Gran Turismot

  • 20 141
  • 74

J_Boumedienne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Kärpät, Suomen palloilumaajoukkueet
Ihmettelen vain miksi jokaisen kilpailun alussa on rolling start, eikä lähtöruutualoitusta.
Tämä on tainnut olla käytössä ihan kaikissa Gran Turismoissa alusta asti, ja muistaakseni joskus sitä perusteltiin sillä, että perinteinen paikaltaan lähtö syö enemmän konsolin tehoja. Nykyisellään nuo "rullaavat lähdöt" ovat lähinnä turha, ärsyttävä jäänne, joka ehkä kertoo enemmän kehittäjien muutoshaluttomuudesta.

Omasta mielestäni GT7:n suurin ongelma on jatkuvan nettyhteyden vaatiminen yksinpelissä. Taannoiset serveriongelmat estivät käytännössä pelin pelaamisen vuorokauteen. GT Sportissa tämän vielä joten kuten ymmärsi, kun FIA sitä ilmeisesti edellytti, mutta ei tässä uusimmassa, jonka ydin on kumminkin semiperinteinen, yksinpelattava kampanjamoodi.
 

Spire

Jäsen
Tämä on tainnut olla käytössä ihan kaikissa Gran Turismoissa alusta asti, ja muistaakseni joskus sitä perusteltiin sillä, että perinteinen paikaltaan lähtö syö enemmän konsolin tehoja. Nykyisellään nuo "rullaavat lähdöt" ovat lähinnä turha, ärsyttävä jäänne, joka ehkä kertoo enemmän kehittäjien muutoshaluttomuudesta.
Ainakin GT2, GT3 ja GT4 sisälsivät lähtöruutualoituksia. Osa kisoista tosin aloitettiin vauhdista näissäkin peleissä. Kakkosessa sai halutessaan ajaa aika-ajotkin.
 
Viimeksi muokattu:

J_Boumedienne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Kärpät, Suomen palloilumaajoukkueet
Ainakin GT2, GT3 ja GT4 sisälsivät lähtöruutualoituksia. Osa kisoista yosin aloitettiin vauhdista näissäkin peleissä. Kakkosessa sai halutessaan ajaa aika-ajotkin.
Okei, kiitos korjauksesta, näinhän se tosiaan oli. Päässyt täysin unohtumaan, vaikka noita tuli aikoinaan hakattua hirveitä tuntimääriä. Toki melkoisestihan noiden tahkoamisesta on jo aikaa. Nuo kolme mainitsemaasi ovat itselleni myös ne parhaat Gran Turismot.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
GT7 sisältää myös lähtöruutualoituksia, mutta sitä ei juurikaan ns. valmiissa kisoissa käytetä. Varmaankin tämä johtuu siitä, että pelintekijät uskovat tämän olevan pelaajille mieluisampi tapa lähteä liikkeelle.

Vaikka autopelitaustani on vahvasti formulapainotteinen, niin en ole jäänyt toistaiseksi kaipaamaan lähtöruutualoituksia juurikaan. Lentävä lähtö tuntuu ihan miellyttävältä ja ei niitä ensimmäisten mutkien ruuhkiakaan jää kauheasti kaipaamaan, kun jännitys autojen hajoamisesta on poissa.

Lentävä lähtö perältä mahdollistaa sen, että sijoja pääsee yksitelle napsimaan, eikä kauhean usein tule vastaan kauheaa ruuhkaa. Kisat ovat yleensä lyhyitä, joten ruudusta lähteminen saattaisi tehdä kärkeen pääsemisestä joskus liiankin helppoa ja vauhdikkaita kaksinkamppailuja toisten kanssa olisi myös selvästi vähemmän, kun oltaisiin niin paljon ruuhkien keskellä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Omalta osalta GT sarja koki inflaation kun itsea kiinnostanut käytettyjen autojen osio poistui jostain syystä oli mielenkiinotoista selailla mitä oi tarjolla ja koittaa löytää helmiä. :-)
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omalta osalta GT sarja koki inflaation kun itsea kiinnostanut käytettyjen autojen osio poistui jostain syystä oli mielenkiinotoista selailla mitä oi tarjolla ja koittaa löytää helmiä. :-)
Kyllähän tässä uusimmassa ainakin voi käytettyjä ostaa. En tosin ole kauheasti seurannut, että miten paljon valikoima siellä vaihtelee, mutta vaihtelua kyllä on.
 

Buster

Jäsen
Kyllähän tässä uusimmassa ainakin voi käytettyjä ostaa. En tosin ole kauheasti seurannut, että miten paljon valikoima siellä vaihtelee, mutta vaihtelua kyllä on.
Kyllä sinne taitaa aina seuraavana vuorokautena olla pari autoa vaihtunut. Ainakin nyt kun olen ostanut kaikki käytetyt autot mitä siellä ollut tarjolla, niin seuraavana päivänä ollut pari uutta ainakin. Ainoa huono homma tuossa on, että peliä taisi pitää pelata jonkin matkaa, että tuo avautui?

Circuit Experiencessä täysi Nurburgring hinkkauksessa... Jotain 1,5 - 2 tuntia ja kaksi vipaa sektoria, sekä täysi kierros jäivät vielä ajamatta kulta-aikaan. Yksi meni ekalla vedolla, muutama parilla ja sitten oli joku kolme, joita sai hinkata hyvinkin suurella antaumuksella. Sitten sieltä tuli joku maaginen vahinko ja jopa puoli sekuntia alle meni yksikin. Hankala rata ja vielä tuollaisella pikakiituriautolla... Olisi joku hatchback, niin mitään ongelmia.

Brands Hatch oli toinen isompi kryyni. Radan osaan vaikka silmät kiinni, mutta en näköjään kovin hyvin sitä osannut ajaa. Nyt varmaan kuitenkin paremmin. Spassa sitten täysi kierros jotain 1,8 sekuntia alle kullan ekalla, että edes jossain oma henkselien paukuttelu oli aiheellista. Ei ole tainnut missään muualla onnistua edes heti ekalla kierroksella kullan alle.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ok olikohan se nyt sitten 5 vai 6 missä käytettyjen autojen ostoa ei ollut enkä sen jälkeen ole pelisarjaa pelaannut. Pitää mahdollisesti perehtyä.
 

Buster

Jäsen
Noi ruletit ovat kans yksi vitsi. 9 kertaa kymmenestä tulee se pienin rahasumma.
Kunhan tulisi edes se pienin summa, eikä viritysosaa johonkin spesifiin autoon, jota ei edes omista.

Circuit Experienceissa Spa ja Monza lälläteltiin ekalla kultaan. Mutta täysi Nurburgring, Le Mans sellaisella rataan liimatulla pikakiiturilla ja Suzukan jo ensimmäinen sektori ajettuna kiikkerällä autolla, joka ei kaarteessa edes halua mennä suoraan kaasua antaessa, rikkoivat kärsivällisyyden ja kiinnostuksen. Noiden ohella enää pari rataa Aasiasta, niin olisi Circuit Experience 100% läpäistynä. Ja meneehän nuo kun tarpeeksi jaksaa jyystää ja hakea, vähän vaan motivaatio hakusessa. Tulee hokin MM-kisat hyvään saumaan.

Niitä odotellessa noita tunnin kestävyyskisoja vedellyt. Ovat olleet viihdyttäviä. Kei-autolla loppui bensa ekalla yrityksellä. Yritin johtajaa kiinni, en saanut ja renkaatkin loppui. Aattelin ajaa maaliin saakka kakkosena edes, mutta kellossa oli 30 sekuntia vielä kun luulin tulevani maaliin ja bensamittarissa oli tavaraa enää 0,1 kierroksen ajaksi.

Seuraavaa yritystä varten ostin saman auton kuin AI:lla ja osasin laittaa oikeat tuunausosat alle, sekä sopivampaa asetusta autoon. Lisättu mid-range turbo tosin kasvatti bensankulutusta. Kisassa vähän aikaa aprikoin, että yritänkö yhdellä pysähdyksellä vetää sitkeästi kuten edellisellä yrityksellä. Melko nopeasti kävi selväksi, että lisääntyneen bensankulutuksen ohella renkaat tuossa autossa ja setupilla kuluivat aiempaa nopeammin. Ja toisaalta 2-3 tason bensankulutuksella pysyin aika hyvin kärjessä ajavan AI:n kyydissä. Joten siinä sitten mietiskelin, että ehkä on parempi ottaa se toinen stoppi kuin alkaa hävitä minimitehoilla ja loppuun kuluneilla renkailla jossain vaiheessa jokaisella kierroksella 4-5 sekuntia ja toivoa, että bensa riittää vetämään vain yhdellä stopilla.

Vähän epäilin kahden stopin ratkaisuani, koska toiselta stopilta radalle tullessa kärkeen oli 30 sekuntia ja aikaa 15 minuuttia kellossa. Edellä oli jotain 6 kuskia, joista kaikki eivät tulisi pysähtymään enää. Enkä todellakaan ollut nopein kuski radalla tuota ennen millään tavalla, kisan alussahan kärkeen on matkaa jotain 15-16 sekuntia. Mutta olin ottanut toisella stopilla tankin täyteen ja renkaat oli uunituoreet, joten kaikki tehot moottorista irti. Siinä meni heti varikolta ulostulokierroksen jälkeen AI:n nopein kierros uusiksi. Sama AI-jätkä siellä ykkösenä koko ajan ajeli, eikä käynyt enää varikolla. Kai sen renkaat vaan alkoi olla niin loppu, että sain otettua sitä jatkuvasti kiinni ja jo toiseksi viimeisen kierroksen lopussa pääsin ohi. Siitä sitten nautiskellen viimeinen kierros ja muistaakseni 6 viimeisen kierroksen aikana olin 35 sekuntia tuota kakkosta nopeampi. En olisi uskonut, kun en nopein kuski radalla ollut ennen tuota loppua. AI on kai vain todella huono kuluneilla renkailla.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän noissa pitemmissä kisoissa tosiaan noiden renkaiden säästäminen nousee omaan arvoonsa. Itse pelannut noita päiväkisoja edelleen enimmäkseen Gr.3 luokassa. Noissa autoissa se ratkaiseva asia on jarruttaa ja kaasuttaa tarpeeksi pehmeästi, mikä ei aina varsinkaan kisatilanteessa ole ihan helppoa. Mutta silti ei saisi suttua lyödä varsinkaan hitaista mutkista lähdettäessä ja jarrutuskaan ei saa ihan liian viimetingassa olla.

Jauhamalla se sieltä tulee, ei millään muulla. Nyt viimeisimmät tarjolla olleet päiväkisat tuossa luokassa on olleet Red Bull Ring ja nyt siellä on taas Interlagos. Kolmas olen ollut nyt todella monta kertaa, ja molemmilla radoilla aika-ajosuoritus on riittänyt parhaimmillaan toiseen ruutuun. Se ehkä kertoo sen tärkeimmän, eli tossa D vauhtiluokassa vauhti alkaa riittää, kun oikein ajo on kohdallaan, että luulisi sieltä sen ekan voitonkin tulevan pikkuhiljaa.

On siellä siltikin aina yleensä se yksi-kaksi, jotka ajaa vaan yksinkertiasesti itseä nopeampaa. Eilenkin lähdin Interlagosissa kakkospaikalta ja kolmen kärki irtautui heti vähän siinä, itse pidin paikkani kakkosena. Takaa tuli kaveri toiselle kierrokselle lähdettäessä pääsuoran jälkeisessä mutkassa ohi. Pysyin imussa ja sille tuli siellä heti takasuoran jälkeisessä vasemmalle kääntyvässä pieni virhe ja pääsin sisäkautta ohi. Mutta sitten se kuittasi kuitenkin vielä samalla kierroksella niissä hitaissa ja vaikka pysyin lopun kisaa näköyhteydessä, niin ei vaan saanut enää kiinni. Eikä toisaalta kukaan saanut minuakaan kiinni.

Tosta ruletista vielä sen verran, että kyllä se tosiaan leipoo melkein aina sen huonoimman sieltä, prosentit selvästi säädetty niin. Sitä en tiedä, mikä sen sitten vielä erikseen määrää. tuleeko sieltä yhden tähden vai viiden tähden piljetti. Niissä useamman tähden kun saa sentään aina jotain siitä huonoimmaistakin vaihtoehdosta.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Noi ruletit ovat kans yksi vitsi. 9 kertaa kymmenestä tulee se pienin rahasumma.
Toi on totta, ja jokseenkin turhauttavaakin. Mutta yhden (1) kerran olen saanut auton, ja se jopa oli "Vision GT"-konseptiautojen sarjaa, että ei ihan halvimmasta päästä (jos ei kalleimmastakaan). Eli kyllä joskus sieltä jotain voittaa. Toisaalta joku aina voittaa myös lotossakin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Toi on totta, ja jokseenkin turhauttavaakin. Mutta yhden (1) kerran olen saanut auton, ja se jopa oli "Vision GT"-konseptiautojen sarjaa, että ei ihan halvimmasta päästä (jos ei kalleimmastakaan). Eli kyllä joskus sieltä jotain voittaa. Toisaalta joku aina voittaa myös lotossakin.
Mun kohokohta näissä pyöräytyksissä on toistaiseksi 1 kultaharkko.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Mun paras on 500k rahaa, taisi olla useampi kultaharkko siinä.

Toisaalta kun ei koskaan odota mitään ja joskus osuu hyvä palkinto, niin ainakin se tulee ihan puskista.
Toi yksi kultaharkko oli mulla miljoonan arvoinen.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Noniin, sieltä se tuli niinkuin pitikin, päiväkisan eka voitto. Pääsin paalulta lähtemään ja nykäisin sellaisen 7 sekunnin hajuraon ja painelin voittoon. Tämä siis Interlagosin radalla, Group 3, 6 kierrosta. Lyhyt kisa, joten sinällään ei mitattu kestävyyttä, eikä kykyä pärjätä huononevilla renkailla. Tämän myötä tuli nousu nopeuskategoria C:hen.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Visiitti C-luokkaan jäi muutaman kisan mittaiseksi, todellisuus tuli siellä taas vastaan, että kärkeen päästäkseen olisi kierrosajasta löydettävä vielä löysää sekunnin verran, mikä tuntuu paljolta. Toisaalta kivempi se on ajella tällä hetkellä tuolla D:ssä, kun on kokoajan kärkikahinoissa, eilenkin tuli kakkostila.

Jännä juttu, että onko toi VW Beatle nopein auto tuossa Group 3:ssa, kun tuntuu että se löytyy alta kokoajan noilta kärkipään kuskeilta. Itse vedän perkele Ferrarilla, koska on tyylilläkin väliä :D.
 

Buster

Jäsen
Lähinnä puuttuisi GT7:sta enää Three Legendary Cars -trophy. 50 online-kisaa tulee ajallaan ja loput puuttuvat on tavallisiin ostoihin liittyviä. Kohta 100 tuntia mittarissa. Alkaa hiljalleen olla riittävästi pelattu.

Legendary Carseissa tällä hetkellä myynnissä oleva Ferrari 330 P4 '67 löytyy jo, samoin Jaguar XJ13 '66. Joten kolmikosta ainoastaan Ford Mark IV Race Car '67 haussa, kymmenen auton valikoimaan tulee ehkä yksi muutos päivässä, jos edes sitä. Onhan tuo ollut jo varmaan ainakin pari kertaa tuolla tarjolla, mutta ei ole osuttu yhteen.

Käytetyissä autoissa taitaa kiertää sama tietty valikoima? Olen ostanut kaikki siellä tarjolla olleet autot ja nyt ei ole ainakaan kuukauteen ollut yhtään autoa enää siellä, mitä ei löytyisi kokoelmasta.

Yhdeksän kisaa meni ennen ensimmäistä online-voittoa. Nyt on radat ja kisatyypit vaihtuneet, sekä korkeamalla tasolla itse. Ei ole vahvuuksiin kuuluvia ratoja ja nihkeää on. Toki voisi auttaa, jos viitsisi mennä circuit experienceen noiden ratojen kohdalla ja opetella ne siellä. Mutta kivempi vain ajaa ja siinä sivussa yrittää viilailla.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yhdeksän kisaa meni ennen ensimmäistä online-voittoa. Nyt on radat ja kisatyypit vaihtuneet, sekä korkeamalla tasolla itse. Ei ole vahvuuksiin kuuluvia ratoja ja nihkeää on. Toki voisi auttaa, jos viitsisi mennä circuit experienceen noiden ratojen kohdalla ja opetella ne siellä. Mutta kivempi vain ajaa ja siinä sivussa yrittää viilailla.

Paljon vähemmällä saavutit, kuin minä. Ja nousit C-nopeusluokkaan? Oon itsekin taas siellä ja pysynytkin, vaikka ihan kärkeen ei ole riittänyt.

Tuolla online-puolella voisi tehdä vähän tutkimusta, että kuinka paljon se on autosta kiinni. Olen ostanut niihin autoihin suunnilleen kaikki päivitykset mitä saa, millä kilpailen, ettei olisi ainakaan siitä kiinni. Mutta sitten siellä tulee ne kisamääritysten mukaiset tehonalennukset vielä siihen sotkemaan.

Jonkin verran olen testaillut ihan muuten vaan ja fiilis on, että toiset autot ovat vaan parempia kuin toiset (tietyn luokan sisällä), vaikkakaan se ei ihan suoraan aina ole niin, vaan erilaiset ominaisuudet voi ehkä sopia jollekin paremmin, kuin jollekin toiselle.

Jos haluat niin voidaan laittaa toisemme PS-kavereiksi, niin näkee toisen kierrosaikoja. Tuli vaan mieleen, kun yksi suomalainen joka oli samassa kisassa heitti sieltä kaveripyyntöä, että voisihan siihen haalia pientä remmiä ystäviksi, niin saa sitten referenssiaikoja.
 

Buster

Jäsen
Paljon vähemmällä saavutit, kuin minä. Ja nousit C-nopeusluokkaan? Oon itsekin taas siellä ja pysynytkin, vaikka ihan kärkeen ei ole riittänyt.
Mielestäni aloitin C-luokasta ja nyt olen B:ssä, etenin sinne n. 10 kisassa. En kyllä muistaisi, että olisi itsellä ollut D-luokka ja jos oli, niin ei ollut kuin max. pari kisaa. Ihmettelinkin, miten porukka ajaa alusta asti niin kovaa.

Nyt pyörivä Maggiore on ensimmäistä kertaa oikein hauska kisa, kun siinä ei saa avustuksia päälle, lähdetään lähtöruudukosta ja renkaatkin ehtii edes aavistuksen kulua kisan aikana. Tosin sen kakkosmutkassa on ainakin jollain tapaa mahdollisuus vähän kuin oikaista tai leikata mutka hyvin aggressiivisesti. Joku saksalainen Audilla ei muuta tehnytkään ja kerran käytti vissiin muuten vaan samassa mutkassa meikäläistä pysähtymisapuna. Tuli niin järisyttävän kovaa perseeseen, että menin kauas metalliaitaan asti. Sama kaveri jo aiemmin härskisti kiilasi meitin radalta siinä viimeisessä shikaanissa niin, että sain 0,5 sekunnin aikasakon itse rataviivojen ylittämisestä. Saksalainen sai tuosta tönäisystä puolestaan 2,5 sekunnin aikasakon ja sen kärsittyään se oli meittiä vielä n. sekunnin edellä, että vissiin on hyödyllistä mosauttaa oikeassa paikassa. Ennen tuota johdin kisaa, tuon jälkeen neljänneksi ja kolmantena maaliin - sähläävän saksalaisen edellä tosin. Ilman sitä olisin voittanut ekan kisan b-sarjassa.

Ensimmäistä kertaa hyvin huono maku kisaseurasta, vaikka kyllähän tuolla jotkut änkevät heti ekasta raosta ohi ja ei haittaa kontakti pelinkään mielestä. Kuinkahan pahasti pitäisi perseillä, että sportsmanship tippuisi Superista johonkin muuhun... Saksalaisellakin se oli S. Mutta näköjään kun tässä samalla selailen nettiä, niin tuo Maggiore on näköjään unranked race, eli kuskitaso tai Sportsmanship ei muutu tuossa mihinkään. Se selittää osaltaan tuota lievää törmäilyautomeininkiä.

Vaikka noissa autoissa tasoitetaan hevosvoimilla ja painoilla voimasuhteet, niin kyllä niissä ne erot säilyy samalla tavalla kuin niissä parissa vastaavassa Missionissa. Vaikka B-ryhmän Peugeotilla ei mitään mahdollisuuksia tuossa online-kisassa Maggiorella ajaa, kun comfort-renkailla pitoa ei yksinkertaisesti ole. Yritin vähän opetella, että pääsisi tyylittelemään ihmisten sekaan, että hei tälläkin pärjää. Taisin päästä 50,2 sekuntiin, mutta ainakin ohjaimella se elää niin mahdottomasti, ettei siitä oikein tule loppupeleissä mitään.

Samaan aikaan kaikkien käyttämällä Focuksella pääsee hyvin 50 sekunnin alle, vaikka vähän ihmetyttää miten kisassa omat kierrosajat on aina paljon hitaampia kuin oma paras aika-ajo. Nopein taisi olla tuossa itsellä 49,6 aika-ajossa. Ei ole hiottu viimeisen päälle.

Ehdottomasti autoilla on eroja. Jotkut kiihtyy paremmin ja toiset kääntyy huomattavasti paremmin. Ja kai niille tuunaamalla saa vielä jotain lisäeroja tehtyä hyvään tai huonoon suuntaan. Mutta ei kyllä itse osaa hahmottaa noita ja ei millään jaksa kokeillakaan jokaista autoa jauhaen tuota aika-ajoa kierros kierroksen jälkeen. Vaikka nimenomaan sitä aika-ajoa jauhamalla alkaisi sitä rataakin oppia ja samalla lähtöpaikka paranisi, mikä johtaisi automaattisesti hyviin sijoituksiin. Spekuloin jopa omissa salaliittoteorioissani, että oma auto voisi kulkea vuokra-autoa kovempaa. Tuskinpa.

Noilla kahdella muulla radalla olen masentavan huono tällä hetkellä, ei kuulu vahvuuksiin.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielestäni aloitin C-luokasta ja nyt olen B:ssä, etenin sinne n. 10 kisassa. En kyllä muistaisi, että olisi itsellä ollut D-luokka ja jos oli, niin ei ollut kuin max. pari kisaa. Ihmettelinkin, miten porukka ajaa alusta asti niin kovaa.

Ensimmäistä kertaa hyvin huono maku kisaseurasta, vaikka kyllähän tuolla jotkut änkevät heti ekasta raosta ohi ja ei haittaa kontakti pelinkään mielestä. Kuinkahan pahasti pitäisi perseillä, että sportsmanship tippuisi Superista johonkin muuhun... Saksalaisellakin se oli S. Mutta näköjään kun tässä samalla selailen nettiä, niin tuo Maggiore on näköjään unranked race, eli kuskitaso tai Sportsmanship ei muutu tuossa mihinkään. Se selittää osaltaan tuota lievää törmäilyautomeininkiä.

Joo, kyllä tuo nopeusluokka varmaan määräytyy myös kierrosaikojen perusteella, että se asettaa varmaan siihen kastiin aika nopeasti, mihin nopeus riittää, eikä tarvitse välttämättä voittaa paljoa nousemiseen. Siinä on myös sellainen tolppa siellä henk.kohtaisella sivulla, joka näyttää, että onko pääsemässä ylöspäin vai menossa alaspäin.

Mutta tuohon kanssakilpailijoiden käyttäytymiseen suunnilleen voi sanoa samat sanat, että riippuu niin, ketä sattuu siihen. Välillä todella fiksua, välillä kaukana siitä. Sen melkein tietää, että viimeisessä mutkassa useat yrittää ihan tyhmää ohitusta väkisin. Mutta uskoisin, että ajo fiksuuntuu mitä ylemmäksi tossa portaikossa pääsee. Penalty-systeemi ei rankaise mielestäni riittävästi peräänajosta. Sillä voi puskea toisen pihalle pitkäksi aikaa ja päästä tyyliin kolmen sekunnin rangaistuksella. joskus voi päästä ettei tule mitään.

Olen edelleen ajellut itse noita Gr.3:sia ja Gr.4 ajoin niissä tätä edellisissä kisavaihtoehdoissa, kun Gr3:lle tarjottiin ovaalia, joka ei oikein sytyttänyt. Voitin Gr.4:ssä yhden lähdön. Täytyy yrittää jos pääsisi tossa C:ssä kärkikahinoihin, paras sijoitus siinä toistaiseksi neljäs.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vielä tuohon autovertailuun, kokeilin eilen ekaa kertaa Gr3 Porsche 911:a. Siellä on pyörinyt nyt Gr3:ssa Red Bull Ring, niin 1,5 sekuntia nopeampi suunnilleen, kuin Ferrari 458 Italia! Sehän on käytännössä valovuosi, kun tuo ratakin on lyhyimmästä päästä.

Tämän nosteen avulla ajoinkin sitten C-luokassa ensi kertaa palkintopallille ollen toinen. Vieläpä hienolla ajolla, lähtöpaikka oli kuudes. Lähtöhässäköiden jälkeen olin hetkellisesti jo kolmas siinä, mutta sitten sieltä tunki väkisin joku fransmanni Supralla ohi. Oltiin alkukierroksilla 12 kierroksen kisassa. Sitten pitkään olin siinä neljäntenä ja jo tyytynytkin kokolailla siihen, ranskalainen melkein jo repi itsensä karkuun näköetäisyydeltä.

Mutta sitten kolme kierrosta ennen maalia olin saanut vähän kiinni ja totesin, että vedetääs nyt vielä oikein kireästi, jos pääsisi vielä kokeilemaan. Kaveri ajoi radan viimeiset neljä mutkaa sillä kierroksella umpisurkeasti ja vedin lähtösuoralle lähdettäessä ohi. Mitä vielä, heti samalla kierroksella lähtösuoran jälkeisen tiukan mutkaan jälkeen oli ilmaisesti kakkosena ajanut poikittain, joten siitä aukesi kakkostila ja 2 kierrosta oli enää jäljellä.

On se silti jännä, kuinka paljon henkinen asetelma muuttuu, kun pääset edelle, mutta tiedät, että takana on kaveri joka pystyy ainakin samaan nopeuteen, kuin itse. Vaikka tuntee jarrutuspaikat, kuin omat taskut niin virhe tulee paineen alla todella helposti verrattuna, jos pääsisi rauhassa ajelemaan.

Mutta tuo auton vaihto antoi uskoa, ettei sitä tuossa C:ssäkään ihan niin hidas ole, miltä alkuun vaikutti.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Jos luulet olevasi kovakin GT-kuski, niin nyt on noin kuukauden ajan mahdollista kokeilla (PS5:lla, nelosessa ei riitä vääntö) pitääkö tämä paikkansa:


"GT Sophy"-tekoäly ilmeisesti voittaa lähestulkoon kaikki parhaat ihmiskuskit - eikä mitenkään epäreilusti, vaan ajaen täysin taiteen sääntöjen mukaan ja mukautuen vastustajan ajosuoritukseen. Tuo on nyt tosiaan hetken aikaa kokeiltavissa julkisesti, tiedä sitten tuleeko myöhemmin mukaan vakio-ominaisuudeksi vai käytetäänkö tuota tekoälyä jossain muualla.

Itse olen sen verran sunnuntaikuski että enemmän innostunut PSVR 2 -tuesta*), päivityksen mukana tulee myös yksi (uus)vanha rata ja viisi uutta autoa.

*) paitsi että, tuon uuden lelun julkaisupäivä on huomenna eikä Verkkokaupasta ole vielä tullut lähetysilmoitusta - jos AKT:tä kiittäminen, niin mielipiteeni ammattiliitoista ei kohene. #firstworldproblems sieltähän se vahvistusviesti tuli, jos Posti nyt ei täysin kuse asiaa niin huomenna pääsee uuden lelun kimppuun

@hablaa oli tästä puhunut Playstation-ketjussa.

Oon itse ajellut nuo sophy-kisat läpi pois lukien 1vs1 pätkät. Muut oli mukavaa ajamista ja kohtuu helposti voitettavissa mutta 1vs1 meni ihan mahdottomaksi ja mitä olen lukenut muualta netistä niin samaa hankaluutta on ollut muillakin. Tekoäly saa jarrutukset ja kiihdytykset optimoitua epärealistisen optimoidusti sekä pystyy reagoimaan pelaajan käskyihin viiveettä jolloin näiden voittaminen on vaatinut lähinnä järkyttävää blokkailua.

Muutoin ehkä normibotteihin verrattuna mukavampaa ajamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös