Golfin harrastajat

  • 495 977
  • 2 968

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä melkein suosittelisin pelaamaan punasilta kunnes tasoituksen osalta pääsee sinne alle kolmenkymmenen. Tai jos avaukset osuvat hyvin, niin siirtyy sinisille ja siitä tulee se ~200 metriä lisää kokonaismatkalle. Keltaisille sitten kun noissa on lyöntimäärät sen satasen tai alle jatkuvasti.

Ei ole häpeä pelata edempää, pitäisi tehdä sitä itsekin useammin.
Itse ja myös tutut pelasivat punasilta tuohon 36 tuntumaan, omasta mielestä se oli ihan sopiva.

Välillä näkee viisnelosia rykimässä keltasilta
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsellä kyse ei ole häpeästä vaan keltaisilta pelaamiseen on oikeastaan muutama syy:

- kaveritkin pelaa keltaisilta. Pelin sujuvuuden ja mielekkyyden kannalta kivempi aloittaa samalta.
- avaus on tällä hetkellä ainakin ihan ok enkä koe jääväni siinä ainakaan paljoa paremmille jälkeen.
- jossain vaiheessa pelaan keltaisilta kuitenkin.
- avauspaikka on välillä paljon maukkaampi. Esim. Jonkun mäen päältä.

Huonoja syitä monia, tiedän. Mutta näin tätä olen itselleni perustellut. Eikös tuo tiiboksi huomioida myös tasoituksen laskennassa?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
kaveritkin pelaa keltaisilta. Pelin sujuvuuden ja mielekkyyden kannalta kivempi aloittaa samalta
Jos halutaan samoilta pelata, niin senhän kuuluisi mennä niin päin, että kaikki pelaavat sieltä paskimman boksista, eikä toisinpäin. Esim siniset boksit on usein kaikkein parhaassa kunnossa.

Mutta minun puolestani tosiaan kaikki saavat pelata mistä haluavat, kunhan pelinopeus riittää. Aika vähän Suomessa taitaa olla kenttiä ja reikiä, joissa esim on pakko saada avaus lentämään yli 200m että pallon saa peliin.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Itsellä kyse ei ole häpeästä vaan keltaisilta pelaamiseen on oikeastaan muutama syy:
Huonoja syitä monia, tiedän. Mutta näin tätä olen itselleni perustellut. Eikös tuo tiiboksi huomioida myös tasoituksen laskennassa?
Huomioidaan.

Ehkä suurin ongelma tuossa keltaisilta pelaamisessa on pelinopeus, mikä sekin poistuu siinä kohtaa, kun pisteiden ollessa mahdottomuus otetaan pallo taskuun. Tasoitustulokseksi väylältä tulee kuitenkin se ensimmäinen luku, millä saat nolla pistettä.

Otetaan esimerkiksi vaikka Linna Golf, jonka Course Rating (eli 0-tasoituksen keskiarvotulos kultakin tiiltä) ja Slope Rating (miten paljon kenttä suhteessa vaikeutuu, kun 0-tasoituksen sijasta kentän pelaakin 18 hcp pelaaja) kultakin tiiltä on seuraava:
Musta: CR 76.1, SR 145
Valkoinen: CR 72.8, SR 138
Keltainen: CR 71.3, SR 135
Punainen: CR 67.8, SR 128

Tasoitukseen tuleva lyöntipelitulos on esim. 76 lyöntiä. Tästä on vähennetty jo "ylimääräiset" lyönnit, eli maksimitulos kultakin väylältä on nettotuplabogi, eli ensimmäinen luku, millä saat 0 bogeypistettä. Miten tuosta 76 lyönnistä lasketaan tasoitustulos? Yksinkertaista: (lyöntipelitulos - CR) / (SR / 113). Lisäksi voidaan käyttää peliolosuhde-lukua, jonka mukana tuloksesta voi lähteä maksimissaan kolme tai siihen voi tulla maksimissaan yksi lyönti lisää.

Noh, tasoitustulos peliolosuhteen ollessa 0 on:
Musta: (76-76.1) / (145/113) = -0.1
Valkoinen: (76-72.8) / (138/113) = 2.6
Keltainen: (76-71.3) / (135/113) = 3.8
Punainen: (76-67.8) / (128/113) = 7.2

Noin se vaihtelee eri tiiltä pelattuna.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@haepis Ja sitten on vielä jotain exceptional score -pykäliä tms erikoistapauksia, mutta niistä ei tarvitse kyllä tavan pelaajan mitään ymmärtää.

Tästä oli joku aika sitten juttuakin, mutta itse laittaisin taskupallorei'illäkin tuloskorttiin viivan sijaan sen nettotuplabogeyn tai sitä suuremman oletetun tuloksen. Ihan jo senkin takia, että kun joku kysyy että miten meni, niin on se vähän mälsä vastaus että "56 lyöntiä ja kuusi viivaa" versus "alle sadan meni, 98". Säännötkin tämän taitaa sallia, siis ihan tavan tasoituskierroksella, ei kisoissa.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
@haepis Ja sitten on vielä jotain exceptional score -pykäliä tms erikoistapauksia, mutta niistä ei tarvitse kyllä tavan pelaajan mitään ymmärtää.

Tästä oli joku aika sitten juttuakin, mutta itse laittaisin taskupallorei'illäkin tuloskorttiin viivan sijaan sen nettotuplabogeyn tai sitä suuremman oletetun tuloksen. Ihan jo senkin takia, että kun joku kysyy että miten meni, niin on se vähän mälsä vastaus että "56 lyöntiä ja kuusi viivaa" versus "alle sadan meni, 98". Säännötkin tämän taitaa sallia, siis ihan tavan tasoituskierroksella, ei kisoissa.
Joo, aika harvoin noita exceptional scorejakaan tulee. Tasoituslaskenta on kuitenkin nykyään helppoa: lyö tulos järjestelmään ja seuraavalla aamulla herätessäsi tsekkaa eBirdie.

Vanha kunnon pistebogey sopii tähänkin ihan hyvin. Suuremmilla tasoituksilla bruttotulos lyönneissä ei välttämättä anna hirveän tarkkaa infoa siitä, miten kierros meni, jos kaksi todella isoa tulosta vesittää kierrostuloksen. Pistebogeytulos voi silti olla hyvä ja kierros sujunut loistavasti.
 

HokiHero

Jäsen
Messukylän kentät on kyllä erittäin heikossa kunnossa tällä hetkellä Tampereella.
Onkos nuo kentät joskus kunnossa? Satunnaisesti kerran-kaksi vuoteen on tullut kierrettyä se ysi ja vähän on paistanut sellainen fiilis että kun kerta kenttä on lyhyt aloittelijoille suunnattu niin viimeistely on sen mukaista. Viimeksi kun kävin alkukesästä oli greenit kuin olisi perunapellossa puttaillut.

Noin muuten sijainti on hyvä ja siellä pääsee edullisesti sekä matalalla kynnyksellä aloittamaan harrastuksen.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kävi kohtuu erikoinen tilanne. Mulla on käytetty golf setti ja tänään löin rangella ekaa kertaa setin vähän käytetyllä driverilla. Eka lyönti ok ja heti toisella lyönnillä mailan varsi katkesi alhaalta poikki ja mailan pää lensi joku 20-30 metriä kentälle. Ei ainakaan tuntunut, eikä kuulemma näyttänytkään siltä, että maila olisi osunut maahan kunnolla ennen palloa. Onko tämmönen kuinka normaalia?
 

F#21

Jäsen
Ei se nyt normaalia ole, mutta välillä noin käy. Grafiittivarret voivat murtua pienistäkin kolhuista jos bägi on esim. kaatunut tai saanut iskun takakontin ovesta.
Juuri pari viikkoa sitten vaihdoin kaverin rautaysiin uuden varren kun oli käynyt samalla tavalla kuin sinulla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ei se nyt normaalia ole, mutta välillä noin käy. Grafiittivarret voivat murtua pienistäkin kolhuista jos bägi on esim. kaatunut tai saanut iskun takakontin ovesta.
Juuri pari viikkoa sitten vaihdoin kaverin rautaysiin uuden varren kun oli käynyt samalla tavalla kuin sinulla.
Siihen olis munkin tapauksessa voinut vaihtaa pelkän varren. Ainut vaan, että se meni niin ”pitkälle” ja rangella oli paljon porukkaa lyömässä, etten edes lähtenyt mailan päätä hakemaan.
 

JaSa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks
Tänään tosiaan olisi sitten ensimmäinen kerta isolla kentällä. Yhdeksän reikää ja paikkana Kurk Golffin Hill kenttä.

Syksyn tarjoukset näyttävät alkaneen ja ostin tuossa myös pari edullista greenfeetä Hillsin Punaisille kentille, joten lähiaikoina tulee tuokin paikka katsastettua.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tänään tosiaan olisi sitten ensimmäinen kerta isolla kentällä. Yhdeksän reikää ja paikkana Kurk Golffin Hill kenttä.

Kerro sitten miten meni. Itse nakutin eilen ysille 67 lyöntiä, vaikka kaksi väylää sain pariin. Keltaisilta pelasin ja aikaa meni 1h40min eli en ollut kenenkään tukkona.

Hassua kuitenkin etten lannistunut tuosta lukemasta vaan päinvastoin tuntuu, että lyönnit alkaa löytymään. Puttaaminen on nyt vaikeampaa ja hybridin kanssa tulee välillä sohlattua niin paljon, että se pitäisi jättää kotiin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kävi kohtuu erikoinen tilanne. Mulla on käytetty golf setti ja tänään löin rangella ekaa kertaa setin vähän käytetyllä driverilla. Eka lyönti ok ja heti toisella lyönnillä mailan varsi katkesi alhaalta poikki ja mailan pää lensi joku 20-30 metriä kentälle. Ei ainakaan tuntunut, eikä kuulemma näyttänytkään siltä, että maila olisi osunut maahan kunnolla ennen palloa. Onko tämmönen kuinka normaalia?
Mulle kävi vastaava tilanne kilpailussa. Ja kaiken lisäksi 3 mailan-kisa oli kyseessä, kun löin avausta väyläpuu3:lla. Varsi poikki tiilyönnissä, pallo meni 20m ja nuppi 50 metriä. Sitten olikin taistelemista kun jäi jäljelle rauta8, sandwedge ja putteri. PAR5-väylillä hieman epätoivoista, kun avauksen lyö rauta8:llä :) Grafiittivarsi oli mullakin ja varmaan saanut iskuja matkan varrella. Poikki meni ihan varoittamatta.
 

JaSa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks
Kerro sitten miten meni. Itse nakutin eilen ysille 67 lyöntiä, vaikka kaksi väylää sain pariin.

Oli täysi neljän hengen lähtö, mikä kyllä hieman yllätti. Punaisilta pelattiin koko ryhmä.

Lopputulos 73 lyöntiä. Griinillä peli sujui, mutta muuten oli hakemista. Valonpilkahduksia oli kuitenkin havaittavissa ja yllättävää kyllä, yhtään palloa ei hukkunut.

Lauantaina olisi vuorossa Masterin Master kenttä duunikavereiden kanssa ja täysi 18 reiän kierros.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
On kyllä heikot grafiittivarret. Kuten tänne aiemmin olen kirjoitellut sain grafiittivartiset rautamailat 15v lahjaksi vuonna 1991. Tänä keväänä ostin kyllä itselleni uudet, mutta vanhat annoin palstaveljelle (@banaaninviljelijä ). Itsekin kyntänyt niillä peltoa ties kuinka hemmetisti eikä tämä aloitteleva kaveri tee poikkeusta tietenkään. Yksikään maila ei ole hajonnut vaikka käsittely on ollut ties kuinka rajua aina. Grippejä lukuun ottamatta, mutta ne nyt eivät liity tähän koska ovat muutenkin kulutustavaraa.

Joko on ollut valmistusvirhe tai sitten laatu (johtuen esimerkiksi valmistusmaasta) heikentynyt tässä 30v aikana.

Edit: nyt tuli mieleen, että minulla oli aivan mahtavasti minulla toiminut putteri aikoinaan ja siinä oli grafiittivarsi. Isä oli sen jostain firmakilpailusta voittanut. Ei merkkiä tai mitään eli ei mitään tietoa laadusta. Mutta siitä katkesi joskus varsi lavan juuresta kun otin sen bägistä pois. Pitkään etsin samanlaista ja 2000 San Diegon Sea Worldista löysin. @ultrar (tägäys ei näy kun tämä on viestin muokkausta) ihmetteli tässä joskus, että onko minulla grafiittivartinen putteri. On. Kokeilin kaikenlaista, mutta mikään muu ei minulle ole toiminut. Myös Bernhard Langerin tyyliä joskus kokeillut, mutta ei se puttaus sillä paremmaksi tullut.
 
Viimeksi muokattu:

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Mulle kävi vastaava tilanne kilpailussa. Ja kaiken lisäksi 3 mailan-kisa oli kyseessä, kun löin avausta väyläpuu3:lla. Varsi poikki tiilyönnissä, pallo meni 20m ja nuppi 50 metriä. Sitten olikin taistelemista kun jäi jäljelle rauta8, sandwedge ja putteri. PAR5-väylillä hieman epätoivoista, kun avauksen lyö rauta8:llä :) Grafiittivarsi oli mullakin ja varmaan saanut iskuja matkan varrella. Poikki meni ihan varoittamatta.
Mikä se tuollainen kolmen mailan kisa on, jos mukana on neljä mailaa? Kyllä täällä ainakin putteri lasketaan myös yhdeksi mailaksi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mä sain mun katkenneesta draiverista lavan takaisin. Mitäs mieltä olette, kannattaako siihen etsiä uusi varsi jostain vai etsiä kokonaan uusi draiveri?

Toinen kysymys. Facebook kirppiksilläkin draivereissa ilmoitetaan aina erikseen, että minkä varren kanssa maila on. Onko siis niin, että pelaajat ostavat draiverinsa uutenakin niin, että valitsevat lavan ja varren erikseen? Nämä kysymykset siis kuukausi sitten aloittaneen amatöörin näppäimistöltä.
 

F#21

Jäsen
Mä sain mun katkenneesta draiverista lavan takaisin. Mitäs mieltä olette, kannattaako siihen etsiä uusi varsi jostain vai etsiä kokonaan uusi draiveri?

Toinen kysymys. Facebook kirppiksilläkin draivereissa ilmoitetaan aina erikseen, että minkä varren kanssa maila on. Onko siis niin, että pelaajat ostavat draiverinsa uutenakin niin, että valitsevat lavan ja varren erikseen? Nämä kysymykset siis kuukausi sitten aloittaneen amatöörin näppäimistöltä.
Halvemmaksi tulee vaihtaa varsi tuohon kuin hankkia kokonaan uusi draiveri. Jos olet vasta kuukauden pelannut, niin jokin halpa regular-jäykkyydellä oleva varsi tuohon kelpaa. Helpoiten saatat päästä kun tsekkaat esim. Gripsterin Mikalta Golfmailan huolto Espoo | Gripin vaihto ja mailan korjaukset mitä ehdottaa.

Ja tosiaan, monissa draivereissa on nykypäivänä mahdollisuus säätää lofteja tai lie-kulmia ja sen takia niissä on varsien päässä adapterit. Näitä voi sitten helposti myös vaihdella ja kun varsia löytyy jumalaton määrä erilaisia, voi siellä olla paljon erilaisia konfiguraatioita. Kun tai jos käyt fittaamassa mailoja, niin on hyvä testata erilaisia kombinaatioita, jotta sulle oikeanlainen keppi löytyy.

Mä oon ajautunut tuohon helvettiin, missä keksin omassa päässä, että huonot svingit muuttuvat kun vaihdan draiverin varren. Onneksi olen nyt saanut lyötyä vähän paremmin lukkoon millä varrella pelaan, mutta edelleen kaapista löytyy kaksi muuta draiverin vartta vaihtoehdoksi nykyiselle...
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Halvemmaksi tulee vaihtaa varsi tuohon kuin hankkia kokonaan uusi draiveri. Jos olet vasta kuukauden pelannut, niin jokin halpa regular-jäykkyydellä oleva varsi tuohon kelpaa. Helpoiten saatat päästä kun tsekkaat esim. Gripsterin Mikalta Golfmailan huolto Espoo | Gripin vaihto ja mailan korjaukset mitä ehdottaa.
Millä perusteella toi varren jäykkyys menee? Aloittelijalle aina regular vai? Entä jos lyö kovaa niin jääkö regu varsi liian löysäksi? Antaako enemmän anteeksi vaikka lyöntinopeus olisikin kova?
 

F#21

Jäsen
Millä perusteella toi varren jäykkyys menee? Aloittelijalle aina regular vai? Entä jos lyö kovaa niin jääkö regu varsi liian löysäksi? Antaako enemmän anteeksi vaikka lyöntinopeus olisikin kova?
Siinä on monta muuttujaa. Mailanpään nopeus tärkeimpänä, mutta ei kerro aina koko totuutta. Aloittelijalle on vain helpompi neuvoa ottamaan regular, sillä nopeus tuskin on paljoa. Kovaa lyöminen ja nopea lyönti on kaksi eri asiaa. Voi tuntua, että lyöt kovaa, mutta mailanpäähän se vauhti ei tule. Tällöin voi silti löysempi varsi olla vaihtoehto.

Ei nuo varret anteeksi anna. Niissä vain voi muuttua spinnin määrä, lyöntikulmat jne. Joillain varsilla saattaa osua myös paremmin sweetspottiin kuin toisilla - näissäkin tosin enemmän sillä varren pituudella ja svingillä vaikutusta.

Sanoisin ettei aloittelijana tarvitse noita vielä murehtia. Golfliikkeissä saa hyviä neuvoja jos askarruttaa mikä varsi ja maila omalle kohdalle on paras. Joissain paikoissa fittaus voi olla myös ilmaista.
 

JaSa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks
Heh, eihän sitä malttanut lauantaihin asti odottaa, että pääsee pelaamaan.

Kävin tänään extempore pelaamassa Löfkullan. Paljoa en kentältä etukäteen odottanut, mutta griinit oli kyllä järkyttävässä kunnossa.

Tuosta ainakin jäi takataskuun se, että millainen kontrasti kenttien välillä on ja miten kenttä ja sen ympäristö vaikuttaa pelikokemukseen.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Iskin tänään etuysille 52 lyöntiä ja se oli kyllä meikäläiselle varsin kova tulos. Takaysi sitten perinteisempi 61 lyöntiä. En tiedä miten se hyvä vire ehti kadota siinä 10-15min tauolla noiden välissä. Käsittämätöntä. Mutta eiköhän tämä taas tästä.
 

F#21

Jäsen
Iskin tänään etuysille 52 lyöntiä ja se oli kyllä meikäläiselle varsin kova tulos. Takaysi sitten perinteisempi 61 lyöntiä. En tiedä miten se hyvä vire ehti kadota siinä 10-15min tauolla noiden välissä. Käsittämätöntä. Mutta eiköhän tämä taas tästä.
Älä hätäile, se voi kadota paljon nopeamminkin! Tai mikä hienointa, se voi myös kääntyä huonosta etuysistä, hyvään takaysiin!
Yksi monista syistä miksi jaksan golfkentälle mennä aina uudestaan.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
54+39=93.

On se tietysti mukavampaa kun loppua kohden paranee, mutta tiedä sitten pitäiskö potkia pikkukiviä vai hymyillä.
Iskin tänään etuysille 52 lyöntiä ja se oli kyllä meikäläiselle varsin kova tulos. Takaysi sitten perinteisempi 61 lyöntiä. En tiedä miten se hyvä vire ehti kadota siinä 10-15min tauolla noiden välissä. Käsittämätöntä. Mutta eiköhän tämä taas tästä.
Piti oikein tarkistaa ja kaivaa toi oma viesti alkukesästä. Hajontaa on ollut, mutta ei sentään noin isoa enää tuon jälkeen. Noilla nurkilla kokonaistulokset on pyörinyt. Kauden ääripäät vaan osui tuohon samaan kierrokseen. Toi 39 oli ylivoimaisesti paras ysi moneen vuoteen. Viisnelosia välillä sitten vaan tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös