Hallitsematon alasajo?

  • 73 205
  • 232

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
On tämä kuitenkin ollut sen verran ainutlaatuinen tilaisuus seurata sekä Jussin että huumoripossen toimintaa, että itse olen viime aikoina saanut huomattavan paljon enemmän kiksejä tarkkailemalla asioita liikkeenjohdollisesta näkökulmasta. Tällaista puppelointia nimittäin näkee realimaailmassa hyvin harvoin. Tilaisuus kannattaa siis käyttää hyväksi.

Totta tämänkin. Itse asiassa olen tällä kaudella ollut enemmän kiinnostunut Bluesista kuin olen vuosiin ollut, Tapahtumat kaukalossa ovat tosin olleen entistä vähemmän kiinnostavia kuin aikaisemmin. On ollut liigakierroksia, jolloin olen vain illalla vilkaissut miten kävi eikä tulos ole herättänyt oikeastaan minkäänlaisia tunteita. K

Toimiston touhut ovat sitten olleet ihan oma lukunsa ja onhan Jääkiekko Espoo Oy ja kaverinsa Esar Oy tarjonnut monia mielenkiintoisia juonen käänteitä ja ilmeisesti loppunäytös on vielä tulossa. On omalla tavallaan hassua, että legendaarisen Matinkylän jäähallin taru loppuu samoihin aikoihin kuin espoolainen liigakiekkokin.

Antiin liittyen tällainen ilkeä negailija miettii, että eikö sen rahaa vailla olevan pitäisi olla avoin ja aktiivinen tiedottamisessa? Ei siis niin, että sen potentiaaisen sijoittajan pitäisi mennä henkilökohtaisesti jonnekin Tapiolan pellolle kyselemään?
 

Salama44

Jäsen
Osakeannit eivät yleensä onnistu enää tässä tilanteessa jos on jätetty lakisääteisiä veroja ja eläkemaksuja maksamatta. Kyllähän vähänkin järkevä sijoittaja ymmärtää että rahat menisivät Kankkulan kaivoon eikä mitään tulisi koskaan takaisin.

Joukkue pelaa loppukauden ilman mitään tavoitetta, koska Liigasta ei voi pudota.
Tosi vaikea on uskoa miksi Liiga antaisi ensi kaudelle enää lisenssiä.
 

BlueTaco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, Red Wings
Siis jeesatkaas vähän vielä tän kuvion avaamisessa.

Annilla rahoitetaan Jääkiekko Espoo Oy:tä ja tämä huhujen mukaan laimentaisi nykyisten omistejien osuuden mitättömäksi.

Mutta mites tää ESAR? Se pääsi siis velkasaneeraukseen ja eikös tän takana oo ainakin tätä nykyistä joukkueen omistajaporrrasta?

Eli muodostuuko tässä Raude & Co.:lle mahdollisuus ottaa vahinko takaisin ja uusilta sijoittajilta rahat pois?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Siis jeesatkaas vähän vielä tän kuvion avaamisessa.

Annilla rahoitetaan Jääkiekko Espoo Oy:tä ja tämä huhujen mukaan laimentaisi nykyisten omistejien osuuden mitättömäksi.

Mutta mites tää ESAR? Se pääsi siis velkasaneeraukseen ja eikös tän takana oo ainakin tätä nykyistä joukkueen omistajaporrrasta?

Eli muodostuuko tässä Raude & Co.:lle mahdollisuus ottaa vahinko takaisin ja uusilta sijoittajilta rahat pois?

Omistus laimentuisi ainoastaan siinä tapauksessa, etteivät itse osallistu antiin. Tästähän luonnollisesti ei ole mitään takeita. Myöskään johdon vaihtumisesta ei ole mitään takeita. Ei ole varmaankaan sattumaa, että näillä sisäpiiriläisillä on yli 50% äänivallasta.

Nämä nykyomistajat ovat omalla toiminnallaan aiheuttaneet miljoonaluokan velat, eivätkä mielestäni edes ansaitse, että toisten rahoilla pelastaisivat nahkansa.

Rahat voidaan kanavoida velkoihin tai vaikkapa toimitusjohtajan palkkasaataviin. Käytännössä enemmistö päättää varojen käytöstä. Minun mielestäni antiin osallistuminen olisi typerää ja joka tapauksessa iso riski. Tuskin olisi edes espoolaisen jääkiekkoilun edun mukaista roikottaa nykyomistajia mukana.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Millä rahalla meinaat nykyomistajien osallistuvan antiin?

No millä rahalla viimeksi osallistuivat antiin? Ei kai se noin vaikeata ole? Varsinkin jos saisivat kerättyä hölmöiltä alkupääomaa 500 000 - 1 000 000 euroa, niin voisi kummasti loput rahoituksesta löytyä lähipiiriltä tai omasta pussista. En tiedä esimerkiksi paljonko HJK Oy maksoi Mika Raution Diligo Oy:lle Helsinki Cup 51% osuudesta 2015 vuoden lopulla (huomaatko muuten, että Raudella oli enemmistö..). Muutenkin Diligo Oy:n liikevaihto vuonna 2014 pomppasi rajusti 568 teuroon. Vaikka yhtiö ei tehnyt tulosta, niin tuskin kaikki on pelkästään holding yhtiön kirjanpidosta aiheutuviin kuluihin mennyt.

Tage on kuulemma joku optiomiljonääri ja Iso-Masa vetää eläkettä satojatuhansia vuodessa sekä kerää satatonnia parilla puhelinsoitolla yhdessä päivässä. Palsternakka lienee netonnut sievoisen summan Eufex pankilla sekä fuusion jälkeen Eliten varainhoidon kanssa.

Oliko muita kysymyksiä?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Jos rahaa on noin helposti saatavilla lähipiiristä, miksei Jääkiekko Espoo Oy olisi ottanut pääomalainaa välttääkseen nykyisen tilanteen?

Koska pääomistajat on keskimäärin fiksumpia kuin mattimeikäläiset ja ymmärtävät paremmin sijoituksen riskit sekä järjettömyyden nykytilanteessa. Ellei sitten saataisi reilusti kerättyä pääomaa ulkopuolelta, jolloin yritykseen liittyvä välitön konkurssiriski alenisi huomattavasti.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tosi vaikea on uskoa miksi Liiga antaisi ensi kaudelle enää lisenssiä.

Tätä mekin porukalla mietittiin ja soitettiin sitten liigan otteluvalvojalle, joka sanoi ettei näitä lisenssejä sääntöjen mukaan vihelletä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuskin tota lisenssiä on ensi kaudeksi tippumassa, vaikka mitä tarinoisivat kun kausi on päätöksessä. Ja ehkä ihan hyvä niin: kun kausikortteja myydään alle 1000, vapaaehtoisia irtolippulaisia löytyy muutama sata per peli ja yhteistyökumppanit tulevat mukaan vain ilmaiseksi niin jalkeilla olisi todennäköisesti kaikkien aikojen liigakokoonpano.

Jos ja kun toi on vaihtoehto niin olen ihan tyytyväinen jos tämä oli tässä. Ainakin jää hyvät muistot niistä muutamasta hienosta kaudesta ja tietysti ikimuistoiset naurut tästä viimeisestä irvokkuudesta, jonka Raution porukka on tarjoillut.
 

melooni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Scott Foster
Koska pääomistajat on keskimäärin fiksumpia kuin mattimeikäläiset ja ymmärtävät paremmin sijoituksen riskit sekä järjettömyyden nykytilanteessa. Ellei sitten saataisi reilusti kerättyä pääomaa ulkopuolelta, jolloin yritykseen liittyvä välitön konkurssiriski alenisi huomattavasti.
Eli nykyiset pääomistajat ymmärtävät sijoitustensa riskisyyden, eivätkä tästä syystä myönnä Oy:lle pääomalainaa. Mutta kuitenkin samat pääomistajat pumppaavat osakeannin kautta fyrkkaa yrityksen taseeseen omana pääomana, koska samaisen annin kautta saada höpläytettyä mukaan ulkopuolisia sijoittajia jotka luulevat saavansa sijoituksellensa tuottoa? Onhan tuokin motiivi.

Mutta eikö olisi tällöin ollut kannattavaa antaa Oy:lle pääomalaina ennen osakeantia, ja oikeastaan koko nykyisen tilanteen eskaloitumista, jolloin yrityksen tulevaisuus ei tavallaisen Matti Meikäläisen silmään näyttäisi niin huonolta (lue: joukkueessa liigatasoisia pelaajia) ja lisäksi höpläyttää niltä hölmöiltä Matti Meikäläisiltä vielä enemmän rahaa annissa, kuitenkin itse merkitsemällä tarvittava määrä osakkeita ettei omistus laimene?.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Eli nykyiset pääomistajat ymmärtävät sijoitustensa riskisyyden, eivätkä tästä syystä myönnä Oy:lle pääomalainaa. Mutta kuitenkin samat pääomistajat pumppaavat osakeannin kautta fyrkkaa yrityksen taseeseen omana pääomana, koska samaisen annin kautta saada höpläytettyä mukaan ulkopuolisia sijoittajia jotka luulevat saavansa sijoituksellensa tuottoa? Onhan tuokin motiivi.

Mutta eikö olisi tällöin ollut kannattavaa antaa Oy:lle pääomalaina ennen osakeantia, ja oikeastaan koko nykyisen tilanteen eskaloitumista, jolloin yrityksen tulevaisuus ei tavallaisen Matti Meikäläisen silmään näyttäisi niin huonolta (lue: joukkueessa liigatasoisia pelaajia) ja lisäksi höpläyttää niltä hölmöiltä Matti Meikäläisiltä vielä enemmän rahaa annissa, kuitenkin itse merkitsemällä tarvittava määrä osakkeita ettei omistus laimene?.

Ei koska yrityksellä on velkaa sekä negatiivinen nettokassavirta ja näin ollen omat sijoitukset olisivat menneet velkojen maksuun eli hävinneet 100% todennäköisyydellä. Mitään takeita ei olisi ollut annin onnistumisesta tämän jälkeen. Itse asiassa nytkään ei ole takeita annin onnistumisesta, mutta voidaan ensin katsoa onnistuuko se ja vasta sen jälkeen tehdä oma sijoituspäätös tai toinen suunnattu anti pienemmällä riskillä.

Jostain syystä yhtiökokous (nykyisessä muodossaan) on valtuuttanut hallituksen järjestämään annin maksimissaan 200 000 osaketta a 10 euroa. Invesdorin kautta tulee saataville kuitenkin vain 50 000 - 100 000 kappaletta joukkorahoituksen kautta merkittäväksi. Ota huomioon, että yhtiökokouksen päätös on voimassa myös joukkorahoituksen jälkeen ja sitoo myös sitä kautta tulleita uusia pienosakkaita.

Mutta siinä olet oikeassa, että anti olisi kannattanut järjestää aikoja sitten. Tämä menee samaan puuhastelun piikkiin kuin niin moni muukin asia.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Mä olen nyt varmaan taas ihan sinisilmäinen ääliö. Mä en nyt vaan suostu ymmärtämään miten se, jos joku taho, olkoon vaikka nykyomistajia, mahdollisen onnistuneen annin jälkeen sijoittaisi Bluesiin vielä miljoonan omaa rahaa olisi huono asia?
 

melooni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Scott Foster
Ei koska yrityksellä on velkaa sekä negatiivinen nettokassavirta ja näin ollen omat sijoitukset olisivat menneet velkojen maksuun eli hävinneet 100% todennäköisyydellä. Mitään takeita ei olisi ollut annin onnistumisesta tämän jälkeen. Itse asiassa nytkään ei ole takeita annin onnistumisesta, mutta voidaan ensin katsoa onnistuuko se ja vasta sen jälkeen tehdä oma sijoituspäätös tai toinen suunnattu anti pienemmällä riskillä.
Ymmärrän pointtisi mutta itse ajattelen asian eri tavalla. Luuletko, että sijoitusten katoaminen velkojille olisi tuottanut rahamääräisesti suuremmat tappiot, kuin velkojen holtittoman kasvamisen ja siitä seuranneen joukkueen tyhjennyksen vaikutus annissa merkittyihin osakkeisiin ja niiden tuomaan pääomaan? Minä en. Ehkä olen väärässä.
Jostain syystä yhtiökokous (nykyisessä muodossaan) on valtuuttanut hallituksen järjestämään annin maksimissaan 200 000 osaketta a 10 euroa. Invesdorin kautta tulee saataville kuitenkin vain 50 000 - 100 000 kappaletta joukkorahoituksen kautta merkittäväksi. Ota huomioon, että yhtiökokouksen päätös on voimassa myös joukkorahoituksen jälkeen ja sitoo myös sitä kautta tulleita uusia pienosakkaita.
Hyvä huomio.

Luuletko muuten, että Rauden talonpanttaus on siis vain taktinen veto? Esitetään että rahat on loppu, vaikka todellisuudessa lähipiiristä löytyisi.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Mä olen nyt varmaan taas ihan sinisilmäinen ääliö. Mä en nyt vaan suostu ymmärtämään miten se, jos joku taho, olkoon vaikka nykyomistajia, mahdollisen onnistuneen annin jälkeen sijoittaisi Bluesiin vielä miljoonan omaa rahaa olisi huono asia?
Huono se ei olisi, mutta toki melkoinen ihme. Nimittäin annin onnistuminen, kun tolloinkin tallaaja ymmärtää, ettei tuolla annin miljoonalla saada vielä mitään aikaan.
 

melooni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Scott Foster
Mä olen nyt varmaan taas ihan sinisilmäinen ääliö. Mä en nyt vaan suostu ymmärtämään miten se, jos joku taho, olkoon vaikka nykyomistajia, mahdollisen onnistuneen annin jälkeen sijoittaisi Bluesiin vielä miljoonan omaa rahaa olisi huono asia?
Kai tässä ajatuksena on se, että tällä lailla nykyjohto saisi ulkopuolisten sijoittajien pääomaa käytettäväksi oman toimintansa jatkamiseen. Siis mikäli nykyjohdolla olisi varaa merkitä tarpeeksi osakkeita pitääkseen omistuksensa yli 50:n prosentin.

Itse en tosin usko että nykyjohto edes haluaisi jatkaa, mutta ehkä tämä on sitä sinisilmäisyyttä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joku syyhän siihenkin on, miksi annissa on vain puolet merkittävistä osakkeista. En nyt spekuloi mitään kun en tiedä, mutta Ilveksessä on tehty pariinkin kertaan anti, jonka tavoitteeksi on ilmoitettu Manngardin siirtyminen pois pääomistajan paikalta. Lopputuloksena hän on kuitenkin aina muuttanut pääomavelkojaan osakkeiksi ja näin pitänyt enemmistön itsellään. Eli käytännössä hölmöiltä on pumpattu vaan rahat pois.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ymmärrän pointtisi mutta itse ajattelen asian eri tavalla. Luuletko, että sijoitusten katoaminen velkojille olisi tuottanut rahamääräisesti suuremmat tappiot, kuin velkojen holtittoman kasvamisen ja siitä seuranneen joukkueen tyhjennyksen vaikutus annissa merkittyihin osakkeisiin ja niiden tuomaan pääomaan? Minä en. Ehkä olen väärässä.

Hyvä huomio.

Luuletko muuten, että Rauden talonpanttaus on siis vain taktinen veto? Esitetään että rahat on loppu, vaikka todellisuudessa lähipiiristä löytyisi.

Monta asiaa on hoidettu epärationaalisesti, joten ei niitä kannata ihmetellä. Tilanne on päästetty pahaksi ja jollain tavoin koko anti vaikuttaa olevan epätoivoinen viimeinen oljenkorsi mitä se todellisuudessa onkin. Toisin sanoen ainoa, mutta nykyomistajille edullinen vaihtoehto pelastaa omistustensa arvo ainakin lyhyellä aikavälillä.

En luule mitään, kunhan spekuloin asioilla. Ei Rauden tartte välttämättä osallistua ja voi olla ettei haluakaan henkilökohtaisesti enää merkitä, kun on melkoinen riskibisnes joka tapauksessa. Kuitenkin enemmistön varmistaminen jollain kombinaatiolla on satavarmasti intressinä, jos anti onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Jostain syystä yhtiökokous (nykyisessä muodossaan) on valtuuttanut hallituksen järjestämään annin maksimissaan 200 000 osaketta a 10 euroa. Invesdorin kautta tulee saataville kuitenkin vain 50 000 - 100 000 kappaletta joukkorahoituksen kautta merkittäväksi.
Heitän hatusta mutta Bluesin sivuilla puhutaan euroista, ei osakkeiden lukumäärästä tai kappalehinnasta. No, keskiviikkonahan sekin selviää.

Jos haluaa miettiä positiivisesti niin voisiko taka-ajatus olla pieni minimimäärä -> tämä saadaan täyteen -> pidennetään merkintäaikaa kun on "hyvä meininki" -> päästään yli alkuperäisen maksimitavoitteen? Kukaanhan tuskin pahastuu jos anti ylimerkitään.
 

Orca

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon mikä milloinkin
Jos haluaa miettiä positiivisesti niin voisiko taka-ajatus olla pieni minimimäärä -> tämä saadaan täyteen -> pidennetään merkintäaikaa kun on "hyvä meininki" -> päästään yli alkuperäisen

Yhtä hyvin voi miettiä, että mitoitus on niin että vaikka yksin merkkaisit - hmm. sanotaan vaikka perintörahoilla - annin heti täyteen, et vanhankaan omistuksesi lisäksi saa määräävää enemmistöä.

Mutta mistä näitä vielä tietää. Yrityksen toimintariskin lisäksi näen riskinä sen, että nykyisen omistusportaan ainoa kompetenssi tuntuu olevan juuri tämäntyyppisistä operaatioista. Yrityksen operatiivinen toiminta on heille täysin tuntematon alue, kuten on nähty.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Miksi osakeannista puhutaan tässä ketjussa, kun annille on ihan oma ketjunsakin?

Koska pääomistajat on keskimäärin fiksumpia kuin mattimeikäläiset ja ymmärtävät paremmin sijoituksen riskit sekä järjettömyyden nykytilanteessa. Ellei sitten saataisi reilusti kerättyä pääomaa ulkopuolelta, jolloin yritykseen liittyvä välitön konkurssiriski alenisi huomattavasti.
Jotenkin tämä on täysin ristiriidassa kaiken muun kanssa, mitä Raudesta ja muista pääomistajista on muuten puhuttu. Ensin he ovat mitään osaamattomia idiootteja, kun eivät ole tajunneet ylläpitää edes yksinkertaisimpia rahoituskanavia toiminnan takaamiseksi ja nyt he ovatkin keskimäärin matti meikäläistä fiksumpia ja kusettavat rahat pois tyhmiltä sijoittajapoloisilta? Eihän tässä ole mitään muuta lopputulemaa, kuin että Raude, Pasternack ja komppaniat ovat tahallaan ajaneet Bluesin tähän tilaan, että saavat.... ööö, omat rahansa takaisin? Täysin päätöntä logiikkaa.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Jotenkin tämä on täysin ristiriidassa kaiken muun kanssa, mitä Raudesta ja muista pääomistajista on muuten puhuttu. Ensin he ovat mitään osaamattomia idiootteja, kun eivät ole tajunneet ylläpitää edes yksinkertaisimpia rahoituskanavia toiminnan takaamiseksi ja nyt he ovatkin keskimäärin matti meikäläistä fiksumpia ja kusettavat rahat pois tyhmiltä sijoittajapoloisilta? Eihän tässä ole mitään muuta lopputulemaa, kuin että Raude, Pasternack ja komppaniat ovat tahallaan ajaneet Bluesin tähän tilaan, että saavat.... ööö, omat rahansa takaisin? Täysin päätöntä logiikkaa.

Ota @Toni85 silmä käteen ja lue @Orca :n postaus yläpuolelta, niin ei tarvitse turhaan toistaa.
 

Ekonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo, Blues, Honka
Tämä ketju ei enää tässä tilanteessa hyödytä ketään. Kyllä ymmärrys siitä, että asiat ovat huonosti on muutoinkin laajaa. Itkun ja voivottelun ynnä salajuoniepäluulojen kehittelyn sijaan kannattaa keskustelu siirtää, kuten ylläkin esitettiin, osakeantiketjuun.

Kun anti julkistetaan, siinä annetaan varmaankin riittävät tiedot. Arvioidaan tilannetta sitten sen pohjalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös