Mainos

Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 225 169
  • 1 681

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Historiallinen kausi tosiaan siinä mielessä että Lewis Hamilton ei voittanut yhtään kisaa. Viimeksi tällainen on tapahtunut vuonna 2006, eli siis ennen kuin Hamilton edes oli sarjassa mukana. Samalla Hamilton jää "ainoastaan" jakamaan Michael Schumacherin kanssa sitä ennätystä että ottaa vähintään yhden voiton perättäisillä kausilla, molemmilla lukemaksi jäi vähintään yksi voitto 15:n perättäisen kauden aikana. Vaikka mistäs sitä Hamiltonista tietää jos vielä päättääkin tulevat 15 kautta ajella...

Hamiltonilla on toki vielä mahdollisuus mennä yksinään kärkeen kaikkien aikojen mestaruustilastossa ja jos voittaa ensi kaudella yhdenkin kisan niin silloin olisi vähintään yksi voitto 16:n eri kauden aika, mutta perättäisissä kausissa lukemaksi jää Schumin tapaan tuo 15. Mutta eipä siinä, onhan tuo Hamilton nyt murskannut käytännössä kaikki muut merkittävät ennätykset joten ihan oikeus ja kohtuus että Schumillekin jätetään vielä jotain.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Kyllä tämä täysin Maxin ja Redbullin kausi oli. Ferrari oli vahva alkukaudesta ja kisat olivatkin viihdyttäviä, vielä kun Bottas ajoi hyvistä sijoista joka kilpailusta oli odotukset kauteen korkealla.

Aika nopeasti kaikki lässähti, kun RB sai paketin kasaan ja Ferrarin taktiikkaosasto teki virheitä kisasta toiseen ja samaan syyllistyivät kuskitkin. Mercedes oli auttamatta liian kaukana noustakseen todella haastamaan.

Syyskausi jäi suurimmaksi osaksi katsomatta, kun mestaruustaisto oli selvä ja Alfakin jäänyt jalkoihin kehitystyössä.
Toivottavasti ensi vuonna olisi Ferrari, Mercedes ja Red bull kaikki mukana mestaruustaistossa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin jälkikäteen on helppo vielä todeta, että se kolmen kisan jälkeen selvästi Leclercille ratkennut mestaruus ei sitten ollutkaan ihan ratkennut vielä silloin 7 kuukautta sitten

Sen ei pitänyt täältä luettuna enää mitenkään kääntyä mutta kyllähän siinä kevään jälkeen kuten nähdään ehtii vielä aika paljon tapahtua, että ei kautta kannata ihan ajetuksi julistaa vielä kahden, kolmen tai viidenkään kisan jälkeen. Varsinkaan kun se siinä vaiheessa "karannut" porukka on Ferrari, joka osaa kyllä tunaroida niitä omia osakkeitaan.

Aika selvä Maxin ja Red Bullin kausi tämä lopulta oli.
 

BaronFIN

Jäsen
Alkukaudesta kun oli Red Bullilla ”vaikeaa”, niin Hondaa kyllä muistettiin joka käänteessä lyödä kuin vierasta sikaa. Nyt kun mestaruuksia on plakkarissa kaksi putkeen, niin eipä paljoa Hondaa muisteta vaan kaikki on mahtavan Maxin ja Red Bullin saavutuksia.

Ymmärrän kyllä japanilaisia ettei paljoa napostele olla paskasankona mukana tässä sirkuksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Aika selkeä homma, ylivoimainen kuljettaja ja vielä ylivoimaisempi auto voitti. Pahoin pelkään, että ennen 2026 kautta nähdään pelkkää Verstappenin dominointia. Tulevan kauden osalta isoin tekijä on Ferrari ja tallin johto. Vaihtuuko Binotto ?

Mercedeksen ja Lewis Hamiltonin tulee parantaa suoritustasoa rutkasti. Russell mennee luonnollisestikin kuljettajana eteenpäin. Onko Hamiltonin prime jo nähty ? Luulen, että on. Toki, kova kuljettaja edelleen ja voi todistaa väitteeni vääräksi.

Siihen en kuitenkaan millään usko, että yksi auto olisi 0,5 sek/kierros muita nopeampi ensi kaudella. Erot kärkiautojen osalta kaventuneen. Kuitenkin tuon kauden aikana tapahtuvan kehitystyön ja RB:n todella kovan pohjan avittamana Verstappen on driver to beat ensi vuonnakin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulevan kauden osalta isoin tekijä on Ferrari ja tallin johto. Vaihtuuko Binotto ?
En tiedä mistä ihmeestä johtuu, että Binotto saa aina vaan jatkaa, vaikka on selkeästi johtanut tallia päin persettä ihan alusta alkaen. Alkaa tosissaan mennä maku koko Ferrariin, kun antoivat kenkää loistavalle Rautamaurille, mutta Binotto perkele saa jatkaa, vaikka vetää ihan vihkoon.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
En tiedä mistä ihmeestä johtuu, että Binotto saa aina vaan jatkaa, vaikka on selkeästi johtanut tallia päin persettä ihan alusta alkaen. Alkaa tosissaan mennä maku koko Ferrariin, kun antoivat kenkää loistavalle Rautamaurille, mutta Binotto perkele saa jatkaa, vaikka vetää ihan vihkoon.
Rautamauri oli liian hyvä Ferrarille. Surullista.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Kenet nostat Hamiltonin edelle?
Schumi, Senna, Prost, Lauda, Fangio, Stewart, Clark... onhan noita.
Hamiltonin ylivoimaon osin tilastoharha. Mersun ylivoimaisuus, kausien pituus ja gridin yleinen heikkous saa herran tilastollisesti näyttämään kovemmalta kun on
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Schumi, Senna, Prost, Lauda, Fangio, Stewart, Clark... onhan noita.
Hamiltonin ylivoimaon osin tilastoharha. Mersun ylivoimaisuus, kausien pituus ja gridin yleinen heikkous saa herran tilastollisesti näyttämään kovemmalta kun on
Ylipäänsä äärettömän vaikea verrata eri aikakausien huippuja keskenään, johtuen siitä että olosuhteet on niin erilaisia. Maailmanmestariksi, ja varsinkaan moninkertaiseksi mestariksi ei nouse kukaan lahjaton, se vaatii jo sitä että pitää olla ihan oikeasti lahjoja ja osaaista. Mutta siitä eteenpäin homma riippuu loppujen lopuksi aika monista eri asioista, ja pitää olla myös tuuria että onnistuu olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Jos vaikka verrataan Hamiltonia ja Alonsoa, niin minä en vaan suostu uskomaan sitä että Hamilton olisi niin paljon parempi kuin mitä tilastot osoittaa, vaan Alonso on kyllä ollut myös Hamiltoniin verrattuna aina vähän väärässä paikassa väärään aikaan. Osin tuo tosin johtuu herrasta itsestäänkin, että pelkän tuurin piikkiin ei voi laittaa.

Joskus osuu myös erilaiset sääntömuutokset juuri oikealla tavalla, että se suosii tiettyjä kuljettajia kun taas toiset kärsii ja sääntömuutosten jälkeiset autot vievät heidän ajamisestaan parhaat vahvuudet pois. Joskus taas sääntömuutokset tuo tullessaan sen, että tallien voimasuhteet heilahtelee rajusti ja kilpailu voi joko lisääntyä tai se voi vähentyä. Hamiltonilla on ollut etuoikeus ajaa tallissa, joka oli parhaimmillaan ihan häkellyttävän ylivoimainen. On aina helpompi ajaa vain yhtä kuljettajaa vastaan kuin että pitäisi ajaa vaikkapa viittä kuljettajaa vastaan. Kaikilla ei ole ollut tätä luksusta, joten silloin ei välttämättä seitsemän mestaruutta tipahdakaan niin helpolla.

Voittojen tai paalupaikkojen määräkin on sinällään vähän huono mittari, jos siinä ei oteta huomioon kaudessa ajettujen kisojen määriä. Viime vuosina kisojen määrät on kasvaneet, ja onhan sillä heti vaikutusta voittojen määriin jos ajetaan vaikkapa 22 kilpailua kuudentoista sijaan. Nykykuljettajat myös tulevat ykkösiin todella nuorina ja ajavat pidempiä uria kuin vanhat starbat, joten sekin paisuttaa noita tilastoja. Ehkä parempi vertailukohta onkin esim. voittoprosentti, vaikka sekään ei ihan aukoton ole kun olosuhteet ja tilanteet on niin erilaisia.

Kyllä jokainen useamman mestaruuden voittanut kuljettaja on jollakin tavalla erityislaatuinen, mutta ihan täysin en osta tuota että Hamilton tai Schumacher olisivat automaattisesti parhaita kun ovat tilastokärkiä monissa tilastoissa. Kyllä tosiaan tähän on sanansa sanottavana mm. Fangiolla, joka ajoi ykkösissä kahdeksan kautta, voitti viisi mestaruutta ja voitti puolet kisoista joihin osallistui. Tai Prost/Senna, jotka kuuluvat molemmat aikansa parhaisiin mutta heidän tilastojaan heikentää se, että joutuivat ajamaan toisiaan vastaan tasavertaisella kalustolla. Muutenkin 80-luvulla kilpailu kärjessä oli todella kovaa ja siellä oli Piquetin, Laudan, Mansellin jne. kaltaisia kuljettajia vastassa siirtyipä mihin huipputalliin tahansa. Sennalla homma jäi lisäksi vähän kesken surullisesta syystä. Samasta syystä Jim Clark jäi myös kaksinkertaiseksi mestariksi vaikka ainekset olisi ollut paljon parempaankin. Ja on mahdollista, että myös Niki Lauda olisi saavuttanut enemmän ilman 1976 tapahtumia. Kyllä näitä ehdokkaita kautta aikojen parhaaksi riittää.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Schumi, Senna, Prost, Lauda, Fangio, Stewart, Clark... onhan noita.
Hamiltonin ylivoimaon osin tilastoharha. Mersun ylivoimaisuus, kausien pituus ja gridin yleinen heikkous saa herran tilastollisesti näyttämään kovemmalta kun on
En ole koskaan tykännyt Hamiltonista erityisesti, ajoittain jopa vihannut kaveria. Silti Hamilton on mielestäni kaikkien aikojen kovin kuski.

Olen vähän väsynyt näihin perusteluihin, että ylivoimainen auto hämärtäisi Hamiltonin oikeaa tasoa. Kaipaisin enemmän perusteluja, että miksi Hamilton ei oikeasti voisi olla yhtä hyvä tai parempi, kuin esimerkiksi mainitsemasi nimet? Mielestäni näyttöjä on kaikesta huolimatta kertynyt vuosien varrella todella paljon, eikä se auto aina ole ollut ylivoimainen. Lewis on aina pärjännyt autoon nähden erinomaisesti ja osoittanut olevansa helvetin kovan luokan kuljettaja.

Lisäksi väitän, että Hamiltonin aikana kuskeilta on vaadittu enemmän, koska "vanhoina hyvinä aikoina" touhu ei ollut lähimainkaan niin urheilullista, kuin se nykyään on.

En tavallaan haluaisi sanoa, että Hamilton on kaikkien aikojen kovin, koska en miehestä erityisesti pidä, mutta tunnustan silti faktat. Lewis on mielestäni ykkönen.
 

Puolueeton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Bull Racing
Schumi, Senna, Prost, Lauda, Fangio, Stewart, Clark... onhan noita.
Hamiltonin ylivoimaon osin tilastoharha. Mersun ylivoimaisuus, kausien pituus ja gridin yleinen heikkous saa herran tilastollisesti näyttämään kovemmalta kun on
Vaikka Hamilton ei ehkä ole niin kova mitä tilastot näyttävät, niin mielestäni et voi mitenkään uskottavasti laittaa noin monta nimeä Hamiltonin eteen.

Vaikea on verrata eri aikakausien kuskeja, mutta kyllä 2007 rookie Hamilton näytti jo että on helvetin kova kuski. Tulokaskaudellaan jo oli vähintään samalla tasolla kuin uransa huipulla oleva Alonso, kuka oli juuri lyönyt Schumacherin edellisellä kaudella.
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Ei 7-mestaruutta voi voittaa huipulla, kuin huippukuski ja se on sitten mielipide kysymys kuka on kaikkien aikojen kuski. Hamilton kuuluu siihen keskusteluun. Vaikka Hamilton on saanut ajaa todella hyvällä autolla, niin kaikki noi tallit on huippuja ja täynnä ammattilaisia. Sinne tarvitaan hyvä kuskikin, varsinkin jos mestaruuksia halutaan voittaa.

Ei kukaan huono tai keskinkertainen kuski voita tuolla mestaruuksia.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Ei 7-mestaruutta voi voittaa huipulla, kuin huippukuski ja se on sitten mielipide kysymys kuka on kaikkien aikojen kuski. Hamilton kuuluu siihen keskusteluun. Vaikka Hamilton on saanut ajaa todella hyvällä autolla, niin kaikki noi tallit on huippuja ja täynnä ammattilaisia. Sinne tarvitaan hyvä kuskikin, varsinkin jos mestaruuksia halutaan voittaa.

Ei kukaan huono tai keskinkertainen kuski voita tuolla mestaruuksia.
Ei voita varmasti huono kuski mestaruutta, tuo on päivänselvä asia. Eikä huonolla autolla voita edes hyvä kuski.

Tuo keskustelu kautta-aikojen parhaasta kuskista on loputon suo. Ehkä keskusteluun löytyisi parempia perusteluita, kun mietittäisiin olosuhteita ja kilpailun tasaisuutta eri aikakausilla. Aikasemmin @Dino tuossa kirjoittikin, että esim. 80-luvulla oli lajin todellisia legendoja ajamassa mestaruudesta identtisillä ajokeilla.

Hamiltonin suuruudeksi lasken tuon hybridiaikakauden ja sen alkupuolen hallitsemisen. Pidän Hamiltonia yhtenä parhaimmista, mutta en voi nostaa häntä kenenkään yläpuolelle. Ei F1:ssä ollut kärjen osalta varsinaista kilpailua ennen, kuin Verstappen ja RB saavuttivat korkeamman tason. Väitän, että moni muu kuski olisi ajanut 2014-2021 Mercedeksellä myös maailmanmestaruuden (jopa Rosberg teki tämän).

Tämä ei ole Hamiltonilta mitään pois, hän oli se joka dominoi. Mutta mielestäni kuva hänestä jotenkin ylivertaisena ei ole perusteltua.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
että esim. 80-luvulla oli lajin todellisia legendoja ajamassa mestaruudesta identtisillä ajokeilla.
Tätä pointtia ei voi painottaa tarpeeksi.

Sennan 3 mestaruutta vaikuttaa pieneltä Hamiltoniin verrattuna, mutta Senna hävisi Prostille kahdesti ja kerran historian ylivoimaisimmalle autolle (kyllä, 92 Williams oli täysin omaa luokkaansa, jopa muihin ylivoimaisiin autoihin verrattuna. Ainoastaan Senna ja luotettavuus esti 88-tason dominoinnin).

Prost hävisi kolmesti Sennalle, kerran Laudalle ja kerran Piquetille (joka on myös GOAT-keskusteluissa ajoittain).

Lauda kävi kuoleman porteilla ja SILTI tuli takaisin ja voitti pari maailmanmestaruutta lisää. Tätäkään ei voi painottaa tarpeeksi.

Clark oli täydellinen luonnon-oikku joka oli nopea millä tahansa vehkeellä millä radalla missä olosuhteissa tahansa. ilman Hockenheimin onnettomuutta olisi Clark helposti voinut dominoida vielä viitisen vuotta (varsinkin kun lajin täysin mullistanut Lotus 72 oli vain kahden vuoden päässä)

Fangio... Paaluprosentti 55,77% ja voittoprosentti 46,17%. Aikana jolloin autot mädäntyivät käsiin kun niitä katsoi rumasti. Ja Fangio oli yli nelikymppinen kun voitto ensimmäisen mestaruutensa.

Hamilton kuuluu lajin kovimpiin. Mutta ei todellakaan ole kovin.
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Eiköhän näitä 2000 luvun mestareita muistella parinkymmenen vuoden päästä myös samanlaisina legendoina, kun nyt muistellaan noita 80 ja 90 luvun. Onhan Hamilton joutunut taistelemaan Vetteliä (4 mestaruutta), Alonsoa (2 mestaruutta), Rosbergia (1 mestaruus, lopetti harmi kyllä tuohon mestaruuteen), Räikköstä (1 mestaruus) vastaan ja tottakai Verstappen nyt. Aina se taistelu on kovaa.

Goat keskustelu on siitä vaikeeta, että jokainen arvottaa asioita erillälailla. Mielenkiintoista se on, mutta eri aikakaudet tuo erinlaisia haasteita ja vaaditaan eri asioita.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Lisäksi väitän, että Hamiltonin aikana kuskeilta on vaadittu enemmän, koska "vanhoina hyvinä aikoina" touhu ei ollut lähimainkaan niin urheilullista, kuin se nykyään on.
Tavallaan joo, että nykykuskit elää kyllä kurinalaisempaa, terveellisempää ja urheilullisempaa elämää kuin vaikka 70-luvun kessuttelijat, mutta muuten F1:n fyysiset vaatimukset on tässä hybridiaikakaudella pienentyneet selvästi. Kovimmillaan vaatimukset on olleet varmaan 2000-luvun alkuvuosina kun ajettiin näillä "V10-monstereilla" jotka meni ihan helvetin lujaa, mutta joiden ajokäytös oli todella kaukana nykyformulouden superrauhallisesta menosta. Kimihän puhui tästä uransa loppuvuosina, että nykyautoilla ajaminen on fyysisesti ihan lastenleikkiä niihin vanhoihin verrattuna ja esim. niska ei joudu nykyisin lähellekään niin koville kuin ennen.

Nykykuskeilta vaaditaan taas paljon enemmän teknistä osaamista ja hahmotuskykyä, koska laji on mennyt tuollaiseksi insinööripornoksi. Kierroksen aikana pitää selata koko ajan ratista jotain valikoita läpi, tehdä jokaiseen mutkaan jotain pieniä säätöjä ja pelkkä auton sammutuskin vaatii varmaan jonkun 100-sivuisen manuaalin opettelun ulkoa. Ja tätä kaikkea pitää tehdä siinä samalla kun ajetaan kilpaa 300 km/h lasissa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Prost hävisi kolmesti Sennalle, kerran Laudalle ja kerran Piquetille (joka on myös GOAT-keskusteluissa ajoittain).
Ja näistäkin Prostin häviöistä Sennalle yksi oli se kun Prost keräsi kaikki kisat huomioiden eniten pisteitä, mutta kiitos sen älyttömän pistelaskun missä vaan osa kisoista huomioitiin niin Senna vei mestaruuden. Oli itse asiassa juurikin se 1988 kausi.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Ja näistäkin Prostin häviöistä Sennalle yksi oli se kun Prost keräsi kaikki kisat huomioiden eniten pisteitä, mutta kiitos sen älyttömän pistelaskun missä vaan osa kisoista huomioitiin niin Senna vei mestaruuden. Oli itse asiassa juurikin se 1988 kausi.
Noh. Tätä vääntöä ollaan käyty yli 30v.
Itse ymmärrän pistelaskun logiikan. Vähennetään sattuman vaikutusta poistamalla x määrä huonoja ja x määrä hyviä tuloksia.

88-kausi oli ensimmäinen ja ainoa kerta kun se vaikutti lopputulokseen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Noh. Tätä vääntöä ollaan käyty yli 30v.
Itse ymmärrän pistelaskun logiikan. Vähennetään sattuman vaikutusta poistamalla x määrä huonoja ja x määrä hyviä tuloksia.

88-kausi oli ensimmäinen ja ainoa kerta kun se vaikutti lopputulokseen.
Juu onhan tuossa toki pointtinsa. Toisaalta kuitenkin kun haluaa ajatella että kaudessa on tietty määrä kisoja, niin kaikilla olisi sitten merkityksensä. Ja toisaalta loppupeleissä ei tuon kauden tulokset heikentäisi ainakaan omissa silmissäni kummankaan asemaa legendoina vaikka ne olisikin toisinpäin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pakko sanoa että pelkkä raaka nopeus ei ole aina hyvä tai tärkein mittari. Bottaksellakin keskimäärin tuo nopeus on hyvää, sitten Hamiltonia vastaan Bottaksen mediumit sulaa puolessa välissä #44 stinttiä samoilla kumeilla. Tai kun pitää renkaita säästellä ja ruveta lyömään hammer timea kehiin. Perez kanssa hyvä esimerkki, AA:ssa ei yleisesti mikään ihmeellinen, mutta kisamitassa hyvä.

Alonsokin loistava peittämään ohituslinjoja ja osaa myös ohittaa, joita ei pelkkä AA-nopeus huomioi.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jos kauden haluaisi jotenkin paketoida, niin voisi sanoa että ensimmäiset 3-4 kisaa lupailivat paljon, mutta sitten Maxin ja Red Bullin dominointi hieman vei terää kaudesta. Onneksi loppukauteen tuli kuitenkin lisäväriä Mersun parantaessa ja myös keskipakassa käytiin hyvää vääntöä kauden mittaan. Vettelille hatunnosto ja hyviä eläkepäiviä, kaikista viimeisten kisojen tunnelmoinnista helposti näki, että hieno mies kyseessä ja osasi nauttia lajista loppuun asti.

Ensi kaudelle Mersu tulee varmasti ärsytettynä ja vahvempana takaisin voittokamppailuihin. Red Bull on varmasti myös iskussa, koska on voinut paukkuja jo aikaisin kääntää myös ensi kauteen. Ferrari voi sitten taas olla aivan mitä tahansa.

Valtterilla hyvin kaksijakoinen kausi. Alkukaudesta todella hyviä suorituksia ja tärkeitä pisteitä plakkariin, siitä sitten syöksy harmaaseen massaan pitkäksi aikaa. Loppujen lopuksi todella tärkeät jämäpisteet Meksikosta ja Brasiliasta, joilla Alfa pysyi nippanappa Aston Martinin edellä taulukossa. Ensi kaudesta vaikea sanoa mitä luvassa, Salo taisi kauden aikana sanoa että Sauberille aika tyypillinen kehityskäyrä, eli alkukaudesta auto on vahva suhteessa muihin keskikastissa, mutta sitten kehitystä ei oikein kauden aikana tapahdukaan ja valahdetaan hännille kauden edetessä. Toivottavasti siis edes vahva alkukausi jälleen luvassa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Oliko Bottaksella muuten vielä vuosi vai kaksi sopparia jäljellä? Periaatteessahaan voisi vielä ton diilin jälkeen ehkä yhden sopparin jonnekin saada, mutta kyllähän Alfalla/Sauberilla/Audillakin mietitään, että mistä tälle maksetaan jos suoritukset ovat loppukauden kaltaisia jatkossa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mersun ylivoimaisuus, kausien pituus ja gridin yleinen heikkous saa herran tilastollisesti näyttämään kovemmalta kun on
Sarja on nykyisellään (tai viimeisen n. 10-12v ajan ollut) tasaväkisin voimasuhteiltaan, kuskien yleinen taso kovimmillaan (tai ero parhaimman ja huonoimman välillä pienin). Aiemmin (50-90 -luvuilla) autoissa oli eroa kierroksella n. 5-15sek, maalissa erot minuuttiluokkaa tai useampia kierroksia, keskeytysprosentit ihan eri numeroissa kuin nyt jne. On toki aiemminkin ollut huippukuskeja oman aikakautensa vaatimuksilla, mutta hankala olisi nähdä esim. Fangion ajavan huippuvuosiensa kunnossaan nykyistä formulaa ketä tahansa aktiivikuskia vastaan kilpailukykyisesti kisamitan, jotenkin jos siis saisi aikakoneella teleportattua miehen nykyhetkeen. Vastaavasti nykykuskit tuskin pääsisi maaliin 50-luvun formulalla kun hajottaa sen vaihdemissiin tms. lapsukseen. Laji on niin erilainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös