Hakkaraisen polvitaklaus ti 24.2.2009 JYP - KalPa

  • 37 210
  • 242

J.Petke

Jäsen
Tuolla itse ottelukeskustelussa joku jo ihmettelikin, miten tämä taklaus niin paljon juuri Hämeenlinnassa päin herättää ajatuksia. Ja juuri HPK-fanit taitavat olla niitä harvoja, jotka näkevät Hakkaraisen tuomion vähintään oikeutetuksi.

Vaihtoehtoisesti voit etsiä muiden kuin jypiläisten viestit jotka sanovat, että "ei tuossa mitään ollut".

Jalasvaaralta amatöörimäinen liike. Hakkaraiselta myös.

Me Hämeenlinnalaiset olemme vieläkin siinä videoiden frame-by-frame tilassa josta päätämme kuka elää ja kuka ei.

Thumbs up, thumbs down
 

Welton

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hakee kontaktia kyllä olkapäällä mutta silti menee polvi edellä selvä polvitaklaus.
Ei mene polvi edellä.

Juuri tälläisessa tilanteessa se oman järjen käyttö olisi sallittu jos ei varmasti osu kroppaan niin ei nyt ainakaan siihen polveen.

Selvä polvitaklaushan tuo on ja mikäli Jalasvaaran kausi tuon jälkeen paketissa niin Hakkaraiselle lienee odotettavissa lisärangasituksia.
Lopputuloksena osuu polveen, joten sääntöjen puitteissa rangaistus on tuomittavissa. Tämä sääntö toki sisältää senkin mahdollisuuden, että laitaa vasten taklatessa polven osuessa vastustajaan voidaan tilanne tulkita polvitaklaukseksi. Tällöin polvitaklaukseksi olisi tulkittavissa karkeasti ottaen puolet kaikista taklauksista.

Tässä on hyvä verrata esim. tilanteeseen josta Timo Salo lensi suihkuun Ilves-KalPa pelissä jossa luistimet osuivat yhteen.
Ei ole hyvä verrata, koska tuossa Ilves-KalPa -ottelussa oli kyseessä selkeä tuomarivirhe.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Voisi myös uimalakkimies Dufva ja otteluvalvoja Jaala katsoa tuon viedopätkän ennenkuin tekevät julkisesti itsestään hassumpia mitä ovatkaan.

Ja samat myös siihen suuntaan, kannattaa ottaa asioista jotain selvää ennen kuin laskee ihan mitä tahansa paskaa näppäimistöltään. Otteluvalvoja totesi radiossa katselleensa tilanteen useaan kertaan. Nelosen videossa törmäys tapahtuu lähikuva 7 sekunnin kohdalla. Tässä varmasti tarvittaisiin Kolehmais-videota tarkimmin tulkinneita vastaamaan, osuuko ensin kroppa vai polvi?
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Polvitaklaus kylläkin, mutta täysin tahaton.

OR jo kova tuomio, lisärangaistus olisi täydellinen oikeusmurha.

On se hienoa, että ensi kaudella tästä OR/PRK lotosta päästään eroon. Ulosajohan tuosta oli täysin oikeutettu. Jotenkin tuntuisi aika kovalta rangaistukselta antaa tuollaisesta kovin montaa peliä. Yksi jo annettu varmasti riittää. Onhan se älytöntä taklata tuossa asennossa olevaa vastustajaa, mutta ei tuo kauden rumimpia taklauksia ollut läheskään.

KalPalle kyllä paha isku, jos Jalasvaaran kausi on ohi. Hetkeä ennen loukkaantumista järjesti komealla harhautuksella KalPan 4-3 kavennuksen. Toivottavasti se ei jäänyt kauden viimeiseksi pisteeksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tässä varmasti tarvittaisiin Kolehmais-videota tarkimmin tulkinneita vastaamaan, osuuko ensin kroppa vai polvi?
Minusta se on täysin toisarvoinen seikka, mikä osuu tässä ensimmäisenä. Raskauttavaa tässä on se, että taklauksen kohde on erittäin haavoittuvassa asennossa. Ja se, että taklaaja ei edes yritä väistää, päinvastoin. Vartavasten hakee osumaa, vaikka varmasti ehtii havaita tilanteen.
 

dafjkl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos ja JYP
Ehkä vielä sen verran tähän osallistun, että itse pelissä, jos kumpikaan päätuomareista ei näe rikettä, ei heillä kovin paljon ole perusteita viheltääkään mitään. Mutta tästähän on tällä kaudella kyllä ennenkin luovuttu. Ottelurangaistus on kyllä kova tuomio, jos itse on kuulopuheen varassa.

Itse en lähde analysoimaan taklausta sinänsä sen enempää kuin jo edellisessä viestissäni tein, kun alan ammattilainen en ole. Yllättävän moni tuntuu olevan. Tarkoitushakuinen vastustajan vahingoittamisyritys kyseessä ei kuitenkaan kaiketi kovinkaan monesta ollut.

Kalpan hienolla joukkueella on loistavat kannattajatkin, koska juuri Kalpan suunnalta (esim. tuolla JYP-Kalpa ketjussa) on tullut eniten ymmärtämystä jyväskyläläisten pienelle kritiikille tuomion suhteen. Mutta ei tälle yhdelle tuomiolle taas liian suurta painoa kannata antaa - näitä tulee ja menee. Loukkantuminen on ikävämpi juttu.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ehkä vielä sen verran tähän osallistun, että itse pelissä, jos kumpikaan päätuomareista ei näe rikettä, ei heillä kovin paljon ole perusteita viheltääkään mitään. Mutta tästähän on tällä kaudella kyllä ennenkin luovuttu. Ottelurangaistus on kyllä kova tuomio, jos itse on kuulopuheen varassa.
Tähänkin asti linjureilla on ollut velvollisuus raportoida päätuomarille/päätuomareille tilanteet mistä tulee isoja rangaistuksia, tilanne ei ole tämän suhteen muuttunut miksikään.
Toisessa peräkkäisessä pelissä KalPan pelaajaa ajetaan selvästi polvella onko vastustajilta jo muut keinot sitten loppuneet?
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voisiko joku ystävällisesti avata mulle, mitä polvitaklauksella tarkoitetaan? Totta kai olen kiekkoa vuosikausia seuranneena nähnyt useita tuomiota polvitaklauksista, mutta yleensä ne ovat menneet niin, että a) vauhdissa oleva luistelija laitetaan kumoon kohdistamalla oma jalka kohti vastustajan polvea tai b) kaksi vauhdissa olevaa pelaajaa törmää toisiinsa siten että toinen selvästi levittää jalkaansa kohti vastustajan polvea. Olen täysin tuon videopätkän varassa, en ollut pelissä, mutta itse en oikein löydä polvitaklausta muulta kuin Jalasvaaran vammasta (joka Pilen ja Tuppuraisen mukaan tuli siitä, kun Jalasvaara kaatui oman jalkansa päälle). Jalasvaara oli hassussa asennossa ja siinä mielessä Hakin olisi ehkä pitänyt yrittää välttää törmäystä, sen sijaan hän yritti taklata. Koiranleuathan vääntäisi helposti että tuomio pitäisi antaa Jalasvaaralle - sehän siinä niitä raajojaan levitteli vauhdissa olevan ja kiekkoa tavoittelevan Hakkaraisen eteen. Niin tai näin - tuo tuomarien ratkaisu, rankaisu rikoksesta jota he eivät edes nähneet - se touhu saisi jo loppua.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paikanpäältä katsottuna ei näyttänyt mitenkään kummalliselle tilanteelle, ennen kuin Jalasvaara jäi pyörimään maahan. Todellisen tilannenopeudenhan näkee, kun kelaa tuota nelosen videota tuosta ennen hidastusta alkuun, ei siinä hirveästi ole aikaa reagoida. Mikä on sinäänsä harmi, koska kiekkohan pomppaa Väntiselle, joten ajo on ihan turha.

Mutta luulen, että Hakkarainen koittaa ajaa Jalasvaaraa ns. kylki kylkeä vasten tuossa, koska tulee toiselle sivulle, ja laittaa painon eteen, mutta ei ehdi reagoida sitä, että Jalasvaaralla on jalat lähes spagaatissa. Kiekkokin pomppaa ihan luonnottomasti tuosta Hakkaraisen katkosta suoraan Jalasvaaralle, todella epäonninen tilanne kaikkien puolesta.

Kiinnostavaa olisi tietää, osuuko ensin kroppa vai polvi, mutta onko silläkään väliä, koska polvi näyttää kuitenkin osuvan.

Summasummarum, tuomio lienee vaikutukseen nähden kohtuullinen (koska oli täysin vahinko, kuka ajaisi tahalleen 4-3 tilanteessa vastustajan paskaksi, kun taistellaan jopa isoista asioista), Jalasvaara poissa loppukauden, Hakkarainen huilaa seuraavan pelin. Ei lisärangaistuksia, asia käsitelty.

Ensi kauden videotuomarimetodeilla oltaisiin luultavasti selvitty PRK:lla.
 

Acid

Jäsen
Omasta mielestä kyseessä on jäähyjen tasoittelua, tuomari kaksikko siis epäonnistui.
No huh huh. Otahan ihan värittömät lasit päähän ja katso uudelleen. Ei todellakaan mikään törkein ikinä missään, mutta SM-liigan säännöillä päivänselvä polivitaklaus ja rangaistus täysin oikea. En ihmettelisi vaikka tulisi 1-2 peliä lisää.
 

Focker

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Medveščak Zagreb, Alaska Aces
Noh, eipä tuo JYP paljon heikenny vaikka Hakkarainen huilaa seuraavan ottelun. Jalasvaaralta tod.näköisesti kausi on ohi mutta onneksi JUTI on tulossa korvaamaan Jalasvaaran.
 

Jallu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minun näkemys videon perusteellla on, että tilanteessa tapahtui tahaton polvitaklaus. Polvitaklaus on yksi niistä rikkeistä, joista aina pitää rangaista. Ihan sama onko tahallinen vai tahaton, mutta jos tapahtuu polvitaklaus on rangaistava. Tahattomuuteen vedoten OR:sta tuleva yksi ottelu on kyllä ihan oikean mittainen kakku kärsittäväksi. Radion perusteella olin hyvinkin vihainen tuomareille, mutta tilannetta kelailtuani videolta mieli muuttui. Ikävä yhteensattuma, jossa voidaan keskustella sekä taklaajan, että taklattavan vastuusta. Jalasvaaran jalkahan on sellaisessa asennossa, että taklaaja osuu väkisin siihen jollain lailla. Hakkaraisenhan taas olisi tästä johtuen pitänyt jättää taklaamatta. Noh nyt kävi näin. Tällä kaudella on kyllä nähty paljon rumempiakin taklauksia, joista ei ole jaettu kuin yksi peli joten en millään ymmärrä, että tässä pitäisi koventaa tuota OR:n tuomaa rangaistusta.
 

Blunttis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat KalPa
Noh, eipä tuo JYP paljon heikenny vaikka Hakkarainen huilaa seuraavan ottelun. Jalasvaaralta tod.näköisesti kausi on ohi mutta onneksi JUTI on tulossa korvaamaan Jalasvaaran.

Niin, "korvaamaan". Aikamoinen menetys KalPalle jos arvailut vakavuudesta pitää paikkansa, johan tässä on näitä pakkeja on ollukkin.

Ikävä tapaturma ennenkaikkea, Jalasvaaran jalka on kyllä huonoimmassa mahdollisessa asennossa ottaa vastaan iskua. Kyllä kun tolla voimalla/massalla tulee isku suoraan sivulta, niin huonosti siinä käy. Nää meidän jalat kun luonnollisesti taipuu varsin huonosti sivuttain.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
No huh huh. Otahan ihan värittömät lasit päähän ja katso uudelleen. Ei todellakaan mikään törkein ikinä missään, mutta SM-liigan säännöillä päivänselvä polivitaklaus ja rangaistus täysin oikea. En ihmettelisi vaikka tulisi 1-2 peliä lisää.

Kyllähän tuo on millä tahansa säännöillä aivan selvä polvitaklaus. Tuomio oli hyvä ja 1-2 pelin huili muistuttaa, että noita ei vaan jumalauta viljellä.

Ei tuo mitenkään haettu polvitaklaus ollut, mutta kaikkia tilanteita, joissa polvien yhteen kolahtamisen vaara on suuri, pitää välttää. Noilla kun on yleensä perin vittumaiset seuraukset.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä muuten menee.

Kuvakaappaus.

Niin menee polvi edellä, mutta kroppa osuu ensin, ja polvi sitten. No käytännössä samanaikaisesti. Hienoa kuitenkin, että otit tämän frame to frame kortin esiin, niin voit varmasti pari seuraavaakin framea laittaa.

Huomautuksena vielä, että voit tuosta ylempää viestistäni lukea, että en moittinut rangaistusta sen kummemmin.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Niin menee polvi edellä, mutta kroppa osuu ensin, ja polvi sitten. No käytännössä samanaikaisesti. Hienoa kuitenkin, että otit tämän frame to frame kortin esiin, niin voit varmasti pari seuraavaakin framea laittaa.

Huomautuksena vielä, että voit tuosta ylempää viestistäni lukea, että en moittinut rangaistusta sen kummemmin.
Niin olisi pitänyt lisätä vielä, että mielestäni osuukin polvella ensin. Vartalohan menee jopa vähän ohi Jalasvaarasta.

En laittaisi tätäkään tapausta mihinkään ihmeelliseen lokeroon mutta polvitaklaus mikä polvitaklaus ja OR ihan oikeutettu tuomio olkoonkin, että tuli tavalla millä sitten tulikin.

Jalasvaaran asento tuossa tilanteessa on kyllä eriskummallinen.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuossa tilanteessa Kalpan pakkikin on perinteisessä polvitaklausasennossa jalat levällään kuten Sihvonen aikanaan Tuomo Ruudun taklauksessa. Yhtä hyvin olisi voinut käydä niin että JYppiläinen olisi loukkaantunut mutta nyt kävi näin.
 

d2uce

Jäsen
Ihmeellisessä asennossa ottaa Jalasvaara taklausta vastaan. Pää ylös! Nämä pitäisi jo junnusta lähtien opetella, niin vältyttäisiin näiltä loukkaantumisilta. NHL:ssä olisi taputettu ja jatkettu peliä.
 

Läski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos tuossa osumassa itsensä olisikin loukannut Hakkarainen, niin ainakin minä olisin ihan helvetin kiukkuisena Jalasvaaran jalkojen levittämisestä. Kaverin jalkojen etäisyyshän tuplaantuu kun Hakkarainen on tulossa kohti. Siinä on aika hankalaa ehtiä väistämään.

Jos Hakkarainen olisi lähtenyt kääntymään, niin olisi ehkä onnistunut väistämään edessä spagaattia harjoittelevan Jalasvaaran. Tai sitten ei nopeassa tilanteessa olisi ehtinyt väistää kokonaan, vaan olisi osunut jalalla Jalasvaaraa tuonne polven ja nilkan välille.
 

Royal-E

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa, JJK, HJK +/- HPK
Ihmeellinen tilanne, kun tuomarit eivät tilanteen tasalla olleet ja tuomitsevat näkemättä tilanteen.

Tilanteessa jossa tapahtuu polvitaklaus ja pelaaja loukkaantuu tulee tuomita 5 + 20 OR, mutta mikäli taklaus on tahallinen tulee tuomita 25 min PRK.

Että tähän nähden oli kyllä täysin ylimitoitettu tuomio. Mutta eipä sekään yllätys ollut, että Suomessa liigatuomarit eivät sääntöjä tunne. Harmittaa vain, että näissä olosuhteissa pitäisi sitten vääntää.

Ja kaikista eniten harmittaa se linjattomuus, joka tuomareilla (myös JYP - Kalpa ottelun) tuntuu olevan.

esim. jatkoajalla JYP pelaajaa sai alussa vääntää ja kahvata, huitoa ja roikkua kiinne miten tahtoo, mutta sitten lopussa ei tuomareidenkaan kasetti enää kestänyt ja Kaijonmaalle 2 min korkeasta mailasta; Ei siinä oikea tuomio, mutta mikä helv... siinä on, että ei pystytä pitämään sitä samaa linjaa sitten läpi koko ottelun. Ja myös nämä jäähyjen tasoittelut, HYI HELV. sanon minä
 
Tuosta taklauksesta kysyn vain sen, että miksi ihmeessä Jalasvaara levittää itse jalkojaan? Ei kai vain yritä jalkakamppia? Huono säkä, että itse loukkaantui, mutta tuosta on polvitaklaus kaukana!

Ja kertokaa mulle se, miten voi rangaistuksen antaa "torikokouksen" jälkeen, vaikka ensin molemmat päätuomarit tilanteen näkivät?!?

Ei joka loukkaantuminen voi johtaa jonkun ulosajoon!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös