Haukkuuko kansa Slovenian joukkuetta, naljailevatko valmentajat ja pelaajat slovenialaisille? Nauravatko heidän heikkoudelleen ja maan pienelle ja kehittymättömälle kiekkokulttuurille? Jos tarkkoja ollaan niin ei. Sillä jos Koivu tai Selänne sanoo, että tälläiset ottelut eivät kuulu MM-tason jääkiekkoturnaukseen, ei se ole varsinaisesti Slovenian kiekkojoukkueen tai kiekkoperinteen mollaamista. He vain totesivat tasoeron olevan liian suuri, ja ilmeisesti Koivukin oli aikaisemmin ehdottanut jonkinlaista alkusarjaa. Joten eihän tuo mennyt edes haukkumisen puolelle, jos sitä lokaa olisi todella heittetty niin jutun toimittaja olisi varmaan joutunut itse pistämään nämä koko suomen kansaa häpäisevät mätäpaiseet, jotka vielä rikkaita sattuvat olemaan ja pelaamaan NHL:ssä, kuriin.
"Huh huh!" Hoh hoh!
"Onneksi niitä ei ole julkaistu missään muussa maassa. Jos tuollaisia lausuisi NHL:ssä, siitä nousisi kohu. Törkeintä mitä olen koskaan nähnyt." Jos tuo on oikeasti törkeintä mitä herra toimittaja on nähnyt vahvistaa se yhä enemmän sitää kuvaa, että ko. toimittaja on viettänyt viimeiset 30 vuotta jonkin näköisessä laatikossa ja vältellyt yhteyttä ihmiskuntaan. Mites eikö jo ihan kotoisessa SM-liigassakin ollut aikamoinen kähinä ja verbaalinen sota pääkaupunki valmentajien kesken. Siinäkin tuli haukuttua toista osapuolta tai ainakin syyteltyä enemmän kuin nyt.
"Miltähän Slovenian pelaajista tuntuisi, jos tällaiset kommentit olisivat kaikuneet heidän korviinsa? Tai esitetään kysymys Selänteelle. Kun hänen Sharksinsa hävisivät Ottawalle 9-3 NHL:n runkosarjassa, niin miltä hänestä olisi tuntunut, jos neljän tehopisteen illan pelannut Daniel Alfredsson olisi tullut sanomaan otteluiden tällaisia rupusakkeja vastaan olevan turhia?" Jos Slovenialaiset ovat yhtään toimittajan kehujen/kuvauksien tasoisia ammattilaisia. Heitä tuskin kiinnostaisi pätkääkään mitä jotkin Selänteet tai Koivut hienoineen urheiluautoineen sanoisivat. Tuskin Selänteenkän peli hirveästi olisi kärsinyt jos Daniel Alfredsson mitään olisi kommentoinut. Niin mikäs tämän argumentin idea edes olikaan?
Eikö se pistä vain yrittämään lisää jos kaveri tulee kertomaan että ethän sä osaa mitään. Siinä haluaa sitten näyttää sille kaverille ja koko maailmalle että kyllä mä osaankin.
"On tämä niin ihanaa. Suomi voittaa mestaruuden ja kaikilla on kivaa. Nämä ottelut ovat harjoitusotteluita matkalla siihen, että Suomi ottaa toisen maailmanmestaruutensa. Ei mitään väliä, että Ruotsi saa Forsbergin ja Sundinin. Pyh! Suomi voittaa, ai miksi? No siksi kun suomalaiset niin sanovat." Niin lopettakaa se oman joukkueen kannattaminen ja ennen kaikkea omien voittoon uskominen, sillä muillakin joukkueilla on pelaajia. Ei mitään väliä etenkään hehkutukseen ja kannustamiseen ole sillä pienellä seikalla, että turnee järjestetään ihan kotisuomessa. Pyh! Älkää ainakaan menkö niihin peleihin paikanpäälle kannustamaan, ai miksi? No siksi kun Juha Hiitelä niin sanoo.
"Kansa unohtaa, minä en." Toivon syvästi ja hartaasti kuuluvat tähän perin helposti unohtelevaan dementikko joukkioon. Ja toivon siten myös pyyhkiväni tämän ala-arvoisen kolumnin pois mielestäni. Melkein on jo samaa tasoa, mitä tämä Päivärina ohjelma missä keskusteltiin jääkiekon epärehtiydestä.
En pidä slovenian pelaajia huonoina, enkä myöskään vähättele heidän saavutuksiaan yhtään. Itse pidän nykyistä kisasysteemiä melko onnistuneena, sillä lähivuosina on näitä ylläreitä tullut mukavaan tahtiin. Mutta suurin kysymys onkin ketä maksaa tuon tasoisen kehittämis/harjoittamis pelin katsomisesta 80e? Vai kuinka paljon ne liput sinne maksoivatkaan..