Galluppi: Pienet asiat, jotka ärsyttävät

  • 925 737
  • 6 160

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ehkei, mutta suurin osa taitaa tajuta, mistä puhutaan. Toki on sitten muutama jatkoaikalainen, jotka jäävät suu auki ja silmiään pyöritellen kitisemään, kun ei sairaanhoitaja tiedä edes peruskäsitteitä duunissaan, vaan viitsivät tarjota rullatuolia pyörätuolin sijaan. Onhan se nyt hoitovirhe vähintään.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, en tiedä onko se ihan väärin sanoa rullatuoli, mutta onhan se nyt huonoa suomen kieltä. Vähän samaa sarjaa kuin rullaportaat.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Se, että ihmiset puhuvat rullatuolista, kun tarkoittavat pyörätuolia.

Ihan tietoisesti käytän tuota sanaa, vaikka alapuolella joku jo epäilikin että en osaa suomea. Olen aina käyttänyt tuota versioita, eikä se muuksi minun suussa tai näppäimistöllä muutu, vaikka yrittäisinkin. Tai miksi edes pitäisi yrittää, niinkuin Sampio sanoi, niin varmaan suurin osa ihmisistä ymmärtää mistä on kyse.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Ihan tietoisesti käytän tuota sanaa, vaikka alapuolella joku jo epäilikin että en osaa suomea. Olen aina käyttänyt tuota versioita, eikä se muuksi minun suussa tai näppäimistöllä muutu, vaikka yrittäisinkin. Tai miksi edes pitäisi yrittää, niinkuin Sampio sanoi, niin varmaan suurin osa ihmisistä ymmärtää mistä on kyse.

Ihmettelen vaan, missä tuossa on ne rullat.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ihan tietoisesti käytän tuota sanaa, vaikka alapuolella joku jo epäilikin että en osaa suomea. Olen aina käyttänyt tuota versioita, eikä se muuksi minun suussa tai näppäimistöllä muutu, vaikka yrittäisinkin. Tai miksi edes pitäisi yrittää, niinkuin Sampio sanoi, niin varmaan suurin osa ihmisistä ymmärtää mistä on kyse.

Minulla on eräs ystävä, joka on pyörätuolissa. Tästä aiheesta oli kerran hänenkin kanssaan puhetta. En minä mitään ohjeistusta häneltä tästä saanut tai mitään sinne päinkään, mutta kävi kyllä ilmi, että kyse on pyörätuolista. Ei rullatuolista tai "rulliksesta". Saatan joskus vahingossa lipsauttaa rullatuoli-sanan, mutta muuten olen siirtynyt käyttämään pyörätuoli-sanaa tietoisesti, vaikka "aina" ennen käytin pääsääntöisesti rullatuolia.

Toki suurin osa ihmisistä ymmärtää asian, mutta vaikka kaverini ei tästä nyt mitään hernettä ottaisikaan, niin käytän mielelläni termiä, jota hän itse käyttää ja haluaisi käytettävän.

Ehkä ns. pieni asia, mutta tätä ei voi välttämättä ymmärtää, jos ei ole tuttavapiirissä pyörätuolissa olevaa ihmistä (tai jos ei itse ole tuolissa).

Toinen asia, mikä pyörätuolissa olevan kaverin kautta valkenee ja selkenee kummasti ovat invapysäköintipaikat ja niiden tolkuton väärinkäyttö. Jos ei invalätkää ole, niin saisi mokomat autot hinata vittuun välittömästi, tai puhkaista renkaat. Erityisesti kansallispukuiset heimolaiset kunnostautuvat tässä(kin) asiassa lähes säännönmukaisesti, elleivät sitten aja sitä rotiskoaan kaupan oven eteen, kävely parkkiruudustahan on liian pitkä.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Ihmettelen vaan, missä tuossa on ne rullat.

Kaikesta on olemassa ns. slangisanoja, jotka ovat vaan muokkautuneet sellaisiksi välttämättä ilman sen kummallisempia selityksiä. Mutta niinkuin Ernestipotsi alla totesi, niin tuollahan kuitenkin liikutaan rullaamalla eteenpäin.

Eiköhän tuo rullatuoli viittaa enemmän tuoliin jota liikutetaan rullaamalla.

Nimenomaan.

Minulla on eräs ystävä, joka on pyörätuolissa. Tästä aiheesta oli kerran hänenkin kanssaan puhetta. En minä mitään ohjeistusta häneltä tästä saanut tai mitään sinne päinkään, mutta kävi kyllä ilmi, että kyse on pyörätuolista. Ei rullatuolista tai "rulliksesta". Saatan joskus vahingossa lipsauttaa rullatuoli-sanan, mutta muuten olen siirtynyt käyttämään pyörätuoli-sanaa tietoisesti, vaikka "aina" ennen käytin pääsääntöisesti rullatuolia.

Joo, oikeassa olet. Vaikka sanoinkin että käytän tuota rullatuoli -sanaa yleensä, niin silti jos olen ihmisten seurassa, jotka istuu kyseisessä vekottimessa, niin silloin se on pyörätuoli myös minun suussani. Jotenkin pyörätuoli kuulostaa vähän hienovaraisemmalta kuin rullatuoli. Mutta ns. normaalitilanteessa minulla ei ole mitään syytä puhua pyörätuolista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ärsyttää kun tilinauhoissa on aina jotain väärin ja saa joka palkan kohdalla käydä korjauttamassa niitä. Iso firma kyseessä ja ilmeisesti helmitauluilla se palkanlaskija ne laskee. Kesällä jäi noin puolelta firmasta isoin osa lomarahoista saamatta ja muutenkin joka palkassa on jotain häikkää. Ylityöt tuntuu aina unohtuvan, vaikka ne oikeaoppisesti aina töistä lähtiessä leimataankin. Kerran olen kyseisen palkanlaskijan toimistossa käynyt ja ei kyllä heti tajunnut kyseiseksi henkilöksi. Näytti enemmänkin joltain rakennusmieheltä ja huone haisi suoraan sanoen paskalle.

Toinen mikä ärsyttää on ihmiset, jotka eivät tee työtään tai tekevät sen huolimattomasti. Yksi kunnon kuhnuri löytyy meiltä. Kaveri pyörii kädet taskuissa firman kamat päällä kuin mikäkin ammattilainen, mutta mitään ei tapahdu. Toki jos joku isompi herra on lähistöllä, niin "tiukasti" tuijottaa jotain kaavioita, jotka eivät liity millään tavalla hänen työhönsä. Normaalisti sitten kahvi kädessä kävelee työpäivän siellä sun täällä ja tappaa aikaa. Joskus saattaa jonkun jutun aloittaa, pyytää jonkun muun jatkamaan kun käy vessassa ja sattumalta tuleekin paikalle juuri kun homma on melkein tehty. Ei siinä jos tämä olisi yksilölaji, mutta kun ne tietyt hommat päivän aikana pitää tehdä, niin joku muu joutuu nekin tekemään tämän kaverin puolesta. Asiasta on eteenpäin ja myös itse tyypille infottu, mutta tuntuu olevan meidän päällikön paras kaveri tai ainakin perseennuolija, niin mitään ei tunnu tapahtuvan.
Muuten ei ole mitään omaa työtä tai porukkaa vastaan, mutta tälläiset jutut tekevät työstä ja työpäivästä huomattavasti kivuliaampia.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Liigapörssi ja KalPan pakit. Vittu mitä paskaa.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Karvakäsipitsanpöyrittäjät jotka eivät ymmärrä mitä "ei mainoksia" teksti tarkoittaa postiluukun yläpuolella.

Taas mulle on tullu jonkun helvetin kebabpitserian ruokalista. Miten ne pääsee edes rappukäytävään sisälle? Vai meneeks se niin, että joku tilaa kotiin pitsan, niin tää pitsalähetti käyttää samalla tilaisuutensa hyväks ja pudottaa jokaisen rapun asukkaan postiluukusta mainoksen sisään?

Boikotoin kyllä kaikkia niitä pitserioita jotka lähettää mainoksia kotiini. Onneks tästä lähistöltä löytyy useampi vaihtoehto.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Varmasti mainittu useampaakin otteeseen eli erään nimimerkin tapa lopettaa viestinsä sanoihin "että silleen...".
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Varmasti mainittu useampaakin otteeseen eli erään nimimerkin tapa lopettaa viestinsä sanoihin "että silleen...".
Tuon "että silleen" -loppukaneetin merkitys, funktio ja hypoteettinen lisäarvo ko. nimimerkin viesteissä on ihmetyttänyt ja ärsyttänyt itseänikin. Onkohan se olevinaan allekirjoitus vai mikä, ja miten se jaksaa sen jokaiseen viestiinsä kirjoittaa?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No eipähän tarvitse siis ottaa pois ignoresta.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Että silleen...

^tuo on vitun upea valonpilkahdus muuten niin synkässä ja mielipiteet lannistavassa Jatkoaika.comin keskustelupalstassa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tuntemattomasta numerosta soittavat ihmiset. Voi tietysti olla lehtimyyjäkin, mutta harvemmin ne mua tavoittelee.
Ihmetyttää myös tuo puhelu, koska puhelin ei missään nimessä ole soinut pidempään kuin 5 sekuntia ja tiedän sen siitä, että puhelin on ollut sohvapöydällä ja minä maksimissaan 5 metrin päässä pöydästä siihen aikaan, kun tämä puhelu on tullut.
Jos on jotain asiaa, niin miksi soittaa tuntemattomasta?
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Suomenruotsalaisten tapa ääntää ruotsia. Kuulostaa niin saatanan rumalta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Suomenruotsalaisten tapa ääntää ruotsia. Kuulostaa niin saatanan rumalta.

Tuo nyt on sama kuin sanoisi että Suomalaisten tapa ääntää suomea.
Kieli eroaa näinkin pienessä maassa valtavasti. Jos lyödän vierekkäin Helsinkiläinen Suomenruotsalainen tai jostain Turusta, on ero iso, puhumattakaan jos laitetaan rinnalle joku länsirannikonlta, Maalahti, Vöyri, Pedersöre tms. Jokaisella on ihan saakelin helposti erottuva murre ja täysin erilainen muista.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Kyynerpää. Ei siis oma vaan tuo saatanan ärsyttävä tapa kirjoittaa se väärin. Se on kyynärpää, niin saatana.

Helpotti, ei ärsytä enääN niin paljoa.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Jos samassa taloudessa asuva (avopuoliso) "unohtaa" tiskit likoamaan tiskiveteen ja/tai jättää sen tiskiharjan lillumaan siihen paskaveteen. Tämä todellakin taitaa olla napakymppi tähän ketjuun, pieni mutta rasittava tapa joka pitää yrittää kitkeä pois. Koulutusta vailla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös