Mainos

Formula 1 -kausi 2023 – jatkuuko Verstappenin valtakausi?

  • 77 367
  • 574

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Maxille neljäs Grand Chelem. Silti onnistui voittamaan mestaruuden samana viikonloppuna kisassa, jota ei voittanut.

Oli muuten aika rajussa kunnossa kuskit kisan jälkeen. Porukka oksennellut ja aika monella vaikeuksia päästä autosta ulos. Stroll vain kompuroi lanssille, kun sai kammettua itsensä ulos, Ocon oli oksennellut pari kierrosta ja Norriksen mukaan osa kuskeista on pyörtynyt lääkintäkeskukseen. Pitäisi ehkä puuttua ei ole mitään järkeä, jos oikeasti tyypit on ihan noin huonossa hapessa.
Oli ensimmäinen kerta kun kuulee että kuski joutuu keskeyttämään huonon olon takia, enkä tästä mitenkään Sargentia mollaa, teki oikean ratkaisun, mutta kun jälkikäteen kuuli vielä noista oksenteluista ja näki kuinka heikossa hapessa osa kuskeista oli kisan jälkeen niin jotainhan on pielessä. Bottaksen sanoin "sauna josta ei pääse pois" kuulostaa kyllä karmealta 1,5h rypäisyltä. Ensi kaudelle uusi ajankohta kisalle?

Eilinen kisa oli rengassäännöstä johtuen... erilainen. Omalla tavallaan oli mielenkiintoista seurata rengastaktiikoita, kuinka pitkään joku voi vielä ajaa ennen pysähdystä, montako stoppia tarvitaan vielä, kenellä tuoreet kumit ja kenellä kuluneet. Tuon johdosta saatiin paljon ohituksia, jotka tosin olivat aika pässinlihaa kun toisella renkaat lopussa. Tälläkin tavalla Max ajoi lopulta voittajaksi. Pieni ajatuksen siemen jäi mieleen kytemään, että tullaanko silti jotain tuon tyylistä sääntöä joskus kokeilemaan formuloissa toistekin, koska omanlaista mielenkiintoa tässäkin esityksessä oli.

Tällä kertaa Bottaksen taktiikka puri hyvin. Hieman ihmettelin miksi autoja tulee sisään kun turva-auto on jo muutaman kierroksen körötellyt radalla, mutta sitten tajusin tuon perustuvan juuri noihin renkaiden maksimikierrosmääriin. Tuolla Vale säästi paljon aikaa suhteessa moneen muuhun. Loppujen lopuksi kyytikin oli Alfalla hyvää ja palkkioksi pari pistesijaa, kiitos muiden rangaistusten.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Tällä kertaa Bottaksen taktiikka puri hyvin. Hieman ihmettelin miksi autoja tulee sisään kun turva-auto on jo muutaman kierroksen körötellyt radalla, mutta sitten tajusin tuon perustuvan juuri noihin renkaiden maksimikierrosmääriin. Tuolla Vale säästi paljon aikaa suhteessa moneen muuhun. Loppujen lopuksi kyytikin oli Alfalla hyvää ja palkkioksi pari pistesijaa, kiitos muiden rangaistusten.
Oli kyllä aika nappitaktiikka Alfalta, kun taisi olla Valtteri paras noista turva-auton aikana vaihtaneista.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oli ensimmäinen kerta kun kuulee että kuski joutuu keskeyttämään huonon olon takia, enkä tästä mitenkään Sargentia mollaa, teki oikean ratkaisun, mutta kun jälkikäteen kuuli vielä noista oksenteluista ja näki kuinka heikossa hapessa osa kuskeista oli kisan jälkeen niin jotainhan on pielessä. Bottaksen sanoin "sauna josta ei pääse pois" kuulostaa kyllä karmealta 1,5h rypäisyltä. Ensi kaudelle uusi ajankohta kisalle?
Loganilla oli kai ollut flunssa, että sekin vaikuttaa. Mutta kyllä tuolla tosiaan moni availi visiiriä ja Russell tuuletteli käsillä ilmavirtaa kasvoihin 300km/h vauhdeissa. Joku tosin sanoi, että kiva aukaista visiiri saadakseen vähän raitista ilmaan ja kasvoille tulee vain hiekkaa...

Olis kiva tietää paljon porukka hikoili nesteen muodossa painoa pois. Melkein kaikki kuskit totesivat, että haastavin kisa, mitä ovat ajaneet fyysisesti. Vissiin vaikutti myös noihin rankkuihin. Strollkin sanoi, että yritti lähinnä mutkissa pysyä tajuissaan, että vähän vaikea vältellä rankkuja.
Eilinen kisa oli rengassäännöstä johtuen... erilainen. Omalla tavallaan oli mielenkiintoista seurata rengastaktiikoita, kuinka pitkään joku voi vielä ajaa ennen pysähdystä, montako stoppia tarvitaan vielä, kenellä tuoreet kumit ja kenellä kuluneet. Tuon johdosta saatiin paljon ohituksia, jotka tosin olivat aika pässinlihaa kun toisella renkaat lopussa. Tälläkin tavalla Max ajoi lopulta voittajaksi. Pieni ajatuksen siemen jäi mieleen kytemään, että tullaanko silti jotain tuon tyylistä sääntöä joskus kokeilemaan formuloissa toistekin, koska omanlaista mielenkiintoa tässäkin esityksessä oli.
En tykkää tuollaisista 18 kiekkaa ja pakko tulla pysähtymään. Mieluummin sitten ajellaan vaikka yhtä seosta liian pehmeillä nakeilla, jolloin tallit joutuvat pysähtymään orgaanisesti useammin. Kuitenkin renkaiden säästely on myös yksi taito kisoissa, ja nyt tuo on syöty kokonaan tämän kisan osalta. Jopa joku vähintään 2 pysähdystä kisassa on parempi kuin tämän kisan ratkaisu. Tehtiin toki lopulta muista syistä kuin viihteen takia.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllähän kisan lopussa näki tai näin jälkikäteen voi miettiä, että taistelut loppui aikalailla. Moni ajeli niillä parin sekunnin eroilla toisiinsa, eikä ollut sellaista alkukisan tyylistä vääntöä joka puolella. Varmasti näkyi kuskien väsymys tässä ja kun kisa ajettiin renkaita pahemmin säästelemättä. Leclerciltä ihan hyvä yhteenveto miksi kisa oli niin rankka, eli olosuhteet, rata ja kisataktiikka:

Charles Leclerc summed up the resultant challenge best: “That was the toughest race I think any of us has ever done. One because of the heat, which was absolutely crazy, secondly because of the high-speed corners and third - the most significant thing – was the three stops.

"I think we all underestimated how much more strain we would be under having to push flat-out through the high-speed corners. It’s difficult to put into words how difficult it was. It was twice as difficult as a race in Singapore.”

 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Huhujen mukaan Perez kertoo Meksikon GP:n yhteydessä lopettavansa uransa. Näiden mukaan Red Bull kertoi Japanin kisaviikolla Perezille, etteivät jatka hänen kanssaan ensi kaudella.
Katsotaan ja seuraillaan mielenkiinnolla pitääkö kutinsa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huhujen mukaan Perez kertoo Meksikon GP:n yhteydessä lopettavansa uransa. Näiden mukaan Red Bull kertoi Japanin kisaviikolla Perezille, etteivät jatka hänen kanssaan ensi kaudella.
Katsotaan ja seuraillaan mielenkiinnolla pitääkö kutinsa.
Eipä tämä ihme olisi, kun katsoo tuota kärsimysnäytelmää. RB tuskin haluaa jatkaa Perezin kanssa ja voi olla kysyntä vähissä muuallakin. Rahan takia tuskin tarvitsee jatkaa.

Kysymys kuuluukin, että kuka Perezin tilalle? Ricciardo saattaa olla jopa se todennäköisin vaihtoehto.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Hetkinen... minkäs tason huhusta on kyse? En ole itse lukenut ollenkaan tuollaisesta. En siis näe mahdottomana ollenkaan, Monacon karmean viikonlopun jälkeen Perezin kausi on ollut aivan hirveä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
On tämä erikoinen laji. Ricciardo oli kaksi viimeistä täyttä kauttaan sysisurkea ja nyt sitten pääsemässä sarjan parhaaseen autoon. Kohta varmaan Ferrari ilmoittaa Bottaksen tulevan Sainzin tilalle tämän siirtyessä Audille.

Mitään ei siis vielä olla julkisuuteen kerrottu, mutta ottaen huomioon Markon kuukausia jatkuneen Perez on huono -kampanjan Ricciardon voi olettaa ajavan Red Bullia heti kauden 2024 alussa.

Komean uranhan Perez joka tapauksessa on tehnyt. Ei missään nimessä se lahjakkain tai nopein kuski, sen sijaan on luotettava opportunisti - sille on syynsä, miksi Hülkenbergillä ei ole yhtään palkintosijaa, kun taas Perez ajoi Force Indialla ja Sauberille kuudesti kolmen joukkoon.

Kävi miten kävi, ilman loukkaantumisia/teknikaaleja Perez on tämän kauden päätteeksi F1-starttien kaikkien aikojen listalla sijalla yhdeksän. Abu Dhabissa Checo menee ohi Riccardo Patresesta, joka sitkeästi on keikkunut kymppisakissa. Valtteri Bottas muuten noussee ensi kaudella sijalle 14. kyseisessä tilastossa, kertoo miten helkkarin kova kuski Wingman kaikesta huolimatta on.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Mielestäni on ollut nähtävissä jo muutaman kisan, että Red Bullillakin odotellaan enää Meksikon kisaa ja sen jälkeen sitten ilmoitetaan mitä ilmoitetaan. Ricciardokin on katsomaton kortti näillä autoilla kisatilanteessa. Simulaattoriajot kun on helppo kiskasta paineettomassa tilassa, mutta todennäköisesti se Dannyboy sitten on, kuka tuohon toiseen autoon mahdollisesti istutetaan. Vaikea tuohon on tulla oli kyseessä sitten kuka tahansa.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Kävi miten kävi, ilman loukkaantumisia/teknikaaleja Perez on tämän kauden päätteeksi F1-starttien kaikkien aikojen listalla sijalla yhdeksän. Abu Dhabissa Checo menee ohi Riccardo Patresesta, joka sitkeästi on keikkunut kymppisakissa. Valtteri Bottas muuten noussee ensi kaudella sijalle 14. kyseisessä tilastossa, kertoo miten helkkarin kova kuski Wingman kaikesta huolimatta on.
Pitää toki muistaa miten hitosti näitä kisoja on lisätty kalenteriin esim viimeisen 15 vuoden aikana.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Hetkinen... minkäs tason huhusta on kyse? En ole itse lukenut ollenkaan tuollaisesta. En siis näe mahdottomana ollenkaan, Monacon karmean viikonlopun jälkeen Perezin kausi on ollut aivan hirveä.
Muistaakseni Perez puhui ainakin jo vuosi sitten, ettei tuo kasvava kisakalenteri houkuttele pidemmän päälle, vaan haluaa antaa aikaa enemmän perheelleen. Sai myös viime kesänä neljännen lapsensa, joten eiköhän tuossa ole aika monta syytä jäädä kotiin.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kieltämättä ensi ajatuksena tuo olisi hieman yllättävää, mutta toisaalta kun miettii niin ei. Loppukausi ollut Checolle todella vaikea ja varmasti tietää että uran huippu päättyy siihen kun poistuu Red Bullin ratista. Jos sen jälkeen pitkä F1-kausi heikolla autolla ei enää nappaa niin ihan ymmärrettävää että haluaa antaa enemmän aikaa perheelleen.

En sano että Ricciardo enää olisi sen parempi kuljettaja, mutta varmaankin on sopiva kuski Maxin aseenkantajaksi ensi kaudeksi. Tällä tavalla Red Bull saa myös Lawsonin istutettua kisakuskin paikalle Alpha Taurille, vai millä nimellä talli ensi kaudella ajaakaan.

Itsellä ollut aina pieni sweet spot Perezille. Useammalla kaudella oli keskikastin ykkönen ja esim 2015-2020 kepitti tallikaverinsa jokaisella kaudella. Huipennuksena kauden 2020 sarjan nelostila, jonka jälkeen oli koomisesti jäämässä jopa ilman ajopaikkaa, ennen kuin RB nappasi miehen kakkosautoonsa. Tuosta eteenpäin olikin sitten selvää ettei Perez ykköskuski tule olemaan. 2021 päätöskisassa Hamiltonin jarruttelu parin kierroksen ja noin 10 sekunnin ajan oli taidetta.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Simulaattoriajot kun on helppo kiskasta paineettomassa tilassa, mutta todennäköisesti se Dannyboy sitten on, kuka tuohon toiseen autoon mahdollisesti istutetaan
En ihan usko, että paineensietokyky on se ongelma DannyRicin osalta. Muutaman kisan voittanut ja vähän kokemustakin alla. Mielenkiintoista tosiaan nähdä miten tuo ruletti pyörii jos Perez ulkona. Lawson-Tsunoda ja Danny-Max?

Vaikea sanoa ketä tuohon kaavaillaan, jos Perez lähtee. Max on nyt murtanut kaikki viimeaikaiset tallikaverinsa. Pitää olla joku tasoa Norris tai sitten tarpeeksi kokenut, että pää kestää. Ehkä Ricciardo on sitten paras vaihtoehto. Tsunodaa tuohon en edes suunnittelisi. Sainz olisi mielenkiintoinen, mutta tuskin irrotettavissa enkä usko, että pystyisi kuitenkaan haastamaan Maxia mitenkään.

Perezin murtuminen oli kyllä lievä yllätys. Kaverilla oli kuitenkin pari hyvää kautta alla ja nyt sitten tällä kaudella pääkoppa levinnyt ihan täysin. Alkukausi lähti kuitenkin hyvin myös liikkeelle.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
En ihan usko, että paineensietokyky on se ongelma DannyRicin osalta. Muutaman kisan voittanut ja vähän kokemustakin alla. Mielenkiintoista tosiaan nähdä miten tuo ruletti pyörii jos Perez ulkona. Lawson-Tsunoda ja Danny-Max?

Vaikea sanoa ketä tuohon kaavaillaan, jos Perez lähtee. Max on nyt murtanut kaikki viimeaikaiset tallikaverinsa. Pitää olla joku tasoa Norris tai sitten tarpeeksi kokenut, että pää kestää. Ehkä Ricciardo on sitten paras vaihtoehto. Tsunodaa tuohon en edes suunnittelisi. Sainz olisi mielenkiintoinen, mutta tuskin irrotettavissa enkä usko, että pystyisi kuitenkaan haastamaan Maxia mitenkään.

Perezin murtuminen oli kyllä lievä yllätys. Kaverilla oli kuitenkin pari hyvää kautta alla ja nyt sitten tällä kaudella pääkoppa levinnyt ihan täysin. Alkukausi lähti kuitenkin hyvin myös liikkeelle.

Red Bull varmasti hakee tuohon sellaista oman osansa suorittavaa kakkoskuskia, joka tarvittaessa pystyy tuomaan voiton kun Maxille joskus jotain vastoinkäymisiä tulee. Max on kuitenkin vasta 26-vuotias ja pahvia on 2028 vuoteen asti, joten ainakin tuon ajan hän on varmasti tallin selvä ykköskuski. Tämän takia tilanne ei toiseen autoon istuvalle ole kovin hohdokas, koska tiedossa on lähes varmasti kakkosauton hommat.

Perez ei ilmeisesti sitten kuitenkaan kyennyt myöntämään itselleen, että taso ei riitä kuin silloin tällöin ja kasetin leviäminen oli tämän jälkeen ajan kysymys. Perez ja Red Bull ovat ilmeisesti muutenkin vähän eri mieltä, siitä mistä tämä tason putoaminen johtuu. Perez oli kommentoinut liittyen ensi kauteen, että pitäisi siitä, jos autoa ei muutettaisi niin paljon kesken kautta kehityksen myötä. Mikä kuitenkin huipputallissa ei ole kovin todennäköistä, koska kilpailukykyä pitää hakea jostain koko ajan lisää.

Yksi syy sille, miksi Perez jää tallikaverinsa jalkoihin voi olla myös se, että hän pitää enemmän aliohjaavasta ajotyylistä, toisin kuin Verstappen. Tässä tullaan taas sitten siihen, että sopeutuminen tilanteeseen kuin tilanteeseen on äärettömän tärkeää, jos haluaa olla aivan huipulla.

Linkistä Perezin kommentteihin.

 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuo Perez meno semmoista että ei millään sopimusta ensikaudesta Red Bullin tule, ei vain voi olla jos tallikaveri ajaa voittoja kasan putkeen että hiihtelee keskikastissa. Olkoonkin että auton vauhti suhteessa muihin on heikentynyt. Pää tuntuu kyllä olevan niin jumissa että tekisi varmaan tosiaan hyvää vetää samanlaista kuviota kun vaikka Bottas että menisi Haas vaikka loppu-uraksi.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Kyllähän tuo Perez meno semmoista että ei millään sopimusta ensikaudesta Red Bullin tule, ei vain voi olla jos tallikaveri ajaa voittoja kasan putkeen että hiihtelee keskikastissa. Olkoonkin että auton vauhti suhteessa muihin on heikentynyt. Pää tuntuu kyllä olevan niin jumissa että tekisi varmaan tosiaan hyvää vetää samanlaista kuviota kun vaikka Bottas että menisi Haas vaikka loppu-uraksi.
Perezillä on jo sopimus ensi kaudesta
 

Ralph

Jäsen
Kyllähän tuo Perez meno semmoista että ei millään sopimusta ensikaudesta Red Bullin tule, ei vain voi olla jos tallikaveri ajaa voittoja kasan putkeen että hiihtelee keskikastissa.
Vaikka Perez on ollut pettymys auton nopeuteen nähden, niin mielenkiintoinen näkemys sanoa hänen ajavan keskikastissa. 18 kisasta neljästi sijoittunut top-6:n ulkopuolelle, eikä minun mielestä kuudes tai viides ole keskikastia.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Vaikka Perez on ollut pettymys auton nopeuteen nähden, niin mielenkiintoinen näkemys sanoa hänen ajavan keskikastissa. 18 kisasta neljästi sijoittunut top-6:n ulkopuolelle, eikä minun mielestä kuudes tai viides ole keskikastia.
Eilenhän Perez hävisi "vain" reilu 18s Maxille, joka voidaan osan silmissä nähdä torjuntavoittona ja "ihan ok" kisana.

Mutta eise omasta mielestä ihan noin mustavalkoista taas ollut. Lähtöpaikat kuitenkin suhteellisen lähellä toisiaan, eikä Perez pystynyt Verstappenin tavoin ekalla stintillä tekemään ohituksia tarpeeksi ajoissa. Strategia oli mielestäni kuitenkin toimiva, koska undercuteilla pystyi aika hyvin nostamaan sijoituksia. Viimeisellä stintillä ajoi todennäköisesti renkaat liian kuumiksi, jonka johdosta ei pystynyt uhkaamaan Norrista saati Sainzia. Leclerc nyt oli helppo marja, kun oli yhdellä stopilla liikkeellä.

Ja tähän päälle vielä Verstappenin ajettavuushuolet jarrujen kanssa, niin eiköhän tuo ero olisi normioloissa ollut sen +30s helposti. Lauantain sprintissä Verstappen ajoi kuitenkin Hamiltonilta karkuun 13 kierroksen aikana noin 10s, joten vauhtipotentiaalia jäi varmasti piippuun.

Jos olisi tiukempi valmistajien taistelu, niin varmasti olisi kovempi prässi. Nyt pääsee vähän pälkähästä. Taso on kuitenkin aika mitäänsanomatonta tällä hetkellä. Kotikisassa tulevana viikonloppuna on varmasti aika kova näytönpaikka.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Perezille kyllä luojan lykky tuo Hämiksen DQ. Veikkaan, että kun kauden lopussa laskeskellaan pisteitä, niin tuo ratkaisee kakkossijan Perezin hyväksi. Ero olisi kai 19 pojoa ilman ja nyt 39 pistettä.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vähän käy kyllä Leclerciä tämän viikonlopun osalta sääliksi :D Homma kulki erinomaisesti perjantaina ja lauantaina, kisaan paalulle ja kokoajan Sainzia edellä. Kisassa sitten aivan itsemurhataktiikka, päätyy tallikaverin taakse ja lopulta vielä hylkäys. Kaiken kruununa Hamilton edeltä myös hylkyyn ja lopputuloksena Sainz podiumilla ja Leclercillä kojot. Jotenkin ylipäätään tuntuu että Sainzin kohdalla tulokset maksimoidaan paremmin ja Leclercillä usein ihan ihme taktiikoita ja vähän enemmän muuttujia lopputuloksessa. En tiedä mistä johtuu, tätähän oli jo viime kaudella kun Leclercin taktiikat olivat usein lähellä sabotaasia. Ehkä Sainz on sitten osittain myös vähemmän pompoteltavissa näiden Ferrarin neronleimausten suhteen, en tiedä.

Fakta on toisaalta myös se että Leclerc ei vauhdinkaan puolesta ole mikään ykköskuski Ferrarille tällä kaudella ollut ja osakkeet omissa silmissäni ovat pari pykälää laskeneet. Niinä viikonloppuina kun Ferrarilla oli iskun paikka, Sainz käänsi sadasosat edukseen aika-ajoissa ja toimitti Monzasta ja Singaporesta voiton ja kolmossijan samalla kun Leclerc oli samoilla pistesijoilla missä koko kauden pyörinyt. Viime kaudella toki nähtiin että Leclerc oli selvästi edellä kun alla oli useina viikonloppuina voittava auto. Vähän silti tiikerinsilmää kaipaisi Leclercin otteisiin kun hänen kuitenkin toivon tulevaisuudessa haastavan Verstappenin valtakautta, vaikka se toki on Ferrarilla äärimmäisen vaikeaa vaikka auto olisi nopein ja kuski paras.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän käy kyllä Leclerciä tämän viikonlopun osalta sääliksi :D Homma kulki erinomaisesti perjantaina ja lauantaina, kisaan paalulle ja kokoajan Sainzia edellä. Kisassa sitten aivan itsemurhataktiikka, päätyy tallikaverin taakse ja lopulta vielä hylkäys. Kaiken kruununa Hamilton edeltä myös hylkyyn ja lopputuloksena Sainz podiumilla ja Leclercillä kojot. Jotenkin ylipäätään tuntuu että Sainzin kohdalla tulokset maksimoidaan paremmin ja Leclercillä usein ihan ihme taktiikoita ja vähän enemmän muuttujia lopputuloksessa. En tiedä mistä johtuu, tätähän oli jo viime kaudella kun Leclercin taktiikat olivat usein lähellä sabotaasia. Ehkä Sainz on sitten osittain myös vähemmän pompoteltavissa näiden Ferrarin neronleimausten suhteen, en tiedä.

Fakta on toisaalta myös se että Leclerc ei vauhdinkaan puolesta ole mikään ykköskuski Ferrarille tällä kaudella ollut ja osakkeet omissa silmissäni ovat pari pykälää laskeneet. Niinä viikonloppuina kun Ferrarilla oli iskun paikka, Sainz käänsi sadasosat edukseen aika-ajoissa ja toimitti Monzasta ja Singaporesta voiton ja kolmossijan samalla kun Leclerc oli samoilla pistesijoilla missä koko kauden pyörinyt. Viime kaudella toki nähtiin että Leclerc oli selvästi edellä kun alla oli useina viikonloppuina voittava auto. Vähän silti tiikerinsilmää kaipaisi Leclercin otteisiin kun hänen kuitenkin toivon tulevaisuudessa haastavan Verstappenin valtakautta, vaikka se toki on Ferrarilla äärimmäisen vaikeaa vaikka auto olisi nopein ja kuski paras.
Olen saanut sellaisen käsityksen, että Sainz itse vaatii tiettyjä taktiikoita, eikä tyydy siihen mitä talli ehdottelee. Sainz tuntuu olevan paljon Leclerciä aktiivisempi sen suhteen, miten paljon itse ajattelee taktiikkaa ja eri vaihtoehtoja. Ei se siis välttämättä ole ihan sattumaa, että Sainzin taktiikat ovat erilaisia ja usein jopa parempia.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen saanut sellaisen käsityksen, että Sainz itse vaatii tiettyjä taktiikoita, eikä tyydy siihen mitä talli ehdottelee. Sainz tuntuu olevan paljon Leclerciä aktiivisempi sen suhteen, miten paljon itse ajattelee taktiikkaa ja eri vaihtoehtoja. Ei se siis välttämättä ole ihan sattumaa, että Sainzin taktiikat ovat erilaisia ja usein jopa parempia.

On kyllä todennäköistä että asia on näin ja selittäisi kyllä tuota mainitsemaani asiaa monilta osin. Sainz vaikuttaa muutenkin välkyltä kaverilta ja tällainen "awareness" on kyllä huipussaan, kuten Singaporen lopussa nähtiin.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olen saanut sellaisen käsityksen, että Sainz itse vaatii tiettyjä taktiikoita, eikä tyydy siihen mitä talli ehdottelee. Sainz tuntuu olevan paljon Leclerciä aktiivisempi sen suhteen, miten paljon itse ajattelee taktiikkaa ja eri vaihtoehtoja. Ei se siis välttämättä ole ihan sattumaa, että Sainzin taktiikat ovat erilaisia ja usein jopa parempia.
Jotain tämän suuntaista se on pakko olla, koska tuntuu että Leclerc on jatkuvasti aika-ajoissa nopeampi ja kisoissa hetkittäin vaatimassa Carlosta päästämään ohi, mutta kisojen lopputuloksissa aina valahtaa ja jälkikäteen kritisoi strategiaa. Se nyt on tullut selväksi ettei Ferrarilla ole samaa taktista osaamista kuin pahimmilla kilpailijoilla, mutta Sainzilla sitten on enemmän pelisilmää mitä kannattaa milloinkin tehdä, ja semmoisella perusvarmalla tekemisellä on saanut tulosta aikaiseksi.

Kyllähän tuo Perez meno semmoista että ei millään sopimusta ensikaudesta Red Bullin tule, ei vain voi olla jos tallikaveri ajaa voittoja kasan putkeen että hiihtelee keskikastissa. Olkoonkin että auton vauhti suhteessa muihin on heikentynyt. Pää tuntuu kyllä olevan niin jumissa että tekisi varmaan tosiaan hyvää vetää samanlaista kuviota kun vaikka Bottas että menisi Haas vaikka loppu-uraksi.
Jollain huhusivustolla tuli vastaan juttu, että Perez olisi pyytänyt Red Bullilta jotain vanhaa päivitysversiota autosta takaisin itselleen. Melko vahvasti on siis tuon perusteella autoa kehitetty Maxille, mikä nyt toki ei ole mikään ihme. Eiköhän tuossa monta tekijää ole taustalla miksei ole niin hyvin enää kulkenut kuin alkuvuodesta, mutta varmasti jos auto ei istu omaan ajotyyliin, niin kriittisiä kymmenyksiä häviää joka kierroksella. Sama hommahan oli vuosituhannen alussa Ferrarilla, kun kaikki autot kehitettiin oikeastaan pelkästään Schumille ja kakkoskuskit sitten saivat totutella.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Sama hommahan oli vuosituhannen alussa Ferrarilla, kun kaikki autot kehitettiin oikeastaan pelkästään Schumille ja kakkoskuskit sitten saivat totutella.
Eikä pidä unohtaa Alonsoa, jonka kanssa tuntuu olevan samaa. -07 nyt tunnetusti poikkeuksena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös