Itse asiassa Hanlon oli Valko-Venäjän peräsimessä lähes ruokapalkalla, ainakin näin mies antoi ymmärtää muistini mukaan. Hänhän oli ns. projektikoutsi eli teki nuo MM-kisareissut NHL-kauden päätteeksi.
Ihan kaikkea ei kuitenkaan kannata uskoa. Aivan varmasti sai semmoisen tukun kahisevaa tästä Valko-Venäjä -projektista, ettei voinut kieltäytyä. En jaksa uskoa, että kukaan länsimainen huippuvalmentaja lähtisi ruokapalkalla töihin keskitason kiekkomaahan, jonka presidentti on viimeinen täysiverinen diktaattori euroopassa. Samaan hengenvetoon voidaan myös todeta Valko-Venäjän presidentin Lukashenkon olevan matkustuskiellossa EU -maihin, maan sisiäministerin olevan myös maan jääkiekkoliiton puheenjohtaja, maan rahoittavan asekaupoilla jäähalliprojekteja, maan presidentin olevan kova kiekkofani jne. Noita em. seikkoja kun ynnäilee hiukan yhteen, niin ainakin itse tulen siihen lopputulokseen, että keikan V-Venäjälle tuli olla Hanlonille rahallisesti varsin kannattava.
Mitä Hanloniin valmentajana tulee, niin sitä tosiasiaa ei pysty muuttamaan kukaan, että Valko-Venäjä pelasi hänen alaisuudessaan parasta kiekkoaan sitten Salt Lake Cityn olympialaisten. Aika hyvin projektivalmentajalta ns. vieraassa toimintaympäristössä eli isojen kaukaloiden kansainvälisissä peleissä. Muistan myös kuinka em. kisoissa kärsityn Suomi -tappion jälkeen Hanlon hehkutti lehdistössä suomalaista jääkiekkoa ja etenkin Erkka Westerlundia, jonka Vierumäeltä saatuja tuotoksia he ovat käyttäneet Washingtonissa oppimateriaalina. Eli täysin tuulesta temmatuilta kohteliaisuuksilta kaikkine Ika Lehkosen kanssa kaveeraamisineen nämä Hanlonin Suomi -ihailut eivät tätä taustaa vasten kuulosta.
Kuten täällä jo on tuotu esille, niin huonoa valmentajaa ei NHL:ssä pidettäisi niin kauaa joukkueen peräsimessä, mikäli menestys olisi vastaavaa mitä Washingtonissa viime kausina. Mitä nettilehdistä ja haastatteluista tuli tulkittua, niin ainakin Capsin pelaajat ml. Ovechkin olivat hyvin pahoillaan Hanlonin potkuista ja monessa haastattelussa toistui lähinnä itsensä ja joukkueen syyttely huonosta menestyksestä.
Kova ja mielenkiintoinen nimi ehdottomasti ensi kautta ajatellen, ja ainakaan sitä taustaa vasten mitä minä Hanlonista tiedän, en hirveää floppivaaraa näkisi olevan olemassa.