Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 220 070
  • 1 682

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Latifin ja Williamsin tiet eroavat kauden päätteeksi

Odotetusti Nicholas Latifin sopimus ei jatku enää Williamsilla kauden päätteeksi. Eiköhän samalla myös Latifin F1-ura ollut siinä. Ei ole kolmen kauden aikana saanut oikein mitään muuta aikaiseksi kuin viime kauden mestaruustaistelun huipennuksen alkukatalyyttina toimiminen. Auto ei ole ollut hyvä, mutta De Vriesin aiheuttama kyykytys Monzassa osoitti erittäin hyvin missä mennään.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Latifin ja Williamsin tiet eroavat kauden päätteeksi

Odotetusti Nicholas Latifin sopimus ei jatku enää Williamsilla kauden päätteeksi. Eiköhän samalla myös Latifin F1-ura ollut siinä. Ei ole kolmen kauden aikana saanut oikein mitään muuta aikaiseksi kuin viime kauden mestaruustaistelun huipennuksen alkukatalyyttina toimiminen. Auto ei ole ollut hyvä, mutta De Vriesin aiheuttama kyykytys Monzassa osoitti erittäin hyvin missä mennään.

Joo ei ollut yllätys. Albon napannut ne pisteet mitkä on ollut otettavissa. Kirsikkana kakun päällä de Vriesin loistava suoritus Monzassa. Toivottavasti de Vries saa paikan ensi kaudelle ja uskon kyllä. Ja eiköhän se ole Williamsilla.

Williams on kyllä muutenkin ottanut askeleita eteenpäin. Vaikka onkin tällä hetkellä sarjan heikoin, niin kyllä siellä on otettu steppejä eteenpäin. Albonin otteet sen kertoo ja etenkin se, että de Vries veti noin hyvin. Pikku hiljaa lisää askelia ja hyvät kuskit molempiin autoihin, niin kyllä se siitä. Mitään kovin suurta kahden vuoden aikana tuskin voi Williamsilta odottaa. Mutta hiljaa hyvä tulee.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Joo ei ollut yllätys. Albon napannut ne pisteet mitkä on ollut otettavissa. Kirsikkana kakun päällä de Vriesin loistava suoritus Monzassa. Toivottavasti de Vries saa paikan ensi kaudelle ja uskon kyllä. Ja eiköhän se ole Williamsilla.

Williams on kyllä muutenkin ottanut askeleita eteenpäin. Vaikka onkin tällä hetkellä sarjan heikoin, niin kyllä siellä on otettu steppejä eteenpäin. Albonin otteet sen kertoo ja etenkin se, että de Vries veti noin hyvin. Pikku hiljaa lisää askelia ja hyvät kuskit molempiin autoihin, niin kyllä se siitä. Mitään kovin suurta kahden vuoden aikana tuskin voi Williamsilta odottaa. Mutta hiljaa hyvä tulee.

Lisäksi Williams ei ole enää mitenkään riippuvainen pappa-Latifin rahoista, joten tämä liike ei ollut yllätys. Williams on toki perässä tallin infrastruktuurissa, asia minkä tallipäällikkö Jost Capito jo myönsi omassa "Beyond The Grid"-jaksossaan. Se onkin sitten eri asia löytääkö talli rahaa saadakseen infransa sille tasolle että palaisi edes keskikastiin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Williams on kyllä muutenkin ottanut askeleita eteenpäin. Vaikka onkin tällä hetkellä sarjan heikoin, niin kyllä siellä on otettu steppejä eteenpäin.
Monzassa kuitenkin Williams oli analyyseissa (kisa)vauhdissa edellä Haasia, Alfa Romeota ja Aston Martinia.

Muutenkin Haas ja Alfa Romeo ruvennut jäämään noissa simuloiduissa kisa-ajoissa Williamsin taakse. Toki WIlliamsilla Latifi vaikeuttaa tilannetta.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Haasilla, Alfalla ja Astonillakin on tosin edelleen paremmat aeropaketit autoissaan kuin Williamsilla. Albon on kyllä hienosti ottanut maksimit irti tuosta autosta ja de Vriesin suorittaminenkin kertoo, ettei aivan sysipaska tuo tämän kauden Williams ole. Melkein voisi sanoa, että Latifin suorittaminen on saanut auton näyttämään huonommalta mitä se oikeasti on.

Ja ei nyt varsinaisesti liity tähän kauteen, mutta tuli vastaan huhu, jossa Kolumbiaan oltaisiin viemässä F1-kisaa. Kisa tunnettaisiin nimellä Karibian GP, joka pidettäisiin Barranquillan kaupungissa ja olisi ilmeisesti ainakin osittain katurata. 2024 tai 2025 ehtisivät kisakalenteriin.

Herää kysymys, että näinköhän siellä olisi sitten ensi vuoden jälkeen Span vuoro hyvästellä F1-kisat.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Herää kysymys, että näinköhän siellä olisi sitten ensi vuoden jälkeen Span vuoro hyvästellä F1-kisat.
Eikö sinne juuri laitettu taas aika iso kasa rahaa radan paranteluun? En jaksa uskoa, että Spa lopulta mihinkään väistyy. Ei sen ainakaan tarvitse tehdä tilaa muille kisoille, se on selvää.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Eikö sinne juuri laitettu taas aika iso kasa rahaa radan paranteluun? En jaksa uskoa, että Spa lopulta mihinkään väistyy. Ei sen ainakaan tarvitse tehdä tilaa muille kisoille, se on selvää.
Niin, täytyy muistaa että tämän vuoden kisaan asti heillä ei ollut vielä sopparia F1:n kanssa ensi vuodesta. Aika moni muu rata/kisa on sitoutunut useaksi vuodeksi, mutta Span soppari kattaa enää pelkästään ensi vuoden.

Eihän kukaan tuon radan poistumista toivo, mutta jos tuolta vielä Kolumbiat, Etelä-Afrikan Kyalamit ja ties mitkä pomppaavat kalenteriin, niin kovin pitkää tulevaisuutta ei voi Spalle ennustaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, täytyy muistaa että tämän vuoden kisaan asti heillä ei ollut vielä sopparia F1:n kanssa ensi vuodesta. Aika moni muu rata/kisa on sitoutunut useaksi vuodeksi, mutta Span soppari kattaa enää pelkästään ensi vuoden.

Eihän kukaan tuon radan poistumista toivo, mutta jos tuolta vielä Kolumbiat, Etelä-Afrikan Kyalamit ja ties mitkä pomppaavat kalenteriin, niin kovin pitkää tulevaisuutta ei voi Spalle ennustaa.
Aika selkeästi on mielestäni ilmaistu, että F1:n johtopuolella ymmärretään Span arvo ja kiinnostavuus. Se ei todellakaan väisty muiden tieltä, jos jatkaminen on taloudellisesti mahdollista. Kun ottaa huomioon, että rataan panostetaan edelleen suuria summia rahaa, niin en lopulta jaksa uskoa, että taloudelliset asiat nousevat esteeksi.

F1 on myös ilmaissut halunsa kasvattaa kisojen vuosittaista määrää, kuten on jo tehtykin. Toki rajattomasti tätä ei voi tehdä, mutta en millään usko, että Spa olisi tuon takia vaarassa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Aika selkeästi on mielestäni ilmaistu, että F1:n johtopuolella ymmärretään Span arvo ja kiinnostavuus. Se ei todellakaan väisty muiden tieltä, jos jatkaminen on taloudellisesti mahdollista. Kun ottaa huomioon, että rataan panostetaan edelleen suuria summia rahaa, niin en lopulta jaksa uskoa, että taloudelliset asiat nousevat esteeksi.
Siis joo, tuo infraan panostaminen on yksi suurista syistä, miksi Spa sai todennäköisesti jatkoa vielä. Se vaan, että Domenicalin lausunnot ovat vähän muuttuneet tässä puolen vuoden sisällä, kun keväällä sanoi ettei Euroopan kisoja uhrata muiden tieltä ja ennen Span kisaa sanoikin jo, ettei Euroopan kisat ole "turvassa". Kohdisti tosin tuolloin suurimmat kritiikkinsä Monzaa kohtaan.

Noh, ensi vuoden aikana ollaan viisaampia mikä on Span kohtalo. Eipä näköjään Monzankaan asema ole mitenkään kiveenhakattu nyt kun aloin ottamaan asioista enemmän selvää.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Omanlaista mielenkiintoa uudet radat aina tuo, jos
a) eivät sijaitse roistovaltioissa
b) mikään hyvä rata ei poistu kalenterista tieltä

Spa ollut yleisön silmissä mukava kisa kun ohituksia tulee runsaasti, ongelmana taitaa vain olla raha, jota maksetaan muualla enemmän. Kilvanajon puolesta Monaco voisi kalenterista poistua vaikka samantien, mutta tuo pitää sisällään niin paljon perinteitä ja vanhan liiton glamouria, että taitaa pysyä kalenterissa vaikkei kisassa nähtäisi yhtäkään ohitusta.

Suurena tekijänä toki vielä ilmastoasiat. Maailman sahaaminen ristiinrastiin on melko hankala kombinaatio hiilineutraaliuden kanssa. Tuolta kantilta katsottuna olisi järkevintä käydä kisat maantieteellisesti, esim aloittaa Amerikasta, ja edetä Euroopan kautta Aasiaan kauden mittaan. Tässäkin taitaa vain raha määrittää liian paljon, Lähi-Idässä taidetaan latoa aika isoja käteispinoja, että kauden avaus ja lopetus ajetaan siellä?
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Suurena tekijänä toki vielä ilmastoasiat. Maailman sahaaminen ristiinrastiin on melko hankala kombinaatio hiilineutraaliuden kanssa. Tuolta kantilta katsottuna olisi järkevintä käydä kisat maantieteellisesti, esim aloittaa Amerikasta, ja edetä Euroopan kautta Aasiaan kauden mittaan. Tässäkin taitaa vain raha määrittää liian paljon, Lähi-Idässä taidetaan latoa aika isoja käteispinoja, että kauden avaus ja lopetus ajetaan siellä?
Joo Abu Dhabilla taisi olla alun alkaen 10v sopimus, että saavat pitää tuon päätöskisan itsellään. Noh, nythän rataa sentään vähän muutettiin ajettavammaksi, mutta silti ihan vitun muovinen mesta.

Tekemistä vielä kyllä riittää, että saadaan kalenterin siirtymistä mahdollisimman ekologinen. Ilmeisesti viimeinen sana on aina kisajärjestäjillä, sieltähän se raha tulee. Eikä eri kisojen järjestäjillä ole mitään velvollisuuksia sopia fiksua ratkaisua keskenään. Ja niin kauan kun oma kisa on aina loppuunmyyty, miksi lähteä turhaan säätämään sen enempää.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ross ''pomo'' Brawn jää eläkkeelle, jotta olisi aikaa omille lapsille, jotka voivat olla jo viisikymppisiä !

***
Ross Brawn jättää F1-sarjan taakseen. Hän kertoi asiasta tiistaina.

67-vuotias Brawn muistetaan parhaiten Ferrarilta, missä hän toimi Michael Schumacherin dominoinnin vuosina.

Ferrarin ja Mercedes-vuosien jälkeen Brawn piti taukoa F1-sarjasta, kunnes palasi sarjaan 2017.

Brawnin titteli on ollut F1-sarjan urheilujohtaja. Nyt on aika kuitenkin antaa aikaa perheelle.

- Pandemian ja sodan aikana kenellekään ei ole helppoa. Siksi jättäydyn syrjään formula ykkösistä, Brawn sanoi.

- Tietotaitoni on edelleen käytettävissä, mutta ei enää päivittäin. On aika antaa aikaa lapsilleni ja lapsenlapsille, Brawn kertoi.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Red Bullilta kyllä aikamoista perseilyä, kun Maxia eka käskettiin lopettamaan kierros, kun Gasly oli liian lähellä ja seuraavalla kierroksella sitten sen takia, että bensa lopussa. Harvemmin tulee RB:ltä tuollaisia virheitä. Toisaalta voi olla ihan hyvä kisan kannalta.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Pitikö tänä viikonloppuna olla se Mersun hauiksen näyttö ? Aika löysää kyllä oli. Ensi kaudelle ei odotettavissa muutosta asetelmiin.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Pitikö tänä viikonloppuna olla se Mersun hauiksen näyttö ? Aika löysää kyllä oli. Ensi kaudelle ei odotettavissa muutosta asetelmiin.
Millonkohan viimeksi Hamilton tehnyt samassa kisassa noin montaa helppoa virhettä? Siihen ekaan virheeseen asti oli vielä täysin podium-vauhdissa mukana.

Ja toi Russel kyllä kanssa. Huhhuh. Joka kerta kun avaa suunsa tiimiradioon niin melkeen itken verta. Joka kerta on paljon asiaa muista ja sitten itse tekee ihan päättömiä syöksyjä, tilanteessa missä yritti Bottaksen ohi. Todella raskas ja raivostuttava tyyppi.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Russell on tuonut kyllä täysin uuden tason tuohon kitinäkaartiin. Ongelma on vain siinä, että kaveri on itse syyllinen suurimpaan osaan niistä tilanteista, joista kitinää syntyy.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Fian tiedote Perezin toilailuista on kuin skitsofrenian rajamailta.
 

Liitteet

  • FIA.png
    FIA.png
    10,5 KB · kertaa luettu: 220

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hyppäsin lähetykseen mukaan klo 15, joten kysynkin että oliko sääolot oikeasti niin huonoja, että starttia oli pakko siirtää reilu tunnilla eteenpäin? Kuitenkin kaikki starttasi intereillä kisaan, niin voisi kuvitella että sadekumeilla olisi voitu lähteä liikkeelle jo aiemmin. Vai oliko pelko että isompaakin romurallia olisi luvassa?

Yllättävän paljon virheitä nähtiin myös kovilta nimiltä. Maxilta jotenkin heikon lähdön jälkeen pystyi odottamaankin että tulee apinanraivolla ja varsinkin slicksien vaihdon jälkeen saattaa ajaa pitkäksi, mutta Hamilton kyllä yllätti parillakin helpolla virheellä.

Sainzille voisi jonkun kunniamaininnan antaa. Ilman safety careja olisi varmasti jäänyt tallikaverista yli minuutin päähän, mutta silti podium. Mclarenille ja Aston Martinille jackpot, toki tätä avitti Maxin ja Lewisin virheet ja Alpinen tekniikka.

Valtterilla oli paikka ottaa se piste, kun edellä ajoi Gasly hitaalla alphataurilla, mutta kun ei niin ei. Softeilla ei saanut mediumeihin verrattuna oikein mitään aikaan, ja ilmeisesti lopussa loppui renkaat alta. Ei tainnut Valelle jäädä tästäkään viikonlopusta yhden yhtä kilpailutilanneohitusta taskuun?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Hyppäsin lähetykseen mukaan klo 15, joten kysynkin että oliko sääolot oikeasti niin huonoja, että starttia oli pakko siirtää reilu tunnilla eteenpäin? Kuitenkin kaikki starttasi intereillä kisaan, niin voisi kuvitella että sadekumeilla olisi voitu lähteä liikkeelle jo aiemmin. Vai oliko pelko että isompaakin romurallia olisi luvassa?

Säännöissä kaiketi pykälä, että varikko avataan 40 minuuttia ennen starttia ja siitä täytyi pitää kiinni. Siinä vaiheessa kun olisi ollut normaaliaika tehdä se (eli Suomen aikaa klo 14.20) rata vaikutti vielä ajokelvottomalta.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sellainen Singaporen kisa eilen. Kyllähän siinä aika hyvin tapahtui, autoja leipoi ja muutama ajoi jorpakkoon. Hamilton ja Verstappenkin todistivat olevansa kuolevaisia tehdessään heille harvinaisia virheitä. Varsinaisia ohituksia ei kyllä juuri nähty, mikä nyt johtuu ihan puhtaasti radan luonteesta. Lisäksi Singaporen GP on aina helvetin pitkä, tuosta kahden tunnin rajasta ei olla kaukana vaikka ajettaisiin kuivalla ilman turva-autoa, joten tuo pituus ja lähes vääjäämättömät turva-autojaksot kyllä tuovat noita tylsiäkin hetkiä.

Tallien puolella McLarenille ja Aston Martinille kyllä jackpot, taktiikka onnistui turva-autojakson avittamana ja molemmat ottivat hyvät pisteet. Ricciardo taas jäi sitten Norriksesta puoli minuuttia vaikka ajoivat peräkkäisillä sijoilla, mutta paperilla viides sija aika hyvä. Strollin kuudes sija oli taas ensimmäinen suoritus varmaan Turkin paalupaikan jälkeen häneltä minkä tulen muistamaan, ihan uskomattoman kädenlämpöistä suorittamista ollut häneltä pitkään. Alpinelle taas kyllä ihan katastrofi kun molemmat autot leipoivat ja McLaren livahti ohitse valmistajien pisteissä. Eikä ollut ihan ensimmäinen kerta tällä kaudella kun Alonso menettää hyvät pinnat ilman omaa syytä.

Russelliin otan vielä kiinni että nyt näki että kaverilla on hirveästi tekemistä tuossa rengas rengasta vastaan kisaamisessa. Radiokitinä nyt on ihan oma lukunsa mutta kyllä tuo taas aikamoista koheltamista oli ajollisesti. Paljonhan noita tämän kauden podiumeita ja hyviä sijoituksia on tullut sen myötä kun on ajellut yksikseen ja kavereita on sitten pudonnut edeltä pois. Helvetin hyvän kauden on siis ajanut en sitä kiistä mutta tuossa muita vastaan kisaamisessa on vielä paljon tekemistä ja oppimista.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Varsinaisia ohituksia ei kyllä juuri nähty, mikä nyt johtuu ihan puhtaasti radan luonteesta. Lisäksi Singaporen GP on aina helvetin pitkä, tuosta kahden tunnin rajasta ei olla kaukana vaikka ajettaisiin kuivalla ilman turva-autoa, joten tuo pituus ja lähes vääjäämättömät turva-autojaksot kyllä tuovat noita tylsiäkin hetkiä.
Kyllä siinä alussa Verstappen teki muutaman aika näyttävän ohituksen. Erityisesti Tsunodan (vai Gaslyn?) ohitus siinä kapean sillan kohdalla oli varsinkin todella tyylikäs ja rohkea. Toki auton ylivertaisuus auttoi näissä + yleisesti taitava kuski sateella, mutta eipä tuolla muuten kukaan oikein edes uskaltanut ohitella. Varsinkin sen jälkeen, kun kuiva linja alkoi muodostua.


Taisin joskus aiemmin tänne jo veikata, että Hamilton ajaa 45v asti. Ja tämä nyt vahvistaa tätä veikkausta entisestään. Kuulemma edelleen elämänsä kunnossa, gridin isoin tiimi ja selkeä ykköskuskin asema, ei lapsia kotona, edelleen ennätyksellinen kahdeksas mestaruus edelleen hakusessa, joten miksi lopettaisi? Kyllähän tämä ihan järkeen käy.

Mahtaa kyllä Mersun junnukuskeja harmittaa, koska tuskin Russel tuolta myöskään mihinkään heivataan. Vaikka kuinka inisee radioon. Realistista ajopaikkaa ei ole luvassa siis ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen. Tosin eipä siellä ole edes junnuluokissa (F2&F3) oman ymmärryksen mukaan edes putkessa tulossa ketään oikeasti potentiaalista kuskia. Joten eipä tässä nyt kenenkään mieltä pahoiteta, ainakaan pahasti. Mutta pitkä on tie, jos joku meinaa hopeanuolen rattiin joskus lähivuosina päästä.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Kyllä siinä alussa Verstappen teki muutaman aika näyttävän ohituksen. Erityisesti Tsunodan (vai Gaslyn?) ohitus siinä kapean sillan kohdalla oli varsinkin todella tyylikäs ja rohkea. Toki auton ylivertaisuus auttoi näissä + yleisesti taitava kuski sateella, mutta eipä tuolla muuten kukaan oikein edes uskaltanut ohitella. Varsinkin sen jälkeen, kun kuiva linja alkoi muodostua.


Taisin joskus aiemmin tänne jo veikata, että Hamilton ajaa 45v asti. Ja tämä nyt vahvistaa tätä veikkausta entisestään. Kuulemma edelleen elämänsä kunnossa, gridin isoin tiimi ja selkeä ykköskuskin asema, ei lapsia kotona, edelleen ennätyksellinen kahdeksas mestaruus edelleen hakusessa, joten miksi lopettaisi? Kyllähän tämä ihan järkeen käy.

Mahtaa kyllä Mersun junnukuskeja harmittaa, koska tuskin Russel tuolta myöskään mihinkään heivataan. Vaikka kuinka inisee radioon. Realistista ajopaikkaa ei ole luvassa siis ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen. Tosin eipä siellä ole edes junnuluokissa (F2&F3) oman ymmärryksen mukaan edes putkessa tulossa ketään oikeasti potentiaalista kuskia. Joten eipä tässä nyt kenenkään mieltä pahoiteta, ainakaan pahasti. Mutta pitkä on tie, jos joku meinaa hopeanuolen rattiin joskus lähivuosina päästä.
Ei Hamilton tosiaan missään muualla tule enää ajamaan. JOS mersun intressinä on pysyä F1:ssä vielä vuosia, niin en sitten tiedä, onko se välttämättä hyvä tulevaisuuden kannalta, että kaikkivoipana persoonana Lewis tallissa tulee eläkepäiviin saakka ajamaan, etenkin jos puhutaan vielä viidestä kaudesta.

On hyvinkin mahdollista, että ajelu taantuu Räikkösen kaltaiseen suorittamiseen, jossa voitto otetaan silloin tällöin, mutta mistään maailmanmestaruuksista ei voi kuin haaveilla. Ikä väkisinkin vaikuttaa, nykyään kun formulta näyttää enemmän ja enemmän olevan nuorten miesten laji. Tähän suuntaan myös F1 on myös tietoisesti toimintaansa ohjannut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös