Golfin harrastajat

  • 492 975
  • 2 958

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olen vasta tämän harrastuksen aloittanut, mutta eikö pelitasoitus ole eri kuin slope?
Jos ollaan tarkkoja, niin nuo ovat eri asioita. Mutta kansankielellä puhuttaessa ne ovat sama asia.

Tässä linkki, jossa noita asioita on selitetty.

Käytännössä siis kun mennään jonnekin kentälle, puhutaan että mikä on mun slope, tai mikä on mun pelitasoitus.

Se katsotaan taulukosta, joka on rakennettu jokaiselle kentälle erikseen. Taulukko löytyy klubilta sekä yleensä ykkösteeltä. Myös netistä nuo löytyvät.

Taulukosta tosiaan katsotaan, minkä pelitasoituksen oma HCP eli oma tarkka tasoitus antaa. Miehille sekä naisille on omat taulukkonsa.

Kuvitteellisena esimerkkinä vaikkapa näin miespelaajalle:

- oma HCP on 11,1
- kentällä on valkoinen, keltainen, sininen ja punainen tiiboksi.
- 11,1 antaa punaiselle slopen 6, siniselle 9, keltaiselle 12 ja valkoiselle 16.

Ja naisille on sitten oma taulukkonsa, josta katsotaan heidän lukemansa. Ne ovat eri, koska naisten fysiikka ei ole miesten tasolla.

Sama HCP 11,1 voisi antaa naisille esim:
pun 12, sin 15, kel 19, valk 24.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jyty tuossa jo hyvin asiaa selittikin, eli kyse "slopessa" on kentän vaikeusasteesta. Meikäläisellä on virallinen HCP 18.0 ja pelaan Peuramaan Vanha Peura-kentällä (par-71) pelitasoituksella 17 (helppo kenttä, mukamas) ja esim. Master Golfin Master-kentällä pelitasoituksella 21 (vaikea kenttä, juu).

Toki osa kentistä on slopattu mun mielestäni hiukkasen väärin => esim. Peuramaan Porkkala, Kytäjä South East ja Vihti Golf ovat mulle keltaisilta samalla pelitasoituksella (20) ja SE & Porkkala ovat sitten ihan hippusen eri tasoisia kenttiä kuin Vihti...

Slopet saat laskettua helposti täältä:
Slopelaskuri
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ilmeisesti slopeni on Hyvinkään Golfissa 54 samoin kuin tasoitukseni, eli eilisellä huipputuloksella ei tasoitus muuttunut.

Puttasin kerran jopa yli kahdesta metristä sisään!
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt on oma golfura potkaistu käyntiin! Virossa tuli viikonloppuna suoritettua green card-kurssi ja nyt on kortti taskussa. Ennen kurssia tuli jo käytyä monta kertaa rangella sekä hieman kiertämässä par3-kenttiä. Kurssille oli mukava mennä, kun oli periaatteessa kaikki vaadittava tieto/taito hallussa, joten pystyi keskittymään rauhassa swingin hiomiseen ja lähipelin parantamiseen. Paria juttua korjaamalla sai jo paljon enemmän varmuutta ja tasaisuutta puumailojen ja varsinkin draivin osalta. Tämän huomasi hyvin, kun kurssin jälkeen lähdimme kiertämään kuusi väylää, joissa jokaisella sain noin 170-200 metrisen avauksen lähtemään suoraan. Raudat olivatkin jo suht hyvässä tikissä ennen kurssia.

Ensimmäiselle illalle meille olikin kentän puolesta jo suotu mahdollisuus käydä kiertämässä ysi vanhojen golffarien kanssa. Takaysiltä tuloksena 54 lyöntiä mukaan lukien kaksi paria ja oman pelitasoituksen ollessa 53 olisin saanut jo 26 bogeypistettä, joten tasoitus olisi jo pudonnut 8 pykälällä. Silti vieläkin tuntui, että tuli paljon helppoja ja tyhmiä virheitä.

Tällä hetkellä hirveä polte päästä jo kentälle. Tasoitus tulee alkuun putoamaan aika nopeasti, joten saa nähdä mihin se sitten tällä hetkellä asettuu. Alle 36 oli aiemmin ensimmäisen kesän tavoite, mutta luulen sen rikkoutuvan jo parin kolmen kierroksen jälkeen.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Alle 36 oli aiemmin ensimmäisen kesän tavoite, mutta luulen sen rikkoutuvan jo parin kolmen kierroksen jälkeen.

Yhtään kykenevämpi kaveri karistaa tuon tasoitusryhmän tomut jaloistaan ensimmäisen kierroksen jälkeen. Paa tavoitteet realistisiksi, joku 15 lienee sopiva... ;)

Olisiko jollain myydä Garminin S1 Approach -kelloa? Täällä olisi eräs innokas ostaja.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Alle 36 oli aiemmin ensimmäisen kesän tavoite, mutta luulen sen rikkoutuvan jo parin kolmen kierroksen jälkeen.

Pelaat vaan punaisilta niin 36 on easy.

Meikä oli kahden rundin jälkeen 32 ja ekan kauden lopussa jotain 26. Viime kaudella mentiinkin sitten jo alle kahdenkymmenen, mutta tuo (ainakin mulla) meni tavallaan sykäyksittäin => monta rundia samalla tasolla ja sitten HUMPS alaspäin. Kolmas kausi siis menossa ja HCP nyt 18.0 eikä tarvii tippua yhtään enempää...

Mutta jos totta puhutaan niin idea golfissahan ei ole järjettömän nopea tasoituksen tiputtaminen vaan kehittyminen. Olen esim. Vihdissä pelannut kundin kanssa joka oli pientä vaille sinkku händäriltään ja pelasi oikeasti ihan päin whittua => pelaa vain Vihdissä (helppo) ja palauttaa vain laskevat kortit... Eli huijaa tasan itseään!
 
Mutta jos totta puhutaan niin idea golfissahan ei ole järjettömän nopea tasoituksen tiputtaminen vaan kehittyminen. Olen esim. Vihdissä pelannut kundin kanssa joka oli pientä vaille sinkku händäriltään ja pelasi oikeasti ihan päin whittua => pelaa vain Vihdissä (helppo) ja palauttaa vain laskevat kortit... Eli huijaa tasan itseään!

Olen vuosien varrella pohtinut tuota klubipelaajan "oikeaa" tasoitusta. Käytännössä nykyinen tasoitusjärjestelmähän antaa pelaajalle vallan valita tasoituksensa omista lähtökohdistaan. Esimerkiksi palauttamalla vain nuo laskevat kortit pääsee hiomaan händärinsä eri tasolle kuin se kuuluisi. Kyllähän aina silloin tällöin kentillä tapaa singelimiehiä, jotka oikeasti ovat bogikoneita. Tai tuplabogikoneita. Toisaalta jos tasoitusta haluaa nostaa, aktiivisella korttipelillä sekin onnistuu.

Oma valintani tähän ollut vain kisakorttien palauttaminen. Harjoituskierrokselta ei rustata kortin korttia. Silloin kun tasoitukseen vaikutetaan on ns. numerolappu rinnassa ja pelataan ehdottoman "tosissaan". Joka vuosi on tasoitus tullut alaspäin, hitaasti mutta varmasti, mikä on ihan luontevaa, harrastusvuosiin nähden. Tällä menetelmällä saan kuitenkin 10-15 korttia/vuosi palautettua ja voisin veikata että tasoitus on suhteellisen oikealla tasolla.

Toki harkkakierrokselta voi lyönnit laittaa ylös ja laskeskella pisteitä, mutta sitä tehdään vain kotona omaksi huviksi viskimukin ääressä. Tämän kauden aikana olen laskeskellut noita harjoituskierrosten pisteitä ja haarukka on karkeasti 30-40 pojoa, joten oikealla linjalla taidetaan olla. Pystyn kuitenkin aika usein pelaamaan omaan tasoitukseeni, tai bufferiin. Tulevalla viikolla pelataan sitten ensimmäiset oikeat pelit ja nähdään missä mennään. Tulen varmaankin tänne kertomaan jos onnistun.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Itse olen valinnut "taktiikaksi" jok'ikisen (tai ainakin lähes) kortin jättämisen. Minulla ei ole tällaisia pitkiä taantumiskausia tosin tullut, joten tämä on oikeastaan ainoa oikea keino. Tämän vuoden 37 täydestä kierroksesta (+ 8 puolikasta) 28 rundin jälkeen jättänyt kortin: kahdeksan kertaa laskenut, 11 osunut bufferiin ja yhdeksän nostanut. Aika tasaista siis ollut. Händäri tippunut 5,9 (14,5 -> 8,6).

Vain kisakierroksilla jättämisen varjopuolia on se, että kun useimmat sitten tiputtavat, jotkut reilusti (+40p), niin tasoitushuijariksi leimaantuminen (aiheellisesti, tosin) on aika todennäköistä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olen vuosien varrella pohtinut tuota klubipelaajan "oikeaa" tasoitusta. Käytännössä nykyinen tasoitusjärjestelmähän antaa pelaajalle vallan valita tasoituksensa omista lähtökohdistaan. Esimerkiksi palauttamalla vain nuo laskevat kortit pääsee hiomaan händärinsä eri tasolle kuin se kuuluisi.
Tällaista valtaa ei nykypäivänä pitäisi olla, jos seurat noudattavat sääntöjä. Nimittäin jokainen kisakierros vaikuttaa tasoitukseen, mikäli kisan säännöissä niin on mainittu. Mikäli kortti jää palauttamatta, tasoitus nousee. Tähän et ehkä viitannut, mutta mainitsin kuitenkin.

Toinen on sitten ne harjoituskierrokset, johon oletettavasti viittasit. Eli tasoitukseen vaikuttava harjoituskierros on ilmoitettava etukäteen klubille/caddiemasterille. Ja se sitten myös vaikuttaa tasoitukseen pelasit miten pelasit tai vaikka kortti jäisikin jättämättä.

Tiedän kyllä että seurat rikkovat tätä sääntöä ja hyväksyvät harkkakierroskortin, josta ei ole mainintaa klubilla etukäteen.

Toki harkkakierrokselta voi lyönnit laittaa ylös ja laskeskella pisteitä, mutta sitä tehdään vain kotona omaksi huviksi viskimukin ääressä.
Eikä vain huviksi sen viskimukin ääressä, vaan sitä kannatta analysoida, että seuraavalla kerralla osaa harjoitella niitä juttuja, joissa tuli tehtyä suurimmat virheet.

Ammattilaisen ja amatöörin ero on siinä, että ensin mainittu menee harjoitusten kautta kentälle ja palaa harjoittelemaan kierroksen päätyttyä. Jälkimmäinen taas menee kaljalle tai saunaan kierroksensa päätteeksi meni se kierros miten paljon päin persettä tahansa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Itse olen valinnut "taktiikaksi" jok'ikisen (tai ainakin lähes) kortin jättämisen.
Tämä on siinä mielessä hyvä tapa, että tasoitus ajautuu vääjämättä sille oikealle tasolle tai ainakin hyvin lähelle sitä.
 
Tällaista valtaa ei nykypäivänä pitäisi olla, jos seurat noudattavat sääntöjä. Nimittäin jokainen kisakierros vaikuttaa tasoitukseen, mikäli kisan säännöissä niin on mainittu. Mikäli kortti jää palauttamatta, tasoitus nousee. Tähän et ehkä viitannut, mutta mainitsin kuitenkin.

Toinen on sitten ne harjoituskierrokset, johon oletettavasti viittasit. Eli tasoitukseen vaikuttava harjoituskierros on ilmoitettava etukäteen klubille/caddiemasterille. Ja se sitten myös vaikuttaa tasoitukseen pelasit miten pelasit tai vaikka kortti jäisikin jättämättä.

Tiedän kyllä että seurat rikkovat tätä sääntöä ja hyväksyvät harkkakierroskortin, josta ei ole mainintaa klubilla etukäteen.

Joo, tarkoitin nimenomaan noita harkkakierroksia. Tasoituskierrokset toki pitäisi ilmoittaa etukäteen, mutta harvoinpa tuota noudatetaan, joillain kentillä ilmeisesti vähän tarkemmin. Kisakorttihan on aina palutetettava allekirjoitettuna, sitä ei kiertämään pääse. Tai pääsee, mutta tuloksena on hylkäys.

Tarkoitin nimenomaan siis sitä, että kierroksen aikana laitetaan kyllä lyönnit ylös ja sitten 18 jälkeen lasketaan että oho, tästähän tulee 42 pinnaa, laadittanpa kortti.

Noista omista "kisakierroksista" vielä sen verran voin tarkentaa että pelaan esimerkiksi seuran viikkokisaa, jonka siis voi lätkiä viikon aikana milloin vain. Tällöin tosin kortti ostetaan caddiemasterilta ja minun tulkintani mukaan se pitää silloin myös palauttaa ja näin aina toiminkin.

Muutoin harkkakierros on todellakin harjoittelua, jossa kokeillaan erilaisia asioita, lyödään vesiesteestä rankuitta vaikeista paikoista, mielummin kuin dropataan, yritetään mahdottomia pelastuksia jne. jne. Tällöin on turhaa korttia kirjoitella, kun puolella väylistä valitaan pelitapa, jota ei kisassa uskalla kokeilla.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Tämä on siinä mielessä hyvä tapa, että tasoitus ajautuu vääjämättä sille oikealle tasolle tai ainakin hyvin lähelle sitä.

Sattuneista syistä johtuen on kolme viime kesää mennyt aika vähillä pelikierroksilla, ja näyttää nyt menevän tämäkin kun olkapää on paskana.

Aikoinaan tasoitukseni on ollut 17,8 ja nykyään 20,3, mutta näillä pelimäärillä oikea tasoitukseni pitäisi olla n.30. Oli kisa mikä hyvänsä, joko virallinen tai kaverin kanssa harkkakierros, en pärjää nykyisellä tasoituksella. Tämmöinenkin pointti vain tähän tasoitushommaan. Sitä vaan, että joku tsydeemi pitäisi olla että tasoituksen voisi helpommin saada oikeaa tasoa vastaavaksi. (Ja yli 50 pinnaa kisassa lyövät ovat händärihuijareita!)
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt kun pelit on vielä alkuvaiheessa, niin voisi ottaa itsekin käytännöksi palauttaa aina jokaisen tasoitukseen vaikuttavan tuloskortin. Eihän siinä nyt kauheasti ole järkeä pyrkiä vain pudottamaan tasoitusta, jos se ei vastaa ollenkaan sen hetkistä pelin tasoa. Sehän se tasoituksen idea nimenomaan ei ole. Monikaan pelikaverini ei useinkaan palauta tasoituskorttejaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Aikoinaan tasoitukseni on ollut 17,8 ja nykyään 20,3, mutta näillä pelimäärillä oikea tasoitukseni pitäisi olla n.30. Oli kisa mikä hyvänsä, joko virallinen tai kaverin kanssa harkkakierros, en pärjää nykyisellä tasoituksella. Tämmöinenkin pointti vain tähän tasoitushommaan. Sitä vaan, että joku tsydeemi pitäisi olla että tasoituksen voisi helpommin saada oikeaa tasoa vastaavaksi.

Mikäli olkapääsi on "pysyvästi" siinä kunnossa, että palua entiseen ei ole, niin tasoitus voidaan muuttaa vastaamaan todellisuutta. Terveydelliset syyt kun ovat painava syy muutokseen.

Ota yhteyttä seurasi tasoitustoimikuntaan. Heillä on oikeus muuttaa sinun tasoitustasi ns. oletettuun oikeaan lukuun.
 

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
Nyt pitää avautua päivän kierroksesta Vihdissä, sen verran pistää vieläkin vihaksi.

Menin yksin pelaamaan ja samaan lähtöön tuli kaksi muutakin pelaajaa. Etuysi meni hieman yli kahteen tuntiin, edellämme oli neljän vanhemman miehen ryhmä kahdella golf-autolla ja he olivat meitä hitaampia.

Heti etuysin jälkeen tuli sadekuuro. Sadekuuron aikana lähtöni kaksi muuta kaverusta lopettivat kierroksen kesken ja lähtivät kotiin, minulle tosin eivät siitä maininneet mitään.

Noh, lähdin kuitenkin jatkamaan kierrosta yksin. Kymppireiän tiiboksissa ollessani autoryhmä oli juuri pelannut kympin loppuun. Yksin olin sen verran nopeampi että sain 11 reiän jälkeen heidät kiinni, olivat reiän 12 tiiboksissa ja ensimmäinen oli vasta lyönyt avauslyönnin. Pyysin jos saisin yksinäisenä pelaajana ohittaa heidät. Kummastus oli melkoinen kun he eivät antaneetkaan lupaa vaan sanoivat että edessä on ruuhkaa, ei onnistu. Olihan siellä ruuhkaa kyllä, kaksi ryhmää jotka pelasivat selkeästi papparaisia nopeammin.

Jäin sitten näiden herrasmiesten perään ja loppukierros menikin niin että reiän seuraavalle siirryttyäni katselin ensin pappojen avaukset ja jäin odottelemaan, pientä vihjettä ohittamisesta yritin vielä toisenkin kerran mutta tällöin jättivät minut kokonaan huomiotta. Täytyy sanoa että harvoin on golf-kierros näin paljon v*uttanut. Pelioikeudella pelaajana olisin lähtenyt kävelemään kierrokselta pois mutta greenfee-pelajana ei antanut ylpeys lopettaa kesken. Niin, kierros kesti sitten kaiken kaikkiaan 4h 55min.

Kävin antamassa näistä eläkeläissankareista palautetta caddiemasterille ja pistin vielä sähköpostiakin perään, harmi etten bägitageista tunnistanut minkä seuran jäseniä olivat. Olisin hyvin voinut olla seuran kapteeniinkin yhteydessä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Nyt pitää avautua päivän kierroksesta Vihdissä, sen verran pistää vieläkin vihaksi.

No olipa kierros, ei muuta voi sanoa... Henk.koht. olisi saattanut jokunen avaus tulla vähän "kantapäille", mutta onneksi sinä sentään osasit käyttäytyä etiketin mukaisesti. Täytyy seuraa Vihdissä käydessä autoilevia pappoja ja jos hidastelevat niin kippaan kärryn katolleen!
 

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
Salama15, ehdin useammankin kerran harkita pallon jaloille lyömistä mutta maltoin itseni. Tiskillä caddiemaster ei tehnyt muuta kuin pyöritteli päätään, odottelen mitä saan vastineeksi sähköpostiini missä kyselin esim. kentän valvojan perään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Yksin pelaaminen oli ainakin jossain vaiheessa niin, että ohitusta ei tarvinnut antaa, vaikka yksin aina nopeampi onkin. Nyt en millään jaksa muistaa, muutettiinko tuota pykälää ns. normaaliksi.

Toki maalaisjärkeä siinäkin saa käyttää ja antaa mennä yhden pelaajan ohi. Se ohitus käy niin nopeasti, ettei siitä koidu kenellekään mitään viivästystä. Itse olen aina päästänyt yksin pelaajan ohi ja teen niin jatkossakin.

***

Nopeasta pelaamisesta sain tänään hyvän esimerkin kun menin klubille. Pariskunta tuli kentältä pois klo 10:55 ja sanoin heille että "sitä on lähdetty jo aamuvarhaisella liikkeelle". Mies totesi siihen, että ei oikeastaan vaan lähdimme klo 8:30. 2h25min kaksi ihmistä 18 reikää, tosin niin että mieskin pelasi punaisilta. Kuitenkin erittäin ripeää toimintaa.
 

Fordél

Jäsen
Jes! Green card on nyt plakkarissa, joten ei muuta kun Jenkkeihin töihin! Ei kun tää oikeuttikin paljon parempaan eli golfia pelaamaan. Nyt alkaa tasotuksen tiputtaminen, mutta mitään stressiä en siitä ota vaan nautin tästä hienosta lajista ja tasotus tippuu jos on tippuakseen. Hyvää golfkesää kaikille jatkislaisille!
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Jes! Green card on nyt plakkarissa, joten ei muuta kun Jenkkeihin töihin! Ei kun tää oikeuttikin paljon parempaan eli golfia pelaamaan. Nyt alkaa tasotuksen tiputtaminen, mutta mitään stressiä en siitä ota vaan nautin tästä hienosta lajista ja tasotus tippuu jos on tippuakseen. Hyvää golfkesää kaikille jatkislaisille!

Jos tasoitus ei tuosta 54:stä tipu, niin voin kertoa, ettei pelistä paljoa voi nauttia. :D
 

cobra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManUtd
Löytyykö joltain bägistä Cobran AMP raudat ? Tai trusty rusty wedgejä ?

Mielenkiinnolla kuulisin pientä arvostelua ko. mailoista. Hieman polttelisi vaihtaa 10v vanhat Cobran raudat uudempiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös