Frisbeegolf-ketju

  • 126 595
  • 705

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Onpas mennyt kokonaan ohi, että Jatkoajasta löytyy friballekin oma ketju!

Ensimmäistä kertaa tullut nyt talvellakin heiteltyä. Kierroksia takana ainakin joku reilu parikymmentä 9-väylästä ja ehkä kymmenisen kertaaa 6-väylänen puistokenttä. Eihän siitä heitosta välillä meinaa mitään tulla kun lunta/jäätä niin tuskassa, mutta kivaa tekemistä kaveriporukan kanssa.

Itsellä suurin ongelma ehdottomasti heiton suhteen kämmen/anhyzer. Jos/kun tulee vastaan väylä, missä pitäisi kiekko saada oikealle kaartumaan niin sitten on melkeinpä pulassa. Kaikennäköiset videot on tullut youtubesta katsottua tuota kämmentä varten, mutta ei vain lähde. Toisaalta kun vain hupimielessä ja kavereiden kaa heittelee niin ei sillä niin väliä ole, mutta kivahan se olisi osata heittää vähän edes oikealle päin kaartuviakin.

Millasia settejä jatkislaisilta löytyy? Itse en ole vielä kiekko-hifistelyyn varsinaisesti lähtenyt, Innovan putteri, midari ja kaksi draiveria löytyy, mutta ei ole mitän über-bagia, jossa 30 eri kiekkoa.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Millasia settejä jatkislaisilta löytyy? Itse en ole vielä kiekko-hifistelyyn varsinaisesti lähtenyt, Innovan putteri, midari ja kaksi draiveria löytyy, mutta ei ole mitän über-bagia, jossa 30 eri kiekkoa.

Tiedä sitten lasketaanko hifistelyksi mutta tällainen setti kulkee mukana:

Driverit:

Innovan Mamba ( juurikin noihin oikealle kaartuviin väyliin, kippaa reilusti yli kun antaa kättä)
Innovan Thunderbird
Discmanian Td Rush
Discmanian Jackal
Westsiden Hiidenhirvi

Midarina Discmanian Md1

Putterina Discmanian P1 Maniac

Ei varmaan ole oikeasti perusteita kantaa noin montaa driveria mutta uskottelen itselleni että kaikille löytyy tarkoitus.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Fribailua on tullut harrastettua omilla kiekoilla parisen vuotta, ihan hyvää ajanvietettä vaikka kyllähän sieltä radalta aina välillä heleä "vittusaatana!" raikuukin allekirjoittaneen toimesta kun ei vaan osaa.

Omasta laukusta löytyy:
Driverit:
Prodigy D1 (aivan järkyttävä jyrä eikä minulla totta puhuen riitä tekniikka edes vähää alusta tuon käyttöön "oikein". Todella hyvä draiveri vasemmalle kaartavilla väylillä tosin juuri tuosta johtuen ja antsalla tulee viskottua myös suorilla väylillä jos tahtoo rannetta rankaista)
Innova Roadrunner (ensimmäinen driveri minkä hommasin, aika aloittelijaystävällinen erittäin alivakaana, melko täysi vastakohta Prodigylle)

Fairway:
Innova Leopard (omaan käteen jotenkin mystinen kiekko, välillä lentää tikkusuoraan ja välillä tuntuu ylivakaalta. Pitäisi heittää tällä enemmän)

Midarit:
3x Discraft Buzzz (pari Z muovista vakaampaa ja yksi "ämpärimuovinen" joka lentänyt tikkusuoraan sen jälkeen kun toissakeväänä viskasin sen mäntyä päin ja vääntyi soikeaksi)
Innova Roc3 (todella helppo ylivakaa midari)

Putterina Innovan Aviar

Noita tulee kannettua Mikkelin (vielä toistaiseksi) ainoalla täysmittaisella radalla ja kaikille on käyttöä löytynyt. Buzzzeissakin niin paljon kiekkokohtaisia eroja, että osaa jo aika automaattisesti valita oikean buzzzin joka tilanteeseen (eri asia, osaako sen heittää tilanteen vaatimalla tavalla).
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mjoo... kolmas fribailukesä alkamassa. Kiekkoja ehkä joku balttiarallaa 70. En jaksa laskea. Tänä talvena tuli ensin marraskuun hujakoilla muutaman viikon tauko flunssan takia. Nyt taas joku kiertävä kurkkupöpö pitänyt pari viikkoa kentältä mutta muuten olen heitellyt säällä kuin säällä koko talven.
Joulupäivänäkin tuli piipahdettua kokeilemassa pukin tuomia lahjoja -16 asteen pakkasessa. Vuosi sitten taisi olla pahimmillaan -23 kun oli pakko mennä kokeilemaan tarkeneeko. Tarkenihan siellä. Viime talvena taisin jättää yhtenä viikonloppuna heittokierroksen väliin. Oli muita kiireitä ja satoi vettä.
Nyt talvella tullut heiteltyä vartavasten hommattuja, nahkeampimuovisia pannuja kuten drivereina Pro Valkyrie, Pro TL, midarina melkein aina Fluid Truth. Putterit BT Soft Kannel ja Zerolinesoft Mercy. Samat putterit varmasti kesälläkin käytössä. Mutta Z BuzzzSS tullee taas midariksi ja kämmenpuolen driveriksi Goldline Flow. Muutaman muun kiekon lisäksi mutta nämä tärkeimmät.
Uudenmaan ratoja on tullut koluttua, stadiin saakka en ole jaksanut vielä lähteä. Ruuhkat pelottavat...
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Joo. Kolmatta kesää lähdetään tikuttamaan. 2012 aloitin lajin ja onha tämä laji ihan mahtava! Radoilla tulee vietettyä todella paljon aikaa ja erilaisissa pikkukisoissa ravattua. Tänä vuonna jos vähän isompiin jo lähtisi... Ehkä.

Bägi on tällä hetkellä seuraavanlainen:
Putterit ja lähärit
JK Aviar puttaamiseen
Eco1 Joutsen pitkiiin putteihi.. (Tämä muuten vuodelta 2012 ja yhä siis käytössä.)
BT Soft Joutsen oikealle menevät avaukset.
2x Basic Jokeri. Suora feiditön ja inan yli kääntävä.
1 x Premium Jokeri. Tuuliset avaukset, kämmen lähärit, feidilliset lähärit, avaukset... Juu name it!

Midarit
2x Champion Shark 170g ja 180g. Kevyempi kääntää kivasti yli. Läski feidaa aina takaisin.
2x VIP Tursas. Hakattu 169g ja pränikkä 175g

Draverit
Champion tiippari 175g
VIP Manala 173g. Jyrkät antsat.
2x S-line DD. First run 171g ja toinen 175g lihakoukku. Tämä 171g menee suoraan kuin juna mutta ei myöskään kippaa. Hieno kiekko!
Star Dessu x2. Kulutettu ja uusi.
2x Isäntä alivakaa ja jyrempi. Näillä sitä distanssia...
Tulossa Tournament laulaja. Vakaavakaa midari.

Oha noita. Sitten reservissä on tuplia kaikille kiekoille. Pitäisi varmaan hissuksii myydä osa kiekoista mitä ei enää käytä. Jemmassa jokunen kymmentä kiekkoa kuitenkin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itse tässä nyt vasta ensimmäistä kesää mennään suht aktiivisesti. Toki jo pari vuotta on käyty silloin tällöin heittelemässä, mutta tänä kesänä kärpänen puraisi todenteolla.

Näin alottelijalle Siltamäen kenttä on omasta mielestäni sopinut parhaiten ja siellä heitinkin elämäni ensimmäisen birkun toissapäivänä. Kierros meni kuitenkin puihin parin tyhmän virheen takia ja +10 jäi tuloskorttiin. Siitä otetaan puolet pois huomenna aamulla!

Talissa kävin tänään, palautti hyvin maanpinnalle. Yksi par koko kierroksella, lähes jokainen avausheitto puuhun ja korttiin +27. Nöyränä poikana poistuin paikalta.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Onko kukaan muu tehnyt vastaavaa havaintoa: Kiekkojen haaliminen on aivan turhaan välineurheilua. Itse olen nykyään siirtynyt suosiolla käyttämään max kolmea kiekkoa (yksi putteri, yksi midari ja yksi draiveri) ja useimmiten heitän koko kierroksen yhdellä keskinopealla draiverilla. Tuloksissa en huomaa mitään eroa ainakaan huonompaan suuntaan, ehkä jopa parin heiton parannus per kierros. Tämä siis koskee lähinnä (semi)paskoja heittäjiä, koska jos tekniikka on oikeasti kunnossa niin kiekkojen hienovaraistenkin erojen hyödyntäminen onnistuu.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko kukaan muu tehnyt vastaavaa havaintoa: Kiekkojen haaliminen on aivan turhaan välineurheilua. Itse olen nykyään siirtynyt suosiolla käyttämään max kolmea kiekkoa (yksi putteri, yksi midari ja yksi draiveri) ja useimmiten heitän koko kierroksen yhdellä keskinopealla draiverilla. Tuloksissa en huomaa mitään eroa ainakaan huonompaan suuntaan, ehkä jopa parin heiton parannus per kierros. Tämä siis koskee lähinnä (semi)paskoja heittäjiä, koska jos tekniikka on oikeasti kunnossa niin kiekkojen hienovaraistenkin erojen hyödyntäminen onnistuu.

Tavallaan. Itse käytän kanssa suunnilleen 3 kiekkoa aktiivisesti, mutta kiekkojen haaliminen ei ole sinänsä ollut turhaa koska kiekkoja on pitänyt hankkia jotta löytää ne kiekot joilla oma heitto sujuu parhaiten. Minulle ei ole ainakaan ollenkaan sama millä kiekoilla heitän vaan on ollut hyvinkin tarpeellista hankkia erilaisia kiekkoja ja huomata että joku kiekko ei vielä toimi omalla tekniikalla. Samoin joitain vanhoja suosikkikiekkoja on jäänyt pois aktiivikäytöstä koska jostain syystä heittotekniikan muuttuessa ne eivät olekaan enää lentäneet halutusti. Ainoat turhat hankinnat ovat olleet muutamat liian painavat ja "nopeat" driverit joita en saa lentämään vielä mihinkään. Tosin niistäkin ne joita ei ole heitelty liikaa puita päin ovat vielä niin hyvässä kunnossa että ne voi ottaa käyttöön sitten kun oma heitto kehittyy.

Eli uusien kiekkojen ostaminen ei ole ollut ollenkaan turhaa vaan hyvinkin tapeellista. Sen sijaan koko kiekkokokoelman mukana kantaminen pelikierroksilla on ihan turhaa puuhaa. Viimeksi Heinolassa minulla oli mukana ehkä 12 kiekkoa joista käytin lopulta viittä. 80% heitoista heitin 3:lla suosikkikiekolla.
 

Rocco

Jäsen
Nykyisin kiekkovalikoima kun on niin järjettömän laaja, niin tietysti sitä herää aina hinku testata kaikkia mahdollisia kiekkoja. Mutta, lopputulos on kuitenkin aina lähes sama: Käytössä on 4-5 eri kiekkoa, joilla heitetään 99% kaikista heitoista. Itsellä on kolmea eri draiveria, yksi lähestymiskiekko, ja putteri. Draivereita on samaa mallia muutama kappale, koska monet ovat kuluneet eri tavalla, ja sillä tavalla saa hienoisia eroja samaan kiekkoon. Toisessa loppuliuku alkaa vähän myöhemmin kuin toisessa tms.

Ihannetilanne on se, että osaat heittää hyvin näitä muutamaa eri kiekkoa, kuin ettet osaa heittää kahtakymmentä erilaista juuri yhtään.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pari kertaa kesässä käyn itse huvikseni viskomassa, eli en ole edes harrastaja. Mutta sorruin kuitenkin välineurheilun puolelle: paikallisessa Robin Hoodissa oli nimittäin poistokorissa erilaisia kiekkoja 1,50 / kpl, joten nappasin nipun mukaan. En muista merkkiä, mutta bongasin tismalleen samoja urheilukaupassa noin 15 euron hintaan.

Mun heittotaidoilla en edes kuvittele, että löytäisin mitään eroja kiekoista. Mutta onpahan sitten kaikille omansa, jos mennään porukalla heittelemään. Eikä harmita, jos sattuisi joskus lentämään jorpakkoon.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Bägissä taitaa kulkea ~20 kiekkoa mukana. Suurin osa kuitenkin saman moldin eri kulutusasteisia kiekkoja. Pääasiassa näin:

Pelkkään puttiin:
Latitude64 Soft Mercy. Näitä bägissä kaksin kappalein.

Lähipeli - 50 metriin, tuulikelin putit:
Innova Pro Rhyno. Näitä kulkee kolme mukana, jokainen eri kulutusasteella. Jos pitäisi yhdellä kiekolla pelata olisi se Rhyno.

Keskimatkat ~75 metriin asti:
Innova Roc. Näitä laukussa myöskin kolme. Yksi KC Pro - muovilla ja kaksi Roc3:sta (Champion ja Glow Champion).

Distance ~110 metriin asti:
Innova Eagle. Näitä bägissä neljä. Pitkään koulutettu Champion -muovinen kaartaa nätisti oikealle, suora Star-muovilla, mukavan jyrä Champion Glow sekä 10x KC Pro Eagle lähinnä brassailuun.

Isoon tuuleen, upsit, oikealle kääntyminen kielletty
Innova Champion Firebird. Näitä bägissä kaksi. Toinen todella kevyt ja toinen täysipainen.
Innova Glow Champion Gator. Yksi bägissä. Timanttinen kiekko, jos muuten tuntuu olevan pulassa. Menee just sinne, eikä melkein. Ilman liitoa tosin.

Ylämäkeen, isoon annukkaan, rolleriksi
Dynamic Discs Lucid Freedom. Yksi bägissä. Kääntyy kivasti oikealle, lentää ylämäkeen mukavasti.

Ultra Distance 110m -> ( lähinnä siis alamäet)
Innova Pro Boss. Yksi bägissä, tuli ostettua Järvasta. Ei mitenkään varmaa, että pysyy mukana.

Turhaan mukana, pitääkin napata pois bägistä
Discmania S-Line PD. Näitä bägissä pari kappaletta. Ei tällä hetkellä käyttöä. Eaglet tekee kaiken saman ja tarkemmin.
Latitude Frost Claymore. Oli testissä, Rocit ovat vaan parempia.
Discraft Elite Z Comet. Meni hetkeksi laukkuun tunnesyistä. Tällä nakattu ensimmäinen holari 2009 ja luulin kiekon kadonneen, kunnes nyt löytyi muuton yhteydessä.

Järvassa tuli tosiaan käytyä ensimmäistä kertaa viime viikolla. 2,5 päivää tuli kierrettyä ja onhan tuo ihan huikea paikka. Jos vaan sauma tulee, kannattaa tuonne uhrata päivä tai parikin.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Euroopan kovatasoisin skaba pyörähti tänään käyntiin Nokialla European Openin muodossa, lajin kaikki huiput mukana tottakai. Paul McBeth tyrkkäsi melko tylyn kierroksen, 12 alle, sisältäen yhden hole in onen. SpinTV vetää joka ilta päivän suoritukset nippuun livelähetyksessä ja YLE (Kakkonen & Areena) näyttää kisan ratkaisuhetket livenä sunnuntaina.

SpinTV:n lähetykset alkavat aina 22:00, eli aivan pian. Suosittelen tsekkaamaan. Suoraa linkkiä en mobiilila osaa laittaa mutta tätä kautta löytyy: Broadcast Schedule | Disc Golf European Open

E: suora linkki lähetykseen: LIVE VIDEO: The Insider Show – 2015 European Open Day 1 | Disc Golf European Open
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Huikea on ollut tuo McBethin kierros. Schusterick hakkasi kanssa kovan tuloksen tauluun, mutta tuo kierrosennätys ysiväylän ässällä on omaa luokkaansa silti. Miko Fyhr vetänyt tosi hyvän kierroksen, mutta käsittääkseni väylät ovat tosi tuttuja. Ei silti mitään pois mieheltä. Sen sijaan Seppo Paju, jolla minun mielestäni oli mahdollisuudet hyvinkin top-vitoseen, niin jäi surkeaan tulokseen ja peli on käytännössä menetetty, ellei kolmella viimeisellä kierroksella vedä tuommoisia McBeth-rundeja.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Sen sijaan Seppo Paju, jolla minun mielestäni oli mahdollisuudet hyvinkin top-vitoseen, niin jäi surkeaan tulokseen ja peli on käytännössä menetetty, ellei kolmella viimeisellä kierroksella vedä tuommoisia McBeth-rundeja.

Euroopan huipuista Paju, Pasi Koivu ja Simon Lizotte vetivät eilen aika vihkoon. Melkein mahdotonta kiriä kolmella viimeisellä rundilla, ellei nyt McBeth romahda ihan täysin. Tähän on vaikea uskoa, sen verran kone tuo mies on.

Suomalaisista ekan rundin veti loistavasti Fyhr, Arttu Sikanen ja Teemu Nissinen. Nyt tokalla rundilla näistä Sikanen jatkaa kärjen tuntumassa. Tanskan KJ Nybo on aloittanut toisen päivän vahvasti ja McBeth näyttää hieman inhimillisyyttä heittämällä ensimmäisen boginsa. Mies muuten puttasi eilisellä kierroksella 18 kertaa, joista kaksi missattua. Jäätävää.

Livetulokset täältä: Scoring | Disc Golf European Open

E: Fyhr on ainakin kotoisin Helsingistä, en sitten tiedä miten tuttu Nokian the Beast miehelle on.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Mitenhän mä muistelin, että olisi Tampereen miehiä. Jokatapauksessa uskon tuon olevan hänelle suht tuttu. Selkeitä Suomen ykkösratoja kuitenkin.

Miehestä kun puhutaan, niin tänään tullut aivan täydellinen romahdus. +8 näytti tulokseksi 14 väylän jälkeen. Pajulta sen sijaan hyvä paikko toiseen päivään. Jos samaa miinus kasia vetää kaksi seuraavaakin päivää, niin aikalailla siellä top-viidessä tulee olemaan. Tuo Jasper, Jesper tai Joonatan (ei nyt nimi tule mieleen) on mielenkiintoinen tuttavuus. Kaveri on 15-kesäinen ja pelaa aika kovalla tasolla kovassa kisassa.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Miehestä kun puhutaan, niin tänään tullut aivan täydellinen romahdus. +8 näytti tulokseksi 14 väylän jälkeen. Pajulta sen sijaan hyvä paikko toiseen päivään. Jos samaa miinus kasia vetää kaksi seuraavaakin päivää, niin aikalailla siellä top-viidessä tulee olemaan. Tuo Jasper, Jesper tai Joonatan (ei nyt nimi tule mieleen) on mielenkiintoinen tuttavuus. Kaveri on 15-kesäinen ja pelaa aika kovalla tasolla kovassa kisassa.

Fyhr romahti tänään tosiaan melko totaalisesti. Paju paikkasi aika loistavasti, etuysi yhden alle ja takaysille 7 birdietä ja pari paria. Hieno nousu. Jasper Heino, jätkä on mopoiässä ja heittää kuin aikamies, pieni notkahdus tänään loppuun, mutta aika huikeaa suorittamista junnulta.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En ymmärä mikä sai aikuisen miehen tänäkin aamuna klo 8 keskelle korpea viskomaan muovilättyjä. On tämä hieno laji. Vasta tänä kesänä innostuin tästä, vaikka aiempina vuosina olen muutaman kerran käynyt kavereiden kanssa heittelemässä.

Kaverin opastamana olen ostanut jo oman kiekkovalikoiman (peruskiekkoja, kuulemma hyviä aloittelijoille) ja heittäminen on kehittynyt viimeisen kolmen kuukauden aikana todella paljon (3x paremmaksi).

"Bägistä" löytyy seuraavaa:

Putterit:
Innova Pumpkin DX
DiscMania P1 Maniac

Midarit:
2x Innova Roc

Driverit:
2x Discmania Jackal
2x Innova Leopard
Innova Archangel
Innova Valkyrie
Westside World (osaan tällä foren parhaiten)
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Noniin, viikko sitten oli tuon aikaisemmin mainitsemani frisbeegolfkentän avajaiset.

Äsken käytiin tuolla heittelemässä. Ei löydetty noita 12 uutta väylää vaan heitettiin se vanha 9-väyläinen. Ihan hyvältä vaikutti kyllä nekin. Osaatko sanoa tuosta uudesta ratakartasta, onko tulossa millä aikataululla?
 

Lynyrd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko.
Muistinhan minä oikein että täällä oli ketju tälle loistavalle harrastukselle. Ite aloitin heittelyn viime kesänä oikeestaan vahingossa. Paikka jossa käyn lenkillä kiertää yhden radan lähistöllä ja tuli aina lenkkeillessä kateltua kun porukka oli heittämässä. Mainitsin asiasta kaverille ja tuumittiin yhdessä että kokeillaan. Samana iltana aloituspaketti prismasta (virhe) ja heittämään. Muutaman kerran jälkeen olin jo valmis lopettamaan koko touhun kunnes törmäsin radalla sattumalta toiseen kaveriin joka oli jo heitelly aktiivisesti useamman vuoden. Hän sitten neuvoi että nakkaa se aloituspaketti helvettiin ja ota minulta muutama kiekko lainaan kokeeks. Hän sitten kasasi minulle omastamielestä aloittelijalle sopivan setin omista kiekoista ja jeesas muutamalla neuvolla varsinkin avauksiin, ja tadaa taivas oli löydetty sekä sydän myyty.
Seuraavana päivänä hipsin kauppaa hakemaan omaa parempaa settiä ja siitä se sitten lähti.
Tällä hetkellä mukana kulkee seuraavanlaiset kiekot.
Draiverit
- Innova Champion wraith.
- Discmania TD
- Innova DX Archangel
- innova sidewinder
Midarit
- Westside Pursi (joskus käytän myös puteissa)
- Westside Tursas
Putteri
- Westside Tuonelan joutsen

Suurin puute itsellä tällähetkellä on luonnollisesti avauksissa. Yhtenä päivänä ne lähtee omaan tasoon verratuna taivaallisen hyvin ja seuraavana ollaan puskassa kokoajan. Vahvuus on taas puteissa, vaikka avauksiin verrattuna en ole treenannu niitä juuri ollenkaan. Moni kokeneempikin heittäjä on ihmetelly sitä, että pistän pitkiäkin putteja melko hyvällä prosentilla sisään. Ite oon miettiny että tämä voisi johtua aktiivisesta dartsin harrastamisesta aikoinaan. Kuitenkin periaatteessa samanlaista käden ja silmä yhteispeliä kummassakin tarvitaa ja sitä tikkaa tuli aika monta vuotta heiteltyä ihan tosissaan.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Suurin puute itsellä tällähetkellä on luonnollisesti avauksissa. Yhtenä päivänä ne lähtee omaan tasoon verratuna taivaallisen hyvin ja seuraavana ollaan puskassa kokoajan. Vahvuus on taas puteissa, vaikka avauksiin verrattuna en ole treenannu niitä juuri ollenkaan. Moni kokeneempikin heittäjä on ihmetelly sitä, että pistän pitkiäkin putteja melko hyvällä prosentilla sisään. Ite oon miettiny että tämä voisi johtua aktiivisesta dartsin harrastamisesta aikoinaan. Kuitenkin periaatteessa samanlaista käden ja silmä yhteispeliä kummassakin tarvitaa ja sitä tikkaa tuli aika monta vuotta heiteltyä ihan tosissaan.

Mulla ollut sama ongelma. Välillä heitän avauksia kuin Paul McBeth konsanaan, mutta välillä ne lipeää minne sattuu. Nyt kuitenkin eilen otin tarkoituksella korostetun rauhallisesti tuon avausheiton. Eli lähdin tekemään tuota vetovaihetta mahdollisimman hitaasti ja kun käsi oli koukussa ja kiekko lähes rinnan kohdalla, kiskaisin siitä kiekon matkaan mahdollisimman nopeasti. Lisäksi huomasin, kun katselin omasta heitosta kuvattua hidastettua videota, että aikaisemmin tuli käännettyä katse kiekon menosuuntaan jo siinä vaiheessa kun vetovaihe oli vielä kesken. Eilen käänsin katseen vasta kiekon jo irrottua kädestä ja kas kumma, jokainen avausheitto oli juuri täydellinen. Toki mittaa saisi vähän enemmän tulla, mutta Siltamäen radalla olivat aivan riittävän pitkiä nuo heitot.

Puttauskin on ruvennut onneksi sujumaan, kun tajusin tuon Spinputin idean, nyt lähteekin aika iso osa puteista jo aivan luotisuoraan ja mm. eilen tuli heitettyä joku 5 7-10m puttia sisään. Tuo matka on ollut aiemmin täysin mahdoton puttausmatka itselle.
 

Lynyrd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko.
Mulla ollut sama ongelma. Välillä heitän avauksia kuin Paul McBeth konsanaan, mutta välillä ne lipeää minne sattuu. Nyt kuitenkin eilen otin tarkoituksella korostetun rauhallisesti tuon avausheiton. Eli lähdin tekemään tuota vetovaihetta mahdollisimman hitaasti ja kun käsi oli koukussa ja kiekko lähes rinnan kohdalla, kiskaisin siitä kiekon matkaan mahdollisimman nopeasti. Lisäksi huomasin, kun katselin omasta heitosta kuvattua hidastettua videota, että aikaisemmin tuli käännettyä katse kiekon menosuuntaan jo siinä vaiheessa kun vetovaihe oli vielä kesken. Eilen käänsin katseen vasta kiekon jo irrottua kädestä ja kas kumma, jokainen avausheitto oli juuri täydellinen. Toki mittaa saisi vähän enemmän tulla, mutta Siltamäen radalla olivat aivan riittävän pitkiä nuo heitot.
Meillä oli kans puhetta viime viikolla, että pidettäs klinikkaa muutaman kokeneemman heittäjän kans kunhan aikataulut saadaan passaamaan. Ite pyysin opastusta avauksiin ja foreheittoihin. Fore on minulla niin onnettomalla tasolla, että siitä ei tuu yhtään mitään, vaikka sitäkin oon treenannu aika paljon.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Hauskaa puuhaa tämä ja nyt siihen jotenkin hurahti hieman enemmän. Kiekkoja on kolme ja nämä riittävät kun taso on kuitenkin vielä hyvin heikko. Välillä tulee unelmaheittoja, mutta tekniikka on repaleinen. Talin kentällä tuli heitettyä sisään yksi noin 30 metristä ja kyllähän se pelasti koko päivän, hieno tunne. Sinällään ihan hauskaa puuhaa kun näitä lyhyempiä heittoja voi nakella lähimetsässä ja kikkailla kaikkea mukavaa. 18-väylällä jää tulos noin 10-20 ihanteesta, mutta se ja sama. Kämmenheitot on vaikeita, mutta treenaamallahan nekin paranee. Hieno laji noin kaikkineen ja kustannukset on mukavan vaatimattomat.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse oon tässä yrittänyt miettiä minkälaisella kiekolla sitä lähtisi liikenteseen, itsehän olen aika heikkokäsinen ja tekniikka ainakin vielä paha. Ainakaan ei nuo aloitussetit tunnu parhaimalta vaihtoehdolta, ja melkein sen putterin saa heitettyä reilusti pisimmälle noista :)

Toki tärkeintä opetella se tekniikka, mutta mietin mitä kiekkovaihtoehtoja olisi lähteä tuota myös toteuttamaan. Liikkeissä meinasin mennä kyseleen, mutta eihän intersporteissa ainakaan tunnu apua saavan, ainakin siellä sai pälyillä sen parikymmentä minuuttia ilman että kukaan tulee auttaan. Kuitenkin melkein viikottain tässä tulee heiteltyä tai tulisi jos vaan saisi edes vähänkään sinnepäin kiekkoa lähtemään ja paremmin itselle sopivampia kiekkoja.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit

Suosittelisin lähtemään draiverilla, jonka nopeus(ensimmäinen noista lentonumeroista) on välillä 7-9 ja jonka vakaus(kolmas) on reilusti pakkasen puolella. Tämä auttoi ainakin itsellä. Jos jotain varsinaista kiekkoa pitäisi aloittelijalle avauksia suositella, niin sanoisin, että tutustu Discmanian S-Line FD ja TD kiekkoihin.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Suosittelisin lähtemään draiverilla, jonka nopeus(ensimmäinen noista lentonumeroista) on välillä 7-9 ja jonka vakaus(kolmas) on reilusti pakkasen puolella. Tämä auttoi ainakin itsellä. Jos jotain varsinaista kiekkoa pitäisi aloittelijalle avauksia suositella, niin sanoisin, että tutustu Discmanian S-Line FD ja TD kiekkoihin.
Olen samaa mieltä ja lisään listaan vielä Innovan Valkyrien. Pahin hazardi on ottaa liian nopeita kiekkoja, muuten ei oo niin tarkkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös