Nyt voisin vetäistä omat arvioni levyn biiseistä, kun on lättyä tullut kuunneltua, vaikka suurin osa olikin toki etukäteen tuttuja.
Eli avaaja Chinese Democracy. Tietyllä tavalla Chinesen oma "Welcome To The Jungle", vaikka ei samalle tasolle ylläkään, mutta biisin alkuriffi tuo paljon mieleen Junglen alun. Tässä lopullisessa versiossa on kitarat saatu loistaviksi. Itse biisi on kuitenkin mielestäni melko keskinkertainen. Numeroarviolta sellainen seiska. Ei paras, ei huonoin biisi.
Sitten onkin Shackler's Revenge ja tämäkin sitä levyn rokkaavampaa osastoa. Itselleni suosikki Betterin kanssa näistä rankemmista biiseistä. Biisi tuo paljon mieleen Oh My Godin, mutta tässä on paljon parempi ja tarttuvampi kertosäe sekä myös Bumblefoot hoitaa homman kotiin soolossa. Hyvä rock-biisi. 8+ tälle.
Tämä biisi kuulosti aikoinaan ensimmäistä kertaa kuunnellessa vähän jopa purkkapopilta, mutta biisihän saa melko värikkään käännöksen "metal bridgen" kohdalla. Helsingin keikallakin tämä sai uusista selvästi parhaimman vastaanoton. Ei iske ehkä entiseen malliin, mutta kyllä tämäkin levyn parhaimmistoa on. 8 tälle.
Street Of Dreams eli entinen The Blues, jonka uuteen nimeen on ollut vaikea tottua. Tämä on ollut aina mulle suosikkibiisi uudemmista, eikä levyn versiokaan tuota pettymystä. Tässä on vain jotain taikaa alusta loppuun. Nousee lopussa myös entisestään mahtavalle tasolle ja lyriikat ovat loistavat. "ONLY MEMORIES!" saa edelleen kylmät väreet selkää pitkin. Pitää yritellä vältellä yltiöpositiivisia ysejä ja kymppejä, mutta annetaan tälle 9½. Puolikas siitä, että menivät vaihtamaan biisin nimen ;)
If The Worldin demo ei iskenyt, eikä iske vieläkään. Tuohan tämäkin taas levylle kirjavuutta, kun materiaali on Betterin hevikohdasta tämän flamenco-kitaroihin, mutta liian tylsä biisi yksinkertaisesti mun makuun. Kyllähän tämäkin kuunneltava on ja Bucketheadin soolokin on erinomainen, mutta mitään koukkua tästä ei ole oikein saanut. Ehkä olisi voinut säästää mahdollisille myöhemmille levyille. 6-.
There Was A Time on Street Of Dreamsin ohella toinen meikäläisen kestosuosikeista. Levyn jättiläisistä ehkä paras. Biisi ei ole mitenkään tavanomainen, vaan pitkä seikkailu, joka ei myöskään ole mistään kohtaa tylsä. Etenkin Robinin soolon jälkeinen upea ja pitkä loppuosuus nostaa biisin vähintään potenssiin 2. 9+.
Demoja kuunnellessa ei Cather In The Rye saanut sitten oikein juuri minkäänlaista huomiota meikäläiseltä. Pieksi kyllä jonkun Riadin ja Silkwormsin, mutta ei juuri muita, vaikka en ole tätä varsinaisesti huononakaan biisinä pitänyt. Kaunis biisi, mutta ei sisällä mulle mitään koukkua vaan unohtuu aivan liian helposti. 7-.
Sitten siirrytäänkin hetkeksi takaisin levyn rokkareihin. Scrapedissa alku on kyllä helvetin huono ja biisikin jää melko keskinkertaiseksi. Kuunneltavaa jytinää, mutta ei mitään kummempaa. Mulle henk.koht. levyn heikompaa materiaalia. 6.
Samat sanat oikeastaan myös seuraavaan potilaaseen eli Riadiin. Demo kuulosti ihan mukavalta ja halusin kyllä biisin myös levylle tuomaan vaihtelua balladien keskelle, mutta ei tämäkään kyllä levyn alkupään rokkareille pärjää millään. BH:n soolo demossa oli parempi, nyt on laitettu Bumblen karmea sotkeminen muutenkin aika sekamelskaiseen biisiin. Se oli paha virhe. 6.
Parin keskinkertaisemman vedon jälkeen palataan taas laatuun. Sorry on parantunut joka kuuntelulla kuten niin moni GnR:n uudemmista biiseistä vuosien saatossa. Tässä on sitä Axl:n nasaaliääntä, joka välillä jopa ärsyttää :). Ehdottomasti lähellä levyn top 5-tasoa. 8.
I.R.S onkin sitten ollut vanha tuttu jo usean vuoden ajan. Hyvä biisi, mutta harmi ettei biisin mahtava live-energia oikein tunnu välittyvän tästä. Toivoin, että studioversioon Axl olisi vaihtanut ääniraitansa siihen live-esiintymisten rosoiseen rohinaan, mutta harmi kyllä näin ei käynyt. Lopun pitkä huuto on erinomainen. Ehkä seiskapuol.
Madagascar on myös näitä ensimmäisiä biisejä, joita on tullut kuunneltua uudemmista jo bootlegien kautta. Onhan tässäkin hieno tunnelma. There Was A Timen kaltainen jopa spektaakkelimainen biisi, vaikka ei aivan samalle tasolle ylläkään. Yksi levyn persoonallisimpia biisejä ja mielestäni ykkösehdokas hitiksi suurelle yleisölle. 8½.
This I Love onkin sitten ongelmallisempi tapaus ollut. Iski aiemmin kuulemattomista ensimmäisellä kuuntelulla heti parhaiten kauniilla pianolla ja lyriikoilla. Sitten on taas välillä tullut skipattua. Vaikea antaa arvosanaa, kun tuntuu biisi heittelehtivän mulla levyn parhaimmistosta huonompaan/tylsempään materiaaliin. Seiskapuol.
Levyn päättävä Prostitute olikin sitten se "New song #2", joka oli itselleni ykkönen näistä "New Song"-biiseistä, jotka muut olivat siis Riad ja If The World. Vaikka noiden lyömiseen ei mitään mestariteosta vaaditakaan, niin kyllä tämä on oikein mukava biisi. Mielestäni loistava lopetus levylle. Loppu tuo mieleen ihan täysin jonkun leffabiisin. Pianohan tässä on sama mitä Axl soitteli jo vuonna 2002 introna ennen November Rainia. Aluksi mietin, että biisin pituutta olisi voinut ehkä karsia, mutta kun biisin kuuntelee kunnolla, niin vaikea sieltä on mistään karsia. 8½.
Keskiarvoksi tulee 7,6. Noh, kyllä levy itselleni on kuitenkin selvästi parempi mitä keskiarvo antaa ymmärtää. Ainakin kasin yli mennään, koska levyltä löytyy monta loistobiisiä. Ehkä ei olisi kannattanut vältellä hehkuttamasta liikoja.
Numeroarvioiden perusteella top 5 on mulle:
1. Street Of Dreams
2. There Was A Time
3. Madagascar ja Prostitute
5. Shackler's Revenge