Golfin harrastajat

  • 492 449
  • 2 957

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@smugu Ja jos lopputulos on nyt slice, niin onhan se lapa silloin myös auki osumahetkellä, muutenhan tulisi pull tai hook. Meikäläisellä tähän auttaa ihan vaan se ajatus, että en ajattele pitäväni lapaa suorassa vaan keskityn siihen että käsivarret sulkee lavan osuman jälkeen. Koska jos keskittyy pitämään lapaa suorassa niin täysivauhtisessa svingissä se on auki kuitenkin.
Hookkiahan tällä neuvolla on tiedossa, kunnes löytyy oikea ajoitus. Ja sen jälkeenkin joskus.
 
Viimeksi muokattu:

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
@smugu mulla auttoi taaemman olkapään laskeminen alemmas ja vähän taakse kääntäminen. Nyt maila tulee helpommin lyötyä sisältä ulos. Toimii driverilla, mutta ei korjaa juurisyytä, eikä siten ole ratkaisu raudoille.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
@Trashtalk @benicio Eli pitäisi pitää lapaa suljettuna yläasennossa, mutta osumahetkellä kuitenkin auki? Vaikeaa kyllä on. Auttaako siis lavan sulkeminen yläasennossa siihen, mitä reittiä maila lähtee alaspäin tulemaan kohti palloa? Entä miten tuo käytännössä toteutetaan, ranteita kääntämällä ja pakottamalla mailan lapa kiinni yläasentoon?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Trashtalk @benicio Eli pitäisi pitää lapaa suljettuna yläasennossa, mutta osumahetkellä kuitenkin auki? Vaikeaa kyllä on. Auttaako siis lavan sulkeminen yläasennossa siihen, mitä reittiä maila lähtee alaspäin tulemaan kohti palloa? Entä miten tuo käytännössä toteutetaan, ranteita kääntämällä ja pakottamalla mailan lapa kiinni yläasentoon?
Muokkasin ja selvensin omaa viestiäni (lapa on auki, mutta ei kuulu olla). Jos haluat lyödä suoraan lavan kulkusuuntaan niin lavan kuuluu olla suorassa. Toki jos suunta on out-in, niin vasemmalle se lyönti sitten suorana suuntautuu.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten korjata ongelma kun mailanpää tulee downswingissä ulkoa sisään ja aiheuttaa ainakin draiverilla ihan jäätävän slaissin. Olen koittanut treenata sitä jättämällä melkein kokonaan vartalon pois ja pelkillä käsillä viedä svingin läpi. Vaikka kuinka päin yrittäisi tuohon keskittyä niin suoraan takaa kuvattu video viimeistään paljastaa karun totuuden. Onko jotain toimivia vinkkejä tai videoita, missä olisi hyviä harjoitteita tuohon mailan reittiin. Kaikki perus slaissivideot on tullut youtubesta kyllä koluttua läpi, mutta ei tunnu auttavan tuohon ongelmaan.
Itse hakkasin jäätävää slicea kaksi ensimmäistä kautta, kun swingi tuli ulkoa sisään ja etenkin draiverilla. Pääsin eroon siitä, kun aloin käymään talvella Trackmanin simulaattorissa jossa pikkuhiljaa sain opeteltua sen kulkemaan sisältä ulos. Simulaattori on siitä hyvä kun siitä näkee sen kaiken tarvittavan datan ja miten se muuttuu eri korjausliikkein.
Nyt lyön aina välillä hookia ja sitä kutsutaankin golfin evoluutioksi.

Stanssissa voisit kokeilla pitää vasenta jalkaa linjassa vähän ylempänä, oikean jäädessä vähän alemmaksi (olettaen että lyöt oikealta). Sillä saat swingille tilaa kulkea sisältä ulos.
 

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Trashtalk @benicio Eli pitäisi pitää lapaa suljettuna yläasennossa, mutta osumahetkellä kuitenkin auki? Vaikeaa kyllä on. Auttaako siis lavan sulkeminen yläasennossa siihen, mitä reittiä maila lähtee alaspäin tulemaan kohti palloa? Entä miten tuo käytännössä toteutetaan, ranteita kääntämällä ja pakottamalla mailan lapa kiinni yläasentoon?
Mulla yläasennossa ranteet antaa jotenkin periksi niin silloin lapa aukeaa liikaa jos en pidä sitä lähdössä kiinni.
Jos tulee missi niin omalla kohdalla se on vasemmalla mutta ei koskaan niin pahasti että karkais kentältä ulos. Ja jotenkin mystisesti tulee vielä kiva pikku fade ja pallo löytyy väylältä.

Sen verran vielä että onhan toi golfswingi yksinkertainen mutta samalla niin saatanan monimutkainen että koskaan ei tiedä mitä sieltä tulee :)
 
Viimeksi muokattu:

vero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olinpa tuossa juuri pelaamassa ei niin liikuntalahjakkaan kaverini kanssa ja hänellä oli aluksi oppikirjamainen ulos sisälle svingi ja tuloksena joko iso slice tai pari syöksyhuukkia kun lapa sattui olemaan osumahetkellä kiinni. Tuskastui kovasti ja kyseli miten tuota voisi korjata ja tuntien herran yleisen liikunnallisen lahjakkuuden ehdotin mielestäni suht helppo konstia, eli käännä downsvingin alussa alimman käden kyyrnäpäätä ulos-/taaksepäin, jolloin mailan varsi tulee enemmän vaakasuoraan ja samalla takimmainen hartia painuu alas eikä ulos. Hämmästyin suuresti kun tällä korjauksella lyönti muuttui kuin taikaiskusta, pituutta tuli 50 metriä lisää ja kaari oli pieni draw entisen banaanin sijaan. Ja tosiaan suuresta golfpelaajasta ei ole kysymys, mutta avaukset oli loppukieroksen aikana vähintäänkin kohtuullisia.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
eli käännä downsvingin alussa alimman käden kyyrnäpäätä ulos-/taaksepäin, jolloin mailan varsi tulee enemmän vaakasuoraan ja samalla takimmainen hartia painuu alas eikä ulos.
En ihan ymmärtänyt ideaa. Onko mitään videota tai kuvia, missä olisi vinkki selitettynä?
 

Murskaaja

Jäsen
Tuohon voi hakea sillä tavalla tuntumaa, että backswingin yläasennossa antaa käsien vain pudota suoraan alaspäin ojentamatta ranteita, ja sen jälkeen vasta kiertää lantio auki. Tuo lavan selän taakse heittäminen nimenomaan downswingin alussa voi olla kanssa hyvä mielikuva.

Tuo tuntuu todella oudolta ensimmäisillä kerroilla, kun saa lavan tulemaan sisältä ja pienellä lagilla. Siinä huomaa että kyse ei todellakaan ole pallon lyömisestä, vaan mailan vetämisestä oikeaa rataa pitkin. Jos yritetään vain saada lyömällä osuma palloon, niin siihen luonnollisin tapa monelle on varmasti over the top. Tämä ajattelu pitää vain unohtaa ja luottaa siihen, että pallo on siinä lavan kulkeman kaaren kohdalla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se Sergion ketjunveto on ihan hyvä klassinen mielikuva myös, tässä mestari itse selittää sen aika hyvin:



Noin muuten tietysti huippuammattilaisten vinkeillä ei välttämättä kovasti mitääntee. En halua välttämättä draivata kuin Rory, ihan vaan jos väylänleveys riittäisi. Voi olla muutenkin hankala löytää youtubesta ne oman pelin tasoon ja liikeratoihin oikeat vinkit.

Ja tätäkin ketjua lukemalla se kyllä taas muistui mieleen, kuinka vaikea ainakin meikäläisen on ymmärtää kirjoitettuja vinkkejä. Tätä ehkä vielä vaikeuttaa se, että lyö itse mettän puolelta. Mutta siis vaikka Timo Karvisen vinkkipalsta gogolf.fi, eihän niistä tajua erkkikään mitään, vaikka mies varmasti on kova valkku ja vinkit täyttä asiaa.

Youtube on kyllä mullistanut golfin itseopiskelun, ei varmaan pelkästään hyvä asia, mutta onhan siellä joka vaivaan vinkit, kun vaan tietäisi ne vaivat.


 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oma pro sanoi jotenkin niin, että internetin golfvinkeistä n. puolet on ihan asiallisia ja niistä noin kolmasosa sopii juuri sinulle. Vanhin ja tylsin vinkki on se, että löytää itselleen sopivan pron.

Perusjantterin ei kannata välttämättä mennä esim Finnish Tourilla pelaavalle kilpapelaajalle, joka tekee valmennushommia silloin tällöin. Heidän vinkit saattaa olla nimenomaan ammattilaiselle sopivampia. Kannattaa etsiä joku, joka päivittäin korjaa isomahaisten toimistotyöläisten swingiä. Valmentajilla on myös eri osa-alueissa vahvuudet. Olen swingiin saanut parhaat avut Nurmijärven Toni Korpiheteltä ja lähipeliin myös Nurmijärven Tapani Saarentolalta (asuu pääosin Espanjassa).

Kannattaa joka tapauksessa kokeilla pariakin eri valmentajaa, ellei ensimmäisen kanssa jo suju todella hyvin. On silti ihan hyvä kuulla eri lähestymistapoja.
 

F#21

Jäsen
Oma pro sanoi jotenkin niin, että internetin golfvinkeistä n. puolet on ihan asiallisia ja niistä noin kolmasosa sopii juuri sinulle. Vanhin ja tylsin vinkki on se, että löytää itselleen sopivan pron.

Perusjantterin ei kannata välttämättä mennä esim Finnish Tourilla pelaavalle kilpapelaajalle, joka tekee valmennushommia silloin tällöin. Heidän vinkit saattaa olla nimenomaan ammattilaiselle sopivampia. Kannattaa etsiä joku, joka päivittäin korjaa isomahaisten toimistotyöläisten swingiä. Valmentajilla on myös eri osa-alueissa vahvuudet. Olen swingiin saanut parhaat avut Nurmijärven Toni Korpiheteltä ja lähipeliin myös Nurmijärven Tapani Saarentolalta (asuu pääosin Espanjassa).

Kannattaa joka tapauksessa kokeilla pariakin eri valmentajaa, ellei ensimmäisen kanssa jo suju todella hyvin. On silti ihan hyvä kuulla eri lähestymistapoja.
Tismalleen näin! Olen viimeisen viiden vuoden aikana käynyt yli kymmenellä prolla ja vaikka jokaiselta on jotain pientä jäänyt mukaan, niin vain pari näistä on oikeasti sopinut itselle.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ehkä tylsiä neuvoja, mutta lopulta ne merkittävimmät tekijät on hyvä alkuasento, oikea ote ja vartalon kierto. Jos nämä asiat on kunnossa niin voi unohtaa hetkeksi ne ranteiden asennot ym. Täällä on tullut monta vinkkiä millä saa korjattua eri ongelmia lyönnistä, mutta todennäköisesti näillä golffareilla on yksi tai useampi noista mainitsemistani asioista pielessä.

Esimerkiksi jos alkuasento on kunnossa ja vartalo kiertyy oikein niin maila ei käytännössä voi lähteä väärään suuntaan. Eli unohtaisin kikkailut ja laittasin nämä asiat kuntoon.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kiitos kaikille vastauksista liittyen tuohon mun slaissiin. Käynyt nyt pari kertaa rangella ja yrittänyt tehdä kaikki kikat, mutta edelleen mun vartalo sen mailan heittää jotenkin lopussa sieltä ulkoa sisään. Tekemistä siis riittää vielä. Jos jollain on todellista tekemisen puutetta ja haluaa videon mun svingistä analyysiin niin heittäkää YV!

Edit. Tuli mieleen, että teoriassa ehkä keksin nyt syyn tälle. Mun taaimmainen (oikea) olkapää lähtee downsvingissä tulemaan turhan vikkelään eteen ja luonnollisesti myös mailanpää seuraa liikettä.
 
Viimeksi muokattu:

vero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Edit. Tuli mieleen, että teoriassa ehkä keksin nyt syyn tälle. Mun taaimmainen (oikea) olkapää lähtee downsvingissä tulemaan turhan vikkelään eteen ja luonnollisesti myös mailanpää seuraa liikettä.

Tästä lauselmasta näkemättä tulee mieleen se, että golfsvingiä pitää ajatella enemmän jääkiekon lämärinä kuin pesäpallolyöntinä. Eli hartiat eivät pyörähdä horinsontaalisesti vaan hartialiikkeen suunta on enemmän pystysuuntainen liike. Totta kai hartiat kääntyvät myös horinsontaalisesti, mutta tämä tapahtuu vasta palloon osumisen jälkeen.

Yksi hyvä harjoitus on ottaa jääkiekkotyyppinen grippi, jossa alempi käsi on selvästi alempana ja lyödä tästä palloja. Nyt alemmasta kädestä ja hartiasta tulee väkisin se nopeampi puoli.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Nonniin, neljä viikkoa nopeus- ja voimareeniä takana. Viime vuonna tein tuolla nopeustikulla kuuden viikon setin millä sainkin huomattavan määrän nopeutta, mutta epäonnekseni en miettinyt yhtään, mitä rupeama tekee svingille. Neutraali svingi muuttui vahvasti over the topiksi, mikä tuotti valtavia harmeja. Tällä kertaa olen keskittynyt siihen, että svingi pysyy pelikelpoisena ja nopeus tulee sen ehdoilla.

Nopeuskeppinä käytän suomalaista designia eli Handy Speed Stickiä, seuraan SuperSpeed-protokollaa ja salilla teen Starting Strength -ohjelmaa pienellä muutoksella vasemman ranteen loukin vuoksi. Sarjapainot salilla kasvaneet neljässä viikossa keskimäärin 23%.

Nopeusreeni rangella on tehty siis niin, että teen ensin SuperSpeed-protokollan reenin, minkä jälkeen olen pätkinyt noin 50 draivia niin kovaa kuin pystyy siten, että pallo kuitenkin pysyy Mijas Golfin 80 metriä leveällä rangella. Mittalaitteena Garmin R10, eli numeroita ei kannata pallon nopeutta lukuun ottamatta tuijotella niin tarkasti, vaan lähinnä keskiarvojen muutosta. Ensimmäisen ja viimeisen reenin (9 reeniä tehtynä nyt) erot ovat olleet seuraavat:
Mailanpäännopeus 120,8mph vs 124mph
Pallon nopeus 171,2mph vs 177mph
Lähtökulma 9,8° (9° driver) vs 11° (7,5°)
Carry 279y vs 295y
Total 296y vs 310y

Neljän viikon aikana siis saatu pallo lähtemään melkein kuusi mailia nopeammin keskiarvoltaan, minkä lisäksi lähtökulma on huomattavasti parempi. En ole vielä ihan varma, haluanko pelata 7,5-asteisella driverilla vai pidänkö sen kentällä 9-asteisena. Joka tapauksessa, neljään viikkoon tullut tuollainen 15 jaardia lisää matkaa lyöntiin, mikä tarkoittaa sellaista 0.07 lyönnin voittoa per draivi, eli 10 draivin kierroksella säästää 0.7 lyöntiä per kierros. Aika mielenkiintoista ja hyödyllistä!
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nonniin, neljä viikkoa nopeus- ja voimareeniä takana. Viime vuonna tein tuolla nopeustikulla kuuden viikon setin millä sainkin huomattavan määrän nopeutta, mutta epäonnekseni en miettinyt yhtään, mitä rupeama tekee svingille. Neutraali svingi muuttui vahvasti over the topiksi, mikä tuotti valtavia harmeja. Tällä kertaa olen keskittynyt siihen, että svingi pysyy pelikelpoisena ja nopeus tulee sen ehdoilla.

Nopeuskeppinä käytän suomalaista designia eli Handy Speed Stickiä, seuraan SuperSpeed-protokollaa ja salilla teen Starting Strength -ohjelmaa pienellä muutoksella vasemman ranteen loukin vuoksi. Sarjapainot salilla kasvaneet neljässä viikossa keskimäärin 23%.

Nopeusreeni rangella on tehty siis niin, että teen ensin SuperSpeed-protokollan reenin, minkä jälkeen olen pätkinyt noin 50 draivia niin kovaa kuin pystyy siten, että pallo kuitenkin pysyy Mijas Golfin 80 metriä leveällä rangella. Mittalaitteena Garmin R10, eli numeroita ei kannata pallon nopeutta lukuun ottamatta tuijotella niin tarkasti, vaan lähinnä keskiarvojen muutosta. Ensimmäisen ja viimeisen reenin (9 reeniä tehtynä nyt) erot ovat olleet seuraavat:
Mailanpäännopeus 120,8mph vs 124mph
Pallon nopeus 171,2mph vs 177mph
Lähtökulma 9,8° (9° driver) vs 11° (7,5°)
Carry 279y vs 295y
Total 296y vs 310y

Neljän viikon aikana siis saatu pallo lähtemään melkein kuusi mailia nopeammin keskiarvoltaan, minkä lisäksi lähtökulma on huomattavasti parempi. En ole vielä ihan varma, haluanko pelata 7,5-asteisella driverilla vai pidänkö sen kentällä 9-asteisena. Joka tapauksessa, neljään viikkoon tullut tuollainen 15 jaardia lisää matkaa lyöntiin, mikä tarkoittaa sellaista 0.07 lyönnin voittoa per draivi, eli 10 draivin kierroksella säästää 0.7 lyöntiä per kierros. Aika mielenkiintoista ja hyödyllistä!
Perhana kun saisi itse aikaiseksi kunnolla tuon nopeustreenin, sama Handy Speed Stick odottaa varastossa. Ei vain oikein ole tilaa tuota tehdä systemaattisesti, ellen sitten taloyhtiön pihalle lähde huitomaan. Kerää kyllä vähän katseita.

Oma mailanpäännopeus on siinä 104-105 mph tienoilla eikä taida muuksi muuttua, ellen ala kunnolla treenaamaan. Olen aika varma, että nosto 110-115 tienoille parantaisi tulosta hyvin, kun myös spooni alkaisi lentämään eri lailla.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Perhana kun saisi itse aikaiseksi kunnolla tuon nopeustreenin, sama Handy Speed Stick odottaa varastossa. Ei vain oikein ole tilaa tuota tehdä systemaattisesti, ellen sitten taloyhtiön pihalle lähde huitomaan. Kerää kyllä vähän katseita.

Oma mailanpäännopeus on siinä 104-105 mph tienoilla eikä taida muuksi muuttua, ellen ala kunnolla treenaamaan. Olen aika varma, että nosto 110-115 tienoille parantaisi tulosta hyvin, kun myös spooni alkaisi lentämään eri lailla.
Suosittelen menemään johonkin, missä on Trackman, ja yhdistät tikkureenin ihan oikeaan draivaamiseen.

Teen ite kotona ensin kahvakuulalla/liikkuvuusjutuilla lämmittelyt, sitten rangelle ja 20-30 palloa wedgeistä ylöspäin rakentaen, sitten muutama "pelidraivi", minkä jälkeen teen tuon noin 10min kestävän tikkuosuuden. Sitten jääkin paiskittavaksi 50 palloa 95% voimalla, sisätiloissa toki paiskisin täydellä kapasiteetilla, kun ei tarvisi miettiä yhtään, mihin pallo menee.

Iso plussa tässä reenissä on myös se, että täysiä lyöminen on ihan yhtälailla opittava taito kuin vaikka 50 metrin wedgelyönti. Jos lyö 200 palloa viikossa täysiä, kroppa oppii toimimaan oikea-aikaisesti ja tuon 95% lyönnin tarkkuus ei häviä pätkääkään 85% svingin tarkkuudelle. Toki plussana myös se, että muidenkin mailojen matkat kasvavat, mutta en itse lyö yhdelläkään toisella mailalla tuota 95% lyöntiä kuin driverilla, se on ihan eri svingi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sain trackmanin mukaan tuon oman ulkoa sisään ongelman osiltaan jopa korjattua, mutta isoin ongelma on tällä hetkellä (sekä raudoilla että draiverilla), että downsvingissä ranteet lähtee suoristamaan mailaa liian nopeasti, eikä lagaa niinkuin pitäisi. Tästä syystä osumahetkellä lapaan tulee enemmän kulmaa ja myös ylempi käsi hieman koukistuu kyynärpäästä. Kaiken maailman youtubet katsottu läpi, mutta ei tunnu korjaantuvan. Ilman palloa saan tuon toimimaan, mutta heti kun lyön palloa niin ongelma palaa taas.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Tässä vielä dataa kentältä! Mahdollisimman samankaltaiset olosuhteet näissä kolmessa kierroksessa: Kenttä Los Lagos valkoisilta, mukaan laskettu "täysillä" (eli niin kovaa kuin pystyy edes kohtuullisen luotettavasti) lyödyt drivet. Aika käsittämätön ero neljässä viikossa.
 

Liitteet

  • naps.png
    naps.png
    9,6 KB · kertaa luettu: 108

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
JA SIELTÄ.

Kuusi viikkoa reeniä takana. Sarjapainot nousseet salilla 30-40% ja draivi pidentynyt lähemmäs 30 metriä. Rangella reenattu muitakin mailoja paljon enemmän ja tarkemmin kuin aiemmin, ja puttigriinillekin eksytty useammin kuin vain vahingossa.

Tänään nasahti korttiin yhdeksän birkkua ja kolme bogia, mikä tasaa kaikkien aikojen kovinta kierrostulostani tuloksella -6. Viisi viimeistä kierrosta -3 (k) -4 (k) +2 (v) +2 (v) -6 (k). Ihan uskomaton luotto omaan peliin taas, viimeksi tuntunut golf näin hyvältä noin vuosi sitten. On tää ihme laji!
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Seitsemän viikkoa nopeus- ja salitreenien aloittamisesta, ja tänään löin Trackmaniin elämäni ennätyslukemat 129,8mph mailanpään ja 190,9mph pallon nopeus. Alkaa olla jo ihan miehekkäitä lukemia.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@haepis Nyt en muista, oletko jo aurinkorannikon kenttiä tänne rankannut tai jotain suosituksia laittanut? Talvella sinnepäin tulossa ja mailat on mukana. Meillä on ryhmässä pelaajia suunnilleen kasin händäristä bogin händäriin. Tukikohta on Fugessa.

La Calan kentät on pelattu, Torrequebrada useaan otteeseen, Marbella Golf & Country Club myös monta kertaa. Mitä kenttiä näiden ulkopuolelta suosittelisit? Mijas varmaankin, mutta mitä muita?
 

F#21

Jäsen
Seitsemän viikkoa nopeus- ja salitreenien aloittamisesta, ja tänään löin Trackmaniin elämäni ennätyslukemat 129,8mph mailanpään ja 190,9mph pallon nopeus. Alkaa olla jo ihan miehekkäitä lukemia.
Siinä alkaa olla vauhtia kerrakseen!

Mulla on tuollainen diy-speedstick kaapissa, jota voisin alkaa heiluttamaan keväällä ennen kauden alkua. Oma fyysinen kunto päässyt vähän huonompaa suuntaan kun golf ollut lähes ainoa liikkumismuoto vuoden-pari, niin nyt talvella parannellaan sitä ja unohdetaan golf lähes kokonaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös