Golfin harrastajat

  • 499 482
  • 2 969

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Näin noviisille tämä tieto on mielenkiintoinen. Tuntuu aika merkittävältä jutulta tämä lämpötila. Ja kun fysiikantunneillakaan oikein hereillä pysynyt, niin mihin noin isot erot pituuksissa oikein perustuvat? Pallot ovat kovempia, ilmeisesti. Luulisi että pallo lentää pidemmälle? Taitaa kuitenkin olla päinvastoin, kun kimmoisuus vähenee. Vaikuttaako kylmä maila asiaan?
Juurikaan en ole golfia vielä ehtinyt pelaamaan, mutta vaikuttaako lämpötilan aiheuttama ilmanvastuksen muutos lyöntien pituuteen?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
En ole mikään fysiikan professori, mutta elän vahvasti siinä käsityksessä, että ilman tiheys kasvaa, kun lämpötila alenee. Sehän tarkoittaisi silloin juuri tuota, mitä vilpertti edellä kirjoittaa. Ilman vastus on suurempi lyhentäen pallon lentomatkaa.

Lisäksi on hyvä huomioida, että pallot ja mailat on tehty lämpimiin keleihin sopiviksi. Silloin niiden kimmoisuus ei varmastikaan ole samaa tasoa kun lämpötila laskee alle kymmenen asteen. Määrätty joustavuus siihen kuitenkin tarvitaan, jotta saavutetaan optimaalinen trampoliiniefekti.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jep. Uskottava se on. Parit väittelyt netistä löytyi aiheesta.

On sen itsekin huomannut että ihan hyviltä tuntuneet lyönnit eivät kylmällä kanna aina hyvin. Eipä tullut mieleen että ilman tiheys tms voisi vaikuttaa asiaan silmin nähtävästi. Varsinkin kun saa isolla mailalla lyönnin kesäkelillä lähtemään suoraan, niin ei pienellä tuulevireelläkään tunnu olevan pallon lentoon juurikaan vaikutusta.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jep. Uskottava se on. Parit väittelyt netistä löytyi aiheesta.

Itse olen ajatellut homman johtuvan nimenomaan tuosta kimmoisuuden puutteesta => perstuntumalla nämä halvimmat "kivi"-pallot eivät lennä kylmällä likikään niin hyvin kuin kalliimmat monikerrospallot. Meikäläisen taidoilla kesällä ei suurta eroa edes huomaa, ehkä spinnissä ja puttaamisessa lähinnä...
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Mats Bedö ja ja miksei muutkin osaisi ehkä tehdä arvion: Jos tour-pelaajalle antaisi bägiin jonkun random-aloittelijasetin, niin kuinka paljon kierroskeskiarvot nousisivat verrattuna jos pelaaja pelaisi omilla huippumailoillaan? Ja halpis-palloilla tietenkin.

Emmaa tieda, mutta sen verran haluan sanoa, etta ei fittaus eli mailojen svingiin sovittaminen tartte mitaan kallista hommaa olla alkuunkaan. Munkin shopista pystyn alottelijalle tekemaan nappiin fitatut rautamailat (esim 4-PW) $400:lla. Ja tuohon on jo sentaan kaytetty huippukomponentteja.

Omasta pelista voisin sanoa, etta jos mulle lyotais tavalliset standardi-mailat kateen ja tuupattais ykkoselta ulos, niin vaikeaa niilla olisi varsinkin pidempia lyonteja lyoda. Itse pelaan S+ jaykilla, tuuman pidemmilla ja 2 astetta ylospain taivutetuilla mailoilla. Tama meinaa sita, etta loisin standardeilla varsin usein hieman korkeampaa ja oikealle kaartuvaa kaarta. Myos pituudet olisi lyhyempia. Paljonko se vaikuttaisi itse scoreen? Enpa tieda. Jos nyt sanotaan, etta mailat on standardeja ja bagissa oleva set-up on kaikkea muuta kun omani mihin oon tottunut, niin eikohan se score taipuisi aika helposti sinne 80-85 valille...? 10 lyontia normaalia huonommin, ehka?

Oon tan varmaan jo taallakin kertonut, kun otin ensi askelia tassa lajissa alottelijan setilla muinoin ja auht kaikki kaarsi oikealle ja valilla tuli duffia ja toppia, niin rankella kysyin klubin ET:llakin pelanneelta swedu-pro:lta, etta onko naista mailoista mihinkaan vai haenko uudet. Henrik otti puu-kolmosen (rautavarrella!) bagistani ja loi sen ranken takana olleeseen latoon ja sanoi: They work ok. Ja kaveli pois. Vahan realiteettia alottelijalle! lol

Miksi ma puhun naista asioista valilla vahan turhankin kiivaasti taalla johtuu siita, etta "olisinpa tiennyt silloin muinoin naitakin juttuja, niin olisin tehnyt monta asiaa eri tavalla ja olisin ollut nopeammin parempi pelaaja". Niin mailojen kuin oppituntienkin osalta. Naita nyt sitten kaytan hyvakseni kun myyn ihmisille tai opetan ihmisia. Ja siksi business toimii varsin hyvin, uskoisin.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Emmaa tieda, mutta sen verran haluan sanoa, etta ei fittaus eli mailojen svingiin sovittaminen tartte mitaan kallista hommaa olla alkuunkaan. Munkin shopista pystyn alottelijalle tekemaan nappiin fitatut rautamailat (esim 4-PW) $400:lla. Ja tuohon on jo sentaan kaytetty huippukomponentteja.

Mut eiks aloittelijoilla swingi vaihtele aika paljon? Siis esim minä, HCP 18.9, niin mulla ei lyönti pysy samanlaisena kahta kertaa peräkkäin. Miten sä pystyt fittaamaan mailan muuttuvalle swingille? Vai onko kaikista swingeistä löydettävissä jotain yhteneväisyyksiä, eli onko munki kaltaisella tuupparilla jotain aina samalla tavalla?

Toisaalta, mä pysyn saman pituisena eli varren pituutta voitais säätää. Oon 170cm, joten ainakaan pidennystä en varmaan tarvii. Ja varren jäykkyys lienee suoraan mailanpäännopeudesta, mutta tota lavan ylöspäin taivutusta en oikein tajua. Saisko perustelun sille?
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Mut eiks aloittelijoilla swingi vaihtele aika paljon? Siis esim minä, HCP 18.9, niin mulla ei lyönti pysy samanlaisena kahta kertaa peräkkäin. Miten sä pystyt fittaamaan mailan muuttuvalle swingille? Vai onko kaikista swingeistä löydettävissä jotain yhteneväisyyksiä, eli onko munki kaltaisella tuupparilla jotain aina samalla tavalla?

Toisaalta, mä pysyn saman pituisena eli varren pituutta voitais säätää. Oon 170cm, joten ainakaan pidennystä en varmaan tarvii. Ja varren jäykkyys lienee suoraan mailanpäännopeudesta, mutta tota lavan ylöspäin taivutusta en oikein tajua. Saisko perustelun sille?

Riippuen swingistä ja perus alkuasennosta, jos lavat on taivutetty ylöspäin, Mats todennäköisesti lyö hieman lähempää (pystymmästäkö olisi oikea termi?) itseään kuin mailan oma lay on tarkoitettu. Kun lapa on taivutettu ylöspäin lay alkuasennossa on optimaalisempi.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Riippuen lahinna kolmesta asiasta: pelaajan kropan mittasuhteista, osuman asennosta ja mailojen alkuperaisista lie-kulmista.

Siis joo noita lie-kulmia vaannetaan ylos tai alaspain siten, etta lapa olisi mahdollisimman suorassa siina osumassa. KUVA Ettei palloa siis lyoda siten, etta vain lavan sisa tai ulko-osa (en ma tieda naita kasitteita suomeksi. siis "heel" tai "toe") on maassa osuman kohdalla. Ja siis niin, etta palloa lyodaan mahd keskelta lapaa. Jos lyot liikaa "toe" puolella, niin lahtee tod nak vahan oikeelle. Jos lyot liikaa "heel" puolella, niin lahtee tod nak vahan vasemmalle. Tarkea osa fittausta. Ja siis tota lavan "hoselia" vaannetaan tarvittava maara, etta sun lapas olis keskimmaisen kuvan mukainen osumassa.

Monesti kuulee, etta joo oon pitka (tai patka) ja tarviin tallasen ja tallasen lie-kulman mailoihini. Ei, vaan enemman se riippuu siita millanen stanssi sulla on ja miten pitka/lyhyt selka ja kadet sulla on. Oon taallakin kai sen jo kertonut kun 6'9" pitka NBA pelaaja tuli pakeilleni ja hanelle sitten etsittiin sopivia mailoja, ja kuinkas ollakaan hanelle kavi nappiin mun omat mailat, vaikka olen "vain" 190cm (6'3"). Toki mustalle kaverille ne mun gripit oli liian pienet, mutta muutoin siis mailat oli mitoiltaan passelit.

Ja lopuksi kun taas muistetaan, etta golf-valineissa ei ole ns standardeja, niin sekin vaikuttaa paljonko vaannetaan ja mihin suuntaan. Monesti meinaan munkin shoppiin tulee joku, joka sanoo, etta haluun noi mailat ja "2 degrees upright". Mun kysymys siis on aina: 2 astetta... niin kun mista? Se on meinaan eri juttu vaantaa 62 asteesta 2 astetta, kun 63.5 asteesta se 2 astetta... ;-)
 

McGregor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaiPa
Ja tietenkin ensi kauden tulee huipentamaan Jatkoaika Golf !!

Jos tälläinen tulee niin messissä ollaan ilman muuta.

Oma sesonki loppui syyskuun puolella ja kamat tällä hetkellä varastossa odottamassa uutta kautta. Kauden alussa oli tavoitteena saada händäri singleksi, mutta jäi muutaman onnistuneen kisakierroksen päähän. Keväällä aloitettiin noin 18 tasurilla ja nyt se on 13. Startteja kesällä tuli noin 100 (puolet 9r, puolet 18r).

Veikkaan että joulun tienoilla täytyy jo halliin lähteä hakkaamaan kesäkuntoa esiin.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Noh nin, olisko nyt kausi kasassa? OK, mieli vielä tekee ja kelejäkin näyttää olevan, mutta selkä sanoo, notta alkaisi riittämään...

Vanha Peura tänään 74 nto / 31 BP / 33 puttia, eli ihan bueno vikaksi kiekaksi! Sen kyllä tunnustan, että tuli vedottua jokuset 5 kertaa tjsp talvisääntöön / tilapäiseen veteen ja siirrettyä palloa jonkun verran, mutta se sallittakoon tähän aikaan vuodesta?

Ensi keväänä viimeistään sit uudelleen baanalle ja sitä odotellessa kerta tai pari kuussa Metsälään Golf Roomiin (Golfia kesät talvet - GolfRoom).
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ma oon nyt pariin otteeseen tormannyt tohon Golf Room:in mainontaan ja kaynyt niiden sivuilla. Hieman hymyilyttaa tuo etusivun toisessa kappaleessa oleva

"...voit pelata tai harjoitella maailman parhaassa kaupalliseen käyttöön tarkoitetussa golf-simulaattorissa..."

En ole ikina ymmartanyt kun tuotetta mainostetaan taysin virheellisilla faktoilla. Perin amerikkalaista mainontaa. Harmi, etta on rantautunut jo Suomeenkin.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
En ole ikina ymmartanyt kun tuotetta mainostetaan taysin virheellisilla faktoilla.

Ihan vaan mielenkiinnosta => mihin perustat tämän "faktan" / onko paljonkin kokemusta tästä nimenomaisesta simulaattorista?

Itse olen kokeillut neljää eri "pro-konetta" ja tuo Metsälän Golf Roomin simulaattori on ollut mun makuuni ylivoimaisesti paras => omat tuntemukset lyönneissä näkyy taululla ja lyöntien mitat ovat likimain samaa luokkaa kuin optimiolosuhteissa. OK, eihän tuo ikinä ole sama kuin livenä vaikka kuinka hyvä olisi...
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Noh, sanotaanko nyt niin, etta olen tutustunut hyvin moneen golf simulaattoriin urani aikana ja minullakin on yksi omassa firmassani joka pesee esmes tuon aikalailla 100-0. Rehellisesti. Muuten en olisi sita edes valinnut ja siita niin paljoa maksanut. Teilla ei viela niita ole Suomessa, mutta ehka viela joskus... Katellaan. Ens viikolla tiedan enemman ;-) Se on meinaan niin "real" kun vaan on mahdollista.

Katselin meinaan sen filmin siina sivuilla ja aika kesylta se vahan naytti. Paljon sellaista mista en olisi itse ollut ikina kiinnostunut. Ei millaan pahalla... Noi on vaan sellasia laitteita, etta jos haluaa kunnolla tehda asioita, niin pitaa tarkastella niita vahan eri vinkkelista.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Se on meinaan niin "real" kun vaan on mahdollista.

Voihan se olla noinkin, mutta meikäläiselle ei merkkaa juuri mitään se onko kuvanlaatu, resoluutio, linnut oksilla yms. viimeisen päälle => lyönnin analysointi on se tärkein juttu ja mun mielestäni kys. masiina saa ne kuvattua tosi hyvin.

Ja mä tietenkin tässä puhun ns. puhtaasti asiakaskäytössä olevista simulaattoreista...
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Usko pois, ihmiset pelaa ja reenaa mieluummin sellasella simulaattorilla, missa on HD kuva ja kaikki nayttaa "oikealta", vesikin. Siis nyt niin oikealta kun mahdollista tietty...

Mutta se ei ollut se pointtini vaan se, etta mitas jos se simulaattori antaakin sen 160 sensorilla (incl 8 impact sensoria) todella yksityiskohtaista dataa sulle lyonnista ja mailatyoskentelysta, sen 2 high-speed kameraa kuvaa sua ja sun swingia (nayttaa jopa planen!), sa seisot siina sellasella "platella", joka liikkuu eri "lie"hin siella kentalla, jolla voit reenata sen balance boardin kanssa painonsiirtoa ja alotusstanssia ja lopuksi viela kaikki on automatisoitu sillai, etta painat napista niin pallo tulee tiille ja kun oot lyonyt sen pallon, niin se palautuu itsestaan takaisin sinne lyotavaksi ettei seun tartte hakea niita paria kolmea palloa aina lyontien jalkeen ties mistakin sielta kulmista... Lisaksi sen lahipeli ja puttaus on realistisinta mita ma oon koskaan kokeillut.
Ihan vaan muutamia mainioita juttuja mainitakseni tasta simulaattorista.

Oletko itse kokeillut monia eri simulaattoreita? Itse oon niita kokeillut ja testannut 90-luvulta asti ja vasta tama kyseinen simulaattori vakuutti minut taysin siita, etta oikeaakin golfia voi pelata sisatiloissa. Muut oli lahinna "peleja". Yhtaan siis ottamatta pois Golf Roomin Sports Coach ynna muiden simulaattoreista. Kyse oli aluksi vain siis siita niitten markkinoinnista ("maailman paras"), joka on harhaanjohtava. Noh, tama tasta.

Mielenkiintoinen konsepti kylla tuo, etta se on miehittamaton tila mihin paasee pelaamaan ja reenaamaan!
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Peuramaan Vanha Peura kierretty => eipä olisi uskonut, että päivää ennen ekaa adventtia vielä pelataan... Aurinko paistoi, lämpöasteita jossain 5-10c ja kenttä ajankohtaan nähden hyvässä kunnossa, joten mikäs siinä oli pelaillessa!
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Onko Fuengirolaan matkaavalle jotain suosituksia? Hinta/laatu-suhteelta hyviä kenttiä, yöelämävinkkejä jne. Viikonlopun mittainen matka toteutunee helmi-maaliskuun vaihteessa.

Lisäksi tarttis uudet raudat ja ehkäpä uuden raipan. 18-vuotiaalle golfaajaksi urheilulliselle 14,5:n händärillä pelaavalle klopille tulossa nämä. Tavoite on päästä scratch-golfariksi, joten mitään helpoimpia tikkuja en haluaisi. Tähän suosituksia ja/tai yv:llä tarjouksia.

Kiitän jo etukäteen!
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Lisäksi tarttis uudet raudat ja ehkäpä uuden raipan. 18-vuotiaalle golfaajaksi urheilulliselle 14,5:n händärillä pelaavalle klopille tulossa nämä. Tavoite on päästä scratch-golfariksi, joten mitään helpoimpia tikkuja en haluaisi. Tähän suosituksia ja/tai yv:llä tarjouksia.

Kiitän jo etukäteen!

Golf Balance avaa Vantaalle uuden myymälän ja siellä on hyviä avajaistarjouksia => TiTun 909 D Comp- tai TM R11-raippa esim. tooodella sopivasti:

http://www.golfpiste.com/golfbalance/balance_avajaiset_A3.pdf

Eiku sinne !
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Golf Balance avaa Vantaalle uuden myymälän ja siellä on hyviä avajaistarjouksia => TiTun 909 D Comp- tai TM R11-raippa esim. tooodella sopivasti:

http://www.golfpiste.com/golfbalance/balance_avajaiset_A3.pdf

Eiku sinne !
Onko tietoa kuinka paljon lyöntipaikkoja tuolla uudessa myymälässä on? Raudat olisi hakusessa, kun nykyisestä Wilsonin Ci7-setistä puuttuu rautaseiska(ei ole puun ympärillä solmussa, johonkin sen vain kadotin). Ihan ilman testausta ei viitsisi uuteen settiin sijoittaa. TM Burner 2.0 rautasetti saattaisi kiinnostaa. Onko jollain kokemuksia kyseisistä mailoista? Swingipaino(en pidä mailoista, joissa on kovin kevyt swingipaino) ja pallon lentorata ne tärkeimmät pointit ja tietysti anteeksiantavuudesta plussaa. Jos nämä Burnerit ampuvat pallon korkealle taivaalle, niin sitten ei ehkä sovi minulle, kun nykyisilläkin raudoilla on vähän turhan korkea pallon lentorata.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Onko tietoa kuinka paljon lyöntipaikkoja tuolla uudessa myymälässä on?

En tiedä, mutta veikkaisin, että ainakin kaksi lyöntipaikkaa löytyy? Ja mulla oli aiemmin Burner Plussat jotka näyttää aika paljon samoilta kuin nuo 2.0:t ja ovat erittäin vahvasti kehäpainotetut ja anteeksi antavat... Vähän raskaat ja kohlot mun nykyiseen peliini, mutta testaamatta ei kannata sanoa juuta eikä jaata, fillisjuttuja!
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Komento takas, löytyi yksi meili marraskuulta jossa:

Uusi Vantaan myymälä:
-talviharjoittelutilat (putti- ja chippialue, uusi Sport Coach simulaattori surround tekniikalla, 6 lyöntipaikkaa, Flight Scope lyöntianalysaattori)

Ei paha... Mutta meikä aikoo edelleen käyttää tuota Metsälän Golfroomia!
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Golf Digest-lehdessä taas äänestelty kauden parasta kenttää ja (lay outin vuoksi) voiton vei Kytäjä South East. Melko ihmeellistä sinällään koska greenit olivat tällä kaudella kys.kentällä aivan paskat! OK, NW:llä vielä paskemmat...

Meikäläisen kotikentän Peuramaan Porkkala sai ansaitusti parhaat arvosanat kunnosta ja greeneistä, joten täältä iso peukku kenttämestarille tiimeineen!
 

Metso

Jäsen
Onko Fuengirolaan matkaavalle jotain suosituksia? Hinta/laatu-suhteelta hyviä kenttiä, yöelämävinkkejä jne. Viikonlopun mittainen matka toteutunee helmi-maaliskuun vaihteessa.


Mijas golf - Los Olivos - Ihan mukava puistokenttä, ei missään parhaassa iskussaan talvisin.

Mijas gol - Los Lagos - Mukavampi puolisko mielestäni. Molemmat Mijas golfit ovat aika perinteisiä puistokenttiä, suomalaisten suosimia joissa palvelut myös suomeksi.

La Cala - Asia ja America, mäkisempiä ja vuoristoisempia kuin Mijaksen kentät. Jos menet 3/4 hengen porukalla kannattaa huomata "Los amigos" -tarjous nyt talvella jos olisi vielä tuolloinkin voimissaan.

Lauro - jälleen suomalaisten suosima kenttä, en suosittele. Savista maastoa ja parempaakin on aurinkorannikolla tarjolla tähän hintaan.

Los Naranjos - Todella hyvässä kunnossa viime viikolla, suosittelen avoimesti.

Santana - hieno puistokenttä, kallis mutta sen arvoinen!

El Chaparral - todella hauska layout, 6 x par 3, 6 x par 4 ja 6 x par 5. Jokaisella reiällä jokin "idea", ehdottomasti kokeilemisen arvoinen jos haluaa jotain muutakin kuin peruskenttiä.

Rio Real - ylihintainen ja ahdas. Palloja tippuu tiiboksiin samalla kun avaat.

Parador - lentokentän vieressä helpohko puistokenttä jolla mahdollisuus tehdä tulosta vaikka kerran pelaamalla, näkee aina mihin pitää lyödä.

Siinä nyt jotakin huomioita ainakin...

Lisätietoja täältä: Par 1 golf
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Golfmatkailuun liittyvä kysymys olisi, että kannattaako mielestänne ottaa kolmen kierroksen takia oma bägi mukaan? Ikinä en ole vuokrasetillä pelannu enkä oikein muidenkaan mailoilla, joten onko vieraisiin mailoihin vaikea tottua?

Kierrosten vähäinen lukumäärä johtuu siitä että kyseessä on viikon häämatka ja vaimo ei pelaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös