Formula 1 -kausi 2023 – jatkuuko Verstappenin valtakausi?

  • 74 151
  • 574

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Red Bull on voittanut viimeisestä 25 kisasta 24 ja Max näistä 21.

Mclaren voitti kausilla 88 ja 89 30 kisasta 25
Senna 14 Prost 11.

Pidän tuota McLarenin dominointia vielä kovempana kun ottaa huomioon sen
ajan autojen luotettavuuden.
Ehkä toi Red Bullin dominointi ei olisi niin tylsää jos siellä ajaisi kaksi kuljettajaa
mestaruudesta samalla tavalla kuin Prost ja Senna tai vaikka Hamilton ja Rosberg 2014-2016.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Verstappenin dominointi tällä hetkellä on jotain mitä en 14 vuoden seuraamiseni aikana ole aiemmin nähnyt. Kisan voittaja on aivan selviö jo ennen ensimmäistäkään harjoitusta. Vaikka VER joutuisi lähtemään kisaan varikolta, todennäköisesti voittaisi silti. Lähimpänä vastaavaa omalta ajalta on tuo Vettelin voittoputki, jonka Max juuri ylitti.

Jos osaa innostua kisan tapahtumista kärjen ulkopuolella niin ihan viihdyttävää meininkiähän se on useissa kisoissa. Ferrari/Mercedes/Aston/McLaren on ihan mielenkiintoinen nelikko ja nuo voivat mennä jokaisessa kisassa aikalailla miten päin vaan ( - Stroll)
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos osaa innostua kisan tapahtumista kärjen ulkopuolella niin ihan viihdyttävää meininkiähän se on useissa kisoissa. Ferrari/Mercedes/Aston/McLaren on ihan mielenkiintoinen nelikko ja nuo voivat mennä jokaisessa kisassa aikalailla miten päin vaan ( - Stroll)
Henkilökohtaisesti ihmettelen niitä formulafaneja, joita kiinnostaa pelkästään kärkitaisto. Itseäni on aina kiinnostanut kaikki tapahtumat radalla ja eri tallien/kuskien väliset voimasuhteet. F1 on aika usein perkuleen tylsää katsottavaa, jos ei ole kiinnostunut mistään muusta kuin voittokamppailusta.

Onhan se myös vähän epäkunnioittavaa, jos pitää lähes kaikkia mukana olevia talleja ja kuskeja pelkkinä statisteina, joilla ei ole mitään merkitystä kiinnostavuuden kannalta. Toki jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen, mutta epäkunnioittavalta se silti tuntuu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Henkilökohtaisesti ihmettelen niitä formulafaneja, joita kiinnostaa pelkästään kärkitaisto. Itseäni on aina kiinnostanut kaikki tapahtumat radalla ja eri tallien/kuskien väliset voimasuhteet. F1 on aika usein perkuleen tylsää katsottavaa, jos ei ole kiinnostunut mistään muusta kuin voittokamppailusta.

Onhan se myös vähän epäkunnioittavaa, jos pitää lähes kaikkia mukana olevia talleja ja kuskeja pelkkinä statisteina, joilla ei ole mitään merkitystä kiinnostavuuden kannalta. Toki jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen, mutta epäkunnioittavalta se silti tuntuu.

Itsellä vähän menee että tiettyjä kuskeja tulee enemmän kannatettua, jostain syystä ei vain nykyisellä meinaa ainakaan itselle sieltä keskikastissa omia suosikkeja löytyä. Tietenkin tylsän kärkikamppailun takia vähän kisojenkin katsominen jäänyt joka ehkä sitten vähentää myös tarttumapintaa muihin kuskeihin. Vähän kaikki vaikuttaa kaikkeen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onhan se myös vähän epäkunnioittavaa, jos pitää lähes kaikkia mukana olevia talleja ja kuskeja pelkkinä statisteina, joilla ei ole mitään merkitystä kiinnostavuuden kannalta. Toki jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen, mutta epäkunnioittavalta se silti tuntuu.

Se tosin noita monimiljonäärejä tuskin hirveästi harmittaa. Fanin kannalta on ymmärrettävää tietysti, että ärsyttää jos oma innostuksen aihe saa väheksyntää muilta.

Nykyinen Red Bullin/Verstappenin ylivoima on vähän kuin suljettu liiga, muilla ei ole edes tasaveroisia kilpailumahdollisuuksia. Se tappaa kiinnostuksen.
 
Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Henkilökohtaisesti ihmettelen niitä formulafaneja, joita kiinnostaa pelkästään kärkitaisto. Itseäni on aina kiinnostanut kaikki tapahtumat radalla ja eri tallien/kuskien väliset voimasuhteet. F1 on aika usein perkuleen tylsää katsottavaa, jos ei ole kiinnostunut mistään muusta kuin voittokamppailusta.

Onhan se myös vähän epäkunnioittavaa, jos pitää lähes kaikkia mukana olevia talleja ja kuskeja pelkkinä statisteina, joilla ei ole mitään merkitystä kiinnostavuuden kannalta. Toki jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen, mutta epäkunnioittavalta se silti tuntuu.
Mutta esim. -90 luvulla joku Arrows saattoi tykittää pari kertaa kaudessa viiden joukkoon ja taisipa Hill melkein voittaa Unkarissa ellei viimeisillä kierroksilla olisi renkaat loppuneet. Tai Stewart nousi voittajatalliksi Jordanin keltaisia herhiläisiä unohtamatta.

Oli tuo aikaisemmin mielenkiintoisempaa kärjen takana kun keskikastista saatettiin ajoittain ponnistaa TOP viiteen tai jopa palkintopallille (JJ Lehto ja Scuderia).

Nykyään pystyy TOP 10 sanomaan, että siellä on 2 Red Bullia, 2 Ferraria, 2 Mersua, 2 McLarenia ja 2 Astonia. Järjestys voi hieman vaihdella, mutta ei tuon ulkopuolelta tule ketään TOP viiteen.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mutta esim. -90 luvulla joku Arrows saattoi tykittää pari kertaa kaudessa viiden joukkoon ja taisipa Hill melkein voittaa Unkarissa ellei viimeisillä kierroksilla olisi renkaat loppuneet. Tai Stewart nousi voittajatalliksi Jordanin keltaisia herhiläisiä unohtamatta.

Oli tuo aikaisemmin mielenkiintoisempaa kärjen takana kun keskikastista saatettiin ajoittain ponnistaa TOP viiteen tai jopa palkintopallille (JJ Lehto ja Scuderia).

Nykyään pystyy TOP 10 sanomaan, että siellä on 2 Red Bullia, 2 Ferraria, 2 Mersua, 2 McLarenia ja 2 Astonia. Järjestys voi hieman vaihdella, mutta ei tuon ulkopuolelta tule ketään TOP viiteen.
Uskallan väittää, että kyllä loppukauden aikana Williams ja Alex Albon vielä kiilaa jossain kisassa viiden joukkoon. Viimeisessä seitsemässä GP:ssä neljä kertaa kahdeksan joukkoon sijoitus ja potentiaalia olisi ollut ottaa enemmänkin pisteitä.

Sitä paitsi onhan Alpinelta nähty kauden aikana kaksi eri palkintopallisijoitusta kertaalleen molempien kuskien toimesta. Oikeastaan talleista Alfa Romeolta, Haasilta tai Alpha Taurilta on turha odottaa hyviä sijoituksia edes niinä parempina päivinä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se tosin noita monimiljonäärejä tuskin hirveästi harmittaa. Fanin kannalta on ymmärrettävää tietysti, että ärsyttää jos oma innostuksen aihe saa väheksyntää muilta.

Nykyinen Red Bullin/Verstappenin ylivoima on vähän kuin suljettu liiga, muilla ei ole edes tasaveroisia kilpailumahdollisuuksia. Se tappaa kiinnostuksen.
Eihän tässä mikään ärsytä, vaan ihmetyttää. 95% F1 kisoista viimeisen 20-30 vuoden ajalta on ollut tappavan tylsiä, jos ei ole kiinnostunut mistään muusta kuin voittotaistelusta. Ihmettelen siis, että miksi kiduttaa itseään seuraamalla kisoja, jos lähes poikkeuksetta ei saa niistä mitään irti.

Minulle on täysin yhdentekevää, että kaikkia ei kiinnosta samat asiat kuin minua. Se toki vähän ärsyttää, jos väkisin seuraa jotain lajia mistä ei pidä ja sitten valittaa asiasta jokaisen kisan yhteydessä. En minäkään katso futista, kun en lajista pidä. Tai en ainakaan mene voivottelemaan futiskeskusteluihin lajin tylsyyttä, vaikka sitä joskus katsoisin.

Nykytilanteessa ei ole muuta eroa Mersun dominointiin, kuin se, että nyt tallikaveri ei haasta edes sitä vähää, mitä Rosberg ja Bottas pystyivät haastamaan. Vaikka Valtterikin kisoissa otti kuokkaan, niin väänti aika-ajoissa yleensä erittäin tasaisesti Lewiksen kanssa, joka kuitenkin toi erilaisia asetelmia kisoihin, kun nykytilanteeseen Maxin ja Perezin välillä vertaa. Sen sijaan kärjen takana on nyt mielenkiintoisempaa vääntöä kuin moneen vuoteen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
95% F1 kisoista viimeisen 20-30 vuoden ajalta on ollut tappavan tylsiä, jos ei ole kiinnostunut mistään muusta kuin voittotaistelusta.
About yksi kisa kaudessa siis. Miten päädyit tähän?
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Mutta esim. -90 luvulla joku Arrows saattoi tykittää pari kertaa kaudessa viiden joukkoon ja taisipa Hill melkein voittaa Unkarissa ellei viimeisillä kierroksilla olisi renkaat loppuneet. Tai Stewart nousi voittajatalliksi Jordanin keltaisia herhiläisiä unohtamatta.
Offtopicina mutta Hillillä taisi tuolloin auto hajota, johto oli sen verran iso että riitti silti podiumille.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mutta esim. -90 luvulla joku Arrows saattoi tykittää pari kertaa kaudessa viiden joukkoon ja taisipa Hill melkein voittaa Unkarissa ellei viimeisillä kierroksilla olisi renkaat loppuneet. Tai Stewart nousi voittajatalliksi Jordanin keltaisia herhiläisiä unohtamatta.

Oli tuo aikaisemmin mielenkiintoisempaa kärjen takana kun keskikastista saatettiin ajoittain ponnistaa TOP viiteen tai jopa palkintopallille (JJ Lehto ja Scuderia).

Nykyään pystyy TOP 10 sanomaan, että siellä on 2 Red Bullia, 2 Ferraria, 2 Mersua, 2 McLarenia ja 2 Astonia. Järjestys voi hieman vaihdella, mutta ei tuon ulkopuolelta tule ketään TOP viiteen.
Tämän hetkisestä keskikastista tosiaan molemmat Alpinet ajaneet podiumille tällä kaudella ja Albonkin kolkutellut top 5 ovea.

Kääntäisin tilanteen jopa niin päin, että Maxin takana järjestys on hyvin paljolti auki. Podium-sijoista pystyy realistisesti ajamaan Perez, Alonso, Ferrarit, Mersut ja Mclarenit, eli kahdeksan kuljettajaa tällä hetkellä (vähän radasta riippuen) ja tuossa porukassahan hyvää kilvanajoa on tällä kaudella nähty. Lisäksi sitten viimeisistä pistesijoista paininut tuo loppujoukko, etunenässä Stroll, Albon ja Alpinet. Ylipäätään neljä kuskia taulukossa enää kiikareilla, joista kolme on AlphaTaurin pätkätyöläisiä. Eli hyvin tasainen kausi oikeastaan käynnissä, mikä toki jäänyt Verstappenin täyden dominanssin varjoon.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Offtopicina mutta Hillillä taisi tuolloin auto hajota, johto oli sen verran iso että riitti silti podiumille.
Juu, kaasuvivustosta hajosi se kuuluisa markan osa.

Wikipedia kirjoitti:
After the race, the problem, which denied Arrows, Bridgestone, and Yamaha their first ever victories (in the case of Arrows and Yamaha, their only ever victories), was diagnosed as a throttle linkage failure, caused by a broken washer worth 50 pence
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onneksi sentään tv-ohjaaja on ollut hereillä ja aika vähän Max näkyy kuvissa yksinään ajamassa. podium ja keskikastin vääntöä suurelta osin telkkarissa. Ainakin tänne on kisat maistuneet oikein hyvin, vaikka nyt voittokamppailua ei olekaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mutta esim. -90 luvulla joku Arrows saattoi tykittää pari kertaa kaudessa viiden joukkoon ja taisipa Hill melkein voittaa Unkarissa ellei viimeisillä kierroksilla olisi renkaat loppuneet. Tai Stewart nousi voittajatalliksi Jordanin keltaisia herhiläisiä unohtamatta.

Oli tuo aikaisemmin mielenkiintoisempaa kärjen takana kun keskikastista saatettiin ajoittain ponnistaa TOP viiteen tai jopa palkintopallille (JJ Lehto ja Scuderia).

Nykyään pystyy TOP 10 sanomaan, että siellä on 2 Red Bullia, 2 Ferraria, 2 Mersua, 2 McLarenia ja 2 Astonia. Järjestys voi hieman vaihdella, mutta ei tuon ulkopuolelta tule ketään TOP viiteen.
Tällä kaudella on ollut kymmenen kuljettajaa palkintopallilla. Vertailun vuoksi vaikkapa 1998 vastaava lukema oli yhdeksän. Enkä nyt ihan rehellisesti sanoen tiedä, kertoivako Stewartin tai Jordanin voitot keskikastin paremmasta tasosta tjsp., kun Jordanin neljästä voitosta kolme tuli sadekelin ansiosta (1998 Belgiaa ja 2003 Brasiliaa ei nykyisin olisi ajettu eikä olisi pitänyt silloinkaan ajaa) ja Stewartin taktiikka osui oikeaan. Varsin nopeitahan molemmat autot kyllä olivat parhaimmillaan, Barrichello oli ihan kuivallakin muutamassa kisassa podiumtasoa ja Frentzenin kauden muistavat kaikki. Ero McLareniin ja Ferrariin molemmilla tosin oli pääsääntöisesti valtaisa.

JJ Lehto tosiaan hävisi kierroksen McLareneille suurena päivänään ja viidenneksi tullut Mika Häkkinen kolme kierrosta. Ilman lukuisia keskeytyksiä kumpikaan ei olisi ollut lähelläkään pisteitä - niiden kauttahan yllättävät podiumit pitkälti tulivatkin. Hienon kilpailun molemmat kyllä ajoivat vaikeissa olosuhteissa, mutta näissä tulee aina se ikuinen pointti vastaan: videonauhaa vastaan nykypäivän on mahdotonta kilpailla.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
En aika-ajoa nähnyt, mitä helvettiä Red Bullille kävi? Vaikutti koko viikonlopun olevan hieman perässä, mutta NÄIN perässä?
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En aika-ajoa nähnyt, mitä helvettiä Red Bullille kävi? Vaikutti koko viikonlopun olevan hieman perässä, mutta NÄIN perässä?
Ehkä ne otti vähän tehoja pois että yksi viikonloppu vaikuttaisi mielenkiintoiseltaja toisi jengille toivoa todellisesta kamppailusta. Tai sitten on jotain ongelmaa.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Singapore oli kauden alusta alkaen tiedossa, että se on Red Bullille kauden vaikein kisa. Toki se yllätti tiimin itsensäkin, että se on ollut tähän mennessä näinkin vaikea. Toki Red Bullillakin on varmasti kaikki paukut lyöty jo ensi kauteen, joten yhden kisan missaaminen ei paljon tunnu.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksiköhän toi Singapore on aina näille dominoiville talleille vaikea? Mercedeshän oli dominointi vuosinaan myös aina aivan hukassa täällä.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Miksiköhän toi Singapore on aina näille dominoiville talleille vaikea? Mercedeshän oli dominointi vuosinaan myös aina aivan hukassa täällä.
Noh...
2014 HAM voitti, Nicolla hajosi auto.
2015 olivat kyllä hukassa, Ferrari ja RB olivat nopeampia.
2016 Rosberg voitti kisan vaikka Red Bull ja Ricciardo heittivätkin haasteen.
2017 vauhti ei riittänyt voittoon mutta Ferrarit ja VER kolasivat toisensa ulos, sijat 1 ja 3
2018 HAM voitti, oliko tämä se vuosi kun Bottas joutui pelaamaan tiimipeliä vai oliko se 2019...
2019 Ferrari kusetti moottoreillaan ja Vettel voitti.

Ei nyt aivan hukassa, mutta ei kuitenkaan sillä tasolla millä oli muilla radoilla, joten ymmärrän mitä tarkoitat. Piti tarkentaa siksi että itsekin pohdin tuota samaa eilen, eksyin Wikipediaan katsomaan aiempien vuosien tuloksia ja huomasin että eihän se Mersulla loppujen lopuksi niin vituiksi mennytkään.

Todella outoa on Red Bullin kyykkäys, auto näyttää niin paskalta ajettavalta että tuskin he tuolta kärkeen nousevat. Eli nyt voi oikeasti olla ihan taistelua voitosta.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Red Bullin ongelma Singaporessa on ajokorkeus. He eivät pysty ajamaan halutulla ajokorkeudella, josta johtuen autossa ei ole pitoa. Muilla talleilla tätä ongelmaa ei ole (Paitsi osittain Alfalla) tai se on pienempi, koska he eivät periaatteessakaan pystyisi ajamaan niin matalalla autolla, kuin millä Red Bull normaalisti ajaa. Muutoin auton pohjalevy kuluisi liikaa ja se olisi sitten hylkäysperuste.

Red Bull oli ilmeisesti tuonut Singaporeen myös normaaliakin löysemmän jousituksen, mutta koska osaan rataan on tehty uusi asfaltti, jolla pomput on saatu häviämään, on pidon taso ollut täysin eri kuin aikaisemmin niissä kohdissa, samalla kun edelleen pomppuisat kohdat tekivät ajokorkeuden madaltamisesta mahdotonta.

Samalla mitä enemmän pitoa rataan on tullut, sitä vaikeammaksi auto on tullut ajaa, koska auto alkaa pohjaamaan auton tarratessa rataan kiinni enemmän ja enemmän, mutta ajokorkeutta ei voida säätää. Todella paljon yksittäisiä asioita, jotka ovat nyt sattuneet realisoitumaan juuri tässä kisassa. Nyt vaan toivotaan, että Ferrari ei kuse kisaansa tällä kertaa...
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Olisiko tänään se päivä kun palkintokorokkeella ei nähdä yhtään RB tai Mercedes kuskia? Toivottavasti.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Sainz on täysi nero. Ajattelinkin että tuo on ainoa mahdollisuus voittaa, pitää Norris DRS-etäisyydellä mutta se että sen tajuaa tuossa himmailla vaikka Mersut tulevat miljoonaa perässä on hatunnoston arvoinen suoritus. Ja Russelilta aikamoinen teko täräyttää seinään lopussa
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Russell on ottanut tällä kaudella aika kovaa pataan Lewikseltä. Vanha mestari hivuttautui jo Alonson ohi MM-kolmoseksi. 43p matkaa Pereziin, se voi olla vähän hankala kurottavaksi.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Russell on ottanut tällä kaudella aika kovaa pataan Lewikseltä. Vanha mestari hivuttautui jo Alonson ohi MM-kolmoseksi. 43p matkaa Pereziin, se voi olla vähän hankala kurottavaksi.
ALO oli tänään muuten aivan paska. Ainakin kolme isoa ajovirhettä (rangaistukseen johtanut varikon viivan ylitys, leveäksi ykkösmutka -> sijan menetys ja pitkäksi meno loppupuolella ja tippuminen viimeiseksi). Ajellut hyvin ja tasaisesti lähes koko kauden mutta tänään erittäin heikko suoritus
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös