Mainos

Formula 1 -kausi 2024 – evoluutio

  • 65 651
  • 520

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
F1TV:llä puhuttiin, että perjantainen kuskien kokous oli kestänyt todella pitkään. Aivan varmasti näistä leveäksiajattamisista on ollut puhetta ja Max silti päätti kokeilla onneaan. Sitähän nuo rangaistukset kielivät. Sitä saa mitä tilaa.

Norris tarvitsee nyt neljä puhdasta viikonloppua sekä tallikaverinsa, että myös Ferrarien tukea mestaruuteen. RB ei pärjää näille kisavauhdissa.

Vaikken uskokaan Landon mestaruuteen, niin onpahan ollut virkistävä kausi!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

KK-V 1994

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Verstappenin mukaan ohitustilanteiden rangaistusten juurisyy on, että hänellä ei enää ole sarjan nopeinta autoa jolla voisi ajella rauhassa horisonttiin:
Mielestäni eilen jo haastattelussa viittasi samaan. Siis että autolla kun ei pärjää niin pitää kynsin ja hampain sijoituksista kiinni. Tyly, kyyninen ja vastenmielinen oli myös kommenteissaan noin muutoin. Tottunut liian hyvään?
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Mielestäni eilen jo haastattelussa viittasi samaan. Siis että autolla kun ei pärjää niin pitää kynsin ja hampain sijoituksista kiinni. Tyly, kyyninen ja vastenmielinen oli myös kommenteissaan noin muutoin. Tottunut liian hyvään?
Ei tuossa mistään sijoituksen kiinnipitämisestä ollut kyse vaan Norrisin kisan pilaamisesta. Ei Max olisi ketään muuta ajattanut tuolla tavalla ulos radalta. Max tiesi, että saa nelossijan rankkujen kanssakin haltuun kisan loppuun mennessä, ja samalla vietyä Norrisin mahdollisuudet voittoon.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mielestäni eilen jo haastattelussa viittasi samaan. Siis että autolla kun ei pärjää niin pitää kynsin ja hampain sijoituksista kiinni. Tyly, kyyninen ja vastenmielinen oli myös kommenteissaan noin muutoin. Tottunut liian hyvään?
On vain oma itsensä. Vastenmielinen tyyppi.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eilen katsoin vuoden 2003 kisojen highlighteja (hitto kun Kimin mäkki ei tupannut kestämään) ja tuolla kaudellahan törttöilyistä rangaistuksena annettiin aina varikon läpiajorangaistus. Nyt kun useampaan kertaan on todettu, että 5 tai 10 sekunnin rangaistus ei oikein toimi, koska rangaistuksen saanut voi blokata takana olevia autoja jopa kymmeniä kierroksia, niin miksei voisi palauttaa läpiajorangaistusta? Muistaakseni tuossa on 2 vai 3 kierrosta aikaa toteuttaa, jolloin vaikutus muiden kisaan olisi minimaalinen. Ehkä kaikista pienimpiin rikkeisiin voisi 10 sekunnin sakko olla sopiva (esim varikolla ylinopeus tai liian ison välin jättäminen safety carin aikana yms), mutta muuten voisi läpiajorankun ottaa taas aktiivisempaan käyttöön.

Vieläkös vanha kunnon stop&go on olemassa? Mitä täytyy tehdä että tuommoinen napsahtaa?
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Eilen katsoin vuoden 2003 kisojen highlighteja (hitto kun Kimin mäkki ei tupannut kestämään) ja tuolla kaudellahan törttöilyistä rangaistuksena annettiin aina varikon läpiajorangaistus. Nyt kun useampaan kertaan on todettu, että 5 tai 10 sekunnin rangaistus ei oikein toimi, koska rangaistuksen saanut voi blokata takana olevia autoja jopa kymmeniä kierroksia, niin miksei voisi palauttaa läpiajorangaistusta? Muistaakseni tuossa on 2 vai 3 kierrosta aikaa toteuttaa, jolloin vaikutus muiden kisaan olisi minimaalinen. Ehkä kaikista pienimpiin rikkeisiin voisi 10 sekunnin sakko olla sopiva (esim varikolla ylinopeus tai liian ison välin jättäminen safety carin aikana yms), mutta muuten voisi läpiajorankun ottaa taas aktiivisempaan käyttöön.

Vieläkös vanha kunnon stop&go on olemassa? Mitä täytyy tehdä että tuommoinen napsahtaa?
Varikon läpiajorangaistus ja stop&go ovat mukana rangaistusvalikoimassa, mutta niitä annetaan vakavimmista rikkeistä. Nuo 5 ja 10 sekunnin rangaistukset haluttiin aikanaan mukaan, koska läpiajorangaistusta pidettiin pienempiin rikkeisiin liian ankarana rangaistuksena. Ennen vanhaan läpiajorangaistus ja stop&go olivat ainoat mahdolliset, jotka tuomaristo pystyivät kisan aikana antamaan.

Esimerkiksi Miamissa tänä vuonna Lewis Hamilton sai läpiajorangaistuksen varikkoylinopeudesta ajettuaan sprintissä 90,7 km/h, kun nopeusrajoitus oli 80 km/h. Tuomariston päätöksesssä todettiin, että sprintissä 6-15 km/h:n ylinopeus aiheuttaa läpiajorangaistuksen. Pienempi ylinopeus olisi oletettavasti aiheuttanut 5 tai 10 sekunnin aikarangaistuksen. Hamilton ei tainnut ehtiä kärsiä tuota rangaistusta sprintin aikana, joten se muutettiin 20 sekunnin aikarangaistukseksi.

Lähde: Tuomariston päätös Hamiltonin läpiajorangaistuksesta Miamissa FIA:n sivuilta (pdf)
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
VCARB -> Racing Bulls

Taidan olla vähemmistössä, mutta mielestäni Toro Rosso-nimestä olisi ihan voinut pitää koko ajan kiinni, ellei sitten legendaarista Minardi-brändiä olisi haluttu tuoda takaisin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
VCARB -> Racing Bulls

Taidan olla vähemmistössä, mutta mielestäni Toro Rosso-nimestä olisi ihan voinut pitää koko ajan kiinni, ellei sitten legendaarista Minardi-brändiä olisi haluttu tuoda takaisin.
Pääasia, että tämän kauden nimihirviöstä päästään eroon.
 

Lubeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Anaheim Ducks
VCARB -> Racing Bulls

Taidan olla vähemmistössä, mutta mielestäni Toro Rosso-nimestä olisi ihan voinut pitää koko ajan kiinni, ellei sitten legendaarista Minardi-brändiä olisi haluttu tuoda takaisin.
Minardi, BAR ja Jordan takaisin, palataan vanhaan hyvään aikaan. Williams sentään ollut aina ja ikuisesti olemassa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko muuten jokin syy sille, että Brasilian Grand Prix on nykyään viralliselta nimeltään Sao Paulo Grand Prix? Joo kyseisessä kaupungissa sijaitsevalla Interlagosin radalla kisa ajetaan, mutta vähän köykäiseltä ainakin omiin korviin kuulostaa. Ei Britannian GP:kään ole mikään "Silverstone Grand Prix".
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko muuten jokin syy sille, että Brasilian Grand Prix on nykyään viralliselta nimeltään Sao Paulo Grand Prix? Joo kyseisessä kaupungissa sijaitsevalla Interlagosin radalla kisa ajetaan, mutta vähän köykäiseltä ainakin omiin korviin kuulostaa. Ei Britannian GP:kään ole mikään "Silverstone Grand Prix".
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Moneytron ja aavistuksen ketku omistajansa Jean-Pierre Van Rossem, JJ Lehtokin ajoi tuossa tallissa.

Muistetaan kuitenkin kun Kekeltä kysyttiin onko JJ:lle paikkoja F1:ssä, vastaus oli: "On yks"
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Muistetaan kuitenkin kun Kekeltä kysyttiin onko JJ:lle paikkoja F1:ssä, vastaus oli: "On yks"
Ja sehän otettiin, rahaliikenne kulki varmasti vaan yhteen suuntaan. Onyxilla saavutettiin yksi palkintosija, Stefan Johansson 1989 Portugalissa. On ollut kisailijoita, 37 kuskia yrittänyt kisaan ja lähtöruudukkoon pääsi 26, se oli niitä aikoja.
 

Luotain

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika-ajo klo 12.30 ja kisa 17.30, eli puolitoista tuntia aiemmin kuin alkuperäisessä ohjelmassa.
Suurkiitos tästä infosta, olisi saattanut mennä hätäsemmällä jätkällä ihan förbi noi aikataulumuutokset, vaikka F1 appia tuleekin yytsäiltyä säännöllisen epäsäännöllisesti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Se oli kyllä sellainen ajo Maxilta, että ei voi kuin hattua nostaa.
Lähtöruudusta 17. voittajana maaliin 20 sekunnin erolla ja vielä kun tiimikaveri ei hemmetti pääse edes pisteille itseään nostamaan.

Joku Norrisin mestaruus olisi huutava vääryys, kun eihän sarjan kiistattomasta ykköskuskista ole epäselvyyttä.
Juuri tällaiset kisat näyttää ne todelliset mestarit, eikä vain niitä joilla nyt sattuu olemaan se nopein auto.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin Lando on kisan jälkeen kommentoinut Maxin voittaneen puhtaalla tuurilla ja taidolla ei ollut mitään tekemistä sen kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös