Frisbeegolf-ketju

  • 126 828
  • 709

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Viime kesänä tasan yksi heittokerta, jonka jälkeen tyydyinkin ostamaan halvan alotussetin, jolla tähän mennessä menty. Koitan tuon tekniikan saada aluksi kuntoon ja vasta sitten "parempien" kiekkojen pariin. Lajina frisbeegolf on aivan mahtava ja eipä parempaa ajanvietettä ole, kuin kaverien kanssa kiekkojen heitteleminen. Parasta lajissa on, kun näkee itsensä kehittyvän heitto heitolta. Eilen radalla oltaessa tuli jo useita loistavia avauksia, mutta puttaus tuotti totaalista tuskaa.
Hommaa ihmeessä hyvä mies kunnon kiekot heti alussa, toki et mainitse mikä tämä "halpa aloituspaketti" oli, mutta moni noista on niin täyttä paskaa, että se heitto ei siitä ikinä sillä parane, kun noita paskakiekkoja viskoo. Ne jotkut on suoraan roskikseen kuuluvia. Valitettavasti meilää heitellään löytökiekkolaatikostamme noita paskakiekkoja roskikseen sellaisella tahdilla, että kohta täyttyy jokin kaatopaikka turhasta muovijätteestä. Noihin on rahaakin palanut ihan tuhottomasti, sen sijaan että olisivat hommanneet yhden kunnon kiekon heti alkuun.

Minä sanon että ostakaa alkuun vain ja ainoastaan yksi kiekko:
Discraftin Elite Z Buzzz SS, nimen omaan SS versio. Meillä on Ry:llä noita jumalaton läjä ja ne ovat osoittautuneet polttari, koulutus yms. toiminnassa aivan loistaviksi kiekoiksi. Ne toimii niin aikuisille, kuin lapsille, menee putterinakin ihan hyvin ja kovakätinen saa ne lentämään helevatan pitkälle, lisäksi ne opettaa heittotekniikkaa aivan loistavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli ostettua tuohon paskasetin kylkeen innovan shark3 ja kaverilta sain jo aikasemmin putteriksi innovan dart. Kämmenheitto noilla setin kiekoilla (tokmannin Future) oli täyttä tuskaa ja 9/10 kiekko lähti vasemmalle. Sitten kaverilta innovan kiekko käteen ja heti alkoi sujumaan myös kämmenet. Tänään pitäisi mennä kokeilemaan tuota shark3. Osaako joku sanoa poikkeaako tuo paljonkin roc3:ta?
 

Rocco

Jäsen
Tuli ostettua tuohon paskasetin kylkeen innovan shark3 ja kaverilta sain jo aikasemmin putteriksi innovan dart. Kämmenheitto noilla setin kiekoilla (tokmannin Future) oli täyttä tuskaa ja 9/10 kiekko lähti vasemmalle. Sitten kaverilta innovan kiekko käteen ja heti alkoi sujumaan myös kämmenet. Tänään pitäisi mennä kokeilemaan tuota shark3. Osaako joku sanoa poikkeaako tuo paljonkin roc3:ta?
Ei poikkea oikeastaan yhtään. Erot kiekoissa on niin pieniä, ettei niitä huomaa. Sharks on piirun verran vakaampi, mutta jossakin 100m heitossa eroa voi olla loppuliu'ussa metri ja pituudessa ehkä toinen.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mitä mieltä jatkoaikalaiset on tuosta Vaasan Ristinummen radasta? Onko sopiva uteliaalle aloittelijalle harjoittelubaanaksi......

Monesti kävely/pyörälenkillä katsellut mukavan näköistä puuhastelua liitokiekkojen parissa.

Millaisella kiekkoarsenaalilla kannattaa lähteä liikkeelle ja miten saatavissa alan harrastajilta käytettynä?

Etukäteen kiittäen Neuvos.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mitä mieltä jatkoaikalaiset on tuosta Vaasan Ristinummen radasta? Onko sopiva uteliaalle aloittelijalle harjoittelubaanaksi......

Monesti kävely/pyörälenkillä katsellut mukavan näköistä puuhastelua liitokiekkojen parissa.

Millaisella kiekkoarsenaalilla kannattaa lähteä liikkeelle ja miten saatavissa alan harrastajilta käytettynä?

Etukäteen kiittäen Neuvos.
Ei ole sellaista kuin huono rata aloittelijalle, on vain vittumaisia ja vielä vittumaisempia ratoja. Tämä siis täysin ko. rataa tuntematta. Jos oma tekeminen on sitä, että jos näkee jonkun, niin ei heitä ja jos väylä kulkee keskellä moottoritietä, niin tajuaa ettei ehkä tekijänä ole ollut ammattilainen. Noilla nyt pääsee alkuun. Kiekoiksi ottaisin alkuun ainakin lähinnä putteria ja korkeintaan midareita, unohjtaa ne draiverit bägiin tai miluusti vaikka kotiin. Se putteri lentää kyllä 90m kun vaan heittää, varsinkin joku dartti ja midareilla päästään keskimäärin päälle 100 metrin. Loppu on sitten tekijästä kiinni.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mistähän päin Helsingistä/PK-seudulta löytyisi avonainen kenttä heittojen harjoitteluun? Tarkoituksena olisi saada rystydraivit kuntoon toistojen määrällä, mutta kierrosten yhteydessä se on vaikeaa, kun toistoja tulee niin vähän.
 

Undrafted

Jäsen
Oittaalla Espoossa on iso harkkakenttä koreilla ja heittoalustoilla. Toki liki joka lähiössä on useita hiekkakenttiä futikselle, mitkä ovat aika vähällä käytöllä ja itse olenkin käynyt heittelemässä juuri tälläisellä.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Mitä mieltä jatkoaikalaiset on tuosta Vaasan Ristinummen radasta? Onko sopiva uteliaalle aloittelijalle harjoittelubaanaksi......

Monesti kävely/pyörälenkillä katsellut mukavan näköistä puuhastelua liitokiekkojen parissa.

Millaisella kiekkoarsenaalilla kannattaa lähteä liikkeelle ja miten saatavissa alan harrastajilta käytettynä?

Etukäteen kiittäen Neuvos.
Ristinummea kannattaa välttää. Sadistisen vaikea ja heinä varsin pitkää, kun sijaitsee rehevähkössä metsässä. Kiekot hukkuu helposti. Ennemmin suosittelen Arboretumin rataa. Olen käynyt Vaasassa kahdesti kiertämässä tuon radan. Aika perus puistorata, sopii hyvin aloittelijalle.

Kiekkoihin sama kommentti mitä edellisellä: älä osta nopeaa driveria, niiden saaminen lentämään oikein vaatii hyvän heittotekniikan. Ilman sitä niistä on vain haittaa. Riippuen toki kuinka liikunnallisesti lahjakas olet... Midareita ja ehkä joku hidas fairway driveri korkeintaan. Ja netistä kannattaa katsoa muutama tekniikka video alkaen siitä miten kiekosta pidetään kiinni heitettäessä.
 

Dirac

Jäsen
Millaisella kiekkoarsenaalilla kannattaa lähteä liikkeelle ja miten saatavissa alan harrastajilta käytettynä?

Esim. Facebookissa on kirppisryhmiä, joissa käytetyt kiekot liikkuu ~puoleen hintaan. Tosiaan kuten yllä on todettu alkuun riittää putteri ja midari, joten halvalla pääsee alkuun, vaikka ostaisikin kummatkin uutena. Kun midarilla alkaa heitto sujua, niin voi alkaa kiekkoarsenaalia kasvattamaan, mutta ennen sitä en näe siinä kovin paljon järkeä (pl. ehkä kämmenkiekko).
 

Knap

Jäsen
Esim. Facebookissa on kirppisryhmiä, joissa käytetyt kiekot liikkuu ~puoleen hintaan. Tosiaan kuten yllä on todettu alkuun riittää putteri ja midari, joten halvalla pääsee alkuun, vaikka ostaisikin kummatkin uutena. Kun midarilla alkaa heitto sujua, niin voi alkaa kiekkoarsenaalia kasvattamaan, mutta ennen sitä en näe siinä kovin paljon järkeä (pl. ehkä kämmenkiekko).
En toki tiedä kuinka luotettavaa porukkaa tälläisissä fb ryhmissä pyörii, mutta minä en ostaisi kyllä kirppareilta frisbeegolf kiekkoja, elle muovi ole luokkaa gstar.

Eli jos joku näitä ryhmiä katselee, niin ehdottomasti kiinnitätte huomion siihen muoviin. Jos ajatellaan siellä olevan vaikka Innovan Monster champion muovilla myynnissä, tää jätkä on käyttänyt sitä 3 vuotta, niin voisin lyödä vaikka vetoa että se kiekko kääntää yli (menee pystyasentoon heiton aikana).
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En toki tiedä kuinka luotettavaa porukkaa tälläisissä fb ryhmissä pyörii, mutta minä en ostaisi kyllä kirppareilta frisbeegolf kiekkoja, elle muovi ole luokkaa gstar.

Eli jos joku näitä ryhmiä katselee, niin ehdottomasti kiinnitätte huomion siihen muoviin. Jos ajatellaan siellä olevan vaikka Innovan Monster champion muovilla myynnissä, tää jätkä on käyttänyt sitä 3 vuotta, niin voisin lyödä vaikka vetoa että se kiekko kääntää yli (menee pystyasentoon heiton aikana).

Itse asiassa champion muovihan on vakain ja kuluu kaikista hitaimmin ainakin omien kokemuksieni mukaan verrattuna vaikka star ja Gstar muoveihin. Samaten haluaisin huomauttaa, että noille todella kuluneille kiekoille on monesti erittäin paljon käyttöä. Tuo yli kippaaminen on toisinaan varsin toivottu tapahtuma tietyllä tavalla kääntyvissä väylissä. Lisäksi tuossa käytetyn/kuluneen kiekon ostamisessa säästää omaa aikaa, kun se on valmiiksi kulutettu. Ei tarvitse sitten itse nakella paria vuotta sitä kiekkoa päin puita.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kulunut kiekkohan on juurikin loistava hysseflippeihin. Sillä tavalla saa kaikista pisimmät heitotkin aikaiseksi, kun kiekko kääntää ilmassa kolmesti, eli ensi oikenee, kaatuu yli anhyzeriksi ja sitten vielä palautuu hyzeriksi. Mitä tulee frisbeegolfkiekkojen ostamiseen netissä, niin ensinnäkin summat on hyvinkin marginaalisia, nyt ei puhuta tonnin telkkareista, tai puhelimista, vaan muutamien eurojen kiekoista, mikä laskee huijauksien yrittäjien määrää huomattavasti. Lisäksi kiekoista on yleensä kuva saatavilla ja isoimpia myyjiä ovat seurat, joiden löytyökiekot jäävät lunastamatta. Että aika huoletta voi lähteä kaupoille nettiin. Toki siis tervettä maalaisjärkeä pitää aina käyttää kun ostaa netissä, mutta eipä noita huijareita hirveästi ole vastaan tullut, juurikin siksi, että rahaa liikkuu niin marginaalisia määriä.
 

Knap

Jäsen
Itse asiassa champion muovihan on vakain ja kuluu kaikista hitaimmin ainakin omien kokemuksieni mukaan verrattuna vaikka star ja Gstar muoveihin. Samaten haluaisin huomauttaa, että noille todella kuluneille kiekoille on monesti erittäin paljon käyttöä. Tuo yli kippaaminen on toisinaan varsin toivottu tapahtuma tietyllä tavalla kääntyvissä väylissä. Lisäksi tuossa käytetyn/kuluneen kiekon ostamisessa säästää omaa aikaa, kun se on valmiiksi kulutettu. Ei tarvitse sitten itse nakella paria vuotta sitä kiekkoa päin puita.
No lähinnä aloittelijoille oli tuo vinkki, koska heillä se ylikääntö ei monesti ole tarkoitus.
Tuli otettua huono esimerkki muovista, myönnän, mutta kun se on erittäin radikaali kiekko niin otin sen esimerkiksi.

@BlackWolf tarkoittanet s-heittoa? Kyllä, se on yleensä näiden radikaalien ja kuluneiden kiekkojen tarkoituksena, mutta pointti olikin se, että jos netistä tilaat sen kiekon niin se ei välttämättä toimi niin kuin oletat tai sen elinikä saattaa olla huomattavan lyhyt.
 

Lynyrd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko.
Toki nettiin mahtuu monenmoista säätäjää, mutta itsellä ja kavereilla on ainakin erittäin positiivisia kokemuksia netistä ostetuista kiekoista. Kaverille yksi kokeneempi heittäjä kasas valmiiksi aloittelijalle sopivan setin omista myynnissä olevista kiekoista kun kaveri kyseli että mitä nuista kannattas ostaa, kun ei oo käyny heittämässä ku muutaman kerran kavereiden kiekoilla.

Onkos muuten muut fribaajat törmänneet samanlaiseen heittojen ja kierrosten taantumiseen kun itse olen? Eli kun toukokuussa aloittelin talven jäljiltä heittelyn, niin alkukankeuden jälkeen saavutin viime kesän tason aika nopeesti ja heinäkuun alussa oltiin jo vähä jopa edellä. Nyt pari viime viikkoo on ollut yhtä tuskaa. Normaalista lähiradalla, jossa ennätys on -3 ja perustulos 0-(+3) ei oo viime aikoina menny ku kerran alle +5 ja kierroksia on yli parikymmentä. En keksi millään missä vika vois olla avaukset lähtee ihan minne sattuu, lähestymiset onnistuu jotenkin, mutta sitten taas putit joissa olen aina ollut hyvä eivät uppoo millään. Eilisten kierrosten jälkeen ( +6 ja+10 sick) sanoin jo kaverille että poltan kiekot, kun vittu tästä tuu mitään. Mitä enemmän heittää ja koittaa treenata niin sitä paskemmin menee. Toki huonoja jaksoja on ollut ennenkin, mutta tämä on jo aika kummallista. Välillä tuntuu siltä että oon muutaman vuoden heitelly pelkällä tuurilla ja nyt iskee totuus vasten kasvoja.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onkos muuten muut fribaajat törmänneet samanlaiseen heittojen ja kierrosten taantumiseen kun itse olen? Eli kun toukokuussa aloittelin talven jäljiltä heittelyn, niin alkukankeuden jälkeen saavutin viime kesän tason aika nopeesti ja heinäkuun alussa oltiin jo vähä jopa edellä. Nyt pari viime viikkoo on ollut yhtä tuskaa. Normaalista lähiradalla, jossa ennätys on -3 ja perustulos 0-(+3) ei oo viime aikoina menny ku kerran alle +5 ja kierroksia on yli parikymmentä.

Itselle iskee lähes joka kesä vastaava ilmiö, mutta viime vuonna keksin vihdoin selityksen sille. Olen hyvin laiska venyttelemään, eikä kombo istumatyöstä kiirehtiminen suoraan frisbeegolfkentälle ole aina kaikista lihasystävällisin tapa toimia. Selkä menee jumiin helposti varsinkin, jos kierroksia tulee useampia viikkoon. Selkä kun on jumissa, ei välttämättä tunnu mitään kipuja heittäessä, mutta heitot on vaan tosi kankeita ja tehoja ei vaan tule kiekkoon. Sitten kun tehoja yrittää laittaa kiekkoon, niin heitto menee repimiseksi selän takia ja tekniikka hajoaa täysin. Itsellä ratkesi tuo ongelma venyttelyllä, hieronnalla sekä välillä töissä seisomalla. Myös rauhallisia ja teknisiä lämmittelyheittoja kannattaa ottaa jonkin verran ennen kierrosten alkua.

Sulla voi tietty olla joku muukin ongelma. Onko heittojen pituuksien kanssa ongelmia?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No lähinnä aloittelijoille oli tuo vinkki, koska heillä se ylikääntö ei monesti ole tarkoitus.
Tuli otettua huono esimerkki muovista, myönnän, mutta kun se on erittäin radikaali kiekko niin otin sen esimerkiksi.

@BlackWolf tarkoittanet s-heittoa? Kyllä, se on yleensä näiden radikaalien ja kuluneiden kiekkojen tarkoituksena, mutta pointti olikin se, että jos netistä tilaat sen kiekon niin se ei välttämättä toimi niin kuin oletat tai sen elinikä saattaa olla huomattavan lyhyt.
En tarkoita S heittoa. En toki tiedä millä nimellä sinä tuota heittoa kutsut, mutta S heitoksi noin yleensä mielletään flättinä heitetty alivakaa kiekko, mikä heitetään maalista esim. vasemmalle (oikeakätinen rystyllä), luonnostaan alivakaana sitten lentää ensin oikealle ja sitten palautuu vasemmalle, eli tekee loivan S kirjaimen.

Hyzerflip on heitto missä heitetään alivakaa kiekko (oikeakätinen rystyllä) ensin hyzeriin eli kiekko kallellaan vasemmalle, alivakaana se suoristuu vaakalentoon ja sitten "kippaa" kallelleen oikealle (tai lentää vaakasuoraan) ja lopussa palaa vasemmalle. Tämä lentää kaikista pisimmälle, koska lennon vaiheita on enemmän ja metrejä taituu ennen kuin se kiekko on suoristunut, minkä jälkeen tulee se perinteisen S heiton lentorata.

Quick Tips - The Hyzer Flip - YouTube (video hyzerflipistä)
 

Lynyrd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko.
Sulla voi tietty olla joku muukin ongelma. Onko heittojen pituuksien kanssa ongelmia?
Joo kyllä ne vajaamaksi jää mitä normaalisti. Itse mietin kans tuota jonkin paikan jumittamista, kun aloin käydä taas kuukauden tauon jälkeen salilla, mutta venyttelen kyllä melkein joka ilta koko kropan läpi, eikä se salilla käyntikään oo muina kesinä ( pidän aina kuukauden tauon salista kesäisin) vaikuttanu kun ihan eka salikertojen jälkeen. Noh tänään tai huomenna (kelin mukaan) lähtee yks huomattavasti enemmän heittäny kaveri mukaan kierokselle niin pitää siltä kysellä että onko tekniikassa joku menny vituilleen mitä en ite huomaa. Pitää vaikka infota tänne jos vika löytyy.
 

Knap

Jäsen
En tarkoita S heittoa. En toki tiedä millä nimellä sinä tuota heittoa kutsut, mutta S heitoksi noin yleensä mielletään flättinä heitetty alivakaa kiekko, mikä heitetään maalista esim. vasemmalle (oikeakätinen rystyllä), luonnostaan alivakaana sitten lentää ensin oikealle ja sitten palautuu vasemmalle, eli tekee loivan S kirjaimen.

Hyzerflip on heitto missä heitetään alivakaa kiekko (oikeakätinen rystyllä) ensin hyzeriin eli kiekko kallellaan vasemmalle, alivakaana se suoristuu vaakalentoon ja sitten "kippaa" kallelleen oikealle (tai lentää vaakasuoraan) ja lopussa palaa vasemmalle. Tämä lentää kaikista pisimmälle, koska lennon vaiheita on enemmän ja metrejä taituu ennen kuin se kiekko on suoristunut, minkä jälkeen tulee se perinteisen S heiton lentorata.

Quick Tips - The Hyzer Flip - YouTube (video hyzerflipistä)
Vaikka olenkin jo useamman vuoden heittänyt, niin tämä heitto on minulle hieman uusi tuttavuus. Aika mielenkiintoisesti palaa hysse heitosta noin hyvin oikealle, pitääkin testata tänään kun uudet kiekot saapuvat powergripistä (on muuten paras fribakauppa).
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onkos muuten muut fribaajat törmänneet samanlaiseen heittojen ja kierrosten taantumiseen kun itse olen? Eli kun toukokuussa aloittelin talven jäljiltä heittelyn, niin alkukankeuden jälkeen saavutin viime kesän tason aika nopeesti ja heinäkuun alussa oltiin jo vähä jopa edellä. Nyt pari viime viikkoo on ollut yhtä tuskaa. Normaalista lähiradalla, jossa ennätys on -3 ja perustulos 0-(+3) ei oo viime aikoina menny ku kerran alle +5 ja kierroksia on yli parikymmentä. En keksi millään missä vika vois olla avaukset lähtee ihan minne sattuu, lähestymiset onnistuu jotenkin, mutta sitten taas putit joissa olen aina ollut hyvä eivät uppoo millään. Eilisten kierrosten jälkeen ( +6 ja+10 sick) sanoin jo kaverille että poltan kiekot, kun vittu tästä tuu mitään. Mitä enemmän heittää ja koittaa treenata niin sitä paskemmin menee. Toki huonoja jaksoja on ollut ennenkin, mutta tämä on jo aika kummallista. Välillä tuntuu siltä että oon muutaman vuoden heitelly pelkällä tuurilla ja nyt iskee totuus vasten kasvoja.
Uriutuminen. Vaikka kuinka sinusta tuntuu, että pelaaminen on kivaa, niin sinulta puuttuu paineet, eli vaikka kehitytkin pelaajana ja osaat pelata paremmin, niin toistot toistojen perään alkaa rasittamaan pääkoppaa. Tällöin suoritukset eivät ole yhtä varmoja, harkittuja ja et keskity niihin kuten keväällä kun into piukeena pääsit radalle. Eli ei muuta kuin rohkeasti kilpailemaan, niin pääset taas takaisin oikealle tasollesi.

Tämä on hyvin tuttua allekirjoittaneelle jos käyn vain kiertämässä rataa ja en osallistu viikkokilpailuihin, niin menee helposti suorittaminen sellaiseksi näennäiseksi tekemiseksi. Tällöin pitää keksiä tapoja luoda itselleen se syy suorittaa maltillisesti ja hyvin, eli vaikka kaverin kanssa pullakahveista vetoa per rundi, niin alkaa taas pääkoppa puskeen parempiin suorituksiin.
 

Lynyrd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko.
Uriutuminen. Vaikka kuinka sinusta tuntuu, että pelaaminen on kivaa, niin sinulta puuttuu paineet, eli vaikka kehitytkin pelaajana ja osaat pelata paremmin, niin toistot toistojen perään alkaa rasittamaan pääkoppaa. Tällöin suoritukset eivät ole yhtä varmoja, harkittuja ja et keskity niihin kuten keväällä kun into piukeena pääsit radalle. Eli ei muuta kuin rohkeasti kilpailemaan, niin pääset taas takaisin oikealle tasollesi.

Tämä on hyvin tuttua allekirjoittaneelle jos käyn vain kiertämässä rataa ja en osallistu viikkokilpailuihin, niin menee helposti suorittaminen sellaiseksi näennäiseksi tekemiseksi. Tällöin pitää keksiä tapoja luoda itselleen se syy suorittaa maltillisesti ja hyvin, eli vaikka kaverin kanssa pullakahveista vetoa per rundi, niin alkaa taas pääkoppa puskeen parempiin suorituksiin.
Empä oo tälläistä vaihtoehtoo ajatellukkaan. Tämä voi olla aikaslailla totta, koska olen silleen kilpailuhenkinen että kun on panoksena jotain vaikka bissee yms. tuntuu että saan aina enemmän irti itsestäni. Ja vetojahan minä oon ottanu pennusta asti millon änärissä, suliksessa, biljardissa, dartsissa yms. mutta kiekossa en ikinä. Noh, kohta lähetään heittämään ja pitääkin kaverille ehdottaa kaljan vetoa kiekalta, kunhan tasoituksesta sovitaan. On minuun verratuna sen verran kova heittämään, että pakko saada ainakin muutama eteen. Ja ensiks saa kahtoo onko tekniikassa jotain oikeesti vialla.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Toki nettiin mahtuu monenmoista säätäjää, mutta itsellä ja kavereilla on ainakin erittäin positiivisia kokemuksia netistä ostetuista kiekoista. Kaverille yksi kokeneempi heittäjä kasas valmiiksi aloittelijalle sopivan setin omista myynnissä olevista kiekoista kun kaveri kyseli että mitä nuista kannattas ostaa, kun ei oo käyny heittämässä ku muutaman kerran kavereiden kiekoilla.

Tähän vahva sama. Ei nyt sadoissa puhuta, mutta useita kymmeniä kiekkoja ostaneena ja myyneenä ei kertaakaan ole tullut ongelmia eteen. Pääasiassa tulee ostettua ja myytyä vähän vanhempia ja harvinaisempia kiekkoja, joiden kappalehinnat ovat olleet 15-50 euroon.

Ei noita käytettyjä kiekkoja kannata pelätä. Itsellä bägissä vanhimmat kiekot taitaa olla vuodelta 2008 ja pelaavat edelleen todella hyvin. Samasta moldista olevaa kiekkoa muutama bägiin eri kulutusasteilla, niin hyvä tulee. Uudemmat ovat jäykempiä ja vanhemmat alivakaampia, näin pääsee hyvin monipuoliseen heittämiseen "samanlaisilla" ja tutuilla kiekkotyypillä. Huomattavasti varmempaa toimintaa, kuin se että bägissä on iso kasa eri tilanteisiin sopivia kiekkoja.

Itse on tullut huomattua, että parhaiten omaan käteen ja tekniikkaan sopii Innovan Eagle, se vaan lentää tarkimmin väylällä. Distancelättyihin verrattuna häviän (omalla tekniikalla) sen 10-15m, mutta tarkkuudessa tuo tulee voitettua moninkertaisesti takaisin. Eaglejä onkin bägissä useita kappaleita, ylivakaasta hyssekiekosta hyvin kulutettuihin anstaversiohon saakka.
 

Undrafted

Jäsen
Heittokausi parhaimmillaan ja pk-seudulla isommatkin kisat menossa. 2-3 kierrosta nyt viikossa tulee heitettyä ja alkaa näkymään tuloksissakin, vaikkakin edelleen tulee paljon "oho hups"-heittojakin ja ylipäänsä pituutta voisi saada heittoihin lisää. Lähestymisiin on tullut tarkkuuta lisää.

Onko kenelläkään linkkejä hyviin tekniikkavideoihin, mistä voisi saada kokeiltavaa omiin treeneihin?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Heittokausi parhaimmillaan ja pk-seudulla isommatkin kisat menossa. 2-3 kierrosta nyt viikossa tulee heitettyä ja alkaa näkymään tuloksissakin, vaikkakin edelleen tulee paljon "oho hups"-heittojakin ja ylipäänsä pituutta voisi saada heittoihin lisää. Lähestymisiin on tullut tarkkuuta lisää.

Onko kenelläkään linkkejä hyviin tekniikkavideoihin, mistä voisi saada kokeiltavaa omiin treeneihin?
Paras vinkki mitä voi antaa on kuvata suurnopeuskameralla omaa heittämistä. Jokainen on sen verran yksilöllinen että mitään yleispätevää videota on vaikea antaa, mutta siitä videosta voi nähdä sen vedon pituuden yms. Sitten vain youtubesta jotain huippujen hidastettuja videoita vertailuun että missä olisi eroa eli missä kohtaa vetoa kroppa on kun kiekko on rinnan kohdalla jne. Mitään yleispätevää tapaa lisätä pituutta ei ole, kyseessä on paljon kropan räjähtävään nopeuteen perustuva laji, enemmän kuin tekniikkaan. Sillä tekniikalla voi sitten repiä loppuun niitä muutamia metrejä, mutta jos perustekniikka on kunnossa, niin videoista ei ole kummoista hyötyä.

E: Nate Sexton and Sarah Hokom Driving Clinic - How to improve your form - YouTube (linkki yhteen perus driving clinic videoon)
Tuossa nyt on noi perusjutut, tuon jälkeen ei ole enää hyötyä katsella ja hinkata mitään videoita, ennemmin katsoo tekeekö ite noita. Lopuista saat maksimiin jonkun hassun metrin ja rentoon ja tarkkaan heittoon et käytännössä mitää mitä et saisi enemmän vaikka punttisalilla ja siellä futiskentällä heittämällä.
 
Viimeksi muokattu:

Knap

Jäsen
Onko kenelläkään linkkejä hyviin tekniikkavideoihin, mistä voisi saada kokeiltavaa omiin treeneihin?
Tekniikkavideota ei ole antaa, kun en sen nimeä nyt muista. Mutta tuli katsottua tuossa viime vuonna sellainen video youtubesta, miten saa selville missä kohdin kannattaisi kiekon liikeradan mennä, kun heität draiverille. "Pyyhetesti", eli otat pyyhkeen ja vedät sillä draiverin heittolinjaa eri korkeuksilla, kaveri siihen vaikka viereen arvioimaan missä kohin pyyhe menee nopeiten. Tuo on aika silmämääräinen siis, mutta se kohta, missä pyyhe menee nopeiten, tulisi olla myös draivien heittolinja.

En vanno kuinka luotettava tuo juttu oli, mutta itselleni siitä saattoi olla apua viime vuonna.
 

Undrafted

Jäsen
Sääntökysymys eilisen kierroksen pohjalta. Par3 väylä, minkä poikki menee tie. Ratalapussa sanotaan tien sekä sen ja heittopaikanvälisen alueen olevan outtia. Toisilla väylillä vastaavassa kohtaa kerrottiin pelin jatkuvan dropzonelta tai uudellaheitolla tiiltä. Viimeisellä paikalla ei ollut dropzonea tai mainintaa uudesta heitosta tiiboksia. Mikäli olisi ollut oikea tapa jatkaa, kun avaus jäi outtiin? Pelasimme outin reunasta rangaistusheiton kera eteenpäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös