Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 174 192
  • 10 753

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kokoomus nyt on ainakin pysynyt parhaiten linjassaan vaaleista tähän päivään asti, oikeastaan asiassa kuin asiassa. Sipilän takki kääntyy ja viuhuu kuin tuuliviiri niin leikkausten suuruusluokan, yhteiskuntasopimuksen kuin sote- mallinkin osalta. Tai no, jämäkästi seisoo vielä toistaiseksi sen huonoimman mallin takana soten osalta. Puheet ovat kyllä yleviä, mutta teot jotain muuta.

Vaikka en kyllä taida Kokoomustakaan äänestää, ennen kuin Stubb on syrjäytetty. Kun ei ole valtiomiesainesta, niin ei ole. Ihan pätevä poliitikko kyllä ja sopiva moneen pestiin, mutta ei ihan kärkipaikoille tätä sirkustirehtööriä, kiitos. Olisipa noita Benin kaltaisia poliitikkoja enemmän.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Hätätilahallitus ajautui itsekin hätään. PS istuu hallituksessa kuin tatti, mutta perinteiset porvaripuolueet Keskusta ja Kokoomus eivät löydä sopua SOTEsta. Kovat ovat panokset pelissä ja mustapekka taitaa kärkkyä kaikkia hallituspuolueita, sekä tavallista tallaajaa. Porvaripuolueilla olisi nyt se paikkansa rakentaa maata haluamaansa suuntaan ja tuntuu käsittämättömältä, että tätä paikkaa ei pystytä käyttämään. Vaikea uskoa, että oppositiosta löytyisi hallituksen kaatuessa uusi kestävä hallituspohja. Vasemmisto haluaa varmasti uusia vaaleja, koska heille olisi hyvin todennäköisesti tulossa vallivoitto. PS häviää uusissa vaaleissa hyvin todennäköisesti ja tuskin Keskusta ja Kokoomuskaan omiltaan kiitosta saavat. Suomi tarvitsisi nyt todella toimivaa hallitusta, koska oikeasti jotain kovia ja kehittäviä päätöksiä pitäisi saada läpi. Mitä suurempi sakki on hallituksessa sitä vaikeammaksi päätöksen tekeminen muodostuu.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hmm, jos tähän tarvitaan RKP:n ääniä niin sitten varmaan tulee yksi maakunta lisää: Österbotten, maakunnan pääkaupunkina Mustasaari. Olisihan se hienoa...
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä on aina niin valaiseva näkemys. Miksi EU on huono Suomelle? Euro ehkä on tällä hetkellä, mutta miksi myös EU?

Raha ja talouspolitiikka on yksi ja toinen on yhtenäinen maahanmuutto ja turvapaikkahaku pelleily.
 

Byvajet

Jäsen
Uudet vaalit on keskustalle liian iso riski. Ennenaikaiset vaalit ja yhtäkkiä meillä onkin pääministerinä demari. Eiköhän yön aikana leivota jonkunlainen sopu ja jatketaan kolmen kimpalla. Sipilä on kyllä taitava ajamaan itsensä nurkkaan.

Tämä. Ymmärrykseni on vähäinen, mutta minun on vaikea ymmärtää, mitä Sipilällä olisi tässä mahdollisuus voittaa. Ja jos onkin, niin riskit ovat suuret. Joko Kokoomus taipuu tai sitten Sipilä syö taas sanansa, mutta jotenkin minun on vaikea uskoa hallituksen hajoamiseen.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tämä hallitus edusti hyvin niitä kansan enemmistön näkemyksiä, joita oli keväällä 2015. Enemmistö halusi oikeistolaisempaa linjaa. Vasemmistolle löytyi historiallisen heikko kannatus.

Ja mahdotonta olisi ollut Reetankaan nähdä, koska todennäköisesti SDP:n kanssa olisi törmätty taas toisissa kysymyksissä.

Toki vaalitulos oli vaikea. Vaalikeskusteluja seuraamalla kyllä huomasi, että Kokoomuksen tilanneanalyysi oli kovin erilainen kuin muilla. Kansa olisi voinut pohtia vähän hallituskysymystäkin ja sitäkin ansaitsikin Kokoomus Kataisen konttaamisen jälkeen jatkoa. Mutta suurin osa ihmisistä ei jaksa kauheasti seurata politiikkaa ja äänestyspäätös perustuu mielikuviin. No, nytpä tämä Suomi niminen paatti menee hetkeksi tuuliajolle. "Jännää" nähdä miten meidän käy.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No, sitä tosiaan yleensä saa mitä tilaa - ja esim. täällä JA:ssa tilattiin porvarihallitusta ihan orgastisella innolla, että viimeinkin pääsevät kansakunnan parhaat voimat näyttämään mestarillista osaamistaan. Eikä vajaan puolen vuoden päästä tiedä itkeäkö vai nauraa...
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Niin no, tietysti tarvitaan kuntavaalien lisäksi maakuntavaalit ja maakuntaparlamentit (voisikohan niistä muuten tehdä kaksikamariset?) - näiden lisäksi tietysti maakuntahallitus tai siis 18 maakuntahallitusta, ja varmaan jonkinlainen maakunnan "pääministeri", olisiko vaikka "maakuntapäivien puheenjohtaja" hyvä nimitys?

Itseasiassa meillä on jo maakuntahallitukset ja maakuntajohtajat mutta ne eivät ole vaaleilla valitut. Toki ne seuraavat eduskuntavaalien tuloksia. Maakuntaliitot ja niiden valtuustot ja hallitukset ovat edunvalvontaorganisaatioita jotka tekevät mm. kaavoitusta ja muuta maankäyttöön liittyvää.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uudet vaalit on keskustalle liian iso riski. Ennenaikaiset vaalit ja yhtäkkiä meillä onkin pääministerinä demari. Eiköhän yön aikana leivota jonkunlainen sopu ja jatketaan kolmen kimpalla. Sipilä on kyllä taitava ajamaan itsensä nurkkaan.

Jo pelkkä hallituksen kaataminen on kaikille hallituspuolueille liian iso riski, siksi ihmettelen tätä uhkapeliä (ellei kyseessä ole vain näytelmä kansalaisille).
Keskusta voi hyvinkin saada hallituksen kasaan ilman vaalejakin, mutta eipä sillekään kovin ruusuista kautta olisi luvassa.

Suomen kannalta olisi parempi että ne luottamuskysymykset nyt saataisiin nopeasti käsiteltyä. Itse epäilen että ei saada, mutta Kokoomus antaa periksi saaden jotain itselleen tärkeää läpi.

Uusia vaaleja en halua edes ajatella, paljon hukattua aikaa ja mahdollisesti nykyistäkin kokoonpanoa huterampi hallitus seurauksena.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
On tää jännää. Silloin kun on liikaa puolueita hallituksessa = liikaa erilaisia näkemyksi, ei saada päätöksiä vaan vain kivoja pohdintoja ja sitten kun on politiikaltaan hyvin samanlaisia puolueita hallituksessa, niin vieläkään ei saada mitään päätöksiä aikaan ihan oikeista asioista :D

Turha vissiin mitään äänestää, kun kukaan ei kuitenkaan mitään aikaan saa ellei hänestä ole 200 kopiota hallituksessa.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Olisipa noita Benin kaltaisia poliitikkoja enemmän.
Eikös nuo lähes kaikki ole juuri sellaisia? Ensin puhutaan ummet ja lammet ja kun pitää oikeasti nappia painaa niin silloin mennään ihan eri suuntaan.

Joo. Ei tää nyt ihan kauhean vakuuttavalta näytä Suomi Oy Ab:n kannalta. Parempi olisi ehkä pikkuhiljaa lopettaa kotimainen poliittinen teatteri kokonaan ja kiltisti vain odottaa mitä Bryssel/Berliini akselilta almuja tulee.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itseasiassa meillä on jo maakuntahallitukset ja maakuntajohtajat mutta ne eivät ole vaaleilla valitut. Toki ne seuraavat eduskuntavaalien tuloksia. Maakuntaliitot ja niiden valtuustot ja hallitukset ovat edunvalvontaorganisaatioita jotka tekevät mm. kaavoitusta ja muuta maankäyttöön liittyvää.

Joo, pirun ärsyttäviä rakenteita, ihan turhia - tai siis ei minulla oikeastaan ole yhtään mitään maakuntahallintoa vastaan, mutta se edellyttää kuntatason poistamista. Poistamista, eliminointia, kotiin lähtöä. Tai jos haluaa nähdä toisin niin maassa olisi 25-30 kuntaa ja 5 sotealuetta. Näin yksinkertaista se on. Paikallisdemokratia on paljon korruptoitunuta suhmurointia, eikä mitään ihanteellista kansalaisaktivismin elävöittämää lähijohtamista. Maakunnat olisivat järkevä taso hoitaa paikallishallinto nykyaikana.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Hmm, jos tähän tarvitaan RKP:n ääniä niin sitten varmaan tulee yksi maakunta lisää: Österbotten, maakunnan pääkaupunkina Mustasaari. Olisihan se hienoa...

Kyllä sinäkin tiedät paremmin. Ei nykyinen byrokratia missä aluehallinto on levällään eri tahoilla ole missään nimessä tehokasta. Pakkohan tuo byrokratia on purkaa. Enkä minä ymmärrä mitä vikaa siinä on, että nykyinen pelkkä virkamieshallinto vaihdetaan poliittisessa vastuussa olevaan hallintoon j akansan valvontaan. Yksityiskohdista voidaan tietenkin vääntää. Ennen läänejä oli vähemmän kuin nykyään maakuntia, mutta kun nämä maakunnat nyt on, niin voidaanko niitä ohittaa, vai palataanko suosiolla vanhoihin lääneihin?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä sinäkin tiedät paremmin. Ei nykyinen byrokratia missä aluehallinto on levällään eri tahoilla ole missään nimessä tehokasta. Pakkohan tuo byrokratia on purkaa. Enkä minä ymmärrä mitä vikaa siinä on, että nykyinen pelkkä virkamieshallinto vaihdetaan poliittisessa vastuussa olevaan hallintoon j akansan valvontaan. Yksityiskohdista voidaan tietenkin vääntää. Ennen läänejä oli vähemmän kuin nykyään maakuntia, mutta kun nämä maakunnat nyt on, niin voidaanko niitä ohittaa, vai palataanko suosiolla vanhoihin lääneihin?

Vastasin jo tuossa edellä mitä itse toivoisin. Tämä maakuntahallinto tulee luomaan yhden ylimääräisen tason siinä missä emme missään tapauksessa sellaista tarvitse. Siinä on sitten yksi taso liikaa.
 

Fordél

Jäsen
Toki vaalitulos oli vaikea. Vaalikeskusteluja seuraamalla kyllä huomasi, että Kokoomuksen tilanneanalyysi oli kovin erilainen kuin muilla. Kansa olisi voinut pohtia vähän hallituskysymystäkin ja sitäkin ansaitsikin Kokoomus Kataisen konttaamisen jälkeen jatkoa. Mutta suurin osa ihmisistä ei jaksa kauheasti seurata politiikkaa ja äänestyspäätös perustuu mielikuviin. No, nytpä tämä Suomi niminen paatti menee hetkeksi tuuliajolle. "Jännää" nähdä miten meidän käy.

Ei vaalitulos voi olla vaikea jos vain riittävä äänestysaktiivisuus toteutuu. Jos viime vaalien tuloksen toteaa olevan vaikea, arvio perustuu omaan intressiin.

Mitä tulee viime vaaleihin niin oma tilanneanalyysi oli lähinnä vain vasemmistoliitolla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jo pelkkä hallituksen kaataminen on kaikille hallituspuolueille liian iso riski, siksi ihmettelen tätä uhkapeliä (ellei kyseessä ole vain näytelmä kansalaisille).

No, aika omituinen näytelmä siinä tapauksessa: jos tästä vielä kompromissi tulee (mitä Sipilä ei siis pitänyt todennäköisenä) niin minkähänlaiset jäljet se jättää hallituksen sisällä ja kansalaisten ja median silmissä? Ihan ihme uhkavaatimuksia ja puheita presidentin luo marssimisesta. Omalaatuisia tunareita.
 

Tuamas

Jäsen
Kyllä sinäkin tiedät paremmin. Ei nykyinen byrokratia missä aluehallinto on levällään eri tahoilla ole missään nimessä tehokasta. Pakkohan tuo byrokratia on purkaa. Enkä minä ymmärrä mitä vikaa siinä on, että nykyinen pelkkä virkamieshallinto vaihdetaan poliittisessa vastuussa olevaan hallintoon j akansan valvontaan. Yksityiskohdista voidaan tietenkin vääntää. Ennen läänejä oli vähemmän kuin nykyään maakuntia, mutta kun nämä maakunnat nyt on, niin voidaanko niitä ohittaa, vai palataanko suosiolla vanhoihin lääneihin?

Vaikka heti voidaan siirtyä maakuntahallintoon, jos samalla joko kunnat lakkautetaan tai niiden määrä leikataan alle sataan.

Käsittämättömän kepulaista, että leikkaamatta yhtäkään hallintohimmeliä ja lisäämällä yksi suhmuroiva väliporras, saadaan jotenkin byrokratiaa kevennettyä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Vastasin jo tuossa edellä mitä itse toivoisin. Tämä maakuntahallinto tulee nostamaan yhden ylimääräisen tason siinä missä emme missään tapauksessa sellaista tarvitse. Siinä on sitten yksi taso liikaa.

Saahan sitä toivoa. Tosin kun kuntien määrä ei tule nykyisestä enään suuresti laskemaan - tuskin tullaan koskaan pääsemään alle sadan, niin aika epärealistinen tuo mallisi on. En usko, että kuntaliitoksia enään tapahtuu montaakaan, koska yksikään puolue ei halua kuntia pakolla liittää ja kunnat eivät enään halua liitoksia. Vapaaehtoiset liitokset on jo nähty (toki joitakin liitoksia voi tapahtua, mutta puhutaan hyvin pienistä määristä). Tällöin väistämättä tarvitaan jonkinlaista aluehallintoa ja nykyinen hajautettu tilanne on tehoton.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Vaikka heti voidaan siirtyä maakuntahallintoon, jos samalla joko kunnat lakkautetaan tai niiden määrä leikataan alle sataan.
Mutta eihän tuota tapahdu, missä maailmassa oikein elät? Yksikään puolue ei halua pakkoliitoksia ja vapaaehtoiset liitokset on jo tehty. Tuo haaveilu alle sadasta kunnasta oli hullua koomuslaisten haihattelua, jolla ei ole mitään toteutumismahdollisuuksia oikeassa elämässä. Vähän realismia.
Käsittämätöntä, että nykytilanne missä aluehallinto on hajallaan maakuntaliitoissa, AVIssa ja ELYssa jne on muka hyvä. Ainakin kolminkertaista byrokratiaa ei muka pitäisi yksinkertaistaa. Ei taida olla valot päällä.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No, aika omituinen näytelmä siinä tapauksessa: jos tästä vielä kompromissi tulee (mitä Sipilä ei siis pitänyt todennäköisenä) niin minkähänlaiset jäljet se jättää hallituksen sisällä ja kansalaisten ja median silmissä? Ihan ihme uhkavaatimuksia ja puheita presidentin luo marssimisesta. Omalaatuisia tunareita.

Kieltämättä, hallitus ei ole vielä tuonut eduskuntaan kai yhtäkään lakiesitystä ja luottamus tuntuu olevan kateissa kaikkien välillä. Tai itse asiassa lähinnä hallituksen ja puolueiden eduskuntaryhmien välillä.

Mediahan tykkää tästä kun jutun juurta ei joudu etsimään vaan saa pikemminkin valita mitä julkaisee. Uskottavuutta se ei kyllä lisää. Hemmetin surullista kun luottamusta ei näytetä edes yritettävän rakentaa tekojen kautta vaan kampitetaan milloin hallituskumppaneita milloin oman puolueen jäseniä. Kuvittelisi oppositiossa olevan kylliksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mutta eihän tuota tapahdu, missä maailmassa oikein elät? Yksikään puolue ei halua pakkoliitoksia ja vapaaehtoiset liitokset on jo tehty. Tuo haaveilu alle sadasta kunnasta oli hullua koomuslaiseten haaveilua, jolla ei ole mitään toteutumismahdollisuuksia oikeassa elämässä. Vähän realismia.
Käsittämätöntä, että nyky tilanne missä aluhallinto on hajallaan maakuntaliitoissa, AVIssa ja ELYssa jne on muka hyvä. Ainakin kolminkertaista byrokratiaa ei muka pitäisi yksinkertaistaa. Ei taida olla valot päällä.

En tiedä oletko huomannut, mutta paikallishallintomme ja palveluntuotantomme tarvitsevat radikaaleja rakennemuutoksia. Tässä on kysymys hyvinvointivaltion vaarantilasta, kriisistä. Pitäisi unohtaa "mahdottomuudet" ja uudistaa rohkeasti, se on ainoa tie. Tämä kepulainen lypsäminen on käsittämättömän häikäilemätöntä tälläisessä vaarantilassa, suorastaan räävitöntä.
 

Tuamas

Jäsen
Pahin synti on siis ettei saada terveydenhuollon palveluita uudelleen organisoitua? Ei esimerkiksi se, että leikataan työntekijöiden palkasta, lomista tai eläkeläisten tuloista? Ihan nyt politiikasta tietämättömänä kyselen. En tiedä edes mikä on kunnolla tämä sote. Kovasti siitä puhutaan, mutta kukaan ei vaivaudu selittämään mikä siinä on ongelma tai positiivinen puoli. Jotain jutellaan just jostain uudelleen organisoinnista terveyspalveluiden osalta, mutta siihen se jääkin.

Kyllä.

Sosiaali- ja terveyspalvelut syövät julkisista varoista ison siivun ja väestön ikääntymisen sekä erikoissairaanhoidon kehityksen myötä tämä osuus ei ole ainakaan vähenemässä.

Nykyisellään kunnat järjestävät perusterveydenhuollon, eli käytännössä Suomessa on 150-250 perusterveydenhuollon järjestäjää. Lisäksi sairaanhoitopiirit (24kpl) vastaavat erikoissairaanhoidosta.

Kun otetaan huomioon lääkäripula, terveydenhuollon kehitys, kuntien keskimääräinen koko sekä väestön ikärakenne, ollaan tilanteessa jossa nykymallilla terveydenhuoltoa järjestävät täysin puutteellisella vääntövoimalla ja taidolla kunnat, jotka ovat helisemässä yksityisten lääkärifirmojen sekä lääkäripulan kanssa.

Uudessa mallissa kunnilta otetaan pois terveydenhuollon järjestämisvastuu ja se annetaan sote-alueille, jotka sitten järjestävät sairaanhoidon alueellaan ihan terveyskeskuksista erikoislääkäreihin ja tehohoitoon asti.
 

Tuamas

Jäsen
Mutta eihän tuota tapahdu, missä maailmassa oikein elät? Yksikään puolue ei halua pakkoliitoksia ja vapaaehtoiset liitokset on jo tehty. Tuo haaveilu alle sadasta kunnasta oli hullua koomuslaisten haihattelua, jolla ei ole mitään toteutumismahdollisuuksia oikeassa elämässä. Vähän realismia.
Käsittämätöntä, että nykytilanne missä aluehallinto on hajallaan maakuntaliitoissa, AVIssa ja ELYssa jne on muka hyvä. Ainakin kolminkertaista byrokratiaa ei muka pitäisi yksinkertaistaa. Ei taida olla valot päällä.

Sellaisessa jossa ihan oikeasti ollaan huolissaan kestävyysvajeesta ja julkisesta taloudesta, eikä siitä että kepumafia saa kuntatasolla säilyttää valtansa ja tähän päälle vielä uuden himmelin.

Kuntapolitiikka on pääosin sellaista röyhkeiden amatöörien suhmurointia, että sen lakkauttamisella ei olisi käytännössä mitään negatiivisia vaikutuksia.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Maakuntamalli olisi paras : Soininvaara

Tuossa Ode Soininvaaran näkemys tovi sitten. Aika kepulaisella linjalla tuntuu olevan. Siihen nähden hivenen erikoista, että palstan kovimmat Soininvaara-fanit ovat äänekkäästi teilaamassa nyt pitkälti toteutumaisillaan olevaa Virtasen-Soininvaaran mallia.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ensin oli Jäätteenmäki, joka puhui niin totta kuin vain osasi.

Ja sitten sattumapääministeri Vanhanen, joka jätti tehtävänsä kesken kaiken. Ja nyt tuo vatuloija, joka tuskin hänkään enää kauan on pääministerinä.

Toivottavasti Suomeen ei vähään aikaan tule kepulaista pääministeriä Sipilän jälkeen. Stubbkin alkaa vaikuttaa valtiomieheltä noiden rinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös