Glen Hanlonin pelikirja

  • 191 515
  • 589

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heh, täällähän mennään laidasta laitaan ja taivaasta helvettiin ja takaisin, melkein kuin naapurin osiossa.

Hiukan kuitenkin jäitä hattuun. Tappara-ottelu ei ollut kaksinen esitys Jokereilta. Hanlonin mukaan tauko haittasi siinä ottelussa Jokereita, mutta minun mielestäni taas oli niin, että Bluesilla oli eväät loppu eilisessä ottelussa. Ylimääräiset CHL-ottelut ja niissä pelaaminen kykyjen ylärajoilla, sekä kova loukkaantumissuma luultavasti johti siihen ettei paukkuja ollut. Kaikki kunnia Jokereiden esitykselle, mutta aika helpolla joukkue lopulta pääsi.

Hyvältä siis näyttää, mutta katsotaan nyt vielä hiukan eteenpäin miten taso säilyy. HPK-ottelu antanee taas hiukan enemmän tietoa.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Ole Fart kuvasi osittain myös omia tuntojani eilisen pelin jälkeen. Blues-ottelu oli monella tapaa hämmentävän hienoa peliä Jokereilta, mutta otteet tulevat tästä varmasti ailahtelemaan vielä moneen kertaan.

Yksi olennainen kysymys kuuluukin, oliko Blues eilen yksinkertaisesti paska VAI saiko Jokerit näyttämään Bluesin noin ponnettomalta. Minun näkemykseni mukaan tässä on turha puhua pelkästään pelitavallisesta niskalenkistä, sillä eilinen Blues oli kokonaisuudessaan erittäin hermostunut ja huolimaton. Tämä näkyi selvästi ylivoimapelissä, jossa pelaajien syötöt olivat epätarkkoja, pomppuisia, väärin kohdistettuja tai liian hitaita. Viivamiehet päästivät naurettavan helppoja kiekkoja keskialueelle ja vähäiset vedot olivat hutiloituja roiskaisuja. Jos Blues olisi ollut terävämpi ensimmäisen erän ylivoimapelissään, ottelu olisi ollut aivan toisenlainen. Niin... JOS.

Tässä on jääkiekon hienous. Vaikka sinulla olisi maailman parhaat pelaajat ja maailman paras pelitapa, matkalla voittoon sinun pitää myös hallita spiritti ja mentaalihommat. Pelikirjan ja psyykepuolen suhde on helvetin tärkeä. Sanoivat nämä pelikirja-analyytikot mitä tahansa, niin minua ei kukaan saa koskaan uskomaan, että jääkiekko olisi pitkälti matikkaa, fläppitaulua ja kolmea kaistaa. Tähän soppaan pitää aina laskea psyyke.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ole Fartin kanssa samaa mieltä. Eilinen matsi oli hyvää peliä Jokereilta, vaikkei Blues parhaimmillaan ollutkaan. Siitä on kuitenkin vielä pitkä matka runkosarjan voittoon ja mestaruuteen, joten jäitä on syytä lykätä hattuun. Yksi ottelu runkosarjassa marraskuussa ei merkitse mitään, vaan tason on oltava sama useammassa ottelussa, jotta voidaan oikeasti nähdä, millä mallilla peli on. Paljon positiivista pelissä toki on. Liikaa ylisanoja ei kuitenkaan vielä kannata käyttää.

Mielipiteet näyttävät menevän samalla lailla laidasta laitaan kuin tuolla HIFK:n puolella, kuten Ole Fart totesi. Sielläkin ensin julistettiin, että HIFK on kaikkien aikojen floppi ja Suomi-sarjasta voisi ponnistaa uudelleen. KJ:lle vaadittiin kenkää jne. Nyt yhden hankinnan myötä joukkue on noussut yhdeksänneksi ja seuraavalla voitolla on mahdollista ottaa runkosarjan kuudes sija. Ja kommentit ovat sen mukaisia. Yhtä lailla täällä, ensin piti irtisanoa Hanlon, ja meillä on liigan paras valmennus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
ensin piti irtisanoa Hanlon, ja meillä on liigan paras valmennus.

Ainahan mä väritän tekstiä. Ei pitäisi olla kenellekään yllätys :)

Kaksi pikakommenttia:

1. Jos vakavammin pohditaan niin Hanlonin irtisanominen tuskin mitenkään romauttaisi Jokerien pelitapaa. Väitän edelleen, että Lehkosen johdolla mentäisiin paremmin kuin Hanlonin johdolla jos näistä kahdesta olisi valittava. Parempi toki on että pysyvät molemmat.

2. Jokerien peli on totaalista paskaa syyskuun lopulla. En ole surkeampaa Jokerien peliä nähnyt varsinkaan hyökkäyksessä kuin muutamana kautena 20 vuoden aikana. Minusta kyse oli jo sen luokan rikoksesta maksajia kohtaan, että pääsyyllinen olisi voitu kenkiä ulos samaan tapaan kuin muissakin yrityksissä. Mä olen antanut kenkää pienemmästäkin.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tässä on jääkiekon hienous. Vaikka sinulla olisi maailman parhaat pelaajat ja maailman paras pelitapa, matkalla voittoon sinun pitää myös hallita spiritti ja mentaalihommat. Pelikirjan ja psyykepuolen suhde on helvetin tärkeä. Sanoivat nämä pelikirja-analyytikot mitä tahansa, niin minua ei kukaan saa koskaan uskomaan, että jääkiekko olisi pitkälti matikkaa, fläppitaulua ja kolmea kaistaa. Tähän soppaan pitää aina laskea psyyke.

Huomenna 19.11.2008 on Ismo Lehkonen Urheilukanavalla klo 18.00 Petteri Sihvosen vieraana. Luulisi, että ohjelmassa käsiteltäisiin tätä kokonaisuutta: pelaajien taito ja fysiikka, joukkueen psyyke ja pelikirja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sihvonen(kin) toki värittää tapansa mukaan, mutta kun värikynän poistaa niin ihan samat huomiot on itselläni Jokerien valmennuksesta. Ja on ollut kauden alusta asti.

Jokaisen kannattaa tutkia tarkkaan kaksi peräkkäistä ottelua lokakuun alkupuolelta nauhalta: Blues-Jokerit ja Kärpät-Jokerit. Muitakin erittäin heikkoja otteluita Jokerit on tällä kaudella pelannut, mutta näissä kahdessa ottelussa (ja niistä erityisesti 2-0 voitetussa Blues-pelissä) Jokerien 5vs5 hyökkäystyöskentely oli kaiketi alle mestistasonkin.

Jortikka muuten heitti terävästi telkkarissa kommentoidessaan ottelua TPS-Jokerit, että nämä puheet puolustuksen laittamisesta ensin kuntoon ovat vain puheita suurelle yleisölle, koska puolustusta ja hyökkäystä ei voida todellisuudessa erottaa toisistaan. Jortikka oli aika hyvin lukenut mun kommenttini samasta asiasta :)

Nyt asiat ovat Jokereissa pelillisesti selvästi paremmin kokonaisuutena ja ainakaan minä katsottuani Hanlonin valmentamista NHL:ssä ja Jokereissa en osaa edelleenkään vetää muita johtopäätöksiä kuin aiemmin täällä: Hanlon on oppinut enemmän Lehkoselta kuin päinvastoin. Hyvä kuitenkin on että on oppinut. Washingtonin peli oli Hanlonin aikaan värikirjaa käyttäen tuloksiltaan samanlaista kuraa kuin Jokerien peli viime kaudella Sheddenin kanssa. Molempia valmentajia ja joukkueita yhdisti myös se, että kummallakin oli erinomainen hyökkäysketju (Ovetchkinit/Leinot), jota kumpikaan valmentaja ei osannut nivoa osaksi joukkueen pelitapakokonaisuutta. Niin Ovetchkinit kuin Leinot pelasivat eri tavalla kuin muu joukkue.

Edit:

Väittäisin jopa että jos Hanlon olisi valmentanut Crapseja yhdessä Lehkosen kanssa ja kuunnellut Lehkosta kuten on nyt kuunnellut ja pari olisi saanut vuoden puolitoista aikaa työrauhan ja Lehkosen NHL-opettelun merkeissä, Hanlon jatkaisi edelleen Washingtonissa.

Mutta jos ja jos.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
http://urheilulehti.fi/jaakiekko/uutiset/article154834-1.html

Jokerit voittaa mestaruuden keväällä 2009, kertoo Sihvonen ja urheilulehti.fi

Täytyy tunnustaa, että itse olen nähnyt niin vähän Jokerien pelejä, että olen jäävi kommentoimaan Hanlon/Lehkonen-valmennuskaksikon pelitavan kehityskaarta kauden aikana. Ilmeisesti parannus peliin on huikeaa tasoa, koska omat havainnot HIFK-Jokerit peleistä Nordikselta eivät kyllä tue näkemystä siitä, että Jokerit olisi kaudella 08/09 suurin suosikki mestariksi. Uskotaan nyt kuitenkin asiantuntijoita, kun täällä jatkoajassa myös kompataan Sihvosen mielipiteitä. Olkoon Jokerit suurin suosikki mestariksi...
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Täytyy tunnustaa, että itse olen nähnyt niin vähän Jokerien pelejä, että olen jäävi kommentoimaan Hanlon/Lehkonen-valmennuskaksikon pelitavan kehityskaarta kauden aikana. Ilmeisesti parannus peliin on huikeaa tasoa, koska omat havainnot HIFK-Jokerit peleistä Nordikselta eivät kyllä tue näkemystä siitä, että Jokerit olisi kaudella 08/09 suurin suosikki mestariksi.
Olet täysin sataprosenttisen oikeassa. Noilla mainitsemillasi otteilla Jokerit ei ole lähelläkään finaaleja, toisaalta eipä olisi HIFK:kaan lähelläkään nykyistä sijoitustaan samaisten ottelujen otteillaan, vai oletko eri mieltä?

Kyllä Jokereiden peli pikkuhiljaa on parantunut, se on totta, mutta aika pahasti Sihvonen silti vetää överiksi tuossa jutussa. Sanoisin itse että Jokerit on tällä hetkellä sellaisessa kondiksessa että pleijareiden kotietu on omissa näpeissä. Mikäli kehitys jatkuu suunnilleen samaa tahtia kuin tähän asti ja joukkueeseen saadaan Kuparisen korvaava pelaaja ja Sihvosenkin mainitsema rightin peliä pyörittävä pakki, voi Jokerit todellakin noustaa finaalijoukkueeksi. Mutta siihen on vielä matkaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Huomenna 19.11.2008 on Ismo Lehkonen Urheilukanavalla klo 18.00 Petteri Sihvosen vieraana. Luulisi, että ohjelmassa käsiteltäisiin tätä kokonaisuutta: pelaajien taito ja fysiikka, joukkueen psyyke ja pelikirja.

Ensimmäisen kerran tuli ohjelma nähtyä. Formaatti oli kehno ennen haastatteluosuutta, mutta asiaa kyllä piisasi. Lehkosen osuus oli substanssiltaan sitten jo erinomainen. Samalla ainakin minulle aukeni hieman Jokerien pelillinen kurjuus alkukaudelta Lehkosen kerrottua, että he yrittivät siirtää Suomessa ennen kokeilematonta pohjois-amerikkalaista maustetta pelitapaan, mutta hän itse ja pelaajat voivat ainakin toteutuksesta huonosti. Vittu kun olisi ollut mahdollisuus heittää välispiikki niin olisin kysynyt, että tarkoittiko Lehkonen kenties samaa joka näkyi Washingtonin viime kauden ja Jokerien tämän kauden ensimmäisistä peleistä: kaikki lähti puolustuksen kautta ja tavoite oli vastustajan maalinteon täydellinen estäminen. Jos näin oli, ei ihme ettei maistunut kenellekään varsinkin kun toteutus epäonnistui niin Capitalseissa kuin Jokereissa. Toki Lehkonen kertoi tästäkin taustaa eli heillä oli aikaa koska Riksmaniin saattoi luottaa ja tämä oli valmennuksen tiedossa jo ennakkoon. Crapseissahan vähämaalisuus onnistui vain parissa pelissä.

Sihvosen olisi syytä saada lisää ohjelma-aikaa ja lisää resursseja ohjelman taustojen toteuttamiseen. Mitä enemmän käsitellään itse peliä, sitä parempi yhä useamman kiekkoa seuraavan mielestä. Kyllä hyvälle asiaohjelmalle on tilausta.
 

Terveis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ensimmäisen kerran tuli ohjelma nähtyä. Formaatti oli kehno ennen haastatteluosuutta, mutta asiaa kyllä piisasi. Lehkosen osuus oli substanssiltaan sitten jo erinomainen. Samalla ainakin minulle aukeni hieman Jokerien pelillinen kurjuus alkukaudelta Lehkosen kerrottua, että he yrittivät siirtää Suomessa ennen kokeilematonta pohjois-amerikkalaista maustetta pelitapaan, mutta hän itse ja pelaajat voivat ainakin toteutuksesta huonosti. Vittu kun olisi ollut mahdollisuus heittää välispiikki niin olisin kysynyt, että tarkoittiko Lehkonen kenties samaa joka näkyi Washingtonin viime kauden ja Jokerien tämän kauden ensimmäisistä peleistä: kaikki lähti puolustuksen kautta ja tavoite oli vastustajan maalinteon täydellinen estäminen. Jos näin oli, ei ihme ettei maistunut kenellekään varsinkin kun toteutus epäonnistui niin Capitalseissa kuin Jokereissa.

Sihvosen olisi syytä saada lisää ohjelma-aikaa ja lisää resursseja ohjelman taustojen toteuttamiseen. Mitä enemmän käsitellään itse peliä, sitä parempi yhä useamman kiekkoa seuraavan mielestä. Kyllä hyvälle asiaohjelmalle on tilausta.

Boldatusta osuudesta varsinkin täysin samaa mieltä. tuotantoarvoiltaanhan tuo ohjelma on, no vähintäänkin heikko. Mutta asiaa Sihvosella yleisesti piisaa, ja jos vieraiksi saadaan jatkossakin kiinnostavia 'lätkäjätkiä' niin mielelläni katson ohjelmaa myös tulevaisuudessa.

Nyttenkin tuntui vain, että kaikkia asioita vähän raapaistiin vain pinnalta, jo tunnin jaksossa voitaisiin hyvinkin käsitellä asioita paljon syvällisemmin. Tälläiselle ohjelmalle on tilausta, ainakin meidän taloudessa.
 

Masentaja

Jäsen
Ensimmäinen matsi

Tervehdys taas.
Oli ensimmäinen matsi tuo Jokerit-Kalpa jonka tällä kaudella kävin katsomassa. Ja kyllähän se on myönnettävä että vaikka peli on viihdyttävyydeltään luokkaa ringette, niin kuitenkin Jokereiden peli on yllättävän tehokasta. Tehdään se mitä tarvitaan ja jätetään kaveri ilman jäädyttämällä peli totaalisesti. Vaikka Kalpa sai ihan miehekkäitä pyörityksiä Jokereiden päädyssä aikaiseksi, niin Jokerit kuitenkin hallitsi peliä vaikka kiekko oli Kalpalla. Ja tämä on varmasti pelikirjassa tarkoituskin. En jaksanut koko ketjua lukea läpi, mutta näitä ajatuksia tahdoin heittää ilmoille.

Jos Jokerit pystyy jäädyttämään jokaisen joukkueen pelin yhtä tehokkaasti, niin aivan varmasti ollaan finaali-paikassa kiinni keväällä. Tässä vaiheessa kautta ei sillä pelin kauneudella ole mitään väliä, koska nyt kerätään pisteitä sinne pleijareihin. Jokereissa kuitenkin on potentiaalia tehdä runsasmaalisiakin voittoja, varsinkin kun puolustuksessa on sellainen muuri kuin mitä Riksman on ollut. Nyt oikeesti on vain toiveena että Juuso pysyisi ehjänä koko kauden, koska sitten alkaa romahdus jos maaliin joudutaan laittamaan täysin kylmä veskari. Tullaan norsunluutornista ryminällä alas. Toivotaa toivotaan...

Mutta tässäpä pieni sivallus ajatuksista...
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Ika Lehkosen pelikirjaohjeet Jokerit-Blues ottelun 2. erätauolla ratkaisivat voiton tänään Jokereille. Lehkonen puolustajien peluuttajana pisti ilmeisesti tiukasti Hanlonin ja hyökkääjät ruotuun 2. erätauolla. Ika kertoi nelosen haastattelussa ennen 3. erän alkua tiukka ilme kasvoillaan Jokereiden hyökkääjien huonosta avusta puolustajille 2. erässä Bluesin päätykarvauksen alla. Kolmannen erän ensimmäinen hyökkäys lähti täydellisesti Bluesin karvauksesta huolimatta Lehkosen pelikirjan mukaisesti ja päätyi neljän syötön jälkeen maaliin. Heti perään Jokerit lähti jälleen päädystä hitaalla hyökkäyksellä syötellen ja sekin oli päättyä suoraan maaliin, mutta siitä jokerit sai vain yv:n.

Lehkosen sanat 2. erätauolla ottivat koville pelin kommentaattorina toimineelle Tuomas Grönmanille, joka jo ennen ottelua otti hänelle tutuksi teemaksi sen, ettei pelikirja ole niin ratkaiseva kuin mitä siitä on alettu keskustella. Jokerien 2. maalin jälkeen Grönman väitti, että Hanlon oli varmaankin antanut joukkueelle muitakin ohjeita (taistelu, liike) kuin Ikan mainitseman pelikirjan mukaisen hyökkäyksiin lähdön painottamisen.

Petri Matikainen totesi pelin lopussa, että olisi pitänyt olla hyökkäyksiin lähdöissä enemmän hitaita hyökkäyksiä.
 

kymppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ainakin erätauolla näytettiin kuvaa pukukopista, jossa se oli Hanlon joka oli pitkään äänessä ja selosti jotain joukkueelle. Paha toki sanoa mitä muuta siellä on tapahtunut ja kuka on taktiikasta vastannut. Ainakin se toimi.

Omaan silmään näytti siltä, että Jokerit pelasi erittäin aktiivisesti kolmannen erän ensimmäisen reilun kymmenminuuttisen. Bluesin pakkeihin mentiin kovalla paineella kiinni, eikä annettu tilaa pelinrakenteluun. Tämä varsinkin erosi toisesta erästä, jossa Blues pääsi helposti Jokerien alueelle (jossa tosin ei kummempaa tapahtunut). Kolmannen erän loppu sitten meni Jokereiden jäädyttäessä pelin, mutta tosiaan sitä ennen ote oli erittäin aktiivinen ja paras osa koko matsista. Liekö nopeasti erän alkuun tullut toinen maali auttanut tässä?
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Kyllä nykyisessä Jokerien ja TuTon viime kauden pelissä on nähtävissä paljon samoja piirteitä. Johtoasemassa pelaaminen on varsin saman näköistä, keskialueella ei ole mitään tyhjää tilaa ja vastustaja pakotetaan puskemaan sumppuun. Ei hirveän kaunista katseltavaa, mutta tehokasta ja johtoa ei yleensä menetetä. Se oikeastaan mitä vielä puuttuu verrattuna viime vuoden TuToon on tehojen löytyminen. Tehokkaita laitureita Jokereista löytyy, mutta varsinaista todellista tehosentteriä ei ole. Hauhtonen ja Hancock ovat hyviä senttereitä, mutta kovaa pelinrakentajaa joukkue vielä kaipaisi. Nämä tosin ovat nykyisessä liigassa muutenkin todella kiven alla.

Mestiksen viime vuosien kärkipään valmentejat ovat muuten tällä hetkellä liigassa aika kovassa vedossa. Ika "kakkosena" Jokereissa, Dufva Jypissä ja Suikkanen Tepsissä.
 

Stigu

Jäsen
Hyytävän tehokasta ja kurinalaista on Jokerien peli. Miinuspuolella sitten ainakin omaan silmääni tietynlainen värittömyys pelissä. Mutta tyylipisteitä ei jaeta, ja Jokerit on kyllä noussut SM-liigan mestarikandidaatti numero 1:ksi syksyn aikana: (1) SM-liigan paras veskari, (2) SM-liigan kurinalaisin puolustus, jossa sekoitus taitoa, jalkoja, käsiä ja kokoa, sekä (3) SM-liigan TOP3-hyökäys. Jos Hanlon pistää vielä tuon hyökkäyksen kuntoon (mitä en epäile yhtään), on Narreilla kyllä erittäin hyvät mahdollisuudet mestaruuteen.

Ainoa akilleenkantapää pleijareita ajatellen lienee joidenkin avainpelaajien koko ja fyysiyys: Tenute, Bishai ja Kerman eivät ole mitään fyysisen pelin ystäviä. Näistä erityisesti Tenute tulee olemaan avainroolissa kevään kahinoissa. Toisaalta mm. Rita ja Tomekki kuntoutuessaan tuovat tälle sektorille hieman tasapainoa.
 

Vele

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Leijonat
Tehokkaita laitureita Jokereista löytyy, mutta varsinaista todellista tehosentteriä ei ole. Hauhtonen ja Hancock ovat hyviä senttereitä, mutta kovaa pelinrakentajaa joukkue vielä kaipaisi. Nämä tosin ovat nykyisessä liigassa muutenkin todella kiven alla.

Tätäkin kommentia lukiessani vieläkin ihmettelen miksi ei Jokerit kokeile Tenutea sentterinä uudestaan, kun mies on siihen rooliin ja vielä ykköskenttään hommattu? Ainakin näin Bishain poissaollessa.

Nuo edellä mainitsemasi Hauhtonen ja Will Smith kyllä varmasti hoitavat 2:s ja 3:s kentän sentterin paikat. Jani-Petteri Helenius pitää yllä neloskentän keskushyökkääjän paikkaa.

Näkisin meinaan, että kun "tosipelit" alkavat tuo kaikki omenat samaan koriin taktiikka välttämättä ei vie mestaruuteen saakka. Se huomattiin jo Jokereiden osalta viime kaudella. Finaaleihin uskon kyllä vahvasti silti silläkin taktiikalla.

Laajuutta hakevat kentät mestaruuteen saakka voisivat olla vaikka näin:

Rita - Tenute - Valtonen
Lahti - Bishai - Kerman
Louhi - Hauhtonen - Mäki
Lind - Hancock - Varis
Helenius

Kauppinen - Jokela
Pikkarainen - Koivisto
Eronen - Hulkkonen
S. Helenius

Riksman
Hallikainen
 

Filosofem

Jäsen
Tätäkin kommentia lukiessani vieläkin ihmettelen miksi ei Jokerit kokeile Tenutea sentterinä uudestaan, kun mies on siihen rooliin ja vielä ykköskenttään hommattu?

En usko, että Tenute pelaa keskellä enää ollenkaan. Toki tulee jatkossakin ottamaan tärkeitä aloituksia, mutta siirtyy sitten pelitilanteissa takaisin laitaan. Tenute on maaliahne hyökkääjä, jolla on erinomainen laukaus. Sentterinä pelatessaan hän menettäisi suoraviivaisuuttaan. Kyse ei ole ihan samanlaisesta ratkaisusta kuin Ville Leinon siirtyessä laitaan, mutta kyllä Tenute aika hyvin pystyy rakentamaan peliä laidasta ja tarjoilemaan kiekkoa hyviin vetopaikkoihin (kuten eilen unelmasyöttö Kauppiselle maalin kulmalle ylivoimassa). Tärkein ominaisuus kuitenkin on, että hän itse pyrkii ratkaisuihin ja on selkeästi joukkueen tärkein yksittäinen hyökkääjä.

Luulen, että Hancock tulee pelaamaan kauden loppuun ykkösen keskellä, sillä 'cock on puolustussuuntaan yllättävän nöyrä, vaikka ehkä onkin ollut tyypiltään enemmän hyökkäävä sentteri. Eli tosiaan Bishain palatessa veikkaan, että Bishai saa alkukauden laiturinsa Janne Lahden vierelleen ja toisessa laidassa sitten Lind. Lahti on erinomainen vahva hyökkääjä, joka tuo kiekon maalille voimalla ja sitä hyvin suojaten. Luulisin, että parhaimmillaan tämä ketju haastaa tosissaan ykkösen. Mäki on pelannut ihan ok ja hieno maali eilen, mutta kyllä Bishai on selkesti parempi vaihtoehto tähän ketjuun. Eri asia sitten onkin tuleeko Bishaista enää valmista vai meneekö loppukausi loukkaantumisen takia pilalle.

Laajuutta hakevat kentät mestaruuteen saakka voisivat olla vaikka näin:

Sinänsä ihan kiva ajatus neljästä tasaisesta ketjusta, mutta olisi kyllä silti ihan kummallinen ratkaisu Hanlonilta pistää koko hyvin toiminut paletti uusiksi. Kun nyt olen kehunut meidän kahta ensimmäistä ketjua, niin kyllä Kerman-Hauhtonen-Louhi on myös toiminut erittäin hyvin. Valmennusjohto on lähinnä valitellut, ettei sopivaa nelosketjua ole löytynyt (siis nelosta, joka voisi pelata yli 10 minuuttia matsissa). Kenties joulutauon jälkeen kun kaikki pelaajat ovat hyvässä lykyssä terveenä, niin kolme ekaa ketjua jatkavat nykyisillään ja nelosena esiintyy Valtonen-Mäki-Varis. Eli hyvin pelannut JP Helenius olisikin se pelaaja, joka siirtyisi takaisin junnuihin. Mäki ei ole sentteri, mutta on tosiaan pelannut ihan ok keskellä ja luulisin, että Hanlon luottaa Mäkeen enemmän kuin JP:hen myös tässä skenaariossa.

Eli kyllä palikat ovat hyökkäyspäässä olemassa ja kenties jopa oikeilla paikoillaan. Enää hyökkäyspelin hiomista pitää vain jatkaa, se on jo nyt ihan hyvällä tasolla ja menee selkeästi huikeasti parempaan suuntaan jos tarkastellaan vaikka kuukausittain eikä yksittäisissä peleissä. Edelleen loistavasti toiminut puolustus huolettaa mua vähäsen, sillä nykyisellä miehistöllä voin sanoa, että kevään ratkaisuotteluissa Kauppinen-Jokela tulee pelaamaan taas 30 minuutta per matsi, ja se tulee ottamaan koville. Eronen ja Pikkarainen stunttaa ihan ok, mutta Virmanen sanoi jo kesällä hankkivansa puolustajan (Kankaanperä) ja tämän jälkeen rosterista on poistunut Kuparinen. Eli Kankaanperän ja Kuparisen tilalle on tullut Pikkarainen ja Eronen. Ei ihan mikään kuningastreidi.
 

Vele

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Leijonat
Sinänsä ihan kiva ajatus neljästä tasaisesta ketjusta, mutta olisi kyllä silti ihan kummallinen ratkaisu Hanlonilta pistää koko hyvin toiminut paletti uusiksi.

Kaikkea voi kokeilla näin runkosarjassa (Tenute, Hauhtonen, Hancock ja Helenius nyt). Joka tapauksessa kun miehiä tulee sairastuvalta tilanne muuttuu, mihin nuo viimeiset kenttähahmotukset liittyivät (Tenute, Bishai, Hauhtonen, Hancock loppupeleissä).
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kärsivällisyys ei ole tällaisen rivifanin suurimpia voimavaroja eikä hyveitä. Mutta, jos tuotteesta maksaa niin mielummin valmista Vepsäläiseltä kuin sälää Ikeasta. Se siitä filosofisesta klimpistä ja ajatusten virrasta.
Nyt Hanlonista ja pelitavasta. En tiedä näistä hienouksista enkä ulkomaantermeistä, mutta Jokerien pelissä on havaittavissa eräänlainen jatkumo ja kehitys. Jos kenttää katsoo sivulta, niin viivat jakavat kentän kuuteen osaan. Jokerit on ottanut kenttää haltuun alkaen omasta päädystä. Sitä kai sanotaan kehitykseksi. Bluesia vastaan alueista 4/6 oli selvästi Jokerien työmaata. Nyt ollaan jo vastustajan siniviivalla ja ollaan vasta kauden puolivälissä. Työtä on vielä jäljellä, mutta jos minäkin näen kehitystä, niin sitä on pakko olla.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ika Lehkosen pelikirjaohjeet Jokerit-Blues ottelun 2. erätauolla ratkaisivat voiton tänään Jokereille. Lehkonen puolustajien peluuttajana pisti ilmeisesti tiukasti Hanlonin ja hyökkääjät ruotuun 2. erätauolla.

Kaikki kunnia ja ansaitusti myös Ikalle, mutta kyllä se on Hanlon joka Jokereita valmennuksellisesti johtaa. Tämä kommenttina jotta ei synny väärää käsitystä.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävin lukemassa Lukko-ottelun raportin Jokerit.com sivuilta ja täytyy antaa Hanlonille kiitosta. Ei sinällään liity pelikirjaan, mutta näyttää ulkopuolelle todella hyvältä, että Hanlon huomio pelaajia myös yksilöinä. Lukko pelin jälkeen Glen kehui nelosketjun esitystä ja mikä minusta tärkeintä nosti itse esille sen asian, joka helposti unohtuu eli ei ole ihan helppoa pelata vaihto silloin ja toinen tällöin. Nyt Glen otti tämän esille oikeaan aikaan ja positiivisessa yhteydessä kehumalla nelosen peliä ja toteamalla heti perään:

"Tarvitsimme heiltä ne muutamat arvokkaat minuutit. Heille oli varmasti vaikeaa päästä peliin takaisin mukaan toisessa erässä, koska olimme pelanneet hetken kolmella ketjulla. Etenkin isokokoiselle Olaville se oli varmasti hankalaa, mutta hän meinasi tehdä tänään kaksikin maalia."

Mä olen ihan varma, että nuorelle pelaajalle kuten Vauhkonen tuo merkitsee paljon, että valmentaja itse ilmoittaa tietävänsä kuinka vaikeassa paikassa nelosketjussa pelataan. Kun valmentaja toimii tuolla lailla on paljon helpompi mennä vetämään ne muutamat vaihdot, kun tietää valmentajankin ymmärtävän, ettei se ole ihan helppoa pysyä pelitemmossa mukana.

Liigan tasolta en osaa varmasti sanoa, mutta alemmilla tasoilla on paljon koutseja, jotka eivät nelosen erityispiirteitä ymmärrä. Pahimmillaan se on sitten sitä, että koutsi aukoo päätään tyyliin "kattokaa nyt, heti kun ne päästää jäälle niin omissa soi ja ollaan vaikeuksissa". Tuollaisesta suosta ei nouse kukaan ja sillä saadaan joukkue jakaantumaan kahteen leiriin. Hanlonin lähtökohta on paljon terveempi, neloselta tarvitaan ne muutamat minuutit ja Glen tietää ettei se ole helppo homma/rooli.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
"Tarvitsimme heiltä ne muutamat arvokkaat minuutit. Heille oli varmasti vaikeaa päästä peliin takaisin mukaan toisessa erässä, koska olimme pelanneet hetken kolmella ketjulla. Etenkin isokokoiselle Olaville se oli varmasti hankalaa, mutta hän meinasi tehdä tänään kaksikin maalia."

Iso plussa Hanlonille myös siitä, että laittoi nuorisovitjan jäälle kolmannen erän 5min ylivoimassa. Hyvin saivatkin pyörityksen käyntiin ja Vauhkoselta hyvä vanhanaikainen, tosin ilman tulosta. Vauhkonen olikin kaikin puolin positiivisimpia ilmestyksiä jäällä tänään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Iso plussa Hanlonille myös siitä, että laittoi nuorisovitjan jäälle kolmannen erän 5min ylivoimassa. Hyvin saivatkin pyörityksen käyntiin ja Vauhkoselta hyvä vanhanaikainen, tosin ilman tulosta. Vauhkonen olikin kaikin puolin positiivisimpia ilmestyksiä jäällä tänään.

Pelikirjamiehenä Hanlon voisi nyt rakentaa pelaamisen neljän sentterin varaan siitäkin huolimatta, että Bishai on poissa. Itse en peluuttaisi Jyppiä vastaan laituri Mäkeäkään keskellä (jos nyt ylipäätään pelaa ko. ottelussa), vaan nostaisin nuorista rohkeasti lisää keskushyökkääjiä edustukseen. Mäen kiekollisesta pelistä pelintekijänä ei juuri kannata puhua. Ja sitä Jokerit kuitenkin tarvitsee liigan parhaimpia joukkueita vastaan.

Sitten kysymys: jos verrataan viime kauden Tutoa ja Washingtonia (Hanlonin aika) tämän kauden Jokereihin, niin alkukausi mentiin pelitapamielessä Hanlon & Lehkonen suhteessa 80-20 Hanlonin opein. Nyt ollaan tilanteessa 60-40 tai 50-50 jos halutaan käyttää tasalukuja. Miltä Jokerien peli näyttäisikään jos mentäisiin sanokaamme 40-60 tai jopa 30-70?

Lehkonen itse nostaa voimakkaasti esille koko tiimin työskentelyn ja sanoo, että myös Kaupilla on merkittävä panos siihen mitä kentällä nähdään. Kun en tunne Kauppia ja hänen pelitapaansa on paha sanoa asiasta mitään.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Pelikirjamiehenä Hanlon voisi nyt rakentaa pelaamisen neljän sentterin varaan siitäkin huolimatta, että Bishai on poissa. Itse en peluuttaisi Jyppiä vastaan laituri Mäkeäkään keskellä (jos nyt ylipäätään pelaa ko. ottelussa), vaan nostaisin nuorista rohkeasti lisää keskushyökkääjiä edustukseen. Mäen kiekollisesta pelistä pelintekijänä ei juuri kannata puhua. Ja sitä Jokerit kuitenkin tarvitsee liigan parhaimpia joukkueita vastaan.

Minusta Mäki pelaa sentterinä yllättävän hyvin ja tekee hyvää duunia niin alas- ja ylöspäinkin. Eihän Mäki mikään pelintekijä ole, eikä samettikäsinen syöttelijä tai ratkaisija mutta tuo ketju ei Mäen hieman oudosta sentterinroolista huolimatta ole ollut mitenkään suurissa vaikeuksissa, itseasiassa Janne Lahden, Juha Lindin ja Tomi Mäen yhteistyö on poikinut varsinkin Mäelle monia tekopaikkoja, valitettavasti Mäki on aikamoinen tuhlaajapoika paikoissaan. Mäki on erittäin luisteluvoimainen pelaaja, joka pelaa nöyrästi alaspäin ja hoitaa tunnollisesti sentterin puolustusvelvoitteet. Lehkonen taisi myös kehua Mäkeä tuosta pelistä. En silti panisi pahakseni jos Mäkeä parempi mies tuohon keskelle saataisiin, mutta vaikka pelintekijänä Mäki on huono niin muuten roolistaan Mäki on selvinnyt varsin hyvin. Ja ei se huono mies voi olla joka Mäen tuosta paikalta syrjäyttäisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös