Jos haluaa hyvän ja helppokäyttöisen navigaattorin, niin suosittelen kyllä hankkimaan itse laitteen, eikä puhelinta. Itsellä ollut jo hyvän aikaa käytössä TomTom One ja olen ollut todella tyytyväinen. Kun testasin E90:n navigaattoria, niin ero oikeaan laitteeseen käytettävyyden kannalta oli todella suuri eikä siitä tuntunut puhelimen kanssa oikein mitään tulevankaan.
Itse olen käytellyt tomtomia pda:ssa useamman vuoden varsin tyytyväisenä, ja nyt vanha Compaqin aikainen Ipaq päätti jostain syystä alkaa reistaamaan, eikä suostu enää lukemaan muistikortteja, joten alkaisi tuo autonavin vaihto olla ajankohtaista.
Väliaikaisratkaisuna ostin päivityksen aikoinani mielenkiinnosta kännyyn ostamaani Navicoreen, mutta täytyy todeta, että jopa -05 tomtom oli helvetin paljon parempi, varsinkin ääniopastuksen osalta, mitä nykyinen Navicore, puhumattakaan siitä, että Navicore kaatuilee meikäläisen E70-rouskussa vähän väliä "muistin vähyyteen".
Joten jos navi on vähänkin ahkerammassa käytössä, osta erillinen laite, taikka pda+navi. Satunnainen käyttö sujunee kännykkäsoftillakin ihan ok.
Tällä hetkellä olisivat harkinnassa vanha ja tuttu TomTom taikka Garminin nuvi, ja joku Sonyn tänään bongaamani widescreen malli näytti ihan mielenkiintoiselta. Saa kertoa käyttökokemuksiaan varsinkin Garminin ja Sonyn osalta, jos sellaisia sattuu joltain löytymään.
Olisihan sitä tietysti saanut tässä auton vaihdon yhteydessä toki kiinteänkin navin, halpaan ~3500 euron hintaan.