Varovainen ok
Olen lähtökohtaisesti samaa mieltä bozikin ja Tommyn kanssa; pidän ulkomaalaisen koutsin palkkaamista SM-liigaan aina riskinä. Ovat kaverin meriitit mitä ovat. Esimerkiksi -krhm- vuoden valmentaja NHL:ssä. Olen satavarma, että ulkomaalaisten valmentajien buumi himmenee viiden vuoden sisään, vaikka Hanlon toisi kultaa ja kunniaa Ilmalaan. Hanlonin nimi tosiaan pyöri HIFK-osiossakin ja totesin silloin HIFK-johdon hakevan valmentajaa seuraavin kriteerein:
1) Valmentajalla pitää olla tuoreita näyttöjä SM-liigasta, ei mistään muista liigoista
2) Valmentajan pitää olla pelaajaimuri eli hänen tulisi ratkaista tasaiset väännöt esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa Hannes Hyvönen tai vastaava on kahden yhtä hyvän rahallisen tarjouksen edessä.
Toivoin tuolloin, että oma joukkeeni pitää kiinni näistä kriteereistä ja itse vilpittömästi pidän Nenä Jalosta ja Summasta parempana signauksena kuin Hanlonia. Siis etukäteen tarkasteltuna. Sen sijaan Jortikka ei ole lähelläkään Hanlonin potentiaalia, ei myöskään Ika, jos häntä ykkösenä ajattelee. Mika Toivola olisi ollut Jokereilta rohkea veto, hänessä on potentiaalia kasvaa isoksi kotimaiseksi koutsiksi. Mutta ymmärrän Hanlonin valinnan ja odotan mielenkiinnolla.
Hanlon on NHL-mies voimakkaalla Eurooppa-tatsilla. Kuten hän itsekin on todennut: "Rakastan kansainvälistä jääkiekkoa". Kyseessä ei siis ole Sheddenin tai Baxterin tapainen klassinen AHL-kovanaama. Kumpikaan herroista Shedden ja Baxter ei ole millään mittapuulla ollut erityisen innovatiivinen koutsi. Molemmilla on ollut taktisella alueella selvästi ongelmia Aravirran ja Jalosten tasoisia vastuksia vastaan. Hanlon on tietojeni mukaan huomattavasti monipuolisempi tapaus, hän osaa jo etukäteen eurooppalaisen pelitavan. Hanlonin joukkueissa on aina ollut tilaa yksilötaidolle ja taiteilijoille, hyvä uutinen esimerkiksi Leinolle. Siinä missä Shedden (ja Baxter) sietää mailataiteilijoita sillä klausuulilla että NHL:ssä et saisi samanlaista kohtelua, Hanlon rakentaa joukkueensa ja kentällisensä heidän ympärilleen. Näin olen antanut itselleni kertoa.
Vedonlyöntimäisesti todennäköisyyksiä laskien pidän Hanlonin onnistuminen vs. epäonnistumien lukemia noin 60/40 -tyyppisinä tällä hetkellä. Epäonnistumiseksi lasketaan Jokerien tapauksessa se, että seura luisuu liigakärjen ja Eurooppa-liigan taakse. Samat kriteerit pätevät omaan jengiini. Bluesin parin kauden takainen Sator oli myös tullessaan viiltävän kova nimi, samoin Francis selästään huolimatta. Mike Eaves - kovat odotukset myöskin. Shedden, joka on kiistatta onnistunut SM-liigassa selkeistä pelillisistä puutteistaan huolimatta, on takarivin mies verrattuna Satoriin, Hanloniin, Eavesiin ja Francisiin lähtokohdiltaan. Baxter oli aavistuksen Sheddeniä edellä taustoiltaan, mutta hän on ollut liigassa vaisu. Niinpä kukaan NHL-taustainen koutsi ei ole vielä räjäyttänyt jättipottia SM-liigassa. Koko 2000-luku on mennyt kotimaisten valmentajien komennossa, tästä ei pääse mihinkään. Lukon Tihonov on mielestäni jotenkin objektiivista leikkien kenties paras NHL-taustainen ulkomainen koutsi liigassamme, jengi vaan ei ihan riittänyt.
Hanlon on rohkea veto Jokereilta, mutta kaukana etukäteen varmasta tapauksesta. Kuten totesin, on raaka tilastollinen fakta, että SM-liiga on voitettu kotimaisella valmentajalla. Milloin viimeksi on itse asiassa nosteltu Kanada-maljaa niin, että koutsi on ollut ulkomaalainen?