossa kansaa tai ainakin osaa siitä.

Jos kansa tappelee keskenään eikä saa mitään aikaiseksi työntekijä-työnantaja akselilla niin onko yllätys, että mitään ei tapahdu myöskään poliittisessa johdossa? Ei sen pitäisi ketään yllättää. Meillä on niin mittavat ongelmat, joista jokainen vetää oman johtopäätöksensä, uskoakseni tämä nykyinen tilanne tosin johtaa siihen, että lopulta ns. korkeasti koulutettu työvoima suuntaa muualle Eurooppaan, jos on kielitaitoa ja osaamista. Siellä yleensä maksetaan koulutusta vastaavaa palkkaa ja suomalaiset kun ovat pääosin valmiiksi korkeammin koulutettuja kuin paikalliset niin haluavat meidät kovin mielellään sinne myös töihin.

Toista on kotimaassa, jossa mietitään sitä, kuinka korkeasti koulutetut saataisiin istutettua ainoalle Suomessa kasvavalle alalle eli istumaan Alepan kassalle. Ja sieltä hän sitten parhaiden kykyjensä muodossa tuottaa palveluita ja tuotteita ulkomarkkinoille, jotka aikanaan koko kansan kivasti suosta nostavat.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
En haluaisi turhaan puolustella hallitusta mutta ei ole yhtään ihmisoikeussopimusta, joka kieltäisi nämä pakkolait. Eu-oikeuden päätöstä ei myöskään kannata hirveästi jäädä odottelemaan, päätös jostain rikkomuksesta voi tulla aikaisintaan vuonna 2019.

Ohessa linkki siihen, miten tehdään kantelu Euroopan sosiaalisen peruskirjan rikkomisesta.

Valittaminen Sosiaalisten oikeuksien komiteaan - Ulkoasiainministeriö: Palvelut ja tuet: Valittaminen Sosiaalisten oikeuksien komiteaan

Toinen linkki wikipedian kirjoitukseen siitä, mikä on Euroopan sosiaalinen peruskirja.

Euroopan sosiaalinen peruskirja – Wikipedia

Näitä sosiaalisia perusoikeuksia (ihmisoikeuksia) pakkolait (ainakin) loukkaavat:
  • oikeus oikeudenmukaisiin työsuhteen ehtoihin sekä turvallisiin ja terveellisiin työolosuhteisiin
  • pakkotyön kielto sekä oikeus kohtuulliseen palkkaan
  • oikeus ammatilliseen järjestäytymiseen ja työehtosopimusten tekoon sekä oikeus osallistua työympäristöä koskevien päätösten tekoon, ja
  • erityisryhmien, kuten lapset, nuoret ja naispuoliset työntekijät, oikeus suojeluun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Anteeksi nyt, mutta haluaisin sen verran näinkin heikkoa hallitusta puolustaa, että hallitus ei voi turvapaikanhakijoille yhtään mitään, ei ainakaan VÄLITTÖMÄSTI. Vaikutukset nähdään joskus vuoden tai parin päästä, että onko niitä ollut, mutta eihän hallitus ole syyllinen turvapaikanhakija tulvaan ja sen pistäminen hallituksen vastuulle kyllä kertoo aika paljon ymmärtämättömyydestä.
Tietenkin voi. Mikään kansainvälinen sopimus tai velvoite ei velvoita Suomea ottamaan Venäjältä tai Ruotsista saapuvia turvapaikanhakijoita vastaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Anteeksi nyt, mutta haluaisin sen verran näinkin heikkoa hallitusta puolustaa, että hallitus ei voi turvapaikanhakijoille yhtään mitään, ei ainakaan VÄLITTÖMÄSTI. Vaikutukset nähdään joskus vuoden tai parin päästä, että onko niitä ollut, mutta eihän hallitus ole syyllinen turvapaikanhakija tulvaan ja sen pistäminen hallituksen vastuulle kyllä kertoo aika paljon ymmärtämättömyydestä.

Aika reippasta vääristelyä, mutta vastaan silti. Kirjoitin sanatarkasti ja lainasit tarkasti seuraavan kohdan:

"Samaan aikaan Suomessa vaeltaa tuhansia ja tuhansia turvapaikanhakijoita, joista osa on saanut kielteisen päätöksen. Huippuna Supon kertomat kolme kansainvälisen tason kovaa terroristia, joita ei maasta ulos saada."

Hallitusta voi puolustella toki sillä, että se ei varautunut YK:n varoituksista huolimatta millään tavalla keväällä siihen, että kesällä omissa soi. Ymmärrän tämän tilanteen ainakin jossain määrin sillä samoin toimi moni muukin hallitus EU:ssa. Mutta eihän hallitusta voi mitenkään puolustella siitä, että vielä alkusyksystäkin rajat ovat olivat apposen auki ja maahan valui tuhansia ihmisiä vailla minkäänlaisia dokumentteja kun samaan aikaan muita EU-maita tiukensi voimakkaasti maahantuloa, rakensi aitoja tai pyrki ainakin estämään terroristien tulon maahan. Venäjä varoitti Suomea syksyllä siitä, että osa Venäjältä tulevista "turvapaikanhakijoista" saattaa olla terroristeja. Suomi päästi silti kaikki taikasanalla sisään. Käytäntöä lähdettiin muuttamaan vasta marraskuussa tiettyjen tapahtumien jälkeen.

Ei kukaan ole hallitukselta vaatinut raja-aitaa piikkilangalla, mutta moni on vaatinut jämäkkää ja suunniltetua sekä valmisteltua toimintaa turvapaikan hakijoiden kanssa. Mitä on saatu? Sähläystä toisensa perään. Tuhansia turvapaikanhakijoita majoitetaan keskelle ei mitään oloihin, joita ei voi kukaan valvoa ja joissa tuskin on lainkaan ammattitaitoista väkeä kotouttamassa kun osakeyhtiöt on perustettu päivää aikaisemmin minimipääomalla. Lähin poliisikin on 100 kilometrin päässä. Kuin ongelmia tulee - ja niitä tulee paljon - paikallisen väestön kokiessa turvattomuutta, hallitus ei joko ole tietoinen poliisijohdon valehtelusta siitä että mitään ei juuri tapahdu tai on mukana valehtelussa. Kumpikin vaihtoehto on karmaiseva demokratian ja oikeustajun kannalta. Lisäksi hallituksen olisi myös tullut viimeistään kesällä käynnistää prosessit, jolla Suomen turvapaikan myöntämistä kiristetään raskaisiin rikoksiin kuten murhiin syyllistyneiltä ja hyväksyä tämä uudistus nopeutettuna.

Hallitus on epäonnistunut raskaasti turvapaikka- ja pakolaisasioissa ja on mennyt perse edellä puuhun pohtimatta lainkaan mitä jostain tietystä ratkaisusta seuraa ja laatimatta minkäänlaista kestävää kotouttamisstrategiaa ja suunnitelmaa Suomelle vaikka seuraaviksi kolmeksi vuodeksi.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ohessa linkki siihen, miten tehdään kantelu Euroopan sosiaalisen peruskirjan rikkomisesta.

Valittaminen Sosiaalisten oikeuksien komiteaan - Ulkoasiainministeriö: Palvelut ja tuet: Valittaminen Sosiaalisten oikeuksien komiteaan

Toinen linkki wikipedian kirjoitukseen siitä, mikä on Euroopan sosiaalinen peruskirja.

Euroopan sosiaalinen peruskirja – Wikipedia

Näitä sosiaalisia perusoikeuksia (ihmisoikeuksia) pakkolait (ainakin) loukkaavat:
  • oikeus oikeudenmukaisiin työsuhteen ehtoihin sekä turvallisiin ja terveellisiin työolosuhteisiin
  • pakkotyön kielto sekä oikeus kohtuulliseen palkkaan
  • oikeus ammatilliseen järjestäytymiseen ja työehtosopimusten tekoon sekä oikeus osallistua työympäristöä koskevien päätösten tekoon, ja
  • erityisryhmien, kuten lapset, nuoret ja naispuoliset työntekijät, oikeus suojeluun.

Höpönlöpön, ei tulevat lait riko yhtäkään kohtaa tuossa listassasi. Se, että jollekin tulee paha mieli tai asia koskettaa enemmän kuin jotain toista, ei riko mitään ihmisoikeuksia.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Höpönlöpön, ei tulevat lait riko yhtäkään kohtaa tuossa listassasi. Se, että jollekin tulee paha mieli tai asia koskettaa enemmän kuin jotain toista, ei riko mitään ihmisoikeuksia.

Minä luulen että hallitus on ollut samalla asenteella liikenteessä kun on näitä pakkolakeja miettinyt. Mutta ainahan voi perua ja sanoa sori.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minä luulen että hallitus on ollut samalla asenteella liikenteessä kun on näitä pakkolakeja miettinyt. Mutta ainahan voi perua ja sanoa sori.

Sieltä puuttuu ammattitaitoa - muuta ei voi sanoa. Kaikki kolmen suuren puheenjohtajaa ovat omalla tavallaan täysin kokemattomia käytännön lainsäädännön suhteen: Sipilä on miljonääri-DI, Stubb on ehkä pätevä EU-asiantuntija, mutta ei ole edes vähän alusta perehtynyt kotimaan politiikkaan ja Soini on ollut vuosikaudet ekspertti oppositio-politiikassa, eikä ole ollut vähänkään kiinnostunut oikeasta lainsäädäntötyöstä. Nämä kolme nyt ohjaavat hallituslaivaa, karilta karille.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Uutisissa äsken pisti korvaan hallituksen kaavailut yrityksille saada tarvittaessa työehtosopimukseen määritettyjä palkkoja alemmat palkat käyttöön paikallisella sopimisella.Jos tuon siis oikein kuulin? Tuo seikka yhdistettynä näihin viime kuukausien maahanmuutto-uutisiin kieltämättä aiheuttaa sellaisen pinttymän mieleen että hyvin tietoisesti täällä järjestellään rakenneuudistuksia varsinkin matalapalkka-aloilla. Jos tuohon sopimiseen mennään ja siitä sitten aletaan palkan alennuksista työntekijäpiirissä kieltäytyä niin maasta löytyy valmiiksi iso massa uussuomalaisia joista kyllä osa menee hommat tekemään pienemmälläkin palkalla. Toinen ajatus on että toteutuessaan tuo ei ainakaan ay-liikkeen valtaa lisää kun tuskin nämä työvoimareservit juuri ay:n piirissä ovat.

Saas nähdä muutaman vuoden kuluttua että onko mielikuvitus ollut lähelläkään oikeaa...
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kilpailukykypaketti ja työllisyys « Akateeminen talousblogi

Talouspolitiikan arviointineuvoston puheenjohtaja Roope Uusitalo kritisoi verrattain kovasanaisesti hallituksen kilpailukykypaketin (kansankielessä pakkolakien) vaikuttavuusarvioita. Hallitus uumoilee saavansa uudistuksilla 38 000 uuttaa työpaikkaa, mutta blogissa varsin kattavasti perustellaan, miksi tuo ennustus on melkoista haihattelua ja ylioptimismia.

Toki, miksi vitussa Sipilän hallitus nyt mitään dosentteja kuuntelisi, kun insinööritoimitusjohtajan prosessikaavioista löytyy ne oikeat lääkkeet.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Toinen linkki wikipedian kirjoitukseen siitä, mikä on Euroopan sosiaalinen peruskirja.

Euroopan sosiaalinen peruskirja – Wikipedia

Näitä sosiaalisia perusoikeuksia (ihmisoikeuksia) pakkolait (ainakin) loukkaavat:
  • oikeus oikeudenmukaisiin työsuhteen ehtoihin sekä turvallisiin ja terveellisiin työolosuhteisiin
  • pakkotyön kielto sekä oikeus kohtuulliseen palkkaan
  • oikeus ammatilliseen järjestäytymiseen ja työehtosopimusten tekoon sekä oikeus osallistua työympäristöä koskevien päätösten tekoon, ja
  • erityisryhmien, kuten lapset, nuoret ja naispuoliset työntekijät, oikeus suojeluun.

Noita pykäliä pakkolait eivät riko millään tavalla. Nuo ovat niin ympäripyöreitä kirjauksia että niiden rikkominen vaatisi ihan oikeata yritystä.

Katso kohtaa kolme (ammatillinen järjestäytyminen). Ruotsissa ja Tanskassa ei ole esim. yleissitovuutta, jostain kumman syystä siellä tuntuvat kaikki olevan ok asian kanssa.

Asiaan hieman liittyen, odotan sitä päivää kun yleissitovuuden perustuslaillinen oikeutus mitataan jossain tuomioasteessa. Haluaako joku perustella miten perustuslain yksilönvapaus ja sopimusvapaus toteutuvat kun työntekijä ja työnantaja eivät saa sopia keskenään esim. ylityökorvauksista vaan ne määritetään jossain TESsissä?
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
...... Haluaako joku perustella miten perustuslain yksilönvapaus ja sopimusvapaus toteutuvat kun työntekijä ja työnantaja eivät saa sopia keskenään esim. ylityökorvauksista vaan ne määritetään jossain TESsissä?

Johan ne on verrattu toisiinsa kesäkuun alussa 2001 voimaan tulleen työsopimuslain 2 luvun 7 § säätämisen aikoihin perustuslakivaliokunnan mietinnössä (PeVL 41/2000 vp) sivuilla 3, 4 ja 5. Löytyy suhteellisen helposti eduskunnan sivuilta. Mikäli työntekijä ja työnantaja sopivat paremmista ylityökorvauksista kuin tessissä, niin siitä vaan.

Mitä yksilönvapautta olisi oikeus ottaa sitä, mikä työntekijälle lain (ja tessin) mukaan kuuluu? Muistaakseni raamatussakin (vai oliko se Maon pieni punainen?) puhutaan jotain siitä, että työmies on palkkansa ansainnut.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Johan ne on verrattu toisiinsa kesäkuun alussa 2001 voimaan tulleen työsopimuslain 2 luvun 7 § säätämisen aikoihin perustuslakivaliokunnan mietinnössä (PeVL 41/2000 vp) sivuilla 3, 4 ja 5. Löytyy suhteellisen helposti eduskunnan sivuilta. Mikäli työntekijä ja työnantaja sopivat paremmista ylityökorvauksista kuin tessissä, niin siitä vaan.

Joo tuo on tiedossa mutta tuota päätöstä on kritisoitu aika voimakkaasti.


Työoikeuden professori Seppo Koskinen sanoo, että työehtosopimusten yleissitovuus on todennäköisesti Suomen perustuslain vastainen järjestelmä.

– Oma käsitykseni on, että yleissitovuusjärjestelmää voidaan vahvoin perustein pitää perustuslain vastaisena. Siinähän järjestäytymätön työnantaja pakotetaan noudattamaan järjestöjen tekemää työehtosopimusta, Koskinen kommentoi Ilta-Sanomille tänään.

– Tämä ei todellakaan toteuta järjestäytymättömyyden ideaa, hän lisää.


Yleissitovuus on määritelty työsopimuslain 2 luvun 7 ja 8 §:ssä. Yleissitovuuden perustuslain mukaisuutta on käsitelty perustuslakivaliokunnassa.

Koskinen muistelee, että asiaa käsiteltiin viimeksi vuoden 2001 työsopimuslain säätämisen yhteydessä.

– Valtiosääntöoikeuden emeritusprofessori Antero Jyränki eräässä kahvikeskustelussamme totesi, että tuo nykyisen lain säätämiseen liittyvä kannanotto on todella problemaattinen.

– Varmaan oli vaikea todeta 30 vuotta käytössä ollut järjestelmä perustuslain vastaiseksi. Eli valtiosääntöasiantuntijat väistelivät asian perinpohjaista arviointia

Professori työehtosopimusten yleissitovuudesta: ”Voidaan vahvoin perustein pitää perustuslain vastaisena” - Kotimaa - Ilta-Sanomat


Tuossa PeVL 41/2000:ssa on muutama varsin mielenkiintoinen - näin maallikon kannalta - kohta, erityisesti tämä:

Tällaisen perusoikeuksiin läheisessä yhteydessä olevan sääntelyn kysymyksessä ollen ei ole aivan ongelmatonta, että järjestäytymättömän työnantajan asema jää kokonaan riippumaan 13 luvun 8 §:ssä siitä, mitä asioita valtakunnalliset työmarkkinajärjestöt siirtävät työehtosopimuksessa paikallisesti sovittaviksi


Mitä yksilönvapautta olisi oikeus ottaa sitä, mikä työntekijälle lain (ja tessin) mukaan kuuluu? Muistaakseni raamatussakin (vai oliko se Maon pieni punainen?) puhutaan jotain siitä, että työmies on palkkansa ansainnut.

Nyt taisi tulla ajatusvirhe...?

Fiksuinta olisi säätää minimipalkka, minimi vuosiloma, työturva-asiat (työterveydenhuolto yms) ja sen jälkeen järjestäytyneet saa neuvotella keskenään ja järjestäytymättömät keskenään ilman rajoitteita. Erityisesti tämä auttaisi uusia ja pieniä firmoja.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Fiksuinta olisi säätää minimipalkka, minimi vuosiloma, työturva-asiat (työterveydenhuolto yms) ja sen jälkeen järjestäytyneet saa neuvotella keskenään ja järjestäytymättömät keskenään ilman rajoitteita. Erityisesti tämä auttaisi uusia ja pieniä firmoja.

Kyllä. Tähän pitäisi pyrkiä. Tätä olen itsekin täällä esittänyt useaan kertaan.

Lisäksi tuohon lakkoiluun pitää puuttua, eihän tämä nykymeno ole enää mistään kotoisin. Ajatellaampas asiaa näin:

Minä perustan Suomeen tehtaan, joka työllistää täysipäiväisesti vaikkapa 50 ihmistä. Vaikka maksan työntekijöille hyvin ja ajallaan, ja pidän muutenkin huolta, niin koko ajan saa olla pelko persiissä että laittaako lakko luukut kiinni. Joku toinen tehdas ei välttämättä pidäkään duunareistaan huolta, niin minunkin tehdas on sitten luukut kiinni lakon takia. Tai vielä pahempi, tukilakot. Eli jossain perkeleen satamassa tai, vielä pahempi, minusta täysin riippumattomalla alalla on työntekijälle sanottu pahasti kun kerran tuli viinalta haisevana töihin, niin minun tehtaani on kiinni, koska "kaveria ei jätetä" tukilakko. Minun tehtäväni on sitten selitellä asiakkaille, että miksi ei tavara ole sovitusti heidän varastoillaan.

Houkutteleeko tällainen investoimaan Suomeen? ihan oikeasti?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Fiksuinta olisi säätää minimipalkka, minimi vuosiloma, työturva-asiat (työterveydenhuolto yms) ja sen jälkeen järjestäytyneet saa neuvotella keskenään ja järjestäytymättömät keskenään ilman rajoitteita. Erityisesti tämä auttaisi uusia ja pieniä firmoja.

Mitähän yllä oleva tarkoittaa? Järjestäytyneet neuvottelevat järjestäytyneiden kanssa ja järjestäytymättömät järjestäytymättömien kanssa? Ei aukene. Mutta jos ajatellaan pieniä firmoja, oleellista on se miten paikallinen sopiminen asettuu suhteessa työsopimuslakiin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mitähän yllä oleva tarkoittaa? Järjestäytyneet neuvottelevat järjestäytyneiden kanssa ja järjestäytymättömät järjestäytymättömien kanssa? Ei aukene. Mutta jos ajatellaan pieniä firmoja, oleellista on se miten paikallinen sopiminen asettuu suhteessa työsopimuslakiin.

Ne työnantajat jotka kuuluvat työnantajajärjestöön, neuvottelevat ko. ta-järjestön työntekijäpuolen vastinparin kanssa. Esim. Teknologiateollisuus neuvottelee Metalliliiton yms. kanssa.

Jos ta ja tt ei kuulu ta- ja tt-järjestöihin, saavat neuvotella aikaisemmin mainitsemien lakisääteiset minimit huomioiden aivan vapaasti muut kohdat. Jos pelkästään tt kuuluu liittoon, mennään ko. liiton TESsin mukaisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös