Hämpton – jopa mainettaan parempi kaupunki?

  • 100 950
  • 397

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Täällä on availtu erilaisia kaupunkiketjuja (jopa Kouvolalle), mutta Etelä-Suomen läänin ja Kanta-Hämeen maakunnan pääkaupungille Hämeenlinnalle semmoista ei ole katsottu tarpeelliseksi avata. Korjaan tilanteen.

Hämeenlinnahan tunnetaan kulttuuri-, urheilu-, olympia-, hallinto-, varuskunta- sekä koulukaupunkina. Hämäläiseen saamattomuuden takia näitä Hämeenlinnan kulttuurihistoriallisia vahvuuksia (historia kulttuuri-, urheilu- ja olympiakaupunkina) on unohdettu vaalia: Sibeliuksen syntymäkoti meinattiin vielä 70-luvulla purkaa, Ahveniston olympia-allas ja koko Ahveniston alue on jätetty ränsistymään ja kaupungin urheilu ajettiin taannoin syöksykierteeseen jättämällä urheilupaikat rakentamatta ja jo rakennetut kunnostamatta. Nyt viime aikoina moniin retuperällä oleviin asioihin on saatu parannusta aikaseksi - viime tipassa hämäläisittäin, kuinkas muuten: Aulangon kaunista aluetta on herätty kehittämään, urheilu- ja vapaa-ajan paikkoja (ml. Ahvenisto) on kunnostettu (joskin jääkiekolla etulyöntiasema muihin lajeihin nähden), kulttuurikaupunkiperinnettä on herätelty Verkatehdas-hankkeella.

Hämeenlinnan suurimpia vahvuuksia lienee sen sijainti. Viime aikoina Hämeenlinna on ollut reippaassa kasvussa kohtuu edullisten asunto- ja liikehuoneistohintojen ja Helsingin läheisyyden houkutellessa yrityksiä ja asukkaita kaupunkiin. Kaupungin on kuitenkin oltava mukana kasvussa mahdollistamalla entistä paremman palvelu-, kulttuuri-, ja urheilutarjonnan.

Itse olen Hämeenlinnassa syntynyt ja kasvanut, mutta en ole enää moniin vuosiin siellä asunut. Mikä itseäni kotikaupungissani vituttaa, on jengin homeperseisyys. Verrattuna moniin muihin vastaavan kokoisiin kaupunkeihin, Hämptonissa ei tapahdu esimerkiksi iltapäiväisin juuri mitään, kun ihmiset katsovat parhaaksi jäädä himaan katsomaan televisiota sen sijaan, että edistäisivät esimerkiksi kahvilakulttuurin kehittymistä. Sitten valitetaan jatkuvasti esimerkiksi siitä, että torielämää ei ole - no ei kai saatana ole, kun ei sinne kukaan saa kuitenkaan persettään hilattua. Yöelämä puolestaan on kautta ikuisuuksien keskittynyt samoihin mestoihin, kun kaikki uudet baarit tuomitaan niissä käymättä paskoiksi. Koska on epäreilua kaupunkien kokoeron takia verrata Hämeenlinnnaa vaikkapa Tampereeseen, olen tehnyt ylläolevat havainnot verrattuna muihin vastaavan kokoisiin suomalaisiin kaupunkeihin. Tarvittiin HPK:n mestaruus, että kaupunkilaiset lähtivät liikkeelle.

Nykyään käyn Hämptonissa melko harvoin, mutta aina siellä käydessäni olen kuitenkin ollut havaitsevani (kaikesta ylläolevasta kritiikistä huolimatta) positiivista kehittymistä. Pikkuasioita on laitettu kuntoon (esimerkiksi torin ja kävelykadun kehittäminen), erikoisliiketarjonta on parantunut, isompia projekteja saatetaan valmiiksi (Aulanko, Verkatehdas...), lupia erilaisille tapahtumille on myönnetty paljon helpommin ja uudesta kehittämisestä puhutaan. Onneksi siis tuo Hämeenlinnan kaupunginvaltuustossa historiallisesti erittäin vahva "Vastustamme Kaikkea" -puolue on saatu suhteellisen hyvin kuriin ja Herran nuhteeseen. Tämä mahdollistaa kehittymisen.

Hämeenlinnassa on aina kiva käydä. Ulkomailla asuvana "kotikaupungin hengen" havaitsee aina siellä käydessään vahvemmin. Hämpton on erittäin luonnonkaunis kaupunki kaikkine järvineen, luonnonsuojelualueineen ja puistoineen.

Itse suosittelen Hämeenlinnassa kävijöille:

- Yöelämä: Sirkus ja RockTown
- Pohjien ottamiseen ja "parille" lähtemiseen: Olutravintola Birger (Suomen suurin olutvalikoima), Voudin Kellari, Tawastia Bank, Irish Pub O'Maggies
- Kahvit: Café Kukko (suhtellisen kallis, mutta erinomaisen hyvää pikkupurtavaa tarjolla ja keskimäärin nuorehkoa porukkaa liikkeellä) ja iltalialainen jäätelöbaari torin laidalla (hyvät italialaiset kahvit ja jäätelöt)
- Ravintolat: Popino, Panchovilla, Coyote, Piparkakkutalo
- Pikaruoka: Izmir Kebab (parhaat kebabit ikinä missään koskaan - varsinkin kebab kermaperunoilla), Vallin Grilli, Subway
- Yösnack: Yömakkara (ehdottomasti kokeilemisen arvoinen snägäri), Kimene Kebab, McDonald's Hämeensaari, Hesburger kävelykadulla
- Yövy: Vanajanlinnassa, jos perse kestää
- Vie kumppanisi: kesäiselle Aulangolle (ehdottomasti!)
- Extrana: Syö hotsi (paikallinen erikoisuus, ei ole juuri mitään tekemistä Hot Dogin eli Hodarin kanssa)

Hämeenlinna on ehdottomasti käymisen arvoinen kaupunki! Hämeenlinnassa käyneet, kertokaahan kokemuksistanne! Hämeenlinnalaiset, auttakaa Hämeenlinnassa käymistä suunnittelevaa antamalla vinkkejä!
 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tiesitkö että:

- Hämeenlinna on Suomen vanhin sisämaakaupunki. Se sai kaupunkioikeudet vuonna 1639. Asutusta ja kehittynyttä kauppatoimintaa nykyisen Hämeenlinnan alueella on ollut jo vuodesta miekka ja kivi

- Hämeenlinnasta on lähtöisin useita kulttuurivaikuttajia. "Prominenteimpina" esimerkkeinä mainittakoon Jean Sibelius, Tauno Palo, Vexi Salmi ja Irwin Goodman

- Hämeenlinna sijaitsee väestöllisesti Suomen keskipisteessä
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Hämeenlinna tuli koettua armeijan merkeissä, ei oikein muuten. Vaikka lähistöltä olenkin kotoisin niin tie vei Forssasta useammin Turkuun kuin Hämeenlinnaan.

Sijainti hyvä, muuten en niin osaa kehua mutta en myös haukkuakkaan.


BitterX kirjoitti:
- Pohjien ottamiseen ja "parille" lähtemiseen: Olutravintola Birger (Suomen suurin olutvalikoima), Voudin Kellari, Tawastia Bank, Irish Pub O'Maggies

Noh noh.

http://www.keppana.com/juomat.html

ja sitten

http://www.birger.fi/

Jotain kunniaa pitää Liesjärven helmelle antaa eikä viedä sitä tuollaisella suppealla valikoimalla.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
obi-wan kirjoitti:
Noh noh.

http://www.keppana.com/juomat.html

ja sitten

http://www.birger.fi/

Jotain kunniaa pitää Liesjärven helmelle antaa eikä viedä sitä tuollaisella suppealla valikoimalla.

No perkele :-) Vanhaa tietoa siis menin levittämään. Joka tapauksessa, Birger on todella viihtyisä olutravintola. Siellä muuten kannattaa syödä toast. Erittäin hyvän makuinen ja kokoinen.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kyllä kyllä. Monta asiaa voin tuosta allekirjoittaa. Itsekin on melkoisen reilu tovi sitten tullut siirryttyä pois kotikaupungin kuvioista. Tuon homeperseisyys -väitteen allekirjoitan myös, sillä keskusta on tosiaan melkoisen autio, kun siellä päin tulee käytyä pyörimässä. Tämä ei rajoitu ainoastaan iltapäiviin, vaan myös viikonloppuisin olen havainnut sellaisen ilmiön, että nuorisoa (all 18v) ei juurikaan kaupungilla näy. Itse kun tuli oltua tuossa iässä, niin possea oli pe-la -iltoina paikalla riittämiin ja Valion jäätekökioskin tyhjentämisestä kävelykadulla tuli jonkinnäköinen vappuperinne paikallisen nuorison keskuudessa.

Ilmeisesti keskustaa on yritetty herätellä, mutta ei hyvältä näytä, kun Tiiriön kasvua katsoo. Viime aikoina Tiiriö on entistä enemmän alkanut keräämään myös vaatekauppoja ym. putiikkeja, jotka perinteisesti ovat olleet keskustassa. Tästä tosiaan seuraa tuo ketjun avaajankin mainitsema kahvilakulttuurin kuoleminen. Varsinkin viikonloppuina kahvilat menevät naurettavan aikaisin kiinni, mutta minkäs teet kun ei ole asiakkaita ja härmäläiseen meininkiin ei laten litkiminen pikkusormi pystyssä taida muutenkaan sopia niin hyvin. Hämeenlinnan keskustan ilmeeseen vaikuttaa myös kaupungissa oleva omakotitalobuumi, joka taitaa näkyä parhaiten Harvialan ja Hirsimäen/Vuorentaan suunnalla. Asujaimisto on kohta niin hajallaan, että eihän tuolta kukaan jaksa keskustaan lähteä, ja julkinen liikennekään ei tuollaisella haja-asumisella ole kovin helppoa järjestää kannattavasti kun kaikilla pitää käytännössä olla auto.

Hämeenlinnassa se ykkösmesta(rinkulaa ei lasketa), jossa pitää joka kesä vierailla on tosiaan Aulanko, ja itsekin olen ilolla tervehtinyt näivettyneen alueen herättelemistä. Jos tuolla joku paikka pitää käydä bongaamassa, niin se on näkötorni, jonka huipulta aukeava näkymä oli taannoin listattu hesarin kuukausiliitteessä kymmenen vaikuttavimman joukkoon Suomessa. Parempaa näkymää eteläsuomalaiseen järvi-metsä-pelto -maisemaan ei varmastikaan löydy.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
BitterX kirjoitti:
isompia projekteja saatetaan valmiiksi (Aulanko, Verkatehdas...), lupia erilaisille tapahtumille on myönnetty paljon helpommin ja uudesta kehittämisestä puhutaan. Onneksi siis tuo Hämeenlinnan kaupunginvaltuustossa historiallisesti erittäin vahva "Vastustamme Kaikkea" -puolue on saatu suhteellisen hyvin kuriin ja Herran nuhteeseen. Tämä mahdollistaa kehittymisen.

Mielenkiintoinen avaus jota olen itsekin miettinyt, mutta eri näkökulmasta. Olen kaupunkilaisena tuore, vasta alkaa yhteensä viisi vuotta tulemaan täyteen, ja haluaisin että joku vielä paremmin asioista perilla voisi valottaa näitä juttuja:

1. Mainitsemasi Ahvenisto. Moottorirataa ei annettu kunnostaa/valjastaa uuteen tehokäyttöön vaikka ymmärtääkseni Mika Salo oli mukana hankkeessa, valmiina pistämään omia rahojaan.

2. Kulttuuri vs. urheilu. Vanajan RC (kimalaislentopallo) ja HPK ovat kaksi jo niin menestyksekästä seuraa että kunnon uusi urheiluhalli olisi paikallaan?

3. Kaurialan kentän kattaminen. Mikäs juttu tämä "huikean" 50 000 euron budjetin omanneen projektin hylkäämisen takana olikaan? En tiedä juurikaan taustoja, mutta perinteisenä kuulopuheena olen ihmetellyt isosti, etenkin kun kyseessä olisi ollut pieni junnupelaajien olojen parannus.

4. Verkatehdas. Ok, siitä tulee osittain upeakin, pakkohan jonkun osan on onnistuakin, mutta tällä hetkellä näyttää että vaatimaton 32 miljoonan euron budjetti menee varmaan mitä, 10 miljoonaa yli? Kyseinen projektihan on nimittäin rakentamisorganisaation ja budjettinsa puolesta järjestelty suoraan sanoen ihan päin helvettiä. Varsinaista pääurakoitsijaa ei ole, projekti on pilkottu ihan liian moneen palaseen ja se on tehnyt siitä koko ajan vain pahemman ja pahemman rahasyöpön. Loputon kaivo.

Olen kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Hämeen linna on teutonityylisine arkkitehtuureineen tutustumisen arvoinen kohde kenelle tahansa, varsinkin kesällä. Paljon hienompi paikka kuin esim.kämäinen Suomenlinna. Mitään kaupunkia en ole sen lähistöllä kyllä nähnyt. Paikallisen kylän mahdollinen anti on jäänyt epäselväksi muutaman hallille ajon yhteydessä.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Golden AWe kirjoitti:
4. Verkatehdas. Ok, siitä tulee osittain upeakin, pakkohan jonkun osan on onnistuakin, mutta tällä hetkellä näyttää että vaatimaton 32 miljoonan euron budjetti menee varmaan mitä, 10 miljoonaa yli? Kyseinen projektihan on nimittäin rakentamisorganisaation ja budjettinsa puolesta järjestelty suoraan sanoen ihan päin helvettiä. Varsinaista pääurakoitsijaa ei ole, projekti on pilkottu ihan liian moneen palaseen ja se on tehnyt siitä koko ajan vain pahemman ja pahemman rahasyöpön. Loputon kaivo.

Viidessä vuodessa on näemmä tarttunut aika paljonkin haaviin.

Itse Verkatehtaan sähellykseen oli pakko ottaa kantaa, koska hankehan on kaikessa komeudessaan todellakin mennyt päin helvettiä. Saisi varmasti tehtyä yhden vuoden pisimmistä kirjoista, kun keräisi paikallislehtien ne otsikot talteen viimeisen vuoden ajalta, joissa puhutaan budjetin ylittämisestä. Se ei ole ylittynyt kerran tai kaksi ja siitä kertoo myös se n. 10 miltsiä. Sillä rahalla sopii nousta sitten koko summan edestä palatsia rautatieaseman naapuriin.

Itse olen lähipitäjän kasvatti, mutta Hämeenlinna on aina ollut minulle se kotikaupunki. Lätkätaustastani johtuen nuoruusvuodet tuli vietettyä Rinkulalla ja sen ympäristössä eikä paikallisille nähtävyyksille kauheasti jäänyt aikaa. Sittemmin olen oppinut kehumaan niin ikään Aulankoa muualta tuleville, siellä on luonto kohdillaan.

Sen lisäksi voisin suositella Ahveniston aluetta, johon luen siis maauimalan alueen, ränsistyneen hyppyrimäen, moottoriradan ja itse Ahveniston harjun ulkoilupolut.

Golffareita on myös nykypäivänä hyvä muistaa, sillä kaupungista ja lähialueilta löytyy kenttiä ihan riittämiin. Aulangolla on ikivanha puolikas kenttä ja aivan juuri valmistunut täyspitkä kenttä, joka ainakin ulkoisilta näkymiltään on aika timangissa kunnossa. Jos haluaa vieläkin enemmän glamouria pelaamiseen, kannattaa mennä kokeilemaan Vanajanlinnan kenttää ja ihan sen naapurista löytyy myös Tawast Golf.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Päivääkään en ole Hämeenlinnassa asunut, mutta elänyt kuitenkin monta vuotta kaupungin vaikutuspiirissä (vaikkakaan en ihan välittömässä läheisyydessä). Nuorena (eli lukio- ja armeijaikäisenä) tuli joitain kertoja käytyä kaupungin yöelämässä ja kyllähän siellä oli ihan hauskaa. Nykyään tulee taas pörrättyä kaupungissa säännöllisesti bändihommien takia ja paikka on jälleen tullut tutummaksi.

BitterX kirjoitti:
- Yöelämä: Sirkus ja RockTown
- Pikaruoka: Izmir Kebab (parhaat kebabit ikinä missään koskaan - varsinkin kebab kermaperunoilla), Vallin Grilli, Subway
- Yösnack: Yömakkara (ehdottomasti kokeilemisen arvoinen snägäri), Kimene Kebab, McDonald's Hämeensaari, Hesburger kävelykadulla
- Vie kumppanisi: kesäiselle Aulangolle (ehdottomasti!)

Voisin kommentoida näitä BitterX:n heittoja... Rocktown on todellakin baari minun makuuni. Olen ollut siellä kaksi kertaa soittamassa ja kertaalleen ihan kupittamassa, eli siis yhteensä kolme kertaa on tullut humalluttua siellä. Kiva paikka, jonka ainoana puutteena voisi mainita ei-niin-hyvän olutvalikoiman. Viskejä löytyy hyvin.

Izmir Kebabissa olen syönyt myöskin parhaat kebabit Suomen maaperällä (parhaan olen ostanut Budapestin Keletin rautatieasemalta). Liha on varsinkin ihan erilaista kuin monissa paikoissa - ja nimenomaan positiivisessa mielessä. Rullakebab on yleensä ollut minun ostokseni siellä. Myös Kimene on pätevä paikka. Subways on nyt hyvä joka kaupungissa ja hampurilaisravintolat pidän yleensä boikotissa, paitsi tuonne Heseen on joitain kertoja eksytty treenikämpältä kun basistin tyttöystävä sattuu olemaan siellä myymässä.

Tavastia Bank on ainakin kiva paikka. Voudin kellarissa en muutamaan vuoteen ole käynyt, mutta ainakin inttiaikana se oli hyvä paikka, vaikken siellä montaa kertaa käynytkään (intin kävin siis Riksussa, Hämeenlinnasta vaan matkasin joitain kertoja kaverin kyydillä sinne). Eikös siinä torin kulmalla ole joku Irkku-baari? Pitänee sekin joskus testata. Ja nuo laivaterassit ovat kivoja.

Aulankoa ei voi liikaa kehua, todellakin hieno paikka. Viimeksi taisin käydä siellä vuonna 1999. En vienyt sinne kumppania, vaan erään jenkkitytön joka vietti kotonamme kyseisen kesän. Tyttö ihastui paikkaan kyllä. Hämeen linna on myös hieno paikka. Viimeisin reissu sinne on samalta kerralta kuin tuo em. Aulangon visiitti.

Kiva kaupunki. Tampere on kotini, mutta Hämeenlinna on vähän kuin kesämökkini. :)
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
pokki kirjoitti:
Itse Verkatehtaan sähellykseen oli pakko ottaa kantaa, koska hankehan on kaikessa komeudessaan todellakin mennyt päin helvettiä. Saisi varmasti tehtyä yhden vuoden pisimmistä kirjoista, kun keräisi paikallislehtien ne otsikot talteen viimeisen vuoden ajalta, joissa puhutaan budjetin ylittämisestä. Se ei ole ylittynyt kerran tai kaksi ja siitä kertoo myös se n. 10 miltsiä. Sillä rahalla sopii nousta sitten koko summan edestä palatsia rautatieaseman naapuriin.

Jep. Ja minulle ei tule Hämeen Sanomia, on tullut Hesari, joten en tiedä mitä kaikkea siellä on kerrottu, mutta tosiaan jo hiukan toisenlaisella organisoinnilla rahaa olisi säästetty valtavasti.

Nyt kun ei ole kyse pelkästään jostain erikoisista valinnoista, materiaalien kalleudesta, vaan eniten se että homma on tehty vaikeaksi sillä ei ole yhtä pääurakoitsijaa joka olisi vastuussa siitä että aliurakoitsijatkin hoitavat hommansa paremmin, vaan homma on mennyt käsienlevittelyksi ja arpomiseksi, kun siellä on perkeleesti hommia jotka eivät ole valmiiksi kenenkään vastuulla, vaan käytännössä homma menee niin että joka mutkassa ollaan kilpailuttamassa ja odottamassa että löytyy joku joka jeesaa, ja se odotteluhan se maksaa.

Ts. siis on kuvaannollisesti palkattu miehiä saaristoon töihin, muttei ole hoidettu veneitä joilla kuljettaa miehiä saarten välillä, vaan koitetaan aina saada kuljetuksiin joku paikalle vasta sitten kun huomataan että "tuonne pitäisi päästä tekemään tuokin homma".

On siellä nyt tosin suunnitelmissakin aikamoisia hassutteluja ollut.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
BitterX kirjoitti:
Hämeenlinnassa on aina kiva käydä. Ulkomailla asuvana "kotikaupungin hengen" havaitsee aina siellä käydessään vahvemmin. Hämpton on erittäin luonnonkaunis kaupunki kaikkine järvineen, luonnonsuojelualueineen ja puistoineen.

Itselleni Hämeenlinnassa parasta on aina ollut ja tulee olemaan itse linna. Siellä ei ole tullut käytyä usein, mutta viime kesänä käväisin ja tykkäsin kyllä taas kovasti. Kauniissa paikassakin vielä tuo. Sen takia mukava kesäinen päiväretkikohde, Hämeenlinna.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Sistis kirjoitti:
Voisin kommentoida näitä BitterX:n heittoja... Rocktown on todellakin baari minun makuuni.

Rocktownille on ollut tilausta, kyllä. Erilainen muihin verrattuna, hiukan muovinen mutta onhan se idea aika pirteä, ja plussaa porukasta, siellä on tosiaan intohimoisesti goottipesiä ja -poikia, vaikken itse siihen tyyliin sytykään niin on mukava aina että on selkeästi omaan kutsumukseensa omistautuneita ihmisiä eikä vain sitä perusjuoksijaa, sillä kyllä rokkibaareissa muutenkin yleensä tapaa mukavampaa porukkaa kuin perus pintaliidoissa. Niin, on Rokkarissa nimittäin aika hyvää kiisseliäkin tarjoilla, ainakin yläkerrassa vilkkaina iltoina.

Sistis kirjoitti:
Izmir Kebabissa olen syönyt myöskin parhaat kebabit Suomen maaperällä (parhaan olen ostanut Budapestin Keletin rautatieasemalta). Liha on varsinkin ihan erilaista kuin monissa paikoissa - ja nimenomaan positiivisessa mielessä. Rullakebab on yleensä ollut minun ostokseni siellä.

~VITTU! Valomerkin jälkeen ei tuolla kannata rullakebapia tilata. Se on herkullinen, mutta ne saatanat sössivät tilauksen joka kerta ihmeellisesti, joko antavat sen jollekin muulle tms. Minulla on joku rullakebapkirous, sama on sattunut muuallakin. Enkä yleensä suutu mistään mutta olen jopa kironnut pari kertaa, huudon kanssa.

Muista ruokapaikoista: Coyote huono hinta-laatusuhteeltaan, Pancho Villassa upeita burgereita, vloppuisin vain joutuu odottamaan liikaa. Williamsissa saa hyviä pihvejä suht halvalla.

Sistis kirjoitti:
Tavastia Bank on ainakin kiva paikka. Voudin kellarissa en muutamaan vuoteen ole käynyt, mutta ainakin inttiaikana se oli hyvä paikka, vaikken siellä montaa kertaa käynytkään (intin kävin siis Riksussa, Hämeenlinnasta vaan matkasin joitain kertoja kaverin kyydillä sinne). Eikös siinä torin kulmalla ole joku Irkku-baari? Pitänee sekin joskus testata. Ja nuo laivaterassit ovat kivoja.

Tawastia Bank (a.k.a. MaturePassi) lienee paikkakunnan paras vloppujen MILF-/Maturebongailuun. Etenkin pikkujoulusesongin aikaan täynnä huppelissa olevia, reilussa meikissä olevia neljäkymppisiä juhlakunnossa.

Vouti oli ennen ketjuuntumistaan parempi. Menivät pilaamaan täydellisen olohuoneen muutoksilla. On edelleen mukava, mutta pahvitiilet seinissä, vähemmän mukavat istuimet, ei enää mahdollisuutta nähdä koko baaria samasta paikasta...miksi korjata jotain mikä ei ole rikki?

Birger, sellainen todella hyvän bissevalikoiman omaava pubi, etenkin pariskunnille. Pelejä löytyy.

O'Maggies, irkkupubi, miellyttävä.

Williams, legendaarinen, halpa. Opiskelija, mene Williamsiin.

Hälläpyörä. Homahtavaakin, kunnon räkäporukkaa omissa sfääreissään. Karaoke on sinällään huisa kokemus siellä.

Metropol, nuorisoyökerho, viime vuonna kävin muistaakseni kaksi kertaa, toisella hytkyin nuorten pimujen seurassa jotain hemmetin Elastista. Kauheaa, mutta mitäpä ei tekisi hymyssäsuin kun tuijottaa edessään hyllyviä munkkeja sillai vaivihkaa.

Sirkus, kammottava musiikkivalikoima, tosin ajoittain hulppea lihatiski. Erittäin pinnallinen paikka.

Lumossa on kuulemma kans paljon lihaa tarjolla, en käy kovin usein, enkä ole sieltä muistaakseni saanut kuin silloisia pesäkriisejä™ aikaiseksi.

Hannibal, ei tule paljon käytyä, tosin kerran kävin tsekkaamassa myös stripparitouhut. Oli nuori ja kiinteä.

Kunnon terassit koko kaupungista puuttuvat. Ei yhtään sellaista jonne näkisi auringonlaskun. Suunnittelin jotta joskohan saisi Linnanpuistoon laittaa yhden pystyyn, siihen leikkikentän viereen. Pysyisi muksut aisoissa kun "isä ottaa Ranen kans yhden vielä".

Sistis kirjoitti:
Aulankoa ei voi liikaa kehua, todellakin hieno paikka. Viimeksi taisin käydä siellä vuonna 1999. En vienyt sinne kumppania, vaan erään jenkkitytön joka vietti kotonamme kyseisen kesän. Tyttö ihastui paikkaan kyllä. Hämeen linna on myös hieno paikka. Viimeisin reissu sinne on samalta kerralta kuin tuo em. Aulangon visiitti.

Kyllä. Sinnehän nuo litukat ja saksatarkin piti viedä ennen vappua. Hyppivät innosta jo oravista. Kesällä siellä voisi vaikka kutea. Upea paikka.
 
Viimeksi muokattu:

Töölö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Suomen kansa vuosina 1939-1945
Hämeenlinnan väylä

Helsinkiläisten (autoilijoiden) puheessa termi Hämeenlinna vilisee tuon tuosta. Tämä johtuu luonnollisesti siitä, että Hämeenlinnanväylä eli "Hämis" on Mannerheimintien suora jatke ja liikennevirrat ovat suorastaan valtavia ao. tienpätkällä jolta päästään Hämeenlinnan lisäksi myös kehä ykköselle ja kolmoselle. Hämiksen alku on kuin Suomen tiestön aortta joka pumppaa jatkuvana liikennevalojen aiheuttamana syklinä kumipyöriä suomalaisen tiestön hiussuonistoon.

Hämis on todellakin Hämeenlinnan väylä eikä siis esim. Tampereen väylä vaikka se sinnekin vie. Muistuttaisin myös, että jos pääkaupunkiseutua ja sen ulosmenoväyliä havainnollistetaan kämmenellä on Hämis ehdottomasti keskisormi sen osoittaessa suoraan pohjoiseen.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
eagle kirjoitti:
Itselleni Hämeenlinnassa parasta on aina ollut ja tulee olemaan itse linna. Siellä ei ole tullut käytyä usein, mutta viime kesänä käväisin ja tykkäsin kyllä taas kovasti. Kauniissa paikassakin vielä tuo. Sen takia mukava kesäinen päiväretkikohde, Hämeenlinna.

Tässä olikin yksi asia, joka unohtui mainita. Linnan ympäristö, varsinkin se ranta kassulta linnalle päin, oli 10+ vuotta sitten aivan karmivassa kunnossa. Nykyään ranta on todella siisti ja miellyttävä paikka ja nurmikkoa, jossa loikoilla kesähelteillä, löytyy vaikka kuinka ja paljon. Tästä iso plussa kaupungille.
 
Viimeksi muokattu:

d2uce

Jäsen
Nyt myös ajankohtaista mainita tapahtumista Tomaatteja tomaatteja stand-up festarit, jotka eivät tyydy olemaan pelkästään Suomen, vaan koko Pohjoismaiden suurimmat. Ehdottomasti tsekkaamisen arvoinen tapahtuma mikäli sattuu olemaan maisemissa ko. ajankohtaan.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Golden AWe kirjoitti:
Hälläpyörä. ... Karaoke on sinällään huisa kokemus siellä.
On varmaan joo. Asu itse ensimmäisessä kerroksessa 10 metrin päässä Hällän takaovesta ja kysy itseltäsi torstai-perjantaiyönä kello 02.25, onko karaoke huisa kokemus. Etenkin, jos 3,5 tunnin päästä pitää herätä töihin.

Muutenhan Hälläpyörä on loistava paikka, siellä olen katsastanut Daven ja Pellen.

Tuolla esikaupungin ravintoloissa en ole käynyt varmaan kahteen-kolmeen vuoteen. Jos ei nyt lasketa sellaisia tapauksia, jossa ennen lähtöä fanibussiin tms. on tullut käytyä Voudissa yhdellä tms. Mutta siis yökerhoissa en.

Ruoista mainitsen, niin kuin monta kertaa aikaisemminkin, hotsin kahdella jäähallissa. Ruokapaikkana yllättävän vähälle huomiolle on näyttänyt jäävän linja-autoaseman grilli, joka mielestäni (ainakin silloin kun viimeksi olen ko. palveluja käyttänyt) on parempi kuin Yömakkara. Yömakkaran taso oli huipussaan heti tullessaan ~90-luvun loppupuolella, mutta taso laski muutama vuosi tämän jälkeen. Nykytilanteesta en toki voi sanoa mitään.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Master God kirjoitti:
Yömakkaran taso oli huipussaan heti tullessaan ~90-luvun loppupuolella
Öö, eikös Yömakkara mainosta oikein valokilvessään aloittaneensa jo joskus 60-luvulla? Oma muistini ei noin kauas yllä, mutta kauas 80-luvulle kuitenkin, ja aina se on siinä samassa paikassa nököttänyt Turuntiellä.

Kebabeista sen verran, että Kimeneä ei voita mikään. Olen sinne roudannut myös monia ulkopaikkakuntalaisia (jollainen nykyisin olen itsekin) syömään ja kaikki ovat estoitta kehuneet.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Master God kirjoitti:
Ruokapaikkana yllättävän vähälle huomiolle on näyttänyt jäävän linja-autoaseman grilli, joka mielestäni (ainakin silloin kun viimeksi olen ko. palveluja käyttänyt) on parempi kuin Yömakkara. Yömakkaran taso oli huipussaan heti tullessaan ~90-luvun loppupuolella, mutta taso laski muutama vuosi tämän jälkeen. Nykytilanteesta en toki voi sanoa mitään.
Itse en taas ikinä ole syttynyt tuohon linkkuassan grilliin. Se oli vielä toimiva pulju, joka oli siinä samaisessa pihassa asuntovaunussa. Alaikäisenä yritettiin sieltä hakea röökiä, mutta aina tuli kehotus hyppäämään Vanajaan ja sitten piti ostaa hotsi. En muista millä nimellä se kulki, mutta jo silloin parempi kuin itse Rähinä-Grilli. Nykyäänhän Rähinä on ihan sikahintainen ja surkea. Ei ole edes jonoja eikä rähinöitä.

Yömakkaran taso on pysynyt mielestäni suht vakiona niin pitkään kun muistan. Ja kyllähän se on ollut pystyssä ainakin sen ajan kun itse olen Hämptonissa asunut, eli 90-luvun alusta. Toki se heittelee hieman aina myyjän mukaan. Jolly Clockilla on isot annokset makkara/lihapullaperunoissa, mutta hampurilaiset ym. ovat melko pieniä ja kalliita. Parhaat grillit on valitettavasti kuopattu (Nummen grilli eli "Koliseva", Simon grilli, se Nummen ostarin toinen grilli jne.) Nykyisistä lähinnä kärkeä taitaa olla Ravari ja se kertookin tasosta paljon.

Hämeenlinnan kovatasoisen grilliscenen tilalle onkin hivuttautunut pikkuhiljaa vielä vähemmän veroja maksava porukka Turkista ja tällä hetkellä täysin vallannut markkinat. Vaikka kebab-taso onkin Suomen mittakaavassa ihan ainutlaatuista (esim. mainittu Izmir), niin jotain suurta on viety.


AWen lista noista rilluttelupaikoista on allekirjoitettavissa. Eniten noista tulee käytyä Sirkuksessa ja Hannibaalissa. RockTown on vähän sivussa ja jää usein sen parin sadan metrin takia käymättä.

Yhden mainitsematta jääneen nostaisin esiin:

Iloinen Kulkija
Jukolassa. Kun Irwin pub ja Jukolan Jussi vievät sen pahimman retalejengin, niin Kulkijassa on yleensä ollut ihan mukavaa istuskella. Välillä jopa ihan selvinpäin pelaamassa bilistä, Trivialia tai Hold´emia.

Viime perjantaina oli kuitenkin aika järkytys vastassa. Tämä uusi tupakointipelleily vie kyllä fiiliksen ihan täysin. Yli puolet mestasta pitää olla savuton, joten Kulkijan toinen puoli ihan täyteen buukattu, porukkaa istuskelee kaiteilla ja kantoi tuoleja toiselta puolelta. Biljardipöytä oli tämän järjestelyn takia siirretty screenin eteen! Vaikka en itse tupakoikaan, niin yleensä porukassa on vähintään puolet tupakoivia, joten vaihtoehtoja ei jää, ellei halua jakaa porukkaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkäpä Suomen Parasta Pizzaa saa Hämeenlinnan don Sergiosta eli siis sertsosta. Paikkaa pitävät karvakädet näyttävät massamurhaajilta mutta ei ole tässä paikassa koiraa karvoihin katsominen. Aikanaan jonkin aikaa Sibeliuksenkadulla asuneena osasi arvostaa tälläistä pienempää kaupunkia jossa kuitenkin oli kaikki palvelut kävelymatkan päässä.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Sledge Hammer! kirjoitti:
Ehkäpä Suomen Parasta Pizzaa saa Hämeenlinnan don Sergiosta eli siis sertsosta. Paikkaa pitävät karvakädet näyttävät massamurhaajilta mutta ei ole tässä paikassa koiraa karvoihin katsominen.
No Sergiossahan on kuitenkin parhaan näköinen turkkilainen(?) nainen myymässä, mitä olen missään ikinä nähnyt. Plussaa erityisesti listalta löytyvästä Pallo Kärpät -pizzasta.
 

M10

Jäsen
Sledge Hammer! kirjoitti:
Ehkäpä Suomen Parasta Pizzaa saa Hämeenlinnan don Sergiosta eli siis sertsosta.

Sertson lounaskin on melkoisen edullinen; mikä tahansa pizza (ihan ok), salaatti ja limu - 4,5 €. Tulee käytyä aika usein, vaikka ahdas mesta onkin. Kaupungin parhaat pizzat löytyvät Mevlanasta, mikä vast`ikään muutti siihen Poppa Joeta vastapäätä. Runsaasti täytteitä ja helvetin hyvä pizzapohja. Myyjätkin on tosi mukavia. Se yksi näyttää ihan turkkilaiselta versiolta Link Gaetzista.

Grilleistä suosin ehdottomasti Vallin grilliä, jossa on tosi hyvä palvelu ja hyvä sapuskat suht edulliseen hintaan. Plussaa myös läheinen sijainti meikäläisen asuntoon nähden.

Pancho Villan pieni burgeri on loistava ja ihan tarpeeksi iso. Hintakaan (7€) ei päätä huimaa. Aika vakkaripaikaksi on tuo muodostunut.

Yökerhoista sen verran, että Metropolissa tuli käytyä vielä parinkympin alkupuolella todella tiuhaan. Enää sinne ei tule juuri eksyttyä muuta kuin ehkä perinteisenä joulupäivänä, jolloin vanhat koulukaverit ympäri Suomea kokoontuvat metukkaan. Sirkus ja Rocktown ovat kovimmassa käytössä. Viimeksi mainitun rokkibaarin suosio näyttäisi olevan laskussa, koska ihmiset eivät tiettävästi (ja myös todistetusti) ole enää löytäneet tietään sinne niin usein. Alussahan Rocktown oli aina v-loppuisin täynnä, mutta ei siis enää.

Sirkus on ihan jees ja hyviä kiisseleitä riittää, mutta musa on todellakin kamalaa. Kuten muuten myös Lumossa, johon eksyn vain silloin kun ei halua maksaa kaljasta paljoa. Viimeksi kun kävin, niin Lumossa soi Patasydän. Nuff said. Silti siellä riittää porukkaa yleensä helvetisti. Halvat hinnat nääs.

Mutta se baareista ja safkoista.

**

Viiden vuoden Helsingissä asumisen jälkeen muutin töiden perässä takaisin syntymäkaupunkiin. Toki myös Kerhon kotiottelut sekä golf-harrastus olivat suuri tekijä Hämeenlinnaan palaamisen taustalla. Kuten jo joku tuolla mainitsikin, Hämeenlinna on täydellinen paikka golffarille, sillä täältä löytyy kolme todella laadukasta golfkenttää (Linna Golf, Tawast Golf, Aulanko Golf - Eversti) sekä muutama pienempi ok kenttä (Aulanko Golf - Hugo, Hattula Golf, Lepaa Golf).

Plussaa muuten Hämeenlinnan musiikkitarjonnan virkistymisestä. Linna Jazz on vakiintuneena ilmaisfestarina jokakesäinen piristysruiske hyvine esiintyjineen. Yhtenä kesänä oli mm. Trio Töykeät ja Wigwam esiintymässä parille tuhannelle ihmiselle auringon paisteessa. Pakko myös mainita legendaarinen Ämyrock sekä Wanaja Festival, joka pidetään samaisessa linnapusitossa, kuin Linna Jazz:kin. Wanajassa esiintyy kahden päivän aikana ensi kesänä mm. Weeping Willows, PMMP, Maj Karma, Kotiteollisuus, CMX, DJBB ja Von Hertzen Brothers.

**

Hieman vireämpää saisi tuo keskustan meininki olla. H&M:n tulo hieman virkisti kävelykatu Reskaa, mutta vielä enemmän saisi olla häppeningiä. Aika eläkeläispainotteista kyyläilyä tahtoo tuo keskustan meininki suurimmaksi osin olla. Tiiriön automarketit imee porukkaa ikävällä tavalla. Ihan jenkkimeininkiä jo siellä, which is not nice.

Hämeenlinnalle silti kaupunkina varaukseton peukku. Ja jos isommissa ympyröissä tahtoo piipahtaa, niin Helsinki ja Tampere ovat lähellä.
 
Viimeksi muokattu:

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
BitterX kirjoitti:
Extrana: Syö hotsi (paikallinen erikoisuus, ei ole juuri mitään tekemistä Hot Dogin eli Hodarin kanssa)

Siis sieltä tuo mystinen sana tulee mitä vanhempani viljelivät kun olin pieni..
Mikälainen tuo sitten mahtaa olla?
 

Aln

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sledge Hammer! kirjoitti:
Ehkäpä Suomen Parasta Pizzaa saa Hämeenlinnan don Sergiosta eli siis sertsosta. Paikkaa pitävät karvakädet näyttävät massamurhaajilta mutta ei ole tässä paikassa koiraa karvoihin katsominen. Aikanaan jonkin aikaa Sibeliuksenkadulla asuneena osasi arvostaa tälläistä pienempää kaupunkia jossa kuitenkin oli kaikki palvelut kävelymatkan päässä.

Väittäisin toisin, pizzat ovat kyllä halpoja, mutta siihen se sitten jääkin. Ennen maukkaimmat pizzat sai Linnan yläkerrassa olleesta Mevlanasta, joka tosin nyt on muuttanut, ja ilmeisemmin vaihtanut omistajia, ainakin kuulopuheiden mukaan pizzat ei ole läheskään yhtä maukkaat kuin ennen. Itse tulee nykyään niin harvoin käytyä Hämeenlinnassa, ennen päivittäin.

Eli Morrow10 kanssa mennään samoilla linjoilla, tosin taisit jo kumota, ettei omistajat/pizzat ole muuttuneet miksikään, lupaan testata enskerralla.

Joten pistäkääs lisää pizzapaikkaehdotuksia (mieluiten keskustan lähellä) koska tällähetkellä valikoimasta uupuu oma suosikki.

Loistothreadi, ja toivoisin tämmössiä muistakin kaupungeista: Tampere ja Helsinki kiinnostaisi pääasiassa itseä.
 
Viimeksi muokattu:

M10

Jäsen
Aln kirjoitti:
Joten pistäkääs lisää pizzapaikkaehdotuksia (mieluiten keskustan lähellä) koska tällähetkellä valikoimasta uupuu oma suosikki.

Popinossa on myös hyvät pizzat. Pohja on melko ohut ja täytteissä ei ole säästelty. Toki hintataso ei ole ihan niin alhainen, kun noissa karvakäsien paikoissa.

Moni kaverini suosii turuntien Melodia. Itselläni on tuosta paikasta aika huonoja muistoja, sillä kyseessä oli ehkä vetisin syömäni pizza ikinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös