Hämpton – jopa mainettaan parempi kaupunki?

  • 101 512
  • 397

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Jolly ei ole ikinä auki kun minä kävelen siitä ohi. Valli - vanha nuuskan myyntipaikka - on ollutta ja mennyttä.
Jollyhan on auki ma-pe 10-22 muistaakseni, vielä nykyäänkin eli en tiedä milloin sinä siitä kävelet ohi. Kokivat kilpailun Yömakkaran kanssa samoista asiakkaista turhaksi ja nykyään on hommat näin. Sääli, että Vallille kävi mitä kävi. Aikoinaan siellä tuli asioitua lukioaikoina suht paljon, mutta aika näköjään tekee tehtävänsä.

Yömakkaran suhteen hotsien kanssa en enää nykyään tiedä, tehdäänkö sinne hotsin kuoret vieläkin omistajan äidin leipomana vai ei, mutta ennen oli ainakin näin. Tämän keskustelun myötä muistin miksi rakastan tätä kaupunkia niin paljon, vaikka monesti on tullutkin uhottua muuttavansa pois.
 

d2uce

Jäsen
Jolly oli pitkään itselle se ykkösmesta, mutta vähän samanlaiset tuntemukset, kuin M10:llä - tuntuu, että se ei ole ikinä auki.

Usein tuli keskustan hektisen yökerhoskenen sykkeestä käveltyä Jollylle makkaraperunoille, jotka olivat siihen aikaan mielestäni kaupungin ylivoimaiset ykköset. Yömakkaralla oli sitten paremmat hotsit, lihikset ja hampurilaiset.

Ravarilta sai ainakin pari vuotta sitten vielä varsin rasvaista mättöä sopuhintaan, tiedä sitten mikä on tilanne nyt, kun mestan sijainti on melko kehno, ellet sitten asu jossain Ojoisilla. Viimeisin grillikokemus on pari kuukautta sitten linja-autoaseman rähinältä, jossa täti tekikin varsin maukkaan annoksen.

Nykyään tulee kyllä hyödynnettyä aivan liian vähän Hämeenlinnan grilliskeneä.
 

M10

Jäsen
Ravari mainittu. Entäs linnan kioski? Onko se läpipalanut jääkaappipakastin vielä siellä takapihalla? On siinä kuningas liikeidea. Neljätoista turistia Belgiasta per kesä. Saa olla aika kova hotsinhimo moisilla pedoilla, että jäisi pesetoja lin.kiskn mummolla hiuksiseen kouraan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kerran olen käynyt Hämeenlinnassa, toukokuussa -86. Olin kuudennella, asuin Keski-Suomessa, ja opettajamme oli sotahullu natsi, noin lievästi sanoen. Päätti sitten issekseen ja keskenään, että luokkaretkelle mennään panssarimuseoon, vai mikä siellä on se paikka jossa on tankkeja. No, enivei. Muut katseli tankkeja ja jotain lentonäytöstä mikä siellä myös oli. Mie makailin puun alla ja otin arskaa. Korvalappustereoista soi juuri ilmestynyt Stonesin Dirty Work ja tsiigailin Anne H:n vastikään tennispallon kokoisiksi plumpsahtaneita tyrkyttimiä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen käynyt useammankin kerran Parolan panssarimuseossa lasten kanssa. Jostakin syystä panssarimuseo on meillä lasten suosikki. Leopardin päälle saa kiivetä ja kurkistella sisään, ei oikein tahdo saada lapsia pois sieltä.

Linnan kupeessa sijaitseva tykistömuseo on tutustumisen arvoinen kohde jos militaria kiinnostaa minkään vertaa enemmälti. Parolaan verrattuna siellä on paljon enemmän yksityiskohtia, luettavaa historiaa ja yleensäkin esineistöä. Erittäin ammattitaitoisesti kasattu kokonaisuus. Ei yhtä kiinnostava meidän lasten mielestä, kyselivät siellä josko mentäisiin kohta panssarimuseoon...
 

ditrim

Jäsen
Jolly Grilli tuli tänään testattua ensimmäistä kertaa sitten nuoruusvuosien. Herkkuhotsi(3€)+hampurilainen(3,70€)+pienet makkaraperunat(4,70€)= 11,40 €.

Nälkä lähti pienistä makkaraperunoista. Makkaraa oli tosin paljon vähemmän kuin ennen vanhaan. Tai sitten aika on tehnyt muistille tepposet. Hampurilainen oli huonohko, kova sämpylä ja broilerinahkajauhelihapihvi. Hotsi oli pienehkö mutta hyvä. Kaikissa oli kaikki mausteet ja - yllätys, yllätys - ne maistuivat kaikki samalta.

Kannattaa lähteä verestelemään hotsiskeneä vielä kun sitä on.
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Yömakkaran suhteen hotsien kanssa en enää nykyään tiedä, tehdäänkö sinne hotsin kuoret vieläkin omistajan äidin leipomana vai ei, mutta ennen oli ainakin näin.
Käsittäkseni muori leipoo vieläkin ne kuoret, vaikkei enää tiskin takana ole ollutkaan vuosikausiin.

Otin tänään Rähinältä pekonihampurilaisen lisäpekonilla. Paska oli ja pekonia aivan liian vähän. Olisi vaan pitänyt mennä Yölle.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Nyt kun miettii tarkemmin niin onko muita grillejä sen kummemmin?

Ai onko muita, kun Marin grilli?

Aikamoista Itä-Hämeenlinnalaista hapatusta.

Hämeenlinnan tämän hetkisen grilliskenen helmi löytyy kaukaa Vanajan länsipuolelta. Jolly tarjoaa nimittäin parhaat Hotsit - sovellettuna, mutta parhaita perinteitä kunnioittaen!

Ei silti, huolissani hämeenlinnalaisesta grillikulttuurista olen minäkin. Paskaan suuntaan ollaan all-in-all menty.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Mitenkäs Suur-Turengin Ylä- ja Alá-grilli, myyvätkö hotseja ja ovatko drive-inejä?

Alagrilli ei ole drive-in mutta omaa kelpo sapuskat.
Ylägrilli on drive-in, muttei kannata katsoa sämpylöiden väliin , makkara saattaa olla vihreä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kerran olen käynyt Hämeenlinnassa, toukokuussa -86. Olin kuudennella, asuin Keski-Suomessa, ja opettajamme oli sotahullu natsi, noin lievästi sanoen. Päätti sitten issekseen ja keskenään, että luokkaretkelle mennään panssarimuseoon, vai mikä siellä on se paikka jossa on tankkeja.

Et sinä ole käynyt Hämeenlinnassa. Olet käynyt Hattulan Parolassa.

Minä olen kerran käynyt Stadissa, Tikkurilassa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Et sinä ole käynyt Hämeenlinnassa. Olet käynyt Hattulan Parolassa.
Kyllä minä samalla reissulla kävin Hämeenlinnan keskustassakin. Ainakin siellä oli kauppoja, jokunen auto ja taisi olla liikennevalotkin. Jokunen liikennemerkki nyt kuitenkin.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
En usko että olet ikinä käynyt Hämeenlinnan rajan ulkopuolella.

Juu, en. Vai oliskohan tossa ollut pieni kuitti Evilille. Ilmeisesti aika huono.

Pakkohan noita Grillejä on miettiä enemmänkin.

Olemassa olevia:
Jolly Grilli
Marin Grilli
Yömakkara
Ravari
Katumixer
Rähinä(Linja-autoasema)
Aulangontien Grilli

Muistin sopukoista löytyviä:
Vallin Grilli
Linnan Grilli
Päämaja Papinniityssä.
Huhtalan? Grilli Viipurintiellä siinä kohtaa mistä alkaa Papinniityntie.
Buffalo? Grilli Rautatieasemalla.
Pub 34:n vieressä oli hetken aikaa sisägrilli vai oliko?
Linja-autoasemalla oli Grilli Matkahuollon puoleisessa päädyssä.
Domi torilla silloisen taxiaseman vieressä. Melkoinen rähinäpaikka tämä.
Simon Grilli
Nummen Grilli
Nummella oli myös toinen Grilli aivan edellisen vieressä.
Katisissa oli myös Grilli.
Hanssin Jukan yhteydessä oli myös Grilli. Tästä kyllä todella hatarat muistikuvat, eikä ihan täyttä varmuutta asiasta.

Mitä unohtui?

Mikä nämä on sitten tappanut?
Pizzeriat ja kebab-mestat sekä hampurilais-"ravintolat". On se niin väärin.
 
Viimeksi muokattu:

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onkos Hämeenlinnassa vielä jossain baareissa keskustassa kieltoja, että varusmiesvermeissä ei asiaa sisään ? Muistelisin että näin olisi ollut silloin kun itse siellä oli, siis inttiaikana Hattulan parolassa ja entisaikojen pitkällä iiveellä muutamia tuoppeja hörppimässä Hämeelinnan keskustassa.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Pub 34:n vieressä oli hetken aikaa sisägrilli vai oliko?
....

Mitä unohtui?

Kyllä oli, Micro-Eines nimeltään. Aulangontiellä oli muutama vuosi sitten vielä Tuomelan koulun kohdalla nykyisen Kebab mestan tilalla Grilleri. Lisäksi muistan ainakin Suomen kasarmeita vastapäätä, nykyisen Parolantien alun kohdalla ennen tuon risteyksen remonttia olleen R-kioski ja joku grilli sekä torilla taisi olla parhaimmillaan kolmekin asuntovaunugrilliä. Onko muuten vielä yksi näistä torin grilleistä jäljellä nykyään?
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Mitä unohtui?

Snacky oli aikanaan Hämeenkaaren kulmalla, iso poliisi tuplamällillä oli selkeästi 80-luvun parhaita asioita. En tiedä, onko Snacky laskeutunut takaisin Hämptoniinkin ketjun tehtyä nyt paluun? Yömakkara on legendaarisista legendaarisin paikka, sitä parempaa grillimättöä en muista Hämeenlinnassa ikinä syöneeni ja sitä voi suositella kaikille Hämpton-turisteille aivan surutta jos yöllä nälkä yllättää.

Turengin grilleistä on sellainen muistikuva, että eikös Keskus-kioskilla (nykyinen ylägrilli) ollut aikanaan ihan okei sapuskat? Taimin kioskista ei ole kyllä mitään havaintoa, mitä sen paikalla sijaitsevalla alagrillillä nykyään edes tapahtuu.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Toinen kysymys koskee Rocktownia. Milloin tämä Levy ja kasetti -miehen ylläpitämä haarakonttori meni säppeen? Muistan käyneeni siellä viimeksi joulunpyhinä 2009.
 

M10

Jäsen
Rocktown kuoli ja kuopattiin lopullisesti ehkä n. vuosi sitten. Parhaimmillaanhan tuo oli joskus 4-6 vuotta sitten, mutta viime vuosina se sitten alkoi hiipumaan. Lopussa vanhoista hyvistä ajoista oli jäljellä enää se kellarin hevihelvetti. Muualla soittivat jotain diskojumputusta. Sääli, että kävi näin. Kellarissa tuli istuttua pirun monta hyvää iltaa. Röökiä, alkoholia ja raskasta musiikkia. Aijai-

Muistaako kukaan 80-luvulla tampereentiellä, siinä kasarmien kulmalla kadun toisella puolella toiminutta grilliä?
 

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
RockTownia jäin itsekin kaipaamaan. Vakiopaikka Hämeenlinnan visiiteillä, eikä muita vaihtoehtoja oikeastaan edes harkittu. Ylimmäinen kerros auttoi siihen, että yleensä sai koko seurueen mukaan samaan paikkaan. Itse sitten katosin aina hetkeksi alakerran uumeniin jallukola kädessä kuuntelemaan musiikkia, jota ei ainakaan Tampereella eikä Hämeenlinnassa muissa baareissa soiteta. Ilmainen bilis oli myös kova juttu.
Mitä kavereilta kyselin niin yleinen näkemys oli, että porukka yksinkertaisesti kyllästyi kyseiseen baariin. Eihän siellä toki oikeastaan mikään muuttunut mihinkään koko elinkaaren aikana mutta minulle paikka kelpasi kyllä vallan mainiosti.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Kellarissa tuli istuttua pirun monta hyvää iltaa. Röökiä, alkoholia ja raskasta musiikkia. Aijai-

Kuinkahan monta fisu-valkovenäläinen komboa mäkin tuolla tilasin? Ihan vitun monta ja hyvä että meni säppiin niin saattoi lopettaa ne klassiset kyselyt Birgerissä. "No, lähetäänkö ottaan vielä parit Rokkiin?".

Grilliskenestä vielä sellainen hatara muistikuva jostain 70/80-luvun taitteesta, että oliko Viipurintiellä Hätilässä joku grilli? Makumuisti sanoo, että lihapullaranskalaiset oli erittäin makoisia. Tuo on varmaan kaukaisin muisto lapsuudestani.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Onko muuten vielä yksi näistä torin grilleistä jäljellä nykyään?
Olisiko muuten Pirjon grilli vielä pystyssä? Meikäläisellä on todella harvoin päiväseen aikaan torille asiaa niin paha sanoa.

Bitter X:lle sen verran, että luepa se meikäläisen viesti loppuun. Aika törkeää syyllistää itähämeenlinnalaiseksi sellaista tyyppiä, joka on koko elämänsä asunut keskustan länsipuolella. Shame on you! Tälläkin hetkellä meikäläisellä on matkaa Yönakille ja Jollylle alta kilometri.
 
Viimeksi muokattu:

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Yömakkarassa parasta on se että se on vähintään kahteen auki kaikkina viikonpäivinä. Olenko muuten oikeassa jos sanon että Yömakkaran listalla ei lue hotsia, vai olenko vain missannut sen?

Yön erikoinen munalla pitää miehen tiellä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Bitter X:lle sen verran, että luepa se meikäläisen viesti loppuun. Aika törkeää syyllistää itähämeenlinnalaiseksi sellaista tyyppiä, joka on koko elämänsä asunut keskustan länsipuolella. Shame on you! Tälläkin hetkellä meikäläisellä on matkaa Yönakille ja Jollylle alta kilometri.

Pyydän vilpittömästi anteeksi tuota aiheetonta loukkausta!

Olin viestiä kirjoittaessani tullut juuri saunaillasta (tai pikemminkin jatkokaronkasta) ja olen ehkä ollut hiukan herkässä mielentilassa: eli puhtaasti ylireagoin. Alkoholin osuutta asiaan tutkitaan.
 

J.Petke

Jäsen
Onkohan tämä pähkinärinteen paloittelusurmasta vangittu Petri Mäkinen samainen jannu joka aikoinaan vaikutti Hämeenlinnassa?

Ja mitä tulee Hämeenlinnan syöntipaikkoihin niin suosittelen lämpimästi Gastropub Alexin avoburgeria. Hintaa muistaakseni 13,90€ ja aikamoinen himosyömäri saa olla, että tuon annoksen jälkeen jää vielä nälkä. Siihen vielä aurajuustodippi missä on aitoa aurajuustoa paloina seassa.Jep, hyvvää on.
 

M10

Jäsen
Ja mitä tulee Hämeenlinnan syöntipaikkoihin niin suosittelen lämpimästi Gastropub Alexin avoburgeria. Hintaa muistaakseni 13,90€ ja aikamoinen himosyömäri saa olla, että tuon annoksen jälkeen jää vielä nälkä. Siihen vielä aurajuustodippi missä on aitoa aurajuustoa paloina seassa.Jep, hyvvää on.

Ko. ravintolassa on todellakin hyvät ruoat, mutta pari pahaa miinusta pompsahtaa esille. Palvelu ontuu pahasti: hidasta ja hapuilevaa. Toiseksi, listalla mainostettavista oluista ja siidereistä löytyy tarjonnasta ihan oikeasti vain osa. Kolme kertaa olen käynyt ja joka kerralla ei ole löytynyt juuri sitä olutta tai siideriä mitä olen tilannut. Joko loppunut tai ei ole valikoimissa. Mitä hemmetiä?!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös