Schumi, Senna, Prost, Lauda, Fangio, Stewart, Clark... onhan noita.
Hamiltonin ylivoimaon osin tilastoharha. Mersun ylivoimaisuus, kausien pituus ja gridin yleinen heikkous saa herran tilastollisesti näyttämään kovemmalta kun on
Ylipäänsä äärettömän vaikea verrata eri aikakausien huippuja keskenään, johtuen siitä että olosuhteet on niin erilaisia. Maailmanmestariksi, ja varsinkaan moninkertaiseksi mestariksi ei nouse kukaan lahjaton, se vaatii jo sitä että pitää olla ihan oikeasti lahjoja ja osaaista. Mutta siitä eteenpäin homma riippuu loppujen lopuksi aika monista eri asioista, ja pitää olla myös tuuria että onnistuu olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Jos vaikka verrataan Hamiltonia ja Alonsoa, niin minä en vaan suostu uskomaan sitä että Hamilton olisi niin paljon parempi kuin mitä tilastot osoittaa, vaan Alonso on kyllä ollut myös Hamiltoniin verrattuna aina vähän väärässä paikassa väärään aikaan. Osin tuo tosin johtuu herrasta itsestäänkin, että pelkän tuurin piikkiin ei voi laittaa.
Joskus osuu myös erilaiset sääntömuutokset juuri oikealla tavalla, että se suosii tiettyjä kuljettajia kun taas toiset kärsii ja sääntömuutosten jälkeiset autot vievät heidän ajamisestaan parhaat vahvuudet pois. Joskus taas sääntömuutokset tuo tullessaan sen, että tallien voimasuhteet heilahtelee rajusti ja kilpailu voi joko lisääntyä tai se voi vähentyä. Hamiltonilla on ollut etuoikeus ajaa tallissa, joka oli parhaimmillaan ihan häkellyttävän ylivoimainen. On aina helpompi ajaa vain yhtä kuljettajaa vastaan kuin että pitäisi ajaa vaikkapa viittä kuljettajaa vastaan. Kaikilla ei ole ollut tätä luksusta, joten silloin ei välttämättä seitsemän mestaruutta tipahdakaan niin helpolla.
Voittojen tai paalupaikkojen määräkin on sinällään vähän huono mittari, jos siinä ei oteta huomioon kaudessa ajettujen kisojen määriä. Viime vuosina kisojen määrät on kasvaneet, ja onhan sillä heti vaikutusta voittojen määriin jos ajetaan vaikkapa 22 kilpailua kuudentoista sijaan. Nykykuljettajat myös tulevat ykkösiin todella nuorina ja ajavat pidempiä uria kuin vanhat starbat, joten sekin paisuttaa noita tilastoja. Ehkä parempi vertailukohta onkin esim. voittoprosentti, vaikka sekään ei ihan aukoton ole kun olosuhteet ja tilanteet on niin erilaisia.
Kyllä jokainen useamman mestaruuden voittanut kuljettaja on jollakin tavalla erityislaatuinen, mutta ihan täysin en osta tuota että Hamilton tai Schumacher olisivat automaattisesti parhaita kun ovat tilastokärkiä monissa tilastoissa. Kyllä tosiaan tähän on sanansa sanottavana mm. Fangiolla, joka ajoi ykkösissä kahdeksan kautta, voitti viisi mestaruutta ja voitti puolet kisoista joihin osallistui. Tai Prost/Senna, jotka kuuluvat molemmat aikansa parhaisiin mutta heidän tilastojaan heikentää se, että joutuivat ajamaan toisiaan vastaan tasavertaisella kalustolla. Muutenkin 80-luvulla kilpailu kärjessä oli todella kovaa ja siellä oli Piquetin, Laudan, Mansellin jne. kaltaisia kuljettajia vastassa siirtyipä mihin huipputalliin tahansa. Sennalla homma jäi lisäksi vähän kesken surullisesta syystä. Samasta syystä Jim Clark jäi myös kaksinkertaiseksi mestariksi vaikka ainekset olisi ollut paljon parempaankin. Ja on mahdollista, että myös Niki Lauda olisi saavuttanut enemmän ilman 1976 tapahtumia. Kyllä näitä ehdokkaita kautta aikojen parhaaksi riittää.