Mainos

Golfin harrastajat

• 518 284
  • 3 022

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Tänään tuli kesän ensimmäinen kierros suoritettua, ja onhan tuon pelin kanssa vielä paljon tekemistä. 90 lyönnin pintaan mentiin, mutta jälkimmäinen ysi alkoi jo muistuttamaan golfia. Varsinkin draivi ja lähipeli toimi, mutta puttasin palloa kuin pullopersesika. Eli treeniä vielä.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vuodesta 2003 lähtien on tullut lajia harrastettua. Kotikenttänäni on Botnia Golf, jonne tosin olen tähän mennessä eksynyt vain yhden ainoan kerran, liki kuusi vuotta sitten.

Händärini pyörii jossain 20 huonommalla puolella. Tähän on aika yksinkertainen syy: pelaan todella vähän ja harvoin. Viime vuonna ei tullut yhtäkään täyttä kierrosta. Itse asiassa täytyy mennä ajassa taaksepäin pari vuotta, jolloin pelasin Slovakiassa Talen kentän tuloksen, jota en ilkeä tässä ruveta mainitsemaan.

Suurin ongelmani on aina ollut lähipeli. Kun etäisyys reiästä on päälle 40 metriä, ongelmia ei ilmene. Mutta kun reikä alkaa näkyä, pelini menee ihan sekaisin. Syvyysnäön puuttuminen on yksi (teko)syy, mutta kenties merkittävämpi on vaillinainen käsitykseni kierteistä ja greenin pinnan muodoista. Tähän olen aikeissa jossain tulevaisuudessa hankkia perehdytystä lisäkoulutuksen kautta. Ehkäpä pääsen sitten pelaamaan asiallisen kierroksen. Nykyään paras tulokseni on jotain +14, jonka saavutin Royal North Devonissa nelisen vuotta sitten.

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
...Händärini pyörii jossain 20 huonommalla puolella. Tähän on aika yksinkertainen syy: pelaan todella vähän ja harvoin. ... Syvyysnäön puuttuminen on yksi (teko)syy, mutta kenties merkittävämpi on vaillinainen käsitykseni kierteistä ja greenin pinnan muodoista. Tähän olen aikeissa jossain tulevaisuudessa hankkia perehdytystä lisäkoulutuksen kautta.

Näkemättä peliäsi, veikkaan että syy huonoon lähipeliin on harjoittelun puute, ei kierteet tai kallistukset. Harva HCP 20 lyö kierteitä varsinkaan lähipelissä ja melko harva saa pallon laskeutumaan chipissä/pitchissä siihen mihin haluaa tai edes putattua sille linjalle mille aikoi. Toi pro:n tunti on loistava idea, mutta se vaatii sen jälkeen lisäksi harjoittelua.

Mun tuntuma on, että golfareista 20% käy aktiivisesti harjoittelemassa rangella ja heistä 20% käy harjoittelemassa lähipeliä. Ja täähän on lähtökohtaisesti väärin, koska lähilyöntien määrä on suurinpiirtein 50% lyönneistä, jolloin tietenki harjoittelukin pitäis mennä 1:1.

Mutta kun reikä alkaa näkyä, pelini menee ihan sekaisin.

Se on se kevät.

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Älä huoli, se on ihan luonnollista, että peli menee vähän sekaisin ja peli jäykistyy kun reikä on näkyvissä.

Nyt päästiin asiaan!

No joo, itsellä tää alkukausi on ollut selän kanssa taikinoimista, mutta maanantaina tuli kierrettyä Masterissa täysi rundi ja pientä valoa näkyy; avauksista about puolet oli huonoja, mutta väylälyönnit onnistuivat erittäin hyvin!

Ja sitten päästäänkin siihen harjoittelun / pelituntuman puutteesta johtuvaan haasteeseen; par4-väylä ja pallo kahdella lyönnillä n. 20m reijästä => korttiin tupla... paria onnistumista lukuun ottamatta chipit päin persettä ja putti vähän hakusessa. Eiku reeniä!

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Peruskurssi käytynä, rautasetti ja bägi hankittuna ja viikon iltapelioikeus paikalliskentällä taskussa... Nyt jos vielä putterin ja jonkun puun tuohon hankkisi. Ensi viikon perjantaina pitäisi olla green card suoritettuna, heh.

Tulisi vaan vähän lämpimämmät kelit!

M10

Jäsen
Peruskurssi käytynä, rautasetti ja bägi hankittuna ja viikon iltapelioikeus paikalliskentällä taskussa... Nyt jos vielä putterin ja jonkun puun tuohon hankkisi. Ensi viikon perjantaina pitäisi olla green card suoritettuna, heh.

Tulisi vaan vähän lämpimämmät kelit!

Milläs kentällä pelailet? Hyvinkää?

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Juu siellä olis tarkoitus... Kytäjä taitaa olla vähän eri tason pelaajille, heh.

Tuli sitten hankittua se putteri ja alkuun myös yksi puu vielä tänään. Noille kahdelle sai jo saman verran hintaa kuin raudoille ja bägille, mutta eiköhän näillä nyt pärjää alkuun. Jos jossain vaiheessa toinen puu lisäksi, kun oppii lyömään.

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Juu siellä olis tarkoitus... Kytäjä taitaa olla vähän eri tason pelaajille, heh.

Tuli sitten hankittua se putteri ja alkuun myös yksi puu vielä tänään. Noille kahdelle sai jo saman verran hintaa kuin raudoille ja bägille, mutta eiköhän näillä nyt pärjää alkuun. Jos jossain vaiheessa toinen puu lisäksi, kun oppii lyömään.

Osta joku 16-18-asteinen puu, jolla avaat, ja 21-24-asteinen hybridi, joka korvaa vitosta isommat raudat. Jätä driverin osto ensi kesälle, tai jos on pakko ostaa, niin 13-15-asteinen raippa on aloittelijalle ihan jees.

Kierrosennätys tippunut tänä vuonna 10 lyöntiä (86 -> 76) ja elämän eka ja toka eagle sattuivat samalle kierrokselle. Händäri tippunut 14,6:sta 10,6:een. Kohta varmaan singelissä sitten, je!

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Osta joku 16-18-asteinen puu, jolla avaat, ja 21-24-asteinen hybridi, joka korvaa vitosta isommat raudat. Jätä driverin osto ensi kesälle, tai jos on pakko ostaa, niin 13-15-asteinen raippa on aloittelijalle ihan jees.
Varmaan vähän tyhmä kysymys, mutta mistä tiedän miten paljon asteita tässä jo ostetussa on? Ilmeisesti kyseessä on MD Golf Seve Icon ja F5 tai FS?

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
18 astetta näyttäisi olevan. Eli sen lisäksi joku hybridi, jos siltä tuntuu.
OK, tänks. Pitää katsoa jos seuraavasta palkkapussista =)

Kun puutaan hybridistä joka korvaa vitosta isommat raudat, puhutaan varmaan niistä raudoista joiden numero on pienempi kuin viisi?

12961

Jäsen

Kierrosennätys tippunut tänä vuonna 10 lyöntiä (86 -> 76) ja elämän eka ja toka eagle sattuivat samalle kierrokselle. Händäri tippunut 14,6:sta 10,6:een. Kohta varmaan singelissä sitten, je!

Nykysuuntaus on hiukan hassu omaan silmääni/korvaani. Joskus kun on opetellut käyttämään pitkiä rautoja, ei osaa edes suunnata näitä nykyhybridejä kunnolla. Mulle rauta 3 on helpompi maila pelata kuin puu 5, molemmilla pallo lentää, mutta vain raudalla sinne mihin se on tarkoitettu menevän. Toisaalta, toistojakin kyllä riittää ja aloittelijan ei varmaan ainakaan ihan rautakakkosia kannata bägiinsä ottaa. Vähän kokeneempi pelaaja sen sijaan saattaa hyvinkin saada rautakakkosesta kunnon tarkkuustyökalun. Mullakin kakkonen on harkinnassa, saattaa hyvinkin ilmestyä bägiin.

Varmaan nuo puumailat/hybridit nostavat pallon helpommin ylös kuin pitkät raudat, mutta hemmetin paljon on kiinni myös varsista. Kevyemmät varret rautasettiin, niin helpottuvat pitkät raudat kummasti. Muutenkin mailoja valitessa kannattaa miettiä myös varsien ominaisuuksia, raskaahkossa ja jäykähkössä Dynamic Goldissa on melkoinen ero verrattuna esim. Rifle-varsiin. Sama maila muuttuu varsia vaihdettaessa helposti todella erityyppiseksi, ja varsivalikoimaahan riittää. Mailakauppiaat harvemmin vaan myyvät muuta kuin vakiovarsia.

Aika rajua kehitystä sulla näin alkukaudesta, tuo tahti ei taida ihan heti hyytyäkään!

Viimeksi muokattu:

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika rajua kehitystä sulla näin alkukaudesta, tuo tahti ei taida ihan heti hyytyäkään!

Joo, tuskinpa. Nyt vaan pirusti toistoja varsinkin lähipeliin, ja singeli on hyvin nopeasti totta. Griinien parantuessa jää muutama putti pois per kierros, ja jo se näkyy kivasti tasurissa.

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykysuuntaus on hiukan hassu omaan silmääni/korvaani. Joskus kun on opetellut käyttämään pitkiä rautoja, ei osaa edes suunnata näitä nykyhybridejä kunnolla. Mulle rauta 3 on helpompi maila pelata kuin puu 5, molemmilla pallo lentää, mutta vain raudalla sinne mihin se on tarkoitettu menevän. Toisaalta, toistojakin kyllä riittää ja aloittelijan ei varmaan ainakaan ihan rautakakkosia kannata bägiinsä ottaa. Vähän kokeneempi pelaaja sen sijaan saattaa hyvinkin saada rautakakkosesta kunnon tarkkuustyökalun. Mullakin kakkonen on harkinnassa, saattaa hyvinkin ilmestyä bägiin.
Mulla on ihan sama homma. Kuvittelenko mä vaan vai voiko raudoilla lyödä vähän jyrkemmin kun hybridillä? Musta ainakin tuntuu, että lyöntiä tarttee muuttaa vähemmän pitkille raudoille, kuin hybridille.

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olipahan päivä... Linna Golfissa hienosti järjestetty Kummit Golf-tapahtuma ja upea keli! Alkuinfossa haastateltiin kolmea perhettä ja heidän pikku-potilaitaan eikä jäänyt epäselväksi, että oltiin hyvän ja tärkeän asian äärellä... Eipä siinä paljoa oman pelin viskominen haitannut, respect Kummeille ja kakaroille!

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuvittelenko mä vaan vai voiko raudoilla lyödä vähän jyrkemmin kun hybridillä?

Meikäläinen pitää (erään pron varsin toimivaksi osoittautuneesta ehdotuksesta johtuen) hybridilyönneissä palloa about 10-15cm keskistanssin etupuolella kun taas perus-rautalyönneissä pallo on n. keskistanssissa mailasta riippumatta.

Ideahan tuossa on (käsittääkseni) se, että raudoilla lyötäessä mailan lavan alin kohta swingissä on tuuman/pari pallon etupuolella kun taas hybridi tulee enemmänkin suoraan poskeen? Toki esim. raffista hybridillä voi lyödä kuin raudalla ja pallo nousee sieltä ihan OK... Näin minä olen sen ajatellut, kertokoon enemmän tietävät lisää!

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meikäläinen pitää (erään pron varsin toimivaksi osoittautuneesta ehdotuksesta johtuen) hybridilyönneissä palloa about 10-15cm keskistanssin etupuolella kun taas perus-rautalyönneissä pallo on n. keskistanssissa mailasta riippumatta.
Mä olen käyttänyt ainakin aina sitä klassista opetuskirjasta suoraan otettua pallon paikkaa, missä pallo siirtyy aina vähän vasemmalle, kun otetaan isompaa rautaa käteen niin, että wedgellä pallo on kohtalaisen lähellä takajalkaa ja rautakolmosella vähän keskistanssista vasemmalla.

Ideahan tuossa on (käsittääkseni) se, että raudoilla lyötäessä mailan lavan alin kohta swingissä on tuuman/pari pallon etupuolella kun taas hybridi tulee enemmänkin suoraan poskeen? Toki esim. raffista hybridillä voi lyödä kuin raudalla ja pallo nousee sieltä ihan OK... Näin minä olen sen ajatellut, kertokoon enemmän tietävät lisää!
Kyllä mä olen ainakin aina hybridilläkin lyönyt niin, että alin kohta svingissä on sentin tai kaks pallon takana, mutta siihen palloon ei voi tulla ollenkaan niin jyrkästi, kuin raudoilla, eli käytännössä tää tarkottaa sitä, ettei siihen nurtsiin tule kummostakaan jälkeä pallon taakse. Rautamailalla taas voi lyödä vapaammin vähän jyrkemmin palloon, joka mulle ainakin tuntuu tuovan paremman tatsin ja tarkemmat lyönnit.

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mä olen käyttänyt ainakin aina sitä klassista opetuskirjasta suoraan otettua pallon paikkaa, missä pallo siirtyy aina vähän vasemmalle, kun otetaan isompaa rautaa käteen niin, että wedgellä pallo on kohtalaisen lähellä takajalkaa ja rautakolmosella vähän keskistanssista vasemmalla.

Tää on joo yksi paljon käytetty sapluuna, mutta mun mielestäni tuossa tavallaan kajotaan mailan loftiin. Meikäläisen Titu AP1 PW:n loft on 45-astetta silloin kun mailan varsi sojottaa suoraan ylös, joten kun viet sitä osumakohtaa stanssissa taakse päin niin osumahetkellä kulma ei voi millään olla tuo 45? Ihan vaan maalaisjärjellä ajateltuna, saatan olla väärässäkin...

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kesän (ja elämän) kolmas iikeli, huhhuh. Korttiin kuitenkin tuon kolmosen lisäksi par vitosilla 10, 8 ja 7, ja lopulliseksi tulokseksi muodostuu näin 83 (+12). Katastrofit pois ja lähipeli kuntoon, niin singelissä ollaan.

Pelaaminen on kyllä nyt aivan helvetin kivaa. Pitkät ja keskipitkät lyönnit osuu, ja wedgeilläkin pallo tippuu useammin alle viiteen metriin kuin yli. Tänäänkin neljä täysin upotettavissa olevaa birkkupaikkaa, joista kaksi löysi tiensä kuppiin ja kolmaskin olisi mennyt, ellei olisi pomppinut. Vielä kun griinit paranee ja saa putata eikä lyödä, niin hyvä tulee.

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää on joo yksi paljon käytetty sapluuna, mutta mun mielestäni tuossa tavallaan kajotaan mailan loftiin. Meikäläisen Titu AP1 PW:n loft on 45-astetta silloin kun mailan varsi sojottaa suoraan ylös, joten kun viet sitä osumakohtaa stanssissa taakse päin niin osumahetkellä kulma ei voi millään olla tuo 45? Ihan vaan maalaisjärjellä ajateltuna, saatan olla väärässäkin...

Eipä tuossa suurta eroa tule kyllä tuohon loftiin. Sen sijaan pääsee lyömään jyrkemmin palloon, jolloin saa paremman tuntuman ja kierteen.

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eilen Vihti iltarundina hyvässä seurassa ja sellainen semi-hyvä kierroshan siitä tuli (71 nto / 38 BP). Takaysillä kahdelle perättäiselle väylälle lumiukko (tripla ja tupla-par) vei hetkeksi uskoa, mutta kun rundi päättyi kahteen pariin niin ihan hyvä fiilis jäi... Niin ja väylä-11 tarjosi kauden ekat konjakit! Pitkällä putilla tosin, eli olisi se ihan yhtä hyvin voinut mennä ohikin.

Ja juu, kortti jää (yhden nostavan kortin kanssa) taskuun, Vihdin tulokset kun ei meikäläisellä ainakaan vastaa omaa tasoa...

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Onnittelut sinne hyvistä peleistä.

Olin loppuviikosta pari päivää Tallinnassa tarkoituksena pelata kumpanakin päivänä, ensin Niitväljassa ja sitten EGCC:llä. Noh, siinähän kävi kuten etukäteen pelkäsin.

Kuten joku saattaa muistaa, loukkasin talvella oikean olkäpääni ja siinä todettiin repeämä. Ei vakava, mutta pirun kipulias. Ennen matkaa en uskaltanut mailoihin juuri koskea, kun ajattelin etten riko heti uudestaan paikkoja. Löin kolme kevyttä harjoituslyöntiä rangella ja eikun peliin.

Löin ekat reiät tosi varovaisesti, pääosin hybrideillä ja vain rennosti eteenpäin. Niitvälja on siitä mukava kenttä, että ei ole isoja korkeuseroja ja autonhan olin ottanut joka tapauksessa joten bägiä ei tarvinnut raahata. Ensimmäiset viisi reikää laittoi luulemaan että kyllähän tämä tästä kun yhdeksän pinnaa oli kasassa, vaikka vain hiljalleen tökki palloa eteenpäin.

Sittenhän se homma levisi, kun innostui liikaa. Seuraavaan avaukseen draiveri käteen ja pitkä lyönti. Pöpelikköön ja syvälle. Ja olkapäähän sattui niin s...tanasti. Se oli lopun alkua ja kymmenen reiän jälkeen oli pakko luovuttaa, kun ei enää pystynyt edes puttaamaan.

Toinen päivä sitten autonkuljettajana. Ja huomenna lekuriin. Semmoinen golf-kesä näköjään.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy