Mainos

Formula 1 -kausi 2023 – jatkuuko Verstappenin valtakausi?

  • 77 493
  • 574

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Ja tuon myötä ei saada vieläkään kautta, jolloin ei tapahdu kauden sisällä kuljettajamuutoksia.*

*2018 Force India oli virallisissa listoissa kaksi erillistä tallia
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tämähän on Red Bullille ihan mukava tilanne, kun saa yhdellä kertaa painetta sekä Tsunodalle että Perezille.

Harmi ettei De Vries onnistunut, mutta kyllä tämä osoitti, ettei miestä ihan syyttä sivuutettu vuosikausien ajan kuljettajavalinnoissa. Luo toki varmasti hienon uran muissa sarjoissa, elämää on ykköstenkin ulkopuolella.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Money Badger!

Onkohan tauko tehnyt hyvää vai tuleeko takaisin kakkoskuski?
Oli käynyt ajelemassa RB:llä Silverstonella ja vissiin oli toiseksi nopein RB-kuski Silverstonella tässä viikon sisällä. Vauhtia siis löytyy, mutta AT:lla ei toki ihmeitä saa aikaiseksi. Näinköhän valmistellaan päätalliin enskaudeksi, jos Perez ei saa palettia kasaan. De Vries oli kyllä Alphalta selvä huti. Ikää jo niin paljon, että olisi pitänyt pystyä parempaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No siis, Perez ja Ocon siirtyivät tallista A talliin B, se laskettaneen kuljettajamuutokseksi...

Välimerkin rakasteluahan tämä putki on tuon 2018 jälkeen ollut, mutta mennään tällä päätyyn asti.
Ovatko tallivaihdos ja kuljettajavaihdos sinusta eri asia ja jos ovat niin kummasta tuossa sinusta oli kyse?
Kyllä vaikia on perustella että olisi kuljettajavaihdoksia jos samat 20 kuskia ajaa kaikki täyden kauden, eikä kuskeja vaihdeta päittäinkään tallien välillä. Saa toki yrittää, ei siinä.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Ovatko tallivaihdos ja kuljettajavaihdos sinusta eri asia ja jos ovat niin kummasta tuossa sinusta oli kyse?
Kyllä vaikia on perustella että olisi kuljettajavaihdoksia jos samat 20 kuskia ajaa kaikki täyden kauden, eikä kuskeja vaihdeta päittäinkään tallien välillä. Saa toki yrittää, ei siinä.
About samaa nuo minulle tarkoittavat. Itse olen laskenut tuohon mukaan tapaukset, joissa kuski 1) vaihtaa tallista toiseen, 2) korvataan kesken kauden tai 3) talli lopettaa (tai aloittaa) kesken kauden. Harjoitusten ylimääräisiä kuskeja ei lasketa mukaan.

Mutta joo, niin kuin sanoin, tuossa keississä mennää reilusti sinne pilkunnussimisen puolelle, kun ainoa muutos tapahtui virallisissa papereissa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jossain törmäsin lukemaan (en jaksa tarkistaa), että Max on kerännyt tällä kaudella 25,4 pistettä per GP, eli enemmän kuin kisan voitosta saa. Siinä hänelle hyvä tavoite loppukaudellekin, eli pitää tuo. Kaveri on melko ylivoimainen.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jossain törmäsin lukemaan (en jaksa tarkistaa), että Max on kerännyt tällä kaudella 25,4 pistettä per GP, eli enemmän kuin kisan voitosta saa. Siinä hänelle hyvä tavoite loppukaudellekin, eli pitää tuo. Kaveri on melko ylivoimainen.
25,5 taitaa olla tarkka lukema. 4 sprinttiä vielä jäljellä ja 12kpl kisan nopeimpia kierroksia, noista saisi jo 44 pistettä varapatruunoita. "Heikommallakin" loppukauden rekordilla (esim 9 GP voittoa, 2 kakkossijaa, yksi keskeytys, 9 nopeinta kierrosta sekä 2 sprintin voittoa ja 2 kakkossijaa) tarkoittaisi, että suorittaa loppukaudenkin vähintään 25 pisteen keskiarvolla.

Pelottavinta on, että alkukauden perusteella tuo esimerkkirekordi olisi Maxin kohdalla jopa pienoinen pettymys.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kuvastaa hyvin koko homman tylsyyttä. Jos Ricciardo ei tekisi paluuta ensi kisassa, en tilaisi F1tv:tä enää. Monacosta lähtien jäänyt jo jokainen kisa välistä koska why bother.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Toista se oli silloin kun Mersu oli ylivoimainen, kun Valtteri sentään jonkin verran haastoi Lewista joka kisassa.
Silloin oli yhdellä kaudella Ferrari lähellä, ennenkuin kärysivät, Max oli yhdellä käydellä suhteellisen lähellä ja sitten oli -21 kausi. Lisäksi Ham vs Rosberg ennen Bottasta. Lisäksi suomalaisen näkökulmasta siellä oli Kimi.

Viimeksi varmaan ollut näin tylsä kausi Vettelin aikana
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Viimeksi varmaan ollut näin tylsä kausi Vettelin aikana
Juu se kausi 2011. Vettel voitti 15/19 kilpailua ja ei siellä oikein kukaan haastanut edes vähää alusta. Kauden seitsemästä ekasta kisasta Vettel voitti viisi ja oli kahdesti toinen, näihin kahteen kisaan meni voitot sitten Hamiltonille ja Buttonille. Eivät kuitenkaan kestäneet millään kyydissä mukana ja Vettel ratkaisi mestaruuden kyllä todella aikaisin.

Kausi 2013 oli sentään vielä sinne kauden puoliväliin saakka suht tasaista, toki silloinkin Vettel otti jo alkukaudesta eniten voittoja mutta sinne mahtui kuitenkin esim. Räikkösen voitto kauden avauskisassa ja muutenkin vaihtelevempia sijoituksia, mutta tuolloinkin sitten siitä kauden puolivälin Belgian GP:stä alkaen Vettel vetikin sitten loppukauden kestäneen yhdeksän kisan voittoputken ja lopulta vei mestaruuden täysin ylivoimaisesti. Mutta silloin oli edes hetken jännittävää.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juu se kausi 2011. Vettel voitti 15/19 kilpailua ja ei siellä oikein kukaan haastanut edes vähää alusta. Kauden seitsemästä ekasta kisasta Vettel voitti viisi ja oli kahdesti toinen, näihin kahteen kisaan meni voitot sitten Hamiltonille ja Buttonille. Eivät kuitenkaan kestäneet millään kyydissä mukana ja Vettel ratkaisi mestaruuden kyllä todella aikaisin.
Korjataan nyt sen verran, että 11 kilpailua voitti Vettel 2011. Ylivoimainen oli kyllä, mutta ei sentään ihan noin ylivoimainen. 3 voittoa meni Buttonille, 3 Hamiltonille ja yhdet mieheen Webberille ja Alonsolle.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Korjataan nyt sen verran, että 11 kilpailua voitti Vettel 2011. Ylivoimainen oli kyllä, mutta ei sentään ihan noin ylivoimainen. 3 voittoa meni Buttonille, 3 Hamiltonille ja yhdet mieheen Webberille ja Alonsolle.
Totta, sekoilin nyt. Katsoin vahingossa paalupaikkalukemat, ne meni Vettelille 15/19. Ja itse asiassa nimenomaan tuolla kaudella 2013 hänelle tuli vielä enemmän voittoja kun otti sen 13 voittoa ja tuolloin tosiaan tuli yhdeksän voiton putki.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Maxilla oli palanut sulake jossain simulaattorikisassa ja oli keilannut tylysti kilpakumppanin ulos radalta kun tämä oli työntänyt hänet radalta pari mutkaa ennen :D kyllä riittää temperamenttia tällaisiinkin karkeloihin.

Hauska kyllä nähdä miten käsittelee sen kun seuraavaksi oikeasti joutuu taistelemaan, jos miettii kuinka paha paikka se oli Lewikselle pari vuotta sitten ettei ollutkaan enää ylivoimaisessa autossa niin veikkaan että Maxilla leikkaa kiinni kohtuu kovaa. Toki mielestäni Verstappen tekee ihan älyttömän kovaa duunia ja on aivan suvereeni kuski tällä hetkellä, eikä Perezin käyttökelvottomuuden takia oikein voi sanoa kuinka hyvä Red Bull oikeasti onkaan. Jos Mersu olisi pari pykälää nopeampi ja Ferrari ei olisi niin itsetuhoinen lisävauhdin lisäksi niin olisi kyllä loistokausi menossa nykyisen tylsyysnäytelmän sijaan.

Pleikkaripeleissä nyt voi tietysti vähän koheltaa vaikka niitäkin ilmeisesti aika tosissaan ajellaan nykyään, enkä nyt tietenkään ole sitä mieltä että Verstappen tuollaista tekisi kun oikeasti ajetaan muta tulipahan tuosta hauskasta videosta vain mieleen tämä kun kaveri aika rauhaksiin saanut ajella maisemaan tämän kauden.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja tuon myötä ei saada vieläkään kautta, jolloin ei tapahdu kauden sisällä kuljettajamuutoksia.*

*2018 Force India oli virallisissa listoissa kaksi erillistä tallia
En kyllä ymmärrä miten Force Indian nimenvaihdos kesken kauden johtaisi siihen tulkintaan, että 2018 tapahtui kauden sisällä kuskimuutoksia.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
En kyllä ymmärrä miten Force Indian nimenvaihdos kesken kauden johtaisi siihen tulkintaan, että 2018 tapahtui kauden sisällä kuskimuutoksia.
Tuosta kinattiin jo jonkin aikaa sitten, mutta tiivistettynä: Tallin vaihto kesken kauden on kuskimuutos, virallisissa papereissa Perez ja Ocon vaihtoivat tallia. Mutta pilkunnussintaahan tämä on...

Mutta joo, niin kuin sanoin, tuossa keississä mennää reilusti sinne pilkunnussimisen puolelle, kun ainoa muutos tapahtui virallisissa papereissa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuosta kinattiin jo jonkin aikaa sitten, mutta tiivistettynä: Tallin vaihto kesken kauden on kuskimuutos, virallisissa papereissa Perez ja Ocon vaihtoivat tallia. Mutta pilkunnussintaahan tämä on...
No nämä jäi tosiaan huomaamatta. Mutta joo, asiasta voi olla hyvin perustellusti eri mieltä ja tuntuu, että tässä on nyt hakemalla haettu näkemystä ettei muutoksia ole ikinä tapahtunut, mutta eipä siitä sen enempää.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
No nämä jäi tosiaan huomaamatta. Mutta joo, asiasta voi olla hyvin perustellusti eri mieltä ja tuntuu, että tässä on nyt hakemalla haettu näkemystä ettei muutoksia ole ikinä tapahtunut, mutta eipä siitä sen enempää.
Tämä nyt on päivänselvä fakta että kuskivaihdoksia ei tuona kautena tapahtunut ja siitä ei voi millään tavalla kiistellä.
 
Verstappen on niin ylivoimainen että viikonlopun kisasta ei yhtään kirjoitusta. Hämis pudotti palllon kyllä lähdössä. Landolta kova tulos jälleen. On mukava huomata McLarenin hiipiminen kohti kärkeä.
 

Arturo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Seattle Kraken, Chelsea
Meinas lentää kahvit suusta äsken, kun luin Iltalehden Unkarin GP:n leijonat ja lampaat uutista. Norrikselle heitetty 2 lammasta, kun "paukautti samppanjapullon niin kovaa podiumin reunaan, että rikkoi samalla Max Verstappenin voittovaasin." :D
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Meinas lentää kahvit suusta äsken, kun luin Iltalehden Unkarin GP:n leijonat ja lampaat uutista. Norrikselle heitetty 2 lammasta, kun "paukautti samppanjapullon niin kovaa podiumin reunaan, että rikkoi samalla Max Verstappenin voittovaasin." :D

Miksei blessed söörin umpisurkeaa lähtöä laitettu lammasosastolle ? Täysi töpeksiminen ja jos tuo olisi ollu Verstappen, niin lampaanperseitä olisi ollut varmaan 10 kappaletta.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Silloin oli yhdellä kaudella Ferrari lähellä, ennenkuin kärysivät, Max oli yhdellä käydellä suhteellisen lähellä ja sitten oli -21 kausi. Lisäksi Ham vs Rosberg ennen Bottasta. Lisäksi suomalaisen näkökulmasta siellä oli Kimi.

Viimeksi varmaan ollut näin tylsä kausi Vettelin aikana
Ferrarin kärykaudella eli -19 Mersu otti seitsemän 1-2 kisasijoitusta putkeen kauden alusta. Tietyillä radoilla Ferrari pystyi laittoman moottorin avulla haastamaan, mutta kyllä tuo kausi oli Hamiltonin hallussa alusta loppuun.

-17 oli periaatteessa se lähin kausi, jolloin Ferrari pystyi uusien sääntöjen myötä haastamaan Mersua. Kauden loppupuolella Mersu sai ”diiva-autonsa” hallintaan ja pystyi täten maksimoimaan sen kehityspotentiaalin. Ja siihen päälle vielä selkeä moottorietu. Kannattaa katsoa Tubesta -17 Span uusintalähtö. Vaikka Vettel pääsee imussa Kemmelin suoralle, niin ei mitään jakoa ohitukseen, kun Mersulla vielä buusti-nappulat tuolloin käytössä. -18 Ferrari onnistui maksimoimaan mahdollisuudet suhteessa kalustoonsa paremmin alkukaudesta. Loppukaudesta Mersun auto selkeästi parempi + Vettelin omat virheet vesittivät kilpailun

-14 ja -16 ihan ok kisailua Ham vs Ros, toki Hamiltonilla enemmän konerikkoja molemmissa, mitkä tasasivat voimasuhteita ja loivat tietyn illuusion tasaisesta kuskiparista. -15 puolestaan täysi mjeh, jolloin Hamiltonilla kaikki onnistui.

Yleisesti Bottas pystyi aika-ajoissa haastamaan ihan hyvin Hamiltonia. Kisoissa sitten suoriutuminen oli suhteessa kalustoon samaa tasoa nykyään Perezin kanssa. Valtterin ongelma oli, että ei pystynyt pitämään renkaitaan tarpeeksi hyvässä kunnossa, vaikka johtikin kisaa. Hamilton yleensä vain odotteli aikansa ja ratkaisi homman kisan jälkimmäisellä puoliskolla. Tämä kaava kuvaa erityisesti kausia -19 ja -20.

All in all; Sanoisin tämän kauden olevan kyllä kisojen suhteen todella tylsää, vaikkakin RB:n takana tilanne on varsin mielenkiintoinen. Mutta kyllä noissa Mersun vuosissa oli täysin samaa melatoniinilääkettä tarjolla.

Mersun pitäisi mun mielestä jo tässä kohtaa lyödä kaikki Saksan markat tiskiin Norrikselle ja nimetä Hamiltonin korvaajaksi. En tosin tiedä sopiiko kankeaan ja konservatiiviseen brändiin, kun on luonteeltaan tommoinen hovinarri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös