Formula 1 -kausi 2022 – uusi aikakausi

  • 220 080
  • 1 682

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten se nyt ol sekunnin hitaampi? Sekka pois, niin lähes paaluaika?
Paaluun olisi tarvinnut yli 2 sekuntia nopeamman kierroksen, joka on aika paljon kun voimanlähde on sama, tosin antaako Ferrari asiakastallin nöyryyttää emotallia, ei välttämättä.

Kisasta tulee pitkä jos koneessa ei ole tehoja ja rata on melkeinpä pelkkää suoraa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Paaluun olisi tarvinnut yli 2 sekuntia nopeamman kierroksen, joka on aika paljon kun voimanlähde on sama, tosin antaako Ferrari asiakastallin nöyryyttää emotallia, ei välttämättä.

Kisasta tulee pitkä jos koneessa ei ole tehoja ja rata on melkeinpä pelkkää suoraa.
Ei ne tosiaankaan samaa konetta anna. Kisasta tulee kieltämättä pitkä, ei Alfa ole pitkään aikaan vakuuttanut muussa kuin tumpeloinnissa.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Aika herkästi heitettiin taas Ferrari Viasatin studiossa bussin alle. Ei se nyt niin räikeä virhe ollut pysähtyä VSC:n aikana, vaikkakin nopea vihreä lippu hieman haittasi maksimaalista hyötyä. Tuo ratkaisu on aina yleensä se looginen, kyllähän tuossakin Leclerc voitti noin 10s. Et jotenki siellä studiossa on valmiiksi päätetty antaa löylyä, vaikka tilanne olisi vähintäänkin 50/50.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Aika herkästi heitettiin taas Ferrari Viasatin studiossa bussin alle. Ei se nyt niin räikeä virhe ollut pysähtyä VSC:n aikana, vaikkakin nopea vihreä lippu hieman haittasi maksimaalista hyötyä. Tuo ratkaisu on aina yleensä se looginen, kyllähän tuossakin Leclerc voitti noin 10s. Et jotenki siellä studiossa on valmiiksi päätetty antaa löylyä, vaikka tilanne olisi vähintäänkin 50/50.

Minunkin mielestä se oli kaikkiaan ihan hyvä ratkaisu tällä kertaa. Verstappen olisi kuitenkin todennäköisesti noussut ohi jossain kohtaa niin ihan hyvä kokeilu.
 

Ralph

Jäsen
Et jotenki siellä studiossa on valmiiksi päätetty antaa löylyä, vaikka tilanne olisi vähintäänkin 50/50.
Ehkä studiossa, kuten myös selostuskopissa, oli valmiiksi asenne "katsotaan, miten Ferrari tänään mokaa" ja tuo oli sitten isoin ns. moka, minkä tekivät, joten siihen oli kiva tarttua.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Verstappen on kyllä ihan järjettömän kovassa iskussa. Ottaa aivan kaiken irti tuosta Red Bullista ja muilla ei ole mitään nokan koputtamista. Samanlaista meininkiä kuin Räikkönen 2005, sillä erotuksella että Maxilla kestää vehkeet vähän paremmin.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Ehkä studiossa, kuten myös selostuskopissa, oli valmiiksi asenne "katsotaan, miten Ferrari tänään mokaa" ja tuo oli sitten isoin ns. moka, minkä tekivät, joten siihen oli kiva tarttua.
Joo toi on aika osuva. Ja yleensä vielä jos Mersu tekee jotain vastaavaa, niin: "Kyllä tuossa tilanteessa pitää olla rohkea ja hereillä!"

Oli muuten jotenki helvetin tylsä kisa. Ja toi ero Top 3 talleista muihin kyllä masentava. Ei mitään mahdollisuutta muiden yltää podiumille ilman, että 4/6 kärkiautoa keskeyttää/joutuu ongelmiin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Verstappen on kyllä ihan järjettömän kovassa iskussa. Ottaa aivan kaiken irti tuosta Red Bullista ja muilla ei ole mitään nokan koputtamista. Samanlaista meininkiä kuin Räikkönen 2005, sillä erotuksella että Maxilla kestää vehkeet vähän paremmin.
Kai läheisempi verrokki on Vettel 2013 (vieläpä sikäli että Webber oli ihan yhtä kaukana kuin Perez nyt) tai Hamilton muutamalla kaudellaan, koska ei Kimi Alonsoa nyt mitenkään selvästi nopeampi ollut. Primessään kyllä ja kärsi paljon epäonnesta, mutta vastaavasti Alonson ei tarvinnut yrittää jokaista kisaa voittaa, koska MM-johto oli heti alkukaudesta niin suuri.

Alonso on muuten sikäli Verstappeniin liittyvä tapaus, että Max on enää yhden voiton päässä Alonsosta. Eli menee heittämällä edelle voittotilastossa. Vastahan se aloitti... Itselläni ei ole mitään Verstappenia vastaan, mutta saisi jotain haastetta olla. Ferrarin ei tarvitse edes säheltää mitään, koska vauhti ei vain riitä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minunkin mielestä se oli kaikkiaan ihan hyvä ratkaisu tällä kertaa. Verstappen olisi kuitenkin todennäköisesti noussut ohi jossain kohtaa niin ihan hyvä kokeilu.

Joo ja eihän tuo monessa sekunnista ollut kiini että olisi täyden hyödyn varikolla saanut. Jos ei olisi tullut sisään ja Verstappen tullut olisi silloinkin varmaan haukuttu Ferrarin taktiikka lyttyyn. Jotainhan tuossa oli tehtävä kun kisavauhti heikompaa.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Maxin parista viimekaudesta voi vetää hyvää verrokkia Vettelin 09-10-11 kausiin.
Best of the rest dominoivan mersumoottorilla ajavan britin takana -> Mestaruus Abu Dhabissa minimaalisella marginaalilla joka ei lopulta ollut edes omasta tekemisestä kiinni -> tyylipuhdasta dominointia.
Positiivista on se että jos historia jatkaa itsensä toistamista, saadaan 2023 tiukka kamppailu neljää tallia edustavien neljän kuskin välillä.

Toki se vaatisi että joku pääsee vauhdillisesti RB/Fezza/Mersu kantaan.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aika herkästi heitettiin taas Ferrari Viasatin studiossa bussin alle. Ei se nyt niin räikeä virhe ollut pysähtyä VSC:n aikana, vaikkakin nopea vihreä lippu hieman haittasi maksimaalista hyötyä. Tuo ratkaisu on aina yleensä se looginen, kyllähän tuossakin Leclerc voitti noin 10s. Et jotenki siellä studiossa on valmiiksi päätetty antaa löylyä, vaikka tilanne olisi vähintäänkin 50/50.
Verstappenille vielä Skyn mukaan sanottiin, että tekee toisin kuin Charles. Sitten sitä vasta olisikin itketty, kun Max olisi voittanut aikaa pysähtymällä VSC:n aikana. Aika varmasti siis väärin tehty tekivät kummin tahansa. Maxin ja RB:n kisavauhti oli vain niin kova, että olisi vaatinut ihmettä, että Ferrari olisi pystynyt taktikoimallakaan voittamaan.

Alkaa tosiaan vähän olla havaittavissa tiettyä ongelmien etsimistä Ferrarin toiminnassa. Mielestäni ihan onnistunut viikonloppu kuskeilta sekä tiimiltä. Vauhti kun ei riitä niin se ei riitä.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En nyt liikaa Ferraria nuijisi Leclercin aikaisesta pysähdyksestä. Varmasti oli tiedossa, että ajamalla tulee Max kuitenkin ohi eli ihan hyvä ajatus kokeilla jotain erilaista. Ainoa virhe omasta mielestä oli laittaa alle mediumit, kun tiedettiin että noilla ei maaliin asti ajella kuitenkaan. Toisaalta olisiko hardilla pärjännyt Maxin soft+medium komboa vastaan vauhdissa kuitenkaan? Varmasti kuitenkin oli tiedossa, että Red Bull + Max -yhdistelmä ei hirveästi renkaita kuluta, eli varmasti pysähtyvät vain kerran ilman turva-autoepisodeja.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viasatin porukalla tuntuu olevan vähän tuollaista anttimäkis-syndroomaa Ferrarin osalta, eli on päätetty haukkua joku jo etukäteen. Itse päinvastoin annan Ferrarille posia siitä että yrittivät vähän jotain erilaista, kun Red Bullin vauhtietu on sitä luokkaa että voittaakseen heidät on jotain vähän kokeiltava. Ei tuo nyt varmaan jälkikäteen paras mahdollinen taktiikka ollut mutta eipä Verstappen taaskaan oikein voitettavissa ollut.

Vähän uhkaa kyllä loppukausi jäädä pannukakuksi. Vielä kesätauolla fiilistelin että saataisiin 2019 tyylinen loppukausi, eli mestaruus on ratkennut mutta kolmen kärkitallin kuskit voittavat kisoja vuorotellen. Erikoinen kausi kyllä ollut, kun kolmen kisat jälkeen hätäisimmät miettivät että Leclerc menee menojaa, ja vielä Britannian GP:n viimeiseen turva-autoepisodiin asti itsekin pidin tätä erinomaisena mestaruustaisteluna mutta nyt ollaankin tilanteessa jossa 16 kisan jälkeen Verstappen on tasoissa Hamiltonin yhden kauden voittoennätyksen kanssa.

De Vriesin suoritukselle ehdotonta peukkua, en todellakaan valittaisi jos ajaisi toista Williamsia ensi kaudella. Itse äänestin tuohon aiemmin Logan Sargeantia mutta keskikesän hurja vire ei ihan pitänyt joten ei ehkä ihan vielä valmis ykkösiin. Bottaksella vastaavasti on hyvin hankala vaihe käynnissä, auto on toki aivan susi mutta eipä Valtterin omatkaan suoritukset ole häikäisseet. Nuo startit alkavat kyllä olla jo klassikko, jotenkin niitä sijoituksia vaan menettää joka ikinen kerta.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Nuo startit alkavat kyllä olla jo klassikko, jotenkin niitä sijoituksia vaan menettää joka ikinen kerta.
Itelle tulee noista mieleen muutaman vuoden takainen F1-peli (ehkä 2018?). Jos luistonesto oli päällä, niin ihan sama vaikka reaktio olisi joka kerta 0,1s, niin aina menetti sen 4-5 sijaa joka lähdössä.

Samaa settiä ollut VB77 koko kausi. Ei oo montaa kisaa, joissa olisi ekan kierroksen jälkeen voittanut sijoituksia. Tosin kyllähän myös Mersu-vuosina noita tusautuksia tuli, joten tuskin pelkän auton piikkiin nyt voi kaikkea laittaa.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
De Vriesin suoritukselle ehdotonta peukkua, en todellakaan valittaisi jos ajaisi toista Williamsia ensi kaudella. Itse äänestin tuohon aiemmin Logan Sargeantia mutta keskikesän hurja vire ei ihan pitänyt joten ei ehkä ihan vielä valmis ykkösiin. Bottaksella vastaavasti on hyvin hankala vaihe käynnissä, auto on toki aivan susi mutta eipä Valtterin omatkaan suoritukset ole häikäisseet. Nuo startit alkavat kyllä olla jo klassikko, jotenkin niitä sijoituksia vaan menettää joka ikinen kerta.
Tähän täytyy vielä kommentoida, että miehekäs suoritus oli kyllä De Vriesiltä. Mukava fiilis varmaan Latifilla, kun keltanokka hyppää auton rattiin suoraan mikrofonin varresta ja kylvettää perinpohjaisesti. Toisaalta eipä Laitifilla niin väliä vaikka kurvaisi ensimmäisen kierroksen jälkeen suoraan pilttuuseen.

Voihan Valtteri. Tuntuu että parissa viime kisassa on päässyt viivalta jo ihan ok liikkeelle, mutta ensimmäiseen mutkaan ajanut itsensä semmoiseen pussiin, että häviää sen 4-5 sijaa. En nyt sano että helppoa olisi ruudusta 15 selviytyä voittajana ensimmäisten mutkien sumpusta, mutta ethän sä nyt myöskään voi joka kerta ottaa noin paljoa tukkaan ensimmäisten kahden mutkan aikana. Nytkin olisi useiden keskeytysten myötä saattanut olla taas mahdollisuus jämäpisteeseen (vaikkei Alfa mikään raketti ollut tälläkään kertaa).
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän täytyy vielä kommentoida, että miehekäs suoritus oli kyllä De Vriesiltä. Mukava fiilis varmaan Latifilla, kun keltanokka hyppää auton rattiin suoraan mikrofonin varresta ja kylvettää perinpohjaisesti. Toisaalta eipä Laitifilla niin väliä vaikka kurvaisi ensimmäisen kierroksen jälkeen suoraan pilttuuseen.
De Vries viihtyikin kisan aikana useamman kierroksen top-10 -sijoilla kuin Latifi toistaiseksi yhteensä koko uransa aikana. Semmosta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ne tosiaankaan samaa konetta anna. Kisasta tulee kieltämättä pitkä, ei Alfa ole pitkään aikaan vakuuttanut muussa kuin tumpeloinnissa.
Sääntöjen mukaan asiakastalleille pitää antaa sama kone käyttöön. Alfan suoravauhti oli myös sitä luokkaa, että ei ole mitään syytä epäillä kyseessä olevan eri kone kuin emotallilla. Pelkkä moottori ei vain riitä, ei edes Monzan kaltaisella radalla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Alpine järjestää oikein perinteisen testin potentiaalisille kuljettajilleen. Testiin osallistuvat Nyck De Vries, Antonio Giovinazzi, Jack Doohan ja Colton Herta, jolle Alpine yrittää hankkia näyttöjä superlisenssin saamiseksi. Muuten Gasly jää AlphaTaurille. Eli tavallaan Alpinella on kaksi tavoitetta testiin: yrittää saada Herta ykkösiin ja Gasly heille, ja jos ei onnistu, niin ainakin tietää kenet kannattaisi ottaa. Ainakaan Hülkenberg ei näyttäisi olevan vaihtoehto, ihan piristävää niin.

Linkki Motorsportin juttuun Alpinesta
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alpine järjestää oikein perinteisen testin potentiaalisille kuljettajilleen. Testiin osallistuvat Nyck De Vries, Antonio Giovinazzi, Jack Doohan ja Colton Herta, jolle Alpine yrittää hankkia näyttöjä superlisenssin saamiseksi. Muuten Gasly jää AlphaTaurille. Eli tavallaan Alpinella on kaksi tavoitetta testiin: yrittää saada Herta ykkösiin ja Gasly heille, ja jos ei onnistu, niin ainakin tietää kenet kannattaisi ottaa. Ainakaan Hülkenberg ei näyttäisi olevan vaihtoehto, ihan piristävää niin.

Linkki Motorsportin juttuun Alpinesta
Hulk on menossa F1 sarjan parhaan tallipäällikön alaisuuteen:

 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hulk on menossa F1 sarjan parhaan tallipäällikön alaisuuteen:


Gunther Steiner pitäisi saada takaisin Ralliin MSportille, olisi hienoa nähdä hienohelma-Tänakin ja Steinerin välistä kommunikaatiota.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Alpine järjestää oikein perinteisen testin potentiaalisille kuljettajilleen. Testiin osallistuvat Nyck De Vries, Antonio Giovinazzi, Jack Doohan ja Colton Herta, jolle Alpine yrittää hankkia näyttöjä superlisenssin saamiseksi. Muuten Gasly jää AlphaTaurille. Eli tavallaan Alpinella on kaksi tavoitetta testiin: yrittää saada Herta ykkösiin ja Gasly heille, ja jos ei onnistu, niin ainakin tietää kenet kannattaisi ottaa. Ainakaan Hülkenberg ei näyttäisi olevan vaihtoehto, ihan piristävää niin.

Linkki Motorsportin juttuun Alpinesta
Case Piastrin jälkeen tämä on itse asiassa todella fiksu liike Alpinelta. Varmaan Giovinazzi, de Vries ja Doohan tietävät ettei kukaan näistä ole lähtökohtaisesti ykkösvaihtoehto, mutta ainahan sitä voi yllättää.

Samaan aikaan ihmettelen edelleen noita FIAn superlisenssivaatimuksia. Muistaakseni viime viikonloppuna F1TV:ssäkin naureskeltiin, että paljon perinteisillä moottoriradoilla Jenkeissä ajavat Nascar-kuskitkin läpäisevät vaatimukset superlisenssiin, mutta Herta ei.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Samaan aikaan ihmettelen edelleen noita FIAn superlisenssivaatimuksia. Muistaakseni viime viikonloppuna F1TV:ssäkin naureskeltiin, että paljon perinteisillä moottoriradoilla Jenkeissä ajavat Nascar-kuskitkin läpäisevät vaatimukset superlisenssiin, mutta Herta ei.

Tässä on taustalla 90-luku jolloin IndyCar oli aika suoraan kilpailija F1:lle, kunnes sitten meni jakautumaan kahdeksi sarjaksi. Nyt FIA yrittää tehdä IndyCarista kuskeille huonomman tien ansaita superlisenssipisteitä jotta nuoret lupaukset eivät menisi rapakon taakse, vaan pysyvät F2-F3 tiellä.

The Racen F1-podcastissa puitiin myös tuota asiaa ja pidettiin yhtenä vaihtoehtona että Red Bull pistäisi Hertan ajelemaan talvella Intian F3-sarjaa josta voisi kerätä noita puuttuvia pisteitä. Ideana toki niin naurettava ettei taida toteutua.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
24 kisaa nyt sitten luvassa 2023. Ennätyspitkä kausi. Muutama nosto:

-Kiina palaa sitten 2019. Tosin aika iso epävarmuus edelleen tiukkojen Covid-rajoitusten vuoksi. Taitaa edelleen miljoonakaupungit olla lockdownissa
-Qatar aloittaa 10v sopparinsa. Radan lokaatio tosin vielä auki. Ilmeisesti alunperin Dohaan oli tarkoitus rakentaa katurata, mutta 2021 kisattu Losailin Moto GP rata vaikuttaa olevan todennäköisempi tällä hetkellä.
- Myös Saudien kisan piti siirtyä 2023 Riadiin, tästäkään ei mitään puhetta vielä. Eli varmaan vielä vuosi ajetaan Jeddahissa
- Turhat Atlantin ylitykset jälleen korostuvat, koska kisajärjestäjät haluavat pitää kiinni tietyistä viikonlopuista. Eli lähinnä Miamin ja Montrealin kisojen paritus ei onnistunut. Täysin järjetöntä.
-Span kisa siirtyy ennen kesätaukoa pidettäväksi. Ollut tähän asti aina syyskauden aloittaja.
-Vegasin kisa tekee debyytin viimeistä edellisenä kisana, Amerikan turneen päättäjänä. Tavallisesta poiketen itse kisa ajetaan lauantai-iltana, jotta Euroopan yleisön unirytmi ei mene sekaisin.

Kyllä kiirettä pitää ja lentokilometrit senkus kasvaa. Tuohon vielä 2024 Etelä-Afrikan Kyalami mukaan sirkukseen niin avot.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös