Golfin harrastajat

  • 492 519
  • 2 957

F#21

Jäsen
@Fat Cat Mulla on tossa Srixonissa UST Recoil. En ole varma onko vähän painavampi kuin mitä tarjoavat Miyazakin kanssa.
Tiiboksissa mäkin tiiaan pallon alhaalta, mutta demonit tulevat sitten väylällä kun pitäisi tehdä sama lyönti ilman tiitä :-D
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Perhana kun näyttää sadetta tänne nurkille nyt, muuten varmaan pääsisi jo viikonloppuna pelaamaan.
Tänne Samsungin sovellus näyttää runsaita sateita koko loppuviikoksi, mutta Foreca tarjoaa poutaa ja satunnaisia sadekuuroja :D

Lopputulema tänään siis 77 (par 70), mukana yksi eagle ja yksi birdie. Jos huomenna ei sada niin silloin lisää!

Jos on yli 10 tasoitus eikä nopeaa parannusta ole tiedossa, on ihan hyvä ratkaisu hankkia esim. 4-6 vähän helpompina ja 7-P sitten vähän "vaikeampina". Huonot osumat ei silloin niin pahasti tunnu ja näy isoilla raudoilla, mutta lyhyissä raudoissa fiilis pysyy hyvänä.
 

F#21

Jäsen
@haepis Oli hauska seurata striimiä. Välillä kun putatessa laitoit kameran maahan ja kävelit pidemmälle niin ääni ei kantanut ihan mikille asti. Melko paljon lähetys myös pätki ja myös katkesi, mutta sille nyt tuskin mitään tuolla mahtaa.

En tiedä miten helposti onnistuu, mutta ehdotuksena korkeampi tripod puhelimelle jos sitä jaksaa kantaa. Kuva esim. reiden korkeudelta sekä hiukan pallosta kauempaa voisi näyttää vähän paremmin lyöntiä ja tiibokseissa myös väylän muotoja. Ajattelin ensin ehdottaa kiinnittämistä bägiin, mutta eipä tuossa kynäbägissä se paljoa auta :-D

Aika kovaa puttaamista tänään.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
@haepis Oli hauska seurata striimiä. Välillä kun putatessa laitoit kameran maahan ja kävelit pidemmälle niin ääni ei kantanut ihan mikille asti. Melko paljon lähetys myös pätki ja myös katkesi, mutta sille nyt tuskin mitään tuolla mahtaa.

En tiedä miten helposti onnistuu, mutta ehdotuksena korkeampi tripod puhelimelle jos sitä jaksaa kantaa. Kuva esim. reiden korkeudelta sekä hiukan pallosta kauempaa voisi näyttää vähän paremmin lyöntiä ja tiibokseissa myös väylän muotoja. Ajattelin ensin ehdottaa kiinnittämistä bägiin, mutta eipä tuossa kynäbägissä se paljoa auta :-D

Aika kovaa puttaamista tänään.
Ensinnäkin hurjasti kiitoksia paikallaolosta! Tunnusta vaan tekemään niin pääsee chättäilemään :)

Kiitos myös ehdotuksista! Tänpäivänen oli eka striimi uudella liittymällä ja myös eka striimi tuolla kentällä, Los Olivoksella. Näyttää olevan väylillä 10, 18, 7 ja 8 joku pieni katvealue, missä yhteydet ei toimi kunnolla. Uusia investointeja tehdään varmasti sitä mukaa kuin lompakko antaa myöten ja ihmiset löytävät striimin pariin! Ostin nyt vaan jonkun 10e tripodin, ettei tarvitse griinihaarukkaa käyttää puhelimen tukena :D Tänään puhelin oli selvästi liian lähellä lyöntien aikana, ja ensi kerralla pidän kauempana niissä tilanteissa, missä pystyy.

Putti kulki tänään kyllä varsin mallikkaasti, meni pari lähes kymmenmetristä ja yksi kuusimetrinen sisään! Oli tosiaan eka kierros uudella putterilla, TaylorMade TP Collection Junolla. Hyvin näytti toimivan :)
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tänään kauden toinen täysi kierros läpi. Tulos 83 ja siihen on oltava todella tyytyväinen. Lämmintä 3 astetta ja pohjoistuuli, jäi monet avaukset todella lyhyiksi ja lähipelitaitoja tarvittiin usein. Nyt on kroppa kuin eläkeläisellä, mutta ikä tekee kaikille tehtävänsä. Golf on kyllä parasta lämpimässä kesäaamussa pelaten.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Torstaina itsellä ensimmäinen kierros edessä, pitihän se heti ottaa myös perjantaille ja lauantaillekin ajat. Toivottavasti ei nyt ihan hurjaa keliä heitä niskaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kauden eka pron tunti tänään. Kyllä nuo ovat ihan helvetin rahanarvoisia ja ammattimiehet osaa asiansa. Omassa swingissä ei mitään kauheasti vinossa vaan kävin vaan ns. vuosihuollossa kauden alkuun. Silti sieltä heti löytyi pientä sivuttaisheilumista mikä saatiin käännettyä lantion liikkeeksi ja vauhdiksi lapaan.

Suosittelen kaikille.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Tänään mentiin striimissä aika kovaa ja painettiin Los Lagos 1 alle parin (4 birdiee, 3 bogia). Ensimmäinen parin alitus tälle vuotta, takana siis neljä viikkoa peliä neljän kuukauden tauon jälkeen. Tästä se taas lähtee!!
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tänään mentiin striimissä aika kovaa ja painettiin Los Lagos 1 alle parin (4 birdiee, 3 bogia). Ensimmäinen parin alitus tälle vuotta, takana siis neljä viikkoa peliä neljän kuukauden tauon jälkeen. Tästä se taas lähtee!!
Kivan näköistä (katselin puolisen tuntia alusta). Tuonne vissiin pitäisi kai rekisteröityä, että tulee ilmoitus kun aloitat striimin? Tuollaista voisi ihan mielellään katsella työpaivan aikana toiselta koneelta.

Ja @haepis pakko kysyä kun olen itse esim. Ballesteros, Nicklaus, Lyle (ekan kirjaa ei tainnut olla, mut kahden jälkimmäisen kyllä mutta Seveltä sain nimmarin 1989) golfopeilla lajia opetellut, että miten toimii tuo puttilinjan katsominen hajareisin pitkin linjaa (eikä edestä, takaa ja sivulta kuten ennen vanhaan)? Minusta todella outoa eikä ole tullut kentälläkään vastaan nyt parin viime vuoden aikana kun tätä lajia uudestaan ruvennut harrastamaan. (Ammattilaiskisoista en tiedä, kun ei ole maksukanavia mistä niitä näkisi).
 

F#21

Jäsen
@Czescku tuolla tyylillä kun "luetaan" griiniä niin ideana on jaloilla tuntea se griinin kallistus.

Huomenna tarkoitus vetää yhteensä 36r kävellen aamu- sekä iltapäivärundeina ja perjantaiaamuna taas 18r. Saa nähdä miten sitä jaksaa lyödä. Lyönti on muuten alkanut olla aika uomissaan, mutta vielä tulee vähän vääriä valintoja tehtyjä joista kärsitään sitten pahimmassa tapauksessa rankuilla. Jahka draivin saa takaisin iskuun, niin potentiaalia on sinne alle 80 kierroksille olemassa. Toivottavasti saa sen vielä tänä kesänä realisoitumaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kivan näköistä (katselin puolisen tuntia alusta). Tuonne vissiin pitäisi kai rekisteröityä, että tulee ilmoitus kun aloitat striimin? Tuollaista voisi ihan mielellään katsella työpaivan aikana toiselta koneelta.

Ja @haepis pakko kysyä kun olen itse esim. Ballesteros, Nicklaus, Lyle (ekan kirjaa ei tainnut olla, mut kahden jälkimmäisen kyllä mutta Seveltä sain nimmarin 1989) golfopeilla lajia opetellut, että miten toimii tuo puttilinjan katsominen hajareisin pitkin linjaa (eikä edestä, takaa ja sivulta kuten ennen vanhaan)? Minusta todella outoa eikä ole tullut kentälläkään vastaan nyt parin viime vuoden aikana kun tätä lajia uudestaan ruvennut harrastamaan. (Ammattilaiskisoista en tiedä, kun ei ole maksukanavia mistä niitä näkisi).
Ilmeisesti kyseessä on jaloilla breikin mittaaminen/tunteminen ja tätä teen itsekin. Omat silmät eivät ainakaan kerro yhtään mitään griineistä ja käytännössä kaikki putit luen jalkojen perusteella. Vähentää ainakin omalla kohdalla sitä, että griini pääsee ”huijaamaan”. Ja oikeastaan viime vuonna kun tuohon siirryin, niin katastrofilinjat katosivat kokonaan ja muutenkin puttaaminen parani ihan helvetisti.

Mikäli haluaa viedä tuota pidemmälle, niin kannattaa googlata Aimpoint. Se vaatii jo jonkun verran treeniä, eikä itsellä ole valitettavasti aikaa sitä hiomaan.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
@Czescku ideana että jaloilla tunnet greenin kallistuksen, ainakin Dustin Johnson käyttää tuota tyyliä.

E: no tulipa useampi vastaus :D
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Kiitos vastauksista. Itselleni täysin tuntematon tapa, mutta oletan että ihan hyvä jos näin moni pystyi 10 minuuttiin kertomaan tuon hyödyn.

Lasteni äiti pyysi minua opettamaan vanhemmalle tyttärelleni (täyttää tänä vuonna 13 eli samanikäinen kun itse aloitin) golfia tänä vuonna ja pitänee ehkä vähän päivittää omaakin tietoutta jos tyttö oikeasti innostuu.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Joo, ideana on tasapainon avulla tuntea kallistus. Se on aika yksinkertainen ja nopea tapa lukea griinit ja kun sitä aimpoint-tekniikkaa ei ihan sataprosenttisesti käytä, ei aikaakaan kulu paljoa. Kallistukset pitää aina tsekata ylämäkeen. Mä en itse sitä käytä siis muuta kuin kallistusten nopeahkoon tarkasteluun, en esim. sormilla tähtäile tai muuta tee. Täältä lisätietoa: AimPoint Golf

Twitchiin pitää joo rekisteröityä, että saa kanavan seurantaan. Rekisteröityminen on nopea juttu ja seuraaminen ei luonnollisestikaan maksa mitään. Kiitos kun käytte katselemassa striimiä :)
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Katsoin tuon esittelyvideon tuolta aimpointin sivuilta. Tuohan vaikuttaa todella järkevältä. Minä olen kyllä aina ollut hyvä puttaamaan, mutta ehkä tuolla voisi saada sitä vielä paremmaksi tasapainottamaan sitä että en ole ikinä osannut kovin pitkälle lyödä. Kilpatanssijana tasapaino on sinänsä kohdallaan tai ainakin tiedossa missä sen pitäisi olla. Pitääkin tätä tänä kesänä vähän treenata.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Katsoin tuon esittelyvideon tuolta aimpointin sivuilta. Tuohan vaikuttaa todella järkevältä. Minä olen kyllä aina ollut hyvä puttaamaan, mutta ehkä tuolla voisi saada sitä vielä paremmaksi tasapainottamaan sitä että en ole ikinä osannut kovin pitkälle lyödä. Kilpatanssijana tasapaino on sinänsä kohdallaan tai ainakin tiedossa missä sen pitäisi olla. Pitääkin tätä tänä kesänä vähän treenata.
Hyvä tapa harjoitella tuota on mennä mielellään aika muodokkaalle harjoitusgriinille, heittää vaikka tiitikku muutaman metrin päähän griinille, selvittää kallistuksia ja puttailla. Aika nopeasti siinä oppii hahmottamaan breikin määrän.
 

Veijari

Jäsen
Sain yhdeltä asiakkaalta kutsun päivän kestävälle golf-kurssille toukokuun loppupuolella. Ilmeisesti tuon yhden päivän aikana voi halutessaan suorittaa green cardin?
Golf harrastuksena kyllä kiinnostaisi, monet kaveritkin sitä käyvät lyömässä. Itse olen kerran käynyt ranchilla mäiskimässä palloja, vaikeaa ja hauskaa se kyllä oli mutta vähän hirvittää ajatus, että saisi yhden päivän kurssin jälkeen jo mennä kentälle muiden harrastajien joukkoon lyömään palloa? En ehkä uskaltaisi noin kylmiltään, vaan pitäisi joku pidempi harjoitusjakso suorittaa ennen kuin menee kierrosta pelaamaan.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Sain yhdeltä asiakkaalta kutsun päivän kestävälle golf-kurssille toukokuun loppupuolella. Ilmeisesti tuon yhden päivän aikana voi halutessaan suorittaa green cardin?
Golf harrastuksena kyllä kiinnostaisi, monet kaveritkin sitä käyvät lyömässä. Itse olen kerran käynyt ranchilla mäiskimässä palloja, vaikeaa ja hauskaa se kyllä oli mutta vähän hirvittää ajatus, että saisi yhden päivän kurssin jälkeen jo mennä kentälle muiden harrastajien joukkoon lyömään palloa? En ehkä uskaltaisi noin kylmiltään, vaan pitäisi joku pidempi harjoitusjakso suorittaa ennen kuin menee kierrosta pelaamaan.
Golfkierros ei alussa välttämättä vaadi niinkään pelitaitoja vaan pelisilmää. Kannattaa mennä hiljaiseen aikaan, aloittaa esim. 9 reiän rupeamilla ja ennen kaikkea opetella heti alusta pelaamaan ripeästi (esim. mihin jätät bägin kun menet griinille, missä on seuraava tiiausalue, missä kohtaa lopettaa reiän pelaamisen kesken ja siirtyy seuraavalle jne). Jos kaveriporukassa on kokeneempia pelaajia, kannattaa heiltä kysellä enemmän vinkkejä tälle puolelle ja sitten itse svingistä jutella ammattilaisen kanssa :)

Suosittelen käymään rangella ja lähipelialueella muutaman kerran ennen varsinaista opetuspäivää. Tämä lähinnä siksi, että osuma palloon on enemmän sääntö kuin poikkeus. Katso ennen rangelle menoa youtubesta tyyliin "how to grip a golf club" "basics of putting" tyylisiä videoita sen enempää yksityiskohtiin menemättä, että saat jotain ideaa täysin perusasioista.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Sain yhdeltä asiakkaalta kutsun päivän kestävälle golf-kurssille toukokuun loppupuolella. Ilmeisesti tuon yhden päivän aikana voi halutessaan suorittaa green cardin?
Tähän se on nykyisin mennyt, että vain päivässä (siis tarkemmin muutaman tunnin kurssi) voi kortin suorittaa. Kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kovaa.

Mutta se on vasta lähtölaukaus lajin pariin. Sitten alkaa se armoton harjoittelu, jolla niitä taitotasoja nostetaan ylöspäin. Suosittelen ostamaan pro:lta palveluja muutaman kerran pakettina, että saa hieman paremmin juonesta kiinni. Tai jos seura järjestää esim. ryhmäharjoituksia rangella/lähipelialueilla, niin ne ovat oivia paikkoja lisätaitojen kehittämiseksi.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suosittelen @Veijari myös lämpimästi mahdollisia jatkokursseja/treeniryhmiä lajin aloittamiseen. Itse tein sen virheen, että pari ekaa vuotta meni itse kipuillessa ja sekoillessa, kunnes tartuin ammattilaisen apuun. Ja veikkaisin, että pidemmän päälle on parempi opettaa kropalle valvotusti oikeita tapoja, kuin pyristellä sitten niistä vääristä eroon myöhemmin. Karkeasti sanottuna pääsin ensimmäisellä oppitunnilla enemmän eteenpäin kuin koko edeltävänä vuotena omin voimin.

Suomesta löytyy myös erinomaisia par-3 ratoja, millä voi tahkota hieman rennommin ja mahdollisesti saada myös onnistumisen fiilistä. Mainittakoon kotikenttäni Nurmijärven Golfkeskus yhtenä.

Mikäli innostut kunnolla lajiin, niin rahat kannattaa alkuun käyttää helposti lyötäviin rautoihin ja opetukseen. Välinevalinnoissa tässäkin ketjussa voidaan helposti neuvoa.

Muut ovat siis tehneet virheet puolestasi, jotta sinun ei enää tarvitse :)
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Suomesta löytyy myös erinomaisia par-3 ratoja, millä voi tahkota hieman rennommin ja mahdollisesti saada myös onnistumisen fiilistä. Mainittakoon kotikenttäni Nurmijärven Golfkeskus yhtenä.

Tuolta alkoi oma golfurani. En arvostanut lajia, mutta silloinen esimieheni järjesti tapahtuman, jossa lopulta pelasimme par-3 radan läpi ja hän kuittasi ohimennen erään metsään menneen lyöntini jälkeen, että idea on pelata nurmella tätä. Siitä sisuuntuneena aloitin lajin kesän aikana ja vielä lähes eläkeläisenä laji kiehtoo, vaikka joka vuosi kroppa valittaa kahta kovemmin. Lyönnit lyhenevät, mutta lähipelin edelleen kehittyessä pelaaminen tuloksellisesti on samalla tasolla ollut viimeiset 5-6 vuotta.

Täällä on jos ei ammattilaisia, niin ainakin puolisellaisia ja heitän kysymyksen. Draiverina minulla on pitkään sama Titleistin kepukka jäykällä varrella. Iän mukana mailanpään nopeus varmaan laskee ja toisaalta viime kesänä vartta jouduttiin lyhentämään noin. 1,5cm nupin kiinnityskohdassa olleen murtuman vuoksi (en halunnut luopua rakkaasta mailastani ja kun se toimii kohtuullisesti). Draivin pituus tippui myös mailan lyhentämisen jälkeen, muuten maila toimii kohtuullisen hyvin.

Onko kokemuksia, kuinka helppoa on draiveri vaihtaa ja jäykän varren käytöstä siirtyä reguvarteen, joka varmaan olisi se sopivin. Nyt pelottaa tehdä aika arvokasta hankintaa, jossa muuttuisi varren jäykkyys ja varren pituus, joka kuitenkin ehkä antaisi niitä lisämetrejä avaukseen, jota iän mukana muissa ominaisuuksissa menettää usein. En ole pitkälyöntinen, vaikka yksi holari on par-4:lta tullutkin onnekkaasti lyötyä (250m väylä).
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuolta alkoi oma golfurani. En arvostanut lajia, mutta silloinen esimieheni järjesti tapahtuman, jossa lopulta pelasimme par-3 radan läpi ja hän kuittasi ohimennen erään metsään menneen lyöntini jälkeen, että idea on pelata nurmella tätä. Siitä sisuuntuneena aloitin lajin kesän aikana ja vielä lähes eläkeläisenä laji kiehtoo, vaikka joka vuosi kroppa valittaa kahta kovemmin. Lyönnit lyhenevät, mutta lähipelin edelleen kehittyessä pelaaminen tuloksellisesti on samalla tasolla ollut viimeiset 5-6 vuotta.

Täällä on jos ei ammattilaisia, niin ainakin puolisellaisia ja heitän kysymyksen. Draiverina minulla on pitkään sama Titleistin kepukka jäykällä varrella. Iän mukana mailanpään nopeus varmaan laskee ja toisaalta viime kesänä vartta jouduttiin lyhentämään noin. 1,5cm nupin kiinnityskohdassa olleen murtuman vuoksi (en halunnut luopua rakkaasta mailastani ja kun se toimii kohtuullisesti). Draivin pituus tippui myös mailan lyhentämisen jälkeen, muuten maila toimii kohtuullisen hyvin.

Onko kokemuksia, kuinka helppoa on draiveri vaihtaa ja jäykän varren käytöstä siirtyä reguvarteen, joka varmaan olisi se sopivin. Nyt pelottaa tehdä aika arvokasta hankintaa, jossa muuttuisi varren jäykkyys ja varren pituus, joka kuitenkin ehkä antaisi niitä lisämetrejä avaukseen, jota iän mukana muissa ominaisuuksissa menettää usein. En ole pitkälyöntinen, vaikka yksi holari on par-4:lta tullutkin onnekkaasti lyötyä (250m väylä).
Sanoisin, että ylivoimaisesti helpoin ratkaisu on käydä fittaamassa uusi draiveri. Jos vaihdat reguvarteen, niin reguvarsissakin on niin paljon eroja, että menee melko arpapeliksi, sopiiko ollenkaan swingillesi. Lisäksi golfliikkeet ottavat näistä aika koviakin hintoja, sillä uudet varret eivät ole mitenkään halpoja + vaihtokustannukset päälle (jos on vanhempi maila, niin todennäköisesti liimaus kyseessä). Fittaukseenhan voit ottaa vanhan mailan mukaan ja pyytää mitoiltaan samanlaista, mutta muuten parempaa.

Saahan noihin draivereihin rahaa menemään, mutta tässä nyt kaksi edullisemman pään vaihtoehtoa:

Ja listahintaa ei kannata suoraan tuiottaa, lopullinen tililtä lähtevä summa riippuu omista neuvottelutaidoista, myyjän mielialasta ja tähtien asennosta. Väittäisin, että esim nämä saa alta 300€ sumplittua itselleen.

Uusissa draivereissa on muuten mittaa tullut jonkun verran lyönteihin mukaan, mutta pääasiassa anteeksiantavuutta. Eli tässä yksi hyvä syy tehdä tuo investointi.

Mikäli kuitenkin haluat vanhan nupin pitää, niin kannattaa soitella eri golfliikkeiden huoltomiehille, jos varastossa lojuisi reguvarsia, joita saisi halvalla vaihdettua.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Onko kokemuksia, kuinka helppoa on draiveri vaihtaa ja jäykän varren käytöstä siirtyä reguvarteen, joka varmaan olisi se sopivin. Nyt pelottaa tehdä aika arvokasta hankintaa, jossa muuttuisi varren jäykkyys ja varren pituus, joka kuitenkin ehkä antaisi niitä lisämetrejä avaukseen, jota iän mukana muissa ominaisuuksissa menettää usein. En ole pitkälyöntinen, vaikka yksi holari on par-4:lta tullutkin onnekkaasti lyötyä (250m väylä).
Ehdottomasti vaan fittauksia tarjoavaan myymälään (sellaiseen, joka edustaa mahdollisimman montaa valmistajaa) ja kokeilemaan eri nuppien ja varsien yhdistelmiä.

Mulla itse asiassa kävi ton Fly-Z+:n kanssa kuusi(?) vuotta sitten aika hauska yhteensattuma, kun ostin mailan aikalailla sokkona perusvarrella (x-stiff), ja en sen jälkeen ole löytänyt yhtään varsi-nuppi-komboa, jolla saisin paremmat arvot lyönteihin. Olen tosin viimeksi kokeillut useampaa yhdistelmää neljä vuotta sitten, mutta silti. Nyt ei ole varaa edes unelmoida uusista mailoista niin ei viitsi käydä edes kokeilemassa :D
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Golf harrastuksena kyllä kiinnostaisi, monet kaveritkin sitä käyvät lyömässä. Itse olen kerran käynyt ranchilla mäiskimässä palloja, vaikeaa ja hauskaa se kyllä oli mutta vähän hirvittää ajatus, että saisi yhden päivän kurssin jälkeen jo mennä kentälle muiden harrastajien joukkoon lyömään palloa? En ehkä uskaltaisi noin kylmiltään, vaan pitäisi joku pidempi harjoitusjakso suorittaa ennen kuin menee kierrosta pelaamaan.
Päivässä golfariksi -kurssi siis. Ehdottomasti kannattaa mennä ja saat ihan älyttömän paljon enemmän tuosta irti kuin rangella itseksesi tai kaverin opeilla lätkiessä. Vaikkei kärpänen puraisisi, niin luulen että ihan urheilusivistyksen kannaltakin tuo on mielenkiintoinen ja hyödyllinen.

Yleensä tuollainen päivä päättyy 4-9 reiän kierrokseen ihan oikealla (wau) kentällä, ja voin paljastaa että selviät siitä kyllä. Siitä saa ensituntumat ja sen jälkeen voisikin jo lähteä luvan kanssa itsekseen kentälle sekoilemaan. Mutta kannattaa tietysti mennä kurssin jälkeen rangelle hakemaan toistoja ja tuntumaa.

Sitten kun päättää lähteä ihan oikealle kierrokselle niin ihan ekoilla kerroilla kannattanee lyöttäytyä tuttujen sekaan, niin saa normaalit toimintatavat, ennen kaikkea nopean peli käytännöt tutuiksi. Varmaan alkuun pelissä on helposti kiireen tuntu, eli kannattaa koittaa valita ruuhkattomia aikoja ja kenttiä. Jos se näinä aikoina on mahdollista. Sehän on sitten vastaavasti hieno tunne, kun joudut odottelemaan edessä meneviä hidastelijoita.

Rohkaisen kuitenkin lähtemään pelaamaan myös tuntemattomien kanssa, koska kokeneemmat pelaajat kyllä opastavat, koska yleisesti ottaen - jos ihminen ei ole mulkku muutenkin - golfarit tykkäävät pelata sekä itseään huonompien että parempien kanssa, koska molemmista tulee hyvä mieli, eri tavalla. Ja aina siinä oppii jotain, ja sitten olet jo inessä skenessä, eli kun se joku Raimo on lyönyt viime viikolla holarin, niin voit pelikavereille todeta että joo pelasin Raimon kanssa viime kuussa, hyvä pelaaja jne.

Itse menin kurssille niin, etten ollut ikinä koskenutkaan golf-mailaan, ja sanoisin melkein että siitä oli vain etua. Olisin aika varovainen nollakokemuksella googlailemaan mitään youtube-videoita, koska aloittelijan on aika vaikea sanoa, minkä tasoiselle pelaajalle se video on tarkoitettu, ts mitä ongelmaa siinä ratkotaan. Mitä neitseellisempi maaperä siis olet, sitä helpommin homma lähtee oikeaan suuntaan pron opissa. Toki edellyttäen, että pystyt ottamaan ohjeita vastaan ja sisäistämään niitä ja olet edes auttavasti urheilullinen ja tottunut valmennuksen vastaanottamiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös