Eli ei toimi hintakilpailu tässä maassa, tässä voisi olla kulutajaviranomaisille työnsarkaa...
En jaksa kaikkia viestejä lukea läpi mutta onhan Suomessakin hintakilpailua. Yleiset tarjoushinnat ovat kuitenkin kaikista korkeimmat. Jos menet tinkaamaan operaattoreiden kauppoihin/asiakaspalveluun niin kyllä sieltä myyjät (kuten minä) bonusten kiilto silmissä pistää tiskiin pienimmän mahdollisen hinnan, jotta otat sen liittymän. Esim. Telian XL-liittymän etuhinnat menevät seuraavasti: listahinta 34,90e/kk, yleinen etuhinta 29,90e/kk, tiskinalushinta 26,90e/kk ja pelastushinta (jos olet esim. irtisanomassa liittymää) 24,90e/kk.
Telian liittymien suurin kilpailuetu muihin operaattoreihin nähden on roaming-edut: nykyään isoihin liittymiin kuuluu 10 gigatavua Eurooppa-dataa, ja kaikki Eurooppa-alueen normaalihintaiset tekstarit ja puhelut kuuluvat pakettien hintaan. Kilpailijoista ei ole tietoa mitä meinaavat tehdä, kun roaming-hintojen pitäisi poistua kokonaan kesällä. Jotain muutoksia on pakko tulla, muuten kulut kasvavat liikaa tuloihin nähden.
Ooklan Speedtest-mittauksien mukaan Telian 4G-netti on Suomen nopein. Testaukset ovat mitattu asiakkaiden toimesta heidän omilla päätelaitteilla normaalikäytössä, eli ei optimiolosuhteissa priorisoidulla datalla jne, vaan ne on niitä ihan oikeita mittauksia. Toki paikallisia eroja on huomattavasti ja suosittelenkin aina asiakkaita valitsemaan sen operaattorin, mikä toimii parhaiten siellä missä puhelinta eniten käyttää. Pelkästään Suomessa puhelinta käyttävälle ei kuitenkaan eri operaattoreiden palvelueduista niin suurta hyötyä ole, että olisi jotain muita syitä valita joku tietty operaattori. Kuuluvuus on kuitenkin asiakkaille se tärkein peruste operaattorinvalinnalle.