Mainos

Formula 1 -kausi 2024 – evoluutio

  • 65 497
  • 521

Rinkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Petteri Nikkilä, Kalle Kangas, Maso Lehtonen

Nyt se on varmaa, Newey Astonille.

Alonso, Honda, Newey. Melkoisen trion on Lawrence saanut kasattua. Onko Astonista sitten oikeasti voittajaksi, kun kaikki on tavattu kopioida muilta? Ei se Neweykään ihmeisiin pysty, ja johan sen tämän kauden Red Bullistakin näkee, että jopa ylivoimaiselta näyttänyt auto voi pudota valtaistuimelta, jos sitä ei osata kehittää.

Lance tuolla toki kummittelee edelleen, toivottavasti hänet siirrettäisiin vaikka Astonin WEC-projektiin.

Olisihan se melkoisen romanttinen skenaario, jos 2026 Alonso saisi Hondalta jo reilut kymmenen vuotta takaperin kaipaamansa tulituen ja ottaisi Ferrarilla ajavan Hamiltonin kanssa pitkästä aikaa uusintaottelun mestaruudesta. Vielä Verstappen, McLarenit ja Italian Kimi hämmentämään. Mutta sinne on vielä aikaa.

Ai että, toivotaan että Alonso saa kunnon auton alleen kuten myös Lewis. Olisi todella hienoa nähdä Alonso, Hamilton ja Verstappen ajamassa mestaruudesta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alonso, Honda, Newey. Melkoisen trion on Lawrence saanut kasattua. Onko Astonista sitten oikeasti voittajaksi, kun kaikki on tavattu kopioida muilta? Ei se Neweykään ihmeisiin pysty, ja johan sen tämän kauden Red Bullistakin näkee, että jopa ylivoimaiselta näyttänyt auto voi pudota valtaistuimelta, jos sitä ei osata kehittää.
Nähdäkseni Newey jos joku pystyy nimenomaan niihin ihmeisiin.

Eikös Red Bullin tämän kauden alamäki oikeastaan alkanut sen jälkeen, kun Newey siirtyi syrjään, eikä ollut enää johtamassa kauden aikana tapahtuvaa kehitystyötä?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nähdäkseni Newey jos joku pystyy nimenomaan niihin ihmeisiin.

Jossain vaiheessa Neweynkin kultainen kosketus lopulta häipyy, vaikkakin näistä ylikylän suunnitteluguruista on pysynyt pinnalla pisimpään(Colin Chapman olisi ehkä päässyt samaan jos ei olisi kuollut vasta 54-vuotiaana).

Mutta onhan tuo Kyrpänso ja Kyrpä-Strollit(siis molemmat) sellainen horrortiimi että täytyy toivoa että Newey suunnittelee sarjan McLarenin MP4/18 kaltaisia mestariteoksia Astonille.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miettikää kun Aston Martin saakin alleen mestaruusauton, mikä kiusaus tulee isä-strollille tehdä pojasta maailmanmestari.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Miettikää kun Aston Martin saakin alleen mestaruusauton, mikä kiusaus tulee isä-strollille tehdä pojasta maailmanmestari.
Tuollaisen skenaarion todennäköisyys on 0,00001 prosenttia. Ainoa mahdollisuus olisi se, että Aston olisi toista sekuntia muita nopeampi, milloin Alonsolle tulisi "mystisiä" keskeytyksiä ja kaikki päivitykset menisivät aina Lancelle.

Lawrence on "ehkä" turhan vahvasti poikansa takana, mutta hän on myös erittäin intohimoinen automies. Jos käy heti alusta alkaen selväksi Alonson olevan selvästi vahvempi kortti, ei hän sitä jättäisi käyttämättä, vaan varmasti tekisi kaikkensa, jotta projekti onnistuu (paitsi potkisi Lancea kesken kauden ulos). Se olisi hänen unelmiensa täyttymys, voittaa maailmanmestaruus ja nostaa legendaarinen merkki uudelle tasolle.

Jotain isän suhtautumisesta kertoo, että hänellä olisi varmasti ollut kaikki mahdollisuudet ostaa Williams tai Sauber, mutta päättikin hankkia myös vajaat 30 prosenttia kokonaisesta autonvalmistajasta.

Kova äijä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Nähdäkseni Newey jos joku pystyy nimenomaan niihin ihmeisiin.

Eikös Red Bullin tämän kauden alamäki oikeastaan alkanut sen jälkeen, kun Newey siirtyi syrjään, eikä ollut enää johtamassa kauden aikana tapahtuvaa kehitystyötä?
Toki! Mutta nähdäkseni se juuri korostaakin, että on se muunkin paketin oltava kunnossa - sitä voi katsoa vaikka tämän kauden McLarenista, joka on heittänyt valtavan määrän potentiaalia hukkaan. Eikä se Red Bullkaan nyt ihan heti voittajaksi noussut edes Neweyn kanssa, vaikka suunnitelma oli hyvä. Montaa vuotta ei tosin mennyt, että tulosta alkoi tulla.

Itse kyllä ihan aidosti toivon, että Astonin homma onnistuisi. Alonsokin ruvennut vanhempana valtiomiehenä kiinnostamaan ihan eri lailla.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitenhän Alonso sitten reagoisi jos ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen saisi mestaruuteen kykenevän auton alleen ja tiimi ilmoittaisi radioon, että päästäppä Lance ohi? Tuon haluaisin nähdä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ero kärjessä nyt 59p, 7 kisaviikonloppua jäljellä joissa muutama sprintti seassa, ja ei Red Bullin meno tunnu ollenkaan lupaavalta. Mitähän ne on menneet tekemään loppukevään ja kesän aikana, kun autosta on hävinnyt nopeus ja ajettavuus. Katselin alkukauden aika-ajo-onboardeja Maxin autosta ja auto menee erittäin hyvässä balanssissa, ei turhia ohjausliikkeitä. Jarru, kääntö, kaasu ja sitä toistaen.

Nyt auto on epävakaa jarruissa, mutkan aikana useampi korjausliike ratilla ja joskus kaasuakin joutuu hölläämään avauksen jälkeen. Kanttikivien yli ajaessa todella hermostunut käytös. Alkukauden autosta tuntuu, että siinä "sweet spot" säädöille oli tosi lavea ja autoa oikeasti helppo ajaa. Nyt näyttää, että auton ajettavuus on veitsen terällä ja/tai sitä ajetaan limiitillä, jonka takia se näyttää hermostuneelta. Voihan se olla, että alkukaudella oli niin paljon etua muihin ettei tarvinnut ajaa täysillä. Valittiinkohan kauden aikana joku isompi päivitys joka näytti simulaattorissa/paperilla hyvältä mutta sitä ei voi ajaa kisassa samalla tavalla koko ajan, jolloin vauhti romahtaa pitkissä vedoissa? Renkaiden kustannuksella voisi paikata mutta kisassa se ei tietenkään toimi?
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Ero kärjessä nyt 59p, 7 kisaviikonloppua jäljellä joissa muutama sprintti seassa, ja ei Red Bullin meno tunnu ollenkaan lupaavalta. Mitähän ne on menneet tekemään loppukevään ja kesän aikana, kun autosta on hävinnyt nopeus ja ajettavuus. Katselin alkukauden aika-ajo-onboardeja Maxin autosta ja auto menee erittäin hyvässä balanssissa, ei turhia ohjausliikkeitä. Jarru, kääntö, kaasu ja sitä toistaen.

Nyt auto on epävakaa jarruissa, mutkan aikana useampi korjausliike ratilla ja joskus kaasuakin joutuu hölläämään avauksen jälkeen. Kanttikivien yli ajaessa todella hermostunut käytös. Alkukauden autosta tuntuu, että siinä "sweet spot" säädöille oli tosi lavea ja autoa oikeasti helppo ajaa. Nyt näyttää, että auton ajettavuus on veitsen terällä ja/tai sitä ajetaan limiitillä, jonka takia se näyttää hermostuneelta. Voihan se olla, että alkukaudella oli niin paljon etua muihin ettei tarvinnut ajaa täysillä. Valittiinkohan kauden aikana joku isompi päivitys joka näytti simulaattorissa/paperilla hyvältä mutta sitä ei voi ajaa kisassa samalla tavalla koko ajan, jolloin vauhti romahtaa pitkissä vedoissa? Renkaiden kustannuksella voisi paikata mutta kisassa se ei tietenkään toimi?

Red Bull taistelee ilmeisesti vähän saman ongelman kanssa, mitä Mercedeksellä on ollut aivan viimeisiin kuukausiin asti. Tuulitunnelitulokset eivät realisoidu radalla siten, miten niiden pitäisi ja autoa ei ole saatu kehitettyä odotuksien mukaan. Tässä näkyy myös hyvin tuo kulukaton merkitys ja tuulitunneliajan vähentäminen. Red Bull oli tosin Bakussa paremmassa vireessä, josta kertoo tuo Perezin suorittaminen. Verstappenin puolella tehtiin ennen aika-ajoja säätöjä, jotka eivät toimineet ja jonka takia vauhtia ei myöskään kisassa ollut.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ricciardon odotetut potkut virallistettiin. Nähtäväksi jää mihin Lawson yltää loppukauden kisoissa. Auto ei todellakaan huikaise ja moniin muihin verrattuna luotettavuuden kanssa on isoja ongelmia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kuulostaa lähinnä periranskalaiselta toimintatavalta. Monimutkainen hallinto- ja johtorakenne, epäselvät vastuut ja politikoidaan omien eduksi. Tuttua kamaa autourheilussa jo ainakin 80-luvulta asti.
 

BaronFIN

Jäsen
Minä uskon, että Stroll pyyhkisi lattiaa Kallella vielä useamman kauden, ja jopa Sargeantin tasoon saattaisi olla tekemistä ensimmäisinä vuosina. Pitää muistaa, että ne erot nykypäivän F1:ssä ei loppujen lopuksi ole valtavan isot kärjen, keskikastin ja häntäpään välillä.
En lähtisi ollenkaan väheksymään F1 kuskien rattitaitoja. Lahdessa oli aikanaan sisäkarting, jonka kierros perusjonnella meni ensiyrittämällä jonnekin 60 sekunnin hujakoille. Tunnin vääntämisellä saattoi päästää 55 sekunnin kerhoon ja luonnonlahjakkuus pääsi 50 sekunnin rajalle.

Rataennätys oli Ricardo Zontalla, 28 sekuntia.

Zonta muuten voitti ajaessan ratasarjan toisensa perään matkallaan ykkösiin , mutta F1-uran huippuhetki osui Spahan ja vuodelle 2001 2000 kun Schumi ja Häkkinen vetivät molemmilta puolin ohi F1-historiaan. Muuten ajoi 33 kisaa ja sai kolme pistettä oltuaan kuudes kolmesti. Mutta noissa piireissä suht unohdettava tapaus.

F1:sissä ei aja huonoja kuskeja. Ja Sauberkin olisi paras urheiluauto mitä ikinä olisin ajanut. Kaikki on suhteellista.

Mutta Rovanperä ja ykköset ovat suomalaisen F1-median herkuttelua, ei realismia.

Edit:
Törmäsin Youtubessa viihteelliseen pätkään missä tavikset ajaa kierrosta minuuttiin ja tekijämies vetää kylmiltään puolet nopeammin.


 
Viimeksi muokattu:

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Verstappenin rangaistukset varmasti aiheuttavat todella paljon keskustelua, mutta tänään oli sellaisia liikkeitä, että liikuttiin mielestäni eri alueella (yli sen harmaan alueen) ajon suhteen kuin USA:ssa.

Etenkin tuo jälkimmäinen oli sen tason divebomb että 5s olisi tuntunutkin aika pieneltä. Hyvä kun itse pysyi pois seinistä ja sitten vielä Lando siellä ulkopuolella.

Se nelosmutkan tilanne, siitä 10s oli aika raju tuomio IMO.
 

BaronFIN

Jäsen
Lando on kieltämättä ollut aika löysä noissa kaksintaisteluissa kauden aikana. Toki Lando oikein voi sitä kolaria ajaa Verstappenin kanssa, koska Max hyötyy jos molemmat jää pisteittä.
Toki Lando voisi olla väistämättä ja antaa toisen tulla kylkeen tyyliin Villeneuve/Schumacher Jerez -97, ja katsoa hylätäänkö toinen sarjasta.

Verstappen on vetänyt tällä tyylillä koko uransa joten ei se siitä valitettavasti muuksi muutu ennen kuin saa oikeasti kunnon rankkua (hylkääminen/ajokielto).
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Verstappenin rangaistukset varmasti aiheuttavat todella paljon keskustelua, mutta tänään oli sellaisia liikkeitä, että liikuttiin mielestäni eri alueella (yli sen harmaan alueen) ajon suhteen kuin USA:ssa.

Etenkin tuo jälkimmäinen oli sen tason divebomb että 5s olisi tuntunutkin aika pieneltä. Hyvä kun itse pysyi pois seinistä ja sitten vielä Lando siellä ulkopuolella.

Se nelosmutkan tilanne, siitä 10s oli aika raju tuomio IMO.
Kyllä se ekakin oli aika härski, siinä vielä nosti vauhtia (tai lopetti hidastamisen) varmistaen että Norriksella ei ole muuta paikkaa kun pysyä radan ulkopuolella. Tuossa kun pitäisi siis Maxin yrittää saada shikaanin seuraavaan mutkaan parempi linja niin pilaa sen laskemalla tahallaan itseään leveäksi ekan shikaanin osan ulostulossa.

Kumpikin tilanne oli perus Maxia, eli jos vastapuoli haluaa pysyä radalla, joutuu osumaan Maxiin.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Verstappen on vetänyt tällä tyylillä koko uransa joten ei se siitä valitettavasti muuksi muutu ennen kuin saa oikeasti kunnon rankkua (hylkääminen/ajokielto).
Näistä pitäisi antaa drive through -rankkuja, jotta saadaan radan ulkopuolelta vaarallisesti ohittava pois kaltoin kohdellun kuskin tieltä.

Esimerkiksi eilen Verstappenin rikkeet tapahtuivat 10. kierroksella. Rankut annettiin 15. kierroksen tienoilla, ja Verstappen ajoi 27. kierrokselle ennen kuin tuli varikolle. Jos tuosta olisi annettu DT, olisi Max joutunut sen kärsiä 18. kierrokseen mennessä, ja Norris olisi saanut 9-10 kierrosta lisää puhdasta ilmaa. En tiedä olisiko voittanut kisan, mutta tiukemmaksi ainakin olisi voittokamppailu mennyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös