Golfin harrastajat

  • 491 422
  • 2 952
Miksi poistua jatkiksesta kun täältä tulee kuitenkin se tieto...

Mutta oikeasti jatkokysymys. Meinasin ostaa uudet raudat ensi kesään mennessä. Mikä on fittauksen hyöty ja kustannus? Minä haluan vain pelata sen 10-20 kiekkaa kesässä ja pitää hauskaa. Toki haluaisin uudestaan myös lähemmäs singeliä, mutta en tiedä riittääkö aika lähipelitreeniin, joka kuitenkin tärkeintä singeliä kohti mennessä. Mutta siis onko mitään järkeä tehdä mailat mittojen mukaan jos se maksaa, vai maksaako se? En oikeasti tiedä kun edelliset raudat on kuten kerrottu vuodelta 91.
Fittaus on minun mielestä ihan must, jos haluaa yhtään tietää mitä oikeasti saa mailoiltaan, jos on täysin satunnaispelaaja (3 krt. vuodessa), niin eipä sillä silloin ole väliä, mutta jos kerran haluaa panostaa uusiin mailoihin, niin se 50-100e fittauksesta ei siinä paljoa tunnu päälle. Omassa fittauksessa tuli sellaisia komboja vastaan, että ei niillä olisi pystynyt edes pelaamaan...

Yksi asia pitää kuitenkin pitää muistaa ennen fittausta, joka on se, että jos käynnissä on jonkinlainen swingi-projekti, kannattaa se viedä ensin maaliin ennen kuin aletaan mailoja kartoittamaan.. nämä asiat vaikuttavat niin paljon jo lähtökohtaisesti tulokulmiin ja nopeuksiin, että esim. varsien suhteen voidaan mennä aivan perseelleen, jos fitattu kaveri paukutteleekin 5-8mph kovempia ja puhtaampia niittejä puolen vuoden kuluttua.

Jos asenne on se, että "tällä swingillä mennään ja vakavampaa tästä ei tule", niin ehdottomasti fittaukseen ja sieltä varmasti löytyy oikeanlaiset kepit omaan swingiin.

Harva ostaa autoakaan ennen koeajoa.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Saako kysellä tyhmiä?

Ei se mitään, kysyn silti. Kysyin tätä myös toisessa ketjussa, mutta ehkä täältä löytyy enempi tietäjiä. Mikä golfkelloksi, kun kellolta kaipaa muutakin?

Tähän asti käytössä ei ole ollut mitään, millä arvioida etäisyyksiä. Joskus kännykkäsovelluksella, jos pelikaverilla ei ole ollut kelloa kädessä/kiikaria mukana. Nyt kun vanha Polar V800 vetelee viimeisiään, voisi päivittää samalla laitteeseen, joka palvelisi myös golfissa. Mutta kun pitää siinä laitteessa olla muutakin, golf on sittenkin vain osa elämää.

Mikä siis kelloksi, jos seurannassa erityisesti:
- hiihtolenkkien pituudet, sykkeet ja kestot (sykkeen mittaus voi hyvin olla vyöllä, en usko, että rannemittaus hiihdossa on toimiva)
- golf-kellon ominaisuudet: etäisyydet lipulle Suomen kentillä
- juoksuun samat kuin hiihtoon löytyvät varmasti kaikista
- kestävä (pidän ranteessa aina), myös hyvä akunkesto on plussa
- päivittäinen askelmäärä

Mitäs teidän ranteissa kiiluu? Kiikareihin en ajatellut vielä panostaa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Enempää mainostamatta Garmin on laadukas älykellojen valmistaja ja sieltä löytyy useampi malli. On vähän sitten ostajasta kiinni, paljonko siihen haluaa rahaa laittaa kiinni. Hintahaarukka on kuitenkin monta sataa euroa.

Kiikareihin en ajatellut vielä panostaa.
Ei kannata ajatella näin. Kiikari on nopea, tarkka ja helppokäyttöinen laite, jolla voi ottaa mitä vaan mittoja kentällä. Puihin, isoihin kiviin, edellä menevien ihmisten selkiin jne. kaikkeen sellaiseen, johon mikään älykello ei kykene.

Osta siis molemmat, niin kuljet tiedon valtaväylällä, harrastat mitä tahansa.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Itse ostin kiikarin black friday tarjouksesta, monta kertaa kyrsi viime kesänä kun ei ollut varma mitoista. Ja varsinkin jos vieraskentillä pelaa, niin tuo helpottaa oloa kummasti.
 

DDeke

Jäsen
Saako kysellä tyhmiä?

Ei se mitään, kysyn silti. Kysyin tätä myös toisessa ketjussa, mutta ehkä täältä löytyy enempi tietäjiä. Mikä golfkelloksi, kun kellolta kaipaa muutakin?

Tähän asti käytössä ei ole ollut mitään, millä arvioida etäisyyksiä. Joskus kännykkäsovelluksella, jos pelikaverilla ei ole ollut kelloa kädessä/kiikaria mukana. Nyt kun vanha Polar V800 vetelee viimeisiään, voisi päivittää samalla laitteeseen, joka palvelisi myös golfissa. Mutta kun pitää siinä laitteessa olla muutakin, golf on sittenkin vain osa elämää.

Mikä siis kelloksi, jos seurannassa erityisesti:
- hiihtolenkkien pituudet, sykkeet ja kestot (sykkeen mittaus voi hyvin olla vyöllä, en usko, että rannemittaus hiihdossa on toimiva)
- golf-kellon ominaisuudet: etäisyydet lipulle Suomen kentillä
- juoksuun samat kuin hiihtoon löytyvät varmasti kaikista
- kestävä (pidän ranteessa aina), myös hyvä akunkesto on plussa
- päivittäinen askelmäärä

Mitäs teidän ranteissa kiiluu? Kiikareihin en ajatellut vielä panostaa.

Voin suositella Garmin Venua. Itsellä kädessä päivittäin.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei siitä kellostakaan haittaa ole, mutta kiikareita suosittelen nimenomaan golfin peluuseen.
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Yhdyn myös kiikarin suosittelijoihin. Mulla on joku metsästysliikkeestä ostettu halpis, jolla silläkin pärjää mainiosti. Ei ole edes pinseekeriä, ja silti saa jopa pelkästä tangosta "kiinni" vielä n.170m päästä. Lippuun vielä kauempaakin, etenkin jos(kun) siellä on prisma kepin nokassa.

Kelloa ei ole tullut kokeiltua, mutta itselläkin jos sellainen tulee hankittua, niin sen tulisi toimia nimenomaan urheilukellona monipuolisesti. Itse pelaamisen kannalta pidän tosiaan kiikaria oikein toimivana ratkaisuna.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos on Omenamiehiä, niin eikös Apple Watch täytä tarpeet kohtuu hyvin, ja isohkona bonuksena kellolla pystyy vielä syöttämään tuloksetkin suoraan tasoitusjärjestelmään. Ja näkee ne etäisyydetkin. Eli kännykkään tai tuloskorttiin ei tarvitse kierroksen aikana koskea ollenkaan.
Itse vetelen Androidilla ja Wearissa ei Gamebook-tukea ole, joitain muita gps-sovelluksia kylläkin (Hole19 ja Golf Pad)
 
Viimeksi muokattu:

F#21

Jäsen
Mulla oli muuten viikonloppuna ensimmäinen opetustuokio tälle kaudelle. Svingissä pääpainona läpimeno ja siinä on aiemmin ollut jonkun verta ongelmia. Tunnin harjoittelun ja muutaman pienemmän harjoituksen jälkeen alkoi löytyä oikea tekniikka ja ai että kun pallon lyöminen tuntui mahtavalta. Nyt tajuan paremmin mitä se pallon oikea "puristus" osumassa tarkoittaa.

Samalla tuossa huomasi miten ei ole itse osannut yhtään aktivoida pakaroita svingin aikana. Nyt on kolmatta päivää pakara kipeenä kun sitä joutui käyttämään oikein. Täytyykin jatkossa lihastreeneissä ottamaan huomioon pakaroiden vahvistaminen.

Toinen tunti treenissä meni sitten chippien harjoitteluun ja siinä en vielä ole varma tekniikasta. Harjoiteltiin käsien pitämistä reilusti lavan edellä koko lyönnin ajan ja mulla ei oikein itseluottamusta tohon löytynyt. Täytyykin nyt keväällä keskittyä eniten lähipelin harjoitteluun yhdessä puttaamisen kanssa.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikä siis kelloksi, jos seurannassa erityisesti:
- hiihtolenkkien pituudet, sykkeet ja kestot (sykkeen mittaus voi hyvin olla vyöllä, en usko, että rannemittaus hiihdossa on toimiva)
- golf-kellon ominaisuudet: etäisyydet lipulle Suomen kentillä
- juoksuun samat kuin hiihtoon löytyvät varmasti kaikista
- kestävä (pidän ranteessa aina), myös hyvä akunkesto on plussa
- päivittäinen askelmäärä

Mitäs teidän ranteissa kiiluu? Kiikareihin en ajatellut vielä panostaa.

Itse olen käyttänyt Garminin Fenix 6X Pro:ta niin golfatessa, hiihtäessä kuin muissakin aktiviteeteissä. Kelloon olen ollut todella tyytyväinen mm. golfkentällä ja sen antamat etäisyydet ovat riittävän tarkat minun tasoiselle klubituupparille. Lisäksi kellon ja Garmin golf -sovelluksen avulla saa mielenkiintoista dataa kierrokselta lyöntien mitoista yms. ja voit vaikka jälkikäteen fiilistellä kierrosta kentän karttanäkymältä.

Tuohon kaipaamiesi ominaisuuksien listaan voi laittaa voi tämän laitteen kohdalla laittaa käytännössä ruksin jokaiseen kohtaan. Ainoastaan sykkeen mittaus on defaultina ranteesta, mutta hankkimalla erillisen sykevyön saa tuonkin puutteen kierrettyä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lisäksi kellon ja Garmin golf -sovelluksen avulla saa mielenkiintoista dataa kierrokselta lyöntien mitoista yms. ja voit vaikka jälkikäteen fiilistellä kierrosta kentän karttanäkymältä.
Tietääkö tuo jostain millä mailalla olet lyönyt? Olin itseasiassa melkein unohtanut, että hankin jo syksyllä tarjouksesta GolfPad -tagit, eli sellaiset mailojen päihin ruuvattavat nfc-tunnisteet, joita sitten ennen lyöntiä täpäytetään taskussa olevaan puhelimeen, niin sovellus tallettaa ja mittaa lyönnit ja statsit. Vissiin sen pitäisi sitten alkaa tehdä mailaehdotuksiakin Wear-kellon sovellukseen jossa gps rangefinder. Täyttä hifistelyä ja liioittelua minun tasoiselle pelaajalle (jos rautaseiskalla pallo lentää satunnaisesti vuorotellen 100, 120 ja 140 metriä niin tiedän kyllä ilman sovellustakin että ongelma ei varsinaisesti ole mailavalinnassa), mutta kun halvalla sai.

Onko tällaisista kokemuksia jollain? Arccos ja GameGolf vissiin samantapaisia.
 

Katto

Jäsen
Mulla on se Garminin Vivoactive, joka on varmaan niiden halvin (n185e). Se toimii muuten ihan hyvin, mutta se datan kertyminen siihen Garmin golf sovellukseen on puutteellista. Se ottaa lyönnin sieltä ja toisen täältä. Sitä on siksi aika vähän tullut käytettyä. Muuten kyllä hyvä ja monipuolinen kello.

Mulla on draiverissa sellainen Arccosin sensori joka mittaa siihen Arccos aplikaatioon lyöntien pituudet. Siinä hankaluutena on se, että kännykkää pitää pitää taskussa kun lyö. Musta sellainen on vähän hassua, enkä siksi muihin mailoihin jaksakaan mitään sensoreita asennella. Lisäksi Arccos aplikaatio imaisee vanhan Iphonen akun aika nopeasti tyhjäksi.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vasemmalle kaartaa joka toinen svingi taas tauon jälkeen. Mikä vittu siinä on?
Tähtää oikealle.

Ei vaan, aina ensimmäinen tarkistus on ote mailasta. Jos on neutraali tai heikko grippi, niin sitten tutkitaan eteenpäin. Itse olen usein astunut siihen miinaan, että lähtee vääntämään swingiä erilaiseksi, vaikka vika on otteessa.
 

F#21

Jäsen
Hankala tuota on neuvoa sen enempää näkemättä lyöntiä, gripin tarkistuksella kannattaa tosiaan aloittaa.
Jos et saa hommaa itse toimimaan niin seuraavaksi helpoin tapa on käydä opetuksessa. Sitä suosittelen muutenkin jos haluaa löytää parannuskohteita omasta svingistä.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Lefti vai rightin pelaaja?

Lätkässä lefti, golfissa right.

Tähtää oikealle.

Ei vaan, aina ensimmäinen tarkistus on ote mailasta. Jos on neutraali tai heikko grippi, niin sitten tutkitaan eteenpäin. Itse olen usein astunut siihen miinaan, että lähtee vääntämään swingiä erilaiseksi, vaikka vika on otteessa.

Grippi voi hyvin olla syynä. Sen kanssa olen kipuillut, mutta siihen tällä hetkellä yritän juuri eniten kiinnittää huomiota sen lisäksi, että lapa pysyy "avoinna".
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Grippi voi hyvin olla syynä. Sen kanssa olen kipuillut, mutta siihen tällä hetkellä yritän juuri eniten kiinnittää huomiota sen lisäksi, että lapa pysyy "avoinna".
Vahva suositus sille, että grippi kannattaa käydä ihan pron kanssa katsomassa kuntoon. Youtubestakin löytyy ihan hyvin videoita, jos niistä oikein ymmärtää.

Kannattaa myös varautua siihen, että se uusi grippi tuntuu aivan paskalta vielä pitkään. Tein itse loppukaudesta ison muutoksen grippiin (vahva-->neutraali) ja siihen meni vähintään 3x100 palloa rangella ja muutama kierros päälle, että alkoi tulemaan uusi ote selkärangasta ja tuntui vielä hyvältä. Asiaa auttaa se, jos pystyy esimerkiksi himassa kotitoimistolla tai muuten vaan iltaisin edes pitämään mailaa kädessä (heh) ja totutella grippiin sitä kautta lisää.

Ja oli muuten itselle ihan helvetin hyvä muutos. Tässä vielä Padraig latoo totuuksia:



 

F#21

Jäsen
Lätkässä lefti, golfissa right.



Grippi voi hyvin olla syynä. Sen kanssa olen kipuillut, mutta siihen tällä hetkellä yritän juuri eniten kiinnittää huomiota sen lisäksi, että lapa pysyy "avoinna".
Saatko jotenkin tarkistettua matolta svingisuunnan, eli tuleeko se sisältä ulos vai ulkoa sisälle? Tällä vähän ymmärtää lähteekö pallo kuitenkin suht oikeaan linjaan, jolloin pieni grippimuutos saattaisi tosiaan auttaa.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Vahva suositus sille, että grippi kannattaa käydä ihan pron kanssa katsomassa kuntoon. Youtubestakin löytyy ihan hyvin videoita, jos niistä oikein ymmärtää.

Kannattaa myös varautua siihen, että se uusi grippi tuntuu aivan paskalta vielä pitkään. Tein itse loppukaudesta ison muutoksen grippiin (vahva-->neutraali) ja siihen meni vähintään 3x100 palloa rangella ja muutama kierros päälle, että alkoi tulemaan uusi ote selkärangasta ja tuntui vielä hyvältä. Asiaa auttaa se, jos pystyy esimerkiksi himassa kotitoimistolla tai muuten vaan iltaisin edes pitämään mailaa kädessä (heh) ja totutella grippiin sitä kautta lisää.

Ja oli muuten itselle ihan helvetin hyvä muutos. Tässä vielä Padraig latoo totuuksia:




Ongelmat alkoivat itse asiassa viime syksynä, kun pro korjasi tuota silloista grippiäni. Todennäköisesti en ole sisäistänyt hänen ohjeitaan oikein. Sitä ennenkin toki tuli lyöntejä, jotka suuntautuivat vasemmalle, mutta tämän jälkeen vielä huomattavasti enemmän.

Kiitokset tuosta linkistä, täytyy tutustua.

Saatko jotenkin tarkistettua matolta svingisuunnan, eli tuleeko se sisältä ulos vai ulkoa sisälle? Tällä vähän ymmärtää lähteekö pallo kuitenkin suht oikeaan linjaan, jolloin pieni grippimuutos saattaisi tosiaan auttaa.

Miten voisin tämän siis käytännössä tehdä?
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tietääkö tuo jostain millä mailalla olet lyönyt?

Ei tiedä sovellus automaattisesti millä mailalla on lyöty. Ne voi jälkikäteen lisätä itse sinne jos muistaa tai sitten taas kaupan kauppa ja Garmin Approach CT10 -nastat mailan päihin. Itse lisäilen manuaalisesti jälkikäteen mailat, kun muistan ainakin kotikentältä millä mailalla tuli mistäkin kuokittua.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten voisin tämän siis käytännössä tehdä?
Trackmanin simulaattorilla. Shot analysis näyttää varsin hyvin mailan kaaren sekä lavan asennon osumahetkellä.
Syitähän tuohon sun ongelmaan voi olla useita. Sekin, että lähteekö pallot suoraan sinne vasemmalle (pull) vai alkuun suoraan ja kaartaa lopuksi vasemmalle (hook/draw)?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: F#21

F#21

Jäsen
Miten voisin tämän siis käytännössä tehdä?

Jos matolle jää jälki lavasta, niin siitä voisi vähän tähän malliin katsoa miten lyönti kulkee;




Toinen on sitten kuvata kameralla lyönnin takaa ja siitä hidastettuna katsoa miten palloon tullaan. Ja sitten voi myös sijoittaa mailahupun tai esim. tiin lyöntilinjalle niin, että jos lyönti tulee ulkoa-sisälle, niin se osuisi tuohon merkkiin ennen palloa.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Trackmanin simulaattorilla. Shot analysis näyttää varsin hyvin mailan kaaren sekä lavan asennon osumahetkellä.
Syitähän tuohon sun ongelmaan voi olla useita. Sekin, että lähteekö pallot suoraan sinne vasemmalle (pull) vai alkuun suoraan ja kaartaa lopuksi vasemmalle (hook/draw)?
Jos matolle jää jälki lavasta, niin siitä voisi vähän tähän malliin katsoa miten lyönti kulkee;




Toinen on sitten kuvata kameralla lyönnin takaa ja siitä hidastettuna katsoa miten palloon tullaan. Ja sitten voi myös sijoittaa mailahupun tai esim. tiin lyöntilinjalle niin, että jos lyönti tulee ulkoa-sisälle, niin se osuisi tuohon merkkiin ennen palloa.


Jes. Kiitokset molemmille vinkeistä.

Täytyy alkaa hieroa tuota kuntoon. Josko se siitä kesään mennesssä taas suorenisi. (Ja lihava kissa @Fat Cat niin ikään. )
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös