Tässä nyt on aika häilyvä tuo vauhti, mutta ymmärrän, ettei haluta ottaa pienintäkään riskiä. Häviät kuitenkin autolle 100 - 0. Itseasiassa, kun miettii omalle kohdalle tuota skenaariota, sen harvan kerran kun kävelen risteyksessä, en mieluusti ylitä, vaikka auto himmaileekin, varsinkin kovassa vauhdissa. Pelisilmällähän nuo mennään.
Monesti myös tapahtuu niin, että auto hidastaa ja perään kiihdyttää. Sillä välillä kun lähdet ylittämään, niin tapahtumaa luetaan paikallislehdestä.
Ärsyttää autot, jotka himmaa ja sitten kiihdyttää.
Ei tietenkään pidä ottaa riskiä. En tarkoita, että sinne suojatielle pitäisi änkeä henkensä uhalla tai jos ylipäätään tuottaa vaikeuksia arvioida lähestyvän auton vauhtia. Silloin on tottakai parempi antaa auton lipua ohitse ja mennä sen jälkeen. Ihmettelyni koskeekin sitä ihmisryhmää, joka ei yksinkertaisesti osaa arvioida tuota vauhtia. Eli sen pelisilmän puute. Jos auto aloittaa himmaamisen hyvissä ajoin ja esim. 50 metrin päässä suojatiestä lipuu enää muutaman kilometrin tuntivauhtia, ei vain yksinkertaisesti luoteta, että se auto pysähtyy kohdalla. Ja vaikka kuinka huitoisi kädellä että mene mene, ja viestisi, että aion pysähtyä, ei mennä vasta kun auto on täysin pysähdyksissä.
Sinänsä varmasti näitä himmaaja kiihdyttäjiä näkee paljon. Aiotaan pysähtyä, mutta jalankulkija ei tee elettäkään, jolloin kiihdytetään. Itseäni moiset kaverit tottakai vituttaa, koska olen sitä koulukuntaa, että päästän jalankulkijan AINA.
Jalankulkijana olenkin sitten aivan poikkeuksellinen. Jos auto tulee kovallakin vauhdilla ilman aikomustakaan minua päästää, teen oman siirtoni. Peruskuntoisena kaverina kerkeen kyllä ottamaan pari juoksuaskelta eteen tai taakse, jos vaaratilanteita ilmenee. Eikä ole ilmennyt. Useita äkkijarrutuksia toki, mutta tämä onkin keinoni protestoida täysin perseellään olevaa kulttuuria Suomessa koskien jalankulkijan oikeuksia. Välillä saisi odotella pitkiäkin aikoja, että joku suvaitsee päästää. Jalankulkija, tuo liikenteen pohjasakkalainen.
Kun on ollut reilun vuosikymmenen poissa Suomesta siten, että siellä käy kerran tai maksimissaan kahdesti vuodessa pääasiassa lomailemassa, niin tällaisiin pieniin yksityiskohtiin (kommentilla ei ole tarkoitus vähätellä em. suojatien ylitys-casea, joka voi okeati olla fataali) tulee kiinnitettyä huomiota. Ihmisillä tuntuu olevan Suomessa tätänykyä julmettu kiire ja lyhyt pinna?
Et vähätelly caseani, mutta vastaan silti. Minulla ei ole kiirus, eikä lyhyt pinna. Tämä ei ole vitutusketju, tai elämää suuremmat asiat -ketju. Tämä on Pienet asiat, jotka ärsyttävät -ketju. Rinnastetaan nyt vaikka siihen, että jos täällä ihmiset ärsyyntyvät siihen, että mummot kaivavat kolikoitaan kassalla 20 sekuntia liikaa, mua ärsyttää odotella 10 sekuntia arpovia jalankulkijoita. Mutta kuten totesin, päästän jalankulkijan silti aina. Olkoon se sitten minun keinoni, että kukaan minun päästämäni jalankulkija ei jää sen kiihdyttävän urpon alle sillä samaisella suojatiellä. Ärsyttää silti.