Kyllä Trackman sen havaitsee, jos lyöt duffin (osuma mattoon/ruohoon ennen palloa). Ja pituutta lähtee pois, kuten tietysti kuuluukin.
Mutta kun pidät huolen siitä, että attack angle on miinusmerkkinen ja siten low point-luvun takana on A-kirjain, rauta8 on silloin laskevassa kulmassa osumassa, jolloin taas duffi on paljon epätodennäköisempi tapahtuma.
Palaan vielä nopeasti tähän. Olen käynyt viime aikoina paljonkin lyömässä ja edelleen Trackman tuntuu näyttävän aivan liian lyhyttä matkaa täysille rautalyönneille. Chipit laite tuntuu ottavan "aidon tuntuisesti". Olen käynyt lyömässä myös Flightscope Mevo+:lla ja jopa samana päivänä kuin Trackmanilla pariinkin kertaan ja kerran vielä kävin ulkorangella lyömässä lumihankeen muutaman pallon. Flightscope näyttää nuo rautalyönnit niillä pituuksilla kuin olen tottunut ne ulkokentällä lyömään. Tuossa ei vaan ole mitään järkeä että vaihtamalla laitetta rautamailoihin tulee keskimäärin 30m lisää pituutta. Löin Flightscopella 50 lyöntiä rautakasilla ja lyhin niistä oli 114m kun löin maahan. Trackmanilla pisimmät ovat 105m jos en lyö kylkeen jolloin olen saanut pari yksittäistä lyöntiä 115-120 metriin. Niin ja joo, siellä ulkorangellakin löin sen 120 metriä.
Mailanpään nopeuksiin Mevo+ antaa 5-7mph lisää keskimäärin muutaman kerran otannalla, mutta Trackmanillakin lyön 80-83mph rautakasilla joten siitä lyhyt lentorata ei jää kiinni. Attack angle on miinuksella, yleisimmin -1 ja -5 välillä. Olisi mulla jossain niitä muitakin lukuja tallessa ja yritin niistä selitystä kaivaa tuloksetta. Rulleja Trackman ei anna välttämättä kuin 1-2m, Flighscope vähän enemmän riippuen osumasta. Lyönti lähtee aika korkealle molemmilla laitteilla.
Tosiaan kerran kun simulaattoreita aloitin niin Trackman tuntui antavan sillä kerralla jatkuvasti oikealta tuntuvat pituudet lyönteihin. En tiedä onko kaikki laitteet kytketty oikein mutta kai sitä täytyy olettaa että on. Näitä uusia paikkoja vaan aukeaa kuin sieniä sateella niin ei näistä aina tiedä.
Trackman on visuaalisesti ja toimintojen osalta mukavamman oloinen selvästi kuin Flightscope ja paikkojakin on paremmilla aukioloajoilla ja hinnoilla paremmin saatavilla. Sen takia tuo vähän häiritsee nyt kun jostain syystä en saa joko laitetta toimimaan kunnolla tai jostain mystisestä syystä lyönti muuttuu aina Trackmaniin mennessä sellaiseksi millainen se ei koskaan 15 vuoden aikana ole oikealla kentällä tai rangella ollut. Käsittääkseni Trackmanin pitäisi olla noista vähän parempi, mutta omia lyöntejä katsoessa (muitakin kuin nämä rautojen pituudet) tuntuu että Flightscope tunnistaa lyöntini paremmin. Mulla on pesiytynyt lyöntiin lievä fade sekä raudoilla että puumailoilla mutta Trackman ei sitä yhtä räikeästi tunnu tunnistavan eikä esim. yhtään puukolmosen lyöntiäni ole tulkinnut slaissiksi asti vääntyväksi vaikka tekniikassani muuten tuo fade on erittäin usein lopputulos ja sitä kautta slaissaamiseksi asti vääntyminenkin valitettavan tuttua. Flightscope löysi nuo "hännät" lyönteihin paljon realistisemman oloisesti.
Totuuttahan on mahdoton sanoa kun sitä ei siitä about viiden metrin matkalta voi luotettavasti havaita. Vuosien aikana kuitenkin jonkinlainen käsitys lyönnin lopputuloksesta osuman perusteella on jo muodostunut. Olin siitä käsityksestä valmis luopumaan kunnes olen nyt Flightscopelta saanut tuntumaa vastaavia lopputuloksia ja lentokaaria. Hitaammilla mailanpään nopeuksilla lyövät kaverini eivät tunnu samalla tavalla kärsivän Trackmanissa vaikka samaan aikaan ollaan käyty välillä pelaamassa. Mullakin saan sen saman 95 metrisen lyömällä kevyehkön chippityylisen lyönnin rautakasilla eli samoihin mittoihin pääsen 60mph mailanpään nopeudella lyödyllä chippityylisellä käsillä lyödyllä lyönnillä kuin vaikka 83mph lähtevällä hyvältä osumalta tuntuvalla lyönnillä.
Korostan vielä, että Trackman on kokonaisuutena paljon mukavampi käyttöliittymältään ja visuaaliselta puoleltaan joten tämä ei ole mikään Flightscope-yrittäjän mainospuhe. Lähinnä halusin jakaa omat kokemukset noista ihan siltä varalta että löytyisi kohtalontovereita ja joku osaisi auttaa. Pron voisi joskus pyytää mukaan katsomaan lyöntiä, mutta aika pienellä budjetilla vielä toistaiseksi mennään joten suosin näitä yön halpoja tunteja.