Frendit – kaikkien aikojen komediasarja?

  • 27 714
  • 222

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Matthew Perryn erittäin ikävä menehtyminen on saanut palstalaiset muistelemaan tätä mahtavaa komediasarjaa, jossa Perryn näyttelemä Chandler oli monien mielestä sarjan paras hahmo.

Niinpä lienee korkea aika, että sarja saa jatkikseen oman ketjunsa. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, eikös?

Itse aloitin katsomaan sarjaa, kun sitä esitettiin ensimmäisiä kertoja telkkarissa. Tuon jälkeen on tullut katsottua koko sarja alusta loppuun useita kertoja. Edellisestä kerrasta tosin taitaa olla jo muutama vuosi aikaa, jonka vuoksi olenkin pohtinut, että voisi olla hyvä aika palata jälleen sarjan pariin.

RIP-ketjussa alettiin jo vertailemaan ja tutkimaan sarjan eri hahmoja. Chandler on syystäkin lähes jokaisen suosikki. Monien mielestä Ross on sarjan huonoimpia hahmoja, mutta omasta mielestäni yksi parhaimmista. Ymmärrän kyllä, että Ross jakaa mielipiteitä ja on hahmona aika erikoinen, kuten ovat myös Rossiin liittyvät tarinaosuudet, mutta ainakin Ross poikkeaa massasta.

Selvästi palstalaisilla on paljon mielipiteitä ja muistoja sarjasta ja sen hahmoista, joten tässä ketjussa saa nyt sitten laittaa niitä "faktoja" tiskiin!
 
Viimeksi muokattu:
Minulle Ross ja Chandler ovat Frendien tärkeimmät ja parhaimmat hahmot. Rossin toilailuille sai aina nauraa ja hän ajautui mitä hullumpiin ongelmiin, kuten mennessään deittinsä kotona vessaan laskemaan hikiset nahkahousunsa alas. Niitä ei sitten saatukaan enää takaisin jalkaan, vaikka jopa Joey yritti auttaa puhelimen välityksellä. Chandler muuttui sarjan edetessä vähän tylsemmäksi avioiduttuaan Monican kanssa, mutta silti Chandler oli sarjan parhainta antia loppuun asti. Yksi parhaista Chandlerin kommelluksista oli se, kun hän istui appiukkonsa syliin alasti saunassa. Ja sen jälkeen hän oli vielä menossa alasti uimaan jakson lopussa, kun muilla oli uimapuvut päällä.

Rachel ärsytti minua aina. Rachelin ääni oli todella ärsyttävä, eikä Rachelillä ollut useinkaan kovin hauskoja juonikuvioita. Rachel yritti usein vesittää Rossin suhteita, mutta silti monien mielestä Ross on suurin kusipää sarjassa. Olen kyllä huomannut, että Rossilla on paljon faneja. Ainakin Youtube-kommenttien perusteella ja Rossin sekoilujen saamien katsojamäärien perusteella.

Phoebeä voisi kutsua harmittomaksi "hönöksi", vaikka Phoebe aika usein vittuili Chandlerille ja Rossille. Phoeben laulut olivat aina hauskoja. Joeysta taas tehtiin viimeisien kausien aikana uskomattoman tyhmä. Esimerkkeinä, kun Joey puhuu Ranskaa ja kun Joey osallistui tietovisaan. Esimerkkejä Joeyn epärealistisesta tyhmyydestä löytyy kymmenittäin, mutta silti tykkäsin hänestä paljon.

Monica oli mielestäni paras naishahmo sarjassa, vaikka jotkut kohdat ärsyttivätkin. Esim. kun Monica halusi käyttää kaikki Chandlerin säästöt hääjuhliin.
 
Viimeksi muokattu:

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Frendit on kyllä huikea sarja ja edelleen omalla kohdalla selvä ykkönen kaikista televisiotuotannoista. Ensimmäinen kosketus Frendeihin on reilun 20 vuoden takaa ja kaikki jaksot on tullut katsottua ainakin pari kertaa. Nykyään, jos sattuu TV:n ääreen Frendien aikaan, tuo toimii viihteen lisäksi mukavana nostalgiapläjäyksenä. "Ollapa vielä nuori" ja "Kyllä ennen oli kaikki paremmin" :D

Kaikki hahmot on omalla tavallaan huikeita. Jos tarkkaan miettii, niin ehkä Phoebe jäi etäisimmäksi. Rachel oli toki nuoren miehenalun päiväuni.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Sarjan noustua taas pinnalle onkin ollut mielessä katsoa uudestaan, aika monta kertaa Frendit tuli aikanaan läpi katsottua, ensin TV:stä ja sitten DVD:ltä, mutta edelliskerrasta on kyllä vierähtänyt aikaa.

Superfaneille mainittakoon, että sarjasta on julkaistu DVD:llä pidennetty versio. Muistaakseni joka ikisestä jaksosta pl. pilotti löytyy hiukan pitempi versio, johon on ympätty mukaan poistettuja kohtauksia. Osa lisäyksistä on toki vähän turhia, mutta joukossa on paljon hyvääkin. Jos Frendit on nähtynä moneen otteeseen, nuo pidennetyt versiot antavat sarjalle uutta verta.

Sitä en tosin tiedä, onko niitä saatavilla suomiteksteillä. Oma DVD:ni on UK:sta tilattu "Friends: Extended, Exclusive & Unseen", jossa on tekstit vain englanniksi. Suoratoistoissa ja Blu-raylla tietääkseni on vain alkuperäiset jaksot.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse samaistun Chandleriin todella paljon, koska olen luontaisesti ja "perimän kautta" varsin sarkastinen tyyppi, eli heitän sarkastista ja yleensä huonoa läppää varsin paljon. Oikeassa seurassa tuo paska läppä uppoaa, mutta usein käy niin, että eihän se oikein uppoa. Ihan kuten Chandlerillekin usein kävi.

Chandler on myös minun tapaani jossain määrin epäsosiaalinen, vaikka ei tämän kaltaisessa sarjassa voi pitää mukana kunnolla introverttiä hahmoa, jonka vuoksi Chandleristakin on tehty omalla tavallaan kohtalaisen sosiaalinen.

Voi myös olla, että kun sarjan parissa tuli jossain määrin kasvettua, niin Chandlerin seuraaminen vaikutti siihen, että oma sarkastinen puoli pysyi vahvasti luonteessa mukana ja "kärsin" siitä (hyvässä mielessä) vielä tänäkin päivänä. En vaihtaisi mitään. Eli kiitos Chandlerille!
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mistä tietää, että olet viihtynyt ja elänyt jonkun sarjan mukana ja tunnet jopa sympatiaa hahmoja kohtaan? No siitä, että kun sarjan viimeinen kohtaus loppuu, sinut valtaa tyhjä olo.

Vaikka tämä sarja on monta kertaa katsottu läpi, niin silti se on aina jotenkin surullinen hetki, kun vetävät asunnon oven kiinni viimeistä kertaa ja lähtevät kulkemaan kohti rappusia. Niin loistava sarja tämä oli ja on, ainakin itselleni.
 
Mistä tietää, että olet viihtynyt ja elänyt jonkun sarjan mukana ja tunnet jopa sympatiaa hahmoja kohtaan? No siitä, että kun sarjan viimeinen kohtaus loppuu, sinut valtaa tyhjä olo.

Vaikka tämä sarja on monta kertaa katsottu läpi, niin silti se on aina jotenkin surullinen hetki, kun vetävät asunnon oven kiinni viimeistä kertaa ja lähtevät kulkemaan kohti rappusia. Niin loistava sarja tämä oli ja on, ainakin itselleni.
Vikat pari jaksoa olen katsonut vain kerran. Yleensä skippaan ne ja aloitan sitten taas joskus alusta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse katsoin tämän vasta aikuisena joskus vajaa 10 vuotta sitten. Kyllähän tämä edelleen upposi. Paljon paremmin tässä pysyi taso loppuun asti kuin esimerkiksi How I Met Your Motherissa.

Ross ja Rachel olivat itselleni ne ärsyttävimmät hahmot. Ross oli vaan liian karikatyyri vässykkä. Toki karikatyyrit tuovat sitä huumoria, mutta itselle ei tuo hahmo niin lähtenyt. Vaikka Ross 2020-luvun mittapuulla onkin tietyllä tapaa homo- ja naisfobinen, niin itse pystyn katsomaan näitä aikakautensa tuotteina. Hyvin tuo huumori edelleen naurattaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maailma jakautuu karkeasti Seinfeldiin ja Frendeihin, itse olen 100% ensimmäisen kelkassa. Lapsena ja teini-ikäisenä Frendien valmiiksi pureskeltu huumori jaksoi naurattaa, aikuisiällä jaksoista on tullut melkein katselukelvottomia. Seinfeld on niin ajaton, näyttelijät aivan käsittämättömän taitavia (ironisesti Jerry Seinfeld poikkeuksena) ja käsikirjoitus ihan kärkeä kaikki komediasarjat mukaan lukien, että sarjan voisi kelata tarvittaessa läpi joka vuosi.

Eihän tämä Seinfeld-ketju ole, mutta näin vastauksena otsikon kysymykseen.
 

BaronFIN

Jäsen
Itse katsoin ysärillä ja sarja on pitänyt statuksensa sukupolvikokemuksena. Edelleen Rossin nahkahousut ovat käsite kuin myös keinorusketus.

Sitten omalle tyttärelle vilautin muutaman legendaarisen jakson tuossa viitisen vuotta sitten ja sehän ahmi koko sarjan Netflixistä kesälomallaan.

Silti itse katsoin viime viikolla uusintana telkkarista nyt ekaa kertaa varmaan 20 vuoteen ja… Nauroin yksinäni ääneen. Aivan uskomatonta, että sen punch linen tietää, odottaa, se tulee ja se toimii.

Tuolla se HBO Maxilla olisi, mutta tämä on aivan loistavaa uusintaviihdettä kanavasurfaillun seassa (TopGear, Frendit) vaikka lineaarisesta telkkarista en muuten välitä.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Maailma jakautuu karkeasti Seinfeldiin ja Frendeihin, itse olen 100% ensimmäisen kelkassa. Lapsena ja teini-ikäisenä Frendien valmiiksi pureskeltu huumori jaksoi naurattaa, aikuisiällä jaksoista on tullut melkein katselukelvottomia.
Täysin samoilla linjoilla. Frendit jaksoi naurattaa nuorempana ja alkaessaan ysärillä Suomessakin, mutta tätänykyä sitä aikuisena katsoessa reaktiona on lähinnä tuskainen ähinä. Huumori on hampaatonta, ennalta-arvattavaa ja pliisua, hahmot teennäisiä ja ärsyttäviä väkinäisine maneereineen ja kun päälle lyödään vielä nuo pakotetut romanssikuviot sun muut siirappisuudet, kasassa alkaa olla aika vastenmielinen kokonaisuus.

Matthew Perryn kohtalo oli ikävä ja osanotot sinne päin, mutta onhan tämä sarja rehellisyyden nimissä aikamoista skeidaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täysin samoilla linjoilla. Frendit jaksoi naurattaa nuorempana ja alkaessaan ysärillä Suomessakin, mutta tätänykyä sitä aikuisena katsoessa reaktiona on lähinnä tuskainen ähinä. Huumori on hampaatonta, ennalta-arvattavaa ja pliisua, hahmot teennäisiä ja ärsyttäviä väkinäisine maneereineen ja kun päälle lyödään vielä nuo pakotetut romanssikuviot sun muut siirappisuudet, kasassa alkaa olla aika vastenmielinen kokonaisuus.

Matthew Perryn kohtalo oli ikävä ja osanotot sinne päin, mutta onhan tämä sarja rehellisyyden nimissä aikamoista skeidaa.
Mielipiteitähän tähän maailmaan mahtuu. Omasta mielestäni Frendit ei edes yritä olla mitenkään erityisen nokkela tai älykäs komediasarja, vaan se on ihan tarkoituksella varsin yksinkertaista ja överiksi vedettyä komediaa. Ei tietenkään uppoa jokaiseen ihmiseen, eikä sellaista sarjaa ole olemassakaan, joka uppoaisi kaikkiin.

Siirappia, ennalta-arvattavuutta ja teennäisyyttä sarjasta löytyy, mutta se on tavallaan koko sarjan pointti. Ideana on tehdä ns. harmitonta hömppää, jota katsoessa voi jättää aivot narikkaan.

Ja juuri siksi Frendit on niin perkuleen suosittu sarja.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
rehellisyyden nimissä aikamoista skeidaa

Ei nyt ehkä kannata rehellisyyden nimissä tällaista heitellä, kun sarjan suosio on edelleen aivan valtava. Ja kuten tästäkin ketjusta ja RIP-ketjusta on huomattu, myös tällä palstalla sarja toimii edelleen. Kuten myös itselleni. Makuasioista ei tietenkään voi kiistellä, mutta "rehellisyyden nimissä aikamoista skeidaa" on aikamoinen statement.

Itsellä menossa nyt jo ties kuinka mones uusintakatselu ja kuten @BaronFIN tuossa mainitsi, joku niissä punchlineissa edelleen toimii. Sen tietää, että nyt se tulee, se tuli ja se nauratti.

Itselle jäänyt parhaiten mieleen jakso, jossa pelataan Bamboozle-nimistä peliä, jonka juontajaksi Joey pyrkii sekä toki myös nahkahousu- ja rusketusepisodit. Aivan huikeeta tykitystä.

Vaimon kanssa ollaan monet kerrat kelattu tätä Rossin huippuhetkeä:



 
Maailma jakautuu karkeasti Seinfeldiin ja Frendeihin, itse olen 100% ensimmäisen kelkassa. Lapsena ja teini-ikäisenä Frendien valmiiksi pureskeltu huumori jaksoi naurattaa, aikuisiällä jaksoista on tullut melkein katselukelvottomia. Seinfeld on niin ajaton, näyttelijät aivan käsittämättömän taitavia (ironisesti Jerry Seinfeld poikkeuksena) ja käsikirjoitus ihan kärkeä kaikki komediasarjat mukaan lukien, että sarjan voisi kelata tarvittaessa läpi joka vuosi.

Eihän tämä Seinfeld-ketju ole, mutta näin vastauksena otsikon kysymykseen.
Tykkään Seinfeldistä ihan hitokseen. Sellainen 9/10 sarja minulle, mutta silti ainakin itse samaistun enemmän Frendeihin. Seinfeldin hahmothan ovat älyttömän itsekkäitä ja tekevät mitä vain saavuttaakseen haluamansa. Jotenkin hyvä lopetus sarjalle, kun koko poppoo joutuu linnaan.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Ei nyt ehkä kannata rehellisyyden nimissä tällaista heitellä, kun sarjan suosio on edelleen aivan valtava.
Eihän minkään teoksen suosio nyt sulje pois sitä tosiasiaa että se voi edustaa jollekin kuluttajalleen skeidaa? Kyllä minä ymmärrän mikä Frendien turvallisessa ja pehmeässä menossa ihmisiä miellyttää, mutta itselleni se sama näyttäytyy äärimmäisen tylsänä tyhjäkäyntinä, eikä puhuttele oikein mistään kulmasta varsinkaan tänä päivänä. Samaa edustaa taas monille varmasti Seinfeld, jota pidän itse moninverroin nokkelampana ja särmikkäämpänä sitcom-sarjana kuin ketjun aihetta. Siinä ollaan sentään narsistisia ja ärsyttäviä ihan tarkoituksella ja se on koko sarjan idea.
 

axe

Jäsen
Frendien hyvyyden todisteena voi pitää sitä, että tämä wokeosasto otti sen hampaisiinsa. Silloin tietää, että komedia naurattaa, kun se toisten-puolesta-loukkaa tosikkoja.

Eihän Frendit ehkä ole jotain komediakultaa älyllisyyden ja kekseliäisyyden kannalta, mutta eihän sen tarvi ollakaan. Ennalta-arvattava, itseään toistava ja joskus vähän tylsäkin huumori toimii myös, kun se tehdään hyvin. Edellinen sanoi Frendejä turvalliseksi ja pehmeäksi, ja se on varsin oiva arvio. Frendit on turvallinen kuin perheenjäsen. Siltä saa tietynlaista lohtua, rentoutumista ja hyvänolon fiilistä. Jos ei jaksa muutakaan, aina voi laittaa aivot narikkaan ja katsoa niitä uusintakierroksia telkkarista.

Itse asiassa taidan pitää Frendejä jonkinlaisena ihmisarviomittarina. Jos joku sanoo, ettei pidä Frendeistä tai ei voi sietää ohjelmaa, niin minä tiedän olla olematta tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa yhtään enempää kuin on pakko.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eihän minkään teoksen suosio nyt sulje pois sitä tosiasiaa että se voi edustaa jollekin kuluttajalleen skeidaa? Kyllä minä ymmärrän mikä Frendien turvallisessa ja pehmeässä menossa ihmisiä miellyttää, mutta itselleni se sama näyttäytyy äärimmäisen tylsänä tyhjäkäyntinä, eikä puhuttele oikein mistään kulmasta varsinkaan tänä päivänä. Samaa edustaa taas monille varmasti Seinfeld, jota pidän itse moninverroin nokkelampana ja särmikkäämpänä sitcom-sarjana kuin ketjun aihetta. Siinä ollaan sentään narsistisia ja ärsyttäviä ihan tarkoituksella ja se on koko sarjan idea.
Tuosta "rehellisyyden nimissä" kommentista voi monille tulla sellainen tunne, että puhut ns. kaikkien puolesta. Että jos jokainen olisi rehellinen itselleen, niin toteaisi saman. Et ilmeisesti sitä tarkoittanut, mutta sellaisena tuo vähän näyttäytyy.

Frendit on nimenomaan turvallista ja pehmeää menoa. Eli juuri sitä, mitä ihmiset usein komediasarjalta hakevat.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Tuosta "rehellisyyden nimissä" kommentista voi monille tulla sellainen tunne, että puhut ns. kaikkien puolesta. Että jos jokainen olisi rehellinen itselleen, niin toteaisi saman. Et ilmeisesti sitä tarkoittanut, mutta sellaisena tuo vähän näyttäytyy.
Lähinnä se tarkoitti sitä että vaikka Perryn valitettavan poismenon johdosta sarjastakin on puhuttu viime aikoina lähinnä vain ylistävään malliin ja silkkihansikkain ikäänkuin kunnioituksesta, on silti olemassa toisenlaisiakin mielipiteitä. Niistä kai tässä ketjussa on tarkoitus keskustella ja vääntää tuttuun tapaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lähinnä se tarkoitti sitä että vaikka Perryn valitettavan poismenon johdosta sarjastakin on puhuttu viime aikoina lähinnä vain ylistävään malliin ja silkkihansikkain ikäänkuin kunnioituksesta, on silti olemassa toisenlaisiakin mielipiteitä. Niistä kai tässä ketjussa on tarkoitus keskustella ja vääntää tuttuun tapaan.
Tottakai, kuten aiemmin sanoinkin, niin mielipitetä tähän maailmaan mahtuu ja niistä kuuluukin keskustella. En missään nimessä yritä nyt sanoa, että tässä ketjussa ei saisi esittää eriäviä mielipiteitä sarjasta. Kaikki mielipiteet kuuluvat tähän ketjuun ja niistä voi täällä vääntää, vaikka mielipiteistä vääntäminen onkin usein varsin turhaa.

Nostin vain esille, että miksi tuohon tekstiisi ehkä tartutaan vähän kovempaa kuin olisi tarve.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Eihän minkään teoksen suosio nyt sulje pois sitä tosiasiaa että se voi edustaa jollekin kuluttajalleen skeidaa? Kyllä minä ymmärrän mikä Frendien turvallisessa ja pehmeässä menossa ihmisiä miellyttää, mutta itselleni se sama näyttäytyy äärimmäisen tylsänä tyhjäkäyntinä, eikä puhuttele oikein mistään kulmasta varsinkaan tänä päivänä. Samaa edustaa taas monille varmasti Seinfeld, jota pidän itse moninverroin nokkelampana ja särmikkäämpänä sitcom-sarjana kuin ketjun aihetta. Siinä ollaan sentään narsistisia ja ärsyttäviä ihan tarkoituksella ja se on koko sarjan idea.

Juuri niin kuin @Nelfor ilmaisi, tuosta "rehellisyyden nimissä" heitosta välittyi sellainen fiilis, että sarja on ihan rehellistä paskaa eikä kukaan tuosta oikeasti rehellisesti pidä.

Kuten itsekin sanoin, makuasioista ei sen sijaan sovi kiistellä eikä Frendeistä ole tietenkään pakko pitää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse asiassa taidan pitää Frendejä jonkinlaisena ihmisarviomittarina. Jos joku sanoo, ettei pidä Frendeistä tai ei voi sietää ohjelmaa, niin minä tiedän olla olematta tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa yhtään enempää kuin on pakko.
Ihan näin jyrkästi en asiaa katso, mutta samaistun silti tähän. Frendit on yksi sellaisista sarjoista, että jos joku sanoo tykkäävänsä sarjasta, niin tietyllä tasolla tietää heti, että voin tulla tämän ihmisen kanssa toimeen. Tavallaan tässä on kyse siitä, että jos nauttii Frendien pehmeästä ja lämpimästä huumorista, niin on todennäköisesti itsekin sisimmässään jollain tasolla lämmin persoona. Minun on vaikea kuvitella, että aidosti kylmät ja ilkeät ihmiset tykkäisivät tämän kaltaisesta sarjasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös