Galluppi: Pienet asiat, jotka ärsyttävät

  • 923 771
  • 6 153
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Toivotaan näin. Itsellä jäi aikoinaan finaali katsomatta ja pari muutakin ratkaisupeliä... se jos mikä ketutti armottomasti. Puoli vuotta ja himaan Jaws !

Olin intissä 2006, ja siihen aikakauteen mahtuivat Ässien sensaatio (hopeaa puskista), futiksen MM-kisat, talviolympialaiset sekä Lordin viisuvoitto. Aika paljon jäi itselle tärkeitä ja historiallisia tapahtumia (joksi lasken Lordin voiton) väliin. Pääsi noita jonkin verran seuraamaan, ja esim. Ässien pelejä kuunneltiin aika paljon radiosta kasarmilla. Lordin viisuvoitonkin kuuntelin suorana rovalla ollessani, kun olin viestipäivystyksessä ja pystyin kuuntelemaan radiota. Harmittavaan aikaan sattui siis oma inttiaikani, mutta ohi on eikä takaisin kyllä ole liiemmin kaipuutta, vaikka ihan hauskaa siellä loppujen lopuksi olikin.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Pianhan se nähdään, eli torstaina kutsu käy! Saapa nähdä, missä alokas Jaws astuu palvelukseen ja milloin.

Onnea mr. Jaws minne sitten ikinä sinut sijoitetaankin! Sanovat nykyään varusmiespalveluksesta moniakin negatiivisia asioita, mutta kyllä mulle ainakin jäi sieltä paljon hyviä muistoja ja opin ilmaisemaan itseäni erilaisille ihmisille erilaisissa tilanteissa, joista on nykyään työelämässä ihan hyötyäkin.

Kaikkihan riippuu omasta asenteesta palvelusta kohtaan. Kyllä siitä moni saa turhan stressin aiheen ja vitutuksen itselleen kerättyä omalla asenteella, niin ei se ihme ole, että homma tuntuu ihan turhalta ja elämän tuhlaukselta.

Siellä ainakin tulee oppimaan mitä on ihan oikea vitutus. Pimeässä -20 asteen pakkasessa nukut parin tunnin stinteissä ja vaihdat kipinävuoroa teltasta toiseen ja sitten pitäisi jotain puitakin hakata pimeässä lumimyrskyssä. Siinä tietysti tuo jännitystä, että menikö puu halki vai oma sormi, pakkanen onneksi huolehti säilönnästä, jos haaveri olisi sattunut ja pimeä siitä, että sormen etsinnästä olisi tullut kiva komppanian yhteinen etsintäleikki. Tai vaihoehtoisesti pari astetta plussaa, kaatosade teltta sisältä melkein tulvarajalla ja kaikki kamppeet märkinä, toivo paremmasta 1-5 päivän päässä. Siihen tosiaan tuo väsymys ja muu päivittäinen toiminta päälle, niin oppii todellista vitutusta ja jälkeenpäin osaa suhteuttaa vähän arkielämässä, että mikä on todella vitutusta ja mikä harmitusta.
 
Tavoite on hyvä olla korkealla ja realistinen, L on sinulle sellainen. Mutta eipä noista niin huolta ole, vaikka ei ällää heruisikaan. Minäkin alisuoritin aikoinaan äidinkielen kirjoitukset ja sain vain eximian. Samoin kävi englannille, joka lähti ällänä mutta tipahti ainekirjoituksien makuerojen takia nippa nappa eximiaksi. Tuolloin tuo kyllä vähän aikaa vitutti, mutta samapa se lopulta on ollut, ei ole mitenkään haitannut useita eri jatko-opiskeluita, päätyötäni tai sivutyötäni/harrastusta.

Nimenomaan näin. Niillä yo-arvosanoilla ei ihan hirveästi merkitystä ole. Nimimerkin Jaws kannattaisi mielestäni lukea tämä teksti, joka auttanee yo-kirjoitustulosten laittamista oikeaan kontekstiin:
Jaskan pauhantaa: Poliitikot koulunpenkillä

Yo-kirjoituksissa tasoaan lukiokurssien tasosta runsaasti nostavat ovat siis usein:
- laiskoja koulussa
- passiivisia, eivät osallistu tunnilla
- usein epäsosiaalisia, eivät verkostoidu
- joskus ongelmallisia häiriköitä

Sen sijaan oppilaat, joiden tulokset kirjoituksissa ovat selvästi heikompia kuin lukiokursseilla, ovat usein:
- aktiivisia osallistujia koulussa
- ahkeria opiskelijoita
- luovat runsaasti ihmissuhteita ja tulevat muiden kanssa toimeen

Siksi en yo-kirjoitustuloksille pistäisi kovin paljon painoa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poskiontelontulehdus, keuhkoputkentulehdus ja jo tätä tämänhetkistä ns. kunnon sairastamista edeltänyt puolitoista viikkoa kestänyt armoton yskä, nuha ja muuten vaan sairas ja vetämätön olo. Viime viikolla tuli jo sairastettua kotona ti ja ke, sekä koko pitkä itsenäisyysviikonloppu perjantaista sunnuntaihin.

Ei näköjään riittänyt ne lepäämiset, alkuviikko meni töissä melko raatona ja nyt taas loppuviikko edessä pakkolepona pelkkää kotinotkumista. Sitten saa alkaa riittämään pari viikkoa kestänyt sairastelu, jos sitä pääsisi hissukseen joskus vaikka urheilemaankin taas.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Saapa nähdä, missä alokas Jaws astuu palvelukseen ja milloin. Kaino toive olisi, että mielellään ei futiksen MM-kisojen aikaan, mutta parempihan se on metsäleikit käydä pois alta niin pian kuin suinkin.
Toivotaan näin. Itsellä jäi aikoinaan finaali katsomatta ja pari muutakin ratkaisupeliä... se jos mikä ketutti armottomasti. Puoli vuotta ja himaan Jaws !
Olin intissä 2006, ja siihen aikakauteen mahtuivat Ässien sensaatio (hopeaa puskista), futiksen MM-kisat, talviolympialaiset sekä Lordin viisuvoitto. Aika paljon jäi itselle tärkeitä ja historiallisia tapahtumia (joksi lasken Lordin voiton) väliin.
Vuosi 1998 vierähti intissä - toisin sanoen futiksen Ranskan MM-kisat jäivät näkemättä. Samaten HJK:n Champions' League -taivalta en pahemmin pystynyt seuraamaan. Keväällä 1998 vietettiin muistaakseni myös vuosikymmenen lämpimintä vappua - luonnollisesti tuon viikonlopun olin silloin valmiusjoukoissa (? - beredskap).

TPS:n osalta mulla on harmittavan ohuet muistot taitosentteri Alexei Kudashovista sekä Toivo Suursoon maalitykkikaudesta (17+5=22). Tuona keväänähän Kiekko-Espoo tiputti sensaatiomaisesti runkosarjan voittajan (TPS) jo puolivälierissä eli pudotuspeleistä ei paljoa kerrottavaa jälkipolville jäänyt. Mulla on jotenkin sellainen hämärä muistikuva, että olisinko mä ollut peräti paikan päällä katsomassa kolmatta puolivälierää, jonka K-Espoo voitti Turussa luvuin 4-1. Se matsi tosin pelattiin sunnuntaina eli joko mulla on ollut pidennetty viikonloppu tai sitten tuo matsi oli HockeyNight-ottelu. Myös kauden 1998-99 mestaruusjoukkueesta mulla on erittäin hatarat muistikuvat etenkin syyskaudelta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Erityisesti toimittajien tapa lausua ulkomaalaisten kaupunkien nimet väärällä kielellä. Esimerkiksi Sveitsin Kloten on usein kluutten ja Saksan Nürnberg usein nyyrnpäri. Tänä aamuna TV-uutisten nuori toimittaja puhui trondhaimista, jolla tarkoitti Norjan Trondheimia.

Lisäksi formulakanavaksi itseään kutsuvan MTV:n urheilutoimituksessa moni toimittaja ei tunnu ymmärtävän, miten autoilijoiden ykkösnimen sukunimi kuuluu lausua.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä ajattelutapa ärsyttää suunnattomasti: Jouluna paljon ruokaa ja kaikenmaailman herkkuja naamariin ja tammikuussa alkaa laihduttaminen ja kuntoilu.

Itse vastaan tähän siten, että syön jouluna ruokaa ja herkkuja juuri senverran kuin tekee mieli enkä tammikuussa enkä muulloinkaan säädä tietoisesti omaa syömistäni enkä kuntoiluani sen mukaan että paino (97 kg) lähtisi tippumaan. Syön silloin kun on nälkä ja menen salille kaksi kertaa viikossa aivan kuten tähänkin asti. Ja vastaavasti sillointällöin kävelylenkille jos siltä tuntuu
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tämä ajattelutapa ärsyttää suunnattomasti: Jouluna paljon ruokaa ja kaikenmaailman herkkuja naamariin ja tammikuussa alkaa laihduttaminen ja kuntoilu.

Samaa mieltä, etenkin kun tietää tasan varmaksi, että nämä "laihdutan sitten tammikuussa" -tyypit eivät koskaan sitä edes aloita tai jos aloittavatkin, niin lopettavat viimeistään 2,5 kilon jälkeen - ja palaavat vanhoihin elintapoihinsa.

Mä olen opetellut sen, että kaikenlainen mässäily pitää ansaita etukäteen. Liikun ja kuntoilen muutenkin paljon ja syön kurinalaisesti (paitsi lauantaisin), mutta nyt etenkin joulun alla olen kiristänyt linjaa entisestään sillä tiedän, että aattona alkava syöminen ja juominen päättyy kunnolla vasta 1.1.2014.

Pylleröiden ei tarvitsisi vetää näinkään tiukkaa linjaa vaan aika paljon fläsää saisi pois jo sillä, että sopisi itsensä kanssa, että herkut ansaitaan. Jos haluaa mässyttää pullaa, niin ennen pullan syömistä kuntoillaan vähintään pullan sisältämien kalorien edestä. Pienikokoiselle naiselle toki haastavampaa, kun kulutus on mitä on, mutta satakiloisen miehen ei tarvitsisi kuin kävellä reippaasti 15 minuutin matkan päässä sijaitsevaan kauppaan ja takaisin, kun olisi pala mustikkapiirakkaa ansaittu.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Samaa mieltä, etenkin kun tietää tasan varmaksi, että nämä "laihdutan sitten tammikuussa" -tyypit eivät koskaan sitä edes aloita tai jos aloittavatkin, niin lopettavat viimeistään 2,5 kilon jälkeen - ja palaavat vanhoihin elintapoihinsa.
Tasan varmaksi tiedän myös toisenkin laidan tarinasta. Iso kasa viestistäsi ja lainaamatta jääneestä puhuu myös pylleröiden suulla: Joulu on luvallista aikaa mässäilylle, koska tieto seuraavastakin vuodesta on ajukopassa.

Ainakaan tämä pyllerö ei aio ottaa tänäkään Jouluna tulleita kiloja vastaan ilolla, vaan hikoilee ne pois kesään mennessä. Olen tuota toki toistanut vuosi vuoden perään, sillä olen vuodenaikavittupää. Kaamoksen aikaan ei vaan onnistu kaikki kuten pitäisi, enkä ole tuon kanssa yksin.

Elintapojen muutos on toki iso pala kenelle tahansa, joka on niihin riippuvaisuuden rakentanut. Uuden vuoden lupaamiset eivät sitä tule mihinkään muuttamaan, jos ei se muutos tule motivaation ja tekojen kautta. Eikä elintapojen muuttaminen ole pelkästään tästä mässäilykaudesta kiinni, sillä sitä haikailevat monet ja monet pylleröt Juhannuksenakin.

Noin. Tulipa oltua eriävää mieltä ja lopulta ei sitten mitään mieltä.

Yleistäminen ärsyttää.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen opetellut sen, että kaikenlainen mässäily pitää ansaita etukäteen. Liikun ja kuntoilen muutenkin paljon ja syön kurinalaisesti (paitsi lauantaisin), mutta nyt etenkin joulun alla olen kiristänyt linjaa entisestään sillä tiedän, että aattona alkava syöminen ja juominen päättyy kunnolla vasta 1.1.2014.

Tässä joulusyöminenteemassa kannattaa muistaa yksi yleispätevimmistä säännöistä, mikä liittyy laihduttamiseen ja kehon muokkaamiseen. Yhtään pidemmällä aikavälillä, sillä mitä syöt joulun ja uudenvuoden välillä ei ole mitään merkitystä vaan sillä mitä syöt uudenvuoden ja joulun välillä. Toki viikossa saa itselleen halutessaan useamman kilon lihaksitonta massaa, mutta suurimmalle osalle porukasta toi pätee.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ainakaan tämä pyllerö ei aio ottaa tänäkään Jouluna tulleita kiloja vastaan ilolla, vaan hikoilee ne pois kesään mennessä. Olen tuota toki toistanut vuosi vuoden perään, sillä olen vuodenaikavittupää. Kaamoksen aikaan ei vaan onnistu kaikki kuten pitäisi, enkä ole tuon kanssa yksin.

Tottahan toki. Tässä oli kyse nimenomaan niistä, joilla se joka ikinen vuosi jää siihen meinaamiseen ja aikomiseen. Pahoittelut, mikäli jäi kuva, että tällä tarkoitettiin niitä, jotka oikeasti palaavat ruotuun tammikuussa.

Tässä joulusyöminenteemassa kannattaa muistaa yksi yleispätevimmistä säännöistä, mikä liittyy laihduttamiseen ja kehon muokkaamiseen. Yhtään pidemmällä aikavälillä, sillä mitä syöt joulun ja uudenvuoden välillä ei ole mitään merkitystä vaan sillä mitä syöt uudenvuoden ja joulun välillä.

Näin taisin tuossa kirjoitellakin.

Kun elää koko vuoden kurinalaista elämää kuutena päivänä viikossa joitain lomareissuja lukuunottamatta ja joulun alla vielä vähän kiristää siitäkin, voi ihan hyvällä omallatunnolla mässätä joulusta tammikuuhun saakka. Oma "ongelma" on siinä, että sille päälle osuessani voin sekä syödä että juoda ns. "pöydän alle" satakiloisen miehen. Tähän varteen vaan vaaditaan sitten tuplamäärä liikuntaa syödyn ja juodun kuluttamiseen ja juuri siksi pidän omalta kohdaltani aiheellisena olla entistä tiukempi silloin, kun on monen päivän ruokaorgiat edessä.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tottahan toki. Tässä oli kyse nimenomaan niistä, joilla se joka ikinen vuosi jää siihen meinaamiseen ja aikomiseen. Pahoittelut, mikäli jäi kuva, että tällä tarkoitettiin niitä, jotka oikeasti palaavat ruotuun tammikuussa.
Suotta pahoittelet mielipidettäsi. Tarjosin vain toisen katsantokannan.

SMS on pieni asia joka ärsyttää. Nyt kun palkintojen jakaminen on lähempänä ja lähempänä niin sitä tiheämmin "onnitteluita" tulee.
 
Mielestäni "jouluna mässäily" on vain yksi iso läskien masinoima myytti: kerrankin on "onneksi lupa mässäillä". Toki silloin tulee syötyä hyvin ja runsaasti, mutta kai normaalissa perheessä niin tulee tehtyä myös niillä lopuilla 51 viikonlopuilla vuodesta. Ei kai kukaan edes pysty vetämään liikaa niitä karmean makuisia laatikoita ja harmaita kinkkuja. Kalapöytä on jopa terveellinen vrt. moneen juhlaruokaan. Eli en lähtisi ostamaan salikorttia.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mielestäni "jouluna mässäily" on vain yksi iso läskien masinoima myytti: kerrankin on "onneksi lupa mässäillä". Toki silloin tulee syötyä hyvin ja runsaasti, mutta kai normaalissa perheessä niin tulee tehtyä myös niillä lopuilla 51 viikonlopuilla vuodesta. Ei kai kukaan edes pysty vetämään liikaa niitä karmean makuisia laatikoita ja harmaita kinkkuja. Kalapöytä on jopa terveellinen vrt. moneen juhlaruokaan. Eli en lähtisi ostamaan salikorttia.

Monesti "onneksi on lupa mässäillä" tarkoittaa että "on pakko syödä kerralla niin paljon kuin pystyy". Tohotuksesta väsähtänyt akkaväki kirkuu, että on syötävä nyt kaikkia sorttia kun on tehty. Tuo tarkoittaa tietysti kaikkia lämpimän ruoan lajeja, kaikkia eri kylmän ruoan lajeja, kaikkia jälkiruokalajeja, kahvia kermalla. Konjaksia ei mielellään, vaikka konjaksi voisi pelastaa muutamankin ihmisen ankaralta ruokavälikuolemalta.

Niinpä rasva suihkuaa korvista ja sieraimista ja Aunuksesta. Siellä se punasolu toverijaan ehtii, mutta turhaa on työnsä, koska verisuonissa on niin paljon rasvapallosia. Pienet tulehdukset ympäri kehoa karheuttavat verisuonten seinämiä. Kolesteroliesiintymät takertuvat karheisiin paikkoihin kuin liima hiekkapaperilla hiottuun puuhun. Pian on suoni ilmitukossa ja elon polulle ilmestyy paksu juuri.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
HIFK-Akilles jääpallo-ottelu Ylellä. Kenttä ja pelaajien määrä jalkapallosta, säännöt salibandystä, mutta varusteet ja jää jääkiekosta. Ei siinä, hieno laji näin ensisilmäyksellä, mutta asia mikä ärsyttää on Akilleen (vai Akilleksen?) fanit, joiden ainoa laulu on tuo "oo, o o o oo". Ei tuota pysty katsomaan, kun meinaa pää haljeta. On se niin modernia, kun tuotakin laulua lauletaan lähes jokaisessa liigahallissa + Stadin kinkkien sun muiden jalkapallo-otteluissa.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
HIFK-Akilles jääpallo-ottelu Ylellä. Kenttä ja pelaajien määrä jalkapallosta, säännöt salibandystä, mutta varusteet ja jää jääkiekosta. Ei siinä, hieno laji näin ensisilmäyksellä, mutta asia mikä ärsyttää on Akilleen (vai Akilleksen?) fanit, joiden ainoa laulu on tuo "oo, o o o oo". Ei tuota pysty katsomaan, kun meinaa pää haljeta. On se niin modernia, kun tuotakin laulua lauletaan lähes jokaisessa liigahallissa + Stadin kinkkien sun muiden jalkapallo-otteluissa.

Oikea kysymys onkin, että miksi helvetissä sä sitten katsot HIFK-Akilles jääpallo-ottelua?
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
säännöt salibandystä

Mieti vielä hetki.
----
Ketjun aiheeseen: Tavaroiden putoileminen. Ihan sama kuinka iso tai pieni esine on, vituttaa että se putoaa. Shampoopullo suihkussa, kirja hyllyn päältä, kynä pöydältä. Aina ärsyttää...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös