Ajauduin kerrankin lukemaan jonkun jutun kommenttikenttää siten, että tiedän asiasta selkeästi enemmän kuin valtaosa kommentoijista. Alkoi ärsyttää ja vähän teki mieli mennä kommentoimaan, mutta enpä mennyt.
Suuret yhdistelmäajoneuvot alentavat kuljetuskustannuksia, mutta rasittavat kelirikon kolhimia maanteitä ja siltoja. Uuden digiteknologian laajempi käyttö ja digitiedon analysointi säästäisi korjauskustannuksissa, sanoo tierakenteiden professori.
yle.fi
Osa pitää akselien lukumäärän nostoa ratkaisuna. Joo, kuormitus jakautuu tasaisemmin, mitä enemmän on akseleita, ja näin yksittäisen kuormituskerran kuormitus ei kasva. Tässä jää huomioimatta se, että tierakenne kestää laskennallisesti tietyn määrän akseliylityksiä – päällyste väsyy ja kiviaines hienontuu. Lisäksi useammalla akselilla ajettaessa tapahtuu ns. pohjaveden pumppautumista eli kuormituksessa pohjamaassa oleva vedenpinta nousee maahuokosissa ylöspäin, eikä ehdi laskea takaisin ennen kuin seuraava kuormitus nostaa vedenpintaa entisestään. Kun vesi nousee tien rakennekerroksiin, lienee kaikille selvää, että se ei tee hyvää tien kestävyydelle.
Ja toinen mitä muutamat väittivät, että urautuminen johtuisi henkilöautoista ja pakko olla niin, koska urat ovat niin kapeita. Henkilöautot aiheuttavat käytännössä ainoastaan nastarengaskulumista, jossa päällystettä irtoaa renkaiden kohdalta. Tämä ei mitenkään päin ole maanteillä oleellisin urautumismekanismi, vai onko jonkun mielestä sellaiset teräväpiirteiset urat tuttuja maanteillä? Kaikki muut mekanismit liittyvät raskaaseen kuormitukseen, joko tierakenteen sitomattomat kerrokset puristuvat kokoon, tai sitten päällyste puristuu kokoon tai taipuu. Ja tuosta uran leveydestä, niin se päällysteen yläpinnan taipuma on suurin siinä renkaan keskellä, kutakuinkin Gaussin funktion muotoisesti. Olen mallintanut asiaa. Joten kyllä sitä rekallakin voi saada aikaan varsin kapeaa uraa. Tokihan nuo ovat tyypillisesti sellaisia laakeanmuotoisia, joita nuo kommentoijat eivät varmaan tunnista uraksi. Tierakenteen kannalta ne sellaisia kuitenkin ovat.
Ja sitten vielä joku sankari väitti sillan käyttöiän olevan 200 vuotta. Ei ole. Saman tyypin mukaan tien kestävyys riippuu säästä. Kyllä se riippuu vähän muistakin asioista.