Mainos

Galluppi: Pienet asiat, jotka ärsyttävät

• 973 243
  • 6 425

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Joidenkin ihmisten ärsyttävä tapaa huudahtaa ”MiTääää??”, kun joku sanoo jotakin, eikä ole mistään kuulon huonoudesta kyse. Kyse on välillä vain siitä, ettei kuuntele kunnolla tai ei ihan tajua asiaa.
Meillä töissä tämä johtuu siitä, kun musiikki, äänikirja tai joku vitun podcast raikaa tovereiden korvissa. Ei sen takia jaksa kiinnostaa moneen kertaan samaa sanoa.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Käytiin tänään katselemassa meille uutta sohvaa. Edellisessä on pari jousta mennyt poikki ja istumanurkassani on aikamoinen monttu. Ja on se muutenkin vähän kulahtanut... Kyllähän kaupoissa sohvia piisaa monenmoisia. Mutta miten valita niistä se oma. Minua ottaa jonkin verran päähän kierrellä huonekalukauppoja. Tulee kuuma ja alkaa ketuttaa. Onneksi niitä on Lahdessa useampi saman katon alla kauppakeskus Valossa.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Google drive kun ei tykkää resumoida. Selain tilttas ja pitää aloittaa alusta päälle kymmenen gigan sarjan sendiminen. No nyt sendin kansion sisälle jakso kerrallaan.

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Ärsyttää ihan suunnattomasti, jos joku linkkaa X:stä (Twitteristä) palstalle videon ja sitä painaessa selain avaa uuden välilehden tuohon videolinkkiin. Tämä siis tapahtuu vain, jos linkattu twiitti on vastaus tuohon alkuperäiseen twiittiin, muulloin video lähtee pyörimään ihan tuossa JA:n viestissä itsessään.

Esimerkkinä vaikka tämä @Mr. Smith :n viesti, jossa ensimmäisen twiitin video aukeaa uuteen ikkunaan, toisen pyörii viestissä itsessään.

Enkä siis missään nimessä viestin kirjoittajia tästä syytä, vaan tuota Twitterin ominaisuutta.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Santeri Huovila #61. Philadelphia Flyers
Olen varmasti ainoa asiani kanssa, mutta mikähän hemmetti siinä on, että täytyy tsekata 2-4 kertaa, että menikö ne auton ovet varmasti lukkoon. Esim kauppaan mennessä käveltyä jo puoliväliin, käännyn takaisin tarkastamaan asian. Sama juttu kun tulen kotiin, niin ulko-ovelta täytyy kääntyä takasin varmistamaan asia. Alkaa mennä hermot tähän hommaan. Mikä lie, pakko-oire?

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen varmasti ainoa asiani kanssa, mutta mikähän hemmetti siinä on, että täytyy tsekata 2-4 kertaa, että menikö ne auton ovet varmasti lukkoon. Esim kauppaan mennessä käveltyä jo puoliväliin, käännyn takaisin tarkastamaan asian. Sama juttu kun tulen kotiin, niin ulko-ovelta täytyy kääntyä takasin varmistamaan asia. Alkaa mennä hermot tähän hommaan. Mikä lie, pakko-oire?
Mulle tuli kauhea kulttuurishokki keyless go:n takia. Enää ei voi kokeilla, onko ovet lukossa vai ei, kun ne aukeavat kokeillessa. Pitäis viedä avain kotiin ja sitten mennä kokeilemaan uudelleen. Niinpä tyydyn katsomaan, että onko peilit kääntyneet. Se on merkki ovien lukituksesta.

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mulle tuli kauhea kulttuurishokki keyless go:n takia. Enää ei voi kokeilla, onko ovet lukossa vai ei, kun ne aukeavat kokeillessa. Pitäis viedä avain kotiin ja sitten mennä kokeilemaan uudelleen. Niinpä tyydyn katsomaan, että onko peilit kääntyneet. Se on merkki ovien lukituksesta.
Joo, no mulla ei ole jostakin syystä vm 19 Corollassa taittuva peilejä. Hybrideissä samalla vuosimalleissa taas sitten on.

godspeed

Jäsen

Kirjoitin toisaalla näin:

Onkohan täällä kellään muulla tuota klassikkoa eli OCD:tä eli pakko-oireista häiriötä? Jos on, niin minkä asteisena? Miten pärjäätte sen kanssa?

Minä en meinaa pärjätä sen kanssa, kun joka hemmetin asia pitää tarkistaa monta kertaa päivässä, että onhan tavarat tallella ja kaikki sovitut asiat hanskassa. Ei siis auta, vaikka ne tarkistaisi, kun tunnin päästä on tarkistettava uudelleen ja taas tunnin päästä uudelleen. Ja se rassaa, kun ei millään usko edes asiat nähdessään ja todetessaan, että kaikki on hyvin ja mikään ei ole hukassa tai sähkölaitteet eivät ole jääneet yöksi päälle. Sellainen kalvava olo on päivästä toiseen ja tämä on loppukesästä lähtien tuntunut menevän pahemmaksi ja nyt kun talvi tulee, niin sitä et pääsekään pakoon moneen kuukauteen. Aivoissa tuntuu tulevan sellaisia minitilttejä noiden tarkistamisien ja muiden kanssa.

Kyllä se kuulostaa @JoMe84 siltä, että sinullakin on jonkinasteisena tämä pakko-oireisuus. Se alkaa helposti melko huolettomana, mutta voi pahentua, kuten minulla on käynyt. On parempia päiviä, kun voi keskittyä asioihin kunnolla, mutta huonoina päivinä alkaa esimerkiksi ilta-aikaan mietityttään, onko juuri ne auton ovet lukossa jne, eikä niitä jaksaisi lähteä tarkistamaan aina.

Mutta näitä asioita voi koettaa taistella vastaan. Minun keinoni on luoda muistijälkiä mieleeni, että olen tehnyt jonkin asian, jotta sitä ei tarvitsisi tarkistaa. Esim rämpytän auton kahvaa monta kertaa, jotta varmasti jää mieleen sen olevan lukossa. Saatan hokea itselleni ääneen, että auto on lukossa, ennen kuin häivyn paikalta. Tällaista pientä voi kokeilla, josko auttaisi :)

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+

Kyllä se kuulostaa @JoMe84 siltä, että sinullakin on jonkinasteisena tämä pakko-oireisuus. Se alkaa helposti melko huolettomana, mutta voi pahentua, kuten minulla on käynyt. On parempia päiviä, kun voi keskittyä asioihin kunnolla, mutta huonoina päivinä alkaa esimerkiksi ilta-aikaan mietityttään, onko juuri ne auton ovet lukossa jne, eikä niitä jaksaisi lähteä tarkistamaan aina.

Mutta näitä asioita voi koettaa taistella vastaan. Minun keinoni on luoda muistijälkiä mieleeni, että olen tehnyt jonkin asian, jotta sitä ei tarvitsisi tarkistaa. Esim rämpytän auton kahvaa monta kertaa, jotta varmasti jää mieleen sen olevan lukossa. Saatan hokea itselleni ääneen, että auto on lukossa, ennen kuin häivyn paikalta. Tällaista pientä voi kokeilla, josko auttaisi :)
Yks kamu ottaa aina liedestä kuvan kun lähtee pois, että voi katsoa sen olevan pois päältä. Ei kyl taida sopia nykyisten autojen oviin.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Se kun runkkaa ja pitää sen jälkeen koko ajan hakea paperia kun vituttaa se kun temmin nupista tulee sitä mähmättiä eikä huvittaisi se että pikkarit menee ihan liisteriin.

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue

Joo, ei tullut ajatelleeksi tuota kirjoittaessa, että se kuulostaa OCD:ltä kyllä. Ja, että olisin yksin asian kanssa, oli kyllä huonosti ilmaistu, kun tasan tarkkaan tiedän, että on niitä muitakin. 4 aivotärähdystä takana ja vaikuttaa nykyään muistiin ja kirjoittamiseen/ajattelemiseen.

Onko tähän olemassa jotain lääkitystä? Vai täytyykö asian kanssa vain elää?

Wizzö

Jäsen
Black Friday, Kaupassa oli joulupukki jakamassa karkkia, jotain tuote-esittelijötä ja torttukahvitkin siellä olisi saanut. Onneksi selviydyin siitä tungoksesta ehjänä kotiin. Viikonloppu alkoi joten laitan Black Sabbathia soimaan.
Piti käydä kanssa äsken töistä tullessa kaupassa. Paikallisen marketin parkkipaikka oli aivan tukossa joten ajoin suoraan kotiin, käyn huomenna aamulla kaupassa.

godspeed

Jäsen
Joo, ei tullut ajatelleeksi tuota kirjoittaessa, että se kuulostaa OCD:ltä kyllä. Ja, että olisin yksin asian kanssa, oli kyllä huonosti ilmaistu, kun tasan tarkkaan tiedän, että on niitä muitakin. 4 aivotärähdystä takana ja vaikuttaa nykyään muistiin ja kirjoittamiseen/ajattelemiseen.

Onko tähän olemassa jotain lääkitystä? Vai täytyykö asian kanssa vain elää?

OCD:hen on käytetty SSRI-lääkkeitä, joiden pääasiallinen tarkoitus on lääkitä masennusta. Eivät sovellu aina minulle monestakaan syystä ja saattaa olla epätoivottuja sivuvaikutuksia ihmisestä riippuen. Eli vähän arpapeliä mitä tapahtuu päässä, kun niitä syö, eikä lääkärit yleensä ota sellaisesta vastuuta. Sanoisin siis, että jos joku haluaa näitä nappeja vain pakko-oireiseen syödä, niin keskustelisi vakavasti lääkärin kanssa mitä tarkalleen.

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muuten sama, mutta ovi on kämpän ulko-ovi. Yleensä auto jo käy pihassa kun pitää käydä varmistamassa. Jos vaimo kysyy että menikö ovi kiinni, niin pakko se on käydä tarkistamassa, vaikka juuri sen olin viimeisen tarkistanut.

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Naapurin puolen minuutin välein piippaavaa palohälytin on melko ärsyttävä, ei ole naapuri kotona eikä patterikaan lopu. Pip pip pip pip… Nyt jännittää kumpi tapahtuu ensin, loppuuko patterista virta lopullisesti vai tuleeko naapuri kotiin, tuurilla on jollain kuukauden matkalla ja patterin viimeiset virrat kestää ja kestää. Pip pip pip pip…
Pääsen lainaamaan itse itseäni. Se vitun piippaus on loppunut tällä päivämäärällä, eikä mennyt kauan, en tiedä loppuiko patteri vai tuliko asukas kotiin. Jos tuli, niin vaihtaa varmaan uuden viimeisiä vetelevän patterin piippaamaan ja lähtee kuukaudeksi pois. Tämä piippaamattomuus humisee korvissa.

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Olisiko teillä hetki aikaa puhua piippaamisesta? Ei se mitään, kerron silti.

Eilen naapuriin joku tuli ja piippaus loppui, tänään aamulla oli lähtenyt ja piippaus jatkuu. Varashälytin. Sector Alarm, kaikki kunnossa, kaikki kunnossa, kaikki kunnossa... EI VITTU OLE!

Mihin tästä terrorisoinnista voi valittaa? Isännöitsijä? Aamulehden yleisönosasto?
Huoltoyhtiölle kitisin jo, vastauksena on täysi hiljaisuus, ehkä ne otti omistajaan/vuokralaiseen yhteyttä tai sitten ei. Ei murtautukaan viitsisi ja pistää hälytintä silpuksi, sillä se loppuisi mutta samalla tulisi muuta sanomista.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Se kun yrittää vetää S-koon kumihanskaa märkään käteen. Joo, ei se mene vaikka S-koko on minulle muuten sopiva.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Se kun yrittää vetää S-koon kumihanskaa märkään käteen. Joo, ei se mene vaikka S-koko on minulle muuten sopiva.
Tuosta juolahti mieleen - tuolla partiohommissa mitä tulee harrasteltua pitää tietysti käyttää kertakäyttöhanskoja ruokahommissa. No, mulla on koon 11 räpylä, eikä siellä ole tietenkään koskaan muita, kuin max. koon 8 tai jopa joskus 9 hanskoja. Aika tunkeminen on.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy