Tämä, tuo , se, nämä, nuo, ne.Tämä. Mikä helvetin tämä?
Tämä, tuo , se, nämä, nuo, ne.Tämä. Mikä helvetin tämä?
Just olin tulossa kirjottamaan samaa mutta sain ilokseni huomata että joku muu ehti ensin :)Kyynerpää!
Se on kyynärpää, saatana!
Minua raivostuttaa hymiöt, olivat ne miten päin tahansa.Yllättävän paljon tuntuu ärsyttävän niinkin pieni asia kuin hymiöiden käyttäminen tekstissä väärin päin. Jonkun mielestä se on vaan niin hauskaa (: vaikka tuo näyttääkin ihan joltain muulta kuin :).
Kolmannen maailman ongelmia.
Sen olen huomannut, että täällä Jatkoajassa ne ärsyttää jopa enemmän, kun esim.facebookissa.
Minua raivostuttaa hymiöt, olivat ne miten päin tahansa...
Meillä töissä on aikamoinen vaatteiden vaihtorumba ennen työvuoroa, joten joutuu välillä kekkuloimaan pukkarissa pelkillä boksereilla. Siivojilla on vuoronvaihtoajat hyvinkin tiedossa, mutta aina tuo pukukoppi siivotaan juuri siihen aikaan, kun on paljon porukkaa vaihtamassa kuteita. Ei nyt sinällään edes ärsytä asia, mutta mietin vain, minkälainen haloo siitä täällä firmassa nousisi jos miessiivooja ajoittaisi pukukopin lattioiden imuroimisen aina siihen ajankohtaan, kun naiset ovat vaihtamassa vaatteita.
Välillä se tasa-arvo ei toteudu kyllä toistekkaan päin. Ärsyttävää.
Eikö takavuosina joku (ulkomaalaistaustainen?) miessiivooja saanut kenkää, kun hänen väitettiin tirkistelevän uimahallin naisten pukuhuoneessa? Mulla on ihan sellainen tunne, että olisin lukenut tapauksesta jostain iltapaskasta.Toki voi olla, että naiset suhtautuisivat miessiivoojaan minua huonommin.
Jos joku on myynyt jotain, enenevässä määrin kirjoitetaan "möi". Ihan uskomattoman ärsyttävää. Mediassa saattaa törmätä Tekstiin, jossa kerrotaan, että Nokian Rajeev Suri möi Nokian osakkeitaan.
minä myin, sinä myit, hän myi, me myimme, te myitte, he myivät. voi kai se olla möikin. liekö vanhempi muoto ja murremuoto.
Ed. Kielikello 1 / 1987 kertoo: Kielikello - kielenhuollon tiedotuslehti
Nyt kyllä yllätti, en ole tietääkseni koskaan kuullut edes muotoa "myi".Taidat olla oikeassa. Olen kyllä käyttänyt "möin" muotoa aika usein, siksi tuo "virallinen" ei putkahtanut heti mieleen.
Seison korjattuna.
No johan nyt. Luulin asian olevan päivän selvä. Kyllä se on imperfektissä (yksikön kolmannessa) myi. Jarkko myi herneitä torilla. Technopolis Oyj myi kiinteistöjä pääomasijoittajille. Ehkä tuo on sitten vähän sama kuin "asemesta", jonka enemmistö luulee olevan "asemasta" ja siksi möi on niin yleinen.Nyt kyllä yllätti, en ole tietääkseni koskaan kuullut edes muotoa "myi".
Juurikin näin. Se kaveri möi Voorttinsa ketä antoi kyynerpäätä siellä pupissa.Kyllä möi on ihan ketä osastoo.
Kyllä, jos niitä murresanoja käytetään Kauppalehdessä muutoin kuin jossain kolumnissa.Myi ja möi. Meinaatteko käydä saman keskustelun kaikkien Suomen murresanojen kanssa?
Tuo "asemesta" kuuluu tähän ketjuun. Turhempaa kieliopillista pilkunnysväystä saa hakea. Käytän ihan piruuttani "asemasta", vaikka tiedänkin sen olevan väärin ja toivon tuon muodon ennen pitkää ottavan vallan. Muutenkin tuosta eellisestä versiosta tulee aina mieleen joku pyssypaikka.No johan nyt. Luulin asian olevan päivän selvä. Kyllä se on imperfektissä (yksikön kolmannessa) myi. Jarkko myi herneitä torilla. Technopolis Oyj myi kiinteistöjä pääomasijoittajille. Ehkä tuo on sitten vähän sama kuin "asemesta", jonka enemmistö luulee olevan "asemasta" ja siksi möi on niin yleinen.