Formula 1 Suzuka 2014 – Jules Bianchin vakava onnettomuus

  • 39 675
  • 154

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tehdään oma ketju tälle aiheelle, sillä nyt näyttää niin pahalta kuin vain voi näyttää.

Adrian Sutil ensin ulos kisassa, traktori tulee poimimaan autoa radan varresta ja Bianchi vetää suoraan traktorin alle.

Oskari Saari ‏@OskariSaari 2m2 minutes ago
Salo: Bianchin auto tuplakeltaisten aikana suoraan traktorin alle. Kova isku päähän. #mtvf1

https://twitter.com/OskariSaari/status/518691081782067200

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/10/05/1412499269641_wps_33_SUZUKA_JAPAN_OCTOBER_05_J.jpg

http://i.4cdn.org/sp/1412499409914.jpg

Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Aika samat tunnelmat ilmassa kuin Imolassa parikymmentä vuotta sitten. Silloin ei ollut nettiä ja uutisia sai odottaa illan Ruutulippuun asti. Tuolloinkin kuski vietiin tajuttomana sairaalaan ja Ruutulipussa vain todettiin, että "juuri saamamme tiedon mukaan Ayrton Senna on menehtynyt. Ja sitten rallikrossiin...".

Toivottavasti ei tule samanlaisia uutisia, se rallikrossikin voidaan skipata.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Oliko tämä kisa ihan pakko ajaa taifuunin ja sateiden keskellä? Taas voi sanoa, rahan valta, haistakaa p.

Toivotaan parasta, mutta ei hyvältä näytä...
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salon mukaan Bianchi olisi mennyt keula edellä traktorin alle. Kyllä aikamoinen ihme pitää tapahtua, jos selviää tosta.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Aika samat tunnelmat ilmassa kuin Imolassa parikymmentä vuotta sitten. Silloin ei ollut nettiä ja uutisia sai odottaa illan Ruutulippuun asti. Tuolloinkin kuski vietiin tajuttomana sairaalaan ja Ruutulipussa vain todettiin, että "juuri saamamme tiedon mukaan Ayrton Senna on menehtynyt. Ja sitten rallikrossiin...".

Toivottavasti ei tule samanlaisia uutisia, se rallikrossikin voidaan skipata.

Ja vähän samanlaista fiilistä kuin case Niki Lauda aikoinaan. Onhan toi nyt päätöntä ajaa tollasessa säässä, mutta sellasta se on. Eipä saanut kypäräkameran videosta mitään selvää kun vettä roiskuu kun suihkusta. Toivotaan parasta, mutta aika pahaltahan se näyttää.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Ja vähän samanlaista fiilistä kuin case Niki Lauda aikoinaan. Onhan toi nyt päätöntä ajaa tollasessa säässä, mutta sellasta se on. Eipä saanut kypäräkameran videosta mitään selvää kun vettä roiskuu kun suihkusta. Toivotaan parasta, mutta aika pahaltahan se näyttää.

Onko tuosta kypäräkameravideokuvaa?

Aika hurjalta kuulostaa tuo ulosajo ja seuraukset myös. Tuntuu jo hyvältä ajatukselta se, jos ura tuohon loppuu mutta ei sentään koko elämä...
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Onhan toi nyt päätöntä ajaa tollasessa säässä, mutta sellasta se on. Eipä saanut kypäräkameran videosta mitään selvää kun vettä roiskuu kun suihkusta. Toivotaan parasta, mutta aika pahaltahan se näyttää.
Ei se keli nyt niin huono ollut. Tai sanotaan nyt näin että on viime vuosina huonommassakin säässä ajettu. Tuossa nyt oikeastaan oli vain uskomattoman huonoa tuuria monelta osin. Toivottavasti FIA ottaa tästä oppia oikealla tavalla ja miettii sitä miten kuljettajien (sekä ratatyöntekijäiden) turvallisuutta voidaan parantaa tilanteissa, jossa ulosajaneita autoja siirretään pois radalta. Eikä mene siitä mistä aita on matalin ja bännää esimerkiksi sateella ajamista kokonaan.

Yhden nimimerkin kanssa jo tuli väännettyä liveseurannassa Bianchin ulosajosta keltaisten lippujen alueella. Ilmesesti paikalla on olleetkin tuplakeltaiset, joten on siellä ainakin varoitettu kuljettajia. En oikein jaksa uskoa, ettei Bianchi olisi näitä huomannut, kun ymmärtääkseni ratissakin niistä jotain infoa näkyy. Sillehän ei mitään voi, jos on oikeasti nostanut jalkaa kaasulta ja silti lähtenyt vesiliirtoon. Mutta eipä tämä nyt niin oleellista ole, koska onnettomuuden vakavuus johtuu pitkälti turvallisuusongelmista liittyen radan reunalla pyöriviin traktoreihin ja nostureihin.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Juu ei se nyt varmaan mikään järkyttävän huono keli ollut, suhteessa. Tuossa maxin lähetyksessä ei ainakaan näkynyt itse törmäystä lainkaan, pelkkä traktori näkyvissä ja lääkintahenkilökunta siellä puuhasteli takana. Hetkihän siinä meni ennenkuin turva-auto tuli radalle ja maxin kommentaattori ainakin toi esille että kun yksi kuski vetää vesiliirtoon ja pihalle, on todennäköistä että samasta mestasta tulee vielä joku muukin ulos. Ja niinhän siinä sitten kävi.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ilta-Sanomat siteeraa L'Equipea jonka mukaan Bianchi on Tsun kaupungin yliopistollisessa sairaalassa. Samainen julkaisu kertoo että ambulanssi olisi juuttunut joksikin aikaa ruuhkaan.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Skylla kerrottiin, että kopterit olisi kyllä saatu ilmaan mutta Bianchi päättettiin viedä kuitenkin ambulanssilla, ilmeisesti vammoista johtuen.
Jep, tälläistä olen itsekin lukenut. Siitä voidaan sitten spekuloida että onko kyse paineen vaihteluista vai siitä että ei ole enää tarvetta kovinkaan paljon kiirehtiä. Toivotaan nyt kuitenkin että kyseessä on tuo ensimmäinen vaihtoehto.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sään piikkiin tuota ei millään voi laittaa. Tai sitten sateessa ajaminen pitää lopettaa kokonaan. Toki märkä rata oli osasyynä onnettomuuteen mutta suurin moka oli kyllä järjestäjien/tuomariston tai kuka nyt SC:stä päättääkin.

Sitten voi aina miettiä mikä on esim. tallin/kuljettajan vastuu kun renkaat kuluu tai tulee sadetta. Varsinkin jos sekä Sutil että Bianchi vetivät ulos välikelin renkailla (en tiedä). Sateelle toimivampaa rengasta kun löytyy ihan varikolta ja osa ne oli jo allekin vaihtaneet.

Silti, ilman järjestäjien möhlimistä Sutilin tilanteen jälkeen ei oltaisi tätä miettimässä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ottaa se nyt sitä pahinta iskua pois, mutta eipä tietenkään auta jos koko koppi rullaantuu...

Formuloissa on taidettu ottaa aika lailla huomioon eri turvallisuustekijät. Ja ohjaamon kestävyys on tullut selville tällä kaudellakin.

Tietenkään niitä ei ole suunniteltu traktorin kanssa törmäykseen. Ehkä helpompi tapa välttää noita traktorimällejä on olemassa kuin se että siirrytään koppiautoihin.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Traktorit on oma lukunsa, mutta onhan noita läheltä piti tilanteita ollut jo aikaisemmin joissa kuskista on uhannut tulla päätä lyhyempi.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Traktorit on oma lukunsa, mutta onhan noita läheltä piti tilanteita ollut jo aikaisemmin joissa kuskista on uhannut tulla päätä lyhyempi.

Niinpä, mutta onko tullut?

Koppiautosarjojakin on. Pidetään ne koppiautoina. Formulat on formuloita, syöksylasku syöksylaskua ja moottoripyöräily moottoripyöräilyä. Kaikissa on vaaran momentti ja se kiehtoo niin katsojia kuin kilpailijoita. Rallikuskitkin kai mielellään ajaisivat vanhan Ouninpohjan vaikka FIA on sen kieltänyt turvallisuuteen vedoten.

Ikäviä juttuja silti nämä niinkuin esim. Marco Simoncellin onnettomuus pyöräpuolella. Ikävästi tuli itsellekin mieleen Ratzenbergerin ja Sennan vienyt Imola 1994. Lähellä aikoinaan oli myös Barrichello samassa paikassa. Toki myös Häkkinen Adelaidessa ja Wendlinger Monacossa. Schumilla meni vaan jalat rikki Silverstonessa vähän myöhemmin.

Turvallisuus v.2014 on kuitenkin täysin eri luokkaa kuin 1990-luvulla. Silti aina joskus jotain tapahtuu. Ja tapahtuu myös koppiautoilussa.
 
Viimeksi muokattu:

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Niinpä, mutta onko tullut?

Ennemmin tai myöhemmin näin vielä käy. Kuljettajan pää on sen verran turvaton tällähetkellä. Ei tarvitse kuin toinen auto liukuu ohjaamon yli niin voi tulla erittäin pahaa jälkeä. Kysymys kuuluu että pitääkö odottaa että näin käy.

No, ymmärrän myös että formulat on formuloita ja että vaara kiehtoo.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ennemmin tai myöhemmin näin vielä käy. Kuljettajan pää on sen verran turvaton tällähetkellä.

Aikoinaan ajokouluttaja Parolannummella aloitti luentonsa näin:" Olemme jälleen yhtä päivää lähempänä sitä tilannetta, kun panssarivaunu ajaa nokkakolarin täyden Vekkaliikenteen bussin kanssa tuossa Parolantiellä".

Totta puhui, nyt on mennyt tuosta luennosta 15v mutta aivan varmasti joskus näin tulee tapahtumaan. Ennemmin tai myöhemmin.
 

marston

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Traktorit on oma lukunsa, mutta onhan noita läheltä piti tilanteita ollut jo aikaisemmin joissa kuskista on uhannut tulla päätä lyhyempi.

Niinpä, mutta onko tullut?

Marussian testikuskin Maria de Villotan vuonna 2012 testeissä sattunut onnettomuushan oli ymmärtääkseni vähän samankaltainen kun hän törmäsi varikkoalueella rekkaa päin. Onnettomuuden seurauksena de Villota menetti toisen silmänsä ja reilu vuosi törmäyksen jälkeen hän menehtyi onnettomuudessa saamiensa vammojen vuoksi.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Tuossahan se Bianchi ajeli juuri Sutilin edellä, kun Sutililla lähti auto lapasesta ja renkaisiin. Seuraavalla kierroksella lähtikin sitten Bianchilla itsellään auto samassa kohtaa hallusta. Eli tapahtumilla väliä melko tarkalleen kaksi minuuttia. Itseasiassa juuri siinä kohtaa lähetyksessä selostajat puhuivat, kun Bianchi oli juuri vetänyt traktorin alta, että pitäisi laittaa mieluummin turva-auto radalle, kun jollakin saattaa lähteä auto myös samassa kohtaa vesiliirtoon. Onhan se selvää, että jos jollakin vesiliirron takia lähtee auto näpeistä ja siellä on traktori ja ratahenkilökuntaa paikalla, niin turva-auto on laitettava. Olisiko tuossa kahden minuutin aikana sitten turva-auto kerennyt jo radalle, niin että tuo olisi ollut estettävissä. Sitä en kyllä osaa arvioida.

Sillä hetkellä kun se Bianchi on juuri ajanut sinne traktorin alle, niin tornissa oleva jamppa heiluttaa vihreää lippua. Mitä lie tarkoittaa? Osaako joku valaista?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös