Omaan makuun todella hyvä kausi. Kilvanajo viimeisissä kisoissa lähinnä taktista, mistä pidän. Kaikki oli niin ennakoitavaa ja siten toisaalta kotisohvatallitaktikoille kutkuttavaa. Jälkiviisastella voi aina miten vain, mutta kuten JJ Lehto sen Kyllöselle totesi, parhaimmillaan kisa elää ja siitä voi nauttia mukana.
MM-sarjan kiistaton paras kuljettaja, paras auto, paras kakkoskuski -yhdistelmä löytyi samasta pilttuusta. Verstappen lienee ihmisenä täysi mulkero, mistä mielestäni se kaikkein selkein osoitus kolarointi Hamiltonin kanssa brasiliassa Senna-mutkassa. Ei minkäänlaista kunnioitusta, minä minä minä ja ego, muisti on ainakin vuoden pituinen ja kylkeen tulee niin lujaa kuin vain tarvitsee. Tuota kisa-ajamista pidän itse romurallina, ja aika kunnioittamattomana. Sitä en itse arvosta, enkä haluaisi sitä katsoa formuloissakaan. Luonteeltaan saavat kuljettajat minun puolestani olla sellaisia kuin ovat. Tarpeeksi hankala tyyppi saa sen henkilökohtaisen palautteen aina, tavalla tai toisella. Radalla ratkaisee minulle vain sijoitukset.
Kakkossija maailmanmestaruuden suhteen ratkesi lopulta Ferrarille niin kuljettaja- kuin tiimipuolellakin. Minusta viimeinen kisa oli aika kuvaava koko kauden voimasuhteita ajatellen. Perez oli loppuun asti sympaattisesti ottamassa kakkossijaa, mutta jäi kierrosta-kahta vajaaksi. Mitään ei saanut ilmaiseksi tallikaveriltaan, mikä ei varmasti tunnu reilulta. Saa nähdä, miten tämä vaikuttaa ensi kauden ajoihin. Eiköhän asetelma ole Redbullin sisäisessä marssijärjestyksessä selvä, ja Perez tietää paikkansa. En usko että Checon kannattaa lähteä yrittämään olla tallin nopein kuljettaja, kuten esimerkiksi Bottas yritti olla mercedes-kausillaan. En näe että riittää mitenkään, vaikka yksittäisissä kisoissa voisi olla nopeampi oikeissa olosuhteissa kuin Verstappen. Paljon jäi tiimin sisälle jossiteltavaa kuitenkin harmonian suhteen.
Mercedeksen loppukausi oli nouseva, ja uskoisin tiimin sekä varsinkin kuljettajien saaneen kauden lopusta juuri sen oikean energian seuraavan kauteen. Panostaminen voittamiseen kauden aikana onnistui, ja oikeissa olosuhteissa Mercedes oli jopa nopein auto, kisavauhti selkeästi aika-ajonopeutta parempaa. Saa nähdä, miten ensi kaudella Russell-Hamilton -taistelu lähtee etenemään. Itse näen Hamiltonin pystyvän parempaan, ja myös sisuuntuneen tästä kaudesta. #StillWeRise kaikessa rasittavuudessaan.
Mercedes saattaisi tallina olla jopa mestaruudessa kiinni, jos RedBullin tuulitunneliaika-menetys vaikuttaa paljonkin tallin suorituskykyyn ja tallien voimasuhteet muutenkin tasoittuvat. Kuljettajana Verstappen pystynee voittamaan tasaväkisen asetelman kuitenkin taktisesti kykenevän tiimin tukemana. Ferrari ei tule koskaan voittamaan merkittäviä pokaaleja niin kauan kuin italialaiset ovat tallin päättävillä paikoilla, tämä on totuus samaan tapaan formuloissa kuten aurinko nousee aina aamuisin ja meri lyö vettä rantaan.
Suomalaisittain kausi oli aluksi innostava, lopulta tullut tunne että onkohan Bottaksen eväät syöty formuloissa jo tuon aiemmin mainitun Vale 2.0 epäonnistumisen aikoihin? Toisaalta, kuten tässä kauden aikana olen kirjoittanut, on Bottaksen kisaaminen aina ollut todennäköisyyksien maksimointia ja kisavauhdin huomioimista ruutulipulle asti. Kisat joko tulevat Bottaksen luo tai sitten ne menevät ohi, näyttävyys on kaukana tästä ja samaan tapaan kuin Ferrari itse on sössiä mahdollisuutensa, myös Bottas häviää tiukat ohituskamppailut ja häviää ensimmäisillä kierroksilla sijoituksia. Olkoonkin että tällä kaudella kyseessä oli lähinnä tekniset ongelmat starteissa, ei pelkästään Bottaksen oma varovaisuus.
Suomalaisittain lähimpänä menestystä on välillä formuloissa ollut kuntovalmentajien kaarti. Vettelin taustajoukoissa on uskottu suomalaiseen omavalmentamiseen, ja Vettelin lopettaminen päättää aika ison osan suomalaista formulahistoriaa. Sain itse aikanaan nauttia kyseisen kuljettajan mutkattomasta hyväntuulisuudesta keski-suomalaisella harjoituskeskuksella, miten ystävällinen ja toisaalta päättäväinen ihminen. Suomalainen omavalmentamisen kulttuuri oli toisaalta myös Aki Hintsan tekemän työn seurausta. Pikku hiljaa yksilökeskeisten formuloidenkin "tarinat" aina yksi kerrallaan päättyvät. Olen kyllä vähän huolissani miten suomalaiset formulalupaukset ovat tällä hetkellä etenemässä urillaan. Taposen sijoitus Ferrarin organisaatioon lämmitti erityisen paljon mieltäni.
Ensi kauden isojen tarinoiden osalta oikeastaan sanoinkin sen kaikista herkullisimman, eli kärkitallien voimasuhteet. Sääntömuutokset tälle kaudelle olivat menestys, koska se mahdollisti jonkin verran parempaa kilvanajoa. DRS-alueet olivat joillakin radoilla liian paljon kisaan vaikuttavia, joillain radoilla puolestaan ajeltiin DRS-junissa. Minusta tämä jälkimmäinen vain on formuloita, ja pikemminkin pitäisi pohtia millaisilla radoilla kisoja oikein ajetaan. Liian kapeat hitaat radat eivät oikein mahdollista kisaamista kuivissa olosuhteissa.
Pienempien tarinoiden osalta täytyy muistaa, miten se pienikin tarina kuitenkin vaikuttaa lopulta kaikkeen. Viimeisessä kisassa odotin lähes yhtä paljon kuin kuljettajien p2 ratkeamista, myös sitä ajaako Nicolas "Goatifi" Latifi viimeisessäkin kisassaan seinään. Ja niinhän siinä kävi (tosin ilman omaa syytä). Ensi kauden suhteen jään kyllä henkilökohtaisesti omalla tavallani kaipaamaan tätä jännitysmomenttia kisoista, sekä myös sitä milloin Schumacher tai Stroll tekee jotakin todella typerää. Useampi formuloiden "jännämies" kuitenkin jatkaa ensi kaudellakin, joten kyllä kotisohvilla jännitettävää riittää!
Vakavammin ottaen ensi kauden tallien kuljettaja-asetelmien pohtiminen jää kyllä sinne kauden alkuun asti. Mukavaa talvikautta kaikille jatkoajan formulakirjoittajille, tämä oli aika hyvä kausi tälläkin foorumilla kun suurin trollailu ja provoilu jäi kokonaan pois. Kiitos kaikille 2022 osalta.