Glen Hanlonin pelikirja

  • 191 558
  • 589

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Vaikka minä jo viime yönä vähän kritisoinkin mahdollista tosi varovaista hyökkäyspeliä ja tiivistä puolustuspeliä, niin se on kuitenkin varsin mukavaa, ettei joutuisi epäilemään koko kautta Jokereiden puolustuspeliä, kun tosipelit helmi-maalis-huhtikuussa alkavat.

Toisaalta hyökkäyspeliä pitää ja varmasti kehitetään myös siinä missä puolustuspeliä ainakin alkukauden aikana.

Pääasia, että Jokerit pelaa sitä taistelevaa jääkiekkoa viimeiseen sekuntiin asti. Selkeä ja tiivis pelitapa auttaa siinä.
 

Brock

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paras organisaatio
Kenen mielestä jääkiekkotappelu on hyvääkin viihdettä? Jos kunnon matsaaminen kiinnostaa niin minä ainakin katson raskaansarjan nyrkkeilyä ja K1:sta, niissä on osaavia kavereita ja kovaa iskemistä.


Tästä asiasta olen Flintin kanssa samaa mieltä.

Minun mielestäni olisi aika erikoista, jos Hanlon avaisi pelityyliään enemmän vielä tähän aikaan kaudesta. Nyt on kerrottu perusteet ja vasta pidempi tuntuma omiin pelaajiin ja vastustajiin antaa valmiuksia hienosäätöön. Kyllä vastustajillakin on oma osuutensa toimintatapoihin.

Mikäli suunnitelma pitää nopeasta suunnanvaihdosta ja taistelevasta pelitavasta niin en usko, että katsomossa tarvitsee haukotella. Summasen kammottavaan kiekkoon osasyynä oli myös silloiset säännöt jossa kahvaaminen ja ryysyissä roikkuminen oli sallittua (muistattehan Kahvaran?). Nykyinen sääntötulkinta taas suosii nopeata (ja taitavaa - jos sellainen SM-liigasta tänä vuonna löytyy) joukkuetta. Siksi en usko Sammaskiekon paluuseen Jaffalaan.
 

Ilmala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kenen mielestä jääkiekkotappelu on hyvääkin viihdettä? Jos kunnon matsaaminen kiinnostaa niin minä ainakin katson raskaansarjan nyrkkeilyä ja K1:sta, niissä on osaavia kavereita ja kovaa iskemistä.

Täällä takarivissä nousee käsi. Jääkiekkotappelut eivät ole hyvää vaan loistavaa viihdettä. Toki se ei ole pääasia kun kaukaloon mennään, mutta hyvä ilta käsittää taistelua, hienoja maaleja ja kuvioita sekä pari tappelua. Siihen vielä voitto jääkiekko-ottelusta niin voi mennä levollisin mielin nukkumaan.

Jos haluaa mennä jääkiekko-otteluun ja toiveena on mylly tai pari niin vaikea tätä kompinaatiota on kisahallilta hakea.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Täällä takarivissä nousee käsi. Jääkiekkotappelut eivät ole hyvää vaan loistavaa viihdettä. Toki se ei ole pääasia kun kaukaloon mennään, mutta hyvä ilta käsittää taistelua, hienoja maaleja ja kuvioita sekä pari tappelua. Siihen vielä voitto jääkiekko-ottelusta niin voi mennä levollisin mielin nukkumaan.

Jos haluaa mennä jääkiekko-otteluun ja toiveena on mylly tai pari niin vaikea tätä kompinaatiota on kisahallilta hakea.

Totta toinen puoli. Jääkiekkotappelu, siis kentällä ei katsomossa, voi olla hyvää lisäviihdettä mutta paino sanalla lisä. Se että pelin anti on ultrapassiivista puolustuskiekkoilua ei korjaannu viihdyttäväksi vain sillä että kentällä halaillaan pari kertaa ja lähdetään sitten ennen aikaisesti suihkun puolelle.

Kyllä pelin on itsessään jo oltava mahdollisimman viihdyttävää, jos pelkkä tappelu riittää pelin viihdyttävyydeksi niin silloin voidaan mielestäni kysyä että eikö parempaa olisi tarjolla nimenomaan noissa kun alan osaajat, nyrkkeilijät, ottavat mittaa toisistaan köysikehässä?
 

Frank Drebin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Black Hawks ja HJK
Kyllä Hanlonin pelikirja alkaa tuottaa tulosta kun kaikki omaksuvat valmentajan teesit ja porukka hitsustuu yhteen ja sitoutuu. Malttamattomana odottelen kauden alkua.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Kyllä Hanlonin pelikirja alkaa tuottaa tulosta kun kaikki omaksuvat valmentajan teesit ja porukka hitsustuu yhteen ja sitoutuu. Malttamattomana odottelen kauden alkua.

En ole yhtään peliä nähnyt, mutta niukat tappiot koville ruotsalaisjoukkueille eivät vielä ole hälyttäviä. Tilastojen valossa Jokereilta on pettänyt tähän mennessä pahiten alivoimapeli. Pitää kuitenkin muistaa, että Jokereilta on saikussa kaksi peruspuolustajaa, Kuparinen ja Kalteva, joilla varmasti on käyttöä alivoimassa. Kauppinen ja Koivisto eivät alivoimapelaajia ole.

Tasakentällisin on käsittääkseni ainakin numerollisesti oltu aivan vastustajan tasolla. Muutenkaan mitään repsahduksia ei ole vielä tapahtunut. Näin ollen näyttäisi, että viisikko pysyy jo kohtuullisesti kasassa ja jonkinlainen pelisysteemi on olemassa. Se lupaa hyvää jatkossa.
 

saluzci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
PS: Lupaan olla käyttämättä sanaa "pelikirja" kertaakaan tässä ketjussa (tämän jälkeen). Ko. sana pitäisi mielestäni hävittää kiekkosanastosta ikuisiksi ajoiksi. Hyi vittu!

Kyllä olen kanssasi täysin samaan mieltä tuon sanahirviön suhteen. Henkilöt, jotka siitä kirjoittavat tai sen nimeen jotain vannovat, eivät edes useimmiten itse tiedä, mistä puhuvat. Olisi mielenkiintoista kuulla, kuka tällaisen kirjan on nähnyt ja missä? Oliko se Mr Sihvosen käsissä?

Siis tämän ketjun aihe on väärin otsikoitu, mitään Hanlonin pelikirjaa ei ole olemassa. Oikea otsikko olisi: Glen Hanlonin valmentavan joukkueen pelityyli kaudella 08-09.
 

Danko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Kyllä olen kanssasi täysin samaan mieltä tuon sanahirviön suhteen. Henkilöt, jotka siitä kirjoittavat tai sen nimeen jotain vannovat, eivät edes useimmiten itse tiedä, mistä puhuvat. Olisi mielenkiintoista kuulla, kuka tällaisen kirjan on nähnyt ja missä? Oliko se Mr Sihvosen käsissä?

Siis tämän ketjun aihe on väärin otsikoitu, mitään Hanlonin pelikirjaa ei ole olemassa. Oikea otsikko olisi: Glen Hanlonin valmentavan joukkueen pelityyli kaudella 08-09.

Tosiaan, itse olisin nimennyt ketjun esim. "Glen Hanlonin taktinen osaaminen". Jos tuo "pelikirja" on tosiaan alkujaan sihvosen suusta tullut, niin sihvonen on tavoitteeseensa päässyt. Taisi joskus sanoa monesti erehtyvänsä sanomisissaan, mutta pääasia on että hänen jutut synnyttävät keskustelua. Ellen aivan väärässä ole niin toinen tällainen sihvosen keksimä nimitys on "V-koodi". Ei vittu. Onneksi lopetin urheilulehden tilaamisen. Sori vähä OT.
 
Viimeksi muokattu:

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Hauska nähdä miten sana pelikirja löytää takaisin ko. kirjoittajien sanavarastoon, jos käy ilmi että Hanlonilla/Lehkosella on toimiva sellainen.
 

saluzci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hauska nähdä miten sana pelikirja löytää takaisin ko. kirjoittajien sanavarastoon, jos käy ilmi että Hanlonilla/Lehkosella on toimiva sellainen.

Onko tuo kommenttisi ymmärrettävä niin, että josjakun Jokerit alkaa voittamaan liigapelejä, niin silloin heillä on toimiva ns pelikirja? Valmentajilla siis on oltava käytössään pelikirja, niinkö? Kaivellaanpa hieman lisää sanahirviö pelikirjaa. Onko sitä vihkosta, johon valmentajat kirjoittavat muistiinpanojaan pelien aikana ja valmennustouhuissaan, sanottava pelikirjaksi? Miksei niitä voi kutsua muistiinpanoiksi? Onko niin, että kun valmentajalle tulee pelin aikana ongelma, miten peliä pitäisi viedä, niin hänpä katsookin sitten siitä pelikirjasta, että voihan helvetti, kun en tuota muistanut, että näin sitä peliä nyt pitikin viedä. Oli aivan väärä miehitys kentällä....

Onko pelikirja otettu käyttöön siksi, että valmentajilla on huono muisti? Onhan kyllä niitä aika vanhojakin ukkoja valmennustouhuissa, joten kai niillä ainakin on sitten tarvetta kirjoittaa paperille, että miten sitä peliä pitikään johtaa.

Onko pelikirja jossain piilossa, kun en koskaan ole nähnyt vaihtoaitiossa sitä selailtavan, ilmeisesti siinä on niin arkaluontoista ja yksityiskohtaista tietoa joukkueen pelin johtamisesta, että valmennusjohto käy vain tauoilla lukemassa sitä.

Jos joku ottaa tämän kirjoitukseni vakavasti, niin kohta se nähdään....
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Niin, no eihän tuota vakavasti voinutkaan ottaa, tai sitten sinulla ei ole mitään hajua mitä lätkäkeskusteluissa on pelikirjalla tarkoitettu.

Pelikirja on yhden lehden ja yhden toimittajan lanseeraama hienostelutermi vanhoille ja tutuille asioille. Sinänsä varsin hyvin termi on lyönyt läpi, kun sitä näkee aika usein käytettävän.

Henk. koht. pidän termiä huonona, koska se on ladattu täyteen eri merkityksiä ja sellaisenaan termin tuonti keskusteluihin on turhan hankalaa. Jos jollain joukkueella on ongelmia jossain tietyssä taktisessa asiassa, usein sanotaan yksinkertaisesti, että "pelikirja on p**ka". Miksei voisi sanoa, että se ja se asia ei nyt toimi? Lisäksi pelikirja voi periaatteessa olla hyvä, mutta valmentaja on muuten niin uuno, ettei saa sinänsä hyviä ideoita opetettua pelaajille.

Lisäksi monet erinomaisetkaan valmentajat eivät halua vääntää kuvioistaan mitään pumaskaa ja sitä sitten pelaajille jaella. Asiat laitetaan pelaajien selkärankaan muilla tavoin.

Itse boikotoin kyseistä termiä ja mitä tulee Hanlonin pelitapaan, niin ensi tuntuma on että Jokereissa on menty pelitavallisesti eteenpäin viime kaudesta, mutta eiköhän seuraavan kuukauden aikana olla jo hivenen viisampia.
 
Viimeksi muokattu:

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Henkilöt, jotka siitä kirjoittavat tai sen nimeen jotain vannovat, eivät edes useimmiten itse tiedä, mistä puhuvat. Olisi mielenkiintoista kuulla, kuka tällaisen kirjan on nähnyt ja missä? Oliko se Mr Sihvosen käsissä?

Mä nyt näen mm. tuossa vieressäni valmentamani jengin pelikirjan. Vai näenkö mä sen pelitavan? Emmä tiiä, apua. Se tuossa lainaamassani pätkässä on kyllä totta, että jotka siitä kirjoittavat eivät usein tiedä mistä puhuvat.

Mitä tulee Hanlonin pelikirjaan, uskoisin, että Jokereiden kohdalla voidaan puhua ennemminkin Hanlon-Lehkonen -pelikirjasta. Siksi vahvat omat mausteensa Ika varmasti soppaan tuo.

nimim. mun pelikirja voittaa sun pelikirjan
 

saluzci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä nyt näen mm. tuossa vieressäni valmentamani jengin pelikirjan. Vai näenkö mä sen pelitavan?

Olisi äärimmäisen mielenkiintoista tietää, mitä siihen "pelikirjaan" on kirjoitettu ja miksi?

Voisitko ystävällisesti monistaa siitä kirjastasi tälle palstalle vaikkapa yksi vapaasti valitsemasi kohta. Ja kerro sitten, miksi olet sen sinne kirjoittanut? Oletan siis, että se "pelikirja" on käsinkirjoitettu päiväkirja-muotoiseen kirjaan/vihkoon vai lieneekö ihan kirjapainossa painettu?

Tuo pyyntöni oli siis ihan vakavassa mielessä tehty, jotta tämän "kirjan" taikaa ymmärtämättömät myös tajuaisimme sen tarpeen. Minulle sen tarve ei todellakaan ole avautunut ja lätkän parissa kuitenkin jo muutaman vuosikymmenen olen viettänyt.
 
Olisi äärimmäisen mielenkiintoista tietää, mitä siihen "pelikirjaan" on kirjoitettu ja miksi?

Voisitko ystävällisesti monistaa siitä kirjastasi tälle palstalle vaikkapa yksi vapaasti valitsemasi kohta. Ja kerro sitten, miksi olet sen sinne kirjoittanut? Oletan siis, että se "pelikirja" on käsinkirjoitettu päiväkirja-muotoiseen kirjaan/vihkoon vai lieneekö ihan kirjapainossa painettu?

En ole Knower, mutta vastaan silti. Pelikirja, jota itse olen pläräillyt, oli seuraavanlainen:

Ulkomuoto:

Siististi koneella kirjoitettu ja sitten nidottu A4-kokoiset sivut yhteen. Kannessa "X:n pelikirja kaudella 20xx-20xx".

Sisältö:

Täysin tarkkaan en sisältöä muista (hyvin opiskeltu!), mutta se sisälsi lähinnä "taktisia toimintatapoja" erilaisissa pelitilanteissa (karvaus, yv, av, avaukset, keskialueen puolustus, puolustusalueen puolustus jne.) pelipaikoittain. Nämä havainnollistettu kuvilla ja tekstillä.

Tarkoitus:

Itse olen käsittänyt pelikirjan niin, että se on valmentajan apuväline opettaa pelaajille joukkueen pelitapa. Joukkueemme sai tämän "kirjan" kauden alussa ja käsky kuului, että viikko aikaa oppia ja ymmärtää sen sisältö. Itse koin sen ihan tarpeelliseksi näin pelaajana.

Valitettavasti mulla ei kyseistä opusta enää ole, joten en voi sitä tänne laittaa malliksi.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Keskustelupalstan haulla löytyy ihan varmasti mitä kaikkea "pelikirjalla" tarkoitetaan. Jos taas on niin ulapalla, että pitää tarttua johonkin kirjan konkreettiseen formaattiin tai fonttiin, niin kannattaa lukea muutama ketju kokonaan. Esimerkiksi vapaan puolelta löytyvä Sihvosen ketju on tutkimisen arvoinen, sieltä "sihvonen kiusaa" -kommenttien lomasta löytyy asiaakin. Vähän sama siis kuin PS:n kirjoituksissa.
 

saluzci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse koin sen ihan tarpeelliseksi näin pelaajana.

Kiitokset, selkeä vastaus minua askarruttaneeseen kysymykseen. Mikäli pelaaja kokee sen tarpeelliseksi, niin hyvä niin.

Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että kun ennen harjoiteltiin pelin avausta, yv.tä, av:aa jne toistojen kautta kentällä niin kauan, että se oli selkäytimessä, niin nyt ei enää tarvitse harjoitella, luetaan se pelikirjasta ennen pelin alkua, ellei ulkomuisti riitä.

Tähän sopii hyvin vanha sanonta: "Ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta, nyt on miehet puuta ja laivat rautaa, hiiohoi."
 
Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että kun ennen harjoiteltiin pelin avausta, yv.tä, av:aa jne toistojen kautta kentällä niin kauan, että se oli selkäytimessä, niin nyt ei enää tarvitse harjoitella, luetaan se pelikirjasta ennen pelin alkua, ellei ulkomuisti riitä.

Kärjistit varmaan tahallasi, mutta tietysti kuvioita treenataan kentällä niin kauan ja niin monella toistolla, että se alkaa hipomaan täydellisyyttä. Pelikirja antaa vain ohjeet. Harjoituksissa sekä harjoituspeleissä niitä harjoitellaan käytännössä. Esimerkiksi karvauspeli ja hyökkäyksiin lähdöt eivät luonnistu millään mikäli kentälle laitetaan viisi random-pelaajaa, jotka eivät ole koskaan harjoitelleet sitä yhdessä jäällä.

Jotkut oppivat asiat vain käytännössä, tällöin pelikirja on heille yhdentekevä, eivät he siitä saa tolkkua. Toiset pääsevät pelikirjan avulla paremmin joukkueen pelisysteemiin mukaan kun ei tarvitse ymmärtää valmentajan epämääräisiä murahduksia fläppitaululla.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että kun ennen harjoiteltiin pelin avausta, yv.tä, av:aa jne toistojen kautta kentällä niin kauan, että se oli selkäytimessä, niin nyt ei enää tarvitse harjoitella, luetaan se pelikirjasta ennen pelin alkua, ellei ulkomuisti riitä.
En oikein käsitä, miksi monistenivaskan jakaminen tarkoittaisi väistämättä vähempiä toistoja. Jos valmentaja tietää jo toukokuussa, miten haluaa joukkueen pelaavan, niin kai sen voi kertoa pelaajille jo kuivaharjoittelukaudella ja kun kaikille ei uppoa yhdellä kertaa, niin jakaa sen sitten kaikille mukaan. Ylipäätään monipuolisempi viestintä tuskin huonontaa viestin perille menemistä.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Olisi äärimmäisen mielenkiintoista tietää, mitä siihen "pelikirjaan" on kirjoitettu ja miksi?

Valioyksilö tuossa osasi jo ennen vastaamistani asiaa sinullekin selventää, mutta vastataan itsekin.

Tuossa omassa Pelikirjassani on eritelty ja käsitelty mm. hyökkäyksiinlähtöjä, nopeita kääntöjä ja niiden periaatteita, karvauspelaamista ja sitä miten se vaihtelee ja miksi se vaihtelee, oman pään pelaamista ja periaatteita jotka ovat vahvasti linkittyneet taas mm. nopeisiin kääntöihin. Siinä on selitetty ja esimerkein näytetty, miten kaikki pelin osa-alueet (hyökkäyspelaaminen, karvauspelaaminen, puolustuspelaaminen ja taas hyökkäyspelaaminen) liittyvät toisiinsa ja miten ne meidän taktisessa paketissa yhdistyvät. Lisäksi siinä on eritelty erilaisia "pelaamisen" taidon osa-alueita ja miten niitä voi kehittää, ravinto-opastusta, lepo-opastusta, joukkueen arvoja ja niiden taustoja jne. Ja kyse on B-junioreista, laji salibandy.

Ei tuo korvaa harjoittelua, jossa noita vielä selkärankaan iskostetaan, mutta oma tavoitteeni on, että pelaajat myös oppisivat ja ymmärtäisivät MIKSI jotain tehdään - tavoitteena ajatteleva ja kyseenalaistava pelaaja.

Jos B-junnujen, joskin kovatasoinen, "sählyjengi" pystyy opettelemaan tuollaisia asioita ja toisaalta tarvitsee niitä sekä yksilöinä, että joukkueena pärjätäkseen, näkisin sen kovin kummallisena jos Suomen kovimmassa ammattilaislajissa jääkiekossa ja sen ylimmällä sarjatasolla pelikirjoja ei käytettäisi. Erikoista jos näin on. Ja amatöörimäistä.
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Voi Morjens!

Olisi tietysti pitänyt arvata miten tässä käy ja avata ketju yleisen keskustelun puolelle ja nimetä se: Pelikirja, tuo saatanallinen sanahirviö vai osa vakavasti otettavaa kiekkoilun ammattitermistöä?

Huoh...
 
Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että kun ennen harjoiteltiin pelin avausta, yv.tä, av:aa jne toistojen kautta kentällä niin kauan, että se oli selkäytimessä, niin nyt ei enää tarvitse harjoitella, luetaan se pelikirjasta ennen pelin alkua, ellei ulkomuisti riitä.
..
Niin, vaikka kärjistys/provo tämä olikin, niin jos olet ikinä mitään lajia pelannut yhtään kovemmalla tasolla, niin tiedät "pelikirjojen" olemassaolosta. Hanlonin ja Lehkosen urakkaa helpottaa huomattavasti, kun on pelikirja jaettu etukäteen opiskeltavaksi pelaajille. Voi sitten käyttää sen jääajan tehokkaasti sen harjoittelemiseen ja hiomiseen - eikä siihen, että kädestä pitäen tarttee jokaiselle näyttää missä pitäisi olla ja miten liikkua. Toki joidenkin kohdalla se vaatii sitäkin, mutta oletettavasti kuitenkin se tyhminkin jannu löytää kutakuinkin oikean paikan liikesuunnan.
 

wezq

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toki joidenkin kohdalla se vaatii sitäkin, mutta oletettavasti kuitenkin se tyhminkin jannu löytää kutakuinkin oikean paikan liikesuunnan.
No aina ei tapahdu tämäkään, varsinkin jos herra Nielikäinen pelaa joukkueessa.

Mutta siis Jokereiden kokeneelta kaartilta on kuulunut pelkkiä ylistyssanoja tästä uudesta valmennuskaksikostamme. Jokerit ei tule pelaamaan ensi kaudella Hanlonin, eikä myöskään Lehkosen pelitavoilla, vaan pelitapa tulee olemaan näiden yhdistelmä. Parasta on tässä tilanteessa se, että vihdoin meillä on kakkosvalmentajana henkilö, jolla on myös oma ideologiansa siitä kuinka kiekkoa pelataan ja myös tiedossa se miltä Jokerien pelin kuuluisi näyttää. Lehkosen vahvuus on myös se, että hän osaa opettaa pelaajille sen pelitavan ja selittää miksi pitää missäkin tilanteessa toimia tietyllä tavalla. Nämä asiat kun iskostuvat kauden aikana kaikkien selkärankaan, niin Pojan kotiinpaluu on lähellä. Kannattaa siis malttaa mielensä, vaikka kausi ei lähtisikään kovin ruusuisesti liikkeelle koska nyt Jokereilla on myös jonkunlainen päämäärä pelaamisen ja sen tyylin suhteen. En edes muista koska olisin ollut viimeksi näin luottavainen ennen kauden alkua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös