Golfin harrastajat

  • 491 978
  • 2 957

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tänäan aamulla napsahti elämäni toinen holari ja ensimmäinen par 3:lla. Lyötiin jyrkkään mäkeen ylös, joten sitä ei nähnyt, miten se kuppiin upposi, mutta pelikaveri totesi lyönnin aikana jo, että nyt kuoharit jäihin. Onhan se fiilis hieno, vaikka tulos jäi parin väylän missaamisen jälkeen 81 lyöntiin ja vielä väylällä 10, jossa holari syntyi olin vain yhden yli parin. Perjantaina ensimmäinen 80 alitus tällä kaudella, joten kai pitää näin "tumpelon" golffarin oltava enemmän kuin tyytyväinen viikonloppuun.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Oijoi, ylihuomenna pelaamaan yksi Espanjan hienoimmista kentistä, Finca Cortesin. Oudon vähän on netissä esittelyjä väylistä. Ei oikein viiti klubikisaa (kisamaksu 150e) varten käydä harkkakierrosta pelaamassa (green fee 300e) :)

E: Eilen kävin kotikentällä Mijas Golfin Los Lagosilla tuuppaamassa 12. kierrokseni vuoden sisään (kolmen viikon täystauon jälkeen), reenattua ei ole tullut lainkaan, tuloksena par 2 birdiellä, 2 bogilla ja 14 parilla. Aikaisemmat vinot lyönnit saatiin pois yksinkertaisella jutulla. Huomiseen kisaan siis positiivisin mielin :)
 
Viimeksi muokattu:

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Huhhuh! 11 stimpin griinit on nopeat - varsinkin kovassa tuulessa. Termi "aivan virheetön" sai merkityksensä - se on Finca Cortesin. Äärimmäisen ystävällinen palvelu ja kenttä aivan uskomattoman hyvässä kunnossa: harkkagriinille mentäessä en ollut ennen pinnan kokeilua varma, onko harkkagriini aitoa vai keinonurmea. Aitoa se oli...

Kovassa tuulessa pelattu kisa meni itseltä penkin alle, mutta hienojen maisemien ja huippukuntoisen kentän yhdistelmä auttoi pitämään mielen positiivisena.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Jatketaan yksinpuhelua: uusi tasoitusjärjestelmä tuottaa hieman harmaita hiuksia. Viime talvena tasoitus putosi 2,5:stä 1,7:ään, joka sekin on jo alhaisin tasoitukseni koskaan. Liityin Espanjan golfliiton jäseneksi 27.8. tuolla 1,7:llä, minkä jälkeen olen pelannut kolme kisaa: 28, 25 ja 35 pistettä. Viimeisen kisan jälkeen tasoitukseni kuitenkin laski 1,2:een?? Aika jännä, kun en ole yhtään kisaa pelannut edes omaan tasoitukseeni.

Miten muille vaikutti tämä uusi systeemi? Miten golfkesä yleensäkin meni?
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Uusi järjestelmä on kyllä mielenkiintoinen. Se laskee ymmärtääksen koko ajan edellisen 20 kierroksen joukosta 8 parasta ja näiden keskiarvo on tasoitus. Sinulla kai sieltä pudonnut joku huono pois tuon 35 pisteen tilalta.

Itsellä meni koko kausi ihan plörinäksi. Toukokuussa viikon Katinkullan lomalla tuli pelattua ahkerasti ja paras kierros olikin jo 76 lyöntiä. Tämän jälkeen aika golfille oli kortilla ja kierroksi tullut ehkä 6 tai 7 (vaikka kausikortti onkin) joista paras tulos 80, keskiarvo siellä 86 hujakoilla. Jos sitten ensi kesänä ehtisi ja motivoituisi hieman taas harjoittelemaan. Tasoitukseen en ole pystynyt pelaamaan kuin yksittäisiä kierroksia viimeisen kolmen vuoden aikana.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Saadakseen tasoituksen "oikealle" tasolle pitäisi vain jaksaa kirjata kaikki tulokset tasoituskierroksiksi, jonka jälkeen tasoitus on mielestäni aika hyvin kohdallaan, etenkin jos pelattuja kierroksia on riittävästi.

Nythän uusi laskenta huomioi 20 viimeisintä tasoituskierrosta, joista se laskee 8 parasta, joiden perusteella tasoitus syntyy. Esimerkiksi omalla kohdallani viimeisin huomioitava on 84 lyöntiä, joka tippuu pois kahden pelatun kierroksen päästä. Se on kuitenkin huonompi, kuin kahdeksan kierroksen keskiarvo, joten vaikka pelaisin vain 83 lyöntiä, joka vanhalla systeemillä antaisi minulle kotikentälläni 34 pistettä, niin tasoitukseni paranisi.

Tuo laskenta on aika selkeä, kun siihen pääsee sisälle ja tärkeintä olisi mielestäni kirjata riittävästi kierroksia. Mikäli teet tasoituskierroksen vain aina parhaassa säässä jne., niin käy helposti niin, että tasoitus on liian hyvä tavallaan ja sitten kisoissa pelaat kohtuullisellakin kierroksella sitä +-30 pistettä. Toinen ääripää ovat ne scrablepelaajat, jotka "varjelevat" tasoitustaan 20-30 tasolle ja kiertävät kenttiä hakemassa pokaaleja.

Mielestäni tasoitus ei oleellisesti muutu uuden laskennan vuoksi, mikäli kierroksia kirjataan aina pelatessa (no ehkä jonkun pahan sadekelin kierroksen voi jättää pois, kuten itsekin jätin sunnuntaina ja pelasin vain 9 reikää, tosin omassa tasoituksessani). Sitten kun on tarpeeksi hyvä pelaaja ja pelataan vain lyöntipeliä, niin tasoituksillahan ei ole enää merkitystä.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse juuri lauantaina olin kisassa jossa tuo sovellus oli käytössä ja hyvin toimi. Pelikaverina ollut vanhempi rouva kyllä valitteli että huono sovellus ja aina jumissa. En tiedä onko sitten vain vanhemmalle polvelle vaikea.

Itse kisasta. Aloitimme urakkamme ysiltä, siihen ihan perus par. Sen jälkeen putkeen bogi, tupla, quadruple bogi, tupla, bogi. Oli se kisa taputeltu siinä sitten. Kentän etuysi (oma takaysi) kuitenki kahdella bogilla ja kahdella birkulla par tulokseen. Vielä se kone lämpeää, vaikka täyttä kuraa oli tuo ensimmäinen puolisko.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Minä olen jumiutunut ihan totaalisesti tuon tuloksen kanssa. Kesäkuusta asti joka kierros on 87-92. Tuosta ei vain pääse alaspäin. Tuota ennen oli järjestäen 95-100 about kaksi kesää. Olen pelannut golfia kuutisen vuotta.

E: kierroksia tänä kesänä 58.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Jos taso on vakiintunut, niin tavallaan se on hyvä. Siitä vain sitten analysoimaan omaa peliä. Mitä itse yritän tarkistella on ensin avaukset väylälle tai ainakin väylän vieressä heti, kotikentällä tulee 15 draivia ja jos saan 14-15 onnistunutta, niin tulos on aika varma se noin 80-85, joskus alle.

Griiniosumat on sitten toinen, niitä pitäisi saada se noin 8-10, jolloin saat yleensä sen noin 10 paria. Kolmantena on tietysti putit ja hyvällä kierroksella niitä tulee noin 30, jos alkaa tulla lähemmäs 40, niin tulos ei voi olla hyvä.

Omassa pelissäni tärkeintä on lähipeli griinin vieressä ja putit, kun ne toimivat ja avaus pysyy kentällä, niin tulos pysyy ainakin kohtuullisena. Kun ikää tulee, niin lähipelin merkitys korostuu lyönnin mittojen yleensä lyhentyessä.

En osaa ketään neuvoa, mutta se aukaisee omaa pelaamista, jos joskus jaksaa kirjata noita lukuja omasta pelistä ja sieltä löytyy usein helposti se sillä hetkellä oleva suurin ongelma. Itselläni oli alkuvuodesta putti suurin haaste, jatkuvasti noin 36-40 puttia ja silloin ei tulosta tule. Pistin putin kuntoon ja tulos parani heti sen 5-7 lyöntiä kierroksella. Kierroksia takana enemmän kuin vuosiin, noin 80.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Tänä kesänä tuli alettua pelaamaan "tosissaan" golfia ja treenattua tavoitteellisesti. Kierrokset ovat todella vähäisiä, mutta tuleekin tehtyä pari treeniä viikossa swingin ja lähipelin eteen. Uskon itse että enemmän hyötyä näin alkuvaiheessa opetella oikea swingi, kuin pelattua paljon kierroksia. Tämä siksi että kierroksella ei tule koetettua eri tekniikoita ja lyöntimäärätkin jäävät vähäisemmäksi kuin ajaltaan saman pituinen range treeni. Saa kommentoida jos on eri mieltä minun lähestymistapani kanssa.

Hieman on tasoitus tippunut ja peli parantunut, mutta ei vielä kauheasti. Positiivisella mielellä ehkä eniten kuitenkin siitä syystä, että enää ei tule sitä hurjaa slaissia mikä aiemmin tuli. Lisäksi välillä tulee niitä ns huippulyöntejä, mitä ei aiemmin tullut, vaikkakaan lyöntivarmuus ei ole riittävällä tasolla. Mielenkiintoinen projekti ollut tähän asti, ja oman swingin videointi ja vertaaminen huippuammattilaisten slow motion swingeihin on ollut opettavaista. Tärkeimmät yksittäiset ahaa-ideat ovat olleet planen miettiminen, "flying elbow":n saaminen kuriin, lantion saaminen mukaan backswingissä, sekä lyönnin lähteminen jaloista ja kropasta eikä käsistä. Lisäksi alkuasennossa on ollut paljon korjaamista.

Pari kysymystä tullut mieleen tässä puttaamiseen liittyen. Ilmeisesti tuohon on kaksi koulukuntaa, että kuinka tiukalla gripillä pitää mailasta? Itsellä tuntuu että kevyellä gripillä on epävarma olo, kun lapa voi helposti heilahtaa väärään suuntaan, eli itse tykkään tiukasta otteesta. Tässä tosin välillä tuntuu että lyönnin rentous kärsii josta syystä pituuskontrolli on vaikeampi.

Toinen kysymys puttiin, otin aiemmin otteen gripin alhaalta. Nyt olen koettanut opetella hieman pystympää asentoa ja gripata gripin ylhäältä, koska pitkät putit tuntuvat tökkivän ja pituuskontrolli ei ole kunnossa. Lyhyissä puteissa ehkä hieman varmempi olo alempaa grippaamalla, mutta haluaisin opetella yhden toimivan tekniikan kaikkiin putteihin. Vai ruukaavatko kokeneemmat pelaajat putata hieman eri tyylillä pitkät ja lyhyet putit?
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Tällä olisi toinen aloittelija ja mietin tuota omaa bägiä. Mailoja löytyy raudat 5-9SW ja PW. Sitten on draiveri ja hybridi.

Rautamailoilla lyöminen sujuu kaikista ”varmimmin”. Välillä avaan rautavitosella, välillä hybridillä. Draiveri on sen verran järeä, että aikalailla metsiä pitkin menee jos sillä avaa ja käyttö on jäänyt vielä vähälle.

Onko tarvetta täydentää settiä puumailalla 3 tai 5? Miten nuo puumailat eroaa hybridistä?

Kaikki vinkit puttaamiseen kelpaa tänne myös...
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tuohon, missä harjoitellaan, niin itse en jaksa juuri käydä rangella, se on tylsää, monissa paikoin huonot pallot ja pääset aina lyömään tasaiselta. Oikeassa golfissa pallo ei vain makaa aina hyvin jne. Toisaalta ymmärrän tietysti, että toistot ja niiden määrät ovat tärkeitä, itsekin alkuvuosina löin talvella sisällä valtavan määrän, jotta löysin ns. kosketuksen, mutta nyt en ole käynyt vuosiin talvella enää sisällä lyömässä.

Puttaamisesta en sano mitään, jokainen tekee tyylillään, toiset haluavat paksun gripin, toiset ohuen, toiset kärkipainoisen mailan jne. Minusta vain on tärkeintä tasainen liike, jossa pituus putin pituus säädellään lähinnä backswingillä. Jossain vaiheessa, kun aloittelin, niin jaksoin harjoitella puttia ja kaikki ajatus läksi siitä, että 1. putti on aina metrin sisällä reiästä ja putti ei saa jäädä lyhyeksi. Lähtökohtaisesti kaikki metriset tai alle pitää pystyä upottamaan, sanotaan että 98/100.

Tänään kävin nopean kierroksen aloittelijan kanssa, hankin hänelle draiverin, jota lähdettiin harjoittamaan. Kierroksen aikana herra oppi sen ja kaikki perustui rauhalliseen, ei liian pitkään taaksevientiin, samoin alakättä hiukan säädettiin ja saatiin pallon lentokaari korkeammaksi, hiukan avattiin lapaa. Loistavasti toimi ja lopussa draivit erittäin märällä kentällä ilman rulleja noin 150-170m, mikä on ihan kelpo tulos yli 50v-pelaajalle ja aloittelijalle.

Oma peli kolmella rautamailalla, 8, P ja wedge56, putteri ja draiveri, 83 lyöntiä, johon sisältyi yksi outti ja triplabogey. Täysin peruspeliä, putteja 31 ja asenne oli koko ajan, ettei bogeyta huonompaa, tämä tuo usein tullessaan hyvän tuloksen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko tarvetta täydentää settiä puumailalla 3 tai 5? Miten nuo puumailat eroaa hybridistä?
Myös aloittelijana sanoisin että ei ainakaan molemmille tarvetta. Toisaalta kolmonen olisi hyödyllisempi draiverin ja hybridin väliin, toisaalta vitosella saisit pallon paremmin ilmaan ja vähän lyhempi varsi niin helpompi lyödäkin kuin kolmonen. Käytännössä kuitenkin hybridi on niin paljon helpompi lyödä kuin puut ja olet sen verran harvoin väylällä (sori), että et varmaan puumailaa montaa kertaa kierroksella käyttäisi. Tai no ehkä avauksissa jos se draivaus on vielä hakusessa. Se kannattaa kyllä ottaa haltuun, koska tuo peliin ihan eri lailla iloa (varsinkin sitten kun/jos lyöt keltaisilta) kun avaus on about siellä missä haluaa eikä aina tarvitse lähteä hirveällä taistelulla kohti edes sitä par:ia.

Ite olen työstänyt draiviani ao opeilla (myös muut Saguton videot minusta hyviä) ja aluksi löin tarkoituksellisen rauhallisesti kunnes sain slaissin pois. Nyt sitten uskallan välillä jo lyödä täyttä explosionia. Ei ne silti mitään kammopommeja ole, mutta mahdollistavat minulle tasoituksen kehittymisen kunhan saan kakkoslyönnin (ja lähipelin, ja puttaamisen...) sujumaan.



Muutenkin on ollut ihan mielenkiitoista seurata miten Saguton videoilla oli aluksi joitain satoja tai tuhat katsojaa ja nykyään sitten jo satoja tuhansia.
Videoitahan on yt täynnä, mutta osa on minusta täysin kummallisia tai jopa haitallisia. No ehkä ne avautuu eri tasoisille pelaajille eri tavalla. Ja tietysti ihan pron opetus on ns oikea asia.
 

F#21

Jäsen
Alkuun vähän enemmän rangeharjoittelua on mun mielestä ihan fiksua, jotta saadaan lyöntiin varmuutta ja ymmärtää miten eri mailoilla lyödä. Sen jälkeen käyttäisin aikaa lähipelialueella chippien, pitchien ja puttaamisen osalta. Rangella varsinkin draivi kuntoon.

Sitten vaan kentälle ja pelaamaan. Siellä sitä pikkuhiljaa havaitsee mikä osa-alue pelistä tarvitsee eniten treeniä. Suosittelen myös ottamaan prolta yksityistunteja, sillä sieltä saat heti neuvoja ja saatat oppia nopeasti uusia asioita.

Kesän pelit meni itsellä vähän vaihdellen. Tasoitus pysynyt nyt 13 kohdilla, mutta pelit ja treeni jääneet vähemmälle kun kroppa jatkuvasti rikki. Elokuun alussa oli peli aivan sekaisin, mutta yksi tunti opetusta sai taas hommaan järkeä ja lisää intoa.
Pakko muuten suositella Heini Haapalan opetusta. Monella eri prolla käynyt, mutta Heinin kanssa saanut parhaiten opit perille. Tämä on tietenkin melko yksilöllistä, joten ei sovi varmastikaan kaikille.
 

Murskaaja

Jäsen
Kesän aikana tasoitus laskenut muutaman pykälän, mutta ilokseni svingi löytyi nyt kun alkaa kausi olla pikkuhiljaa ohi.

Muutoksia:

-Vasemman käden (olen right) ote pelkästään sormien varaan.
-Oikean käden ote vasemman peukalon päälle peukalon ja etusormen varaan
-hartioiden ja rintarangan kierto (ei kääntö) taakse niin pitkälle kuin liikkuvuutta on
-mahdollisimman rento lyönti (maksimaalinen lagi)

Näillä eväillä aloin lyömään suoria lyöntiä, draiveriin mittaa 20-40m lisää ja rautamailoihin 10-15 metriä. Neljä vuotta tullut pelattua ja pari viikkoa sitten näiden muutosten jälkeen golf tuntuu ensimmäistä kertaa joskus jopa helpolta lajilta.

Onneksi koronan takia ulkomaan golfreissuja ei tarvitse tehdä ja pääsee heti 7 kk jälkeen uudestaan aloittamaan kauden.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jos taso on vakiintunut, niin tavallaan se on hyvä. Siitä vain sitten analysoimaan omaa peliä. Mitä itse yritän tarkistella on ensin avaukset väylälle tai ainakin väylän vieressä heti, kotikentällä tulee 15 draivia ja jos saan 14-15 onnistunutta, niin tulos on aika varma se noin 80-85, joskus alle.

Griiniosumat on sitten toinen, niitä pitäisi saada se noin 8-10, jolloin saat yleensä sen noin 10 paria. Kolmantena on tietysti putit ja hyvällä kierroksella niitä tulee noin 30, jos alkaa tulla lähemmäs 40, niin tulos ei voi olla hyvä.

Omassa pelissäni tärkeintä on lähipeli griinin vieressä ja putit, kun ne toimivat ja avaus pysyy kentällä, niin tulos pysyy ainakin kohtuullisena. Kun ikää tulee, niin lähipelin merkitys korostuu lyönnin mittojen yleensä lyhentyessä.

En osaa ketään neuvoa, mutta se aukaisee omaa pelaamista, jos joskus jaksaa kirjata noita lukuja omasta pelistä ja sieltä löytyy usein helposti se sillä hetkellä oleva suurin ongelma. Itselläni oli alkuvuodesta putti suurin haaste, jatkuvasti noin 36-40 puttia ja silloin ei tulosta tule. Pistin putin kuntoon ja tulos parani heti sen 5-7 lyöntiä kierroksella. Kierroksia takana enemmän kuin vuosiin, noin 80.
Näiden statistiikkojen pitämiseen Golf Gamebook on ihan hyvä, lähes kaiken tarpeellisen saa kirjattua itselleen ylös jopa ilmaisversioon. Itselläni suurin ongelma on griiniosumissa, joissa prosentti on tällä hetkellä surkea 20. Kun pelitasoitus kotikentällä on 18, niin tuosta tulee 80% väylistä se ylimääräinen lyönti, jolloin muuhun virheeseen ei jää varaa. Ja tosiaan itselläni nuo greenille tarkoitetut lyönnit päätyvät jopa aika kauas greenistä, bunkkereihin jne. Lähipeli sinänsä on ihan OK tasolla, chippailu sujuu ja puttejakin tulee keskimäärin alle 2 / reikä kierroksella.

Sama tilanne siis kuin @ADX_03 lla, siinä kohtaa kun pelitasoitus menee bogiin per väylä, niin parantaminen on jo huomattavasti vaikeampaa, kun mistään et saa ilmaista lyöntiä.
 

Fordél

Jäsen
Tällä olisi toinen aloittelija ja mietin tuota omaa bägiä. Mailoja löytyy raudat 5-9SW ja PW. Sitten on draiveri ja hybridi.

Rautamailoilla lyöminen sujuu kaikista ”varmimmin”. Välillä avaan rautavitosella, välillä hybridillä. Draiveri on sen verran järeä, että aikalailla metsiä pitkin menee jos sillä avaa ja käyttö on jäänyt vielä vähälle.

Onko tarvetta täydentää settiä puumailalla 3 tai 5? Miten nuo puumailat eroaa hybridistä?

Itse ratkaisin asian niin, että mulla on draiverin ja hybridin välissä vain puu4. Paljoa ei tule puu4:sta käytettyä, mutta joissain avauksissa ja joskus hyvin harvoin väylälyönneissä.

Mulla katosi kesän aikana ihan totaamisesti lyönti rautamailoilla. Lyönnit lähti ihan mihin sattuu. Kävin äsken ekan kerran opetuksessa sitten green cardin. Meni mailaote ja swingi ihan uusiksi, joten ei muuta kuin sisäistämään uusia oppeja. Ottaa taatusti aikansa. Oli varmasti paras 50 euronen, jonka olen golfin suhteen käyttänyt.

Alkuun vähän enemmän rangeharjoittelua on mun mielestä ihan fiksua, jotta saadaan lyöntiin varmuutta ja ymmärtää miten eri mailoilla lyödä.

Eiks lähtökohta ole, että kaikilla mailoilla lyödään samalla tavalla? Eli ei pitäisi olla 12 eri swingiä vaan yksi, jos sitten ehkä käytetään eri osia tarvittaessa.
 

F#21

Jäsen
Eiks lähtökohta ole, että kaikilla mailoilla lyödään samalla tavalla? Eli ei pitäisi olla 12 eri swingiä vaan yksi, jos sitten ehkä käytetään eri osia tarvittaessa.
No joo, mun mielestä on ja ei. Kyllä jokaisessa lyönnissä ainakin mulla muuttuu pallon paikka, stanssin leveys sekä vähän svingin voimakin. Teknisesti joo aika samanlaisia pl. draiverilla lyöminen. Tämän lisäksi sitten erilaiset wedgelyönnit, vaikka niissäkin pääpiirteet on aika samoja.
Kuitenkin rangella löytää nuo aiemmin mainitut asiat helpoiten. Ehkä ilmaisin asian vähän väärin aikasemmin.
 

Fordél

Jäsen
No joo, mun mielestä on ja ei. Kyllä jokaisessa lyönnissä ainakin mulla muuttuu pallon paikka, stanssin leveys sekä vähän svingin voimakin. Teknisesti joo aika samanlaisia pl. draiverilla lyöminen. Tämän lisäksi sitten erilaiset wedgelyönnit, vaikka niissäkin pääpiirteet on aika samoja.
Kuitenkin rangella löytää nuo aiemmin mainitut asiat helpoiten. Ehkä ilmaisin asian vähän väärin aikasemmin.

Toki pallon paikka vaihtuu ja stanssin leveys, mutta noin muutenhan se on yksi ja sama lyönti.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki pallon paikka vaihtuu ja stanssin leveys, mutta noin muutenhan se on yksi ja sama lyönti.
Kyllä minulla jos vertaa wedgejen ja driverin svingejä niin onhan niissä eroa. Svingin mekaniikka on tiettyyn pisteeseen saakka tietysti sama, mutta noiden mainitsemiesi lisäksi tulokulman jyrkkyys muuttuu aikalailla, sekä miten lyödään pallosta läpi. Tähän liittyy itsellä ainakin myös se, että keskityn eri asioihin eri mailoilla lyötäessä. Alla vielä opetusvideo siitä miten parhaat lyö lyhyitä ja pitkiä rautoja. Siitä voi olla hyötyä pidemmälle edenneelle golffareiden. Aloittelijoiden kannattaa keskittyä aluksi hallitsemaan aluksi yksi svingi raudoilla.
Miten parhaat lyö lyhyet ja pitkät raudat (YouTube)

Itsellä kesän pelit on menneet melko heikosti. Rautapeli on ollut surkeaa ja puttaus katastrofaalista. Vasta pari viikkoa sitten löysin jonkun idean rautoihin, kun otin nopeudesta pois ehkä 20% ja hinkkasin rautoja rangella. Mitoista lähti kyllä sitten melko paljon samalla ja nyt mitat on aika hukassa. Puntti ei oikein toimi vieläkään ja niitä tulee 36 kierroksessa. Draivi on ollut vaihtelevalla tasolla, mutta kantaa kivasti 250-260 + rullit. Tasoitus on noussut 5,5->7,5. Eipä siinä, täytyy ottaa vielä prolta puttaustunti jos ehtii ja sitten innolla odottamaan seuraavaa kautta.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yksi rundi täytyy nostaa tältä kesältä esiin. Saldo oli 17 bogia ja yksi tupla. Sikses 91 ihan kelpo tulos omaan händäriin peilaten mutta tuli siinä semmonen tätäkö tämä on- fiilis.. jostain pitäis ne pari napsua saada tekemiseen lisää. Emmä sitä etteikö tasaisuus olisi hyvä juttu mutta silti jotenkin plääh-fiilis tuosta bogi-junasta jäi.
 

Fordél

Jäsen

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Ensiksi pahoittelut ettei omat aikataulut ole venyneet JA-Golfin järjestämiseen. Koska tämä tuppaa ainakin itselleni usein olemaan tilanne juhannuksen jälkeen (jolloin yleensä aloitan kesäloman) niin ehdotankin nyt alustavasti, että JA-Golf pelattaisiin JA-kesämiitin etkoina eli käytännössä joko 12. tai 19. kesäkuuta ensi vuonna. Eli aamulla rundi golfia ja sen jälkeen jatkot pelaamattomien kanssa (ainakin minulle jos ja kun molemmat järjestän). Pyysin aiemmin kenttäehdotuksia, mutta ei tullut yhtään, joten itse ehdotan Paloheinää, vaikka en sitä oikein varsinaisena kenttänä pidäkään. Mutta sinne voisi tulla mukaan jopa ilman green cardia. Ja hinta näyttää tällä hetkellä olevan 42e/18 reikää (listahinta, en sitten tiedä saisiko jäsenenä kisailijoille jotain alennusta jos järkkää esim kolme lähtöä täyteen). Mutta parempia ehdotuksia otan vastaan kyllä.

Sitten omasta pelistä. Kesän pari ekaa kiekkaa meni reilusti yli sadan, mutta sen jälkeen alkanut taso vakiintumaan. Händäriuudistus nosti onneksi sen 10v täydellisen tauon jälkeen naurettavan yhdentoista seitsemääntoista, ja aika lähelle sitä on nyt tässä tullut koko ajan pelattua. Kierroksia tuli tänään täyteen 10, kun kävin Keimolassa iltasella 9 reikää pelaamassa (bogivauhtiin). 18r kiekat menneet alun jälkeen koko ajan 91-95 haarukkaan, joista joku 91 on huono ja joku 95 on helvetin hyvä (riippuu kentästä kun pelailen pääasiassa aina eri kenttiä, joista moni minulle täysin uusi).

Tasaisuus puuttuu täysin (tasaisuus on siis hyvä juttu kun joku tuossa aiemmin siitä kirjoitti). Toissa viikolla 7 ekaa reikää Gumbölessä +3 ja 9 reiän tulos +10. Kun rutiini puuttuu niin ei pysy peli kasassa, vaikka junnuna hankitut pelitaidot alkavatkin pikkuhiljaa palata mieleen ja kehoon. En ole ikinä lyönyt pitkälle vaan pärjännyt lähipelillä ja tänäänkin 3 paria ilman griiniosumia (yksi jopa bunkkerista). On nuo lyönnitkin kyllä lyhenteet 25v takaisesta aika paljon enkä edes silloin lyönyt pitkälle. Toki mailatkin on yli 25v vanhat.

Mutta tämä syksyn tulo vituttaa. Minulla on vielä 5 pelilippua jäljellä. Keimolaan 2, jotka eivät ongelma kun siellä voi pelata 4 kertaa ysin ja sen tekee helposti työpäivien jälkeenkin. Mutta kolme muuta ovat Tuusula, St. Laurence ja Nurmijärvi. Ongelmana se, ettei minulla ole autoa ja olen aika täysin minut takaisin golfin pariin houkutelleen opiskelukaverini armoilla. Sunnuntaina tarkoitus mennä pelaamaan joku noista (riippuu mistä saa ajan, Tuusula oli eka vaihtoehto), mutta jos täällä joku pk-seudulla asuva jatkisgolfari haluaisi tässä lähiaikoina käydä jossain noista pelaamassa ja haluaa pelikaverin ja halukas hakemaan jonkun hassun jatkissedän Myyrmäen läheltä (Vaskipelto) mukaan niin voin lähteä. Minulla ei esim. ensi viikolla ole toistaiseksi mitään palaverejä iltapäivisin niin pystyn kyllä (etä)töistä irtautumaan golfin pariin ja tehdä työt myöhemmin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Yksi rundi täytyy nostaa tältä kesältä esiin. Saldo oli 17 bogia ja yksi tupla. Sikses 91 ihan kelpo tulos omaan händäriin peilaten mutta tuli siinä semmonen tätäkö tämä on- fiilis.. jostain pitäis ne pari napsua saada tekemiseen lisää. Emmä sitä etteikö tasaisuus olisi hyvä juttu mutta silti jotenkin plääh-fiilis tuosta bogi-junasta jäi.
Tää on just se haaste, kun pääsee ns. bogipelaajaksi. Siihen asti tasoitus on laskenut helposti ja käytännössä jos pallo liikkuu eteenpäin ja pysyyy kentällä, niin tulos on vielä ollut ihan kohtuullinen. Bogi ei anna juurikaan enää armoa, sunhan pitäs pelata pariin, siis samaan mihin ne ammattilaisetkin pelaa. Händärissä matka 18 tasoituksesta singeliksi on 8,1, mutta se vaatii enemmän kehitystä kuin koko matka 54stä sinne 18 oli. Tässä kohtaa väittäisin, että ainakin harjoittelutottumuksia kannattaa vaihtaa. Kannattaa selvittää mikä on omassa pelissä se suurin murheenkryyni (väyläosumat, greeniosumat, chipit, puttaus) ja hyvin määrätietoisesti kehittää sitä. Omassa pelissäni suurin ongelma on greeniosumat. Pallo lentää raudalla ihan tasaisen matkan, mutta tarkkuus on erittäin heikko, eikä sillä ole oikeastaan edes väliä onko raudalle matkaa 100 vai 160 metriä.

Itse olen tykännyt käydä talvisin golftreenikurssilla, eli kerran viikossa harjoitellaan yhtä asiaa, ja sen yhden asian harjoitteluun on aina yli tunti aikaa. Tuossa saa mielestäni paljon paremmin lyöntiä kuntoon, kuin ottamalla yhden pro-tunnin kerran vuodessa jolloin pahimmassa tapauksessa svingistä menee kaikki uusiksi. Oikean pro:n löytäminen ja hyödyntäminen on myös tärkeää. Otin nyt kesällä yhden tunnin eri pro:lta, ja se oli kyllä ihan hukkaan heitettyä rahaa, kun opetustyyli oli ihan erilainen kuin talvitreenien pro:llani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös