Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 219 119
  • 1 682

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mersun ylivoimaisuus, kausien pituus ja gridin yleinen heikkous saa herran tilastollisesti näyttämään kovemmalta kun on
Sarja on nykyisellään (tai viimeisen n. 10-12v ajan ollut) tasaväkisin voimasuhteiltaan, kuskien yleinen taso kovimmillaan (tai ero parhaimman ja huonoimman välillä pienin). Aiemmin (50-90 -luvuilla) autoissa oli eroa kierroksella n. 5-15sek, maalissa erot minuuttiluokkaa tai useampia kierroksia, keskeytysprosentit ihan eri numeroissa kuin nyt jne. On toki aiemminkin ollut huippukuskeja oman aikakautensa vaatimuksilla, mutta hankala olisi nähdä esim. Fangion ajavan huippuvuosiensa kunnossaan nykyistä formulaa ketä tahansa aktiivikuskia vastaan kilpailukykyisesti kisamitan, jotenkin jos siis saisi aikakoneella teleportattua miehen nykyhetkeen. Vastaavasti nykykuskit tuskin pääsisi maaliin 50-luvun formulalla kun hajottaa sen vaihdemissiin tms. lapsukseen. Laji on niin erilainen.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Oliko Bottaksella muuten vielä vuosi vai kaksi sopparia jäljellä? Periaatteessahaan voisi vielä ton diilin jälkeen ehkä yhden sopparin jonnekin saada, mutta kyllähän Alfalla/Sauberilla/Audillakin mietitään, että mistä tälle maksetaan jos suoritukset ovat loppukauden kaltaisia jatkossa.
Tämmöinen löytyi arkistoista eli "ainakin kolme vuotta" Valtterin itsensä mukaan. Kaudella 2024 Bottas onkin 35v, eli onko sitten vielä motivaatiota jatkamaan ja ottajia formuloissa, sen aika näyttää. Varmaan viimeistään 2026 Audin astuessa kuvioihin tallissa toisessa autossa istuu a) saksalainen b) kärkisijoista ajava kuljettaja. Se on toki toinen juttu yhdistyykö nämä asiat yhdessä ja samassa kuskissa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tossahan voi tosiaan hyvin olla sauma sille, että Bottas saisi vielä yhden kauden jatkon nykysopparinsa jälkeen ennen Audin mukaantuloa. Silloin varmaan halutaan tosiaan huippukuski (tai tuleva sellainen) autoon ja kuskit menevät joka tapauksessa uusiksi.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Sarja on nykyisellään (tai viimeisen n. 10-12v ajan ollut) tasaväkisin voimasuhteiltaan, kuskien yleinen taso kovimmillaan (tai ero parhaimman ja huonoimman välillä pienin). Aiemmin (50-90 -luvuilla) autoissa oli eroa kierroksella n. 5-15sek, maalissa erot minuuttiluokkaa tai useampia kierroksia, keskeytysprosentit ihan eri numeroissa kuin nyt jne. On toki aiemminkin ollut huippukuskeja oman aikakautensa vaatimuksilla, mutta hankala olisi nähdä esim. Fangion ajavan huippuvuosiensa kunnossaan nykyistä formulaa ketä tahansa aktiivikuskia vastaan kilpailukykyisesti kisamitan, jotenkin jos siis saisi aikakoneella teleportattua miehen nykyhetkeen. Vastaavasti nykykuskit tuskin pääsisi maaliin 50-luvun formulalla kun hajottaa sen vaihdemissiin tms. lapsukseen. Laji on niin erilainen.
Sarjan peräpää on ottanut kärkeä kiinni joo, mutta kärki on edelleen omilla luvuillaan. Ei sillä loppujenlopuksi ole väliä voittaako viidellä sekunnilla vai viidellä minuutilla. Autojen luotettavuuden nousu niitä tasoeroja vasta isoiksi repiikin, aikoinaan peräpään talleilla oli mahdollisuus pisteisiin jo silkan attrition myötä. Hyvinä esimerkkeinä Minardi joka napsi pisteitä sillontällöin aikana jolloin vain top6 niitä sai, ihan vaan sen ansiosta että autot olivat luotettavia. Hitaita, mutta luotettavia. Tai Ligier, jonka viimeinen voitto Monacossa 96 tuli sen ansiosta että muut keskeytti.

Nykyään kun Mersut ja Red Bullit on pomminvarmasti maalissa 99 kertaa 100:sta, niin pikkutallit jäävät nuolemaan näppejään jatkuvasti. Jos pisteet olisi edelleen vain top6, olisi tälläkaudella Williams jäänyt nollille, AT saanut 2 pistettä, Haas 4, Aston 3, Alfa 4, Macca 16 ja Alpine 15. Top3 tiimeistä Russellilla oli 21 pistettä Espanjan GP:n jälkeen jo yksinään, Hamilton meni 16:sta yli Itävallassa, Sainz ja Perez Monacossa ja Leclerc sekä Verstappen Saudeissa.

Eli vaikka radalla erot ovat pienempiä ajallisesti, ei ne tuloksissa näy luotettavuuden nousun myötä.

Ja joo, Fangio ei todennäköisesti pystyisi ajamaan nykyformulaa jos kaveri huippuvuosiltaan aikakoneella napattaisiin. Mutta väittäisin ettei Hamilton tai Verstappen pystyisi Fangion W196:sta käskyttämään samaan tahtiin kuin mestari aikoinaan. Hirveä määrä tehoa autossa jossa ei ollut ohjaustehostinta, kapeat renkaat, manuaalivaihteet ja olemattomat jarrut. Eikä minkäänsorttisia turvajärjestelmiä, ei edes turvavöitä. Se määrä silkkaa rohkeutta mitä tuollaisen auton ajanminen Nordschleifellä aivan rajoilla vaati on jotain mitä nykykuskit eivät edes käsitä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tyypillisesti näissä projekteissa on tapana luottaa kokemukseen ainakin toisen kuskin osalta:

Jaguar 2000: Herbert-Irvine
Renault 2002: Trulli uutena, Button jatkoi tallissa kolmantena F1-kautenaan
Toyota 2002: Salo
Red Bull 2005: Coulthard
Honda 2006: Button-Barrichello
BMW 2006: Heidfeld-Villeneuve
Mercedes 2010: Schumacher-Rosberg
McLaren-Honda 2015: Alonso-Button

En pitäisi mitenkään mahdottomana sitä, että Bottas on mukana 2026 - etenkin jos vaihtoehtona olisi tyyliin Perez tai Ocon. Bottaksen suorituksissa on kiistattomat ongelmansa, mutta ei häntä kannata korvata vain huvin vuoksi, vaan kyllä sen uuden kaverin pitäisi olla lähtökohtaisesti selvä parannus Valtteriin nähden. Tämä siis sillä oletuksella, ettei Bottaksen suoritustaso romahda.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Varmaan viimeistään 2026 Audin astuessa kuvioihin tallissa toisessa autossa istuu a) saksalainen b) kärkisijoista ajava kuljettaja. Se on toki toinen juttu yhdistyykö nämä asiat yhdessä ja samassa kuskissa.
Vielä Audiin ja saksalaisiin liittyen, mihin on saksalaisten kuskien tuotanto tyrehtynyt? Tällä kaudella F1:ssä kolme saksalaista, joista Hulkenberg ajoi alkukaudesta kisan vai kaksi ja sen lisäksi Vettel ja pikku-schumi, joista kumpikaan ei ensi vuonna enää mukana. Eli ensi kaudella vain Hulk mukana 35-vuotiaana. Audin näkökulmasta katsoen pläräsin läpi F2 ja F3-sarjojen taulukoita ja muutama jämäsijoilla körötellyt kaveri löytyy, mutta näillä ei tosiaan kummempaa menestystä ole tullut ja ikääkin oli jo 21-23 vuotta. Toki vuoteen 2026 on vielä vuosia aikaa ja Mick vielä nuori kuski, mutta onko tässä riski, että Audin tullessa sarjaan ei saksalaisia kuskeja edes ole?
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Vielä tuohon Brasilian gp:n Red Bullin radioviestintään. Maxille sanottiin vasta viimeisellä kierroksella, että Perez tulee päästää ohi ja tämä tapahtui viimeisessä mutkassa. Joten Red Bullin selityksessä oli totuuden siemen. Mitään selkeää aikaisempaa viestintää asiaan liittyen ei ollut. Tätä on mahdoton twitterin tietyn siiven mahdoton uskoa. Vaikkakin kyseisen sivuston tekijät olivat kuunnelleet kaiken radioliikenteen kisan ajalta.


^^ Linkki vie Racefansin sivustolle.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Alkukaudesta kun oli Red Bullilla ”vaikeaa”, niin Hondaa kyllä muistettiin joka käänteessä lyödä kuin vierasta sikaa. Nyt kun mestaruuksia on plakkarissa kaksi putkeen, niin eipä paljoa Hondaa muisteta vaan kaikki on mahtavan Maxin ja Red Bullin saavutuksia.

Ymmärrän kyllä japanilaisia ettei paljoa napostele olla paskasankona mukana tässä sirkuksessa.
Mitä nyt Honda on saanut logonsakin takaisin Red Bullin autoihin.

Honda joutuu vetämään tuota typerää teatteriaan, koska japanilaiset eivät johtamiskulttuurinsa myötä halua kumota aikaisempia päätöksiä. Mihinkäänhän se ei oikeasti lähtenyt, ja suht todennäköisesti palaa ihan virallisesti takaisin 2026 - varsinkin kun Porsche ei Red Bullista kaveria saanut.

Jopa Max Verstappen on useita kertoja tällä kaudella kehunut Hondaa eli en sanoisi että ovat "paskasanko". McLarenilla sitä kyllä olivat.
 
Omaan makuun todella hyvä kausi. Kilvanajo viimeisissä kisoissa lähinnä taktista, mistä pidän. Kaikki oli niin ennakoitavaa ja siten toisaalta kotisohvatallitaktikoille kutkuttavaa. Jälkiviisastella voi aina miten vain, mutta kuten JJ Lehto sen Kyllöselle totesi, parhaimmillaan kisa elää ja siitä voi nauttia mukana.

MM-sarjan kiistaton paras kuljettaja, paras auto, paras kakkoskuski -yhdistelmä löytyi samasta pilttuusta. Verstappen lienee ihmisenä täysi mulkero, mistä mielestäni se kaikkein selkein osoitus kolarointi Hamiltonin kanssa brasiliassa Senna-mutkassa. Ei minkäänlaista kunnioitusta, minä minä minä ja ego, muisti on ainakin vuoden pituinen ja kylkeen tulee niin lujaa kuin vain tarvitsee. Tuota kisa-ajamista pidän itse romurallina, ja aika kunnioittamattomana. Sitä en itse arvosta, enkä haluaisi sitä katsoa formuloissakaan. Luonteeltaan saavat kuljettajat minun puolestani olla sellaisia kuin ovat. Tarpeeksi hankala tyyppi saa sen henkilökohtaisen palautteen aina, tavalla tai toisella. Radalla ratkaisee minulle vain sijoitukset.

Kakkossija maailmanmestaruuden suhteen ratkesi lopulta Ferrarille niin kuljettaja- kuin tiimipuolellakin. Minusta viimeinen kisa oli aika kuvaava koko kauden voimasuhteita ajatellen. Perez oli loppuun asti sympaattisesti ottamassa kakkossijaa, mutta jäi kierrosta-kahta vajaaksi. Mitään ei saanut ilmaiseksi tallikaveriltaan, mikä ei varmasti tunnu reilulta. Saa nähdä, miten tämä vaikuttaa ensi kauden ajoihin. Eiköhän asetelma ole Redbullin sisäisessä marssijärjestyksessä selvä, ja Perez tietää paikkansa. En usko että Checon kannattaa lähteä yrittämään olla tallin nopein kuljettaja, kuten esimerkiksi Bottas yritti olla mercedes-kausillaan. En näe että riittää mitenkään, vaikka yksittäisissä kisoissa voisi olla nopeampi oikeissa olosuhteissa kuin Verstappen. Paljon jäi tiimin sisälle jossiteltavaa kuitenkin harmonian suhteen.

Mercedeksen loppukausi oli nouseva, ja uskoisin tiimin sekä varsinkin kuljettajien saaneen kauden lopusta juuri sen oikean energian seuraavan kauteen. Panostaminen voittamiseen kauden aikana onnistui, ja oikeissa olosuhteissa Mercedes oli jopa nopein auto, kisavauhti selkeästi aika-ajonopeutta parempaa. Saa nähdä, miten ensi kaudella Russell-Hamilton -taistelu lähtee etenemään. Itse näen Hamiltonin pystyvän parempaan, ja myös sisuuntuneen tästä kaudesta. #StillWeRise kaikessa rasittavuudessaan.

Mercedes saattaisi tallina olla jopa mestaruudessa kiinni, jos RedBullin tuulitunneliaika-menetys vaikuttaa paljonkin tallin suorituskykyyn ja tallien voimasuhteet muutenkin tasoittuvat. Kuljettajana Verstappen pystynee voittamaan tasaväkisen asetelman kuitenkin taktisesti kykenevän tiimin tukemana. Ferrari ei tule koskaan voittamaan merkittäviä pokaaleja niin kauan kuin italialaiset ovat tallin päättävillä paikoilla, tämä on totuus samaan tapaan formuloissa kuten aurinko nousee aina aamuisin ja meri lyö vettä rantaan.

Suomalaisittain kausi oli aluksi innostava, lopulta tullut tunne että onkohan Bottaksen eväät syöty formuloissa jo tuon aiemmin mainitun Vale 2.0 epäonnistumisen aikoihin? Toisaalta, kuten tässä kauden aikana olen kirjoittanut, on Bottaksen kisaaminen aina ollut todennäköisyyksien maksimointia ja kisavauhdin huomioimista ruutulipulle asti. Kisat joko tulevat Bottaksen luo tai sitten ne menevät ohi, näyttävyys on kaukana tästä ja samaan tapaan kuin Ferrari itse on sössiä mahdollisuutensa, myös Bottas häviää tiukat ohituskamppailut ja häviää ensimmäisillä kierroksilla sijoituksia. Olkoonkin että tällä kaudella kyseessä oli lähinnä tekniset ongelmat starteissa, ei pelkästään Bottaksen oma varovaisuus.

Suomalaisittain lähimpänä menestystä on välillä formuloissa ollut kuntovalmentajien kaarti. Vettelin taustajoukoissa on uskottu suomalaiseen omavalmentamiseen, ja Vettelin lopettaminen päättää aika ison osan suomalaista formulahistoriaa. Sain itse aikanaan nauttia kyseisen kuljettajan mutkattomasta hyväntuulisuudesta keski-suomalaisella harjoituskeskuksella, miten ystävällinen ja toisaalta päättäväinen ihminen. Suomalainen omavalmentamisen kulttuuri oli toisaalta myös Aki Hintsan tekemän työn seurausta. Pikku hiljaa yksilökeskeisten formuloidenkin "tarinat" aina yksi kerrallaan päättyvät. Olen kyllä vähän huolissani miten suomalaiset formulalupaukset ovat tällä hetkellä etenemässä urillaan. Taposen sijoitus Ferrarin organisaatioon lämmitti erityisen paljon mieltäni.

Ensi kauden isojen tarinoiden osalta oikeastaan sanoinkin sen kaikista herkullisimman, eli kärkitallien voimasuhteet. Sääntömuutokset tälle kaudelle olivat menestys, koska se mahdollisti jonkin verran parempaa kilvanajoa. DRS-alueet olivat joillakin radoilla liian paljon kisaan vaikuttavia, joillain radoilla puolestaan ajeltiin DRS-junissa. Minusta tämä jälkimmäinen vain on formuloita, ja pikemminkin pitäisi pohtia millaisilla radoilla kisoja oikein ajetaan. Liian kapeat hitaat radat eivät oikein mahdollista kisaamista kuivissa olosuhteissa.

Pienempien tarinoiden osalta täytyy muistaa, miten se pienikin tarina kuitenkin vaikuttaa lopulta kaikkeen. Viimeisessä kisassa odotin lähes yhtä paljon kuin kuljettajien p2 ratkeamista, myös sitä ajaako Nicolas "Goatifi" Latifi viimeisessäkin kisassaan seinään. Ja niinhän siinä kävi (tosin ilman omaa syytä). Ensi kauden suhteen jään kyllä henkilökohtaisesti omalla tavallani kaipaamaan tätä jännitysmomenttia kisoista, sekä myös sitä milloin Schumacher tai Stroll tekee jotakin todella typerää. Useampi formuloiden "jännämies" kuitenkin jatkaa ensi kaudellakin, joten kyllä kotisohvilla jännitettävää riittää!

Vakavammin ottaen ensi kauden tallien kuljettaja-asetelmien pohtiminen jää kyllä sinne kauden alkuun asti. Mukavaa talvikautta kaikille jatkoajan formulakirjoittajille, tämä oli aika hyvä kausi tälläkin foorumilla kun suurin trollailu ja provoilu jäi kokonaan pois. Kiitos kaikille 2022 osalta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bottaksesta jonkin verran kirjoiteltu, totta että loppukausi meni huonommin, mutta taisi myös auto olla heikompi loppukaudesta. Voitti kuitenkin "keskikastin mestaruuden" tuolla 10 sijalla. Eli en nyt liikaa vielä huolehtisi uran jatkosta.
 
@-pasi- ehkä liioittelin kun kirjoitin niin negatiivisesti, että onkohan Bottaksen eväät jo syöty. Vastaushan on aika ilmiselvä, että kyllä ne Bottaksen taidot ja niiden rajat on nähty, ja kun Bottas oli tälläkin kaudella tiimilleen arvokas kuljettaja, niin jatkossakin tallien kannattaa Bottaksen nähdyistä taidoista edelleen maksaa. Alfa Romeolle Bottas oli tällä kaudella 12 miljoonan syyn arvoinen, kun alkukaudesta käytännössä yksin toi lähes kaikki pisteet tallilleen.

Tässä muuten tallien kuljettajien palkat kauden alussa total-motorsports piste comin sivustolta lainattuna. Pakko vähän arvuutella, onkohan kuinka oikean mukainen lista. Leclercin palkka 10,5 miljoonaa? Toisaalta kyllähän formuloissa on aina maksettu vanhoista näytöistä. Maksukuskeillakin on tässä vuosipalkka ilmoitettuna…

Palkat 2022 (total motorsports . comin mukaan) :
DriverSalaryContract DurationTeam
1.Lewis Hamilton €35 million2023Mercedes
2. Max Verstappen€35 million2028Red Bull
3.Lando Norris€24 million2025McLaren
4.Fernando Alonso€17.5 million2022Alpine
5.Daniel Ricciardo €13 million2022+*McLaren
6.Sebastian Vettel€13 million2023+*Aston Martin
7.Carlos Sainz€11 million2024Ferrari
8.Charles Leclerc€10.5 million 2024Ferrari
9.Valtteri Bottas€8.5 million2025Alfa Romeo
10.Lance Stroll€8.5 million Indefinite Aston Martin
11.Sergio Perez€7.0 million 2022Red Bull
12.George Russell€4.5 million 2023Mercedes
13. Esteban Ocon€4.5 million2024Alpine
14. Pierre Gasly €4.5 million 2023AlphaTauri
15. Alex Albon €1.75 million 2022+ (Red Bull)**Williams
16. Nicholas Latifi €850,0002022Williams
17. Mick Schumacher €850,0002022+ (Ferrari)**Haas
18. Nikita Mazepin €850,0002022Haas
19. Guanyu Zhou€850,0002022Alfa Romeo
20. Yuki Tsunoda €650,0002022+*AlphaTauri
* + indicates the option to extend.
**Indicates that the driver is under contract with another team
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Pakko vähän arvuutella, onkohan kuinka oikean mukainen lista. Leclercin palkka 10,5 miljoonaa?
Leclerc teki 2019 viisivuotisen sopimuksen. Summa lie siis suht lähellä totuutta ottaen huomioon miehen hyvät mutta toisaalta lyhytaikaiset näytöt tekohetkellä.

Strollille isi kyllä maksaa kivaa viikkorahaa. Ricciardon panoksen olisi varmasti saanut paljon edullisemmin - tosin sitä ei voitu sopimusta sorvatessa tietää.

Sentään jokainen tienaa yli 500 000 euroa, Manorin Roberto Merhihän nousi meemiksi hänen vuosipalkkansa oltua 50 000 euroa. Rahamiesten laji...
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Norriksen palkka kertoo mielestäni siitä, että kysyntää olisi muuallakin. McLarenin piti iskeä kunnolla rahaa tiskiin, että ei lähtenyt muihin maisemiin.

Toki on kova kuljettaja, sekä tulevaisuuden nimi, mutta silti tuo nykypalkka on yläkanttiin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Norriksen palkka kertoo mielestäni siitä, että kysyntää olisi muuallakin. McLarenin piti iskeä kunnolla rahaa tiskiin, että ei lähtenyt muihin maisemiin.

Toki on kova kuljettaja, sekä tulevaisuuden nimi, mutta silti tuo nykypalkka on yläkanttiin.

Jep, Norrikselle kyllä maksetaan potentiaalista, vaikka toki sitä potentiaalia onkin. Strollin palkka ihan huumoria, mutta isihän sen maksaa.

On nuo kyllä järjettömiä summia, ei pääse nälkä yllättämään.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Maksukuskeillakin on tässä vuosipalkka ilmoitettuna…

Kyllähän maksukuskeille itselleen jää tietysti pieniä rahoja ajamisestaan ykkösissä. Tallin sponsorisopimuksissa on vain ehtoja "Maksamme 30 miljoonaa euroa vuodessa, kunhan Nicholas Latifi ajaa tallin toista autoa"
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Ihan mielenkiinnosta kysyn mikä mahtaa olla tilanne jos Max vetää tässä 7 mestaruutta putkeen tai joku kausi sattuu muutama poksahdus liikaa ja tyyliin Leclerc tasaisella 2-3 sijoituksilla ottaa yhden vahinko mestaruuden niin onko Max sen jälkeen goat keskustelussa
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tossahan voi tosiaan hyvin olla sauma sille, että Bottas saisi vielä yhden kauden jatkon nykysopparinsa jälkeen ennen Audin mukaantuloa. Silloin varmaan halutaan tosiaan huippukuski (tai tuleva sellainen) autoon ja kuskit menevät joka tapauksessa uusiksi.
Jos Bottaksen taso ei yhtäkkiä romahda, niin kuvittelisin, että Audillakin saattaisi olla halukkuutta pitää Bottas 1-2 kauden verran, ellei ole tarjolla toista kokenutta kuskia, joka olisi muutoin parempi vaihtoehto. Se lienee selvää, että Audi ei halua kahden keltanokan kanssa lähteä liikkeelle, vaan toisen kuskin on oltava kokenut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos Bottaksen taso ei yhtäkkiä romahda, niin kuvittelisin, että Audillakin saattaisi olla halukkuutta pitää Bottas 1-2 kauden verran, ellei ole tarjolla toista kokenutta kuskia, joka olisi muutoin parempi vaihtoehto. Se lienee selvää, että Audi ei halua kahden keltanokan kanssa lähteä liikkeelle, vaan toisen kuskin on oltava kokenut.

Joo ja jos Audilla ei ole Bottakseen mielenkiintoa niin esimerkiksi Williamsilla saattaisi. Alonson lopetus varmaan 2 kauden päästä myös vapauttaa tallipaikkoja niin että jokin sopimus löytyy jos vauhti ei ihan kokonaan katoa.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Maxille sanottiin vasta viimeisellä kierroksella, että Perez tulee päästää ohi ja tämä tapahtui viimeisessä mutkassa.
Tuossa sanotaan että radan kuudennessa mutkassa viestejä vaihdeltiin Maxin kanssa. Interlagosissa on 15 mutkaa, joten F1-kuljettajan keskivertoa paremmalla reaktiokyvyllä Max olisi kyllä halutessaan vaihtanut paikkoja.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joo ja jos Audilla ei ole Bottakseen mielenkiintoa niin esimerkiksi Williamsilla saattaisi. Alonson lopetus varmaan 2 kauden päästä myös vapauttaa tallipaikkoja niin että jokin sopimus löytyy jos vauhti ei ihan kokonaan katoa.

Toisaalta tuossa vaiheessa on taas puskenut nuoria kuskeja varmaan jonkun verran esiin ja jotkut "vanhasta kaartista" on pakotettu lopettamaan vaikka jatkohaluja olisikin ollut (sitten toki sanotaan julkisesti, että lopettamispäätös oli oma). Perez, Bottas, Magnussen ja tietysti Hulk ovat ainakin tätä joukkoa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Jos McLaren ei ole vuoteen 2026 mennessä mennyt erityisesti eteenpäin, eikä paremmista talleista ole auennut paikkaa, voisi Norrisin kuvitella tähyilevän vaikka Audin suuntaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alfa Romeolla oli mielenkiintoinen taktiikka kauden viimeisessä kisassa: blokata Aston Martineja, jotteivat saa pisteitä ja täten jäisivät Alfan taakse valmistajien pisteissä.

 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jos McLaren ei ole vuoteen 2026 mennessä mennyt erityisesti eteenpäin, eikä paremmista talleista ole auennut paikkaa, voisi Norrisin kuvitella tähyilevän vaikka Audin suuntaan.

Ongelma vain on siinä ettei tuo Audin mukaantulo välttämättä heti nosta Hinwillin tiimiä kärkeen, onko Norriksella haluja odottaa vielä pari-kolme(mahdollisesti enemmän) vuotta taas sitä että tiimi rakentuu? Noin pitkälle tulevaisuuteen on muutenkin hankala ennustaa, Hamilton ja Alonso poistuvat radoilta oletettavasti ennen tuota moottoriuudistusta. Lisäksi kysymysmerkki on löytääkö Porsche tulemiselleen jonkun uuden tien, nyt kun Red Bull jäikin haaveeksi?
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ongelma vain on siinä ettei tuo Audin mukaantulo välttämättä heti nosta Hinwillin tiimiä kärkeen, onko Norriksella haluja odottaa vielä pari-kolme(mahdollisesti enemmän) vuotta taas sitä että tiimi rakentuu? Noin pitkälle tulevaisuuteen on muutenkin hankala ennustaa, Hamilton ja Alonso poistuvat radoilta oletettavasti ennen tuota moottoriuudistusta. Lisäksi kysymysmerkki on löytääkö Porsche tulemiselleen jonkun uuden tien, nyt kun Red Bull jäikin haaveeksi?
Hyviä kysymyksiä. Vaikka 2026 moottoriuudistus on tulossa, vaikuttaa Audin vetovoimaan myös Alfan/Sauberin pärjääminen edeltävillä kausilla. Jos vauhti on luokkaa tämä kausi, voi Norriksen tasoista kuljettajaa olla vaikea houkutella ajelemaan, vaikka tallilla isompi budjetti jatkossa olisikin.

Ylipäätään 2026 on vielä hyvin kaukana tulevaisuudessa. Edellisellä sivulla @sporttipappa linkitti listauksen tämän hetkiseen sopimustilanteeseen, ja ainoastaan Verstappenilla on voimassa oleva sopimus kaudelle 2026. Paljon ehtii siis vielä tapahtua niin kuski- kuin tallimarkkinoillakin ennen tuota.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils




Näinpä. Olisin ihmetellyt suuresti jos Binotto olisi saanut toimessaan jatkaa. Hanaa-podcastissa toinen herroista oli sitä mieltä, että Binotton aikana tallin kehityskäyrä on ollut ylöspäin ja näin ollen olisi ollut perusteltua jatkaa hänen komennossaan. Varmasti näin voi tiettyjä käyriä katsottaessa ollakin.

Olen eri koulukuntaa, Ferrari ei tarvitse kehitysjohtajaa vaan tiimipäällikön, jonka tavoite on voittaa mestaruus. Binotto olisi ollut tähän hommaan täysin väärä mies.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös